Talouden näkymät ja haasteet
Julkisen talouden suunnitelma vuosille 2024—2027 pohjautuu valtiovarainministeriön lokakuussa julkaistuun ennusteeseenTaloudellinen katsaus syksy 2023. Valtiovarainministeriön julkaisuja 2023:65.. Sen perusteella Suomen talouskasvun arvioidaan olevan noin nollan tuntumassa vuonna 2023, mutta kiihtyvän 1,2 prosenttiin vuonna 2024 ja olevan 1,6 prosentin tasolla vuonna 2027. Hallituskauden alussa taloustilannetta on heikentänyt hintojen ja korkotason nousu, joka vähentää yksityistä kulutusta ja investointeja. Inflaation arvioidaan kuitenkin nopeasti hidastuvan ja kotitalouksien ostovoiman vahvistumisen sekä kestävään kasvuun liittyvien investointien ennustetaan nopeuttavan talouskasvua vuodesta 2024 alkaen. Hintojen ja korkotason nousu näkyy myös julkisen talouden menoissa, samoin kuin monet jo edellisellä vaalikaudella linjatut menotasoa nostavat toimet.
Valtiovarainministeriön talousennustetta pidettiin valiokunnan asiantuntijakuulemisissa hieman optimistisempana kuin muita syksyllä julkistettuja talousennusteita, etenkin vuoden 2024 osalta. Yleisesti talouskasvun arvioitiin olevan noin 0 ja 1 prosentin välillä, esimerkiksi Suomen Pankki ennustaa vain 0,2 prosentin kasvua vuonna 2024Suomen Pankin väliennuste 15.9.2023.
Suomen talouden rakenteellisia ongelmia ovat heikko tuottavuuden kasvu ja vähäiset tuotannolliset investoinnit. Tuottavuuskasvua hidastavat mm. tutkimus- ja tuotekehitystoiminnan verrattain vähäinen määrä ja muita kehittyneitä teollisuusmaita alemmalle tasolle jäänyt nuorten koulutusaste. Vaikka työllisyysaste on viime vuosina noussut merkittävästi, työttömyysaste on kuitenkin edelleen korkea, ja osaavasta työvoimasta on pulaa. Valtiovarainministeriö ennustaa työllisyysasteen nousevan kehyskaudella 73,8 prosentista 75,2 prosenttiin.
Julkisessa taloudessa on pysyvä rakenteellinen menojen ja tulojen epäsuhta. Valtiovarainministeriö arvioi julkisyhteisöjen bruttovelan osuuden BKT:sta nousevan 74,2 prosentista 81,6 prosenttiin vuodesta 2023 vuoteen 2027. Julkisen talouden velkasuhde on erkaantunut merkittävästi muista Pohjoismaista.
Valtionhallinto on julkisen talouden alasektoreista alijäämäisin ja sen mittava alijäämäisyys sekä velkaantuminen jatkuvat edelleen. Myös paikallishallinnon arvioidaan jäävän kehyskaudella edelleen hieman alijäämäiseksi — niin hyvinvointialueiden kuin kuntatalouden osalta. Hyvinvointialueiden omat säästöt huomioidaan laskelmissa sitä mukaa kun niistä on saatu riittävä varmuus. Työeläkelaitosten ylijäämän arvioidaan asettuvan lähivuosina reiluun prosenttiin ja muiden sosiaalirahastojen rahoitusaseman olevan lähellä tasapainoa.
Valiokunta korostaa, että talouskehitykseen liittyy merkittäviä epävarmuuksia, kuten maailmantalouden kehitys, Ukrainan sodan kesto, maailman muiden konfliktin laajuus sekä korkojen taso. Epävarmuuden keskellä julkisen talouden tasapainottaminen on aiempaakin tärkeämpää. Julkinen talous kohtaa myös entistä velkaantuneempana jo aiemmin olemassa olleet haasteet, kuten väestön ikääntymisen tuomat menopaineet ja verotulojen alenemisen työikäisen väestön vähentyessä. Lisäksi kehyskaudella menoja lisäävät mm. tuki Ukrainalle ja puolustuksen strategiset hankinnat.
On hyvä huomioida, että Suomen talouden tilanne voi kehittyä ennustettua heikompaan suuntaan. Erityisenä ongelmana voidaan pitää rakennusalan tilannetta, joskin hallituksen hankkeet maa- ja vesirakentamisessa joiltain osin paikkaavat talonrakennuksen heikkoja näkymiä. Uudisrakentaminen on laskemassa lähes samaa vauhtia kuin finanssikriisin aikaan, joten on erittäin tärkeää, että hallitus seuraa tarkasti tilanteen kehittymistä ja reagoi tarvittaessa.
Hallituksen asettamat finanssipoliittiset tavoitteet
Hallituksen tavoitteena on vahvistaa julkista taloutta ja kääntää Suomen velkaantumiskehitys. Julkisen talouden nimellisen rahoitusaseman on tarkoitus kohentua siten, että alijäämä on korkeintaan 1 prosentti suhteessa BKT:hen vuonna 2027. Rahoitusasematavoitteet on asetettu myös sektorikohtaisesti (valtiontaloudelle, kuntataloudelle, hyvinvointialuehallinnolle, työeläkelaitoksille ja muille sosiaaliturvarahastoille).
