Viimeksi julkaistu 22.11.2024 15.21

Valiokunnan mietintö VaVM 22/2024 vp HE 107/2024 vp Valtiovarainvaliokunta Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi ajoneuvoverolain 11 §:n ja liitteen muuttamisesta

JOHDANTO

Vireilletulo

Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi ajoneuvoverolain 11 §:n ja liitteen muuttamisesta (HE 107/2024 vp): Asia on saapunut valtiovarainvaliokuntaan mietinnön antamista varten. 

Jaostovalmistelu

Asia on valmisteltu valtiovarainvaliokunnan verojaostossa. 

Asiantuntijat

Verojaosto on kuullut: 

  • lainsäädäntöneuvos Markus Teräväinen 
    valtiovarainministeriö
  • finanssiasiantuntija Jussi Kiviluoto 
    valtiovarainministeriö
  • suunnittelija Johanna Hiltunen 
    liikenne- ja viestintäministeriö
  • ympäristöneuvos Outi Honkatukia 
    ympäristöministeriö
  • erityisasiantuntija Irene Keskihannu 
    Liikenne- ja viestintävirasto
  • toimitusjohtaja Tero Lausala 
    Autoalan Keskusliitto ry
  • toimitusjohtaja Tero Kallio 
    Autotuojat ja -teollisuus ry
  • asiantuntija Sini Puntanen 
    Suomen Yrittäjät ry
  • ekonomisti Janne Kalluinen 
    Veronmaksajain Keskusliitto ry

Verojaosto on saanut kirjallisen lausunnon: 

  • Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT
  • Suomen ilmastopaneeli
  • Autoliitto ry
  • Suomen luonnonsuojeluliitto ry
  • Suomen Taksiliitto ry
  • Sähköinen liikenne ry

HALLITUKSEN ESITYS

Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi ajoneuvoverolakia siten, että ajoneuvoveroa korotettaisiin yhteensä noin 34 miljoonalla eurolla vuoden 2026 tasossa. Korotus kohdistuisi pääosin täyssähköautojen ja ladattavien hybridien perusveroon ja käyttövoimaveroon. 

Täyssähköautojen vuosittainen ajoneuvoveron perusvero nousisi noin 53 euroa. Täyssähköhenkilöautojen ajoneuvoveron käyttövoimavero nousisi keskimäärin noin 35 euroa. Ladattavien hybridihenkilöautojen vuosittainen perusvero nousisi keskimäärin noin 37 euroa. Ladattavien bensiinikäyttöisten hybridihenkilöautojen käyttövoimavero nousisi keskimäärin noin 41 euroa ja ladattavien dieselkäyttöisten hybridihenkilöautojen käyttövoimavero laskisi keskimäärin noin 140 euroa. Ladattavien hybridipakettiautojen perusvero nousisi keskimäärin noin 35 euroa. 

Esitys liittyy valtion vuoden 2025 talousarvioesitykseen ja on tarkoitettu käsiteltäväksi sen yhteydessä. 

Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan 1.1.2025. Ehdotettua ajoneuvoveroa sovellettaisiin kuitenkin vasta 1.1.2026 ja sen jälkeisiltä päiviltä kannettavaan veroon. 

VALIOKUNNAN PERUSTELUT

Valiokunta puoltaa esityksen hyväksymistä muuttamattomana. 

Esityksellä toteutetaan pääministeri Petteri Orpon hallituksen neuvotteluissa vuosien 2025—2028 julkisen talouden suunnitelmasta sovitut toimenpiteet ajoneuvoveron korottamisesta. Korotus koskee perusveroa ja käyttövoimaveroa ja se kohdennetaan lähinnä sähköautoihin ja ladattaviin hybrideihin. Esityksessä on arvioitu, että autokannan sähköistyessä tällä veronkorotuksen kohdistuksella saadaan aikaan kasvava verotulokertymä.  

Sovittu ajoneuvoveron korotus liittyy myös työsuhdesähköautojen verotusarvon verotuen jatkamiseen vuosille 2026—2029. Tavoitteena on lisätä veromuutoksilla valtion verotuloja staattisen arvion mukana noin 20 miljoonalla eurolla vuoden 2026 tasossa, sisältäen työsuhdeautojen verotuen jatkamisesta valtiolle aiheutuvaksi arvioitu verotulomenetys. Valtiontaloudellisista syistä ajoneuvoveron korotus olisi kuitenkin pysyvä eikä mitoitus muuttuisi työsuhdeautojen verotuen toteutuvien kustannusten mukaan.  

Valtiontaloudellisten tavoitteiden lisäksi käyttövoimaveron muutoksella pyritään myös parantamaan energiaverojärjestelmän johdonmukaisuutta siten, että sähkön moottoribensiiniä alemmasta valmisteverosta sähköautoille ja ladattaville hybrideille aiheutuva veroetu poistuisi keskimäärin vuositasolla. Nykyiset käyttövoimaveron tasot on määritelty vuonna 2011 voimaan tulleen energiaverouudistuksen yhteydessä. Esityksen mukaan tuolloin sähköautojen ja lataushybridien teknisen kehityksen alkuvaiheen ja latausinfrastruktuurin puutteellisuuden katsottiin rajoittavan näiden autojen käytettävyyttä, minkä takia verotasojen laskennassa muun muassa käytettiin sähköllä matalia ajosuoritteita. Nykyisin nämä käytettävyyden rajoitteet ovat suurelta osin poistuneet.  

Esityksessä ehdotettujen ajoneuvoveron muutosten arvioidaan lisäävän ajoneuvoveron tuottoa vuoden 2026 tasossa noin 34 miljoonaa euroa, josta perusveron korotuksen osuus olisi noin 20 miljoonaa euroa. Muutoksesta noin 30 prosenttia eli 10 miljoonaa euroa toteutuisi verotuoton nousuna jo vuonna 2025, sillä ajoneuvovero kannetaan etukäteen 12 kuukauden pituiselta verokaudelta ja uusien veroperusteiden mukaista veroa sisältäviä verolippuja lähetettäisiin jo tammikuusta 2025 alkaen.  

