Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi ympäristövahinkorahastosta annetun lain 37 ja 38 §:n muuttamisesta sekä Finanssivalvonnasta annetun lain 5 §:n 15 kohdan kumoamisesta (HE 176/2024 vp): Asia on saapunut ympäristövaliokuntaan mietinnön antamista varten.
Valiokunta on kuullut:
Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi ympäristövahinkorahastosta annettua lakia ja kumottavaksi Finanssivalvonnasta annetusta laista ympäristövahinkovakuutusta koskeva säännös. Muutoksilla täsmennettäisiin ympäristövahinkorahastosta annetun lain öljysuojarahastoa ja ympäristövahinkovakuutusta koskevia siirtymäsäännöksiä sekä kumottaisiin Finanssivalvonnasta annetusta laista viittaus lakkautettavaan ympäristövahinkovakuutusjärjestelmään.
Ehdotetut lait on tarkoitettu tulemaan voimaan 1.1.2025.
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotusten hyväksymistä muuttamattomina seuraavin huomautuksin.
Ympäristövahinkorahasto on uusi valtion talousarvion ulkopuolinen rahasto, jonka toiminta alkaa 1.1.2025. Nykyiset toissijaiset korvausjärjestelmät eli öljysuojarahasto ja pakollinen ympäristövahinkovakuutus lakkautetaan uuden rahaston toiminnan alkaessa. Hallituksen esityksessä ehdotettavat muutokset ovat pääosin teknisluonteisia tarkennuksia ja täsmennyksiä ympäristövahinkorahastosta annetun lain siirtymäsäännöksiin. Muutokset ovat tarpeen selkeyttämään oikeustilaa, kun ympäristövahinkorahasto aloittaa toimintansa. Valiokunta pitää tärkeänä toimia sen varmistamiseksi, että siirtymä nykyisistä öljysuojarahastoon ja ympäristövahinkovakuutukseen perustuvista järjestelmistä uuteen ympäristövahinkorahastoon toteutuu sujuvasti. Myös Ympäristövakuutuslautakunnan toiminnan lakkauttaminen käynnissä olevan toimikauden päätyttyä 14.6.2026 on perusteltua ja vähentää järjestelmän ylläpitoon liittyvää hallinnollista taakkaa siirtymäkauden aikana.
Valiokunta kiinnittää tässä yhteydessä huomiota myös öljyntorjunnan järjestämisen muutoksiin. Öljy- ja aluskemikaalivahinkojen torjuntavastuu siirtyi vuoden 2019 alusta alkaen sisäministeriön hallinnonalalle ollen nykyisin pelastuslain mukaista pelastustoimintaa. Pelastustoimen kalustohankintojen ja torjuntavalmiuden ylläpidon rahoittaminen on siten siirtynyt rahoitettavaksi pääosin hyvinvointialueiden kautta valtion talousarviosta. Mahdollisuus rahoittaa kalustohankintojen investointeja ja ylläpitoa öljysuojamaksulla on lakannut. Vähäiseksi tarkoitettu osuus pelastustoimen kalustohankinnoista on kuitenkin tarkoitus rahoittaa harkinnanvaraisesti ympäristövahinkorahastosta siten, että valtion talousarviosta siirretään tätä tarkoitusta varten varoja rahastoon. Lähtökohtana on vuosittainen 3 miljoonan euron määräraha, kuten valtion talousarvioehdotuksessa vuodelle 2025, mutta ratkaisu tehdään kuitenkin aina osana talousarviopäätöstä.
Valiokunta pitää tärkeänä öljyvahinkojen hyvän torjuntavalmiuden ylläpitoa ja sitä, että tämä varmistetaan asianmukaisin rahoitusjärjestelyin öljysuojarahaston toiminnan lakatessa. Ympäristövahinkorahastosta valtion talousarviosta siirrettävien määrärahojen rajoissa myönnettävät harkinnanvaraiset avustukset ympäristövahinkojen torjuntaan pelastustoiminnassa käytettävän kaluston hankkimisesta aiheutuvien kustannusten osittaiseen kattamiseen tukevat osaltaan tämän tavoitteen toteutumista. Valiokunta korostaa, että eri hallinnonalojen viranomaisten tulee seurata ja tehdä yhteistyötä rahoituksen riittävyyden varmistamiseksi. Valiokunta muistuttaa, että eduskunnan lausuma EV 199/2022 vp, joka hyväksyttiin valiokunnan ympäristövahinkorahastouudistusta koskevassa mietinnössään (YmVM 16/2022 vp—HE 183/2022 vp) ehdottaman mukaisesti, on edelleen voimassa. Lausuman mukaan eduskunta edellyttää, että hallitus varmistaa sen, että hyvän öljyntorjuntavalmiuden ylläpidosta huolehditaan. Valiokunta korostaa lausuman merkitystä ja ajankohtaisuutta, kun uusi ympäristövahinkorahasto aloittaa 1.1.2025 toimintansa.
Ympäristövaliokunnan päätösehdotus:
Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa
Valiokunnan sihteerinä on toiminut