Tavoitteen saavuttamiseksi hallitus sitoutuu vaalikauden aikana vahvistamaan julkista taloutta pysyvästi 6 mrd. euroa vuoden 2027 tasolla. Tarkoitus on sopeuttaa menoja hallituksen päätöksin nettomääräisesti noin 4 mrd. euroa ja lisäksi tavoitellaan rakennepoliittisin toimin julkisen talouden vahvistumista noin 2 mrd. eurolla.
Valiokunta katsoo saamansa selvityksen perusteella, että hallituksen asettamista tavoitteista on laaja yhteisymmärrys. Esiin nostettiin kuitenkin huoli siitä, että tavoitteiden toteutumiseen liittyy merkittävää epävarmuutta ja että vaalikauden aikana todennäköisesti tarvitaan lisätoimia ja keinovalikoiman joustavoittamista ja laajentamista. Valiokunta pitää huolia perusteltuina ja on tyytyväinen siihen, että hallitusohjelman mukaisesti hallitus seuraa aktiivisesti toimenpidekokonaisuuden toteutumista sekä on sitoutunut tarvittaessa reagoimaan korvaavilla toimenpiteillä. Keskeistä on myös hallituksen vakava suhtautuminen takaus- ja takuuvastuisiin liittyviin julkisen talouden riskeihin.
Valiokunta toteaa, että yllä kuvatulla tavoitteen asettelulla Suomi ylittää edelleen koko vaalikauden ajan vakaus- ja kasvusopimuksessa asetetun julkisen talouden velkakriteerin (60 prosenttia suhteessa BKT:hen) ja myös keskipitkän aikavälin MTO-tavoitteen (julkisen talouden rakenteellinen rahoitusasema -0,5 prosenttia suhteessa BKT:hen) saavuttaminen jää vuoden 2027 jälkeiseen aikaan. On kuitenkin hyvä kiinnittää huomiota siihen, että EU:ssa käynnissä oleva finanssipoliittisten sääntöjen kehitystyö jättää vielä avoimeksi näiden mittareiden seurannan merkityksen tulevassa sääntökehikossa.
Finanssipoliittinen linja
Edellä mainittujen tavoitteiden saavuttamiseksi hallitus toteuttaa kunnianhimoisia kasvua vauhdittavia uudistuksia. Julkisen talouden suunnitelmassa arvioidaan, että hallituksen työllisyys- ja kasvutoimet yhdessä suorien sopeutustoimien kanssa luovat edellytykset julkisen talouden tasapainottamiseen vuonna 2030. Velkasuhteen vakauttaminen edellyttää julkisen talouden vahvistamista keskimäärin vähintään 0,5 prosenttia suhteessa BKT:hen vuosittain. Velkaantumiskehityksen taittaminen puolestaan edellyttää julkisen talouden vahvistamista yhteensä 9 mrd. eurolla kahden vaalikauden aikana.
Valiokunta tukee hallituksen finanssipoliittista linjaa ja pitää välttämättömänä julkisen talouden velkaantumiskehityksen taittamista. Tavoiteltu sopeutustaso riittäisi julkisen talouden suunnitelman mukaan toteutuessaan kääntämään velkasuhteen pieneen laskuun vaalikauden lopulla. Toisaalta valiokunnan kuulemat asiantuntijat arvioivat laskun olevan tilapäinen ja velkasuhteen kääntyvän uudelleen nousuun vuosikymmenen lopulla. Velkasuhteen pidempiaikainen alentaminen edellyttää joka tapauksessa useamman vaalikauden kestävää sopeuttamista, erityisesti suurten julkisten menojen pienentämistä.
Valtiovarainministeriö arvioi hallituksen finanssipolitiikan olevan vuosina 2023 ja 2024 elvyttävää, vuonna 2025 melko neutraalia ja loppuhallituskaudella kiristävää. Vallitseva suhdannetilanne puoltaa valiokunnan mielestä hallituksen finanssipoliittista viritystä, jota myös valiokunnan asiantuntijakuulemisissa pidettiin oikeansuuntaisena.
Valiokunta pitää perusteltuna, että kuluvalla hallituskaudella pääosan sopeutuksesta on tultava menojen hillinnästä. Tätä tukevat havainnot siitä, mitä on tapahtunut menojen ja verojen BKT-osuuksille Suomessa ja miten nämä ovat kehittyneet muissa Pohjoismaissa. Pohjoismaiden veroaste on kansainvälistä kärkeä, joten ei ole realistista, että veroasteen nostamisella voisi ratkaista julkisen talouden alijäämäongelman. Menojen taso on jo pitkään ollut Suomessa korkeampi kuin Ruotsissa ja Tanskassa, minkä lisäksi ikäsidonnaiset julkiset menot kasvavat meillä enemmän ja työvoiman tarjonta kehittyy heikommin kuin muissa Pohjoismaissa.
Valiokunta kiinnittää kuitenkin huomiota siihen, että veroaste oli 43 prosenttia vuonna 2022 ja valtiovarainministeriö arvioi sen laskevan noin 40 prosenttiin vuoteen 2027 mennessä. Veroasteen aleneminen johtuu mm. fossiilisten polttoaineiden ym. valmisteverotuksen ohjausvaikutuksen toimivuudesta. Hallitus on kuitenkin linjannut, että se ei päätösperäisesti kiristä kokonaisveroastetta. Hallitusohjelmassa veromuutosten kokonaisvaikutus on arvioitu verotusta lievästi, noin 100 milj. euroa, keventäväksi. Lisäksi työttömyysvakuutusmaksun alennus lisää veromenetyksiä nettomääräisesti noin 700 milj. euroa.
