Viimeksi julkaistu 7.5.2024 13.54

Valiokunnan mietintö VaVM 5/2024 vp HE 32/2024 vp Valtiovarainvaliokunta Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi arvonlisäverolain muuttamisesta

JOHDANTO

Vireilletulo

Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi arvonlisäverolain muuttamisesta (HE 32/2024 vp): Asia on saapunut valtiovarainvaliokuntaan mietinnön antamista varten. 

Jaostovalmistelu

Asia on valmisteltu valtiovarainvaliokunnan verojaostossa. 

Asiantuntijat

Verojaosto on kuullut: 

  • erityisasiantuntija Tea Niiranen 
    valtiovarainministeriö
  • varapuheenjohtaja Jukka Varmo 
    Suomen Ohjelmatoimistot ja Agentit ry

Verojaosto on saanut kirjallisen lausunnon: 

  • Verohallinto
  • Ahvenanmaan maakunnan hallitus
  • Elinkeinoelämän keskusliitto EK ry
  • Keskuskauppakamari
  • Suomen Tilintarkastajat ry
  • Veronmaksajain Keskusliitto ry

HALLITUKSEN ESITYS

Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi arvonlisäverolakia. Esityksen tarkoituksena on panna täytäntöön EU:n arvonlisäverokantoja koskeva direktiivi. 

Esityksen mukaan lakiin lisättäisiin direktiivin edellyttämät suoratoistona lähetettävien tai virtuaalisesti toteutettavien opetus-, tiede-, kulttuuri-, viihde- ja urheilutilaisuuksien, messujen ja näyttelyjen sekä muiden vastaavien tilaisuuksien verotuspaikkaa koskevat säännökset. Elinkeinonharjoittajalle luovutettavaan palveluun sovellettaisiin palvelukaupan myyntimaan yleissäännöstä, jolloin palvelu verotettaisiin ostajan sijoittautumispaikassa. Muulle kuin elinkeinonharjoittajalle luovutettu palvelu, joka liittyy opetukseen, tieteellisiin palveluihin, kulttuuri-, viihde- ja urheilutilaisuuksiin, messuihin ja näyttelyihin ja muihin vastaaviin palveluihin sekä niiden järjestämiseen, verotettaisiin vastaavasti paikassa, johon muu kuin elinkeinonharjoittaja on sijoittautunut tai jossa hänellä on kotipaikka tai vakinainen asuinpaikka. 

Liikuntapalvelujen sekä teatteri-, sirkus-, musiikki- ja tanssiesitysten, elokuvanäytösten, näyttelyjen, urheilutapahtumien, huvipuistojen, eläintarhojen, museoiden sekä muiden vastaavien kulttuuri- ja viihdetilaisuuksien ja laitosten pääsymaksuihin sovellettavaa alennettua verokantaa koskevan säännöksen sanamuotoa yhdenmukaistettaisiin vastaamaan direktiivin muotoilua. Säännökseen tehtäisiin lisäksi direktiivin edellyttämät tarkennukset siitä, että alennettu verokanta soveltuisi sekä fyysisiin tapahtumiin paikan päällä että suoratoistona lähetettäviin tapahtumiin. 

Lisäksi lakiin tehtäisiin direktiivin edellyttämät taide-, keräily- ja antiikkiesineiden voittomarginaalijärjestelmää ja alennetun verokannan soveltamista koskevat muutokset. Marginaaliverotusmenettelyä ei sovellettaisi, jos verovelvolliselle jälleenmyyjälle luovutettuihin tai tämän maahantuomiin taide-, keräily- ja antiikkiesineisiin sovelletaan alennettua verokantaa. 

Ehdotettu laki on tarkoitettu tulemaan voimaan 1.1.2025. 

VALIOKUNNAN PERUSTELUT

Esityksellä pannaan täytäntöön EU:n arvonlisäverokantoja koskeva direktiivi. Valiokunta puoltaa esityksen hyväksymistä muuttamattomana. 

Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa esitykseen on suhtauduttu myönteisesti, joskin toivottiin suoratoiston ja liikuntapalveluiden määritelmiin liittyen eräitä täsmennyksiä. Lisäksi on nostettu esille yleisempi tarve vauhdittaa ohjelma- ja tapahtuma-alan kasvua verotuksen keinoin, kuten esimerkiksi nostamalla kulttuuri- ja liikuntaetujen tasoa. 

Esityksen mukaisesti arvonlisäverolakiin tehtäisiin direktiivin pakollisen sääntelyn edellyttämät muutokset virtuaalitapahtumien verotuspaikasta. Sääntelyn tavoitteena on varmistaa, että kyseiset tapahtumat tulevat verotetuiksi kulutusjäsenvaltiossa eli siinä jäsenvaltiossa, johon ostaja on sijoittautunut. Lisäksi arvonlisäverolain kulttuuri-, viihde-, urheilu- ja vastaavien tapahtumien ja palvelujen alennettua verokantaa koskevien säännösten sanamuotoa yhdenmukaistettaisiin arvonlisäverodirektiivin sanamuotoja vastaaviksi. Alennettu verokanta soveltuisi sekä fyysisiin tapahtumiin paikan päällä että suoratoistona lähetettäviin tapahtumiin. Esityksen mukaan tarkoituksena ei ole kaventaa kyseisiin tapahtumiin ja palveluihin sovellettavan alennetun verokannan soveltamisalaa.  

Arvonlisäverolakiin tehtäisiin direktiivin pakollisen sääntelyn edellyttämät muutokset, jotka koskevat taide-, keräily- ja antiikkiesineiden voittomarginaaliverotusjärjestelmän ja alennetun verokannan soveltamista. Tältä osin tavoitteena on parantaa kilpailuneutraalisuutta EU:ssa. Voittomarginaaliverotusta ei enää sovellettaisi alennetulla verokannalla hankittujen taide-esineiden jälleenmyyntiin.  

Hallituksen esityksestä ilmenevien seikkojen ja saadun selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena. Kyse on direktiiviin perustuvasta sääntelystä. Valiokunnalla ei ole myöskään huomautettavaa ehdotettuun sääntelytapaan. Direktiivi ei sisällä suoratoiston määritelmää. Esityksen mukaan sen varmistamiseksi, että laki on yhdenmukainen direktiivin sääntelyn kanssa, lakiin ei ole myöskään ehdotettu sisällytettäväksi tällaista määritelmää. Suoratoiston määritelmää on avattu esityksen säännöskohtaisissa perusteluissa. 

VALIOKUNNAN PÄÄTÖSEHDOTUS

Valtiovarainvaliokunnan päätösehdotus:

Eduskunta hyväksyy muuttamattomana hallituksen esitykseen HE 32/2024 vp sisältyvän lakiehdotuksen. 
Helsingissä 7.5.2024 

Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa

puheenjohtaja 
Markus Lohi kesk 
 
varapuheenjohtaja 
Saara Hyrkkö vihr 
 
jäsen 
Seppo Eskelinen sd 
 
jäsen 
Janne Heikkinen kok 
 
jäsen 
Timo Heinonen kok 
 
jäsen 
Jari Koskela ps 
 
jäsen 
Suna Kymäläinen sd 
 
jäsen 
Aki Lindén sd 
 
jäsen 
Mika Lintilä kesk 
 
jäsen 
Minna Reijonen ps 
 
jäsen 
Joona Räsänen sd 
 
jäsen 
Hanna Sarkkinen vas 
 
jäsen 
Sari Sarkomaa kok 
 
jäsen 
Sami Savio ps 
 
jäsen 
Pia Viitanen sd 
 
varajäsen 
Pauli Aalto-Setälä kok 
 
varajäsen 
Janne Jukkola kok 
 
varajäsen 
Jaana Strandman ps 
 

Valiokunnan sihteerinä on toiminut

valiokuntaneuvos 
Tarja Järvinen