Yleistä
Esityksen tausta ja tavoitteet
Hallituksen esitys liittyy yritysten kestävyysraportointia koskevan Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin (EU) 2022/2464 (kestävyysraportointidirektiivi) kansalliseen täytäntöönpanoon. Direktiivin yleisenä tavoitteena on osaltaan edesauttaa EU:n Vihreän kehityksen ohjelman toteutumista, ja se on osa laajempaa kestävän rahoituksen EU-lainsäädäntökokonaisuutta. Uuden sääntelyn tarkoituksena on saattaa yritysten kestävyysraportointi samaan asemaan taloudellisen raportoinnin kanssa. Ehdotetulla lainsäädännöllä pyritään varmistamaan, että yritykset julkistavat sijoittajien ja muiden sidosryhmien saataville luotettavia ja vertailukelpoisia tietoja toiminnastaan.
Talousvaliokunta on direktiivin valmisteluvaiheessa antamassaan lausunnossa (TaVL 28/2021 vp) todennut pitävänsä direktiiviehdotusta tervetulleena ja kannatettavana. Kestävyysraportoinnin asettaminen osaksi yritysten pakollista raportointia on tärkeä keino kestävyyssiirtymän aikaansaamiseksi.
Raportoitavilla kestävyysseikoilla tarkoitetaan ympäristöön, yhteiskuntaan ja ihmisoikeuksiin sekä yritysten hallintotapaan liittyviä tekijöitä. Kestävyysraportin tulee sisältää tietoa sekä yrityksen toiminnan vaikutuksista ihmisiin ja ympäristöön että kestävyysseikkojen vaikutuksista yritykseen. Raportoinnin sisällön yksityiskohdista säädetään erillisissä raportointistandardeissa, joista säädetään komission delegoidulla asetuksella.
Ehdotukseen sisältyy direktiivin mahdollistaman kansallisen liikkumavaran käyttö ulottamalla sääntely koskemaan myös suurikokoisia ja pörssilistattuja osuuskuntia sekä suurikokoisia eläkesäätiöitä ja -kassoja. Lisäksi direktiivissä edellytetty digitaalisuusvaatimus toimintakertomukseen sisällytettävälle kestävyysraportille ehdotetaan ulotettavaksi kansallisesti myös tilinpäätökseen. Talousvaliokunta puoltaa näitä kansalliseen harkintavaltaan perustuvia laajennuksia.
Lainsäädännön kansallinen valmistelu
Lainsäädännön arviointineuvosto on toimittanut lausuntonsa yritysten kestävyysraportointia koskevasta hallituksen esityksestä talousvaliokunnalle, koska työ- ja elinkeinoministeriö ei lainsäädännön valmisteluvaiheessa toimittanut hallituksen esitysluonnosta arviointineuvostolle, vaikka esitys oli valittu arvioitavaksi. Arviointineuvosto toteaa lausunnossaan pitävänsä ministeriön menettelyä moitittavana. Arviointineuvosto katsoo, että hallituksen esitys täyttää hyvin lainvalmistelun vaikutusarviointiohjeen vaatimukset, mutta esitystä olisi pitänyt täydentää neuvoston lausunnon mukaisesti ennen hallituksen esityksen antamista. Saadun selvityksen mukaan arviointineuvoston sivuuttaminen valmisteluprosessin aikana on johtunut inhimillisestä erehdyksestä.
Valiokunta toteaa, että useissa valiokunnan asiantuntijalausunnoissa on kiitetty lainsäädännön valmistelutyötä. Lausunnoissa todetaan, että sidosryhmiä on kuultu aktiivisesti valmistelun eri vaiheissa ja yhteistyö on koettu sujuvaksi. Hallituksen esitystä on myös pidetty asianmukaisesti laadittuna ja hyvin perusteltuna.
