Viimeksi julkaistu 23.1.2024 13.21

Valiokunnan mietintö VaVM 43/2022 vp HE 280/2022 vp Valtiovarainvaliokunta Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi virvoitusjuomaverosta annetun lain muuttamisesta

JOHDANTO

Vireilletulo

Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi virvoitusjuomaverosta annetun lain muuttamisesta (HE 280/2022 vp): Asia on saapunut valtiovarainvaliokuntaan mietinnön antamista varten. 

Eduskunta-aloitteet

Esityksen yhteydessä valiokunta on käsitellyt seuraavat aloitteet: 

Toimenpidealoite
 TPA 134/2020 vp  
Antero Laukkanen kd ym. 
 
Toimenpidealoite lisätylle sokerille tulevan terveysperusteisen veron käyttöönottamisesta
Toimenpidealoite
 TPA 148/2020 vp  
Sari Sarkomaa kok ym. 
 
Toimenpidealoite terveysperusteisen veron käyttöönotosta
Toimenpidealoite
 TPA 24/2021 vp  
Merja Mäkisalo-Ropponen sd ym. 
 
Toimenpidealoite terveysperusteisesta verosta ja energiajuomien myynnin kieltämisestä alle 15-vuotiaille
Toimenpidealoite
 TPA 112/2022 vp  
Sari Essayah kd ym. 
 
Toimenpidealoite lisätylle sokerille tulevan terveysperusteisen veron käyttöönottamisesta

Jaostovalmistelu

Asia on valmisteltu valtiovarainvaliokunnan verojaostossa. 

Asiantuntijat

Verojaosto on kuullut: 

  • neuvotteleva virkamies Pia Kivimies 
    valtiovarainministeriö
  • neuvotteleva virkamies Jenni Oksanen 
    valtiovarainministeriö
  • elintarviketurvallisuusjohtaja Sebastian Hielm 
    maa- ja metsätalousministeriö
  • neuvotteleva virkamies Sirpa Sarlio 
    sosiaali- ja terveysministeriö
  • johtava veroasiantuntija Nina Kurki 
    Verohallinto
  • tutkimusprofessori Tuomas Kosonen 
    Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT
  • erityisasiantuntija Tuulikki Lehto 
    Ruokavirasto
  • pääsihteeri Arja Lyytikäinen 
    Valtion ravitsemusneuvottelukunta
  • johtava asiantuntija Heli Kuusipalo 
    Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL)
  • veroasiantuntija Tiina Ruohola 
    Elinkeinoelämän keskusliitto EK ry
  • ekonomisti Bate Ismail 
    Elintarviketeollisuusliitto ry
  • toiminnanjohtaja Miika Ilomäki 
    Hedelmän- ja Marjanviljelijäin liitto ry
  • johtava asiantuntija Toni Jääskeläinen 
    Kaupan liitto ry
  • juristi Emmi Meriranta 
    Kuluttajaliitto ry
  • varatoimitusjohtaja Veli-Matti Aittoniemi 
    Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry
  • toimitusjohtaja Tuula Loikkanen 
    Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry
  • lakimies Tea Taivalkoski 
    Päivittäistavarakauppa ry
  • yhteiskuntasuhdepäällikkö Ulla Kiuru 
    SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry
  • toiminnanjohtaja Juha Viertola 
    Suomen Diabetesliitto ry
  • asiantuntijahammaslääkäri Aija Hietala-Lenkkeri 
    Suomen Hammaslääkäriliitto ry
  • pääsihteeri Marjaana Lahti-Koski 
    Suomen Sydänliitto ry
  • yhteiskunnallisen vaikuttamisen koordinaattori Mikko Pousi 
    Suomen Sydänliitto ry
  • johtaja Marika Skyttä 
    Suomen Syöpäyhdistys
  • puheenjohtaja, professori Pertti Mustajoki 
    Terve Paino ry
  • ekonomisti Janne Kalluinen 
    Veronmaksajain Keskusliitto ry
  • kaupallinen johtaja Torsti Hurmerinta 
    Eckes-Granini Finland Oy
  • viestintä- ja yhteiskuntavastuujohtaja Marja-Liisa Weckström 
    Oy Sinebrychoff Ab
  • toimitusjohtaja Elli Holappa 
    Smoothie Heaven Oy
  • asianajaja Piia Ahonen, Hannes Snellman Asianajotoimisto Oy edustaen Smoothie Heaven Oy:ä 

Verojaosto on saanut kirjallisen lausunnon: 

  • työ- ja elinkeinoministeriö
  • Tulli
  • Hengitysliitto ry
  • Suomen Yrittäjät ry
  • Coca-Cola Finland Oy
  • Finn Spring Oy
  • Olvi Oyj

HALLITUKSEN ESITYS JA EDUSKUNTA-ALOITTEET

Hallituksen esitys

Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi virvoitusjuomaverosta annettua lakia. 

Virvoitusjuomien valmisteveroa muutettaisiin voimakkaammin terveysperusteiseen suuntaan vahvistamalla veroon sisältyvää terveysohjausta. Virvoitusjuomavero porrastettaisiin nykyisen kahden veroluokan sijaan kuuteen veroluokkaan tuotteen sokeripitoisuuden perusteella. Alimman veroluokan veroa kannettaisiin sokerittomista tuotteista kuten nykyisin. Sokerittomien juomien vero laskisi 9 senttiin nykyisestä 13 sentistä litralta. Sokeria sisältävien juomien veron määrä olisi 16, 24, 32, 40 tai 48 senttiä litralta. 

