Viimeksi julkaistu 19.9.2024 9.03

Valiokunnan mietintö HaVM 9/2024 vp HE 25/2024 vp Hallintovaliokunta Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi rajavartiolain muuttamisesta ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi

JOHDANTO

Vireilletulo

Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi rajavartiolain muuttamisesta ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi (HE 25/2024 vp): Asia on saapunut hallintovaliokuntaan mietinnön antamista varten. Asia on lisäksi lähetetty perustuslakivaliokuntaan lausunnon antamista varten. 

Lausunto

Asiasta on annettu seuraava lausunto: 

  • perustuslakivaliokunta 
    PeVL 15/2024 vp

Asiantuntijat

Valiokunta on kuullut: 

  • lainsäädäntöneuvos Anne Ihanus 
    sisäministeriö
  • rajavalvonta- ja valmiusyksikön päällikkö, eversti Jussi Napola 
    sisäministeriö
  • vanhempi hallitussihteeri Kosti Honkanen 
    puolustusministeriö
  • lainsäädäntöneuvos Niklas Vainio 
    oikeusministeriö
  • poliisitarkastaja Tuomas Pöyhönen 
    Poliisihallitus
  • päälakimies Jan Sjöblom 
    suojelupoliisi
  • tulliylitarkastaja Johanna Halonen 
    Tulli
  • lakimies Mikaela Nurkki 
    Liikenne- ja viestintävirasto
  • tiedusteluvalvontavaltuutettu Kimmo Hakonen 
    tiedusteluvalvontavaltuutetun toimisto

Valiokunta on saanut kirjallisen lausunnon: 

  • ulkoministeriö
  • valtiovarainministeriö
  • maa- ja metsätalousministeriö
  • Ahvenanmaan maakunnan hallitus
  • Maahanmuuttovirasto
  • eduskunnan oikeusasiamiehen kanslia
  • Tietosuojavaltuutetun toimisto
  • Yhdenvertaisuusvaltuutetun toimisto
  • Tietoliikenteen ja tietotekniikan keskusliitto FiCom ry

HALLITUKSEN ESITYS

Esityksessä ehdotetaan muutettaviksi rajavartiolakia, henkilötietojen käsittelystä Rajavartiolaitoksessa annettua lakia ja eräiden alusten ja niitä palvelevien satamien turvatoimista ja turvatoimien valvonnasta annettua lakia. Esityksen tarkoituksena on mahdollistaa nykyaikaisen teknologian hyödyntäminen rajaturvallisuuden ylläpitämisessä ja muissa keskeisissä Rajavartiolaitoksen lakisääteisissä tehtävissä. 

Esityksen mukaan Rajavartiolaitoksen suorittaman teknisen valvonnan tarkoitusta ja käyttöaluetta laajennettaisiin. Rajavartiolain sääntelyä täydennettäisiin niin, että Rajavartiolaitos voisi suorittaa teknistä valvontaa rajan läheisyyden, Suomen merialueen, rajanylityspaikan ja sen välittömän läheisyyden lisäksi myös yleisemmin merialueella, ilmatilassa sekä Rajavartiolaitoksen hallinnassa olevilla alueilla ja niiden välittömässä läheisyydessä. Teknisen valvonnan tarkoituksena voisi olla rajavalvonnan lisäksi myös rajaturvallisuuden ja rajajärjestyksen ylläpitäminen, Rajavartiolaitokselle säädetyn valvontatehtävän suorittaminen tai Rajavartiolaitoksen toiminnan suojaaminen. Muutoksilla pyrittäisiin vastaamaan muuttuneen toimintaympäristön vaatimuksiin. 

Rajavartiolakiin lisättäisiin uusi sääntely radioteknisestä valvonnasta. Rajavartiolaitoksella olisi oikeus havaita, paikantaa, tunnistaa, yksilöidä ja seurata radiotaajuisia sähkömagneettisia aaltoja ja radiolaitteita sähkömagneettisten aaltojen omaisuuksien avulla. Toimivaltuutta voitaisiin käyttää valtakunnanrajan läheisyydessä, merialueella, meren rannikolla, ilmatilassa, rajanylityspaikalla ja sen välittömässä läheisyydessä sekä Rajavartiolaitoksen hallinnassa olevalla alueella ja sen välittömässä läheisyydessä rajavalvonnan, rajaturvallisuuden ylläpitämisen, rajajärjestyksen ylläpitämisen tai Rajavartiolaitoksen toiminnan suojaamisen kannalta tarpeellisen tilannekuvan muodostamiseksi. Rajavartiolaitoksella olisi oikeus käsitellä myös muun kuin yleisesti vastaanotettavaksi tarkoitetun radioviestinnän välitystietoja sekä sijaintitietoja radioteknisen valvonnan suorittamiseksi. Radioteknisen valvonnan avulla ei saisi hankkia tietoja muun kuin yleisesti vastaanotettavaksi tarkoitetun radioviestin sisällöstä. Esitys liittyy Rajavartiolaitoksen teknisen ulkorajavalvonnan uudistamishankkeeseen sekä uusien ulkovartiolaivojen ja valvontalentokoneiden hankintaan. 