Kestävyysraportoinnin soveltamisala
Osuuskunnat
Kestävyysraportointidirektiivin soveltamisala kattaa pörssiyhtiöt ja suuret osakeyhtiöt. Kukin jäsenvaltio voi lisäksi päättää, missä laajuudessa raportointivelvoitteita ulotetaan osuuskuntiin ja muihin yritysmuotoihin. Hallituksen esityksessä todetaan, että julkisten tiedonantovelvoitteiden sääntely on Suomessa perinteisesti toteutettu neutraliteettiperiaatteen mukaisesti eli riippumatta asiaomaisen raportointivelvollisen liiketoiminnassaan käyttämästä juridisesta muodosta. Kestävyysraportointivelvollisuus ehdotetaan näin ollen koskemaan kansallisesti myös sellaisia osuuskuntia, jotka ovat pörssiyrityksiä tai kirjanpitolain 1 luvun 4 c §:n mukaisia suuryrityksiä. Tämä mahdollistaa julkistettavan informaation pysymään yhdenmukaisena harjoitetun liiketoiminnan oikeudellisesta muodosta riippumatta. Talousvaliokunta pitää ratkaisua perusteltuna.
Hallituksen esityksessä todetaan osuuskuntia koskevaa laajennusehdotusta arvioitaessa, että kattavaa soveltamista puoltaa toimiminen markkinoilla, joilla kilpaillaan osakeyhtiöiden kanssa. Toisaalta huoltovarmuuden ylläpitäminen sekä maatalouden ja elintarvikehuollon kustannusrakenteen raskaus verrattuna muihin EU-maihin ovat merkityksellisiä seikkoja kansallisesti. Tämän vuoksi alkutuotantoon liittyvien osuuskuntien osalta ehdotetaan poikkeusta, jonka mukaan osuuskunta, jonka liikevaihdosta kertyy enemmän kuin puolet elintarvikelain (297/2021) 5 §:n 2 momentin 4 kohdassa tarkoitetusta alkutuotannosta tai alkutuotannon hankinnasta, voi päättää jättäytyä kestävyysraportoinnin ulkopuolelle. Ehdotuksen taustalla on se, että ulkomaiset osuuskuntamuotoiset alkutuottajat mitä ilmeisemmin jäävät kestävyysraportointivelvoitteen ulkopuolelle, jolloin uhkana on, että kilpailuasetelma vääristyisi ilman poikkeusmahdollisuutta.
Poikkeussäännöksen perusteluissa todetaan, että momentin tarkoittama alkutuotanto käsittää alkutuotannon tuotteiden tuotannon, kasvatuksen ja viljelyn, myös sadonkorjuun, lypsämisen ja kaikki eläintuotannon vaiheet ennen teurastusta sekä metsästyksen, kalastuksen ja luonnonvaraisten tuotteiden keräämisen. Poikkeuksen soveltaminen edellyttää, että vähintään puolet asianomaisen osuuskunnan liikevaihdosta kertyy alkutuotannollisista tai alkutuotannon hankinnan toimista.
Talousvaliokunnan asiantuntijalausunnossa on todettu, että alkutuotantoon liittyvät tuottajaosuuskunnat voivat järjestää liiketoimintansa useilla eri tavoilla ja että poikkeussäännöksen soveltamisala voi jäädä jossain määrin epäselväksi, kun hankintaosuuskunnalle ei ole olemassa yksiselitteisen selkeää määritelmää. Valokunta toteaa, että hankintaosuuskunnalla tarkoitetaan kestävyysraportointia koskevan lainsäädännön yhteydessä sekä niitä tuottajaosuuskuntia, jotka hankkivat pääasiassa jäseniltään näiden alkutuotantoon kuuluvia elintarvikkeita ja myyvät ne edelleen jalostettaviksi, että niitä tuottajaosuuskuntia, jotka itse jalostavat ja markkinoivat pääasiassa jäseniltään hankkimat näiden alkutuotantoon kuuluvat elintarvikkeet.
Valiokunnan asiantuntijalausunnossa on myös pidetty epäselvänä sääntelynä sitä, että osuuskunnan liikevaihdosta tulee kertyä enemmän kuin puolet alkutuotannosta tai alkutuotannon hankinnasta. Talousvaliokunta toteaa, että poikkeussäännöksen ilmaisu "alkutuotanto tai alkutuotannon hankinta" sisältää myös luovutuksen, josta liikevaihto kirjanpito-oikeudellisesti kertyy. Näin ollen säännös kattaa myös tilanteet, joissa liikevaihdosta enemmän kuin puolet kertyy pääasiassa osuuskunnan jäseniltä hankittujen, alkutuotantoon kuuluvien ja niistä jatkojalostettujen elintarvikkeiden myynnistä.