Valiokunta korostaa työllisyyttä ja talouskasvua tukevien toimien tärkeyttä sekä rakenteellisten uudistusten suurta merkitystä. Hallituksen tavoitteena on tehostaa julkisen hallinnon tuottavuutta ja kustannustehokkuutta. Tässä ydinkysymys liittyy hyvinvointialueisiin, joiden rahoitus kattaa yli neljänneksen valtion talousarviosta. Valiokunta tarkastelee hyvinvointialueiden rahoitusta yksityiskohtaisesti myöhemmin mietinnössään.
Hallitus toteuttaa lisäksi valtionhallinnon tuottavuusohjelman, jolla tavoitellaan noin 240 milj. euron säästöä vuoden 2027 tasolla. Tuottavuusohjelmaan liittyy niin digitalisaation tuomien mahdollisuuksien hyödyntäminen kuin julkisen sektorin tilaohjelma. Valiokunta pitää keskeisenä myös valtion hallinto- ja toimintamenojen kriittistä läpikäyntiä sekä toimintojen pitkäjänteistä rakenteellista kehittämistä ja ydintoiminnan ulkopuolisten tehtävien karsimista.
Valtiontalouden kehyssääntö
Valiokunta on tyytyväinen siihen, että hallitus on sitoutunut valtiontalouden menoja koskevaan kehysmenettelyyn, joka on keskeinen hallituksen finanssipolitiikan ohjauksen väline ja uskottavan talouspolitiikan perusta.
Tavoitteeksi asetetaan, että valtiontalouden kehyksen piiriin kuuluvat menot ovat 1,5 mrd. euroa pienemmät kuin 23.3.2023 päätetyssä valtiontalouden kehyksessä. Vaalikauden kehyksessä varataan ennakoimattomiin menotarpeisiin 250 milj. euron tasoon nouseva ns. jakamaton varaus sekä vuosittain 400 milj. euroa lisätalousarvioita varten. Hallitus on sitoutunut myös siihen, että varauksia jätetään käyttämättä, jos menopaineet eivät edellytä niiden täysimääräistä käyttöä.
Valiokunta pitää hyvänä sitä, että hallitus on varannut kehyksen liikkumatilaa yllättäviin menotarpeisiin. Myös linjaus jättää tilanteen mukaan varauksia käyttämättä on tervetullut ottaen huomioon tarpeen hillitä kokonaisuudessaan velkaantumiskehitystä. Valiokunta toteaa, että vaalikauden menolinjan kokonaiskuvaa monimutkaistaa hallituksen linjaama investointiohjelma, joka lisää kertaluonteisia menoja. Valtiontalouden tarkastusvirasto on nostanut esiin sen, että investointiohjelmasta aiheutuvat lisämenot olisi ollut parempi rahoittaa vahvemmin kehyssäännön puitteissa erillisellä kehysvarauksella eikä erityiskohtelussa kehyksen rakennekorjauksena.
Valiokunta pitää valtioneuvoston tavoin perusteltuna, että Ukrainan tukemiseksi tarkoitettu uusi ja tilapäinen puolustusmateriaali-, siviilimateriaali- ja humanitaarinen apu katetaan kehyksen ulkopuolelta. Nämä menot otetaan huomioon kehystason rakennekorjauksena, eli vaalikauden kehystä nostetaan menoja vastaavasti.
Kehyssääntöön sisältyy valiokunnan mielestä niin ikään tarpeellinen poikkeusmekanismi, jonka tarkoituksena on osaltaan turvata talouspolitiikan kykyä reagoida erittäin poikkeuksellisiin ja merkittäviin hallituksen vaikutuspiirin ulkopuolelta tuleviin kriisitilanteisiin. Myönteistä on myös, että tällöin talouspoliittinen liikkumavara on tarkoitus rajata ainoastaan kriisin kannalta välttämättömiin määrärahalisäyksiin vaarantamatta talouspolitiikan uskottavuutta.
Valiokunta on tyytyväinen siihen, että kehyksen kattavuus on aiempaa laajempi, mikä johtuu siitä, että hyvinvointialueiden talous, aiemmin veikkausvoittovaroin rahoitetut kohteet sekä myös Valtion asuntorahaston ja Maatilatalouden kehitysrahaston avustukset kuuluvat kehyksen piiriin. Kehyksen ulkopuolelle kuuluvat suhdanneluonteiset menot, kuten työttömyysturva, asumistuki, perustoimeentulotuki sekä palkkaturva. Niihin tehtävät perustemuutokset otetaan kuitenkin kehyksessä huomioon. Kehyksen ulkopuolelle jäävät vakiintuneesti myös mm. valtionvelan korkomenot, arvonlisäveromenot ja finanssisijoitukset.
Talouskasvun edistäminen
Julkisen talouden velkaantumisen taittamiseksi valiokunta pitää hallituksen tavoin laajoja toimia talouskasvun ja työllisyyden edistämiseksi välttämättöminä.
Työllisyysasteen nosto.
