Valiokunta puoltaa esityksen hyväksymistä muuttamattomana. Valiokunta ehdottaa kuitenkin tarkentavaa siirtymäsäännöstä 5. lakiehdotukseen.
Esitys sisältää ehdotukset vuoden 2024 tuloveroasteikkolaiksi. Lisäksi tehtäisiin muutoksia tuloverolakiin, niin sanottuun avainhenkilölakiin, perintö- ja lahjaverolakiin, veronlisäyksestä ja viivekorosta annettuun lakiin ja Verohallinnosta annettuun lakiin.
Valiokunta käsittelee keskeisimpiä muutosehdotuksia jäljempänä lyhyesti erikseen. Verohallinnosta annettuun lakiin tehtävien muutosten osalta valiokunnalla ei ole huomautettavaa.
Perustuslakivaliokunnan lausunto
Perustuslakivaliokunta on esityksestä antamassaan lausunnossa PeVL 9/2023 vp tarkastellut verolainsäädäntöä omaisuudensuojan kannalta ja erityisesti konfiskatorisen verotuksen kiellon kautta. Lausunnossaan perustuslakivaliokunta on lähestynyt konfiskatorisen verotuksen kieltoa oikeasuhtaisuuden näkökulmasta ja toteaa, että mitä ankarammaksi verotus muuttuu ja mitä lähemmäksi sen konfiskatorisuutta tullaan, sitä painavampia perusteita lain tueksi on esitettävä. Perustuslakivaliokunta on pitänyt selvänä, ettei nyt käsiteltävään hallituksen esitykseen sisälly ehdotuksia, joiden voitaisiin katsoa olevan omaisuudensuojan kannalta tässä suhteessa ongelmallisia (PeVL 9/2023 vp, kappale 5).
Perustuslakivaliokunta on lausunnossaan arvioinut myös hallituksen esitykseen sisältyvää ehdotusta ikään perustuvan työtulovähennyksen enimmäismäärän uudelleen kohdentamisesta. Tähän liittyviä kysymyksiä on tarkasteltu jäljempänä.
Perustuslakivaliokunta katsoo, että lakiehdotukset voidaan käsitellä tavallisen lain säätämisjärjestyksessä.
Ansiotuloveroperusteisiin tehtävät muutokset
Pääministeri Petteri Orpon hallitusohjelman mukaan työn vastaanottamisen kannustimien parantamiseksi ansiotuloverotusta kevennetään painottaen kevennystä pieni- ja keskituloisiin korottamalla työtulovähennystä. Kevennyksen suuruus koko hallituskaudelle on 405 miljoonaa euroa, josta vuoden 2024 verotuksessa tehtävän kevennyksen osuus on noin 100 miljoonaa euroa. Kevennys ehdotetaan toteutettavaksi korottamalla työtulovähennyksen enimmäismäärää ja poistumaprosenttien tulorajoja.
Ansiotuloveroperusteisiin ehdotetaan tehtäväksi indeksitarkistus kaikilla tulotasoilla. Valtiovarainministeriön syksyn 2023 ennusteen mukainen arvio kuluttajahintaindeksin muutoksesta vuonna 2024 on 2,2 prosenttia ja ansiotasoindeksin muutoksesta 3,5 prosenttia. Hallitus on syksyn 2023 budjettiriihessä päättänyt tehdä työttömyysvakuutusmaksun 0,2 prosenttiyksikön alenemista vastaavan veronkiristyksen samana vuonna kuin maksualennus toteutuu, mikä toteutetaan ansiotuloverotuksen indeksitarkistuksen mitoituksessa. Indeksitarkistus ehdotetaan siten tehtäväksi 2,8 prosentin mukaisesti kaikilla tulotasoilla. Indeksitarkistus toteutettaisiin korottamalla progressiivisen tuloveroasteikon kaikkia tulorajoja sekä kasvattamalla perusvähennyksen enimmäismäärää ja korottamalla työtulovähennyksen enimmäismäärää ja poistumaprosenttien tulorajoja.
Hallitusohjelman mukaan verotuksen ylintä progressioporrasta jatketaan vaalikauden loppuun saakka määräaikaisena 150 000 euron tasolla. Tämän mukaisesti vuoden 2024 tuloveroasteikkoon ehdotetaan lisättäväksi uusi ylin porras 150 000 euron tulorajalla. Uuden ylimmän portaan veroprosentti olisi sama kuin vuoden 2023 tuloveroasteikon ylimmässä portaassa eli 44 prosenttia. Vuoden 2024 veroasteikon toiseksi ylin porras vastaisi tulorajaltaan vuoden 2023 asteikon ylintä porrasta indeksitarkistuksella korotettuna. Vuoden 2024 toiseksi ylimmän portaan veroprosentti olisi 42 prosenttia tulorajan ylittävien tulojen osalta.