Makeuttamattomien ja maustamattomien vesien ja kivennäisvesien verotusta muutettaisiin siten, että virvoitusjuomaveroa kannettaisiin myös yli viiden litran vähittäismyyntipakkaukseen pakatuista juomista. 

Veron piiristä poistettaisiin kiinteät juoma-ainekset. 

Veropohjaan ehdotettavien muutosten arvioidaan pienentävän verotuottoa noin kahdella miljoonalla eurolla. Muilta osin ehdotetuilla muutoksilla ei olisi välitöntä vaikutusta virvoitusjuomaveron tuottoon. Verotasojen porrastus on mitoitettu siten, että juomien keskimääräinen verotaso säilyisi ennallaan. Ehdotetut muutokset voisivat kuitenkin alentaa verotuottoa, jos kulutus siirtyisi muutosten seurauksena lievemmin verotettuihin sokerittomiin tai vähemmän sokeria sisältäviin juomiin. 

Virvoitusjuomaverosta annettuun lakiin tehtäisiin lisäksi eräitä säädösviittauksia koskevia päivityksiä. 

Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan valtioneuvoston asetuksella säädettävänä ajankohtana sen jälkeen, kun ehdotetun virvoitusjuomaveromallin EU:n valtiontukisäännösten mukaisuudesta on saatu varmistus Euroopan komissiolta. 

Toimenpidealoitteet

Toimenpidealoitteessa TPA 134/2020 vp ehdotetaan, että hallitus ryhtyy toimenpiteisiin lisätylle sokerille tulevan terveysperusteisen veron käyttöönottamiseksi.  

Toimenpidealoitteessa TPA 148/2020 vp ehdotetaan, että hallitus ryhtyy toimenpiteisiin terveysperusteisen veron käyttöönottamiseksi.  

Toimenpidealoitteessa TPA 24/2021 vp ehdotetaan, että kansanterveyden parantamiseksi ja terveellisten elintapojen edistämiseksi hallitus ryhtyy toimenpiteisiin ja selvittää mahdollisuutta terveysperusteisen veron valmisteluun ja käyttöönottoon sekä ryhtyy toimenpiteisiin energiajuomien myynnin kieltämiseksi alle 15-vuotiaille. 

Toimenpidealoitteessa TPA 112/2022 vp ehdotetaan, että hallitus ryhtyy toimenpiteisiin lisätylle sokerille tulevan terveysperusteisen veron käyttöönottamiseksi.  

VALIOKUNNAN YLEISPERUSTELUT

Valiokunta puoltaa ehdotuksen hyväksymistä muutettuna.  

Esityksen tavoitteet ja ehdotukset

Pääministeri Sanna Marinin hallitus sopi syksyn 2021 talousarvioneuvotteluissa terveysveron valmistelusta vaiheittain. Ensimmäisessä vaiheessa vahvistettaisiin virvoitusjuomaveron terveysohjausta ja myöhemmässä vaiheessa mahdollisesti valmisteltaisiin veromalli, jolla veropohjaa laajennettaisiin terveysperusteisesti muihin tuoteryhmiin. Esityksessä on kyse tästä ensimmäisen vaiheen toimesta. 

Esityksen tavoitteena on muuttaa virvoitusjuomaveroa nykyistä voimakkaammin terveysperusteiseen suuntaan. Tavoitteena on ohjata kulutusta ja tuotantoa korkean sokeripitoisuuden juomista vähemmän sokeria sisältäviin juomiin. Samalla tavoitteena on kuitenkin myös ylläpitää verotuottoja. Esityksessä ehdotetaan, että virvoitusjuomien valmistevero porrastettaisiin nykyisen kahden veroluokan sijaan kuuteen veroluokkaan. Alimman veroluokan veroa kannettaisiin sokerittomista tuotteista kuten nykyisin, mutta veron määrä olisi tältä osin nykyistä alempi.  

Tavoitteena on myös tarkistaa virvoitusjuomaveron veropohjaa käynnissä olevan valtiontukiarvioinnin perusteella. Vuonna 2021 vireille tulleen valtiontukikantelun alustavan tutkinnan yhteydessä komissio on kiinnittänyt huomiota muun muassa veden sekä kahvin ja teen verokohteluun. Veden osalta kyse on siitä, että virvoitusjuomaveroa kannetaan nimikkeen 2201 vesistä ja kivennäisvesistä vain, jos ne on pakattu tilavuudeltaan enintään viiden litran vähittäismyyntipakkaukseen. Kahvin ja teen osalta on puolestaan kyse siitä, että ne on rajattu veron ulkopuolelle, kun taas nimikkeeseen 2106 kuuluvat kiinteässä muodossa olevat juoma-ainekset kuuluvat veron piiriin. Esityksessä ehdotetaan, että makeuttamattomien ja maustamattomien vesien ja kivennäisvesien verotusta muutettaisiin siten, että virvoitusjuomaveroa kannettaisiin myös yli viiden litran vähittäismyyntipakkaukseen pakatuista juomista. Lisäksi ehdotetaan, että veron piiristä poistettaisiin kiinteät juoma-ainekset.  