Lisäeläkesäätiöt ja -kassat sekä vakuutuskassat
Osakeyhtiöiden ja osuuskuntien ohella raportointivelvoitteet ehdotetaan ulotettavaksi sellaisiin eläkesäätiöihin ja -kassoihin, jotka ovat kirjanpitolain 1 luvun 4 c §:n tarkoittamalla tavalla suurikokoisia. Lisäksi velvoitteet ehdotetaan kohdistettavaksi Merimieseläkekassaan ja Maatalousyrittäjien eläkelaitokseen niiden sijoitustoiminnan osalta, sillä kestävyysseikat ovat näissä eläkelaitoksissa merkityksellisiä erityisesti sijoitustoiminnalle. Kuten edellä on todettu, julkisten tiedonantovelvoitteiden sääntely on perinteisesti toteutettu neutraliteettiperiaatteen mukaisesti. Näin ollen hallituksen esityksessä ehdotetaan, että kestävyysraportointivelvoitteet koskevat myös muita eläkelaitoksia kuin työeläkevakuutusyhtiöitä. Tältä osin kyse on soveltamisalan kansallisesta laajennuksesta.
Valiokunta toteaa tulkintaepäselvyyksien välttämiseksi, että raportointivelvoitteita ei sovelleta lisäeläkkeisiin tai vakuutuskassatoimintaan. Kirjanpitolakiin ehdotetun 7 luvun 1 §:n mukaan kestävyysraportointi soveltuu eläkesäätiöistä ja eläkekassoista annetun lain 1 luvun 1 §:ssä tarkoitettuun eläkesäätiöön ja eläkekassaan. Lisäeläkesäätiöistä ja lisäeläkekassoista annetun lain 1 luvun 10 §:n mukaan lisäeläkelaitokseen ja vakuutuskassalain 1 luvun 2 §:n mukaan vakuutuskassaan ei sovelleta eläkesäätiö- ja eläkekassalain 1 luvun 1 §:ää. Näin ollen kirjanpitolain 7 luvun 1 § jättää lisäeläkesäätiöt ja -kassat sekä vakuutuskassat kestävyysraportointia koskevan sääntelyn soveltamisalan ulkopuolelle. Eläkesäätiöitä ja -kassoja koskevan lain uudet kestävyysraportointia koskevat säännökset on muotoiltu niin, että ne soveltuvat vain, jos eläkelaitoksella on kirjanpitolain 7 luvun 1 §:n mukainen velvollisuus laatia kestävyysraportti.
Kommandiittiyhtiömuotoiset vaihtoehtorahastot
Valiokunta toteaa tulkintaepäselvyyksien välttämiseksi, että kommandiittiyhtiömuotoiset vaihtoehtorahastot eivät kuulu nyt ehdotetun kestävyysraportointia koskevan sääntelyn piiriin. Ehdotetun kirjanpitolain 7 luvun 1 §:n 2 momentin mukaan yrityksellä tarkoitetaan tässä luvussa osakeyhtiöitä ja osuuskuntia sekä muita tilinpäätösdirektiivin soveltamisalaan kuuluvia oikeushenkilöitä. Koska vaihtoehtoiset sijoitusrahastot ja yhteissijoitusyritykset ovat nimenomaisesti poissuljettu kestävyysraportoinnista viittauksella tilinpäätösdirektiiviin, ei tätä ole tarpeen erikseen todeta kirjanpitolaissa.
Työeläkevakuutusyhtiöt
Valiokunnan asiantuntijalausunnoissa on kiinnitetty huomiota siihen, ettei hallituksen esityksessä ole ehdotettu työeläkevakuutusyhtiöiden tarkastusvaliokuntia koskevaan sääntelyyn vastaavanlaisia muutoksia kuin vakuutusyhtiölakiin. Saadun selvityksen mukaan työeläkevakuutusyhtiön tarkastusvaliokuntaa koskevan säännöksen puuttuminen on ollut seurausta siitä, ettei työeläkevakuutusyhtiöihin ole aikaisemmin sovellettu osakeyhtiölain tarkastusvaliokuntaa koskevaa sääntelyä, vaikka työeläkevakuutusyhtiöillä on tarkastusvaliokunta. Asiaa on nyt ryhdytty selvittämään sosiaali- ja terveysministeriössä, ja työeläkevakuutusyhtiöistä annetun lain muutoshanke etenee erillisenä prosessina. Talousvaliokunta pitää tärkeänä, että kestävyysraportointisääntely on yhdenmukaista kaikkien yleisen edun kannalta merkittävien yhteisöjen osalta.