Hallituksen esityksessä ansiotuloveroperusteiden 2,8 prosentin mukaisen tarkistuksen arvioidaan vähentävän ansiotuloveroja noin 581 miljoonalla eurolla. Hallitusohjelman mukaisen pieni- ja keskituloisiin painottuvan työn verotuksen keventämisen työtulovähennystä korottamalla arvioidaan vähentävän verotuloja noin 101 miljoonalla eurolla. Valtion tuloveroasteikon ylimmän portaan määräaikaisen voimassaolon jatkamisen 150 000 euron tasolla arvioidaan lisäävän valtion verotuloja 39 miljoonalla eurolla.
Valiokunta pitää ansiotuloveroperusteisiin tehtäviä muutoksia perusteltuna. Tavoitteena on vahvistaa kotitalouksien ostovoimaa ja parantaa työn vastaanottamisen kannustimia työn verotusta keventämällä. Hallituksen esityksen mukaan kokonaisuutena katsottuna palkansaajien verotus kevenee kaikilla tulotasoilla, kun otetaan huomioon esityksessä ehdotetut muutokset, ansiotason nousu ja maksumuutokset.
Ikään perustuvan työtulovähennyksen enimmäismäärän uudelleen kohdentaminen
Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi säännöksiä, jotka koskevat työtulovähennyksen ikään perustuvaa korotusta.
Vuonna 2023 työtulovähennystä korotettiin ikäperusteisesti asteittain yli 60-vuotiailla tarkoituksena edistää ikääntyneiden työllisyyttä. Tavoitteena oli sekä pidentää työuria että kannustaa jo eläkkeelle siirtyneitä työskentelemään. Esityksessä ehdotetaan, että työtulovähennyksen enimmäismäärä kohdistetaan uudelleen siten, että korotus poistetaan alle 65-vuotiailta. Lisäksi esityksessä ehdotetaan, että työtulovähennyksen enimmäismäärän korotus 65 vuotta täyttäneille nostetaan 600 eurosta 1 200 euroon. Ehdotetut muutokset perustuvat hallitusohjelmakirjaukseen.
Hallituksen esityksessä on arvioitu, että kannustinvaikutus työssä jatkamiseen erityisesti alle 65-vuotiailla on heikko johtuen korotuksen pienestä määrästä. Määrällisesti tuki kohdistuu suurelle joukolle, joka koostuu valtaosin palkansaajista. Lisäksi rajalliseen kannustinvaikutukseen nähden tuki on kallis menetettyjen verotulojen näkökulmasta. Hallituksen esityksessä tuodaan esille, että työllisyysaste on noussut viime vuosina selvästi 60 vuotta täyttäneillä, johon merkittävänä syynä voidaan pitää lakisääteisen eläkeiän alarajan nousemista. Verotuet työnteon jatkamisen kannustamiseen olisikin perusteltua kohdistaa vanhuuseläkkeen alaikärajan jo saavuttaisiin henkilöihin. Hallituksen esityksen mukaan tämän puolesta puhuu myös työllisyysasteen selvä aleneminen alimman eläkeiän saavuttamisen jälkeen.
Vähennyksen enimmäismäärän korotuksen kaksinkertaistamisella on tarkoituksena lisätä kannustavuutta jatkaa työntekoa alimman lakisääteisen eläkeiän jälkeen.
Työtulovähennyksen muutoksen arvioidaan kasvattavan verotuloja noin 37 miljoonalla eurolla.
