Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi kirjanpitolakia ja tilintarkastuslakia. Ehdotuksella pannaan täytäntöön tiettyjen kansainvälisesti toimivien yritysten ja niiden sivuliikkeiden tuloverotietojen ja eräiden muiden liiketoimintaa kuvaavien tunnuslukujen julkista maakohtaista ilmoittamista koskeva Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi (jäljempänä veroraportointidirektiivi).
Poikkikansallisten konsernien veronmaksua ja muita liiketoiminnan avaintietoja koskevien tietojen erittely maakohtaisesti on ollut yksi keskeisiä uudistuksia suuryritysten aggressiivisen verosuunnittelun suitsimiseen ja yhteisöveropohjien vahvistamiseen tähtäävässä sääntelyssä, jota on toimeenpantu Euroopassa ja muualla maailmassa asteittain globaalin finanssikriisin jälkeen paljolti OECD:n piirissä tehdyn työn pohjalta. Esimerkiksi monet kansalaisjärjestöt ja tutkijat ovat pitäneet ajatusta maakohtaisesta kirjanpidosta aktiivisesti esillä 2000-luvun alkupuolelta lähtien.
Veroviranomaisille tapahtuva maakohtainen raportointi säädettiin Suomessakin pakolliseksi jo vuoden 2017 alusta EU-sääntelyn velvoittamana (verotusmenettelylain 14 d §). Tuon lakiesityksen eduskuntakäsittelyn yhteydessä sosiaalidemokraattien, vihreiden ja vasemmistoliiton edus-tajat jättivät valtiovarainvaliokunnan mietintöön (VaVM 18/2016 vp) vastalauseen, johon sisältyi seuraava lausuma:
"Eduskunta edellyttää, että Suomi edistää EU:ssa yhteistä lainsäädäntöä, jossa maakohtaisen raportoinnin yleisöjulkisuus laajenisi mm. yhtiön omille verkkosivuille, maakohtaisen raportoinnin soveltamisala laajennettaisiin kaikkiin siirtohinnoitteluilmoituksen antamiseen velvoitettuihin yhtiöihin (liikevaihtoraja 50 miljoonaa euroa), velvoitetaan esittämään tietoja nykyistä laajemmin (ml. liikevoitto), ilmoituksen jättämisen määräajaksi määrätään 6 kuukautta sekä sanktiot laiminlyönnistä olisivat nykyistä tarkoituksenmukaisempia."
Nyt käsillä oleva hallituksen esitys pohjaa komission direktiiviin, jonka ensimmäinen versio julkaistiin vuonna 2016 ja lopullinen direktiivi vuonna 2021. Direktiivi ja lakiesitys vastaavat yllä mainitussa ponsiesityksessäkin peräänkuulutettuun sääntelytarpeeseen yleisöjulkisuuden osalta.
Maakohtaisten kirjanpitotietojen julkaisuun velvoittavan sääntelyn tavoitteena on lisätä poikkikansallisen yritystoiminnan avoimuutta, läpinäkyvyyttä ja vastuullisuutta ja ehkäistä yritysten aggressiivista verosuunnittelua. Ajatus on, että maakohtainen erittely tekee näkyväksi järjestelyt, joilla velkoja, varallisuutta ja voittoja siirretään keinotekoisesti monikansallisen konsernin sisällä verojen minimoimiseksi. Yleisöjulkisuus on tärkeää, jotta veroviranomaisten ohella myös tutkijat, kansalaisjärjestöt, toimittajat, muut asiantuntijat ja laaja yleisö pystyvät arvioimaan monikansallisten yritysten veronmaksun oikeellisuutta.
Suuryritysten harjoittamasta verovälttelystä kärsivät verotuloja menettävät valtiot ja niiden kansalaiset sekä pienemmät ja rehellisesti toimivat yritykset, kun veroja välttelevät toimijat saavat kilpailuetua suhteessa niihin.
Raportoinnin kattavuus ja kansallinen lisäsääntely
Veroraportointidirektiivi velvoittaa monikansallisia yrityksiä julkistamaan tilinpäätöksensä yhteydessä vuosittain seuraavat tiedot maakohtaisesti eriteltynä EU-maiden osalta: toiminnan luonne, työntekijöiden määrä, nettoliikevaihto mukaan lukien lähipiiriliikevaihto, voitto tai tappio ennen veroja, kuluvana vuonna kertyneet tuloverot kyseisessä valtiossa, maksetut tuloverot, ja kertyneiden voittovarojen määrä. EU:n ulkopuolisten maiden osalta tiedot tulee antaa konsernitasoisesti, joten niistä ei raportoida maakohtaisesti. Lisäksi EU komissio edellyttää lisäksi maakohtaista raportointia sellaisten EU:n ulkopuolisten maiden osalta, joiden se katsoo olevan selvästi veroparatiiseja tai rahoitussalaisuusvaltioita.
Raportointivaade koskee EU-yrityksiä, joiden vuosittainen liikevaihto on vähintään 750 miljoonaa euroa. Lisäksi se koskee myös EU-valtioissa perustettuja keskisuuria ja suuria tytäryrityksiä, jotka ovat sellaisen EU:n ulkopuolisen konsernin ("perimmäisen emoyrityksen") määräysvallassa, jonka konsernin liikevaihto ylittää 750 miljoonaa euroa. Tällaisen tytäryritysten on julkaistava vuosittain selvitys konserninsa emoyrityksen tuloverotiedoista. Vastaava velvollisuus koskee myös tällaisen yrityksen keskikokoista ja suurta sivuliikettä silloin, kun kyseisellä konsernilla ei ole EU:n alueella mitään keskisuurta tai suurta tytäryritystä, johon velvollisuus kohdistuisi.