Lisäksi Rajavartiolaitoksella olisi oikeus suorittaa radioteknistä valvontaa ilmeisessä hädässä tai välittömässä vaarassa olevan henkilön paikantamiseksi. 

Esitys toteuttaa pääministeri Petteri Orpon hallituksen hallitusohjelmaa, jonka mukaan Rajavartiolaitokselle säädetään laajemmat mahdollisuudet teknologian hyödyntämiseen rajaturvallisuuden ylläpitämisessä ja kehitetään teknisen valvonnan sääntelyä. 

Ehdotetut lait on tarkoitettu tulemaan voimaan 1.7.2024. 

VALIOKUNNAN YLEISPERUSTELUT

Yleistä

Hallituksen esityksessä ehdotetuilla rajavartiolain (578/2005), henkilötietojen käsittelystä Rajavartiolaitoksessa annetun lain (639/2019) ja eräiden alusten ja niitä palvelevien satamien turvatoimista ja turvatoimien valvonnasta annetun lain (485/2004) muutosten tarkoituksena on mahdollistaa nykyaikaisen teknologian hyödyntäminen rajaturvallisuuden ylläpitämisessä ja muissa keskeisissä Rajavartiolaitoksen lakisääteisissä tehtävissä. Esityksen tavoitteena on edelleen kehittää Rajavartiolaitoksen hybridiuhkien torjuntavalmiutta. 

Itärajan rajaturvallisuustilanne sekä merialueiden turvallisuustilanne on nopeasti heikentynyt viimeisen kahden vuoden aikana. Esityksellä pyritään vastaamaan muuttuneen toimintaympäristön vaatimuksiin. Hallintovaliokunta katsoo, että ehdotetut lakimuutokset parantavat Rajavartiolaitoksen mahdollisuuksia toteuttaa rajavalvontaa antamalla sille uusia keinoja valvonnan toteuttamiseksi. Ehdotettu teknisen valvonnan käyttöalueen laajentaminen sekä uusi ehdotettu toimivaltuus radiotekniseen valvontaan parantavat mahdollisuuksia havaita laittomia rajanylityksiä ja muita rajaturvallisuuden kannalta merkityksellisiä ilmiöitä. 

Ehdotettu sääntely liittyy keskeisesti Rajavartiolaitoksessa käynnissä oleviin hankkeisiin ulkorajojen valvontatekniikan uudistamiseksi sekä vanhenevien ulkovartiolaivojen ja valvontalentokoneiden korvaamiseksi. Valiokunta pitää tärkeänä, että Rajavartiolaitoksen valvontajärjestelmissä hyödynnetään kehittynyttä teknologiaa mahdollisimman tarkoituksenmukaisella tavalla. 

Perustuslakivaliokunnan lausunnon (PeVL 15/2024 vp) mukaan lakiehdotukset voidaan käsitellä tavallisen lain säätämisjärjestyksessä. Hallintovaliokunta puoltaa lakiehdotusten hyväksymistä tästä mietinnöstä ilmenevin huomioin ja muutosehdotuksin.  

Tekninen valvonta

Rajavartiolaitoksen suorittaman teknisen valvonnan tarkoitusta ja käyttöaluetta ehdotetaan rajavartiolain 29 §:ssä laajennettavaksi. Ehdotuksessa teknisellä valvonnalla tarkoitetaan jatkuvaa tai toistuvaa kulkuneuvoihin, kulkuneuvon kuljettajiin, jalankulkijoihin tai yleisöön kohdistuvaa teknisellä laitteella tapahtuvaa katselua tai kuuntelua sekä äänen tai kuvan automaattista tallentamista. Sääntelyä täydennetään siten, että Rajavartiolaitos voi suorittaa teknistä valvontaa myös yleisemmin merialueella, ilmatilassa sekä Rajavartiolaitoksen hallinnassa olevilla alueilla ja niiden välittömässä läheisyydessä. 