Esityksessä on arvioitu, että sähköautojen ja lataushybridien yleistyessä veromuutokset kohdentuisivat yhä suurempaan osaan ajoneuvokannasta, jolloin veromuutosten ajoneuvoveron tuottoa lisäävä vaikutus kasvaisi. Veronkorotuksen ajoneuvoveron tuottoa lisäävän vaikutuksen esityksessä arvioidaan olevan noin 44 miljoonaa euroa vuonna 2027 ja 55 miljoonaa euroa vuonna 2028. 

Valiokunnan asiantuntijakuulemisissa on kritisoitu ajoneuvoveron korotuksen kohdistamista sähköautoihin ja lataushybrideihin ja katsottu sen muun muassa heikentävän ajoneuvoveron päästöohjausvaikutusta sekä hidastavan liikenteen sähköistymistä. Lisäksi on nähty sen voivan heikentää mahdollisuuksia saavuttaa liikennesektorin päästövähennystavoitteita tai taakanjakosektorin päästövähennysvelvoitteita. 

Esityksessä on arvioitu, että koska veromuutokset lisäisivät lievästi sähköautojen ja lataushybridien vuotuisia kustannuksia verrattuna polttomoottoriautoihin, sähköautojen ja lataushybridien markkinaosuudet ensirekisteröinneistä ja käytettynä maahantuoduissa ajoneuvoissa pienentyisivät lievästi. Sähköautojen kustannukset nousisivat vuodessa keskimäärin 88 euroa ja bensiinikäyttöisten lataushybridien keskimäärin 78 euroa, kun taas dieselkäyttöisten lataushybridien kustannukset laskisivat keskimäärin 104 euroa. 

Ehdotettujen muutosten arvioidaan lisäävän liikenteen polttoaineiden kulutuksesta ilmakehään vapautuvia hiilidioksidipäästöjä noin 0,03 megatonnia vuoden 2030 tasolla. Esityksen mukaan taakanjakosektorin laskennalliset hiilidioksidipäästöt nousisivat vuoden 2030 tasolla arviolta noin 0,02 megatonnia, kun otetaan huomioon uusiutuvien polttoaineiden osuus polttoaineiden kulutuksesta. Taakanjakosektorin laskennalliset hiilidioksidipäästöt olisivat kumulatiivisesti vuosilta 2025—2030 arviolta noin 0,06 megatonnia korkeammat. Kuitenkin arvioitaessa asiaa yhdessä nollapäästöisten työsuhdeautojen verotuen jatkamisen kanssa, jonka arvioidaan alentavan liikenteen laskennallisia päästöjä, taakanjakosektorin laskennalliset päästöt olisivat esityksen arvion mukaan kumulatiivisesti vuosilta 2025—2030 vain noin 0,01 megatonnia korkeammat kuin ilman veromuutoksia. 

Hallituksen esityksestä ilmenevien seikkojen ja saadun selvityksen perusteella valiokunta pitää ehdotettuja muutoksia tarpeellisina ja tarkoituksenmukaisina.  

VALIOKUNNAN PÄÄTÖSEHDOTUS

Valtiovarainvaliokunnan päätösehdotus:

Eduskunta hyväksyy muuttamattomana hallituksen esitykseen HE 107/2024 vp sisältyvän lakiehdotuksen. 
Helsingissä 22.11.2024 

Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa

puheenjohtaja 
Markus Lohi kesk 
 
jäsen 
Markku Eestilä kok 
 
jäsen 
Janne Heikkinen kok 
 
jäsen 
Timo Heinonen kok 
 
jäsen 
Marko Kilpi kok 
 
jäsen 
Jari Koskela ps 
 
jäsen 
Suna Kymäläinen sd 
 
jäsen 
Aki Lindén sd 
 
jäsen 
Mika Lintilä kesk 
 
jäsen 
Laura Meriluoto vas 
 
jäsen 
Minna Reijonen ps 
 
jäsen 
Jari Ronkainen ps 
 
jäsen 
Joona Räsänen sd 
 
jäsen 
Sari Sarkomaa kok 
 
jäsen 
Sami Savio ps 
 
jäsen 
Ville Valkonen kok 
 
jäsen 
Pia Viitanen sd 
 
jäsen 
Ville Vähämäki ps 
 
varajäsen 
Krista Mikkonen vihr 
 
varajäsen 
Riitta Mäkinen sd 
 
varajäsen 
Henrik Wickström 
 

Valiokunnan sihteerinä on toiminut

valiokuntaneuvos 
Tarja Järvinen  
 

Vastalause 1 /sd

Perustelut

Hallituksen esitys HE 107/2024 vp ehdotetaan muutettavaksi ajoneuvoverolakia siten, että ajoneuvoveroa korotettaisiin yhteensä noin 34 miljoonalla eurolla vuoden 2026 tasossa. Korotus kohdistuisi pääosin täyssähköautojen ja ladattavien hybridien perusveroon ja käyttövoimaveroon. Muutos saadaan aikaan muuttamalla ajoneuvoverolain liitteen verotaulukkoja A ja A1. Orpon hallituksen neuvottelussa vuosien 2025—2028 julkisen talouden suunnitelmasta sovittiin toimenpiteistä, joilla parannetaan julkisen talouden kestävyyttä ja luodaan edellytykset velkaantumisen kasvun taittamiseen. Esityksen tavoitteet ovat fiskaalisia ja ne osin heikentävät ajoneuvoveron päästöohjausta. 

