Viimeksi julkaistu 17.10.2022 18.33

Valiokunnan mietintö TaVM 20/2022 vp HE 188/2022 vp Talousvaliokunta Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi kuljetusyritysten määräaikaisesta polttoainetuesta annetun lain muuttamisesta

JOHDANTO

Vireilletulo

Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi kuljetusyritysten määräaikaisesta polttoainetuesta annetun lain muuttamisesta (HE 188/2022 vp): Asia on saapunut talousvaliokuntaan mietinnön antamista varten. 

Asiantuntijat

Valiokunta on kuullut: 

  • teollisuusneuvos Mikko Huuskonen 
    työ- ja elinkeinoministeriö
  • palvelujohtaja Mari Selviranta 
    Valtiokonttori
  • vanhempi ekonomisti Riku Buri 
    Kilpailu- ja kuluttajavirasto
  • toimitusjohtaja Matti Peltola 
    Koneyrittäjät ry
  • johtaja Petri Murto 
    Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry
  • liikennepoliittinen asiantuntija Emma-Stina Vehmanen 
    Suomen Yrittäjät ry

Valiokunta on saanut kirjallisen lausunnon: 

  • työ- ja elinkeinoministeriö
  • Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT
  • Helsinki Graduate School of Economics
  • Satamaoperaattorit ry
  • Elinkeinoelämän keskusliitto EK ry
  • Linja-autoliitto
  • Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
  • Metsäteollisuus ry
  • Rakennusteollisuus RT ry
  • Suomen Taksiliitto ry
  • Teknologiateollisuus ry

HALLITUKSEN ESITYS

Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi kuljetusyritysten määräaikaisesta polttoainetuesta annettua lakia. 

Lailla kompensoidaan helmikuussa 2022 alkaneiden Ukrainan sotatoimien aiheuttamaa äkillistä polttonesteiden hinnan nousua. Lain eduskuntakäsittelyn yhteydessä eduskunta lausui, että hallituksen tulee valmistella esitys tuen ulottamisesta myös yritysten polttoöljyn käyttöön. Polttoöljyn käyttö liikennekuljetuksissa on kielletty, jolloin tuki kohdistuu työkoneisiin. Samalla tavoin kuin kuljetusalalla, hintakehitys on ajanut yrityksiä vaikeaan tilanteeseen, millä puolestaan voi olla heijastusvaikutus Suomen huoltovarmuuden ylläpitoon. Yritysten määräaikaista polttoöljytukea olisi mahdollista saada kolmelta kuukaudelta (helmikuu-huhtikuu 2022) laissa säädetyin, kuljetusyritysten polttoainetukea vastaavin ehdoin. Valtiokonttori toimisi valtionapuviranomaisena. Lain oikeusperustana sovellettaisiin EU:n komission tiedonantoa valtiontukitoimenpiteitä koskevista tilapäisistä kriisipuitteista talouden tukemiseksi Ukrainaan kohdistuneen Venäjän hyökkäyksen jälkeen. Lakia ei sovellettaisi maatalouden alkutuotantoon, jolla on eri EU-oikeusperusta ja erilliset tukiohjelmat. Lakia ei sovellettaisi kiinteistön lämmitykseen polttoöljyllä. 

Ehdotettu laki on tarkoitettu tulemaan voimaan 1.11.2022. 

VALIOKUNNAN YLEISPERUSTELUT

Venäjän hyökkäystä Ukrainaan seurannut polttoaineiden hinnannousu on aiheuttanut tarpeen kompensoida kuljetusalan kustannusten äkillistä ja voimakasta nousua. Käsitellessään kuljetusalan yritysten määräaikaisesta polttoainetuesta laadittua hallituksen esitystä (HE 92/2022 vp) talousvaliokunta esitti mietinnössään (TaVM 15/2022 vp) lausumaa lain pikaisesta täydentämisestä polttoöljyn käyttöä koskevalla tuella. Eduskunta hyväksyi asiasta seuraavan lausuman (EV 83/2022 vp): 

”Eduskunta edellyttää, että valtioneuvosto laatii pikaisesti hallituksen selvityksen ja tarvittaessa esityksen siitä, onko varatun määrärahan puitteissa mahdollista tukea niitä kevyttä polttoöljyä käyttäviä toimijoita, joille esityksen kuljetustuki ei tällä hetkellä kohdistu, ja tekee myös tarvittaessa notifikaation komissiolle.”  