Hallituksen tavoitteena on työllisyysasteen nostaminen 80 prosenttiin vuoteen 2031 mennessä. Hallitusohjelman mukaisesti hyvinvointi syntyy työstä ja yrittämisestä ja hallitus tavoittelee 100 000 uutta työllistä vuoteen 2027 mennessä, minkä arvioidaan vahvistavan julkista taloutta yli 2 mrd. eurolla. Hallitus pyrkii parantamaan työllisyyttä ensi sijassa tekemällä työn ulkopuolella oleminen vähemmän houkuttelevaksi, mitä pidettiin valiokunnan asiantuntijakuulemisessa pääosin perusteltuna vallitsevassa pysyvässä työvoimapulassa.
Valiokunta pitää tärkeänä, että toimiin on ryhdytty ripeästi ja etupainotteisesti, jotta niiden vaikutuksia voidaan todentaa mahdollisimman nopeasti. Suurimpia työllisyysvaikutuksia tuottavat toimet koskevat ansiosidonnaisen työttömyysturvan heikentämistä sekä kansaneläke- tai kuluttajahintaindeksiin sidottujen etuuksien indeksikorotusten jäädyttämistä. Julkisen talouden näkökulmasta perusteltuna voidaan pitää myös pyrkimystä parantaa työmarkkinoiden toimintaa niin, että palkkaamisen riskit vähenevät. Valiokunnan huomiota kiinnitettiin lisäksi mm. Suomen edelleen korkeaan rakenteelliseen työttömyyteen sekä siihen, että työllisyysasteen noustessa työttömien joukossa saattaa olla entistä vaikeammin työllistettävissä olevia henkilöitä.
T&K-investoinnit.
Tuottavuuskasvun edistämisessä hallituksen pääpaino on tutkimus- ja kehitysrahoituksen (T&K-rahoituksen) lisäämisessä, kuten parlamentaarisen yhteisymmärryksen mukaisesti säädettiin viime vaalikaudella. Hallitus on sitoutunut tavoitteeseen nostaa Suomen T&K-menot 4 prosenttiin suhteessa BKT:hen vuoteen 2030 mennessä. Laki valtion tutkimus- ja kehittämistoiminnan rahoittamisesta vuosina 2024—2030 (1092/2022) tuli voimaan vuoden 2023 alusta ja sen mukaan valtion talousarvion T&K -valtuuksien ja määrärahojen yhteismäärä nousee vuoteen 2030 mennessä 1,2 prosenttiin suhteessa BKT:hen. Tämä tarkoittaa noin 2 mrd. euron lisäystä verrattuna vuoden 2023 talousarvioon, mikä vastaa keskimäärin noin 280 milj. euron vuosittaista korotusta. Jotta vuoden 2024 lakisääteinen rahoituksen määrä täyttyy, T&K-rahoitusta on lisätty 264 milj. eurolla. Tämän lisärahoituksen hallitus on esittänyt kohdentuvan erityisesti yritysten T&K-toiminnan tukemiseen, tutkijakoulutuspilottiin, Suomen Akatemian tutkimushankevaltuuteen ja EU-hankkeiden kansalliseen vastinrahoitukseen. Jatkovuosien 2025—2027 lisärahoitusta ei ole vielä kohdennettu momenteille, mutta siihen on varauduttu kehysvarauksella.
Valiokunta pitää T&K-panostuksia hyvin tärkeänä instrumenttina tulevan kasvun tukemisessa ja painottaa etenkin rahoituksen vaikuttavuuden arviointia kohteiden valinnassa tulevina vuosina. On myös tärkeä huomata, että kansallisen 4 prosentin tavoitteen saavuttaminen edellyttää, että julkinen rahoitus saa "vivutettua" yksityistä T&K-panostusta kasvuun.
Investointiohjelma.
Hallitus on linjannut 4 mrd. euron kertaluonteisen investointiohjelman toteuttamisesta sitä mukaa kun siihen saadaan rahoitusta valtion omaisuustuloilla, purkamalla valtio-omisteisten listaamattomien yhtiöiden ylipääomituksia sekä tekemällä tuloutuksia asuntorahastosta. Merkittävä osuus kokonaisuudesta on tarkoitus käyttää perusväylänpidon korjausvelan purkamiseen, liikenteen kehittämishankkeisiin sekä Turun tunnin juna -yhtiön pääomittamiseen. Myös julkisen liikennesähkön ja -kaasun latausinfrastruktuuria kehitetään. Lisäksi rahoitusta kohdennetaan sosiaali- ja terveyspalveluissa ja niiden kehittämisessä lääkärin vastaanottopalkkion Kela-korvausten korottamiseen sekä hyvinvointialueiden ohjauksen vahvistamiseen, Hyvän työn ohjelmaan, digitalisaatio-ohjelmaan, kansalliseen terveyden- ja hyvinvoinnin ohjelmaan sekä ikäihmisten toimintakyvyn, kotona pärjäämisen ja omaishoitajien tukemiseen.
Valiokunta näkee etenkin toimivan liikenteen keskeisenä kasvua tukevana elementtinä ja pitää lisäpanostuksia tärkeinä. Rahoitettavien kohteiden valinnassa tulee kiinnittää huomiota mm. hankkeiden toteutusvalmiuteen sekä Liikenne 12 -suunnittelussa linjattuihin priorisointeihin. Myös panostukset sosiaali- ja terveyspalveluiden kehittämiseen ovat keskeisiä.