Valiokunnan saaman selvityksen mukaan Rajavartiolaitoksen teknisen valvonnan painopiste on edelleen rajavalvonnan suorittaminen ulkorajan läheisyydessä. Ehdotettavat muutokset mahdollistavat kuitenkin teknisen valvonnan käyttämisen myös muualla, jos se on tarpeen rajavalvonnan suorittamiseksi, rajaturvallisuuden tai rajajärjestyksen ylläpitämiseksi, Rajavartiolaitoksen valvontatehtävissä tai Rajavartiolaitoksen toiminnan suojaamiseksi. Teknisen valvonnan keskeisenä tarkoituksena on antaa ennakkovaroitus häiriöistä ja mahdollistaa Rajavartiolaitoksen tehokkaat toimet niihin puuttumiseksi. Hallintovaliokunta pitää teknisen valvonnan tarkoituksen ja käyttöalueen laajennusta perusteltuna. Valiokunta pitää myös tärkeänä, että teknisen valvonnan käyttöalan laajentamisen myötä Rajavartiolaitos kykenee kohdentamaan henkilöstövoimavaransa nykyistä paremmin niihin lakisääteisiin tehtäviinsä, jotka vaativat nimenomaan ihmisen toimenpiteitä.  

Valiokunta toteaa, että Rajavartiolaitoksen toiminnan mukaan lukien tekninen valvonta, on kohdennuttava rajavartiolain 4 §:n mukaisille alueille. Muualla Rajavartiolaitos toimii vain, jos se on tarpeen sen lakisääteisen tehtävän loppuun saattamiseksi, virka-avun antamiseksi taikka tuen antamiseksi toiselle suomalaiselle viranomaiselle. Ehdotettu muutos ei laajenna Rajavartiolaitoksen toimialuetta. Valiokunta tuo tässä yhteydessä esiin, että normaaliolojen häiriötilanteissa ja poikkeusoloissa Rajavartiolaitoksen hallinnassa olevien alueiden määrä voi tilapäisesti kasvaa. Rajavartiolaitos voi kohottaa valmiuttaan esimerkiksi laajamittaisen maahantulon tilanteessa. Tällöinkin Rajavartiolaitoksen toimintaa rajoittaa rajavartiolain 4 §:n sääntely.  

Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa on kiinnitetty huomiota 29 §:n 2 momentin täsmentämistarpeeseen sen vuoksi, että esityksen perustelujen mukaan ilmatilassa suoritettavassa valvonnassa kyse on nimenomaisesti ilmatilan teknisestä valvonnasta, ei maassa tapahtuvan toiminnan valvonnasta ilmatilasta käsin. Valiokunnan saaman selvityksen ja hallituksen esityksen perustelujen mukaan kyseessä on nimenomaisesti ilmatilan valvonta teknisen valvonnan keinoin esimerkiksi miehittämättömien ilma-alusten havaitsemiseksi. Ehdotuksen 29 §:n 1 momentin mukaan valvonta on jatkuvaa tai toistuvaa, joten sääntelyä ei käytännössä sovelleta tilapäisluonteiseen kameravalvontaan esimerkiksi ilma-aluksesta käsin. Sääntelyn kokonaisuus huomioon ottaen hallintovaliokunta ei pidä tarkoituksenmukaisena muuttaa pykälän sanamuotoa ilmatilan valvonnan osalta.  

Radiotekninen valvonta

Rajavartiolakiin ehdotetaan lisättäväksi uusi 29 a § radioteknisestä valvonnasta. Radioteknisellä valvonnalla tarkoitetaan ehdotetun säännöksen mukaan jatkuvaa tai toistuvaa muulla teknisellä laitteella kuin tutkalla tapahtuvaa radiotaajuisten sähkömagneettisten aaltojen ja radiolaitteiden havaitsemista, tunnistamista, paikantamista, yksilöintiä ja seurantaa sähkömagneettisten aaltojen omaisuuksien avulla. 

Rajavartiolaitoksella on ehdotetun säännöksen mukaan oikeus suorittaa radioteknistä valvontaa valtakunnanrajan läheisyydessä, merialueella, meren rannikolla, ilmatilassa, rajanylityspaikalla ja sen välittömässä läheisyydessä sekä Rajavartiolaitoksen hallinnassa olevalla alueella ja sen välittömässä läheisyydessä. Kyse on alueista, joille Rajavartiolaitoksen toiminta muutoinkin kohdentuu rajavartiolain 4 §:n mukaisesti. Rajavartiolaitoksella on ehdotetun säännöksen mukaan oikeus suorittaa radioteknistä valvontaa myös ilmeisessä hädässä tai välittömässä vaarassa olevan henkilön paikantamiseksi. Rajavartiolaitos voi näissä tilanteissa hyödyntää valvontateknologiaa tarvittaessa koko Suomen alueella. 