Liikenteen verotus muodostaa kokonaisuuden, jota ei voi hahmottaa vain yksittäisen veromuutoksen kautta. Hallituksen nyt esittämän veronkorotuksen taustalla on viime vuonna annettu hallituksen esity HE 35/2023 vp, jossa hallitus esitti ajoneuvoveron keventämistä 50 miljoonalla eurolla vuodessa painottuen keski- ja suuripäästöisiin autoihin sekä vanhimpiin autoihin. Esitysten yhteisvaikutus on tällöin pienipäästöisten autojen verotuksen kiristäminen ja keski- ja suuripäästöisten autojen verotuksen keventäminen. Vaikkei ajoneuvoveron ohjausvaikutus olekaan yhtä suuri kuin polttoaineen energia- tai autoverotuksen, on päätösten yhteisvaikutus sietämätön vihreän siirtymän kannalta. 

Hallituksen esitys merkitsisi autokannan uusiutumisen hidastumista, lisäisi päästöjä ja olisi siten ristiriidassa liikenteen päästöjen hillitsemisen kanssa. Suomen tavoitteena on puolittaa liikenteen päästöt vuoden 2005 tasosta vuoteen 2030 mennessä, ja liikenteellä on keskeinen merkitys myös niin sanotun taakanjakosektorin päästövähennystavoitteen saavuttamisessa. Epäonnistuminen tässä tavoitteessa johtaa tilanteeseen, jossa Suomen pitää käydä päästövähennysyksiköistä kauppaa niiden EU-maiden kanssa, jotka ovat onnistuneet tavoitteessaan. On täysin epäselvää mihin hintaan ja keneltä niitä on saatavina, ja liikenteen päästövähennystavoitteen epäonnistumisen hinta valtiontaloudelle on merkittävä riski vuosikymmenen lopulla. 

Autoilijat vastaavat liikenteen verotukseen selkeästi kulutusvalinnoillaan. Tämä tarjoaa liikenteen veroille vahvan mahdollisuuden ohjata maan autokannan kehitystä, mutta myös tekee niiden fiskaalisten tavoitteiden saavuttamisesta haastavaa sillä autokannan kehitys vähemmän verotettuun suuntaan heikentää veropohjaa. Ajoneuvoveron ohjausvaikutus kolmesta liikenteen pääverosta vaikuttaa olevan pienin ja sen tuotto ennakoitavin, mikä tekee fiskaalisesta näkökulmasta toivottavamman kuin auto- tai polttoainevero. Liikenteen veropohjien kaventuminen on keskeinen syy valtion tulopohjan pienemisessä, minkä vuoksi liikenteen verotuksen painopisteen siirtäminen ajoneuvoveroon on perusteltua.  

Sosialidemokraatit kannattavat hallituksen esitystä ajoneuvoveron korottamiseksi liikenteen veropohjan vahvistamiseksi. Esitys on myös oikeudenmukainen veronkorotuksen kohdistuessa progressiivisesti suurituloisimmille eli veronmaksukykyisimmille. Esitys ei kuitenkaan ole sellaisenaan riittävä, vaan siihen tulee yhdistää 2023 päätettyjen perusteettomien veroalennusten peruminen suuripäästöisille ja vanhoille autoille. Ilman vuoden 2023 ajoneuvoveroalennusten perumista hallitus kokonaisuudessaan keventäisi ajoneuvoveroa, mikä ei ole liikenteen verotuksen kokonaisuuden näkökulmasta toivottavaa.  

Kokonaisuudessaan sosialidemokraattien esittämät muutokset ajoneuvoverotaulukoihin kasvattaisivat ajoneuvoveron tuottoa staattisesti arvioiden noin 85 miljoonalla eurolla vuodessa. Vanhojen ja suuripäästöisten autojen verotus kiristyisi, mikä nopeuttanee niiden poistumista autokannasta. HE 35/2023 vp kohdensi alennuksen verotaulukossa 1 keski- ja suuripäästöisiin autoihin niin, että veronalennus alkaa päästötasolta 111 grammaa kilometriltä ja ulottui päästötasolle 210 grammaa kilometriltä. Vastalauseen palauttaisi näiden autojen ajoneuvoveron aiempaan muotoonsa. Hallitus ei tuolloin esittänyt muutoksia verotaulukkoon 1 A, joka koskee WLTP-mittaustavalla mitattuja autoja, joka koskee 2017—2019 aikana ja sen jälkeen hankittuja autoja. Sosialidemokraatit eivät tämän vuoksi esitä muutoksia tähän taulukkoon, koska peruttavaa verokevennystä ei ole. 

Ehdotus

Ponsiosa 

Edellä olevan perusteella ehdotamme,

että lakiehdotus hyväksytään muutettuna seuraavasti: (Vastalauseen muutosehdotukset) 

Vastalauseen muutosehdotukset

Laki ajoneuvoverolain 11 §:n ja liitteen muuttamisesta 

Eduskunnan päätöksen mukaisesti  
muutetaan ajoneuvoverolain (1281/2003) 11 §:n 1 momentin 2 kohta ja liitteen verotaulukot 1Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi ,  Muutosehdotus päättyy1 A Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi ja 2 Muutosehdotus päättyy, sellaisina kuin ne ovat, 11 §:n 1 momentin 2 kohta laissa 943/2018, verotaulukko 1 Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi ja 2 Muutosehdotus päättyy laissa 1223/2023 ja verotaulukko 1 A laissa 1071/2018, seuraavasti:  
11 § 
Käyttövoimavero 
Ajoneuvolle, jota käytetään muulla voimalla tai polttoaineella kuin moottoribensiinillä, määrätään käyttövoimaveroa. Käyttövoimaveron määrä päivää kohden on: 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
2) poiketen siitä, mitä 1 kohdassa säädetään, käyttövoimaveron määrä päivää kohden on jokaiselta kokonaismassan alkavalta sadalta kilogrammalta:
a) 1,9 senttiä, jos ajoneuvon käyttövoima on sähkö;
b) 0,95 senttiä, jos ajoneuvon käyttövoima on sähkö ja moottoribensiini;
c) 3,6 senttiä, jos ajoneuvon käyttövoima on sähkö ja dieselöljy;
d) 3,1 senttiä, jos ajoneuvon käyttövoima on metaanista koostuva polttoaine;
 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
 Voimaantulopykälä tai –säännös alkaa 
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 .  
Päivää kohden kannettavan veron määrä lasketaan tämän lain voimaan tullessa voimassa olleiden säännösten mukaisesti 31 päivään joulukuuta 2025. 
 Lakiehdotus päättyy 