Ammattikorkeakoulujen asema
Opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalalla toimii 22 ammattikorkeakoulua. Ammattikorkeakoululain (932/2014) 5 §:n mukaan ammattikorkeakoulu on osakeyhtiömuotoinen oikeushenkilö, johon sovelletaan osakeyhtiölakia, jollei ammattikorkeakoululaissa toisin säädetä. Ammattikorkeakouluosakeyhtiön toiminnan tarkoituksena ei ole voiton tavoittelu eikä se jaa osakkeenomistajalle osinkoa tai tuota muuta taloudellista etua osakkeenomistajalle tai muulle toimintaan osallistuvalle. Osakkeenomistajat ovat muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta kuntia ja kaupunkeja.
Ehdotettu kestävyysraportointia koskeva sääntely koskee mm. suuryrityksiä, jotka määritellään kolmen suuruusluokkaa kuvaavan kriteerin (taseen loppusumma 20 milj. euroa, liikevaihto 40 milj. euroa ja henkilöstön määrä 250 henkilöä) avulla. Jos vähintään kaksi em. kolmesta raja-arvosta täyttyy, raportointivelvollisuus koskee kyseistä osakeyhtiötä. Saadun selvityksen mukaan osa osakeyhtiömuotoisista ammattikorkeakouluista täyttää kestävyysraportointiin velvoittavat kriteerit eri yhdistelminä ja osalla ne jäävät täyttymättä.
Ammattikorkeakoulujen liikevaihto muodostuu pääosin valtiolta tulevasta rahoituksesta. Opetus- ja kulttuuriministeriö ohjeistaa korkeakoulujen taloushallintoa ja talousraportointia yhteisellä korkeakoulujen taloushallinnon koodistolla. Tällä pyritään saamaan korkeakoulujen ohjaukselle ja raportoinnille yhtenäinen tietopohja. Korkeakoulut noudattavat koodiston mukaisesti kirjanpitolakia, mutta korkeakoululait antavat mahdollisuuden antaa valtioneuvoston asetuksella tarkempia säännöksiä korkeakouluihin sovellettavista tuloslaskelma- ja tasekaavioista.
Talousvaliokunta katsoo edellä todetun perusteella, että ammattikorkeakoulut on tarkoituksenmukaista jättää nyt säädettävän kestävyysraportointivelvoitteen ulkopuolelle. Tämä on ollut lähtökohtana myös hallituksen esityksen valmisteluvaiheessa. Valiokunta ehdottaa kuitenkin selvyyden vuoksi asiasta säätämistä kirjanpitolain 7 luvun 1 §:ää täydentämällä.
Kuten hallituksen esityksestä käy ilmi, valtion omistajaohjaus edellyttää omistajaohjauksessa olevilta yhtiöiltä vastuullisuusraportointia ja valtion virastoille on omat vastuullisuuskriteerinsä. Korkeakoulujen vastuullisuusraportointia on kehitetty yhdessä korkeakoulujen kanssa ja niiden toiminnan näkökulmasta. Tätä työtä on myös saadun selvityksen mukaan tarkoitus jatkaa.
Digitaalinen raportointi
Digitaalisuutta koskevan vaatimuksen laajentaminen
Kestävyysraportointidirektiivi edellyttää, että yritysten on annettava kestävyysraportin sisältävä toimintakertomus sähköisessä raportointimuodossa. Hallituksen esityksessä velvoite tietojen toimittamisesta digitaalisessa muodossa ulotetaan koskemaan myös tilinpäätöstä. Valiokunta pitää valittua linjausta perusteltuna, sillä toimintakertomus liitetään aina tilinpäätökseen ja nämä asiakirjat muodostavat yhtenäisen kokonaisuuden, jossa tilinpäätösinformaatio osaltaan edesauttaa jäsentämään kestävyysraportin tietojen merkitystä yrityksen toiminnassa.
