Talousvaliokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä seuraavin huomautuksin ja muutosehdotuksin sekä ehdottaa eduskunnan hyväksyttäväksi yhden lausuman.
HE:n tausta ja keskeinen sisältö.
Kaivoslain lupamenettelyitä yhtenäistettiin kaivoslain kokonaisuudistuksen (TaVM 49/2010 vp — HE 273/2009 vp) yhteydessä. Lain voimaantulon jälkeen viranomaiselle ja muille tahoille on kertynyt kokemusta näistä uusista lupamenettelyistä. Joissain tapauksissa menettelyt ovat osoittautuneet epätarkoituksenmukaisiksi, minkä vuoksi nyt ehdotetaan muutoksia kaivosturvallisuuslupaan, kaivoslain mukaisten lupien luopumismenettelyyn ja lakisääteisiin vuosittain toimitettavien kaivoskarttojen toimitukseen. Esitetyt muutokset ovat luonteeltaan pääosin teknisiä, eikä lain perusratkaisuja olla tällä esityksellä muuttamassa. Kysymys on ensisijaisesti hallinnollisten vaatimusten ja menettelysääntöjen uudistamisesta.
Kaivannaistoimialan viimeaikainen kehitys.
Kaivosalalle on tyypillistä vahva syklisyys. 2010-luvun puolivälissä taloussuhdanteet ovat näkyneet alalla erityisen selvästi, joskin pitkällä aikavälillä tarkasteltuna 2000-luku on ollut kaiken kaikkiaan vahvan kasvun aikaa. Huomionarvoista kehityksessä on, että viimeksi kuluneen kymmenen vuoden aikana tehdyt investoinnit uusiin tai laajennukset olemassa oleviin kaivoksiin ovat tulleet merkittävässä määrin Suomen ulkopuolelta. Talousvaliokunta muistuttaa, että investointien, niin kotimaisten kuin ulkomaistenkin, edellytyksenä kuitenkin on, että alalle luodaan vakaa ja ennakoitavissa oleva viranomaistoiminnan ja lainsäädännön muodostama viitekehys, jolla voidaan tukea Suomen kiinnostavuutta investointikohteena. Kaivoslain mukaisen toiminnan elinkaaressa malminetsintä on pitkäaikaista tutkimustoimintaa, josta saavutettavat hyödyt ovat epävarmoja ja kypsyvät tuloiksi vasta vuosien jälkeen, mikä korostaa toimintaympäristön vakauden merkitystä.
Viranomaiset.
Hallituksen esityksessä ehdotetaan kaivosviranomaisen tarveharkinnan lisäämistä eräisiin lupamenettelyihin sekä tiettyjen viranomaismenettelyjen keventämistä. Talousvaliokunta huomauttaa, että viranomaisen harkintavallan lisääminen merkitsee yhtäältä varsin tervetullutta tapauskohtaisen joustavuuden mahdollistamista, mutta toisaalta se myös heikentää toimintaympäristön ennustettavuutta. Kaivosoikeudellisen oppirakennelman (varaus-malminetsintälupa- kaivoslupa) omaluonteisuus muuhun hallinnolliseen menettelyyn nähden puoltaa viranomaistyön joustavuutta, mutta sillä ei saa rapauttaa toiminnanharjoittajan luottamuksensuojaa tai oikeusvarmuutta.
Kaivoslain mukaisten lupien maksut perustuvat käsittelystä aiheutuviin kustannuksiin. Kun lupamenettelyitä sujuvoitetaan tai luvan tarve perustuu pakon sijasta tarveharkintaan, voidaan näiden muutosten ennakoida alentavan lupaprosessien kustannuksia.
Kaivosoikeuden raukeaminen, muuttaminen, peruuttaminen ja siirto.
Talousvaliokunnan asiantuntijakuulemisessa on eräänä yksittäisenä kysymyksenä noussut esille lain 182 §:n tarkoittama kaivosoikeuden raukeaminen, muuttaminen, peruuttaminen ja siirto. Ottaen huomioon, että talousvaliokunta on aikaisemmin kaivoslain muutoksia käsitellessään puoltanut (TaVM 49/2010 vp — HE 273/2009 vp) siirtymäajan pidentämistä hallituksen esityksessä tuolloin ehdotetusta kahdeksasta vuodesta viiteentoista vuoteen, valiokunta pitää perusteltuna siirtymäajan edelleen pidentämistä ja ehdottaa, että valtioneuvosto ryhtyy valmistelemaan lainsäädäntöön muutoksia, jotka ovat tarpeen siirtymäajan edelleen pidentämiseksi siten, että kullankaivuuseen liittyvien kaivospiirien lakkauttaminen ei johda niiden hyödyntämisen ennenaikaiseen lopettamiseen.
32 ja 34 §:ien mukaiset ympäristöselvitykset.
Voimassa olevan sääntelyn mukaan ns. Natura 2000 -selvitys ja YVA-selostus ovat osa täydellistä hakemusta, jonka perusteella hakija saa muihin toimijoihin nähden etuoikeuden hakemusalueeseen. Hallituksen esityksessä dokumentit esitetään poistettaviksi etuoikeuden edellyttämän täydellisen hakemuksen vaatimuksesta. Mahdollisuus toimittaa dokumentit täydennyksenä mahdollistaisi siten myöhäisenkin vaiheen tutkimustulosten sisällyttämisen aineistoon ja parantaisi selvitysten laatua. Dokumentit tulisi edelleenkin toimittaa ennen hakemuksen kuuluttamista, joten kokonaisaineisto olisi jatkossakin lausujien ja mielipiteenantajien käytettävissä.