VEROTAULUKKO 1 

Auton CO2-päästöt 

Veron määrä 

g/km 

senttiä/päivä 

euroa/365 päivää 

29,10 

106,21 

29,10 

106,21 

29,10 

106,21 

29,10 

106,21 

29,10 

106,21 

29,10 

106,21 

29,10 

106,21 

29,10 

106,21 

29,10 

106,21 

29,10 

106,21 

10 

29,10 

106,21 

11 

29,10 

106,21 

12 

29,10 

106,21 

13 

29,10 

106,21 

14 

29,10 

106,21 

15 

29,10 

106,21 

16 

29,10 

106,21 

17 

29,10 

106,21 

18 

29,10 

106,21 

19 

29,10 

106,21 

20 

29,10 

106,21 

21 

29,10 

106,21 

22 

29,10 

106,21 

23 

29,10 

106,21 

24 

29,10 

106,21 

25 

29,10 

106,21 

26 

29,10 

106,21 

27 

29,10 

106,21 

28 

29,10 

106,21 

29 

29,10 

106,21 

30 

29,10 

106,21 

31 

29,10 

106,21 

32 

29,10 

106,21 

33 

29,10 

106,21 

34 

29,10 

106,21 

35 

29,10 

106,21 

36 

29,10 

106,21 

37 

29,10 

106,21 

38 

29,10 

106,21 

39 

29,10 

106,21 

40 

29,10 

106,21 

41 

29,10 

106,21 

42 

29,10 

106,21 

43 

29,10 

106,21 

44 

29,10 

106,21 

45 

29,10 

106,21 

46 

29,10 

106,21 

47 

29,10 

106,21 

48 

29,10 

106,21 

49 

29,10 

106,21 

50 

29,10 

106,21 

51 

29,10 

106,21 

52 

29,10 

106,21 

53 

29,10 

106,21 

54 

29,10 

106,21 

55 

29,10 

106,21 

56 

29,10 

106,21 

57 

29,10 

106,21 

58 

29,10 

106,21 

59 

29,10 

106,21 

60 

29,10 

106,21 

61 

29,10 

106,21 

62 

29,10 

106,21 

63 

29,10 

106,21 

64 

29,10 

106,21 

65 

29,10 

106,21 

66 

29,10 

106,21 

67 

29,10 

106,21 

68 

29,10 

106,21 

69 

29,10 

106,21 

70 

29,10 

106,21 

71 

29,10 

106,21 

72 

29,10 

106,21 

73 

29,10 

106,21 

74 

29,10 

106,21 

75 

29,10 

106,21 

76 

29,10 

106,21 

77 

29,10 

106,21 

78 

29,10 

106,21 

79 

29,10 

106,21 

80 

29,10 

106,21 

81 

29,10 

106,21 

82 

29,10 

106,21 

83 

29,20 

106,58 

84 

29,50 

107,67 

85 

29,80 

108,77 

86 

30,10 

109,86 

87 

30,40 

110,96 

88 

30,70 

112,05 

89 

30,90 

112,78 

90 

31,20 

113,88 

91 

31,50 

114,97 

92 

31,80 

116,07 

93 

32,10 

117,16 

94 

32,40 

118,26 

95 

32,80 

119,72 

96 

33,10 

120,81 

97 

33,40 

121,91 

98 

33,70 

123,00 

99 

34,00 

124,10 

100 

34,40 

125,56 

101 

34,70 

126,65 

102 

35,00 

127,75 

103 

35,40 

129,21 

104 

35,70 

130,30 

105 

36,00 

131,40 

106 

36,40 

132,86 

107 

36,70 

133,95 

108 

37,10 

135,41 

109 

37,40 

136,51 

110 

37,80 

137,97 

111 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 38,20 Muutosehdotus päättyy 

138,70 

112 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 38,50 Muutosehdotus päättyy 

139,79 

113 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 38,90 Muutosehdotus päättyy 

140,89 

114 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 39,30 Muutosehdotus päättyy 

141,62 

115 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 39,70 Muutosehdotus päättyy 

142,71 

116 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 40,10 Muutosehdotus päättyy 

143,81 

117 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 40,40 Muutosehdotus päättyy 

144,90 

118 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 40,80 Muutosehdotus päättyy 

145,63 

119 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 41,20 Muutosehdotus päättyy 

146,73 

120 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 41,60 Muutosehdotus päättyy 

147,82 

121 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 42,00 Muutosehdotus päättyy 

148,92 

122 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 42,40 Muutosehdotus päättyy 

149,65 

123 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 42,80 Muutosehdotus päättyy 

150,74 

124 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 43,30 Muutosehdotus päättyy 

151,84 

125 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 43,70 Muutosehdotus päättyy 

152,93 

126 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 44,10 Muutosehdotus päättyy 

153,66 

127 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 44,50 Muutosehdotus päättyy 

154,76 

128 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 45,00 Muutosehdotus päättyy 

155,85 

129 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 45,40 Muutosehdotus päättyy 

156,95 

130 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 45,80 Muutosehdotus päättyy 