Kotimaisia marja- ja hedelmämehuja ei ehdoteta rajattavaksi veropohjaltaan fiskaalisen virvoitusjuomaveron ulkopuolelle valtiontukisääntelystä johtuen. Täysmehujen vero määräytyisi sokeripitoisuuden perusteella vastaavasti kuin muilla veron piiriin kuuluvilla juomilla. Sokerinsaannin kannalta lisätyllä ja luontaisella sokerilla ei ole eroa, koska luontainen sokeri sisältää yhtä lailla energiaa kuin lisätty sokeri. 

Esityksen mukaan virvoitusjuomaveron verotasot on pyritty mitoittamaan siten, että veron piiriin jatkossakin kuuluvien juomien keskimääräinen verotaso säilyisi ennallaan, mutta veroa porrastettaisiin sokeria sisältävien juomien osalta juoman kokonaissokeripitoisuuden mukaan. Kiinteiden juoma-ainesten jättäminen veron ulkopuolelle vähentäisi verotuottoa noin 2 miljoonaa euroa. Yli viiden litran pakkauksissa olevat vedet lisättäisiin veron piiriin, mutta esityksessä on arvioitu, että tältä osin verotuottovaikutus jäisi todennäköisesti vähäiseksi. 

Ehdotetuilla veroporrastuksilla voi olla kulutettujen juomien sokeripitoisuutta vähentäviä vaikutuksia kahta kautta: joko niin, että kuluttajat vähentävät korkean sokeripitoisuuden juomien kulutusta tai siirtyvät kuluttamaan sokerittomia tai vähemmän sokeria sisältäviä juomia, tai siten, että juomien valmistajat muokkaavat juomia vähemmän sokeria sisältäviksi.  

Asiantuntijakuulemiset

Valiokunnan asiantuntijakuulemisissa näkemykset ehdotetuista muutoksista jakaantuivat kahtaalle. Terveyttä edistävät järjestöt pitivät tärkeänä sitä, että virvoitusjuomaveroa kehitetään terveysperusteisempaan suuntaan, ja toivat esille verotuksen merkityksen kuluttajakäyttäytymiseen vaikuttavana keinona. Lisäksi tuotiin esille se, että virvoitusjuomaveroa tulisi muuttaa vielä voimakkaammin terveysperusteisemmaksi veroluokkia kiristämällä tai nostamalla asteikon ylimpiä portaita ja että veroluokkien pienempi määrä voisi olla hallinnollisen taakan ja vaikuttavuuden näkökulmasta perustellumpaa. 

Elintarviketeollisuutta edustavat järjestöt ja toimijat eivät kannattaneet ehdotettuja muutoksia. Ehdotusten terveys- ja taloudellisiin vaikutuksiin ja ylipäätään ehdotusten vaikuttavuuteen halutulla tavalla nähtiin liittyvän epävarmuutta sekä ehdotettujen tuoteryhmien eriarvoistavan eri toimialan yrityksiä keskenään. Myös elintarviketeollisuutta edustavat tahot kritisoivat ehdotettujen veroluokkien runsasta määrää, minkä nähtiin aiheuttavan rajanveto-ongelmia ja merkittävää hallinnollisen taakan kasvua. Veron ylimmät tasot nähtiin myös liian korkeina. 

Kuultavista monet, mukaan lukien terveyttä edistävät järjestöt, pitivät hyvänä esityksessä ehdotettua mallia, jossa luontaista ja lisättyä sokeria kohdellaan verotuksellisesti samalla tavalla, koska näillä ei ole juomissa eroa terveyden ja ravitsemuksen kannalta. Toisaalta moni taho vastusti tätä mallia ja nosti erityisesti esille ongelmallisina asiakkaan kaupassa itse mehukoneella puristamat mehut ja paikan päällä valmistetut smoothiet, joiden osalta veron määrän laskeminen voi jo olla käytännössä mahdotonta. Sinällään tuorepuristettujen mehujen ja marjojen hyödyt tunnistettiin, mutta ne eivät poista niiden sisältämän sokerin tuomaa haittaa liialliselle energiansaannille ja hammasterveydelle. 

Lisäksi useat katsoivat, että makeuttamattomille ja maustamattomille vesille ja kivennäisvesille tulisi terveysnäkökulmasta olla nollaveroluokka. Kiinteiden juoma-ainesten poistamista veron piiristä ei pidetty perusteltuna terveystavoitteen näkökulmasta, koska tässä tuoteryhmässä on monenlaisia tuotteita mehuista urheilu- ja energiajuomiin, ja esitettiin, että tämän osalta tulisi odottaa komissiossa vireillä olevan valtiontukikantelun lopputulosta. 

Yleistä

Valiokunta pitää perusteltuna ehdotettua virvoitusjuomaveron muuttamista nykyistä voimakkaammin terveysperusteiseen suuntaan. Nyt ehdotetuissa muutoksissa vero-ohjaus kohdistuisi nimenomaan sokerinsaannin vähentämiseen muutoksen tavoitteen mukaisesti, ei muihin mahdollisiin terveysnäkökohtiin. Tähän nähden valiokunta pitää perusteltuna luontaisten ja lisättyjen sokerien kohtelemista samalla tavalla.  