Kirjanpitolain 7 luvun 23 §:n 4 momentin mukaan Patentti- ja rekisterihallitus voi määrätä, että pörssilistatun emoyrityksen oma tilinpäätös tulee merkitä digitaalisilla PRH-tunnisteilla tilikausilta, jotka alkavat 1.1.2026 ja sen jälkeen. Asiantuntijalausunnossa on esitetty huoli, että tämä voi käytännössä tarkoittaa pörssiyhtiöiden osalta sitä, että ne joutuvat toimittamaan kahdella eri tavalla koneluettavaan muotoon saatetut tilinpäätökset kahteen paikkaan eli ESEF-tunnisteilla merkityn konsernitilinpäätöksen Helsingin pörssiin ja PRH-tunnisteilla varustetun emoyhtiön erillistilinpäätöksen Patentti- ja rekisterihallitukseen.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan pörssiyhtiöihin ei tule kohdistumaan kaksinkertaista laatimisvelvollisuutta. Sama tietotekninen menettely, jota pörssiyhtiöt ovat EU-lainsäädäntöön perustuen noudattaneet tähänkin asti, koskee myös sitä tilinpäätöskokonaisuutta, joka tulee lainmuutoksen myötä toimitettavaksi Patentti- ja rekisterihallitukselle. Kummassakin noudatetaan yhtäläisesti sähköistä XHTML-muotoa, josta on EU:n tasolla säädetty. Pörssiyhtiön tilinpäätösasiakirjoille EU-sääntely on ensisijainen perusta, eikä Patentti- ja rekisterihallitus voi sivuuttaa sitä omalla päätöksellään.
Ehdotetun kirjanpitolain 7 luvun 23 §:n 4 momentti soveltuu vain, jos se ei ole ristiriidassa EU:n lainsäädännön kanssa. Säännös ei näin ollen tarkoita poikkeamista Euroopan unionin säätämästä XHTML-muodosta, vaan ainoastaan mahdollistaa sen, että pörssiyritysten emoyritysten tilinpäätöksestä voidaan kerätä samat tiedot kuin mitä tullaan keräämään digitaalisessa muodossa myös pörssilistaamattomien emoyritysten tilinpäätöksistä. Nämä ovat tarpeen, jotta Patentti- ja rekisterihallituksesta olisi saatavissa digitaalisesti kattava kokonaisinformaatio Suomen merkittävistä yrityksistä niin rahoituslaitosten ja muiden yksityisten toimijoiden kuin viranomaisten käyttöön. Ehdotuksen perustana on se, ettei pörssilistatun emoyrityksen oman tilinpäätöksen merkitsemisestä digitaalisin tunnistein säädetä nykyisin EU-tasolla, vaan EU-perusteiset merkintävelvoitteet koskevat tällä hetkellä vain pörssiyhtiön konsernitason tietoja.
Valiokunta toteaa lisäksi saamansa selvityksen perusteella, että tarve hoitaa raportointi ns. yhden luukun periaatteella on tunnistettu myös kansallisen lainsäädännön valmisteluvaiheessa. Sääntely, joka mahdollistaisi yritykselle tilinpäätösaineiston ja kestävyysraportoinnin materiaalin toimittamisen vain yhdelle viranomaiselle ja jonka kautta materiaali toimitetaan edelleen muille viranomaistahoille, olisi talousvaliokunnan näkemyksen mukaan kannatettava. Asiaa ei ole kuitenkaan mahdollista ratkaista nyt käsillä olevan kestävyysraportointidirektiivin täytäntöönpanon yhteydessä.
Digitaalisen raportoinnin aloittaminen
Kestävyysraportointiin liittyvällä digitaalisella XBRL-kestävyystunnisteella tarkoitetaan kestävyysraportissa erikseen esitettävän tiedon merkintätapaa, josta päättää EU:n komissio. Asiantuntijalausunnossa tuodaan esiin, että komission valmisteluaikataulu on viivästynyt, eikä työ tule valmistumaan ennen vuotta 2025, jolloin ensimmäisen vaiheen kestävyysraportointiyhtiöiden tulisi jo raportoida kestävyystiedot digitaalisesti. Asiantuntijalausunnossa esitetään, että digitaalisen raportoinnin soveltamisesta voitaisiin tehdä kansallisen lisäsääntelyn käyttöönoton osalta ensimmäisenä vuonna vapaaehtoista.