Perustuslakivaliokunta on arvioinut lausunnossaan PeVL 54/2022 vp vuonna 2023 voimaan tulleeseen sääntelyyn johtanutta lakiehdotusta työtulovähennyksen ikäperusteisesta korottamisesta perustuslain 6 §:n yhdenvertaisuussäännöksen ja syrjinnän kiellon kannalta. Perustuslakivaliokunta katsoi tuolloin, että esityksen tavoitteet vastaavat niitä tavoitteita, joita valiokunta on pitänyt perustuslain 6 §:n 2 momentissa tarkoitetun erilaisen kohtelun kannalta hyväksyttävinä perusteina. Nyt hallituksen esityksessä ehdotetun ikään perustuvan työtulovähennyksen enimmäismäärän uudelleen kohdentamisen osalta perustuslakivaliokunta toteaa antamassaan lausunnossa PeVL 9/2023 vp, että sääntelylle on esitetty hyväksyttävät perusteet, joilla on osin yhteys perustuslain 18 §:n 2 momentissa julkiselle vallalle säädettyyn velvollisuuteen edistää työllisyyttä ja pyrkiä turvaamaan jokaiselle oikeus työhön (PeVL 9/2023 vp, kappale 9). Erilaisen kohtelun oikeasuhtaisuuden osalta perustuslakivaliokunta viittaa edelliseen lausuntoonsa PeVL 54/2022 vp, jossa se piti merkittävänä, että tuolloin sääntelyn kohteena ollut korotettu työtulovähennys ei ollut määrältään erityisen suuri. Perustuslakivaliokunnan mielestä sama arvio voidaan esittää myös nyt ehdotetusta sääntelystä (PeVL 9/2023 vp, kappale 10). Perustuslakivaliokunnalla ei siten ole huomautettavaa ehdotetun sääntelyn suhteesta perustuslakiin. Perustuslakivaliokunta kiinnittää kuitenkin hyvän lainsäädäntötavan kannalta huomiota siihen, että muutoksia ehdotetaan nyt varsin pian edellisen muutoksen jälkeen.
Valiokunnan asiantuntijakuulemisissa uudelleenkohdentamista kannatettiin laajasti. Eräät kuultavat pitivät kannustinvaikutusta vähäisenä tai epäselvänä, joskin esille nostettiin myös mahdollisuus tarkempaan ja voimakkaampaan kannustamiseen työuran pidentämiseksi eläkeiän kynnyksellä.
Hallituksen esityksestä ilmenevien seikkojen ja saadun selvityksen perusteella valiokunta pitää nyt ehdotettua työtulovähennyksen ikään perustuvan korotuksen uudelleen kohdentamista 65 vuotta täyttäneille perusteltuna. Työtulon enimmäismäärän korotusta voidaan pitää tehottomana keinona parantaa 60—64 vuotiaiden työllisyyttä. Ehdotettu muutos siirtää kannustimen painopistettä 65 vuotta täyttäneisiin ikäluokkiin. Valiokunta pitää myös perusteltuna 65 vuotta täyttäneiden työtulovähennyksen enimmäismäärän korotuksen kaksinkertaistamista ottaen huomioon, että hallitusohjelman mukaisesti tavoitteena on parantaa 65-vuotiaiden työnteon kannustimia merkittävästi.
Matkakuluvähennyksen omavastuu
Asunnon ja työpaikan välisiä matkakustannuksia koskevan vähennyksen omavastuun tarkoituksena on rajata vähennyksen ulkopuolelle lyhyttä asunnon ja työpaikan välistä matkaa kulkevat, joilla matkakustannuksia ei synny tavanomaista enemmän. Nykyistä omavastuuta ei ole korotettu vuoden 2015 jälkeen, minkä johdosta vähennyksen piiriin on tullut lyhyitä työmatkoja, jotka ovat aikaisemmin jääneet omavastuuosuuden vuoksi vähennyksen ulkopuolelle. Tämän vuoksi esityksessä ehdotetaan omavastuun nostamista 750 eurosta 900 euroon. Omavastuun euromäärän nostamisen nähdään esityksessä vähentävän myös Verohallinnon työmäärää ja hallinnollisia kustannuksia, koska lyhyet työmatkat jäisivät omavastuuosuuden korotuksen jälkeen omavastuurajan alle.
Työttömänä ja perhevapaalla olleiden matkakuluvähennyksen omavastuun pienennyksen suuruutta koskevia säännöksiä ehdotetaan muutettavaksi samalla, kun omavastuuosuuden määrää nostetaan. Tältä osin muutos mitoitettaisiin siten, että omavastuuosuuden alentaminen pysyisi suhteellisesti samalla tasolla verrattuna ehdotettuun omavastuuosuuden korotukseen.
Hallituksen esityksessä on arvioitu, että omavastuuosuuden korottaminen 750 eurosta 900 euroon lisäisi verotuloja noin 40 miljoonalla eurolla. Valiokunnan asiantuntijakuulemisissa omavastuun korottamisen osalta näkemyksen vaihtelivat, osa piti muutosta perusteltuna ja osa ei sitä kannattanut. Kuulemisessa nostettiin esille myös vaikutukset työnteon kannustimiin.