Hallituksen esityksessä esitetty muutos on laadittu perustuen tällä hetkellä voimassa olevaan lakiin ympäristövaikutusten arviointimenettelystä. Talousvaliokunta toteaa, että ympäristövaikutusten arviointimenettelyn muuttamista koskeva lainsäädäntö on parhaillaan eduskunnassa käsittelyssä ja on odotettavissa, että nyt talousvaliokunnan käsittelyssä olevan kaivoslain tai kaivoslaissa viitatut ympäristövaikutusten arviointimenettelystä annetun lain säännökset muuttuvat edellä mainitussa ympäristövaikutusten arviointimenettelyä koskevassa lainsäädännössä. Lainsäädännön johdonmukaisuuden vuoksi talousvaliokunta esittää käsillä olevasta, kaivoslain muuttamista koskevasta hallituksen esityksestä hylättäväksi lain 32 ja 34 pykäliä koskevat muutokset.
Talousvaliokunta kuitenkin huomauttaa, että kaivoslain muuttamista koskevan hallituksen esityksen mukainen 32 ja 34 §:n muutos on tärkeä, ja tämän vuoksi esittää, että eduskunta edellyttäisi, että valtioneuvosto ryhtyy pikaisesti valmistelemaan esitystä, johon sisällytetään nyt — teknisistä syistä — hylättäväksi esitettävä kaivoslain muutos (Valiokunnan lausumaehdotus). Talousvaliokunta haluaa tässä yhteydessä kiinnittää valtioneuvoston huomiota hallituksen esitysten ajallisen ja sisällöllisen koordinaation välttämättömyyteen.
Malminetsintäluvan raukeaminen.
Malminetsintäluvan raukeamista esitetään muutettavaksi ilmoitusmenettelyksi silloin, kun toiminnanharjoittaja itse käynnistää raukeamisen. Muutoksella selkeytetään malminetsinnän päättymisajankohta, eikä se vaikuta toiminnanharjoittajan vastuuseen korvata mahdollisesti aiheutuneet vahingot ja haitat, sillä korvausvastuu ei edellytä luvan voimassaoloa. Muutoksella arvioidaan kevennettävän merkittävästi raukeamismenettelyä, kun raukeamisesta ei tehdä kuulemista. Kuulemismenettely raukeamisvaiheessa katsotaan turhaksi, kun toiminnan vaikutukset on arvioitu jo malminetsintälupahakemusta käsiteltäessä. Raukeamisesta tehdään edelleenkin valituskelpoinen päätös. Talousvaliokunta pitää muutosta perusteltuna.
Kaivosluvan raukeaminen.
Kaivosluvan raukeamiseen esitetään kaivosviranomaiselle mahdollisuutta tarveharkintaan. Kaivoslaki mahdollistaa kaivostyöhön ryhtymisen siirtämisen enimmillään 10 vuodella eteenpäin. Erityisesti teollisuusmineraalien osalta toimitusvarmuus ja tasainen laatu ovat keskeisiä edellytyksiä solmittaessa toimitussopimuksia. Pitkäaikaiset toimitussopimukset voivat edellyttää, että toiminnanharjoittajan tulee osoittaa merkittävien reservien olemassaolo ja sitä kautta toimitusten tasalaatuisuus pitkällä aikavälillä. Kaivosviranomaiselle esitetään mahdollisuutta perustellusta syystä myöntää lisäaikaa kaivostyöhön ryhtymiseen 10 vuoden maksimiajan jälkeen, mikäli kaivosalue on toiminnanharjoittajan omistuksessa tai alueen hallinta on muutoin järjestetty pitkäaikaisin sopimuksin. Talousvaliokunta viittaa aiemmin esittämäänsä, jonka mukaan kaivannaistoimintaa leimaa pitkäjänteisyys: merkittävät aloitusinvestoinnit ja kassavirran muodostumisen takapainotteisuus, minkä huomioiden hallituksen esityksessä ehdotettu muutos on valiokunnan näkemyksen mukaan investointiympäristöä vakauttavana hyvin perusteltu.
Kaivosturvallisuuslupa.
Kaivosturvallisuuslupaan esitetään nykyisen ehdottomuuden sijaan viranomaiselle harkintavaltaa silloin, kun kaivosluvalla laajennetaan toiminnassa olevan kaivoksen aluetta. Laajennusalueen käyttötarkoitus ei useinkaan edellytä kaivosturvallisuuden osalta uutta kokonaisarviointia tai edes luvan muutosta. Luvan tekninen luonne huomioiden hallituksen esityksessä ehdotetaan, ettei kaivosturvallisuusluvasta tehtäisi kuulemismenettelyä, vaan kaivosviranomaisella olisi velvollisuus pyytää tarpeellisiksi katsomansa lausunnot ja selvitykset.
Lopuksi.
Kaiken kaikkiaan esitetyillä muutoksilla kevennetään viranomaisten taakkaa vähentämällä tarpeettomiksi osoittautuneita kuulemismenettelyitä ja lausuntopyyntöjä. Samalla kevennetään yhtäläisesti toiminnanharjoittajien taakkaa näiden menettelyjen keventyessä. Ehdotettujen muutosten voidaan arvioida vaikuttavan myös kaivannaisteollisuuden investointiympäristöön sitä vakauttavasti. Talousvaliokunta muistuttaa, etteivät ehdotetut muutokset vaikuta lupaharkintaan, eikä valiokunta katso muutosten heikentävän asianosaisten mahdollisuutta vaikuttaa lähiympäristössään tapahtuviin hankkeisiin.