Hallituksen esityksen mukaisessa tuen suuruuden määrittelyssä käytettäisiin kuljetusalan polttoainetuen laskentaperusteita, jotka on kuvattu seikkaperäisesti hallituksen esityksessä HE 92/2022 vp. Korvaus olisi 5 prosenttia yritysten helmi—huhtikuun 2022 polttoöljykustannuksista. Talousvaliokunnan saaman selvityksen perusteella erityistä notifikaatiota ei tarvita tuen vastatessa laajemman Ukraina-tukien notifikaatiota koskevan tukiohjelman ehtoja (SA.103159). Lakia ei sovellettaisi maatalouden alkutuotannon piirissä tapahtuvaan toimintaan, jossa on eri EU-oikeusperusta ja erilliset tukiohjelmat.  

Talousvaliokunta pitää ehdotettua sääntelyä tavoitteiltaan perusteltuna ja lähtökohdiltaan tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa hallituksen esitykseen sisältyvän lakiehdotuksen hyväksymistä yksityiskohtaisissa perusteluissa selvitetyin täsmentävin muutoksin.  

Talousvaliokunta korosti aiemmin polttoainetukea arvioidessaan (TaVM 15/2022 vpHE 92/2022 vp), että polttoaineen raju hinnannousu on aiheuttanut (liikenneluvan alaisen) kuljetusalan lisäksi vastaavia kielteisiä vaikutuksia myös kevyttä polttoöljyä käyttävillä toimialoilla. Myös näiden alojen voidaan katsoa olevan yhteiskunnan huoltovarmuuden kannalta merkityksellisiä. Nyt esitetty sääntely vastaa työkonealan osalta tähän huolenaiheeseen, ja talousvaliokunta pitää ehdotettua sääntelyä yritysten yhdenvertaisen kohtelun ja oikeudenmukaisuuden kannalta perusteltuna.  

Talousvaliokunnan asiantuntijakuulemisessa ehdotetun tukijärjestelmän oikeutuksesta ja ehdotetusta tukitasosta on esitetty osin eriäviä käsityksiä. Toisaalta tuen laajentamista on pidetty perusteltuna ja tarpeellisena. Samalla on myös esitetty tuen tason nostamista sekä polttoaine- että polttoöljytuen osalta 8,5 prosenttiin. Talousvaliokunnan saaman selvityksen perusteella voimassa olevan lain ja hallituksen esityksen mukaisella 5 prosentin tukitasolla tuelle vuoden 2022 toisessa lisätalousarviossa varatusta 75 miljoonasta eurosta merkittävä osa voi jäädä käyttämättä. Toisaalta on esitetty, ettei edes nyt ehdotetun kaltainen tuki ole tarpeen, vaan tutkimustiedon ja markkinatilanteen valossa voidaan olettaa, että kuljetusyritykset pystyvät siirtämään kohonneita muuttuvia kustannuksia hintoihinsa.  

Talousvaliokunta kiinnittää tarkoituksenmukaisen tukitason arvioinnissa huomiota myös siihen, että tuen lopullista määrää koskeviin arvioihin liittyy merkittävää epävarmuutta, erityisesti nyt ehdotetun työkoneita koskevan tuen osalta. Tähän vaikuttaa se, ettei työkoneyrityksistä ole saatavissa vastaavia rekisteritietoja kuin kuljetusyritysten osalta. Arvio on jouduttu tekemään polttoöljyn kokonaismyynnin kautta, ja lopulliseen tuen määrään vaikuttaa myös yritysten aktiivisuus tuen hakemisessa. Talousvaliokunta pitää hallituksen esityksen mukaista, aiempaa kuljetusyritysten polttoainetukea (HE 92/2022 vp) vastaavaa tukitasoa perusteltuna myös työkoneyritysten osalta. 

Talousvaliokunta korostaa, että tukijärjestelmän oikeutukselle keskeistä on se, että sen tarkoituksena on olla tarkasti kohdistettu, nopea ja väliaikainen tuki tilanteessa, jossa yritysten toimintaedellytykset ovat ulkoisista syistä voimakkaasti ja odottamatta vaikeutuneet. Tukijärjestelmistä ei sitä vastoin tule muodostua ennakkotapauksen kaltaisia odotuksia tulevaisuuden varalle, ja valiokunta korostaa, ettei tukijärjestelmillä voida laajamittaisesti lähteä poistamaan yritystoimintaan liittyviä riskejä. Nyt käsillä olevassa tilanteessa talousvaliokunta pitää kuitenkin tukijärjestelmää ja sen laajentamista hallituksen esityksessä ehdotetulla tavalla perusteltuna.  

