Valiokunta puoltaa esityksen hyväksymistä muuttamattomana. Valiokunta ehdottaa täsmennystä lakiehdotuksen johtolauseeseen.
Tausta
Esityksen tavoitteena on toteuttaa tarvittavat toimet pääministeri Petteri Orpon hallituksen neuvotteluissa vuosien 2025—2028 julkisen talouden suunnitelmasta sopimalle matkailuautojen autoverotuen poistamiselle asetetun verotuottolisäystavoitteen saavuttamiseksi. Osana kehysriihessä sovittuja toimenpiteitä hallitus päätti matkailuautojen autoverotuen asteittaisesta poistamisesta 15 vuoden siirtymäajalla.
Esityksen mukaan valmistelun yhteydessä on arvioitu, että asetettu verotuottotavoite voitaisiin saavuttaa varmemmin korottamalla matkailuautojen ajoneuvoveroa kuin poistamalla matkailuautojen autoverottomuus. Matkailuautojen ajoneuvoveron korottamiseen on arvioitu liittyvän todennäköisesti vähemmän verotuottoja pienentäviä negatiivisia käyttäytymisvaikutuksia kuin matkailuautojen autoverotuen poistoon. Tämän vuoksi hallitus on päättänyt vuoden 2025 talousarvioehdotuksen käsittelyn yhteydessä korottaa matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa sen sijaan, että poistettaisiin matkailuautojen autoverotuki. Ajoneuvovero kohdentuu koko matkailuautokantaan, kun taas autovero kohdentuisi EU-oikeudellisista syistä ensimmäisten vuosien ajan lähes pelkästään uusiin matkailuautoihin. Jos Suomessa myytävien uusien matkailuautojen määrä korvautuisi autoverotuksen takia käytettynä tuotavilla matkailuautoilla, valtiolta jäisi autoverotulojen lisäksi saamatta uusista matkailuautoista myös arvonlisäverotuloja.
Esityksessä ehdotetut muutokset
Ehdotuksen mukaan ajoneuvoverolakia muutetaan siten, että matkailuautojen käyttövoimavero määräytyisi jatkossa muiden M1-luokan henkilöautojen käyttövoimaveroa vastaavalla tavalla. Tämä tarkoittaisi, että dieselkäyttöisten matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotettaisiin nykyisestä 0,9 sentistä 5,5 senttiin päivältä jokaiselta ajoneuvon kokonaismassan alkavalta sadalta kilogrammalta. Kaasu- ja sähkökäyttöisten matkailuautojen sekä ladattavien hybridimatkailuautojen päiväkohtainen käyttövoimavero olisi tätä alhaisempi. Muista M1-luokan henkilöautoista poiketen matkailuautojen käyttövoimaveroa määrättäessä huomioon otettava ajoneuvon kokonaismassa kuitenkin rajattaisiin 7 500 kilogrammaan. Käytännössä tämä tarkoittaisi, että käyttövoimavero kannettaisiin kokonaismassaltaan vähintään 7 500 kilogramman painoisilta matkailuautoilta päiväkohtaisena tasaverona käyttövoimittain. Bensiinikäyttöisiltä matkailuautoilta ei edelleenkään kannettaisi käyttövoimaveroa.
Verotason muutokset ehdotetaan toteutettavaksi kerralla. Esityksen mukaan tämä on perusteltua muutokselle asetetun kokonaisverotuottotavoitteen saavuttamiseksi. Lisäksi vaiheittainen toteutus merkitsisi hyvin pieniä verotasojen korotuksia useana peräkkäisenä vuotena.
Ehdotetun muutoksen on arvioitu lisäävän ajoneuvoveron tuottoa staattisesti arvioiden noin 16,5 miljoonalla eurolla vuodessa. Esityksen mukaan ajoneuvoveron tuoton kasvu jäänee kuitenkin staattista arviota pienemmäksi, koska matkailuautojen käyttövoimaveron korottaminen todennäköisesti vähentäisi matkailuautojen liikennekäytössäoloa. Tämä pienentäisi matkailuautojen käyttövoimaveron korotuksesta syntyvää ajoneuvoveron tuoton lisäystä ja vähentäisi lisäksi myös matkailuautojen perusveron tuottoa nykyisestä. Kun liikennekäytöstäpoiston yleistyminen otetaan huomioon, ehdotetun muutoksen on esityksessä arvioitu lisäävän ajoneuvoveron tuottoa noin 10,5 miljoonalla eurolla vuodessa. Käyttövoimaveron tuotto kasvaisi vuositasolla noin 13,5 miljoonalla eurolla, mutta samalla perusveron tuotto pienenisi noin kolmella miljoonalla eurolla.
