Ehdotetun sääntelyn keskeinen sisältö.
Lailla kuljetusyritysten määräaikaisesta polttoainetuesta on tarkoitus kompensoida kuljetustoimialalle polttoaineiden hintojen äkillistä ja voimakasta nousua. Tavoitteena on, että tuki kohdistuisi sellaisiin toimijoihin, joilla ei ole mahdollista välittömästi siirtää kustannustensa nousua asiakashintoihin.
Talousvaliokunta puoltaa ehdotetun sääntelyn hyväksymistä vähäisin muutoksin, yksityiskohtaisissa perusteluissa kuvatulla tavalla.
Yleisiä huomioita yritysten tukemisesta julkisin varoin.
Talousvaliokunta on ottanut kantaa viime aikoina erityisesti koronapandemian johdosta säädettyihin yritystukiin lukuisten aikaisempien lainsäädäntöehdotusten yhteydessä (muun muassa TaVM 18/2021 vp — HE 97/2021 vp, TaVM 15/2021 vp — HE 79/2021 vp, TaVM 7/2021 vp — HE 38/2021 vp, TaVM 33/2021 vp — HE 207/2021 vp), viimeksi toukokuussa 2022 (TaVM 9/2022 vp — HE 39/2022 vp). Talousvaliokunta on katsonut, että normaalioloissa markkinoiden toimivuuden kannalta on tärkeää, että lainsäädäntötoimet puuttuisivat mahdollisimman vähän lähtökohtaan yritysten kilpailuedellytysten tasapuolisuudesta.
Talousvaliokunta toteaa, että talouden häiriöihin liittyy väistämättä rakenteellisia muutoksia, kun shokin johdosta supistuva ja toipumisen myötä syntyvä uusi tuotanto poikkeavat toisistaan. Lainsäädännöllä eikä tukipolitiikallakaan voida — eikä ole tarkoituksenmukaistakaan — täysin estää tämän mekanismin toimintaa. Äkillistä toimintaympäristön muutosta kompensoiva tuki on kansantalouden näkökulmasta hyödyllinen, jos sillä pystytään torjumaan yritysten laajamittainen konkurssiaalto, joka toteutuessaan johtaisi kansantalouden tuotantokapasiteetin pysyvään ja merkittävään heikkenemiseen. Keskeistä tuen hyväksyttävyydessä on se, että se toimintaympäristön muutos, jonka vaikutusta pyritään lieventämään, on hetkellinen.
Nyt käsillä olevan hallituksen esityksen asiantuntijakuulemisessa valiokunnan vastaanottama asiantuntijapalaute on ollut jakautunutta: jotkut asiantuntijat ovat katsoneet, että ehdotettu tuki on riittämätön, kun taas toiset asiantuntijat ovat katsoneet, että tuki näyttää kilpailun tasapuolisia lähtökohtia heikentävältä.
Viime aikojen poikkeukselliset tapahtumat talouden tuotantoketjuissa ovat kohdelleet elinkeinoja valtavin eroin, minkä vuoksi on ollut perusteltua, että tätä vastaavasti myös julkisin varoin rahoitetut tuet ovat vaihdelleet sen mukaisesti, kuinka liiketoiminta on vaikeutunut. Talousvaliokunta on punninnut tuen rajaamisen oikeudenmukaisuuskysymystä myös käsillä olevan kuljetustuen osalta. Valiokunta katsoo, että erityisesti kuljetusalan tukeminen on perusteltua, koska kuljetusala on välillisesti muiden toimialojen taustatekijä ja mahdollistaja. Kuljetusala liittyy myös huoltovarmuuteen: Suomen huoltovarmuuden kannalta olennaiset toiminnot ja keskeisten hyödykkeiden saatavuus on pystyttävä turvaamaan myös maantiekuljetusten avulla.
Valtiontuet.
Nyt ehdotettu tuki on polttoainemarkkinoiden äkillisten muutosten ja sen aiheuttamien taloudellisten vaikeuksien helpottamiseksi myönnettävää määräaikaista valtiontukea. Lain oikeusperustana sovelletaan EU:n komission tiedonantoa 2022/C 131 I/01 (Ukrainapuite) sekä komission päätöstä SA 103159 (2022/N). Päätös on voimassa vuoden 2022 loppuun saakka, mikä määrittää myös tämän lain mukaista tuen hakuprosessia. Päätöksen saaminen eduskuntakäsittelyn aikana (13.6.2022) poistaa myös tarpeen jättää lainsäädännön voimaantulo valtioneuvoston asetuksesta riippuvaiseksi.
Notifikaatio vaikuttaa myös siihen, kuinka tuen soveltamisalaa on mahdollista lainsäädännön eduskuntavaiheessa muuttaa. Talousvaliokunnan asiantuntijakuulemisessa on tuotu esille, että ehdotettu sääntely tulee luoneeksi epäjatkuvuuskohdan elinkeinojen välille siihen, minkälaista toimintaa luetaan tukikelpoiseksi ja mikä rajautuu sen ulkopuolelle. Talousvaliokunta yhtyy kuulemiensa asiantuntijoiden huomautuksiin siitä, että tämä epäjatkuvuus näyttää muodostavan epätyydyttävän asetelman yritysten keskuuteen. Talousvaliokunta pitää tärkeänä, että tulevassa lainsäädännössä tämä kysymys otetaan asianmukaisesti huomioon, ja esittää tähän liittyvää lausumaa eduskunnan täysistunnon hyväksyttäväksi.
Valiokunnan päätelmät.
Talousvaliokunta tähdentää, että tukijärjestelmän oikeutuksen arvioinnissa keskeistä on se, että tarkoituksena on olla nopea ja väliaikainen tuki tilanteessa, jossa yritysten toimintaedellytykset ovat ulkoisista syistä voimakkaasti ja odottamatta vaikeutuneet. Tällaisessa tilanteessa myös tukimuodot, jotka eivät normaaliolosuhteissa olisi perusteltuja tai sallittuja, voivat olla hyväksyttäviä.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan polttoaineen raju hinnannousu on aiheuttanut (liikenneluvan alaisen) kuljetusalan lisäksi vastaavia kielteisiä vaikutuksia myös kevyttä polttoöljyä käyttävillä toimialoilla. Myös näiden alojen voidaan katsoa olevan yhteiskunnan huoltovarmuuden kannalta merkityksellisiä. Tästä syystä valiokunta katsoo, että myös kevyttä polttoöljyä käyttäviä toimijoita on syytä tukea.