Talousvaliokunnan asiantuntijakuulemisen yhteydessä on lisäksi käynyt ilmi, että ehdotettu 3 a §:n muotoilu ja siinä oleva viittaus polttoainemaksulakiin voisi aiheuttaa traktoreiden poistumisen tuen piiristä miltei kokonaan. Tämä ei ole ollut sääntelyn tarkoituksena, ja talousvaliokunta esittää asiaa koskevan säännöksen täsmentämistä. 

VALIOKUNNAN YKSITYISKOHTAISET PERUSTELUT

3 a §. Työkoneyritysten määräaikainen polttoainetuki.

Talousvaliokunta esittää pykälää täydennettäväksi siten, että siitä käy ilmi, että myös traktoreissa käytetty polttoöljy kuuluu tuen piiriin. Tukea voitaisiin siten myöntää myös traktoreissa käytetyn polttoöljyn osalta, jollei 1 §:ssä säädetystä lain soveltamisalasta, 3 a §:n sääntelystä, 4 §:ssä säädetyistä tuen myöntämisen esteistä taikka muualla tässä tai muussa laissa säädetystä muuta johdu. Pykälän 3 momenttiin tehtäisiin sanamuotoa selkeyttävä teknisluonteinen korjaus.  

VALIOKUNNAN PÄÄTÖSEHDOTUS

Talousvaliokunnan päätösehdotus:

Eduskunta hyväksyy muutettuna hallituksen esitykseen HE 188/2022 vp sisältyvän lakiehdotuksen. (Valiokunnan muutosehdotukset) 

Valiokunnan muutosehdotukset

Laki kuljetusalan yritysten määräaikaisesta polttoainetuesta annetun lain muuttamisesta 

Eduskunnan päätöksen mukaisesti  
muutetaan kuljetusalan yritysten määräaikaisesta polttoainetuesta annetun lain (763/2022) 1 § ja  
lisätään lakiin uusi 3 a § seuraavasti: 
1 § 
Soveltamisala 
Tässä laissa säädetään Suomessa toimiville maanteillä tapahtuvia kuljetuksia harjoittaville yrityksille Ukrainan sotatilanteen aiheuttaman polttoaineiden hinnan nousun osittaisesta korvaamisesta valtiontuella, jonka Euroopan komissio on erillisen ilmoituksen perusteella hyväksynyt sisämarkkinoille soveltuvaksi (kuljetusyritysten määräaikainen polttoainetuki) sekä polttoöljytuesta (työkoneyritysten määräaikainen polttoöljytuki). 
Lakia ei sovelleta maatalouden alkutuotannon, kalatalouden tai vesiviljelyalan yritystoimintaan eikä luotto- ja rahoitustoimintaan. 
Polttoainetukeen ja polttoöljytukeen sovelletaan lisäksi valtionavustuslakia (688/2001). Polttoöljytukeen ei sovelleta tämän lain 2 ja 3 §:ää. 
3 a §  
Työkoneyritysten määräaikainen polttoöljytuki 
Valtiokonttori voi myöntää yritykselle hakemuksesta työkoneyritysten polttoöljytukea, jos yritystä ei koske mikään 4 §:ssä säädetyistä polttoainetuen myöntämisen esteistä. 
Työkoneilla tarkoitetaan ajettavia tai siirrettäviä koneita, jotka eivät ole käsikäyttöisiä. Työkoneen ei tule olla laissa polttoainemaksusta 1280/2003 säädetyn polttoainemaksuvelvollisuuden piirissä. Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Traktoreissa käytetty polttoöljy on kuitenkin tuen piirissä.  Muutosehdotus päättyy 
Yritys ilmoittaa hakemuksessaan tukikaudella ostamastaan, työkoneissa käyttämästään kevyestä polttoöljystä aiheutuneet kustannukset ilman arvonlisäveroa. Korvaus on 5 prosenttia arvonlisäverottomista kustannuksista. Korvaus ei koske kustannuksia, jotka ovat aiheutuneet polttoöljyn käytöstä Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi siirrettäessä Muutosehdotus päättyy työkoneita muulla kuin traktorilla Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi tai Muutosehdotus päättyy polttoöljyn käyttämisestä lämmitykseen. 
Yrityksen tulee osoittaa omistavansa työkoneen tai hallinneensa sitä tukikauden aikana ja polttoöljyn käyttö työkoneessa. 
Tukea, jonka suuruus on vähemmän kuin 250 euroa, ei makseta. Jos yrityksen samanaikaisesti polttoöljytuen kanssa hakeman 3 §:n mukaisen polttoainetuen ja polttoöljytuen yhteenlaskettu summa on vähintään 250 euroa, tuet kuitenkin maksetaan. 
Polttoöljytuen konsernikohtainen enimmäismäärä on 400 000 euroa. Jos yritys on samanaikaisesti hakenut myös tämän lain mukaista polttoainetukea, tukien konsernikohtainen yhteismäärä ei voi ylittää tätä enimmäismäärää. 
 Voimaantulopykälä tai –säännös alkaa 
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 . 
 Lakiehdotus päättyy 
Helsingissä 7.10.2022 

Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa

puheenjohtaja 
Sanni Grahn-Laasonen kok 
 
varapuheenjohtaja 
Katri Kulmuni kesk 
 
jäsen 
Atte Harjanne vihr 
 
jäsen 
Mari Holopainen vihr 
 
jäsen 
Hannu Hoskonen kesk 
 
jäsen 
Eeva Kalli kesk 
 
jäsen 
Pia Kauma kok 
 
jäsen 
Matias Mäkynen sd 
 
jäsen 
Raimo Piirainen sd 
 
jäsen 
Minna Reijonen ps 
 
jäsen 
Janne Sankelo kok 
 
jäsen 
Hussein al-Taee sd 
 
jäsen 
Veikko Vallin ps 
 
jäsen 
Tuula Väätäinen sd 
 
jäsen 
Johannes Yrttiaho vas 
 
varajäsen 
Juha Mäenpää ps 
 
varajäsen 
Heikki Vestman kok 
 

Valiokunnan sihteerinä on toiminut

valiokuntaneuvos 
Lauri Tenhunen  
 

Vastalause

Perustelut

Hallituksen esityksessä ehdotetaan muutettavaksi lakia kuljetusyritysten määräaikaisesta polttoainetuesta, jolla on ollut tarkoitus tukea Ukrainan sodan aiheuttamasta energian hinnannoususta kärsiviä yrityksiä. Eduskunnan kesällä edellyttämän mukaisesti hallituksen esityksellä laajennetaan kuljetusyritysten polttoainetukea myös koneyrityksille, jotka myös ovat kärsineet energian hinnannoususta. 

Eduskunta on 28.6.2022 hyväksynyt vuoden 2022 toisen lisätalousarvion, jossa on varattu polttoainetuelle yhteensä 75 miljoonaa euroa. Arvioiden mukaisesti nyt voimassa olevan lain ja käsittelyssä olevan hallituksen esityksen mukaisella 5 %:n tukitasolla tästä eduskunnan varaamasta määrärahasta jää merkittävä osa käyttämättä. Työ- ja elinkeinoministeriön arvion mukaisesti 5 prosentin tukitasolla määrärahasta tulisi käytettyä 46 miljoonaa euroa. Tämä on huomattavasti alle määrärahan koon. 

Me vastalauseen allekirjoittajat koemme, että hallituksen esityksen kaltaisten tukimuotojen tulee olla poikkeuksia, joihin turvaudutaan vain hyvin poikkeuksellisissa tilanteissa, mikäli yritysten toimintaedellytykset ovat ulkoisista syistä voimakkaasti ja odottamatta vaikeutuneet. Niistä ei saa muodostua ennakkotapauksen kaltaisia odotuksia tulevaisuuden varalle. Kuitenkin on huolehdittava siitä, että jos ja kun tuki katsotaan tarpeelliseksi ja tarkoituksenmukaiseksi, on sen taso riittävä. 

Putinin hyökkäyssodasta johtuva äkillinen energian hinnannousu on ajanut yritykset alkuvuonna hyvin vaikeaan tilanteeseen. Pidämme tärkeänä, että yrityksille annetusta lupauksesta 75 miljoonan euron tuesta pidetään kiinni. 

Riittävät tuet turvaavat huoltovarmuutta

Kuljetusalan ja työkonealan yritysten taloudelliset puskurit ovat vähissä. Yrityksien liiketoiminnan kustannuksiin vaikuttaa merkittävällä tavalla polttoaineen voimakas hinnannousu. Hallituksen esityksen mukainen tuki helpottaa keväällä 2022 polttoaineiden voimakkaasta hinnannoususta kärsineiden yritysten tilannetta ajalta ennen kuin nämä saivat kohonneet kustannuksensa siirrettyä eteenpäin omiin hintoihinsa. 

