Valiokunta puoltaa esityksen hyväksymistä muuttamattomana.
Yleistä
Esityksen tarkoituksena on alentaa kiinteistön ja arvopaperin luovutuksen varainsiirtoverokantoja. Kiinteistön luovutuksessa varainsiirtoverokanta alennettaisiin 4 prosentista 3 prosenttiin, kiinteistöarvopaperien luovutuksessa 2 prosentista 1,5 prosenttiin ja muiden arvopaperien luovutuksessa 1,6 prosentista 1,5 prosenttiin. Hallituksen esityksen mukaan muutoksilla vähennettäisiin varainsiirtoveron jarruttavaa vaikutusta muuttamiseen ja kavennettaisiin suoraan ja välillisesti omistetun kiinteistöomaisuuden verokantaerosta aiheutuvaa epäneutraalisuutta sekä eri asumismuotojen verokohtelun eroa.
Samalla ensiasunnon varainsiirtoverovapaudesta ehdotetaan luovuttavaksi ja verotuen poistamisesta kertyvä lisätuotto käytettäisiin verokantojen alentamisen rahoittamiseksi. Esityksessä viitataan hallitusohjelmaan, jonka mukaan mahdollisuus ensiasunnon hankkimiseen turvataan ASP-järjestelmää kehittämällä, ja todetaan, että ensiasunnon varainsiirtoverovapauden poistaminen vähentäisi samaan tarkoitukseen suunnattuja julkisia tukia, sillä useamman ohjauskeinon käyttämistä samaan tavoitteeseen voidaan pitää kustannustehottomana.
Esityksen mukaan ehdotuksilla edistettäisiin myös hyvän veropolitiikan periaatteisiin kuuluvaa tiiviin veropohjan ja matalien verokantojen tavoitetta.
Vuodelta 2023 varainsiirtoveroa on arvioitu kertyvän ilman nyt ehdotettuja muutoksia 646 miljoonaa euroa (vuonna 2022 varainsiirtoverokertymä oli 936 miljoonaa euroa). Esityksessä on arvioitu, että verokantojen alentaminen pienentäisi veron tuottoa vuositasolla staattisesti tarkastellen 144 miljoonalla eurolla ja ensiasunnon varainsiirtoverovapauden poisto kasvattaisi vastaavasti veron tuottoa vuositasolla 74 miljoonalla eurolla. Verokertymä alenisi siten vuositasolla noin 70 miljoonalla eurolla. Staattisissa arvioissa ei ole otettu huomioon muutosten vaikutuksia kiinteistö- ja asuntokaupan volyymiin. Hallituksen esityksessä on kuitenkin todettu, että verokantojen aleneminen lisää vaihdantaa.
Laki ehdotetaan tulevaksi voimaan 1.1.2024. Lakia sovellettaisiin lain voimaantulopäivänä tai sen jälkeen tehdyn sopimuksen perusteella tapahtuneeseen luovutukseen. Verokantoja koskevia ehdotuksia sovellettaisiin kuitenkin jo hallituksen esityksen antamispäivänä 12.10.2023 tai sen jälkeen tehdyn sopimuksen perusteella tapahtuneeseen luovutukseen. Hallituksen esityksen mukaan tämä on tarpeen markkinahäiriöiden välttämiseksi. Ensiasunnon verovapaus poistuisi luovutuksista, jotka on tehty lain voimaantulopäivänä tai sen jälkeen.
Esityksessä on arvioitu, että ehdotukset olisivat nopeavaikutteisia, kun alennettavia verokantoja sovellettaisiin jo hallituksen esityksen antamispäivästä. Ensiasunnon verovapauden poistuminen vuodenvaihteesta puolestaan aikaistaisi suunnitteilla ja vireillä olevia ensiasunnon hankintoja ennen vuodenvaihdetta, jona aikana varainsiirtoverovapautta voidaan vielä hyödyntää.
Valiokunnan asiantuntijakuulemiset
Valiokunnan asiantuntijakuulemisissa varainsiirtoverokantojen alentamista yleisesti kannatettiin ja nähtiin sen voivan piristää asuntokauppamarkkinoita. Tosin eräät toivat esille, että tästä näkökulmasta vaikutus olisi tehokkaampi, jos varainsiirtovero poistettaisiin kokonaan. Kuulemisissa asunto-osakkeiden ja kiinteistöjen verokantojen tuomista lähemmäs toisiaan pidettiin myös hyvänä, joskin tuotiin esille, että pidemmällä aikavälillä verokannat olisi perusteltua yhdenmukaistaa. Varainsiirtoveron keventämistä pidettiin perusteltuna myös verojärjestelmän tehokkuuden näkökulmasta, sillä se vähentää verotuksen haitallisia käyttäytymisvaikutuksia merkittävästi.
Kuulemisissa kritiikkiä aiheutti ensiasunnon varainsiirtoverovapauden poisto, joskin se nähtiin myös perusteltuna toimena fiskaalisesta näkökulmasta. Verovapauden poistamista vastustavat näkivät muutoksen epäoikeudenmukaisena erityisesti nuoria kohtaan tai verovapauden poiston nähtiin sopivan huonosti yhteen nykyiseen asuntomarkkinatilanteeseen. Moni kritisoi myös verovapauden poistamisen nopeaa aikataulua ja tältä osin esitettiin myös siirtymäaikaa voimaantulolle. Kuulemisessa esitettiin toisaalta myös, että verovapauden poistaminen heikentäisi vain hieman ensiasunnon ostajien asemaa nykyisestään. Lisäksi tuotiin esille, että ensiasunnon verovapaus kannustaa myös taktikointiin, jossa kertakäyttöisen verovapauden hyöty pyritään maksimoimaan hankkimalla kotitalouden tilanteeseen nähden tarpeettoman arvokas ensiasunto tai lykkäämään hankintaa tilanteeseen, jossa verovapauden hyöty on mahdollisimman suuri.
Lopuksi
Hallituksen esityksestä ilmenevien seikkojen ja saadun selvityksen perusteella valiokunta pitää varainsiirtoverolakiin ehdotettuja muutoksia perusteltuina. Verokantojen alentaminen alentaisi asuinhuoneisto- ja kiinteistökauppojen varainsiirtoverokustannusta neljänneksellä. Verokannan alennukset vähentäisivät varainsiirtoveron jarruttavaa vaikutusta muuttamiseen ja kasvattaisivat vaihdantaa asuntomarkkinoilla. Ehdotetut muutokset kaventaisivat myös eri kiinteistöjen omistusmuotojen välisiä eroja.
Vaikka varainsiirtoverovapauden poistaminen merkitsee alle 40-vuotiaana ensiasunnon ostaville lisäkustannusta verrattuna nykytilanteeseen, voidaan verovapauden poiston katsoa parantavan myös yhdenvertaisuutta, koska ikään kytketty verovapaus asettaa eri ikäiset eri asemaan. Verokantojen alennuksen hyöty tulisi kaikille asunnon ostajille riippumatta siitä, kuinka mones asunnon osto on kyseessä.
Valiokunta toteaa, että ajoituksellisesti ratkaisevaa uusien säännösten soveltamisessa on sitovan luovutussopimuksen tekoajankohta, ei omistusoikeuden siirtymisajankohta. Kuluvan vuoden aikana toteutetuissa kaupoissa sovelletaan nyt voimassa olevaa lakia ja ostaja saa ensiasunnon verovapauden hyväkseen.
Lakialoite
Edellä esitettyihin perusteluihin viitaten, valiokunta ehdottaa, että lakialoite hylätään.