Radioteknisen valvonnan tarkoituksena on rajavalvonnan, rajaturvallisuuden ylläpitämisen, rajajärjestyksen ylläpitämisen tai Rajavartiolaitoksen toiminnan suojaamisen kannalta tarpeellisen tilannekuvan muodostaminen. Radioteknisen valvonnan tavoitteena on tuottaa ajantasaista tilannetietoa ensisijaisesti Rajavartiolaitoksen operatiivisen toiminnan tueksi. Valvonnan avulla saadaan myös merkityksellistä tietoa rajaturvallisuutta ja Suomen kansallista turvallisuutta koskevan valtionjohdon päätöksenteon tueksi. Tavoitteena on muodostaa reaaliaikainen tilannekuva tietyllä alueella olevista radiolaitteista. Radioteknisen valvonnan avulla voidaan esimerkiksi tunnistaa, jos tietyllä rajan läheisellä alueella on tavanomaista enemmän matkapuhelimia tai muita radiolaitteita.  

Hallintovaliokunta katsoo, että radioteknisen valvonnan myötä Rajavartiolaitoksen ennakointi- ja reagointikyky nopeasti muuttuviin turvallisuustilanteisiin paranee valtakunnanrajoilla ja merialueilla. Samalla radiotekninen valvonta mahdollistaa Rajavartiolaitoksen resurssien tehokkaan käytön.  

Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa on kiinnitetty huomiota samoin kuin edellä teknisen valvonnankin osalta siihen, että 29 a §:n säännöstekstiä tulisi myös täsmentää ilmatilan valvonnan osalta. Valiokunta toteaa saamansa selvityksen perusteella, että radioteknistä valvontaa on tarkoitus kohdistaa sekä ilmatilaan (esim. miehittämättömien ilma-alusten havainnointi) että ilmatilasta käsin muuhun valvottavaan alueeseen (esim. Rajavartiolaitoksen valvontalentokoneisiin sijoitettujen laitteiden avulla). Valiokunta ei säännöksen kokonaisuus huomioon ottaen pidä tarkoituksenmukaisena muuttaa pykälän sanamuotoa ilmatilan valvonnan osalta. 

Hallintovaliokunta pitää ehdotettua radioteknisen valvonnan sääntelyä selkeänä sekä valvonnan alueellisen että asiasisällöllisen kohdentumisen osalta. Valiokunta kuitenkin toteaa, että hallituksen esityksen sisältämän rajavartiolain 29 a §:ssä on kirjoitusvirhe, joka on tarpeen korjata. Lisäksi valiokunta katsoo, että radioteknisen valvonnan sääntelyn tulee koskea jatkuvan ja toistuvan valvonnan lisäksi myös lyhytkestoisempaa valvontaa. Radioteknisen valvonnan sääntelyn on tarkoituksenmukaista kattaa kaikki kyseisen valvontakyvyn avulla suoritettava toiminta. Valiokunta viittaa tässä yhteydessä yksityiskohtaisiin perusteluihin, joissa on kuvattu muutoksia tarkemmin. 

Luottamuksellisen viestin suoja

Perustuslakivaliokunnan lausunnosta (PeVL 15/2024 vp) ilmenee, että uudessa sääntelyssä radiotekninen valvonta kohdistuu osittain sellaiseen viestiliikenteeseen, joka ei kuulu perustuslain 10 §:n 2 momentin mukaisen luottamuksellisen viestin salaisuuden piiriin. Osin kyse on kuitenkin sanotun suojan piiriin kuuluvasta viestiliikenteestä. Siten lakiehdotusta on tarkasteltava luottamuksellisen viestin salaisuuden rajoittamisena.  