157,68 

131 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 46,30 Muutosehdotus päättyy 

158,77 

132 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 46,70 Muutosehdotus päättyy 

159,87 

133 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 47,20 Muutosehdotus päättyy 

160,96 

134 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 47,60 Muutosehdotus päättyy 

161,69 

135 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 48,10 Muutosehdotus päättyy 

162,79 

136 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 48,50 Muutosehdotus päättyy 

163,88 

137 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 49,00 Muutosehdotus päättyy 

164,61 

138 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 49,50 Muutosehdotus päättyy 

165,71 

139 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 49,90 Muutosehdotus päättyy 

166,80 

140 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 50,40 Muutosehdotus päättyy 

167,90 

141 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 50,90 Muutosehdotus päättyy 

168,63 

142 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 51,40 Muutosehdotus päättyy 

169,72 

143 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 51,90 Muutosehdotus päättyy 

170,82 

144 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 52,40 Muutosehdotus päättyy 

171,91 

145 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 52,90 Muutosehdotus päättyy 

172,64 

146 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 53,40 Muutosehdotus päättyy 

173,74 

147 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 53,90 Muutosehdotus päättyy 

174,83 

148 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 54,40 Muutosehdotus päättyy 

175,93 

149 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 54,90 Muutosehdotus päättyy 

176,66 

150 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 55,40 Muutosehdotus päättyy 

177,75 

151 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 56,00 Muutosehdotus päättyy 

178,85 

152 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 56,50 Muutosehdotus päättyy 

179,94 

153 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 57,00 Muutosehdotus päättyy 

180,67 

154 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 57,60 Muutosehdotus päättyy 

181,77 

155 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 58,10 Muutosehdotus päättyy 

182,86 

156 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 58,70 Muutosehdotus päättyy 

183,96 

157 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 59,20 Muutosehdotus päättyy 

184,69 

158 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 59,80 Muutosehdotus päättyy 

185,78 

159 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 60,30 Muutosehdotus päättyy 

186,88 

160 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 60,90 Muutosehdotus päättyy 

187,61 

161 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 61,40 Muutosehdotus päättyy 

188,70 

162 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 62,00 Muutosehdotus päättyy 

189,80 

163 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 62,60 Muutosehdotus päättyy 

190,89 

164 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 63,20 Muutosehdotus päättyy 

191,62 

165 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 63,80 Muutosehdotus päättyy 

192,72 

166 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 64,30 Muutosehdotus päättyy 

193,81 

167 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 64,90 Muutosehdotus päättyy 

194,91 

168 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 65,50 Muutosehdotus päättyy 

195,64 

169 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 66,10 Muutosehdotus päättyy 

196,73 

170 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 66,70 Muutosehdotus päättyy 

197,83 

171 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 67,40 Muutosehdotus päättyy 

198,92 

172 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 68,00 Muutosehdotus päättyy 

199,65 

173 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 68,60 Muutosehdotus päättyy 

200,75 

174 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 69,20 Muutosehdotus päättyy 

201,84 

175 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 69,80 Muutosehdotus päättyy 

202,94 

176 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 70,50 Muutosehdotus päättyy 

206,59 

177 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 71,10 Muutosehdotus päättyy 

210,24 

178 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 71,70 Muutosehdotus päättyy 

214,25 

179 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 72,40 Muutosehdotus päättyy 

217,90 

180 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 73,00 Muutosehdotus päättyy 

221,92 

181 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 73,70 Muutosehdotus päättyy 

225,57 

182 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 74,30 Muutosehdotus päättyy 

229,22 

183 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 75,00 Muutosehdotus päättyy 

233,23 

184 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 75,70 Muutosehdotus päättyy 

236,88 

185 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 76,30 Muutosehdotus päättyy 

240,90 

186 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 77,00 Muutosehdotus päättyy 

244,55 

187 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 77,70 Muutosehdotus päättyy 

248,20 

188 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 78,40 Muutosehdotus päättyy 

252,21 

189 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 79,00 Muutosehdotus päättyy 

255,86 

190 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 79,70 Muutosehdotus päättyy 

259,88 

191 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 80,40 Muutosehdotus päättyy 

263,53 

192 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 81,10 Muutosehdotus päättyy 

267,18 

193 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 81,80 Muutosehdotus päättyy 

271,19 

194 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 82,50 Muutosehdotus päättyy 

274,84 

195 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 83,20 Muutosehdotus päättyy 

278,86 

196 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 83,90 Muutosehdotus päättyy 

282,51 

197 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 84,70 Muutosehdotus päättyy 

286,52 

198 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 85,40 Muutosehdotus päättyy 

290,17 

199 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 86,00 Muutosehdotus päättyy 

293,82 

200 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 86,60 Muutosehdotus päättyy 

297,84 

201 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 87,20 Muutosehdotus päättyy 

301,49 

202 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 87,70 Muutosehdotus päättyy 

305,50 

203 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 88,30 Muutosehdotus päättyy 

309,15 

204 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 88,90 Muutosehdotus päättyy 

312,80 

205 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 89,50 Muutosehdotus päättyy 

316,82 

206 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 90,00 Muutosehdotus päättyy 

320,47 

207 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 90,60 Muutosehdotus päättyy 

324,48 

208 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 91,20 Muutosehdotus päättyy 

328,13 

209 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 91,80 Muutosehdotus päättyy 

331,78 

210 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 92,40 Muutosehdotus päättyy 

