Yleistä
Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi määräaikaisesta kokeilusta, jossa mukana olevilla kunnilla on vastuu julkisten työvoima- ja yrityspalvelujen tarjoamisesta lakiehdotuksessa tarkemmin määritellyille työttömille työnhakijoille. Kokeilun tavoitteena on kehittää asiakaslähtöisiä työllistymistä tukevia palveluja ja niiden tuottamiseen liittyviä toimintamalleja erityisesti pitkäaikaistyöttömyyden alentamiseksi sekä tukea maakuntauudistuksen yhteydessä toteutettavaa työvoima- ja yrityspalvelujen järjestämisvastuun siirtämistä uusille maakunnille vuoden 2019 alusta.
Vaikeimmin työllistyvien työttömien työvoimapalveluiden siirtoa kuntien vastuulle selvitettiin laajapohjaisessa valmisteluryhmässä syksyllä 2015. Ryhmä ehdotti, että palveluiden järjestämisvastuun siirtämistä kunnille kokeillaan joillakin alueilla. Työllisyyspalvelujen kehittämistä nykyistä tehokkaammin työnantajien työllistämiskynnystä sekä työttömien työllistymiskynnystä alentaviksi kartoitettiin työ- ja elinkeinoministeriön toimeksiannosta alkuvuodesta 2016. Myös työllisyyspalvelujen kehittämiseksi ehdotettiin alueellisia kokeiluja.
Hallitus teki huhtikuun alussa 2016 linjauksen, jonka mukaan julkiset työvoima- ja yrityspalvelut siirretään perustettavien uusien maakuntien järjestämisvastuulle. Tehdyn linjauksen vuoksi ei työvoimapalveluiden siirtoa kunnille eikä työllisyyspalvelujen kehittämistä koskevaa kokeilua katsottu tarkoituksenmukaiseksi toteuttaa ehdotetulla tavalla, vaan kokeilun yhdeksi tavoitteeksi asetettiin pohjustaa työllisyyspalvelujen järjestämisvastuun siirtäminen maakunnille. Valiokunta katsoo, että kokeilu tarjoaa hyödyllisen perustan työllisyyspalveluiden kokonaisvaltaiseksi uudistamiseksi sekä valmistautumiseksi uuteen hallinnolliseen toimintaympäristöön vuoden 2019 jälkeen. Valiokunta kannattaa kokeilun aloittamista ja puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä seuraavin huomautuksin ja muutosehdotuksin.
Kokeilun valmistelut kunnissa ovat saadun selvityksen mukaan edenneet pitkälle, ja kokeilualueet ovat valmiita aloittamaan kokeilun pikaisesti lakiehdotuksen hyväksymisen jälkeen. Kokeilun on tarkoitus kestää vuoden 2018 loppuun. Ehdotettu kokeiluaika on lyhyt, mitä valiokunta pitää sekä kokeilulle asetettujen tavoitteiden saavuttamiselle että kokeilun vaikuttavuuden arvioinnille ongelmallisena. Valiokunta huomauttaa, että maakuntauudistuksen täysimääräinen toteutuminen vie vuosia ja edellyttää pitkää siirtymäkautta. Siirtymäkauden aikana tarvitaan kokeilusta saatavia kokemuksia ja näkemyksiä erityisesti kuntien ja maakuntien välisen yhteistyön kehittämiseksi. Valiokunta ehdottaa, että työ- ja elinkeinoministeriö vielä harkitsee kokeilukauden jatkamista vuoden 2020 loppuun saakka.
Asiakaslähtöinen palvelu
Nykyinen työllisyyspalveluiden kokonaisuus on hajanainen. Erilaiset säännökset ja eri toimijoiden erilaiset toimintatavat hankaloittavat palveluiden yhteensovittamista sekä asiakkaan tarpeisiin vastaamista. Asiakastiedon siirtymisessä on viiveitä, eikä työtön saa ajoissa henkilökohtaista neuvontaa ja laadukasta tilanteensa arviointia.