Perustuslakivaliokunnan mielestä sääntely radioteknisestä valvonnasta muodostuu nyt arvioitavassa sääntely-yhteydessä ja ehdotetussa laajuudessa ottaen erityisesti huomioon valvonnalle laissa ehdotetut rajoitukset suhteellisen vähäiseksi puuttumiseksi luottamuksellisen viestin salaisuuden suojaan. Nyt ehdotettua sääntelyä radioviestinnän välitystietojen käsittelystä voidaan arvioida perusoikeuksien yleisten rajoitusedellytysten mukaan. Sääntely ei muodostu ongelmalliseksi tältä kannalta. Hallintovaliokunta painottaa tässä yhteydessä vielä saamaansa selvitykseen perustuen, että ehdotettu sääntely ei tarkoita luottamuksellisen viestin salauksen purkamista ja viestin sisällön selvittämistä. 

Hallintovaliokunta tuo myös esiin, että radioteknisessä valvonnassa on kyse erityyppisestä toimivaltuudesta ja tietojen käsittelystä kuin televalvonnassa tai teleosoitteen tai telepäätelaitteen yksilöintitietojen hankkimisessa. Ehdotettu sääntely sisältää nimenomaisen velvoitteen hävittää sellainen mahdollisesti tallentunut aineisto, joka ei ole toimivaltuuden käyttöedellytysten mukaista. Valiokunta katsoo, ettei edellä todettu huomioon ottaen ole tarkoituksenmukaista rajoittaa säännöstasolla valvonnassa hyödynnettävän teknisen laitteiston ominaisuuksia. 

Henkilötietojen käsittely

Hallituksen esityksestä ilmenee, että Rajavartiolaitoksen suorittamassa teknisessä ja radioteknisessä valvonnassa käsitellään sekä henkilötietoja että muita tietoja. Tietojen käsittelyyn sovelletaan ehdotuksen mukaan kokonaisuudessaan Rajavartiolaitoksen henkilötietojen käsittelystä annetun lain (639/2019, jäljempänä Rajavartiolaitoksen henkilötietolaki) sääntelyä. Esityksessä on tuotu esiin se, mihin tarkoituksiin teknisen valvonnan ja radioteknisen valvonnan avulla saatuja tietoja saadaan käyttää ja luovuttaa. Teknisen valvonnan osalta sääntely on sisällöllisesti voimassa olevaa lakia vastaava. Radioteknisen valvonnan osalta tietojen käyttö on rajattu lähtökohtaisesti ainoastaan alkuperäiseen käsittelytarkoitukseen. Radioteknisen valvonnan avulla saatuja tietoja ei siten saa toissijaisesti käsitellä esimerkiksi rikostorjunnan tarkoituksiin eikä tällä tavoin kiertää vastaavan kaltaisille salaisille tiedonhankintakeinoille säädettyjä käyttökynnyksiä. 

Hallintovaliokunta tuo myös esiin, että radioteknisen valvonnan tallenteita ei myöskään sellaisenaan luovuteta toisen viranomaisen käyttöön. Radioteknisen valvonnan tietoja on kuitenkin mahdollista käyttää Rajavartiolaitoksessa, vastaavasti kuin muitakin Rajavartiolaitoksen rekisterinpidossa olevia tietoja, voimassa olevan lain 16 §:n 2 momentin mukaisiin toissijaisiin tarkoituksiin, joita ovat laillisuusvalvonta-, analyysi-, suunnittelu- ja kehittämistoiminta sekä rajoitetusti koulutustoiminta. Hallintovaliokunta täsmentää, että Rajavartiolaitoksen henkilötietolaissa säädetään nimenomaisesti Rajavartiolaitoksen oikeudesta käsitellä henkilötietoja. 

Valiokunta toteaa lisäksi, että ilmeisessä hädässä tai välittömässä vaarassa olevan henkilön paikantamista koskevan tehtävän yhteydessä saadut tiedot on mahdollista luovuttaa tehtävän vastuuviranomaiselle, jos kyse on poliisin tai pelastusviranomaisen lukuun suoritettavasta tehtävästä. Myöskään tältä osin kyse ei ole radioteknisen valvonnan tallenteiden luovuttamisesta, vaan Rajavartiolaitoksen suorittamaan virka-aputehtävään liittyvistä tiedoista.  

Valiokunta toteaa saamansa selvityksen perusteella, että tekninen valvonta ja radiotekninen valvonta eivät lähtökohtaisesti sisällä valtiosääntöisesti arkaluonteisten henkilötietojen käsittelyä, koska tekniset laitteet eivät kerää tällaista tietoa. Kumpikaan valvontamuoto ei myöskään lähtökohtaisesti sisällä erityisiin henkilötietoryhmiin kuuluvien tietojen käsittelyä, mutta tältä osin valvontaan sovelletaan tarvittaessa Rajavartiolaitoksen henkilötietolain 4 §:n sääntelyä käsittelyn välttämättömyydestä.  