Valiokunta yhtyy hallituksen esityksessä todettuun ja pitää matkakuluvähennyksen omavastuun korottamista perusteltuna. Omavastuun tarkoitus on rajata vähennyksen ulkopuolelle lyhyttä asunnon ja työpaikan välistä matkaa kulkevat, joilla matkakustannuksia ei synny tavanomaista enemmän.
Kotitalousvähennys
Myös kotitalousvähennykseen ehdotetaan eräitä muutoksia. Väliaikaista, vuonna 2022 ja 2023 sovellettavaa tavanomaisen kotitalous-, hoiva- ja hoitotyön perusteella myönnettävää korotettua kotitalousvähennystä ehdotetaan jatkettavaksi siten, että sitä sovellettaisiin myös vuonna 2024.
Lisäksi ehdotetaan, että kotitalousvähennys myönnettäisiin jatkossa myös fysioterapeutin antamasta fysioterapiasta ja toimintaterapeutin antamasta toimintaterapiasta. Edellytyksenä olisi, että palvelun suorittaa terveydenhuollon ammattihenkilöistä annetussa laissa tarkoitettu laillistettu fysioterapeutti tai laillistettu toimintaterapeutti. Lisäksi palveluntuottajalla tulisi olla sosiaali- ja terveydenhuollon valvonnasta annetussa laissa tarkoitettu oikeus tuottaa fysioterapia- ja toimintaterapiapalveluja.
Kotitalousvähennyksen laajentamisen fysioterapiaan ja toimintaterapiaan on arvioitu pienentävän verotuottoja arviolta noin 4 miljoonaa euroa vuositasolla. Kotitalousvähennyksen enimmäismäärän ja vähennykseen oikeuttavan osuuden korottamisen kotitalous-, hoiva- ja hoitotyön osalta on arvioitu pienentävän verotuottoja arviolta noin 39 miljoonaa euroa vuositasolla.
Kotitalousvähennyksen keskeinen tavoite on ollut työllisyyden parantaminen yhteiskunnan myöntämän tuen avulla. Tarkoitus on kannustaa kotitalouksia teettämään ulkopuolisella sellaisia töitä, jotka ne ovat aikaisemmin tehneet itse. Lisäksi tarkoituksena on vähentää pimeän työvoiman käyttöä. Fysioterapiaa ja toimintaterapiaa tarjoavat terveydenhuollon ammattihenkilöt eivätkä ne ole sellaisia tyypillisiä kotona tehtäviä töitä, joita kotitalousvähennyksen alkuperäisessä tavoitteessa tarkoitetaan. Vähennyksen laajentaminen fysioterapiaan ja toimintaterapiaan muodostaa näin ollen poikkeuksen kotitalousvähennyksen alkuperäiseen tavoitteeseen ja tarkoitukseen. Kyseiset palvelut ovat pääsääntöisesti arvonlisäverovapaata terveyden- ja sairaanhoitopalvelua, joihin kohdistuu muutoksen jälkeen kaksinkertainen tukielementti: arvonlisäverovapaus sekä mahdollisuus saada kotitalousvähennystä.
Valiokunnan asiantuntijakuulemisissa ehdotettuja muutoksia kannatettiin. Esille nostettiin kuitenkin esimerkiksi kysymyksiä ehdotetun laajennuksen suhteesta kotitalousvähennyksen alkuperäiseen tarkoitukseen. Myös tilapäisen korotuksen jatkamista kannatettiin, joskin esitettiin myös, että korotukset tulisi laajentaa koskemaan kaikkea asunnon tai vapaa-ajanasunnon kunnossapito- tai perusparannustyötä.
Valiokunta pitää kotitalous-, hoiva- ja hoitotyön korotetun kotitalousvähennyksen jatkamista vuodelle 2024 perusteltuna. Korotetun kotitalousvähennyksen tavoitteena on tukea ja kannustaa ihmisiä hankkimaan kotiin kyseisiä palveluja.
Valiokunta katsoo hallituksen esityksessä esitetyin tavoin, että kotitalousvähennyksen laajentaminen fysioterapiaan ja toimintaterapiaan voi osaltaan edistää tavoitetta tukea ikääntyvien ihmisten toimintakykyä ja itsenäistä kotona asumista. Laajentaminen tukisi ja kannustaisi muutoinkin ihmisiä hankkimaan kyseisiä palveluja kotiin ja näin osaltaan edistäisi ihmisten työ- ja toimintakykyä sekä kotona kuntoutumista. Tähän nähden valiokunta pitää myös ehdotettua laajennusta fysioterapiaan ja toimintaterapiaan perusteltuna.