Valiokunta toteaa saamansa selvityksen perusteella, ettei ehdotettu soveltamisen lykkääminen ole tarkoituksenmukaista. Kestävyysraportointidirektiivi säätää jäsenvaltioita velvoittavasti, että kestävyysraportoinnin digitaalinen muoto tulee ottaa käyttöön ensimmäisen kerran tilikaudella 2024 direktiivissä erikseen säädetyissä oikeushenkilöissä. Tätä velvoitetta ei ole kytketty XBRL-tunnisteisiin, vaan kestävyysraportti laaditaan samaan sähköiseen XHTML-muotoon, jota pörssiyritykset jo nyt noudattavat tilinpäätöstietojensa osalta. Saadun selvityksen mukaan myöskään sellaisissa kestävyysraportointiyrityksissä, jotka eivät ole pörssilistattuja, tilinpäätöksen laatiminen XHTML-muotoon ei ole omiaan aiheuttamaan erityistä hallinnollista rasitetta ottaen huomioon, ettei esimerkiksi luottolaitoksille ole vielä laadittu omia XBRL-tunnisteita Patentti- ja rekisterihallitukselle toimitettavaa tilinpäätöstä varten. Näin ollen uudet säännökset tulevat tarkoittamaan mm. listaamattomien finanssitoimijoiden osalta käytännössä vain velvoitetta toimittaa vuoden 2024 tilinpäätös- ja kestävyysraportointitietoja koskevat asiakirjat sähköisessä XHTML-muodossa Patentti- ja rekisterihallitukselle ilman, että näistä asiakirjoista olisi eriteltävä XBRL-tunnisteiden tarkoittamat tiedot.
Muita näkökohtia
Arvoketjun määritelmä
Valiokunnan asiantuntijalausunnossa on tuotu esiin, että kirjanpitolain 7 luvun 2 §:n 1 kohdassa säädettävä arvoketjun määritelmä on puutteellinen, koska se ei sisällä hyödykkeiden ja palveluiden käyttöä ja hävittämistä. Näin ollen määritelmä on ristiriidassa kestävyysraportointidirektiiviin liittyvistä kestävyysraportoinnin standardeista (ESRS) annetun komission delegoidun asetuksen kanssa.
Saadun selvityksen mukaan Euroopan parlamentti hyväksyi komission raportointistandardin osaltaan vasta 18.10.2023, joten hallituksen esitystä laadittaessa ei ole ollut varmuutta arvoketjun määritelmän lopullisesta muotoilusta. Talousvaliokunta ehdottaa kirjanpitolakiin sisältyvän arvoketjun määritelmän täydentämistä siten, että säännöksessä otetaan huomioon kestävyysraportointistandardista annettu komission asetus. Valiokunta korostaa kuitenkin tässä yhteydessä myös sitä, että kestävyysraportointistandardit ovat suoraan sovellettavaa oikeutta, ja mahdollisissa ristiriitatilanteissa EU-sääntely asetetaan etusijalle kansalliseen lainsäädäntöön nähden. Tämä ilmenee myös kirjanpitolain 7 luvun 14 §:n 2 momentista.
Tarkastusvaliokunnan tehtävien siirto
Hallituksen esityksessä ehdotetaan lisättäväksi osakeyhtiölakiin ja osuuskuntalakiin säännökset kestävyysraportointiin ja sen varmentamiseen liittyvistä tarkastusvaliokunnan tehtävistä. Asiantuntijalausunnossa on ehdotettu lakeihin lisättäväksi säännös, jonka mukaan taloudelliseen raportointiin ja tilintarkastukseen sekä kestävyysraportointiin ja sen varmentamiseen liittyvät tarkastusvaliokunnan tehtävät voi jakaa hallituksen kahden eri valiokunnan hoidettavaksi. Talousvaliokunta ei pidä ehdotettua lisäystä tarpeellisena. Ehdotettu sanamuoto ("Tarkastusvaliokunnan tehtävät voi hoitaa hallituksen toinen valiokunta, jonka kokoonpano täyttää 2 momentissa säädetyt vaatimukset.") mahdollistaa myös sen, että tehtävät jaetaan kahden eri valiokunnan kesken.