Investointien lupamenettelyt.
Investointeja pyritään kehyskaudella helpottamaan lupakäytäntöjä sujuvoittamalla ja viranomaisuudistuksella. Tarkoitukseen käytetään EU:n REPower-varoja vuosina 2023—2026 yhteensä noin 32 milj. euroa, joita osoitetaan mm. ympäristöön liittyvien lupamenettelyiden kehittämiseen ja ns. yhden luukun palvelun perustamiseen. Uudistus vaatii myös sitä tukevia lainsäädäntömuutoksia.
Valiokunta pitää lupamenettelyiden sujuvoittamista keskeisenä keinona investointien vauhdittamisessa ja lupahakemusten jonojen purkamisessa. Uudistusta tukee myös oikeudenhoitoon kohdennettu lisärahoitus, joka nopeuttaa hakemuksiin usein liittyviä oikeusprosesseja.
Koulutus.
Hyvin pitkällä aikavälillä sekä tuottavuutta että työllisyyttä palvelee myös lisärahoitus perusopetuksen tulosten parantamiseen. Perusopetusta vahvistetaan 50 milj. eurolla vuonna 2024, josta pysyvä lisärahoitus nousee 200 milj. euroon vuoden 2027 tasolla.
Valiokunta pitää erittäin tärkeänä lisäystä perustaitojen vahvistamiseen, kuten myös lisärahoitusta oppimisen tukeen ja opinto-ohjaukseen toisella asteella. Valiokunta painottaa laajemminkin toimia koulutustason nostamiseksi. Korkeakoulutettujen osuus nuorimmissa ikäluokissa ei ole noussut vuosikausiin, vaan se on jäänyt noin 40 prosenttiin. Suomi on pudonnut OECD-maiden kärkijoukosta keskiarvon alapuolelle viimeisten 15 vuoden aikana. Hallituksen lisärahoitus korkeakoulujen aloituspaikkamääriin sekä suunnitelmat rajoittaa toisten tutkintojen rahoitusta auttavat osaltaan lisäämään paikkoja ensimmäisen tutkinnon suorittajille. Asiantuntijakuulemisissa nostettiin esiin se, että koulutukseen ja erityisesti korkeakoulutukseen olisi syytä panostaa vielä hallitusohjelmassa linjattua enemmänkin. Tehokkaita toimia tarvitaan myös valiokunnan mielestä laaja-alaisesti.
Työperäinen maahanmuutto.
Talouskasvun ja työvoiman saatavuuden edellytys on niin ikään työ- ja opiskeluperäinen maahanmuutto. Ilman maahanmuuton kasvua työikäinen väestö vähenee 5 000—10 000 hengellä joka vuosi koko seuraavan vuosikymmenen ajan. Näin ollen on hyvä, että mm. ulkomaisten avainhenkilöiden edullisen verokohtelun kestoa pidennetään 7 vuoteen. Valiokunta painottaa myös, että Suomen viesti maahan opiskelemaan tuleville ja koulutetuille työhön tuleville henkilöille tulee olla myönteinen ja henkilön tervetulleeksi toivottava, jotta Suomi pystyy houkuttelemaan osaavaa henkilöstöä kansainvälisessä kilpailussa. Tämä näkökulma on tärkeä ottaa huomioon kaikissa maahanmuuttoon liittyvissä kysymyksissä.
Menoleikkausten kohdentuminen
Hallituksen linjauksissa menojen leikkaukset kohdistuvat mittavasti sosiaaliturvaan ja sosiaali- ja terveyspalveluihin. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan tätä on vaikea välttää, koska sosiaaliturva ja sote-palvelut kattavat valtaosan julkisista menoista ja lisäksi mm. puolustukseen ja sisäiseen turvallisuuteen on perustellusti sitouduttu käyttämään aiempaa selvästi enemmän määrärahoja tulevan vuosikymmenen aikana. Talouskasvun edellytysten turvaamiseksi on myös tarpeellista, että julkinen T&K-rahoitus nousee vuosikymmenen mittaan aiempaa korkeammalle tasolle uuden lainsäädännön mukaisesti. Näistä linjauksista on laaja poliittinen yhteisymmärrys. Valiokunta korostaa lisäksi, ettei kasvupolitiikka myöskään puolla koulutuksen menojen supistamista.
Sosiaaliturvan leikkaukset herättävät perustellusti kysymyksen tulojakovaikutuksista. Sosiaali- ja terveysministeriön laskelmat vuodelle 2024 suunnitelluista toimista osoittavatkin tuloerojen kasvavan. Kun otetaan huomioon työllisyyden lisäyksen kautta tuleva vaikutus, käytettävissä olevien tulojen Gini-kerroin näyttäisi nousevan runsaat 2 prosenttiyksikköä. Tämä merkitsisi tuloerojen asettuvan karkeasti Ruotsin, Ranskan, Hollannin ja Saksan tasolle, selvemmin Norjaa ja Tanskaa suuremmiksi. Tulontasauksen aste, markkinatulojen ja käytettävissä olevien tulojen Gini-kertoimien erolla mitattuna, Suomi säilyy kuitenkin yhä OECD-maiden eniten tuloja tasaavien maiden joukossa.