Kotitalousvähennys myönnettäisiin vain kotona tapahtuvasta fysioterapiasta ja toimintaterapiasta. Kuulemisissa nostettiin esille opiskelijaharjoittajien asema suhteessa ehdotettuun muutokseen. Tältä osin valiokunta toteaa, että tavoitteena on kohdentaa tuki nimenomaan laillistettujen fysio- ja toimintaterapeuttien antamaan fysioterapiaan ja toimintaterapiaan. Kyseistä rajausta on pidetty myös olennaisena vähennyksen toimeenpanon selkeyden ja valvonnan kannalta. Valiokunta korostaa, että rajaus ei saa estää harjoittelijoiden osallistumista kotona tapahtuvaan kuntoutukseen, mutta kotitalousvähennystä myönnettäisiin vain laillistetun fysioterapeutin tai laillistetun toimintaterapeutin antamasta fysioterapiasta ja toimintaterapiasta.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että kotitalousvähennyksen vaikutuksesta työllisyyteen ja harmaaseen talouteen ei ole paljoa tutkittua tietoa, vaikka kotitalousvähennyksellä kokonaisuudessaan on merkittävä verotuottoja pienentävä vaikutus. Vähennystä myönnettiin vuonna 2021 noin 470 000 saajalle yhteensä noin 420 miljoonaa euroa. Kotitalousvähennyksen perusteisiin on viime vuosina myös tehty useita muutoksia. Valiokunta pitää suotavana, että kotitalousvähennyksen vaikutuksia tutkittaisiin myös laajemmin.
Rahastopoikkeus
Tuloverolain niin sanottuun johtopaikkasääntelyyn sisältyvää rahastopoikkeusta ehdotetaan jatkettavaksi kahdella vuodella. Tuloverolakia muutettiin vuoden 2021 alusta voimaan tulleella lailla (1188/2020) siten, että yleisesti verovelvollinen olisi myös ulkomailla perustettu tai rekisteröity yhteisö, jonka tosiasiallinen johtopaikka sijaitsee Suomessa. Sääntelyyn sisällytettiin kahden vuoden siirtymäaika rahastoille, jonka mukaisesti muutettua tuloverolakia sovelletaan rahastoihin ensimmäisen kerran vasta vuodelta 2023 toimitettavassa verotuksessa. Tuolloin todettiin myös, että pysyvään rahastopoikkeukseen sisältyvät valtiontukinäkökohdat arvioidaan tarkemmin kahden vuoden siirtymäajan kuluessa. Asian käsittely on EU:n komission kanssa kuitenkin viivästynyt.
Rahastopoikkeusta on jo kertaalleen jatkettu jo yhdellä vuodella. Hallituksen esityksen mukaan keskustelut EU:n komission kanssa pysyvään rahastopoikkeukseen liittyvistä valtiontukinäkökohdista ovat edelleen kesken. Tähän nähden rahastopoikkeukselle ehdotettua kahden vuoden lisäaikaa voidaan pitää perusteltuna. Myös valiokunnan asiantuntijakuulemisissa ehdotettua kahden vuoden lisäaikaa on kannatettu.
Avainhenkilöt
Avainhenkilölain työskentelyaika ehdotetaan pidennettäväksi 48 kuukaudesta 84 kuukauteen. Muutosehdotus perustuu hallitusohjelmaan, jonka mukaan työskentelyajan pidentämisellä pyritään parantamaan kansainvälisten osaajien houkuttelemiseksi tarkoitettuja verokannustimia.
Valiokunta pitää ehdotettua pidennystä enimmäistyöskentelyaikaan perusteltuna. Ulkomaisten osaajien saaminen Suomeen on tärkeää ja ehdotetun muutoksen voidaan katsoa edistävän tätä tavoitetta.
Myös valiokunnan asiantuntijakuulemisissa avainhenkilölakiin ehdotettuja muutoksia pääosin kannatettiin. Kuulemisessa viitattiin muun muassa tutkimustietoon, jonka perusteella avainhenkilölain kaltainen veropolitiikka on toimiva tapa houkutella ulkomaista työvoimaa. Kuulemisessa nostettiin epäkohtana laissa oleva vaatimus siitä, että avainhenkilönä verotettava henkilö ei voi olla Suomen kansalainen.
Perintöveron maksuajan pidennys sekä maksamatta olevalle perintöverolle laskettava viivästyskorko
Perintöveron maksuvaikeuksien helpottamiseksi esityksessä ehdotetaan perintöveron maksuajan pidennystä tilanteissa, joissa perinnönsaaja ei kykene suoriutumaan veroista.