Ehdotetun 29 a §:n 5 momentin mukaan radioteknisestä valvonnasta ei erikseen ilmoiteta. Esityksen perustelujen mukaan ilmoittaminen olisi käytännössä mahdotonta, koska teknisten laitteiden sensorit keräisivät tietoa sijaintipaikkaansa laajemmalta alueelta etenkin silloin, kun radioteknistä valvontaa suoritettaisiin liikkuvasta kohteesta, kuten Rajavartiolaitoksen vartiolaivasta tai valvontalentokoneesta. Perustelujen mukaan rekisterinpitäjänä toimivan Rajavartiolaitoksen esikunnan tulee tämän vuoksi kiinnittää erityistä huomiota rekisteröityjen informointiin muulla tavoin tietosuojalainsäädännön edellyttämällä tavalla. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan tämä sisältää käytännössä muun muassa asianmukaisen, rekisteröityjen saatavilla olevan tietosuojaselosteen laatimisen sekä tarvittavan muun informoinnin esimerkiksi Rajavartiolaitoksen internetsivuilla, muissa sähköisissä kanavissa tai muulla tarkoituksenmukaisella tavalla. Hallintovaliokunta katsoo, että edellä mainituilla tavoilla voidaan riittävällä tavalla varmistua rekisteröityjen asianmukaisesta informoinnista. 

Muuta

Kuten edellä on todettu radiotekninen valvonta on uusi toimivaltuus, jollaista ei ole täysin vastaavan kaltaisena muilla viranomaisilla. Valiokunta pitää tärkeänä, että Rajavartiolaitoksen suorittaman radioteknisen valvonnan hyödyntämistä viranomaisyhteistyössä arvioidaan, kun valvontakyvyn käytöstä on saatu riittävästi kokemusta. 

VALIOKUNNAN YKSITYISKOHTAISET PERUSTELUT

1. Laki rajavartiolain muuttamisesta

29 a §. Radiotekninen valvonta.

Pykälän 1 momentissa säädetään radioteknisen valvonnan määritelmästä. Ehdotuksen mukaan radioteknisellä valvonnalla tarkoitetaan jatkuvaa tai toistuvaa valvontaa. Valiokunnan näkemyksen mukaan radioteknisen valvonnan sääntelyn tulee koskea jatkuvan ja toistuvan valvonnan lisäksi myös lyhytkestoisempaa valvontaa. Hallintovaliokunta pitää perusteltuna, että radioteknisen valvonnan ajallista kestoa ei tarkemmin säännellä, mutta sääntelyn on kuitenkin tarkoituksenmukaista kattaa kaikki kyseisen valvontakyvyn avulla suoritettava toiminta. Valiokunta ehdottaa 29 a §:n 1 momentista poistettavaksi aikamääreet jatkuva tai toistuva, jotta säännös kattaa kaiken radioteknisen valvontakyvyn avulla suoritettavan toiminnan. 

Valiokunta toteaa lisäksi, että ehdotetun pykälän 1 momentti sisältää kirjoitusvirheen. Ehdotetussa määritelmässä todetaan "sähkömagneettisten aaltojen omaisuuksien avulla". Valiokunta ehdottaa, että 29 a §:n 1 momentissa oleva kirjoitusvirhe korjataan kuulumaan "sähkömagneettisten aaltojen ominaisuuksien avulla”.  

VALIOKUNNAN PÄÄTÖSEHDOTUS

Hallintovaliokunnan päätösehdotus:

Eduskunta hyväksyy muuttamattomana hallituksen esitykseen HE 25/2024 vp sisältyvät 2.–3. lakiehdotuksen. Eduskunta hyväksyy muutettuna hallituksen esitykseen HE 25/2024 vp sisältyvän 1. lakiehdotuksen. (Valiokunnan muutosehdotukset) 