Esityksen mukaan vuonna 2025 verotuoton lisäys olisi arviolta noin kolme miljoonaa euroa, koska ajoneuvovero kannetaan etukäteen 12 kuukauden pituiselta verokaudelta, mistä johtuen uusien veroperusteiden mukaista veroa maksuunpantaisiin jo tammikuusta 2025 alkaen.
Esityksessä on arvioitu, että vaikka matkailuautojen liikennekäytössäolon odotetaan ehdotetun muutoksen seurauksena vähenevän jonkin verran, matkailuautojen todellisten käyttöpäivien tai niillä ajettavien ajokilometrien määrä ei todennäköisesti kuitenkaan vähene yhtä paljon. Esityksen mukaan liikennekäytössäolon väheneminen johtuisi enemminkin ajoneuvoverorasituksen alentamiseen tähtäävän käyttäytymisen lisääntymisestä.
Esityksessä on arvioitu, että ehdotetulla muutoksella ei olisi merkittäviä vaikutuksia matkailun määrään tai kotimaiseen matkailuelinkeinoon.
Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa on sinällään pidetty parempana, että matkailuautojen verotuksen kiristäminen toteutetaan korottamalla matkailuautojen ajoneuvoveroa kuin että matkailuautojen autoverottomuus poistettaisiin. Kuulemisessa on kuitenkin kritisoitu käyttövoimaveron tason korotuksen suuruutta kohtuuttomana ja tuotu esille vaikutukset muun muassa matkailuun sekä matkailuautojen liikennekäytöstäpoistojen lisääntymiseen. Käyttövoimaveron laskennassa huomioon otettavan kokonaismassan rajaamista 7 500 kilogrammaan on kuulemisessa pidetty parannuksena verrattuna valmisteluvaiheessa lausunnolla olleeseen esitysluonnokseen, mutta on myös tuotu esille se, että rajauksen tulisi olla vielä alempana.
Valiokunnan arvio esityksestä
Hallituksen esityksestä ilmenevien seikkojen ja saadun selvityksen perusteella valiokunta pitää esityksessä ehdotettuja muutoksia tarpeellisina ja tarkoituksenmukaisina. Matkailuautojen ajoneuvoveron korotus on tarpeen valtiontaloudellisista syistä. Matkailuautoihin kohdistuu tällä hetkellä autoverottomuuden muodossa verotuki, jonka asteittaisen poistamisen sijaan korotettaisiin matkailuautojen käyttövoimaveroa. Tavoitteena on toteuttaa tavoiteltu verotuotto tavalla, joka kerryttäisi verotuottoa autoveroa nopeammin ja tasapuolisemmin ja joka olisi lisäksi sekä verovelvollisten että hallinnollisesta näkökulmasta autoveroa yksinkertaisempi.
Pelkästään korotuksen prosentuaalisen suuruuden perusteella ei voida tehdä johtopäätöstä korotuksen kohtuullisuudesta. Esitetty korotus on prosentuaalisesti suuri, koska matkailuautojen käyttövoimaveron nykyinen taso on hyvin alhainen. Euromääräisesti arvioiden korotusta voidaan pitää melko maltillisena esimerkiksi matkailuauton vuotuisiin polttoainekustannuksiin verrattuna. Verovelvollisilla on lisäksi mahdollisuus vaikuttaa ajoneuvokohtaisen verorasituksen kiristymiseen vähentämällä ajoneuvon liikennekäytössäoloa. Lisäksi jo esityksen valmisteluvaiheessa on matkailuautojen käyttövoimaveroa määrättäessä huomioon otettava ajoneuvon kokonaismassa kohtuullisuussyistä rajattu 7 500 kilogrammaan.
Esitettyä korotusta voidaan kokonaisuutena arvioiden pitää suhteellisen maltillisena verrattuna muihin matkailuauton kustannuksiin. Valiokunta toteaa lisäksi, että matkailuautojen verotus olisi myös jatkossa muita henkilöautoja kevyempää, sillä matkailuautot olisivat edelleen vapautettuja ensirekisteröinnin yhteydessä kannettavasta kertaluonteisesta autoverosta edellyttäen, että laissa säädetyt autoverottomuuden edellytykset täyttyvät.
Lopuksi
Valiokunta ehdottaa ajoneuvoverolain 11 §:ään aiemmin ehdotettujen muutosten (Laki ajoneuvoverolain 11 §:n ja liitteen muuttamisesta, HE 107/2024 vp, VaVM 22/2024 vp) huomioon ottamista lakiehdotuksen johtolauseessa.