Ehdotettujen veroluokkien määrää on kuulemisissa kritisoitu, ja valiokunta on myös harkinnut, onko näin moni veroluokka tarpeen. Saadun selvityksen mukaan veroporrastuksen luokkien rajojen valinnassa on huomioitu se, minkälainen eri sokeripitoisuuden juomien jakauma on nykyisin. Jos portaat asetettaisiin ehdotettua väljemmäksi, yhden luokan sisälle saattaisi kasautua suuri määrä juomia, jolloin kannustimet jäisivät ehdotettua tiheämpää porrastusta pienemmäksi. Juomatottumusten hitaan muutoksen takia voi myös olla perusteltua, että tiheä veroporrastus mahdollistaa juomien sokeripitoisuuden muokkaamisen vähitellen. Tähän nähden valiokunta katsoo, että ehdotetut veroluokat ovat perusteltuja, mutta katsoo kuitenkin, että veroporrastusten vaikuttavuutta tulee seurata.  

Ehdotetussa muutoksessa veronalaisten tullitariffinimikkeiden määrä ei lisääntyisi eli veron piiriin kuuluisivat kiinteitä juoma-aineksia lukuun ottamatta samat tuoteryhmät kuin nykyisin. Muutos ei lisäisi nimike-epäselvyyksiä, sillä yksittäisen tuotteen tullitariffinimike on tiedettävä ja ilmoitettava verotusta varten jo nykyisin. Verotason määrittämiseen tarvittaisiin jatkossa tietoa tuotteen sokeripitoisuudesta. Sokeripitoisuus on elintarvikelainsäädännön mukaan lähtökohtaisesti pakollinen ilmoitettava tieto pakatuissa elintarvikkeissa, joten sen tulee olla valmistajalla tiedossa muutoinkin.  

Pakkaamattomat juomat

Elintarvikelainsäädännössä pakkaamattomiksi katsottavien elintarvikkeiden, kuten kaupan mehukoneella puristettujen mehujen ja smoothiebaarien smoothiejuomien osalta ei ole säädetty velvollisuutta ilmoittaa loppukuluttajalle kirjallisesti tai suullisesti vähittäis- tai tarjoilupaikassa tuotteen sokerimäärää. Lähtökohtaisesti voidaan olettaa, että myös pakkaamattomien tuotteiden valmistajalla on olemassa tieto valmistamansa tuotteen sokeripitoisuudesta, vaikkei sen ilmoittamista kuluttajalle vaaditakaan. Yksittäisen tuotteen sokeripitoisuus voi kuitenkin vaihdella riippuen esimerkiksi raaka-aineen, kuten appelsiinin, kasvuolosuhteista. Asiantuntijakuulemisissa on tuotu esille, että tällaisten paikan päällä valmistettujen tuotteiden osalta sokeripitoisuuden määrittäminen voi olla käytännössä mahdotonta.  

Verojärjestelmän tulee olla sellainen, ettei kenenkään voida katsoa saavan perusteetonta kilpailuetua esimerkiksi verovapautuksen tai veron soveltamisalan ulkopuolelle jättämisen vuoksi. Valiokunta yhtyy näihin näkemyksiin ja pitää lähtökohtaisesti laajaa veropohjaa perusteltuna. Paikan päällä valmistettujen tuotteiden sokeripitoisuuden määrittämiseen liittyy hallinnollista hankaluutta, ja sokeripitoisuus pitää pystyä määrittämään entistä tarkemmin veroluokkien määrän kasvaessa. Veron perusteen tulisi olla selkeä. Tämä vuoksi valiokunta pitää kuitenkin perusteltuna, että tällaiset niin sanotut pakkaamattomat juomat, jotka on valmistettu välittömään myyntiin elintarvikkeen luovutuspaikassa, rajataan veron ulkopuolelle. Valiokunta ehdottaa tätä koskevan säännöksen lisäämistä lakiehdotukseen. Määritelmässä tukeuduttaisiin elintarvikelainsäädännössä määriteltyyn pakkaamattoman elintarvikkeen käsitteeseen.  

Verotuksen ulkopuolelle jäisivät kaikki esimerkiksi kahviloissa, ravintoloissa, smoothiebaareissa ja päivittäistavarakaupoissa luovutettavat virvoitusjuomat silloin, kun ne on myös valmistettu samassa paikassa välittömään myyntiin.  

Koska tällaiset tuotteet ovat tällä hetkellä veron piirissä, kaventaisi muutos veropohjaa nykyisestä ja myös hallituksen esityksessä ehdotetun mukaisesta veropohjasta. 

Tällä hetkellä virvoitusjuomien pienimuotoinen valmistustoiminta, joka on määritelty 70 000 litraksi virvoitusjuomaa kalenterivuoden aikana, on virvoitusjuomaverotuksen ulkopuolella. Tämä rajaa verotuksen ulkopuolelle osan tällaisista paikan päällä valmistetuista tuotteista jo nykyään.  

Valtiontukikysymykset ja voimaantuloajankohta

Hallituksen esityksessä on arvioitu, että vaikka ehdotettuun veromalliin ei katsota sisältyvän SEUT:ssa tarkoitettua kiellettyä valtiontukea, juomateollisuuden, viranomaisten ja verojärjestelmän selkeyden kannalta on kuitenkin tärkeää, että veromallin EU:n valtiontukimääräysten mukaisuus varmistetaan ennen lain voimaantuloa. 