Valiokunta pitää tärkeänä, että muutosten vaikutuksia seurataan tarkasti ja kiinnitetään erityistä huomiota lapsiperheiden tilanteeseen. Valiokunnan kuulemisissa myös painottui riski siitä, kuinka sosiaaliturvan leikkaukset kumuloituvat samoille henkilöille, mikä tulee näkymään mm. toimeentulotuen tarpeen kasvuna.
Hyvinvointialueiden rahoitus
Julkisen talouden suunnitelmassa hyvinvointialueiden taloutta, valtion toimenpiteiden vaikutuksia sekä hyvinvointialueiden valtion rahoitusta käsitellään kokonaisuutena, mukaan luetaan sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen osalta myös Helsingin kaupunki. Hyvinvointialueet rahoittavat toimintansa pääosin valtion yleiskatteisella rahoituksella. Tämän lisäksi ne saavat valtionavustuksia, asiakasmaksuja ja muita toimintatuloja sekä rahoitustuottoja.
Hyvinvointialueiden ja HUS-yhtymän yleiskatteinen valtionrahoitus on vuonna 2024 yhteensä noin 24,7 mrd. euroa, mikä on noin 4 mrd. euroa enemmän kuin vuoden 2023 varsinaisessa talousarviossa. Muutosta selittää suurelta osin se, että noin 1,9 mrd. euroa vuoden 2023 rahoituksesta maksettiin jo joulukuussa 2022. Hyvinvointialueiden vuoden 2024 tuloksi kirjattava rahoitus kasvaa yhteensä noin miljardilla eurolla verrattuna vuoden 2023 vastaavaan tasoon.
Hyvinvointialueiden rahoituslain mukaisesti valtionrahoituksen pohja tarkistetaan vuodelle 2024 vastaamaan kunnilta hyvinvointialueille siirtyneitä kustannuksia vuoden 2022 toteumatiedon pohjalta. Rahoituksessa huomioidaan myös väestön sosiaali- ja terveydenhuollon palvelutarpeen arvioitu vuosittainen kasvu, jota korotetaan mm. siirtymävaiheen kustannusten vuoksi 0,2 prosenttiyksiköllä vuosina 2023—2029. Rahoitusta korotetaan niin ikään indeksillä, jossa otetaan huomioon yleisen ansiotason, kuluttajahintojen ja sosiaaliturvamaksun muutokset.
Vuoden 2023 rahoitus oli alimittainen. Se perustui kuntien vuoden 2022 talousarviotietoihin, jotka olivat noin 0,7 mrd. euroa alemmat kuin sittemmin valmistuneet tilinpäätöstiedot, minkä lisäksi kustannustason nousu on ylittänyt syksyllä 2022 ennustetun. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan hyvinvointialueiden yhteenlaskettu alijäämä voisi olla noin miljardi euroa vuoden 2023 tilinpäätösennusteiden perusteella.
Yleiskatteisen rahoituksen taso tarkistetaan rahoituslain mukaan jälkikäteen kahden vuoden viiveellä vastaamaan koko maan tasolla toteutuneita kustannuksia. Vuoden 2025 jälkikäteistarkistus tulee näin ollen lisäämään hyvinvointialueiden rahoitusta, ja tähän hallitus on julkisen talouden suunnitelmassa varautunut ns. kehysvarauksella. Myös vuosien 2026 ja 2027 jälkikäteistarkistuksiin on tehty kehysvaraukset. Vuodesta 2026 alkaen jälkikäteistarkistuksessa on lisäksi tarkoitus ottaa huomioon hallitusohjelman mukaisesti portaittain nouseva alueiden omavastuu.
Hallitusohjelmassa hyvinvointialueiden omille toimille on arvioitu 0,9 mrd. euron säästöpotentiaali vuoden 2027 tasolla. Kukin alue on itsenäisesti linjaamassa uudistamis- ja sopeutuskeinoistaan eikä näiden toimien vaikutuksia ole huomioitu julkisen talouden suunnitelmassa. Säästöt realisoituvat hyvinvointialueiden yleiskatteiseen rahoitukseen jälkikäteistarkistuksen perusteella. Valiokunnan kuulemat asiantuntijat ovat tuoneet esille sen, että tämän säästökokonaisuuden toteutumiseen liittyy epävarmuutta. Valiokunta toteaa, että hyvinvointialueilla on kuitenkin velvoite kattaa taseeseen kertyneet alijäämät enintään kahden vuoden kuluessa tilinpäätöksen vahvistamista seuraavan vuoden alusta lukien, mikä luo tehokkaan kannustimen muutosohjelmien valmistelemiseksi, jotta toimintaa saadaan tehostettua ja säästöjä haettua.
Valiokunnan tietoon on tuotu se, että alijäämän kattamisen vaatimus on osalle alueista haasteellinen mm. alkuperäisen siirtolaskelman alimittaisen rahoituksen takia, mikä voi johtaa myös lyhytnäköisiin sopeutusratkaisuihin sekä alueiden ja niiden tuottamien palveluiden eriytymiseen. On myös esitetty toive kattamisvelvollisuuden keventämisestä ensimmäisten 1—2 vuoden osalta. Valiokunta toteaa, että tilanne on hyvinvointialueittain vaihteleva ja painottaa, että hyvinvointialueiden budjettirajoitteiden ja alijäämän kattamista koskevien sääntöjen tulee olla järkevään taloudenpitoon kannustavat.
