Hallitus esittää nykyistä arvonlisäverovelvollisuuden alarajaan liittyvää huojennus poistettavaksi. Taustalla on EU:n pienyritysdirektiivi. Alarajahuojennus on ollut verohelpotus niille yrityksille, jotka kuuluvat alv-rekisteriin ja joiden tilikauden liikevaihto on alle 30 000 euroa.
Liukuva alarajahuojennus on ollut hyvä veropoliittinen innovaatio, koska se on madaltanut alarajan tuomaa kasvukynnystä. Jos yrityksen liikevaihto on enintään 15 000 euroa, yritys on saanut huojennukseen oikeuttavan arvonlisäveron kokonaan takaisin. Jos liikevaihto on yli 15 000 euroa mutta alle 30 000 euroa, yritys on saanut huojennuksena osan arvonlisäverosta.
Huojennuksen poistumisessa on kyse tuntuvasta veronkiristyksestä pienyrittäjille. Alarajahuojennuksen poistamisen arvioidaan lisäävän valtion arvonlisäverotuottoa vuositasolla noin 80 miljoonaa euroa. Tämä nostaa myös yritystoiminnan aloittamisen kynnystä ja heikentää kannustimia osa-aikaiseen yrittäjyyteen.
Alarajahuojennuksen poistaminen koskettaa yrityksiä, joiden tilikauden liikevaihto on välillä 0-30 000 euroa ja joiden myynnistä suoritettava vero ylittää yleensä hankinnoista vähennettävän veron. Tähän ryhmään kuuluu lähes 80 000 yritystä, joista noin 50 000 yritystä on liikevaihdoltaan nykyisen 15 000 euron alarajan alapuolella.
Veronkiristyksen vaikutus on tarkoitettu vyörytettäväksi hintoihin. Hallituksen esityksessäkin kuitenkin todetaan, että alarajahuojennuksen piirissä olevien kuluttajille myyvien pienten yritysten ei kuitenkaan ole todennäköisesti mahdollista siirtää kasvanutta verorasitusta täysimääräisenä hintoihin, jolloin se jää yritykselle lopulliseksi kustannukseksi.
Alarajahuojennuksen poistaminen koskee erityisesti sellaisia yrityksiä, joiden liiketoimintaan liittyvät verolliset ostot ovat vähäisiä myyntiin nähden. Alarajahuojennuksen poistuminen vaikuttaa siten erityisesti sellaisiin huojennusta saaneisiin työvoimavaltaisiin yrityksiin, joiden myynti tapahtuu pääasiassa suoraan kuluttajille. Näitä yrityksiä on arviolta noin 27 000 kappaletta. Kasvanut verorasitus jää näistä yrityksistä lopullisesti rasittamaan niitä, jotka eivät markkinaolosuhteista johtuen ole voineet vyöryttää sitä täysimääräisesti hintoihin.
Vähäisen toiminnan rajaa nostettava kompensaationa huojennusalueen poistumiselle
Hallituksen olisi pitänyt kompensoida direktiivistä johtuvaa muutosta kansallisella liikkumatilalla, joka on arvonlisäverovelvollisuuden alarajaan eli sen määrittelyyn mikä on vähäistä toimintaa. Direktiivin mukaan kansallinen verovelvollisuuden alaraja voi olla enintään 85 000 euroa. Esimerkiksi Virossa vähäisen toiminnan rajana on 40 000 euroa.
Hallitus ei kuitenkaan esitä minkäänlaista muutosta vähäisen toiminnan rajaan. Nykyisellään jos yrityksen liikevaihto jää alle 15 000 euroon vuodessa, yrityksen ei tarvitse rekisteröityä arvonlisäverovelvolliseksi eikä myydä tavaroita tai palveluita arvonlisäverollisina.
Keskustan mielestä vähäisen toiminnan rajaa eli arvonlisävelvollisuuden alarajaa olisi pitänyt nostaa 30 000 euroon. Näin pienyrittäjät pystyisivät saamaan kohtuullisen toimeentulon.
Alarajan tason määrittely ei ole aivan yksinkertainen kysymys, koska kuse on kilpailuneutraliteettiin vaikuttavasta asiasta ja jakaa siksi yrittäjiäkin. Toisaalta 30 000 euron alaraja on vielä alle tason, jota muun muassa VATT:n tutkimuksessa on pidetty optimaalisena tasona. EU-maissa taso on keskimäärin noin 35 000 euroa. Valtaosassa lakiluonnokseen annetuissa lausunnoissa kannatettiin rajan nostamista. Samalla olisi voitu myös keventää hallinnollista taakkaa.