Ehdotetun kokeilun tavoitteena on kehittää kokonaisvaltaisia asiakaslähtöisiä työllisyyttä edistäviä palveluja. Kokeilualueilla kunnalla on kokonaisvastuu lakiehdotuksessa määritellyn asiakaskohderyhmän palveluprosessista ja palvelujen tarjoamisvastuu siirtyy työ- ja elinkeinotoimistolta kunnalle. Kokeilujen aikana myös sosiaali- ja terveyspalveluiden muodostama kokonaisuus on yksin kunnan hallinnassa. Kokeiluasetelma tarjoaa valiokunnan mielestä kunnille hyvän mahdollisuuden luoda työttömälle kokonaisvaltaisia hallinnon rajat ylittäviä palvelupolkuja ja edistää siten erityisesti vaikeasti työllistyvien työnhakijoiden työllisyyttä. Valiokunta korostaa kokonaisvaltaista otetta asiakkaan palveluissa. Valiokunta tähdentää, että kokeiluissa hyviksi osoittautuvat toimintatavat tulee ottaa käyttöön tulevissa hallintomalleissa ja toimintarakenteissa.
Valiokunta pitää kokeilun synnyttämää mahdollisuutta työvoima- ja elinkeinohallinnon asiakastietojärjestelmän yhteiskäyttöön hyvänä mahdollisuutena kokeilla myös tietojärjestelmien yhteiskäyttöä.
Työelämäkokeilu
Osalla kokeilualueista kuntouttavan työtoiminnan sijasta työttömälle työnhakijalle järjestetään työelämävalmiuksia kehittävä työelämäkokeilu. Työelämäkokeilun kohderyhmä on siten joillakin alueilla laajempi kuin ehdotetussa laissa määritelty kokeilun varsinainen asiakaskohderyhmä. Työelämäkokeilu on tarkoitettu erityisesti niille työttömille, jotka nykyisin jäävät julkisten työvoimapalvelujen ulkopuolelle sosiaalisten tai terveydellisten ongelmien takia. Kunta voi järjestää työelämäkokeilun itse tai tekemällä sopimuksen sen järjestämisestä muun työnantajan kanssa. Kuntouttavasta työtoiminnasta poiketen työelämäkokeilun saa järjestää myös yrityksessä.
Työelämäkokeilun aikana kunnan tulee järjestää työttömälle työelämävalmiuksia ja työkykyä tukevaa ammatillista tukea ja ohjausta. Kokeilu voidaan järjestää samanaikaisesti esimerkiksi mielenterveys- ja päihdekuntoutuksen kanssa. Tavoitteena on helpottaa asiakkaiden siirtymiä eteenpäin kohti avoimia työmarkkinoita järjestämällä työskentelymahdollisuus aidoissa työympäristöissä työpajojen ja muiden erillisten valmennuskeskusten sijaan.
Valiokunta pitää ehdotettua työelämäkokeilua sen työelämälähtöisyyden vuoksi hyvänä. Valiokunta korostaa, että kokeiluun on liitettävä toimiva ja asiakaslähtöinen palveluohjaus, riittävä muu tuki sekä selkeä asiakkaan oikeuksien määrittely siten, että työttömän työnhakijan oikeudet eivät kokeilun aikana vaarannu. Lisäksi valiokunta korostaa, että työelämäkokeiluun tulee ohjata vain sellaisia työttömiä, joille tämä palvelu on heidän työllistymisensä edistämisen kannalta oikea. Valiokunta tähdentää, että työelämäkokeilulla ei tule korvata esimerkiksi palkkatuettua työtä ja työkokeilua ja että sen motiivina tulee olla työttömän tukeminen eteenpäin työelämäpolulla.
