Ajoneuvoveroa ei ole varaa alentaa velaksi
Valtiontalouden alijäämän arvioidaan nousevan vuonna 2024 peräti 11,5 mrd. euroon. Hallitus ei ole esityksessään kertonut, millä se aikoo kattaa ajoneuvoveron alentamisesta aiheutuvan 50 milj. euron verotulojen menetyksen. Keskusta ei kannata hallituksen esitystä alentaa ajoneuvoveroa velaksi.
Ohjelmansa mukaan hallitus aikoo kääntää Suomen velkaantumisen laskuun. Autoveron alentamisen kaltainen talouskasvun ja työllisyyden kannalta perusteeton veronalennus vie velkatavoitteen entistä kauemmaksi. Keskusta peräänkuuluttaa hallitukselta vastuullisempaa talouspolitiikkaa.
Hallituksen esittämä ajoneuvoveron alentaminen on valtiontalouden kannalta kallis toimenpide, vaikka sen hyödyt kotitalouksien liikkumiskustannuksiin jäävät vaatimattomiksi. Keskimääräinen veronalennus olisi alennukseen oikeutetuilla keski- ja suuripäästöisten autojen omistajilla pieni, noin 23 euroa vuodessa. Tämä tarkoittaisi noin kahta euroa kuukaudessa, jolla saisi ostettua noin yhden litran bensaa tai dieseliä.
Valiokunnan asiantuntijakuulemisissa on lisäksi käynyt ilmi, että ajoneuvoveron alennus purkaisi ajoneuvoveron ympäristöohjausta, hidastaisi autokannan kiertoa ja lisäisi ajoneuvokannan päästöjä.
On myös syytä huomioida, että valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen asiantuntija-arvion mukaan hallituksen ehdotus ei edes kohdistu erityisesti pieni- ja keskituloisille kotitalouksille, eikä siten helpota liikkumisen kustannuksia erityisesti näissä kotitalouksissa.
Sähköautoilijoiden osallistuttava liikenneinfran kustannuksiin
Keskusta on huolissaan siitä, että liikenteen veropohja on murenemassa. Tämä johtuu sinänsä perustellusta ja ilmaston kannalta välttämättömästä autokannan muuttumisesta aiempaa vähäpäästöisemmäksi. Erityisesti täyssähköautojen maksama verokertymä jää olemattomaksi ajoneuvon koko käyttöiän aikana verrattuna siihen, mitä bensa- ja dieselautojen omistajat ovat tottuneet maksamaan. Osin tästä syystä myös Suomen kokonaisveroaste on laskemassa tuntuvasti lähivuosien aikana.
Keskusta pitää perusteltuna, että myös sähköautojen omistajat osallistuvat jatkossa suomalaisen liikenneinfran ja muun yhteiskunnan rahoittamiseen. Keskusta esittää käyttöönotettavaksi sähköhenkilöautoille kilometriveroa, joka olisi suuruudeltaan 4 senttiä kilometriltä täyssähköautoilla. Sähköautojen kilometrivero olisi paikannukseen perustumaton ja perustuisi arvioon, jota voisi tarvittaessa oikaista.
Vero vastaisi täyssähköautoilla noin kahden litran bensan tai dieselin tankkauksesta aiheutuvaa kustannusta 100 ajettua kilometriä kohden (4 euroa / 100 km).
Liikennekäytössä oli 2.11.2023 yhteensä 77 783 täyssähköautoa. Sähköautojen määrä on nopeassa kasvussa. Maltillisella olettamalla voidaan arvioida, että täyssähköautoja olisi liikennekäytössä 100 000.
Autoalan Tiedotuskeskus selvitti 2019—2020 toteutella kyselytutkimuksella ladattavien autojen käyttötapoja. Kyselyn perusteella täyssähköautoilla ajetaan keskimäärin 23 000 km vuodessa.
Sähköautojen kilometriveron tuotto voisi tällöin olla vuonna 2024:
Täyssähköautot 23 000 km * 0,04 euroa / kilometri * 100 000 autoa = 92 milj. euroa.
Poiketen muusta autoilun verotuksessa, olisi tämän veron tuotto jatkossa nopeasti vuosittain kasvava, kun täyssähköautojen määrä nousee.
Islanti on ottamassa vuoden 2024 alusta käyttöön sähköautoille vastaavanlaisen kilometriveron, joten teknisesti vero on mahdollista toteuttaa. Islannissa veron määrä on täyssähköautoille 6 Islannin kruunua kilometriltä, joka vastaa noin 0,04 euroa.
Täyssähköautojen kilometrivero olisi ensiaskel kohti yleisempää kilometriveroa, jossa tankilla tapahtuvaa bensan ja dieselin verotusta korvattaisiin käyttöön perustuvalla kilometriverolla. Kilometrivero tulee toteuttaa oikeudenmukaisella ja tietosuojaa kunnioittavalla tavalla. Yleisempään kilometriveroon siirtymisen myötä verotus voisi vaihdella tietyyppien mukaan siten, että vero olisi korkeampi moottoriteillä kuin pienillä paikallisteillä. Vero voisi vaihdella ajoneuvotyypeittäin. Hallituksen tulisi käynnistää liikenteen verotuksen laajempi uudistaminen siten, että kilometriverotus on käyttöönotettavissa vaalikaudella 2027—2031.
Ammattidiesel toteutettava viipymättä
Henkilöautoille painottuvan ja kotitalouksille vaikutuksiltaan vähäisen ajoneuvoveron alentamisen sijaan hallituksen tulisi mieluummin toteuttaa ammattidieselin ripeä käyttöönotto. Raskaalle ammattimaiselle liikenteelle suunnattu ammattidiesel vahvistaisi vientiteollisuuden kustannuskilpailukykyä ja tukisi Suomen talouskasvua. Ammattidiesel helpottaisi yritystoimintaa eri puolilla Suomea, kun kuljetuskustannukset keventyisivät.
Edellinen hallitus valmisteli vaalikauden lopulla ammattidieselistä lakiluonnoksen siihen vaiheeseen, että se voitaisiin laittaa nopeasti lausuntokierrokselle ja sen jälkeen toteuttaa, jos Orpon hallituksella olisi tähän poliittinen tahtotila. Keskusta on yllättynyt ja pettynyt siitä, että hallitus on ainakin toistaiseksi päättänyt istua pitkälle valmistellun lainsäädännön päällä.
Ammattidieselin käyttöönoton lisäksi Suomessa olisi tarkoituksenmukaista käyttöön myös vinjettimaksu, jotta myös ulkomaiset rekat saataisiin kattamaan Suomen teiden käyttämisestä aiheutuvia kustannuksia.
Keskusta varaa omassa budjettivaihtoehdossaan 150 milj. euroa ammattidieselin käyttöönottoon, josta 15 milj. euroa voitaisiin kattaa ulkomaiselta rekkaliikenteeltä kerättävillä vinjettimaksuilla.