Yleisperustelut
Koronatoimet ovat tähän mennessä purreet. Suomalaiset ovat hienosti noudattaneet rajoituksia, ja tartuntojen määrä laskee — tästä kiitos kuuluu ihan jokaiselle suomalaiselle. Koronakriisistä pitää päästä ulos niin nopeasti kuin mahdollista. Yhteiskunnan sulku maksaa Suomelle noin miljardi euroa joka viikko, ja vauhti kiihtyy.
Marinin hallituksen toimien vuoksi Suomen julkinen talous oli kestämättömällä uralla jo ennen koronakriisiä. Kiitos edeltävien hallitusten työn, julkisessa taloudessa on vielä varaa kantaa kriisin aikana syntyviä kustannuksia lisävelkaa ottamalla. Kriisiaikana merkittävätkin lisämenot ovat perusteltuja, mikäli ne on kohdennettu ja ajoitettu oikein. Elvyttävän politiikan tavoitteena on oltava vain koronan aiheuttamien välttämättömien kulujen kattaminen, yritysten kantaminen kriisin yli sekä harkitut elvytystoimet. Marinin hallitus on osoittanut holtittomuutta rahojen jakamisessa sekä välinpitämättömyyttä hyvinvointiyhteiskunnan tärkeiden palveluiden kestävästä rahoituksesta.
Velkaantua ei voi loputtomiin. Kasvavien menojen sekä laskevien verotulojen vaikutuksesta heikko julkisen talouden kehitys uhkaa muuttua katastrofaaliseksi. Toisin kuin verrokkimaissamme, Suomen alijäämäkehitys ei lähivuosina osoita laantumisen merkkejä. Otamme ensi vuodesta eteenpäin joka vuosi 10 miljardia euroa lisää velkaa. Tällainen kehitys on pahentuvan kestävyysvajeen oloissa täysin sietämätöntä. Me emme voi ottaa julkisen talouden suunnitelman katastrofaalista uraa annettuna.
Kokoomuksen mielestä oli vastuutonta luvata hallitusohjelmassa pysyviä 1,4 miljardin euron lisämenoja, joiden lunastaminen ei ollut mahdollista edes ennen kriisiä. Vielä vastuuttomampaa on pitää kiinni julkisen talouden kasvattamisesta kriisin aikana. Hallitus on pitämässä kiinni menojen rahoittamisesta omaisuusmyynneillä samalla, kun omaisuuden arvo on laskenut dramaattisesti. Maailmanhistorian suurin taloudellinen kriisi on varmasti riittävä syy tilannekuvan muuttamiseen. Kuntien lisääntyvät tehtävät ja investoinneiksi kutsutut kulutusmenot heikentävät niin kuntien, rahastojen kuin valtion taloutta. On selvää, että hallitusohjelma on rakennettava uudelleen.
Koska talouden pitkän aikavälin näkymä vaikuttaa taloudenpitäjien odotusten kautta jo kriisin aikaiseen käyttäytymiseen, on tärkeää, että valtiovalta luo jo kriisin kuluessa toimintasuunnitelman kansantalouden ja julkisen talouden pysyväksi vahvistamiseksi. Mitä enemmän onnistumme rakentamaan uskottavia työllisyyttä ja tuotantopotentiaalia parantavia reformeja, sitä enemmän julkistaloudessa on varaa elvyttää. Julkisen talouden kestävyyden takaavat viime kädessä hyvään tulevaisuuteen uskovat ihmiset ja yritykset, jotka uskaltavat kuluttaa ja investoida.
Tähän politiikan uskottavuuden kannalta kriittiseen asiaan viittaavat Suomen parhaimpiin kuuluvat taloustieteilijät Vesa Vihriälän johdolla laaditussa raportissaan: "…on tärkeää, että samalla kun päätetään merkittävistä talouden elvyttämiseen tähtäävistä ratkaisuista, määritetään myös sopeutuksen ja työllisyyttä ja tuottavuutta vahvistavan politiikan tavoitteet. Uskottavuus vaatii myös sitä, että nämä linjaukset kyetään täsmentämään ja niiden toimeenpano aloittamaan mahdollisimman pian kuluvalla hallituskaudella."
Akuutin kriisivaiheen jälkeen, kun tauti on voitettu ja rajoitustoimet voidaan purkaa, on taloudellista toimeliaisuutta tuettava julkisin varoin. Elvyttävä finanssipolitiikka on oltava tarkkaan rajattua, väliaikaista ja kohdistettava vain sellaisiin toimiin, jotka kasvattavat talouden tuotantopotentiaalia. Toinen edellytys on, että toimet edesauttavat hiilineutraalin yhteiskunnan rakentamista. Pitemmällä aikavälillä on tärkeää varmistaa tutkimus- ja tuotekehityksen riittävä rahoitus sekä päästöjen saaminen markkinamekanismin piiriin.