Tarkoitus on, että muutokset tulisivat voimaan asetuksella annettavana ajankohtana sen jälkeen, kun komissiolta on saatu varmistus siihen, ettei veromalliin liity valtiontukioikeudellisia ongelmia. Samassa yhteydessä tulee arvioitavaksi valtiontukinäkökulmasta valiokunnan ehdottama muutos pakkaamattomien juomien, jotka on valmistettu välittömään myyntiin elintarvikkeen luovutuspaikassa, rajaamisesta veron ulkopuolelle.  

Toimiala on kuulemisissa tuonut esille, että valmistava teollisuus ja kauppa sopivat 4—8 kuukautta aikaisemmin tulevista valikoimajaksoista hinnoittelun suhteen. Valiokunta pitää tärkeänä, että asetuksella voimaantuloajankohtaa määritettäessä nämä pitkät valikoimajaksot otetaan huomioon.  

Lopuksi

Muutoin valiokunnalla ei ole huomautettavaa ehdotettuihin muutoksiin.  

Vaikka nyt ehdotetut muutokset vievät virvoitusjuomaverotusta terveysperusteisempaan suuntaan, tarkastelu kohdistuu kapea-alaisesti vain sokerin terveysvaikutuksiin. Valiokunta pitää tärkeänä, että jatkossa veroa tarkastellaan laajemmin ottamalla myös muut terveysnäkökohdat huomioon. Lisäksi tulisi arvioida mahdollisuutta laajempaan, myös muihin tuoteryhmiin kohdistuvaan terveysperusteiseen veroon.  

Toimenpidealoitteet

Edellä oleviin perusteluihin viitaten valiokunta ehdottaa, että toimenpidealoitteet hylätään. 

VALIOKUNNAN YKSITYISKOHTAISET PERUSTELUT

Virvoitusjuomaverosta annetun lain soveltamisalaa koskevan 1 §:n 3 momenttiin ehdotetaan lisättäväksi uusi 7 kohta, jolla rajattaisiin veron soveltamisalan ulkopuolelle pakkaamattomat juomat, jotka on valmistettu välittömään myyntiin elintarvikkeen luovutuspaikassa. Tämä toteutettaisiin viittaamalla elintarviketietojen antamisesta kuluttajalle annetun maa- ja metsätalousministeriön asetuksen (834/2014) 3 §:n 2 momentin 2 kohdassa tarkoitettuihin pakkaamattomiin elintarvikkeisiin, jonka mukaan pakkaamattomalla elintarvikkeella tarkoitetaan "loppukuluttajalle sellaisenaan tarkoitettua elintarviketta, jonka kuluttaja itse pakkaa, joka pakataan kuluttajan pyynnöstä elintarvikkeen luovutuspaikassa, joka on valmiiksi pakattu elintarvikkeen luovutuspaikassa välitöntä myyntiä varten tai joka tarjoillaan elintarvikkeen luovutuspaikassa loppukuluttajalle valmiina nautittavaksi". Koska lain soveltamisalan ulkopuolelle rajattaisiin vain ne tuotteet, joiden valmistus- ja luovutuspaikka on sama, kohtaan 7 lisättäisiin selkeyden vuoksi myös vaatimus siitä, että tuotteet luovutetaan samasta elintarvikkeen luovutuspaikasta kuin missä ne on tehty.  

Ehdotetun uuden 7 kohdan lisäämisen johdosta kohtaan 6 tehtäisiin tekninen muutos.  

VALIOKUNNAN PÄÄTÖSEHDOTUS

Valtiovarainvaliokunnan päätösehdotus:

Eduskunta hyväksyy muutettuna hallituksen esitykseen HE 280/2022 vp sisältyvän lakiehdotuksen. (Valiokunnan muutosehdotukset) Eduskunta hylkää toimenpidealoitteet TPA 134, 148/2020 vp, 24/2021 vp ja 112/2022 vp. Eduskunta hyväksyy yhden lausuman. (Valiokunnan lausumaehdotukset) 

