Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi syöpäsairauden vaaraa aiheuttaville aineille ja menetelmille ammatissaan altistuvien luettelosta ja rekisteristä annetun lain muuttamisesta (HE 104/2023 vp): Asia on saapunut työelämä- ja tasa-arvovaliokuntaan mietinnön antamista varten.
Valiokunta on kuullut:
Valiokunta on saanut kirjallisen lausunnon:
Valiokunta on saanut ilmoituksen, ei lausuttavaa:
Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi lakia syöpäsairauden vaaraa aiheuttaville aineille ja menetelmille ammatissaan altistuvien luettelosta ja rekisteristä. Esityksen mukaan lain soveltamisala laajenisi kattamaan lisääntymiselle vaaralliset tekijät ja lisääntymiselle vaarallisille tekijöille altistuvat työntekijät.
Esityksessä ehdotetuilla muutoksilla pantaisiin osaltaan täytäntöön työntekijöiden suojelemisesta syöpäsairauden vaaraa aiheuttaville tekijöille tai perimän muutoksia aiheuttaville aineille altistumiseen työssä liittyviltä vaaroilta koskevan direktiivin muutos.
Esityksessä ehdotetaan työnantajan luettelonpitovelvoitteen laajentamista koskemaan lisääntymiselle vaarallisia tekijöitä ja niille altistuvia työntekijöitä. Työnantaja säilyttäisi kyseiset tiedot viisi vuotta viimeisen tiedon merkitsemisestä. Tiedot työntekijöiden altistumisista syöpäsairauden vaaraa aiheuttaville ja perimää vaurioittaville tekijöille ilmoitettaisiin edelleen kansalliseen rekisteriin, jota pidetään syöpäsairauden vaaraa aiheuttaville aineille ja menetelmille sekä perimää vaurioittaville aineille ammatissaan altistuvista työntekijöistä.
Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan 1.4.2024.
Hallituksen esityksen tarkoituksena on panna osaltaan täytäntöön työntekijöiden suojelemisesta syöpäsairauden vaaraa aiheuttaville tekijöille tai perimän muutoksia aiheuttaville aineille altistumiseen työssä liittyviltä vaaroilta annetun direktiivin 2004/37/EY muuttamisesta annettu direktiivi (EU) 2022/431 (syöpädirektiivin neljäs päivitysdirektiivi) laajentamalla syöpäsairauden vaaraa aiheuttaville aineille ja menetelmille ammatissaan altistuvien luettelosta ja rekisteristä annetun lain (452/2020) soveltamisala kattamaan lisääntymiselle vaaralliset tekijät ja lisääntymiselle vaarallisille tekijöille altistuvat työntekijät.
Esityksen mukaan työnantajan luettelonpitovelvoitetta laajennetaan koskemaan lisääntymiselle vaarallisia tekijöitä ja niille altistuvia työntekijöitä. Näin ollen jatkossa työnantajan tulee pitää luetteloa syöpäsairauden vaaraa aiheuttavien ja perimää vaurioittavien tekijöiden ja niille altistuneiden työntekijöiden lisäksi myös lisääntymiselle vaarallisista tekijöistä ja niille altistuneista työntekijöistä. Syöpäsairauden vaaraa aiheuttavia ja perimää vaurioittavia tekijöitä koskevista altistumistiedoista poiketen lisääntymiselle vaarallisia tekijöitä koskevia altistumistietoja ei toimiteta valtakunnalliseen Työterveyslaitoksen ASA-rekisteriin. Työnantajan tulee säilyttää lisääntymiselle vaarallisia tekijöitä koskevat altistumistiedot viisi vuotta viimeisen tiedon merkitsemisestä.
Valiokunnan asiantuntijakuulemisissa nostettiin esiin eriäviä näkemyksiä lisääntymiselle vaarallisille tekijöille altistuvien työntekijöiden altistumistietojen säilytyspaikasta ja -ajasta. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan lain valmistelun aikana vaihtoehtoisena toteuttamistapana on tarkasteltu ja punnittu vaihtoehtoa, jossa myös lisääntymiselle vaarallisia tekijöitä koskevat altistumistiedot ilmoitettaisiin ASA-rekisteriin ja niitä säilytettäisiin siellä joko yhtä pitkään kun muita ASA-rekisteriin vietäviä tietoja taikka näitä lyhyemmän aikaa. Hallituksen esityksen mukaiseen säilytyspaikkaa ja -aikaa koskevaan sääntelyyn on saadun selvityksen mukaan päädytty erityisesti arvioimalla syöpädirektiivin ja kansallisen ASA-lain tarkoitusta sekä henkilötietojen suojaan liittyviä kysymyksiä. Lisääntymiselle vaarallisilla tekijöillä ei tunneta sellaisia vaikutuksia terveyteen, jotka ilmenisivät vasta vuosikymmenten kuluttua altistumisesta ja joiden osalta altistumisen ja sairastumisen välinen syy-yhteys olisi osoitettavissa samalla tavalla kuin työperäisten syöpien kohdalla. Ehdotetun säilytysajan on myös katsottu täyttävän yleisen tietosuoja-asetuksen tietojen minimoinnin ja säilyttämisen rajoittamisen edellytykset.
Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta pitää toivottavana, että tulevaisuudessa säilytys- ja kirjaamisvelvoitteisiin liittyvä sääntely aiheuttaisi yrityksille mahdollisimman vähän hallinnollista taakkaa.
Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta pitää esitystä tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena ja puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä muuttamattomana.
Työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan päätösehdotus:
Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa
Valiokunnan sihteerinä on toiminut