Tehtävämme päättäjinä on rakentaa tulevaisuus uudelleen koronan jälkeen. On tehtävä suuria uudistuksia työelämään, jatkuvaan oppimiseen, palveluihin, verotukseen, sosiaaliturvaan. Ilmastonmuutokseen on edelleen reagoitava, ja ikääntymisen haasteet on voitettava. Mikäli haluamme turvata hyvinvointiyhteiskunnan palvelut ja taloudellisen kriisinkestokyvyn myös 2030-luvulla, on löydettävä yhdessä keinot aitoihin vaikuttaviin reformeihin.
Yritykset on autettava koronan yli — pahimpaan on varauduttava
Yrityksille suunnattujen tukien valmistelu on ollut hidasta. Suoria tukia on toistaiseksi päätetty 1,45 miljardia euroa ja Finnveran lainavaltuuksia on korotettu 12 miljardiin euroon. Suoria tukia onkin käytetty ahkerasti, mutta hallituksen pääasiallinen keino, "valtio takaa, pankit jakaa" -menetelmä, ei ole toiminut. Useissa yrityksissä koetaan, ettei kallista lainaa kannata ottaa epävarmassa tilanteessa.
Alkuvuonna maksettujen arvonlisäverojen lainaus ja kustannustuki ovat edelleen vasta valmistelussa. Nämä kaksi keinoa olisivat olleet toimivia, ja ne onkin monessa verrokkimaassamme nopeasti otettu käyttöön jo kriisin alkuaikoina. Näitä keinoja myös Kokoomus on ehdottanut. Hallituksen välinpitämättömyyden seurauksena on vaarana konkurssien ja työttömyyden aalto. Tällä on merkittäviä ja pitkäaikaisia vaikutuksia ihmisten elämään ja pitkäaikaisia vaikutuksia taloutemme suorituskykyyn. Vain riskinottohaluiset ja -kykyiset yritykset sekä kestävä julkistalous yhdessä voivat varmistaa hyvinvointiyhteiskuntamme rahoituksen.
Yrittämisen edellytyksiä tulee vahvistaa myös kriisin hetkellä. Yritysten konkurssi- ja saneerausmenettelyä on uudistettava helpottamaan yritysten ja yrittäjien uutta alkua. Suomella ei ole varaa toistaa 1990-luvun laman virheitä, joissa tuhansia yrittäjiä ajautui velkavankeuteen. On laadittava pikasaneeraus- sekä pikakonkurssiohjelmat sekä parannettava yrittäjyyden edellytyksiä konkurssin jälkeen. Ihmisten toimeliaisuutta ei saa tukahduttaa.
Talous kasvuun, päästöt laskuun
Kokoomus katsoo, että tasapainoinen valtiontalous olisi paras takuu luonnon monimuotoisuudelle ja ilmastoinvestoinneille niin lyhyellä kuin pitkällä aikavälillä. Kriisitilanteen aiheuttamat muutokset eivät vielä juurikaan näy valtioneuvoston julkisen talouden suunnitelmassa, vaan hallitus on ilmoittanut tarkastelevansa kokonaisuutta syksyn budjettiriihen yhteydessä. Julkisen talouden suunnitelman mukaan ympäristöministeriön pääluokan määrärahojen kokonaistaso tulisi alenemaan kehyskaudella 297 milj. eurosta 209 milj. euroon. Määrärahan jyrkkä lasku johtuu ennen kaikkea luonnonsuojeluun kohdennettavien kertaluonteisten määrärahojen päättymisestä.
Päästöjen laskeminen luo parhaimmillaan uusia työpaikkoja ja varmistaa perinteisen teollisuuden kilpailukyvyn. Mittavia päästövähennyksiä voidaan toteuttaa muun muassa tukemalla puhtaiden teknologioiden kehittämistä sekä karsimalla haitallisia yritystukia. Suurin ongelma on kaikkiaan, että hallitus on siirtänyt kaivattujen päätösten syntymistä yhä kauemmas. Energiaverotusta koskevat uudistukset odottavat yhä suuntaviivoja. Samoin on myös yritystukien laita. Ympäristölle haitalliset tuet ovat kasvaneet istuvan hallituksen aikana 3,6 miljardiin euroon. Määrätietoisella mutta riittävän pitkälle katsovalla liikkeellä on jo saatu nopeutettua investointeja uusiin lämmitysratkaisuihin ennätysmäärin.