Me vastalauseen allekirjoittajat korostamme, ettei julkinen tuki ole ensisijainen toimenpide. Tuen ei ole tarkoitus ylläpitää kannattamatonta liiketoimintaa. Olosuhteet huomioiden tuki on kuitenkin välttämätöntä, jotta voimme huolehtia huoltovarmuuden kannalta välttämättömän tärkeiden kuljetusalan ja työkonealojen tulevaisuudesta.  

Me vastalauseen allekirjoittajat korostamme, että koko polttoaineiden kustannustuelle varattu 75 miljoonan euron budjetti on syytä käyttää alan yritysten ahdingon parantamiseen. Tämän vuoksi esitämme, että tukeen oikeuttavaa prosenttiosuutta korotetaan hallituksen esittämästä viidestä prosentista kahdeksaan prosenttiin. Tämä korotus mahtuu asiantuntija-arvioiden mukaan 75 miljoonan euron määrärahaan. Koko määrärahan käyttäminen on reilua ja tarkoituksenmukaista. 

Ehdotus

Ponsiosa 

Edellä olevan perusteella ehdotamme,

että hallituksen esitys hyväksytään muutoin talousvaliokunnan mietinnön mukaisena paitsi että lain 3 § ja 3 a § muutetaan seuraavasti (Vastalauseen muutosehdotus)

Vastalauseen muutosehdotus

3 § 
Tuen määräytymisperusteet 
Yritykselle voidaan myöntää kuljetusalan polttoainetukea Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 8 Muutosehdotus päättyy prosenttia 1 päivänä helmikuuta ja 30 päivänä huhtikuuta 2022 välisenä aikana, nämä päivät mukaan lukien, yrityksen ostaman polttoaineen ja kuljetuksiin käytetyn sähkön kustannuksista ilman arvonlisäveroa. Tuesta vähennetään 5 §:n 2 momentin 2 kohdan mukaiset tuet. Tuen konsernikohtainen enimmäismäärä on 400 000 euroa.  
3 a § 
Työkoneyritysten määräaikainen polttoöljytuki 
Valtiokonttori voi myöntää yritykselle hakemuksesta työkoneyritysten polttoöljytukea, jos yritystä ei koske mikään 4§:ssä säädetyistä polttoainetuen myöntämisen esteistä. Työkoneilla tarkoitetaan ajettavia tai siirrettäviä koneita, jotka eivät ole käsikäyttöisiä. Työkoneen ei tule olla laissa polttoainemaksusta 1280/2003 säädetyn polttoainemaksuvelvollisuuden piirissä. Traktoreissa käytetty polttoöljy on kuitenkin tuen piirissä. 
Yritys ilmoittaa hakemuksessaan tukikaudella ostamastaan, työkoneissa käyttämästään kevyestä polttoöljystä aiheutuneet kustannukset ilman arvonlisäveroa. Korvaus on Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 8 Muutosehdotus päättyy prosenttia arvonlisäverottomista kustannuksista. Korvaus ei koske kustannuksia, jotka ovat aiheutuneet polttoöljyn käytöstä siirrettäessä työkoneita muulla kuin traktorilla tai polttoöljyn käyttämisestä lämmitykseen. 
Yrityksen tulee osoittaa omistavansa työkoneen tai hallinneensa sitä tukikauden aikana ja polttoöljyn käyttö työkoneessa. 
Tukea, jonka suuruus on vähemmän kuin 250 euroa, ei makseta. Jos yrityksen samanaikaisesti polttoöljytuen kanssa hakeman 3 §:n mukaisen polttoainetuen ja polttoöljytuen yhteenlaskettu summa on vähintään 250 euroa, tuet kuitenkin maksetaan. 
Polttoöljytuen konsernikohtainen enimmäismäärä on 400 000 euroa. Jos yritys on samanaikaisesti hakenut myös tämän lain mukaista polttoainetukea, tukien konsernikohtainen yhteismäärä ei voi ylittää tätä enimmäismäärää..  
Helsingissä 7.10.2022
Sanni Grahn-Laasonen kok 
 
Pia Kauma kok 
 
Juha Mäenpää ps 
 
Minna Reijonen ps 
 
Janne Sankelo kok 
 
Veikko Vallin ps 
 
Heikki Vestman kok