335,80 

211 

93,00 

339,45 

212 

93,50 

341,27 

213 

94,10 

343,46 

214 

94,70 

345,65 

215 

95,30 

347,84 

216 

95,90 

350,03 

217 

96,50 

352,22 

218 

97,10 

354,41 

219 

97,70 

356,60 

220 

98,30 

358,79 

221 

98,90 

360,98 

222 

99,50 

363,17 

223 

100,10 

365,36 

224 

100,70 

367,55 

225 

101,30 

369,74 

226 

101,90 

371,93 

227 

102,50 

374,12 

228 

103,10 

376,31 

229 

103,70 

378,50 

230 

104,30 

380,69 

231 

104,90 

382,88 

232 

105,50 

385,07 

233 

106,20 

387,63 

234 

106,80 

389,82 

235 

107,40 

392,01 

236 

108,00 

394,20 

237 

108,60 

396,39 

238 

109,20 

398,58 

239 

109,80 

400,77 

240 

110,40 

402,96 

241 

111,00 

405,15 

242 

111,60 

407,34 

243 

112,20 

409,53 

244 

112,90 

412,08 

245 

113,50 

414,27 

246 

114,10 

416,46 

247 

114,70 

418,65 

248 

115,30 

420,84 

249 

115,90 

423,03 

250 

116,50 

425,22 

251 

117,10 

427,41 

252 

117,70 

429,60 

253 

118,30 

431,79 

254 

118,90 

433,98 

255 

119,50 

436,17 

256 

120,10 

438,36 

257 

120,70 

440,55 

258 

121,30 

442,74 

259 

121,90 

444,93 

260 

122,50 

447,12 

261 

123,10 

449,31 

262 

123,70 

451,50 

263 

124,30 

453,69 

264 

124,90 

455,88 

265 

125,40 

457,71 

266 

126,00 

459,90 

267 

126,60 

462,09 

268 

127,20 

464,28 

269 

127,80 

466,47 

270 

128,40 

468,66 

271 

128,90 

470,48 

272 

129,50 

472,67 

273 

130,10 

474,86 

274 

130,70 

477,05 

275 

131,20 

478,88 

276 

131,80 

481,07 

277 

132,40 

483,26 

278 

132,90 

485,08 

279 

133,50 

487,27 

280 

134,00 

489,10 

281 

134,60 

491,29 

282 

135,10 

493,11 

283 

135,70 

495,30 

284 

136,30 

497,49 

285 

136,80 

499,32 

286 

137,30 

501,14 

287 

137,90 

503,33 

288 

138,40 

505,16 

289 

139,00 

507,35 

290 

139,50 

509,17 

291 

140,00 

511,00 

292 

140,60 

513,19 

293 

141,10 

515,01 

294 

141,60 

516,84 

295 

142,10 

518,66 

296 

142,60 

520,49 

297 

143,20 

522,68 

298 

143,70 

524,50 

299 

144,20 

526,33 

300 

144,70 

528,15 

301 

145,20 

529,98 

302 

145,70 

531,80 

303 

146,20 

533,63 

304 

146,70 

535,45 

305 

147,20 

537,28 

306 

147,70 

539,10 

307 

148,10 

540,56 

308 

148,60 

542,39 

309 

149,10 

544,21 

310 

149,60 

546,04 

311 

150,10 

547,86 

312 

150,50 

549,32 

313 

151,00 

551,15 

314 

151,40 

552,61 

315 

151,90 

554,43 

316 

152,40 

556,26 

317 

152,80 

557,72 

318 

153,30 

559,54 

319 

153,70 

561,00 

320 

154,20 

562,83 

321 

154,60 

564,29 

322 

155,00 

565,75 

323 

155,50 

567,57 

324 

155,90 

569,03 

325 

156,30 

570,49 

326 

156,70 

571,95 

327 

157,20 

573,78 

328 

157,60 

575,24 

329 

158,00 

576,70 

330 

158,40 

578,16 

331 

158,80 

579,62 

332 

159,20 

581,08 

333 

159,60 

582,54 

334 

160,00 

584,00 

335 

160,40 

585,46 

336 

160,80 

586,92 

337 

161,20 

588,38 

338 

161,60 

589,84 

339 

161,90 

590,93 

340 

162,30 

592,39 

341 

162,70 

593,85 

342 

163,10 

595,31 

343 

163,40 

596,41 

344 

163,80 

597,87 

345 

164,20 

599,33 

346 

164,50 

600,42 

347 

164,90 

601,88 

348 

165,20 

602,98 

349 

165,60 

604,44 

350 

165,90 

605,53 

351 

166,30 

606,99 

352 

166,60 

608,09 

353 

166,90 

609,18 

354 

167,30 

610,64 

355 

167,60 

611,74 

356 

167,90 

612,83 

357 

168,20 

613,93 

358 

168,50 

615,02 

359 

168,90 

616,48 

360 

169,20 

617,58 

361 

169,50 

618,67 

362 

169,80 

619,77 

363 

170,10 

620,86 

364 

170,40 

621,96 

365 

170,70 

623,05 

366 

171,00 

624,15 

367 

171,30 

625,24 

368 

171,60 

626,34 

369 

171,90 

627,43 

370 

172,10 

628,16 

371 

172,40 

629,26 

372 

172,70 

630,35 

373 

173,00 

631,45 

374 

173,20 

632,18 

375 

173,50 

633,27 

376 

173,80 

634,37 

377 

174,00 

635,10 

378 

174,30 

636,19 

379 

174,50 

636,92 

380 

174,80 

638,02 

381 

175,10 

639,11 

382 

175,30 

639,84 

383 

175,50 

640,57 

384 

175,80 

641,67 

385 

176,00 

642,40 

386 

176,30 

643,49 

387 

176,50 

644,22 

388 

176,70 

644,95 

389 

177,00 

646,05 

390 

177,20 

646,78 

391 

177,40 

647,51 

392 

177,60 

648,24 

393 

177,90 

649,33 

394 

178,10 

650,06 

395 

178,30 

650,79 

396 

178,50 

651,52 

397 

178,70 

652,25 

398 

178,90 

652,98 

399 

179,10 

653,71 

400 tai enemmän 

179,30 

654,44 

VEROTAULUKKO 2 

Ajoneuvon kokonaismassa 

Veron määrä 

 

kilogrammaa 

senttiä/ päivä 

euroa/ 365 päivää 

enintään 1 300 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 61,00 Muutosehdotus päättyy 
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 222,65 Muutosehdotus päättyy 