Valiokunnan muutosehdotukset

Laki virvoitusjuomaverosta annetun lain muuttamisesta 

Eduskunnan päätöksen mukaisesti  
muutetaan virvoitusjuomaverosta annetun lain (1127/2010) 1 §:n 2 momentti ja 3 momentin 1, Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 2 ja 4—6 Muutosehdotus päättyy kohta, 2 §, 3 §:n 1 momentti sekä liite,  
sellaisina kuin niistä ovat 1 §:n 3 momentin Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 4—6 Muutosehdotus päättyy kohta laissa 1084/2013, 2 § osaksi laissa 1535/2016, 3 §:n 1 momentti laissa 1535/2016 ja liite laissa 1210/2019, Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi sekä Muutosehdotus päättyy 
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi lisätään Muutosehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 1 §:n 3 momenttiin, sellaisena kuin se on laissa 1084/2013 uusi 7 kohta Muutosehdotus päättyy seuraavasti: 
1 § 
Soveltamisala 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
Tätä lakia sovelletaan tullitariffin nimikkeen 2201 tuotteisiin, jos ne on pakattu vähittäismyyntipakkaukseen. Vähittäismyyntipakkauksena pidetään myös vastaavanlaista pakkausta ravitsemistoiminnassa. 
Tätä lakia ei sovelleta seuraaviin tuotteisiin: 
1) kliiniset ravintovalmisteet, jotka täyttävät Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) N:o 609/2013 täydentämisestä erityisiin lääkinnällisiin tarkoituksiin tarkoitettujen elintarvikkeiden koostumusta ja niistä annettavia tietoja koskevien erityisvaatimusten osalta annetussa komission delegoidussa asetuksessa (EU) 2016/128 säädetyt koostumusta koskevat vaatimukset; 
2) äidinmaidonkorvikkeet ja vieroitusvalmisteet, jotka täyttävät Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) N:o 609/2013 täydentämisestä äidinmaidonkorvikkeiden ja vieroitusvalmisteiden koostumusta ja niistä annettavia tietoja koskevien erityisvaatimusten sekä imeväisten ja pikkulasten ravitsemisesta annettavia tietoja koskevien vaatimusten osalta annetussa komission delegoidussa asetuksessa (EU) 2016/127 säädetyt koostumusta koskevat vaatimukset; 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
4) painonhallintaan tarkoitetut elintarvikkeet, jotka täyttävät Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) N:o 609/2013 täydentämisestä painonhallintaan tarkoitettujen ruokavalionkorvikkeiden koostumusta ja niistä annettavia tietoja koskevien erityisvaatimusten osalta annetussa komission delegoidussa asetuksessa (EU) 2017/1798 säädetyt koostumusta koskevat vaatimukset; 
5) ravintolisät, jotka täyttävät elintarvikelain (297/2021) nojalla säädetyt vaatimukset; 
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 6) lääkelain (395/1987) 4 §:ssä tarkoitetut lääkevalmisteet;  Muutosehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi  Poistoehdotus päättyy 
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 7) sellaiset liitteen verotaulukossa mainitut tuotteet, jotka ovat elintarviketietojen antamisesta kuluttajalle annetun maa- ja metsätalousministeriön asetuksen (834/2014) 3 §:n 2 momentin 2 kohdassa tarkoitettuja pakkaamattomia elintarvikkeita ja jotka luovutetaan samasta mainitussa asetuksen kohdassa tarkoitetusta elintarvikkeen luovutuspaikasta, jossa ne on valmistettu. Muutosehdotus päättyy (Uusi 7 kohta) 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
2 § 
Määritelmät 
Tässä laissa tarkoitetaan: 
1) virvoitusjuomalla liitteen verotaulukossa tarkoitettuja tuotteita; 
2) sokerilla mono- ja disakkarideja, ei kuitenkaan polyoleja; 
3) sokerittomalla virvoitusjuomaa, joka sisältää sokeria enintään 0,5 grammaa 100 millilitrassa; 
4) maustamattomilla kasvipohjaisilla juomilla sellaisia tullitariffin nimikkeeseen 2202 99 11 kuuluvia proteiinipitoisuudeltaan vähintään 2,8 painoprosenttisia soijapohjaisia juomia ja nimikkeeseen 2202 99 15 kuuluvia proteiinipitoisuudeltaan alle 2,8 painoprosenttisia soijajuomia ja 8 ryhmän pähkinöihin, 10 ryhmän viljoihin ja 12 ryhmän siemeniin pohjautuvia juomia, jotka ovat maustamattomia ja jotka sisältävät enintään 4,8 grammaa sokeria 100 millilitrassa. 
Tullitariffin nimikkeillä tarkoitetaan tariffi- ja tilastonimikkeistöstä ja yhteisestä tullitariffista annetun neuvoston asetuksen (ETY) N:o 2658/87 liitteen I muuttamisesta annetun komission täytäntöönpanoasetuksen (EU) 2022/1998 mukaisia nimikkeitä. 
3 § 
Veron määrä 
Valmisteveroa on suoritettava liitteen verotaulukon mukaisesti. 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
 Voimaantulopykälä tai –säännös alkaa 
Tämä laki tulee voimaan valtioneuvoston asetuksella säädettävänä ajankohtana. 
 Lakiehdotus päättyy 

VEROTAULUKKO

Tullitariffin nimike 
Tuote 
Tuoteryhmä 
Veron määrä 
snt/l 
2009 
Käymättömät ja lisättyä alkoholia sisältämättömät hedelmä- ja pähkinämehut (myös rypäleen puristemehu "grape must" ja kookosvesi) ja kasvismehut, myös lisättyä sokeria tai muuta makeutusainetta sisältävät: (alkoholipitoisuus enintään 0,5 tilavuusprosenttia) 
 
 
 
– sokeriton 
1A 
 
– sokeripitoisuus yli 0,5 mutta enintään 2,5 grammaa 100 millilitrassa 
1B 
16 
 
– sokeripitoisuus yli 2,5 mutta enintään 5 grammaa 100 millilitrassa 
1C 
24 
 
– sokeripitoisuus yli 5 mutta enintään 8 grammaa 100 millilitrassa 
1D 
32 
 
– sokeripitoisuus yli 8 mutta enintään 11 grammaa 100 millilitrassa 
1E 
40 
 
– sokeripitoisuus yli 11 grammaa 100 millilitrassa 
1F 
48 
2106:sta  
Muualle kuulumattomat elintarvikevalmisteet: 
 
 
 
– alkoholia sisältämättömät tai enintään 1,2 tilavuusprosenttia alkoholia sisältävät tuotteet, jotka on tarkoitettu käytettäväksi juomien valmistukseen: 
 