Voimassa olevan perintö- ja lahjaverolain 52 §:n 3 momentin mukaan maksamatta olevaa perintöveroa, sen korotusta ja viivästysseuraamusta ei peritä ulosottoteitse eikä niiden perusteella haeta verovelvollisen asettamista konkurssiin eikä tietoa niistä merkitä verotustietojen julkisuudesta ja salassapidosta annetussa laissa säädettyyn verovelkarekisteriin ennen kuin kaksi vuotta on kulunut veron ensimmäisestä eräpäivästä. Esityksessä ehdotetaan, että tämä kahden vuoden maksuaika pidennettäisiin 10 vuoteen.
Veronlisäyksestä ja viivekorosta annettuun lakiin ehdotetaan lisättäväksi säännös, jonka nojalla maksamatta olevasta perintöverosta perittäisiin alennettua viivästyskorkoa. Viivästyskoron määrä olisi korkolain 12 §:ssä tarkoitettu viitekorko lisättynä 3,5 prosenttiyksiköllä.
Valiokunnan asiantuntijakuulemisissa pidettiin lähtökohtaisesti myönteisenä, että perintöveron maksamista koskevia säännöksiä helpotetaan. Osa kuultavista katsoi kuitenkin, että ehdotetun muutoksen tulisi koskea myös lahjoja. Perusteluna tälle esitettiin omaisuuden siirtymisen lukkiutumisvaikutusta, johon muutoksen soveltaminen ainoastaan perintöihin johtaisi. Lisäksi kritisoitiin syntyvää epäsymmetriaa lahja- ja perintötilanteiden välille. Kuulemisessa ehdotettiin myös perintöverolle kymmenen vuoden maksuaikaa yhtä suurina tasasuorituksina samalla tapaa kuin nykyään myönnetään korottomasti maksuaikaa sukupolvenvaihdoshuojennuksen alaiselle perintö- ja lahjaverolle. Kuulemisissa kritisoitiin myös ehdotettua viivästyskorkoa joko siitä näkökulmasta, että se on liian suuri tai että maksuaika tulisi ylipäätään olla kokonaan koroton. Toisaalta kuulemisessa esitettiin myös, että kirjaus maksuajan pidennykseen liittyvästä viivästyskorosta on tärkeä, koska ilman viivästyskorkoa esityksellä tosiasiallisesti huojennettaisiin verotusta siltä osin, kuin maksua suoritetaan myöhemmin, mihin esityksellä ei pyritä.
Saadun selvityksen ja hallituksen esityksestä ilmenevien seikkojen perusteella valiokunta pitää hallituksen esityksessä ehdotettua perintöveron maksuajan pidennystä ja maksamatta olevalle perintöverolle laskettavaa viivästyskorkoa perusteltuna.
Saamansa lausuntopalautteen perusteella valiokunta toteaa kuitenkin, että hallituksen on hyvä seurata nyt säädettävien muutosten vaikutusta sukupolvenvaihdoksiin ja kotimaiseen omistajuuteen ja mahdollisuuksien mukaan tarkastella perintö- ja lahjaverotusta näiden tavoitteiden edistämiseksi.
Valiokunta toteaa, että perintö- ja lahjaverolain 52 §:n 3 momentin muutoksessa ei ole kysymys varsinaisesti veron maksuajan pidentämisestä, vaan ulosotto- ja konkurssitoimista pidättäytymisestä. Valiokunta korostaakin, että Verohallinnon on syytä säännöllisesti muistuttaa verovelvollista maksamatta olevasta verosta.
Lisäysehdotus 5. lakiehdotuksen voimaantulosäännökseen
Asiantuntijakuulemisissa on ehdotettu tarkentavaa siirtymäsäännöstä veronlisäyksestä ja viivekorosta annetun lain muuttamista koskevaan 5. lakiehdotukseen. Valiokunta ehdottaa, että lakiehdotuksen voimaantulosäännökseen lisätään seuraava siirtymäsäännös:
Lakia sovelletaan ensimmäisen kerran maksamatta olevaan perintöveroon lain voimaantulopäivästä alkaen. Tätä edeltävältä ajalta viivästyskorko lasketaan lain voimaan tullessa voimassa olleiden säännösten mukaisesti. Toimenpidealoite
Edellä esitettyihin perusteluihin viitaten, valiokunta ehdottaa, että toimenpidealoite hylätään.