1 301–1 400 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 64,00 Muutosehdotus päättyy 
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 233,60 Muutosehdotus päättyy 

1 401–1 500 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 67,20 Muutosehdotus päättyy 
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 245,28 Muutosehdotus päättyy 

1 501–1 600 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 70,60 Muutosehdotus päättyy 
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 257,69 Muutosehdotus päättyy 

1 601–1 700 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 74,20 Muutosehdotus päättyy 
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 270,83 Muutosehdotus päättyy 

1 701–1 800 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 78,00 Muutosehdotus päättyy 
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 284,70 Muutosehdotus päättyy 

1 801–1 900 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 82,00 Muutosehdotus päättyy 
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 299,30 Muutosehdotus päättyy 

1 901–2 000 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 86,20 Muutosehdotus päättyy 
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 314,63 Muutosehdotus päättyy 

2 001–2 100 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 90,60 Muutosehdotus päättyy 
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 330,69 Muutosehdotus päättyy 

2 101–2 200 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 95,20 Muutosehdotus päättyy 
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 347,48 Muutosehdotus päättyy 

2 201–2 300 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 100,00 Muutosehdotus päättyy 
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 365,00 Muutosehdotus päättyy 

2 301–2 400 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 105,00 Muutosehdotus päättyy 
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 383,25 Muutosehdotus päättyy 

2 401–2 500 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 110,20 Muutosehdotus päättyy 
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 402,23 Muutosehdotus päättyy 

2 501–2 600 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 115,60 Muutosehdotus päättyy 
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 421,94 Muutosehdotus päättyy 

2 601–2 700 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 121,20 Muutosehdotus päättyy 
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 442,38 Muutosehdotus päättyy 

2 701–2 800 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 127,00 Muutosehdotus päättyy 
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 463,55 Muutosehdotus päättyy 

2 801–2 900 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 133,00 Muutosehdotus päättyy 
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 485,45 Muutosehdotus päättyy 

2 901–3 000 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 139,20 Muutosehdotus päättyy 
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 508,08 Muutosehdotus päättyy 

3 001–3 100 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 145,60 Muutosehdotus päättyy 
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 531,44 Muutosehdotus päättyy 

3 101–3 200 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 152,20 Muutosehdotus päättyy 
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 555,53 Muutosehdotus päättyy 

3 201–3 300 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 159,00 Muutosehdotus päättyy 
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 580,35 Muutosehdotus päättyy 

3 301–3 400 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 166,00 Muutosehdotus päättyy 
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 605,90 Muutosehdotus päättyy 

3 401 tai enemmän 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 173,20 Muutosehdotus päättyy 
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 632,18 Muutosehdotus päättyy 
Helsingissä 22.11.2024
Joona Räsänen sd 
 
Pia Viitanen sd 
 
Aki Lindén sd 
 
Suna Kymäläinen sd 
 
Riitta Mäkinen sd 
 

Vastalause 2 /kesk

Perustelut

Oikeudenmukaisuutta liikenteen verotukseen

Keskusta haluaa kehittää liikenteen verotusta oikeudenmukaisemmaksi toteuttamalla liikenteen verotuksen kokonaisuudistuksen. On fakta, että nimenomaan liikenteen laskevan verokertymän takia Suomen verotulot romahtavat lähitulevaisuudessa. Ilman kokonaisuudistusta liikenteen veroista yhä isompi osuus päätyy yhä harvempien maksettavaksi. Heille, joilla ei ole mahdollisuutta sähköautojen hankintaan.  

Kokonaisuudistuksen tarvetta korostaa se, että hallitus on päättänyt, että Suomi ottaa käyttöön liikenteen päästökaupan jo vuonna 2027 ja tällä tulee olemaan iso hintavaikutus polttoaineisiin. Vastuullista politiikkaa on etsiä tähän reilu ratkaisu, jossa kaikki tienkäyttäjät ovat mukana maksamassa kustannuksia. Tämän edistämisessä hallitus hidastelee, vaikka kiire olisi. 

Vuodelle 2025 Keskusta ehdottaa yhteensä 100 miljoonaa euron lisäystä liikenteen verotuksen uudistamiseksi.  

Tästä 50 miljoonaa katetaan perumalla hallituksen toteuttama julkisen talouden kannalta heikosti perusteltu vanhojen autojen ajoneuvoveron alennuksen. Tätä koskeva lakimuutos on jo voimassa, mutta kevennettyä ajoneuvoveron perusveroa sovelletaan voimassa olevan lain mukaan 1.1.2025 ja sen jälkeisiltä päiviltä kannettavaan veroon, joten lain soveltaminen ehditään vielä kumoamaan. (lausumaehdotus 1) 

Toiset 50 miljoonaa kerättäisiin korottamalla täyssähköautojen ja ladattavien hybridiautojen verotusta enemmän kuin mitä hallitus aikoo tehdä. Hallituksen 34 miljoonan euron veronkorotus täyssähköautoille ja ladattaville bensahybrideille on oikeansuuntainen, mutta sähköautojen kokonaisverotus on tämänkin jälkeen yhä varsin maltillista. Vaikka autokannan uudistuminen on tarpeen, on kohtuullista, että myös sähköauton omistajien on osallistuttava nykyistä vahvemmin tieinfran rahoittamiseen. (lausumaehdotus 2) 

Hallitus aikoo toteuttaa raskaan liikenteen tienkäyttömaksun. Tätä on syytä kiirehtiä. Keskusta keräisikin 15 miljoonaa euroa ottamalla käyttöön jo ensi vuonna ulkomaisten rekkojen vinjettimaksun. Samoin ammattidieselin toteuttamista on syytä vauhdittaa. 