 
 
– – muut kuin kiinteässä muodossa olevat juoma-ainekset 
 
 
 
– sokeriton 
3A 
 
– sokeripitoisuus yli 0,5 mutta enintään 2,5 grammaa 100 millilitrassa 
3B 
16 
 
– sokeripitoisuus yli 2,5 mutta enintään 5 grammaa 100 millilitrassa 
3C 
24 
 
– sokeripitoisuus yli 5 mutta enintään 8 grammaa 100 millilitrassa 
3D 
32 
 
– sokeripitoisuus yli 8 mutta enintään 11 grammaa 100 millilitrassa 
3E 
40 
 
– sokeripitoisuus yli 11 grammaa 100 millilitrassa 
3F 
48 
2201:stä 
Vesi, myös luonnon tai keinotekoinen kivennäisvesi ja hiilihapotettu vesi, lisättyä sokeria tai muuta makeutusainetta sisältämätön ja maustamaton  
4A 
2202 
Vesi, myös kivennäisvesi ja hiilihapotettu vesi, lisättyä sokeria tai muuta makeutusainetta sisältävä tai maustettu, ja muut alkoholittomat juomat, ei kuitenkaan nimikkeen 2009 hedelmä-, pähkinä- tai kasvismehut: (alkoholipitoisuus enintään 0,5 tilavuusprosenttia)− ei kuitenkaan maustamattomat kasvipohjaiset juomat 
 
 
 
– sokeriton 
5A 
 
– sokeripitoisuus yli 0,5 mutta enintään 2,5 grammaa 100 millilitrassa 
5B 
16 
 
– sokeripitoisuus yli 2,5 mutta enintään 5 grammaa 100 millilitrassa 
5C 
24 
 
– sokeripitoisuus yli 5 mutta enintään 8 grammaa 100 millilitrassa 
5D 
32 
 
– sokeripitoisuus yli 8 mutta enintään 11 grammaa 100 millilitrassa 
5E 
40 
 
– sokeripitoisuus yli 11 grammaa 100 millilitrassa 
5F 
48 
2204:sta 
Tuoreista rypäleistä valmistettu viini, myös väkevöity viini; rypäleen puristemehu (grape must), muu kuin nimikkeeseen 2009 kuuluva: (alkoholipitoisuus yli 0,5 tilavuusprosenttia) 
 
 
 
– alkoholipitoisuus enintään 1,2 tilavuusprosenttia 
 
 
 
– sokeriton 
6A 
 
– sokeripitoisuus yli 0,5 mutta enintään 2,5 grammaa 100 millilitrassa 
6B 
16 
 
– sokeripitoisuus yli 2,5 mutta enintään 5 grammaa 100 millilitrassa 
6C 
24 
 
– sokeripitoisuus yli 5 mutta enintään 8 grammaa 100 millilitrassa 
6D 
32 
 
– sokeripitoisuus yli 8 mutta enintään 11 grammaa 100 millilitrassa 
6E 
40 
 
– sokeripitoisuus yli 11 grammaa 100 millilitrassa 
6F 
48 
2205:sta 
Vermutti ja muu tuoreista viinirypäleistä valmistettu viini, joka on maustettu kasveilla tai aromaattisilla aineilla: (alkoholipitoisuus yli 0,5 tilavuusprosenttia) 
 
 
 
– alkoholipitoisuus enintään 1,2 tilavuusprosentti 
 
 
 
– sokeriton 
7A 
 
– sokeripitoisuus yli 0,5 mutta enintään 2,5 grammaa 100 millilitrassa 
7B 
16 
 
– sokeripitoisuus yli 2,5 mutta enintään 5 grammaa 100 millilitrassa 
7C 
24 
 
– sokeripitoisuus yli 5 mutta enintään 8 grammaa 100 millilitrassa 
7D 
32 
 
– sokeripitoisuus yli 8 mutta enintään 11 grammaa 100 millilitrassa 
7E 
40 
 
– sokeripitoisuus yli 11 grammaa 100 millilitrassa 
7F 
48 
2206:sta 
Muut käymisen avulla valmistetut juomat (esim. siideri, päärynäviini ja sima); käymisen avulla valmistettujen juomien sekoitukset sekä käymisen avulla valmistettujen juomien ja alkoholittomien juomien sekoitukset, muualle kuulumattomat: (alkoholipitoisuus yli 0,5 tilavuusprosenttia) 
 
 
 
– alkoholipitoisuus enintään 1,2 tilavuusprosentti, ei kuitenkaan oluen ja alkoholittomien juomien sekoitukset 
 
 
 
– sokeriton 
8A 
 
– sokeripitoisuus yli 0,5 mutta enintään 2,5 grammaa 100 millilitrassa 
8B 
16 
 
– sokeripitoisuus yli 2,5 mutta enintään 5 grammaa 100 millilitrassa 
8C 
24 
 
– sokeripitoisuus yli 5 mutta enintään 8 grammaa 100 millilitrassa 
8D 
32 
 
– sokeripitoisuus yli 8 mutta enintään 11 grammaa 100 millilitrassa 
8E 
40 
 
– sokeripitoisuus yli 11 grammaa 100 millilitrassa 
8F 
48 
2208:sta 
Denaturoimaton etyylialkoholi (etanoli), alkoholipitoisuus pienempi kuin 80 tilavuusprosenttia; väkevät alkoholijuomat, liköörit ja muut alkoholipitoiset juomat: (alkoholipitoisuus yli 0,5 tilavuusprosenttia) 
 