Valiokunnan muutosehdotukset

1. Laki rajavartiolain muuttamisesta 

Eduskunnan päätöksen mukaisesti 
muutetaan rajavartiolain (578/2005) 29 §, sellaisena kuin se on laissa 9/2019, sekä  
lisätään lakiin uusi 29 a–29 d § seuraavasti:  
29 § 
Tekninen valvonta 
Teknisellä valvonnalla tarkoitetaan jatkuvaa tai toistuvaa kulkuneuvoihin, kulkuneuvon kuljettajiin, jalankulkijoihin tai yleisöön kohdistuvaa teknisellä laitteella tapahtuvaa katselua tai kuuntelua sekä äänen tai kuvan automaattista tallentamista.  
Rajavartiolaitoksella on oikeus suorittaa teknistä valvontaa valtakunnanrajan läheisyydessä, merialueella, meren rannikolla, ilmatilassa, rajanylityspaikalla ja sen välittömässä läheisyydessä sekä Rajavartiolaitoksen hallinnassa olevalla alueella ja sen välittömässä läheisyydessä rajavalvonnan suorittamiseksi, rajaturvallisuuden ja rajajärjestyksen ylläpitämiseksi, Rajavartiolaitokselle säädetyn valvontatehtävän suorittamiseksi ja Rajavartiolaitoksen toiminnan suojaamiseksi. 
Teknistä valvontaa ei saa kohdistaa rikoslain (39/1889) 24 luvun 11 §:ssä tarkoitettuun kotirauhan suojaamaan paikkaan taikka käymälään, pukeutumistilaan tai muuhun vastaavaan paikkaan eikä henkilöstötiloihin tai työntekijöiden henkilökohtaiseen käyttöön osoitettuihin työhuoneisiin. 
Teknisestä valvonnasta rajavyöhykkeellä, merialueella, meren rannikolta merelle ja ilmatilassa ei erikseen ilmoiteta. Muusta teknisestä valvonnasta ilmoitetaan sopivalla merkillä. 
29 a § 
Radiotekninen valvonta 
Radioteknisellä valvonnalla tarkoitetaan Valiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi jatkuvaa tai toistuvaa Poistoehdotus päättyy muulla teknisellä laitteella kuin tutkalla tapahtuvaa radiotaajuisten sähkömagneettisten aaltojen ja radiolaitteiden havaitsemista, tunnistamista, paikantamista, yksilöintiä ja seurantaa sähkömagneettisten aaltojen Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi ominaisuuksien  Muutosehdotus päättyyavulla.  
Rajavartiolaitoksella on oikeus suorittaa radioteknistä valvontaa valtakunnanrajan läheisyydessä, merialueella, meren rannikolla, ilmatilassa, rajanylityspaikalla ja sen välittömässä läheisyydessä sekä Rajavartiolaitoksen hallinnassa olevalla alueella ja sen välittömässä läheisyydessä rajavalvonnan, rajaturvallisuuden ylläpitämisen, rajajärjestyksen ylläpitämisen tai Rajavartiolaitoksen toiminnan suojaamisen kannalta tarpeellisen tilannekuvan muodostamiseksi. 
Rajavartiolaitoksella on lisäksi oikeus suorittaa radioteknistä valvontaa ilmeisessä hädässä tai välittömässä vaarassa olevan henkilön paikantamiseksi. 
Rajavartiolaitoksen esikunnan raja- ja meriosaston päällikkö päättää radioteknisestä valvonnasta. Päätös on tehtävä kirjallisesti. 
Radioteknisestä valvonnasta ei erikseen ilmoiteta. 
29 b § 
Sähköisen viestinnän tietojen käsittely radioteknisessä valvonnassa 
Rajavartiolaitoksella on oikeus käsitellä myös muun kuin yleisesti vastaanotettavaksi tarkoitetun radioviestinnän välitystietoja sekä sijaintitietoja radioteknisen valvonnan suorittamiseksi. Radioviestinnän välitystietoja saa käsitellä ainoastaan siinä laajuudessa kuin ne ovat välttämättömiä radioteknisen valvonnan suuntaamiseksi taikka valvontakohteiden erottelemiseksi tai rajaamiseksi. Käsittelyn jälkeen välitystiedot on hävitettävä tai tehtävä sellaisiksi, ettei niitä voi yhdistää yksittäiseen luonnolliseen henkilöön. 
Radioteknisen valvonnan avulla ei saa hankkia tietoja muun kuin yleisesti vastaanotettavaksi tarkoitetun radioviestin sisällöstä. 
29 c § 
Radioteknisen valvonnan tietojen käsittely ja hävittäminen 
Radioteknisen valvonnan tietojen käsittelyyn sovelletaan henkilötietojen käsittelystä Rajavartiolaitoksessa annettua lakia. 
Jos käy ilmi, että radiotekninen valvonta on kohdistunut muualle kuin 29 a §:ssä tarkoitetulle alueelle tai tietoon, jota ei saa käyttää radioteknisen valvonnan suorittamiseksi, tallenteet ja saatuja tietoja koskevat muistiinpanot on hävitettävä viipymättä. 
29 d § 
Teknisen ja radioteknisen valvonnan laitteistot 
Rajavartiolaitos saa asettaa teknistä laitteistoa teknistä valvontaa ja radioteknistä valvontaa varten rajavyöhykkeellä sekä rajanylityspaikalla ja sen välittömässä läheisyydessä ilman maa- tai vesialueen omistajan tai haltijan lupaa. Muualle teknistä laitteistoa voidaan asettaa ilman maa- tai vesialueen omistajan tai haltijan lupaa tilapäisesti enintään kuudeksi kuukaudeksi kerrallaan. Teknisen laitteiston asettamisesta aiheutuvasta vahingosta ja haitasta suoritetaan maa- tai vesialueen omistajalle tai haltijalle käyvän hinnan mukainen korvaus. 
Liikenne- ja viestintävirasto tarkastaa, ettei radioteknisessä valvonnassa käytettävä tekninen järjestelmä ominaisuuksiensa vuoksi aiheuta haitallista häiriötä yleisen viestintäverkon laitteille tai palveluille. 
 Voimaantulopykälä tai –säännös alkaa 
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 . 
 Lakiehdotus päättyy 