Suomen yrittäjät ovat esittäneet 30 000 euron rajaa keskustan tavoin. Mikro- ja yksinyrittäjät ry:n mukaan alarajaa pitäisi nostaa tätäkin korkeammalle, vähintään 50 000 euroon.
Verohallinto on omassa lausunnossaan hallituksen lakiluonnokseen pitänyt kannatettavana alarajan nostamista nykyistä korkeammalle 25 000 euroon. Verohallinnon lausunnon mukaan "korkeampi arvonlisäverovelvollisuuden alaraja vähentäisi niiden verovelvollisten määriä, joiden on ilmoittauduttava arvonlisäverovelvollisiksi. Sen sijaan verovelvolliseksi hakeutuvien määrän arviointi on haastavaa. Kuitenkin Verohallinto pitäisi kannatettavana, että raja-arvoa harkittaisiin nostettavaksi 25 000 euroon, jolloin todennäköisesti ohjaus- ja valvontatehtäviin tarvittaisiin vähemmän henkilöstöresursseja kuin alarajan jäädessä ennalleen."
Verohallinnon argumentti on entistä perustellumpi, kun Orpon hallitus on tekemässä tuntuvia, mutta sinänsä perusteltuja säästöjä valtionhallintoon. Ne kohdistuvat julkisuudessa olleiden tietojen perusteella tuntuvasti myös verohallintoon.
Hallituksen esityksessä arvioidaan vaihtoehtoisena toteutustapana verovelvollisuuden alarajan korottamista, vaikka siihen ei olekaan päädytty. Hallituksen esityksen mukaan alarajan korottaminen vaikuttaisi usean eri toimialan yrityksiin.
Yritykset, joiden tilikauden liikevaihto on välillä 15 000—30 000 euroa, toimivat noin 150 eri toimialalla. Noin puolet näistä yrityksistä toimii kuudella eri toimialalla, joista eniten edustettuina ovat parturit ja kampaamot sekä kauneudenhoitopalvelut.
Liikevaihdoltaan 15 000—30 000 euroa olevia yrityksiä on noin 50 000 kappaletta, joista enintään noin 18 000 yrityksen voidaan arvioida siirtyvän verottomuuden alaan. Alarajan korottaminen huojennuksen ylärajaa vastaavasti 30 000 euroon aiheuttaisi vuositasolla arviolta noin 45 miljoonan euron arvonlisäverotuoton menetyksen verrattuna tilanteeseen, jossa alarajaa ei koroteta.
Yhteisvaikutus huojennuksen poiston kanssa olisi tällöinkin noin 35 miljoonaa euroa verotuottoa vuositasolla lisäävä. Hallitus ei kuitenkaan tästä huolimatta ole tätä kompensointia halunnut tehdä.
Lopuksi on syytä huomioida, että hallituksen verolinja on laajemminkin pieniä- ja keskisuuria yrityksiä kaltoinkohteleva.
Hallitus tekee jättimäiset korotukset arvonlisäveroon, kun yleinen arvonlisävero nousee EU:n toiseksi korkeimmaksi 25,5 prosenttiin. Alennettua 10 %:n kantaa nostetaan 14 prosenttiin. Arvonlisäverotus on kiristymässä erityisen rajusti lääkkeiden lisäksi useilla runsaasti työllistävillä ja koronasta kovasti kärsineillä aloilla (matkailu, joukkoliikenne, liikunta ja kulttuuri). Lisäksi kotitalousvähennystä leikataan, vaikka oppositiossa olleessaan nykyinen pääministeripuolue kokoomus halusi korottaa kotitalousvähennystä ja vähentää näin harmaata taloutta.
Keskusta ei leikkaisi kotitalousvähennyksestä. Korottaisi yleistä arvonlisäveroa kohtuullisemmin 25 prosenttiin, eikä korottaisi alennettua arvonlisäveroa lainkaan. Lisäksi Keskusta mm. korottaisi ALV-velvollisuuden alarajan 30 000 euroon ja laajentaisi suunnitellun investointiverohyvityksen myös pienille ja keskisuurille yrityksille.