Valiokunta pitää hyvinvointialueiden toiminnan tehostamista, vaikuttavuuden lisäämistä ja hyvinvointialueiden muutosohjelmia ensiarvoisen tärkeinä kustannusten kasvun hillitsemiseksi ja myös henkilöstön saatavuuden turvaamiseksi. Toimien toteuttaminen edellyttää valtion hyvinvointialueisiin kohdistaman ohjauksen onnistumista — tavoiteasetannan ja ohjauksen tulee olla selkeää ja kunnianhimoista eikä budjettirajoite saa muodostua ns. pehmeäksi. Ohjauksessa tulee myös kiinnittää huomiota pitkäjänteiseen uudistamiseen lyhytnäköisten muutosten sijaan.
Valiokunta on tyytyväinen hallituksen esittämään yleislinjaan, jonka mukaan hyvinvointialueiden rahoitusmalliin ei tehdä toiminnan ensimmäisille vuosille merkittäviä muutoksia, indeksikorotuksista ei leikata, ja tehtäviä sekä velvoitteita kevennetään lisäämisen sijaan. Vuoden 2024 tasolla hallituksen toimet keventävät hyvinvointialueiden tehtäviä noin 130 milj. eurolla kevään 2023 tekniseen julkisen talouden suunnitelmaan verrattuna. Tämä vastaa noin kolmanneksen vähennystä siitä tehtävien ja velvoitteiden taakasta, jonka edellinen hallitus oli hyvinvointialueille vuodelle 2024 säätänyt. Esimerkiksi ikääntyneiden ympärivuorokautisen hoidon hoivahenkilöstön vähimmäismitoituksen 0,7-tason voimaantuloa myöhennetään ja vammaispalvelulakia tarkennetaan.
Tehtävämuutosten kustannukset kompensoidaan hyvinvointialueille täysimääräisesti. Tästä huolimatta valiokunta pitää tärkeinä hallituksen linjauksia siitä, ettei hyvinvointialueiden velvoitteita kiristetä mm. henkilöstön saatavuuden haasteet huomioon ottaen. Tämä antaa alueille enemmän mahdollisuuksia joustavaan ja kustannustehokkaaseen toimintaan palvelutarpeeseen vastaamiseksi. On tärkeää arvioida myös muita sääntelyn keventämisen mahdollisuuksia mm. teknologian ja digitalisaation hyödyntämiseksi sekä tehokkaan työajan mahdollistamiseksi.
Julkisen talouden suunnitelmassa tulee hyvinvointialuelain mukaan arvioida hyvinvointialueiden rahoituksen riittävyyttä niiden tehtävien hoitamiseen kokonaisuutena ja hyvinvointialueittain. Tätä tarkastelua on tehty koko maan tasolla painelaskelmaan perustuen ja aluekohtaisesti talousarviotietojen ja tilinpäätösennusteiden pohjalta. Aluekohtaista tietoa syvennetään tulevissa julkisen talouden suunnitelmissa, kun alueiden toiminnasta ja taloudesta on saatavilla enemmän vertailukelpoista ja luotettavaa tietoa. Valiokunta korostaa luotettavan ja kattavan vertailutiedon sekä tiedolla johtamisen merkitystä ja painottaa tietopohjan ja tilastoinnin kehittämistä niin, että alueilla ja alueista on käytettävissään ajantasainen ja vertailukelpoinen tieto mm. palveluiden tarpeesta, saatavuudesta sekä palveluiden kustannuksista ja vaikuttavuudesta.
Kuntatalous
Sosiaali- ja terveyspalveluiden uudistuksen myötä väestön ikääntymisen tuoma menojen kasvupaine väistyy kuntataloudesta. Tästä huolimatta kehyskaudella kuntataloudessa vallitsee tulojen ja menojen epätasapaino. Kunnilla on tehtäväkentän supistumisen myötä vähemmän menosopeutuksen mahdollisuuksia, mikä lisää painetta veroprosenttien korotuksiin. Kunnat ovat myös keskenään hyvin erilaisessa lähtötilanteessa ja kuntatalouden eriytyminen näkyy entistä selkeämmin.
Kuntien taloudessa painottuvat nyt aiempaa voimakkaammin sivistystoimen kustannukset. Kuntatalouteen kohdistuu myös merkittävä muutos, kun TE-palvelut siirretään kuntien vastuulle ja kuntien rahoitusvastuuta työttömyysturvasta lisätään, mikä kasvattaa kuntien valtionosuutta noin 900 milj. eurolla vuodesta 2025 lukien. Jatkossa työllisyyskehityksellä on aiempaa suurempi vaikutus kuntien talouteen. Valiokunta pitää hyvänä sitä, että hallitus on linjannut kuntien rahoituksen ja valtionosuusjärjestelmän uudistamisesta vastaamaan kuntien uutta roolia sekä sote- ja TE-palveluiden uudistusten jälkeistä tilannetta.
