Venäjän hyökkäystä Ukrainaan seurannut polttoaineiden hinnannousu on aiheuttanut tarpeen kompensoida kuljetusalan kustannusten äkillistä ja voimakasta nousua. Käsitellessään kuljetusalan yritysten määräaikaisesta polttoainetuesta laadittua hallituksen esitystä (HE 92/2022 vp) talousvaliokunta esitti mietinnössään (TaVM 15/2022 vp) lausumaa lain pikaisesta täydentämisestä polttoöljyn käyttöä koskevalla tuella. Eduskunta hyväksyi asiasta seuraavan lausuman (EV 83/2022 vp):
”Eduskunta edellyttää, että valtioneuvosto laatii pikaisesti hallituksen selvityksen ja tarvittaessa esityksen siitä, onko varatun määrärahan puitteissa mahdollista tukea niitä kevyttä polttoöljyä käyttäviä toimijoita, joille esityksen kuljetustuki ei tällä hetkellä kohdistu, ja tekee myös tarvittaessa notifikaation komissiolle.” Hallituksen esityksen mukaisessa tuen suuruuden määrittelyssä käytettäisiin kuljetusalan polttoainetuen laskentaperusteita, jotka on kuvattu seikkaperäisesti hallituksen esityksessä HE 92/2022 vp. Korvaus olisi 5 prosenttia yritysten helmi—huhtikuun 2022 polttoöljykustannuksista. Talousvaliokunnan saaman selvityksen perusteella erityistä notifikaatiota ei tarvita tuen vastatessa laajemman Ukraina-tukien notifikaatiota koskevan tukiohjelman ehtoja (SA.103159). Lakia ei sovellettaisi maatalouden alkutuotannon piirissä tapahtuvaan toimintaan, jossa on eri EU-oikeusperusta ja erilliset tukiohjelmat.
Talousvaliokunta pitää ehdotettua sääntelyä tavoitteiltaan perusteltuna ja lähtökohdiltaan tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa hallituksen esitykseen sisältyvän lakiehdotuksen hyväksymistä yksityiskohtaisissa perusteluissa selvitetyin täsmentävin muutoksin.
Talousvaliokunta korosti aiemmin polttoainetukea arvioidessaan (TaVM 15/2022 vp — HE 92/2022 vp), että polttoaineen raju hinnannousu on aiheuttanut (liikenneluvan alaisen) kuljetusalan lisäksi vastaavia kielteisiä vaikutuksia myös kevyttä polttoöljyä käyttävillä toimialoilla. Myös näiden alojen voidaan katsoa olevan yhteiskunnan huoltovarmuuden kannalta merkityksellisiä. Nyt esitetty sääntely vastaa työkonealan osalta tähän huolenaiheeseen, ja talousvaliokunta pitää ehdotettua sääntelyä yritysten yhdenvertaisen kohtelun ja oikeudenmukaisuuden kannalta perusteltuna.
Talousvaliokunnan asiantuntijakuulemisessa ehdotetun tukijärjestelmän oikeutuksesta ja ehdotetusta tukitasosta on esitetty osin eriäviä käsityksiä. Toisaalta tuen laajentamista on pidetty perusteltuna ja tarpeellisena. Samalla on myös esitetty tuen tason nostamista sekä polttoaine- että polttoöljytuen osalta 8,5 prosenttiin. Talousvaliokunnan saaman selvityksen perusteella voimassa olevan lain ja hallituksen esityksen mukaisella 5 prosentin tukitasolla tuelle vuoden 2022 toisessa lisätalousarviossa varatusta 75 miljoonasta eurosta merkittävä osa voi jäädä käyttämättä. Toisaalta on esitetty, ettei edes nyt ehdotetun kaltainen tuki ole tarpeen, vaan tutkimustiedon ja markkinatilanteen valossa voidaan olettaa, että kuljetusyritykset pystyvät siirtämään kohonneita muuttuvia kustannuksia hintoihinsa.
Talousvaliokunta kiinnittää tarkoituksenmukaisen tukitason arvioinnissa huomiota myös siihen, että tuen lopullista määrää koskeviin arvioihin liittyy merkittävää epävarmuutta, erityisesti nyt ehdotetun työkoneita koskevan tuen osalta. Tähän vaikuttaa se, ettei työkoneyrityksistä ole saatavissa vastaavia rekisteritietoja kuin kuljetusyritysten osalta. Arvio on jouduttu tekemään polttoöljyn kokonaismyynnin kautta, ja lopulliseen tuen määrään vaikuttaa myös yritysten aktiivisuus tuen hakemisessa. Talousvaliokunta pitää hallituksen esityksen mukaista, aiempaa kuljetusyritysten polttoainetukea (HE 92/2022 vp) vastaavaa tukitasoa perusteltuna myös työkoneyritysten osalta.
Talousvaliokunta korostaa, että tukijärjestelmän oikeutukselle keskeistä on se, että sen tarkoituksena on olla tarkasti kohdistettu, nopea ja väliaikainen tuki tilanteessa, jossa yritysten toimintaedellytykset ovat ulkoisista syistä voimakkaasti ja odottamatta vaikeutuneet. Tukijärjestelmistä ei sitä vastoin tule muodostua ennakkotapauksen kaltaisia odotuksia tulevaisuuden varalle, ja valiokunta korostaa, ettei tukijärjestelmillä voida laajamittaisesti lähteä poistamaan yritystoimintaan liittyviä riskejä. Nyt käsillä olevassa tilanteessa talousvaliokunta pitää kuitenkin tukijärjestelmää ja sen laajentamista hallituksen esityksessä ehdotetulla tavalla perusteltuna.
Talousvaliokunnan asiantuntijakuulemisen yhteydessä on lisäksi käynyt ilmi, että ehdotettu 3 a §:n muotoilu ja siinä oleva viittaus polttoainemaksulakiin voisi aiheuttaa traktoreiden poistumisen tuen piiristä miltei kokonaan. Tämä ei ole ollut sääntelyn tarkoituksena, ja talousvaliokunta esittää asiaa koskevan säännöksen täsmentämistä.