Työelämäkokeilu on kuntouttavan työtoiminnan tapaan työttömän kanssa yhdessä aktivointisuunnitelmassa sovittava työllistymistä edistävä palvelu, jonka ehtojen rikkominen voi johtaa korvauksettomaan määräaikaan. Valiokunta korostaa työttömän mahdollisuutta valita omaan tarpeeseensa soveltuvien palvelujen välillä. Valiokunta pitää tarkoituksenmukaisena ohjata työelämäkokeiluun ensisijaisesti siihen motivoituneesti suhtautuva asiakas.
Matkakustannusten korvaus
Toisin kuin kuntouttavaan työtoimintaan osallistumisesta, työelämäkokeiluun osallistumisen ajalta ei esityksessä ehdotetun mukaan makseta erillisiä matkakorvauksia. Perustuslakivaliokunta on työelämä- ja tasa-arvovaliokunnalle antamassaan lausunnossa (PeVL 24/2017 vp) katsonut, että esityksessä ei ole esitetty hyväksyttävää perustetta sille, että ihmisiä voitaisiin matkakustannusten korvaamisen osalta asettaa nyt ehdotettavan kokeilulainsäädännön johdosta eri asemaan asuinpaikan perusteella. Perustuslakivaliokunta esittää, että lakiehdotus voidaan käsitellä tavallisen lain säätämisjärjestyksessä vain, jos sääntelyä täydennetään säännöksellä oikeudesta matkakustannusten korvaamiseen tai jos ehdotetulle matkakustannusten korvaamatta jättämiselle osoitetaan hyväksyttävä peruste, joka on asiallisessa ja kiinteässä yhteydessä lain tarkoitukseen. Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta ehdottaa lakiehdotuksen 19 §:ää muutettavaksi siten, että matkakustannukset korvataan työelämäkokeilun ajalta samoin perustein kuin kuntouttavassa työtoiminnassa.
Kokeilun arviointi
Saadun selvityksen mukaan nyt ehdotettavassa kokeilussa kohderyhmiä tai kokeilun toteutustapaa ei hakeutumisvaiheessa määritelty yksityiskohtaisesti, koska kokeiluun osallistuville haluttiin tarjota mahdollisuus esittää itse erilaisia kokeiluja. Kokeiluun hakeutumisen taustalla vaikutti kuntien halu voida nykyistä paremmin vaikuttaa työttömille tarjottaviin palveluihin, mikä ohjasi kokeilemaan kuntien toimivallan laajentamista.
Valiokunta korostaa kokeilun suunnittelun ja hyvän toteuttamisen tärkeyttä. Hyvä kokeilu kertoo helposti hyödynnettävässä muodossa, miten suuri vaikutus kokeiltavalla toimenpiteellä on arvioinnin kohteeseen. Valiokunta toteaa, että kokeilujen tarkoitus voi olla joko hyvien lopputulosten saavuttaminen tai toimintatapoja koskevan tiedon saaminen. Näitä kahta pyrkimystä on tämän kokeilun yhteydessä vaikeaa erottaa toisistaan.
Valiokunta katsoo, että esityksessä kuvattu koeasetelma ei ehdotetussa muodossa ole kovinkaan hyödyllinen työllisyysvaikutusten tai palveluiden tehostumisen arvioimiseksi. Se ei tarjoa luotettavaa arviota esimerkiksi siitä, kuinka montaa henkilöä kokeilu auttoi työllistymään tai paljonko erilaiset palvelut tehostuivat kokeilun ansiosta. Valiokunta pitää tärkeänä, että kokeilujen huolelliseen suunnitteluun kiinnitetään valtioneuvostossa nykyistä enemmän huomiota.
Valiokunta pitää hyvänä, että valtioneuvosto on käynnistänyt kokeilujen vaikutusten arviointia varten erillisen tutkimushankkeen (ns. TEAS-tutkimus), joka tuottaa tietoa kokeilusta ja sen vaikutuksista. Tutkimus toteutetaan kehittävänä arviointina, ja sen tulokset ovat käytettävissä jo kokeilun aikana.