Pandemian ja sen leviämisen ehkäisemiseksi laadittujen rajoitusten vuoksi suomalaisten into retkeilyä ja lähiliikuntaa kohtaan on kasvanut entisestään. Kuitenkin jo ennen kriisiä esimerkiksi kansallispuistojen kävijämäärät kasvoivat voimakkaasti. Kansallispuistojen kasvanut käyttö on aiheuttanut korjausvelkaa, jonka hoitaminen edellyttäisi hallitukselta lisäpanostuksia Metsähallituksen luontopalveluille.
Kannustamme hallitusta jatkamaan edelliskautena aloitettua kestävän kehityksen budjetointia. Talouspolitiikan työkalut, kuten verotus ja budjetointi, on valjastettava vahvemmin osaksi ilmastonmuutoksen torjuntaa.
Hallituksen tulisi perustaa laajapohjainen ilmastokomitea, jossa olisi edustus sekä hallituksesta että oppositiosta. Komitea suunnittelisi ilmastonmuutoksen vastaisia kansallisia toimia samassa hengessä kuin edellisellä kaudella toiminut puolueiden välinen kokoonpano, joka saavutti kahdeksan eduskuntapuolueen julkisen ilmastositoumuksen. Ilmastonmuutos on niin valtava haaste, että sen ratkaiseminen edellyttää yhteistyötä.
Kuntien kestokyky varmistettava
Valtioneuvoston selonteosta julkisen talouden suunnitelmasta puuttuu keskeisiltä osin ajankohtainen analyysi kuntatalouden tilanteesta ja kuntien rahoituspohjan muuttumisesta koronavirustilanteen seurauksena. Koronakriisin myötä jo ennestään vaikeassa tilanteessa ollut kuntatalous on joutunut vapaapudotukseen. Kunnat on autettava yli tilanteesta, johon ne eivät ole itse pystyneet vaikuttamaan tai varautumaan. Siksi hallituksen julkisen talouden suunnitelmassa kuntien tukemiseen osoittamat varat ovat riittämättömät. Hallituksen ei pidä osoittaa yhtäkään uutta velvoitetta kunnille ilman täysimääräistä rahoitusta.
Hallituksen on luotava kunnille uskottava pelastuspaketti, jolla vahvistetaan kuntien edellytyksiä toimia koronan vastaisessa taistelussa ja varmistetaan, että kuntien tuottamat peruspalvelut voidaan turvata jokaiselle suomalaiselle myös tulevaisuudessa. Lisävarat on ohjattava kunnille koronatilanteesta syntyvien ylimääräisten kustannusten ja menetettyjen verotulojen suhteessa. Lisäksi valtion on ohjattava suoraa tukea sairaanhoitopiireille suhteessa koronatilanteeseen varautumiseen ja syntyneisiin kustannuksiin sekä huomioitava erityishuoltopiirien nousevat kustannukset. Hallituksen on myös jatkuvasti seurattava kuntien taloustilanteen kehitystä ja reagoitava kuntien tarpeisiin siten, että kuntien edellytykset selvitä koko suunnitelmakaudesta varmistetaan.
Julkisen talouden suunnitelmaan sisällytettyjen uusien velvoitteiden rahoitus lepää tyhjän päällä. Lisäksi olettamukset uusien tehtävien rahoittamiseksi ovat kestämättömällä pohjalla. On epärealistista, että hoitajamitoitusta voitaisiin suunnitelman tarkoittamalla tavalla rahoittaa mm. tehostamalla kuntien digitalisaatiota ja palveluhankintoja. Lisäksi on huomattava, että hallituksen hoitajamitoitusesitys koskee vain ympärivuorokautista hoivaa. Esityksen ulkopuolelle jää mm. kotihoito, jonka piirissä on yli puolet vanhuspalveluja käyttävistä ikäihmisistä. Samoin oppivelvollisuuden laajentamiseen osoitettu rahoitus vaikuttaa riittämättömältä. Kuntaliiton arvion mukaan oppivelvollisuuden laajentaminen tulee vuositasolla maksamaan kunnille yli 158 miljoonaa euroa ja Helsingin kaupungin arvion mukaan peräti 40 % hallituksen arvioita suuremmat. Tilanteessa, jossa kunnilla on vaikeuksia selviytyä nykyisistäkin velvoitteista, on valtioneuvoston tarkasti harkittava kuntien tehtäviä entisestään lisääviä lainsäädäntöhankkeita.