Ehdotus

Ponsiosa 

Edellä olevan perusteella ehdotamme,

että hyväksytään kaksi lausumaa. (Vastalauseen lausumaehdotukset) 

Vastalauseen lausumaehdotukset

1. Eduskunta edellyttää, että julkisen talouden tervehdyttämiseksi hallitus peruu 1.1.2025 sovellettavaksi tulevan ajoneuvoveron perusveron alennuksen. 2. Eduskunta edellyttää, että julkisen talouden tervehdyttämiseksi hallitus valmistelee viipymättä lakimuutoksen, jolla tavoitellaan 50 miljoonan euron lisätuottoa sähköautojen ja lataushybridien ajoneuvoveron kertymään. 
Helsingissä 22.11.2024
Markus Lohi kesk 
 
Mika Lintilä kesk 
 

Vastalause 3 /vihr ja vas

Perustelut

Suomi on jäämässä jälkeen ilmastovelvoitteidensa täyttämisessä. Kansallinen ilmastolaki edellyttää Suomelta hiilidioksidipäästöjen vähentämistä 60 prosentilla vuoteen 2030, 80 prosentilla vuoteen 2040 ja 90—95 prosentilla vuoteen 2050 mennessä vuoden 1990 tasosta. Lain velvoittamana Suomen on oltava hiilineutraali vuoteen 2035 mennessä. Euroopan unionin jäsenenä Suomen on myös muun muassa puolitettava taakanjakosektorin päästöt, joihin liikenteen päästöt lukeutuvat, vuoteen 2030 mennessä vuoden 2005 tasosta. Tällöin EU:n velvollisuus hiilineutraaliudesta vuoteen 2050 mennessä on vielä mahdollista täyttää. Tähän mennessä tehdyillä toimilla nämä velvoitteet eivät tule täytetyksi, vaan lisätoimia tarvitaan. Taakanjakosektoriin kuuluvan liikenteen osalta tilanne on kriittinen. 

Liikenne on taakanjakosektorin suurin päästölähde ja muodostaa Suomen kokonaispäästöistä noin 23 prosenttia. Tästä lähes kaikki tulevat tieliikenteestä. Aiemmin toiveena oli, että sektorien välistä päästövähennysjoustoa hyödyntämällä päästövähennyspaine taakanjakosektorille, ja siten liikenteeseen, ei olisi niin suuri, mutta maankäyttösektorin nieluvaikutuksen kutistuttua dramaattisesti aiemmista arvioista, ei joustomahdollisuutta todennäköisesti voida käyttää. Pahimmassa tapauksessa joustoa joudutaan tekemään vastakkaiseen suuntaan. Päästöjä tulisi siis vähentää taakanjakosektorilla, eli erityisesti liikenteessä, vielä aiempaa arvioitua nopeammin, jotta päästövähennysvelvoitteet voidaan täyttää. 

Päästövähennysvelvoitteiden täyttämättä jättäminen on paitsi juridinen ja moraalinen ongelma, niin myös suuri taloudellinen riski Suomelle. Taakanjakosektorin päästövähennysvaje voidaan joutua paikkaamaan ostamalla muilta EU:n jäsenvaltioilta kalliita päästövähennysyksiköitä. Erityisen taloudellisen riskin muodostaa mahdollisuus, jossa maankäyttösektorin päästövähennyksiä ei saada aikaan eikä päästövähennysyksiköitä riitä muilta mailta ostettavaksi. Tällöin alijäämä siirtyy taakanjakosektorin velvoitteeksi 1,08 kertoimella ja taakanjakosektorin, eli erityisesti liikenteen, päästöjä on vähennettävä tai päästövähennysyksiköitä ostettava entistä enemmän. 

Hallitus esittää ajoneuvoveron korottamista noin 34 miljoonalla eurolla. Esitetyt veronkorotukset kohdistuisivat pääasiassa täyssähköautojen ja ladattavien hybridien perusveroon ja käyttövoimaveroon. Esitys ei ole linjassa Suomen omien lakiin kirjattujen ilmastovelvoitteiden eikä EU-tason ilmastovelvoitteiden täyttämisen kanssa. Koska veronkorotuksia esitetään käytännössä vain sähköautoille, tulisi se hidastamaan siirtymistä vähäpäästöiseen liikenteeseen ja sitä kautta haittaamaan Suomen ilmastovelvoitteiden täyttämistä. Esityksellä ei myöskään vastata mitenkään päästövähennysvelvoitteiden mahdollisen täyttämättä jättämisen muodostamaan taloudelliseen riskiin, vaan syvennetään sitä. 

Sähköautot ovat kriittinen osa liikenteen sähköistymistä. Ilmastotavoitteiden saavuttaminen edellyttää muiden toimien lisäksi täyssähköautojen myynnin merkittävää kasvua kaikissa autoryhmissä. Tästä huolimatta esitys yhdessä polttoaineveron alentamisen, jakeluvelvoitteeseen tehtävien muutosten ja sähköautojen hankintatuen poistamisen kanssa tulee mitä todennäköisimmin merkittävästi heikentämään sähköautojen kysyntää. Esitystä perustellaan sen fiskaalisilla vaikutuksilla, mutta esityksen arvioitu fiskaalinen vaikutus olisi mahdollista saavuttaa myös päästövähennyksiä vaarantamatta.  

Ehdotus

Ponsiosa 

Edellä olevan perusteella ehdotamme,

että lakiehdotus hylätään. 
Helsingissä 22.11.2024
Laura Meriluoto vas 
 
Krista Mikkonen vihr