Listaamattomien suuryritysten kestävyysraportoinnin valvonta
Asiantuntijalausunnossa on myös kiinnitetty huomiota siihen, ettei listaamattomien suuryritysten kestävyysraportoinnin valvontaan olla nimeämässä mitään viranomaistahoa. Talousvaliokunnan saaman selvityksen mukaan EU:ssa parhaillaan valmisteilla olevasta yritysvastuudirektiivistä (CSDDD) päätetään viimeistään vuoden 2024 alkupuoliskolla. Tämän direktiivin myötä kestävyysvelvoitteiden noudattaminen tulee kansallisesti valvottavaksi. Valvonta perustuu merkityksellisiltä osin raportointiin, joten kysymys raportoinnin valvonnasta on tarkoituksenmukaista ratkaista samassa yhteydessä kuin valvontakokonaisuus yleisesti.
Uuden lainsäädännön soveltamisen aloitusajankohtaan liittyvä porrastus
Ehdotetut lait on tarkoitettu tulemaan voimaan 31.12.2023. Säännöksiä kestävyysraportoinnista on tarkoitus soveltaa kestävyysraportointidirektiivissä edellytetyllä tavalla siten, että velvoitteet koskevat ensin suurten pörssiyritysten tietoja tilivuodelta 2024, jotka tulevat julkistettaviksi keväällä 2025.
Asiantuntijalausunnossa on katsottu, että yritysten tasapuolisen kohtelun kannalta olisi perusteltua, että kaikkien suuryritysten tulisi raportoida kestävyysseikoista jo 1.1.2024 alkavan tilikauden osalta. Myös listatuille pk-yrityksille sallittu erivapaus laatia toimintakertomus ilman kestävyysraporttia ennen 1.1.2028 alkavia tilikausia on ehdotettu poistettavaksi.
Talousvaliokunta pitää ehdotettuja siirtymäsäännöksiä tarkoituksenmukaisina. Kestävyysraportoinnin porrastus koskee yrityksiä, joilla ei ole aikaisempaa kokemusta raportoinnista toisin kuin suurilla pörssiyhtiöillä. Sopeutumisaika on nähty tarpeelliseksi myös sen vuoksi, että kestävyysraportoinnin ja -varmennuksen asiantuntijaresurssit ovat tällä hetkellä sangen rajalliset. Samasta syystä valiokunta pitää tarpeellisena myös osakeyhtiölakiin ja muihin yhteisölakeihin ehdotettua siirtymäsäännöstä, joka mahdollistaa kirjanpitoa, hallintoa ja tilinpäätöstä tarkastamaan valitun tilintarkastajan toimimisen ensimmäisellä raportointikaudella myös kestävyysraportoinnin varmentajana ilman, että häntä on tarpeen erikseen valita myös tähän tehtävään yhtiökokouksessa.
Lopuksi
Talousvaliokunta toteaa lopuksi, että vaikka kestävyysraportointidirektiivi koskettaa pääasiallisesti suuria yrityksiä, sillä on epäsuoria vaikutuksia myös pienempiin yrityksiin. Raportointivelvollisuus edellyttää tarvittavien tietojen saamista pieneltäkin yritykseltä, jos se on kestävyysvaikutuksiltaan olennainen kestävyysraportointiyrityksen arvoketjussa. Näin ollen valiokunta pitää tärkeänä, että uuden lainsäädännön tiedottamisessa huomioidaan myös pk-sektorille tarjottava koulutus ja yritystukipalvelut. Arvoketjun kautta välillisesti lakien soveltamisalan piiriin tulevat pk-yritykset tarvitsevat rajallisten resurssiensa vuoksi erityistä tukea sekä digitaalisten ratkaisujen että muiden kohdennettujen palveluiden muodossa. Myös kestävyysraportointiyrityksen omassa intressissä on järjestää arvoketjunsa käyttöön mahdollisimman selkeät toimintatavat informaation keräämiseen ja välittämiseen. Valiokunta korostaa, että kesällä 2024 julkistettavissa pk-yritysten kestävyysraportointistandardeissa tulee ottaa huomioon pienempien yritysten kestävyysraportointiin ja informaation keräämiseen liittyvät rajalliset voimavarat.