Kuntien käyttötalouden valtionapuihin osoitetaan kaikkiaan noin 5,1 mrd. euroa vuonna 2024. Laskennalliset valtionosuudet ovat noin 3,7 mrd. euroa, josta kunnan peruspalveluiden valtionosuus on noin 2,46 mrd. euroa. Kuntatalouteen kohdistuu vaalikauden ajan ns. indeksijarru, jolloin valtionosuuteen tehdään indeksikorotuksen 1 prosenttiyksikön korotusta vastaava säästö. Kaikkiaan hallituksen toimien vaikutus kuntatalouteen on kuitenkin suhteellisen neutraali, joskin sosiaaliturvaetuuksien laajojen muutosten kuntatalousvaikutuksiin liittyy epävarmuutta.
Hallitus on sitoutunut kompensoimaan kunnille asetettavat uudet ja laajentuvat tehtävät rahoittamalla ne täysimääräisesti tai purkamalla muita velvoitteita. Valiokunta pitää tärkeänä sitä, että tehtävämuutokset katetaan täysimääräisesti ja pitää hyvänä sitä, että hallitus on linjannut kiinnittävänsä valtionosuustehtävissä huomiota realistiseen arviointiin ja henkilöstövaikutuksiin.
Kestävä kehitys
Julkisen talouden suunnitelmassa hiilineutraaliuteen liittyviä tavoitteita edistetään yhteensä noin 2,3 mrd. eurolla vuonna 2024 ja summa alenee noin 1,6 mrd. euroon vuoteen 2027 mennessä. Vuoden 2024 tasoa korottaa Suomen elpymis- ja palautumissuunnitelman mukaiset vuonna 2026 päättyvät määrärahat sekä varautumisen ministerityöryhmän kevään 2022 linjausten pohjalta tehdyt päätökset energiaomavaraisuutta ja huoltovarmuutta vahvistavasta toimenpidekokonaisuudesta. Rahoitusta puolestaan alentavat hallitusohjelmassa sovitut julkisen talouden sopeuttamistoimet, jotka vähentävät mm. uusiutuvan energian tuotantotukea.
Valiokunta pitää tärkeänä kestävään kehitykseen osoitettavia määrärahoja ja korostaa tehokkaiden toimenpiteiden valintaa tavoiteltaessa hiilineutraalisuutta, luonnon monimuotoisuuden vahvistamista ja luontokadon torjumista hallitusohjelman mukaisesti. Ilmastovuosikertomuksen (K 17/2023 vp) perusteella päästövähennystahti on linjassa ilmastolain vuoden 2030 päästövähennystavoitteen kanssa. Tärkeää on kuitenkin kiinnittää erityistä huomiota maankäyttösektorin ilmastotoimiin EU:n LULUCF-asetuksen mukaisten tavoitteiden täyttämiseksi ja arvioida laajasti käytettävissä olevaa keinovalikoimaa kustannustehokkuuden näkökulmasta. Hallitusohjelman mukaisesti oleellista on myös valmistella uusi energia- ja ilmastostrategia, jonka keskeisenä osana on teollisuuden energiasiirtymän ja investointien edistäminen.
Valtion taloudelliset vastuut ja riskit
Valtion vastuiden suurimmat osa-alueet ovat valtionvelka (151 mrd. euroa vuoden 2023 lopussa), eläkevastuut (97 mrd. euroa vuonna 2022) sekä valtiontakaukset ja -takuut (68,5 mrd. euroa vuonna 2022). Suurin kasvu viimeisten 10 vuoden aikana on tapahtunut valtionvelan sekä valtiotakauksien ja -takuiden määrässä. Myös Finnveraan ja valtion rahastoihin liittyvien takausten kanta on ollut pitkään kasvu-uralla. Valtiolle voi syntyä niin ikään vastuuta esimerkiksi yhteiskunnan toimintojen jatkuvuuden turvaamisesta.
Valiokunta on erittäin huolissaan valtion taloudellisten vastuiden kasvusta ja etenkin valtion velan ja korkokulujen voimakkaasta noususta. Valiokunta pitää tästäkin näkökulmasta välttämättömänä julkisen talouden tasapainottamiseen tähtäävien toimien ripeää toteuttamista. Pelkästään korkokulujen arvioidaan olevan 3,2 mrd. euroa vuonna 2024 ja nousevan 3,7 mrd. euroon vuonna 2027. Lisäksi valtion vastuiden realisoitumisesta aiheutuvat kustannukset voivat aiheuttaa merkittävän lisärasituksen kansantaloudelle. Valtiota sitovia taloudellisia päätöksiä, vastuiden hallinnointia sekä riskienhallintaa tulee siten seurata ja arvioida huolellisesti. Tärkeää on myös arvioida aktiivisesti lainanoton pohjana olevan korkoriskistrategian ajantasaisuutta.
Valiokunta kiinnittää lisäksi huomiota siihen, että velkaantumiskehitys riippuu ratkaisevasti talouskasvun vauhdin ja julkisen velan koron erotuksesta. Kun velan korkotaso määräytyy pitkälti kansainvälisen korkotason perusteella, korostaa myös tämä edellä mainittujen tuottavuutta ja talouden kasvua edistävien toimien tärkeää merkitystä.
Muita hallinnonalakohtaisia havaintoja
Valiokunta viittaa muiden hallinnonalakohtaisten havaintojen osalta erikoisvaliokunnilta saamiinsa lausuntoihin ja kiinnittää niihin tarkempaa huomiota tulevassa vuotta 2024 koskevassa budjettimietinnössään.