Veroraportointidirektiivi on luonteeltaan minimisääntelyä, ja EU:n jäsenmailla on mahdollisuus toimeenpanna kansallista sääntelyä direktiivin minimitasoa kunnianhimoisemmalla tasolla. Suomi voisi siis niin halutessaan esimerkiksi alentaa liikevaihtorajaa tai edellyttää kattavampien tietojen yleisöjulkisuutta. Näin ei kuitenkaan olla tekemässä.
Ainoa varsinainen direktiivin minimitason ylittävä säädös hallituksen esityksessä koskee raportoinnin määräaikaa, ja tämänkin parannuksen talousvaliokunnan enemmistö haluaa poistaa. Valiokunta myös pidentää kahdesta viiteen vuoteen aikaa, jonka jälkeen yrityksen on julkistettava tiedot, jotka on jätetty väliaikaisesti julkistamatta, koska tästä olisi voinut koitua yrityksille vakavaa taloudellista haittaa. Emme tue näitä valiokunnan tekemiä muutoksia.
Kansallisen liikkumavaran käyttäminen laajemmin olisi sen sijaan mielestämme perusteltua. Direktiivi on tervetullut edistysaskel, mutta sen ei lopullisessa muodossaan voi katsoa täyttävän siihen kohdistettuja odotuksia ja toiveita. Direktiivi soveltuu liian harvalukuiseen jättiyritysten joukkoon, sen maantieteellinen kattavuus on riittämätön, ja sen edellyttämät tiedot eivät riitä yritysten veronmaksun oikeellisuuden arviointiin.
Kuten talousvaliokunnan asiantuntijakuulemisissakin on tullut ilmi, on maakohtaisen raportoinnin piiriin tulossa vain 30 prosenttia maailman maista. Raportointivelvoitteen tulisi koskea kaikkia konsernin toimintamaita ja verotusalueita.
Liian korkean 750 miljoonan euron liikevaihtorajan vuoksi raportointivelvoite ei koske 95 prosenttia EU-yrityksistä, niiden joukossa huomattava osa myös suuryrityksistä. Suomessa sääntelyn piirissä olisi ainoastaan 50 yritystä. Julkiselle maakohtaiselle raportoinnille asetettujen tavoitteiden näkökulmasta tarkoituksenmukaisempi soveltamisraja olisi esimerkiksi tilinpäätösdirektiivin ja kirjanpitolain suuryrityksen määritelmän mukainen. (Suuryritys on sellainen, joka täyttää ainakin kaksi näistä kolmesta ehdosta: liikevaihtoraja 40 miljoonaa, tase 20 miljoonaa euroa, henkilöstömäärä vähintään 250.) Tällöin velvoitekynnys olisi myös linjassa pankkisektoria ja kaivannaissektoria koskevan läpinäkyvyyssääntelyn kanssa. Vastaava korjaus tulisi tehdä myös verotusmenettelylain 14 d pykälään, jossa säädetään viranomaisille toimitettavista maakohtaisista tiedoista.
Hallituksen esityksen mukaan liikevaihtorajaa ei ole kansallisessa lainsäädännössä alennettu, koska Suomen alempaa rajaa ei voitaisi soveltaa ulkomaisiin, Suomessa sivuliikettä pitäviin konserneihin ja koska ei haluta poiketa EU-tasolla sovitusta linjasta. Katsomme, että Suomen tulisi toimia edelläkävijänä ja suunnannäyttäjänä veropohjien rapautumisen vastaisessa työssä, ja laajemmin yritysvastuun ja avoimuuden edistämisessä, minkä vuoksi minimitasoa kunnianhimoisempi kansallinen sääntely olisi tässäkin perusteltua.
Myös erillisessä asetuksessa määriteltyjen raportoitavien tietojen alaa tulisi laajentaa, jotta kansalaisilla, toimittajilla, tutkijoilla ja järjestöillä olisi paremmat edellytykset arvioida suuryritysten verojärjestelyjen asianmukaisuutta ja veronmaksun suhdetta yritysten tosiasialliseen liiketoimintaan eri oikeudenkäyttöalueilla.
Hallituksen ja talousvaliokunnan mietinnön yleisin perustelu minimitason toimeenpanolle on, että koska Euroopan komission on vuoden 2027 kesäkuun loppuun mennessä selvitettävä raportointivelvoitteen toteutumista EU-maissa ja laajemmin OECD-maissa, tulisi mahdollista velvoitteiden laajentamista arvioida tässä yhteydessä. On sinänsä myönteistä, että direktiivi velvoittaa komissiota tarkastelemaan direktiivin vaikutuksia. Tämä tai muut hallituksen esittämät syyt eivät kuitenkaan poista perusteita sille, että Suomen tulisi verovastuullisuutta ja poikkikansallisen yritystoiminnan avoimuutta koskevassa sääntelyssä olla eturintamassa ja osoittaa minimitasoa suurempaa kunnianhimoa. Se, etteivät kaikki maat tee samoin, ei myöskään ole peruste toimimattomuudelle. Komission selvityksen sisällöstä ei ole mitään tietoa. Suomen kokemukset avoimuuden edelläkävijänä voisivat kuitenkin tuottaa tuohonkin arviointiin arvokasta tietoa ja kokemuksia.
Hallituksen tulee myös sitoutua arvioimaan omatoimisesti direktiivin kansallisen toimeenpanon onnistumista suhteessa sille asetettuihin tavoitteisiin ja julkistaa tätä koskeva selvitys viimeistään vuoden 2027 alussa.