Jos hallitus kuitenkin päättää viedä eteenpäin merkittäviä lisäkustannuksia kunnille tuovia uudistuksia, on sen korjattava julkisen talouden suunnitelma siten, että tehtäviin tarvittava rahoitus on tosiasiallisesti kehyksissä eikä kuntien mahdollisuus selvitä nykyisten peruspalvelujen rahoittamisesta vaarannu. Hallituksen ei pidä osoittaa yhtäkään uutta velvoitetta kunnille ilman täysimääräistä rahoitusta.
Sosiaalisia ja terveydellisiä ongelmia ratkottava etupainoisesti
Paine palveluiden rahoituksen turvaamiseksi kasvaa entisestään koronaepidemian myötä. Palveluiden tarve tulee kasvamaan koronan jälkivaikutuksena ja palveluiden järjestämiseen tarvitaan vahvempia vastuutahoja. Sote-palveluiden tulee rakentua kuntien yhteistyön pohjalle. Tarvitsemme riittävän vahvoja kuntien yhteistyöalueita tai kuntayhtymiä laadukkaiden palvelujen järjestämiseksi ympäri maata. Palvelujen kehittäminen ei saa jäädä hallinnon uudistamisyritysten jalkoihin.
Kokoomus on erityisesti huolissaan siitä, miten hallitus aikoo turvata mielenterveystyön pitkäjänteisyyden ja toimia mielenterveysongelmien ehkäisemiseksi tilanteessa, jossa kriisin vaikutuksesta riski mielenterveysongelmien puhkeamiselle ja pahenemiselle on kasvanut entisestään. Huoli toimeentulosta on kasvanut monessa kotitaloudessa lomautusten, irtisanomisten ja yrittäjien ahdingon myötä. Kotiin eristäytymisen pelätään syventävän perheiden kriisejä. Huoli vähävaraisten lapsiperheiden pärjäämisestä, perhe- ja lähisuhdeväkivallasta ja päihteiden käytön lisääntymisestä, vanhempien psyykkisten ongelmien syventymisestä, uupumisesta sekä parisuhdeongelmien kasvamisesta ja huolto- ja tapaamisriitojen pahenemisesta on merkittävä. Oppilashuollossa näkyy jo ahdistuksen kasvu ja pelot, joiden käsittelyyn lapsilla ja nuorilla ei välttämättä ole tukea kotoa. Myös yhä useampi ikääntynyt on vaarassa kokea vakavaa yksinäisyyttä eristäytymisen seurauksena. Rutiinien rikkoutuessa päihteidenkäyttö voi lisääntyä ja henkinen hyvinvointi olla koetuksella. Tämä lisää riskiä mielenterveysongelmien puhkeamiselle tai pahenemiselle.
Kokoomuksen mielestä mielenterveyspalvelut pitää saada matalalla kynnyksellä ja hoitoon pitää päästä hoitotakuun puitteissa, selvästi nykyistä nopeammin. Oikea-aikaisten mielenterveyspalveluiden on oltava yhdenvertaisesti jokaisen niitä tarvitsevan saatavilla. Kokoomuksen mielestä mielenterveyspalveluiden saatavuus on turvattava terapiatakuu-aloitteen mukaisesti. Päihdepalveluihin pääsyä pitää myös parantaa.
Mikäli oikeaa hoitoa ei saada ajoissa, on riskinä terveysongelmien paheneminen. Tämä voi pahimmillaan johtaa monien ihmishenkien ennenaikaiseen menettämiseen. Lisäksi oikea-aikaisen hoidon viivästyminen johtaa merkittäviin inhimillisiin menetyksiin ja kasvaviin terveysmenoihin. Kokoomuksen mielestä oikea-aikaisen hoidon saatavuus on turvattava. Syntynyttä hoitovelkaa ja hoitojonoja on pystyttävä purkamaan nopeasti. Myös yksityisten palvelutuottajien kapasiteettia on syytä hyödyntää oikea-aikaisen hoidon varmistamiseksi. Kokoomuksen mielestä Kela-korvauksia leikkaamalla ei tule heikentää ihmisten mahdollisuutta hakeutua hoitoon. Tilanteessa, jossa hoitojonot kasvavat ja hoidon tarve on aikaisempaa suurempi, ei tule millään tavalla vaikeuttaa tai heikentää ihmisten mahdollisuutta saada tarvitsemiaan palveluita.