 
 
– juomat, alkoholipitoisuus enintään 1,2 tilavuusprosenttia: 
 
 
 
– – hiilihapotetut 
 
 
 
– sokeriton 
9A 
 
– sokeripitoisuus yli 0,5 mutta enintään 2,5 grammaa 100 millilitrassa 
9B 
16 
 
– sokeripitoisuus yli 2,5 mutta enintään 5 grammaa 100 millilitrassa 
9C 
24 
 
– sokeripitoisuus yli 5 mutta enintään 8 grammaa 100 millilitrassa 
9D 
32 
 
– sokeripitoisuus yli 8 mutta enintään 11 grammaa 100 millilitrassa 
9E 
40 
 
– sokeripitoisuus yli 11 grammaa 100 millilitrassa 
9F 
48 
 
– – muut 
 
 
 
– sokeriton 
10A 
 
– sokeripitoisuus yli 0,5 mutta enintään 2,5 grammaa 100 millilitrassa 
10B 
16 
 
– sokeripitoisuus yli 2,5 mutta enintään 5 grammaa 100 millilitrassa 
10C 
24 
 
– sokeripitoisuus yli 5 mutta enintään 8 grammaa 100 millilitrassa 
10D 
32 
 
– sokeripitoisuus yli 8 mutta enintään 11 grammaa 100 millilitrassa 
10E 
40 
 
– sokeripitoisuus yli 11 grammaa 100 millilitrassa 
10F 
48 
3302:sta 
Hyvänhajuisten aineiden seokset sekä yhteen tai useampaan tällaiseen aineeseen perustuvat seokset (myös alkoholiliuokset), jollaisia käytetään raaka-aineena teollisuudessa; muut hyvänhajuisiin aineisiin perustuvat valmisteet, jollaisia käytetään juomien valmistukseen: 
 
 
 
– jollaisia käytetään elintarvike- tai juomateollisuudessa: 
 
 
 
– – jollaisia käytetään juomateollisuudessa, alkoholipitoisuus enintään 1,2 tilavuusprosenttia 
 
 
 
– sokeriton 
11A 
 
– sokeripitoisuus yli 0,5 mutta enintään 2,5 grammaa 100 millilitrassa 
11B 
16 
 
– sokeripitoisuus yli 2,5 mutta enintään 5 grammaa 100 millilitrassa 
11C 
24 
 
– sokeripitoisuus yli 5 mutta enintään 8 grammaa 100 millilitrassa 
11D 
32 
 
– sokeripitoisuus yli 8 mutta enintään 11 grammaa 100 millilitrassa 
11E 
40 
 
– sokeripitoisuus yli 11 grammaa 100 millilitrassa 
11F 
48 
3824:stä 
Kemialliset tuotteet ja kemian- tai siihen liittyvän teollisuuden valmisteet (myös jos ne ovat luonnontuotteiden seoksia), muualle kuulumattomat: 
 
 
 
– juomien valmistukseen soveltuvat kivennäissuolaliuokset 
 
 
 
– sokeriton 
12A 
 
– sokeripitoisuus yli 0,5 mutta enintään 2,5 grammaa 100 millilitrassa 
12B 
16 
 
– sokeripitoisuus yli 2,5 mutta enintään 5 grammaa 100 millilitrassa 
12C 
24 
 
– sokeripitoisuus yli 5 mutta enintään 8 grammaa 100 millilitrassa 
12D 
32 
 
– sokeripitoisuus yli 8 mutta enintään 11 grammaa 100 millilitrassa 
12E 
40 
 
– sokeripitoisuus yli 11 grammaa 100 millilitrassa 
12F 
48 

Valiokunnan lausumaehdotus

Eduskunta edellyttää, että hallitus jatkaa laajemman terveysperusteisen veron valmistelua, joka ottaisi laajemmin huomioon tuotteiden terveysvaikutukset. 
Helsingissä 17.2.2023 

Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa

puheenjohtaja 
Johannes Koskinen sd 
 
varapuheenjohtaja 
Arto Pirttilahti kesk 
 
jäsen 
Anders Adlercreutz 
 
jäsen 
Tarja Filatov sd 
 
jäsen 
Timo Heinonen kok 
 
jäsen 
Katja Hänninen vas 
 
jäsen 
Vilhelm Junnila ps (osittain) 
 
jäsen 
Esko Kiviranta kesk 
 
jäsen 
Jari Koskela ps 
 
jäsen 
Pia Lohikoski vas 
 
jäsen 
Riitta Mäkinen sd 
 
jäsen 
Sari Sarkomaa kok 
 
jäsen 
Sami Savio ps 
 
jäsen 
Iiris Suomela vihr 
 
jäsen 
Pia Viitanen sd 
 
jäsen 
Ville Vähämäki ps (osittain) 
 
varajäsen 
Toimi Kankaanniemi ps (osittain) 
 
varajäsen 
Anneli Kiljunen sd 
 
varajäsen 
Jani Mäkelä ps (osittain) 
 

Valiokunnan sihteerinä on toiminut

valiokuntaneuvos 
Tarja Järvinen