Ikäihmisten hyvän hoivan ja inhimillisen kohtelun turvaamiseksi vanhuspalvelulakia on uudistettava ja koko vanhustenhuollon toimintakenttää vaivaavaan hoitajapulaan on saatava kestäviä ratkaisuja. Hallituksen lakiesitys hoitajamitoituksesta on ikäihmisten hoivaa eriarvoistava, sillä se sivuuttaa yli puolet vanhuspalveluja käyttävistä ikäihmisistä kokonaan. Hoitajamitoitus kohdistuu pelkästään ympärivuorokautiseen hoitoon ja jättää syrjään sen vakavan tosiasian, että myös kotihoidossa on huutava pula hoitajista. Kotihoidon varassa olevien ikäihmisten kunto on entistä huonompi, ja yhä useampi heistä on muistisairas. Esitys pakottaisi yksittäisenä toimena kuntia siirtämään henkilöstöä ympärivuorokautiseen hoitoon kotihoidosta, jossa on jo nyt hälyttävä puute henkilöstöstä.
Osaavan hoitohenkilökunnan riittävyys on turvattava kaikissa ikäihmisten palveluissa, ei ainoastaan hallituksen esityksen mukaisesti ympärivuorokautisissa palveluissa. Hallituksen on valmistelutyössä etsittävä kokonaisvaltaiset ratkaisut, joilla turvataan nykyistä paremmin henkilöstön määrä, osaaminen ja kohdentaminen kaikkiin vanhuspalveluihin, ottaen huomioon myös hoitajapulasta kärsivän kotihoidon ja arvokasta mutta usein raskasta työtä tekevien omaishoitajien tarpeet.
Kokoomuksen mielestä ikääntyneiden palveluiden uudistaminen on tehtävä siten, että vastuuta kannetaan kaikista ikäihmisistä riippumatta siitä, millaisten palveluiden piirissä he ovat tai missä he asuvat.
Kokoomus nostaa esiin huolen sosiaali- ja terveydenhuollon sekä hoitotyön tutkimusrahoituksen riittävyydestä ja pitää erittäin tärkeänä, että eduskunnan lausumassaan edellyttämällä tavalla valtion tutkimusrahoitusta terveydenhuollon yksiköille yliopistotasoiseen tutkimukseen vahvistetaan ja saatetaan takaisin kasvu-uralle väestön terveyttä ja hyvinvointia edistävän, korkeatasoisen ja vaikuttavan tutkimuksen varmistamiseksi. Lisäksi eduskunta on edellyttänyt, että tutkimusrahoituksen riittävyys varmistetaan myös uudessa sote-rakenteessa. Kokoomuksen mielestä panostukset lääketieteelliseen tutkimukseen ja erityisesti yliopistotasoiseen tutkimukseen (VTR) ovat tällä hetkellä riittämättömiä ja hallituksen tulisikin rakentaa uskottava polku VTR-rahoituksen nostamiseksi kestävälle tasolle.
Koulutukseen ja TKI-toimintaan aitoja uudistuksia
Tavoitteenamme on, että jokainen nuori suorittaa vähintään toisen asteen tutkinnon, joka on vähimmäisedellytys työmarkkinoilla pärjäämiseksi. Peruskoulun on annettava valmiudet jatko-opintojen suorittamiseen ja tulevaisuudessa pärjäämiseen. Tähän tavoitteeseen päästään varmistamalla, että perusta ja valmiudet ovat kunnossa.
Hallitus valmistelee oppivelvollisuuden laajentamista. Oppivelvollisuuden laajentamiseen varatut määrärahat eivät vahvista koulutuksen laatua vaan valuvat koulukirjoihin ja -kuljetuksiin. Hanke ei paranna kenenkään edellytyksiä suorittaa toisen asteen tutkintoa vaan saattaa pahimmillaan johtaa annettavan opetuksen määrän vähenemiseen ja koulutuksen laadun heikentymiseen.
Koulutukseen varattuja lisämäärärahoja tulee kohdistaa kaikista vaikuttavimpiin toimenpiteisiin. Asiantuntijanäkemysten mukaan oppivelvollisuuden laajentaminen ei ole vaikuttava tapa puuttua lasten ja nuorten syrjäytymiseen ja koulupudokkuuteen. Meidän on vahvistettava peruskoulua ja koulupolun alkupäätä esimerkiksi toteuttamalla kaksivuotinen esiopetus. Jokaiselle lapselle ja nuorelle on varmistettava kouluasteesta riippumatta riittävä oppimisen tuki ja moniammatilliset palvelut.
Olemme sitoutuneet nostamaan tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminnan rahoituksen tason neljään prosenttiin valtion bruttokansantuotteesta. Hallituksen ehdotuksen mukaisesti tätä päämäärää ei olla saavuttamassa. Laadittu TKI-tiekartta pitää sisällään tärkeitä ehdotuksia, mutta ei sisällä suuntaviivoja sille, miten valtio sitoutuu kasvattamaan toiminnan rahoitusta.