2. Laki henkilötietojen käsittelystä Rajavartiolaitoksessa annetun lain muuttamisesta 

Eduskunnan päätöksen mukaisesti 
kumotaan henkilötietojen käsittelystä Rajavartiolaitoksessa annetun lain (639/2019) 7 §:n 2 momentin 3 kohta ja 40 §:n 2 momentin 3 kohta,  
muutetaan 16 §:n 1 momentin johdantokappale, 17 ja 32 §, 33 §:n 1 momentin johdantokappale, 35 §:n 1 ja 2 momentti, 36 §:n 1 momentin johdantokappale ja 38 §:n 2 momentin johdantokappale, sellaisena kuin niistä on 36 §:n 1 momentin johdantokappale laissa 1246/2020, sekä  
lisätään lakiin uusi 15 a, 15 b, 47 a ja 47 b § seuraavasti:  
15 a § 
Henkilötietojen käsittely teknisen valvonnan suorittamiseksi 
Rajavartiolaitos saa käsitellä henkilötietoja rajavartiolain 29 §:ssä tarkoitetun teknisen valvonnan suorittamiseksi. 
15 b § 
Henkilötietojen ja muiden tietojen käsittely radioteknisen valvonnan suorittamiseksi 
Rajavartiolaitos saa käsitellä henkilötietoja ja muita tietoja radioteknisen valvonnan suorittamiseksi rajavartiolain 29 a–29 c §:ssä säädetyin edellytyksin. 
16 § 
Henkilötietojen käsittely muuhun kuin niiden alkuperäiseen käsittelytarkoitukseen 
Jollei muualla laissa toisin säädetä, Rajavartiolaitos saa käsitellä 7–11, 13–15 ja 15 a §:ssä tarkoitettuja henkilötietoja muuhun kuin niiden alkuperäiseen käsittelytarkoitukseen: 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
17 § 
Henkilötietojen käsittely muuhun kuin alkuperäiseen käsittelytarkoitukseen lupaharkinnassa 
Jollei muualla laissa toisin säädetä, Rajavartiolaitos saa käsitellä 7–9, 13–15 ja 15 a §:ssä tarkoitettuja henkilötietoja muuhun kuin niiden alkuperäiseen käsittelytarkoitukseen päätettäessä tai annettaessa lausuntoa luvan myöntämisestä tai voimassaolosta, jos luvan myöntämisen tai voimassaolon edellytykseksi on säädetty luvanhakijan tai luvanhaltijan luotettavuus, sopivuus tai muu sellainen ominaisuus, jonka arvioiminen edellyttää luvanhakijan tai luvanhaltijan terveydentilaan, päihteiden käyttöön, rikokseen syyllistymiseen tai väkivaltaiseen käyttäytymiseen liittyviä tietoja. 
32 § 
Henkilötietojen luovuttaminen toiselle rikosasioiden tietosuojalaissa tarkoitetulle toimivaltaiselle viranomaiselle 
Rajavartiolaitos saa luovuttaa salassapitosäännösten estämättä teknisen käyttöyhteyden avulla tai tietojoukkona 7–15 ja 15 a §:ssä tarkoitettuja henkilötietoja poliisille, Tullille, Puolustusvoimille, syyttäjälle, tuomioistuimille, Oikeusrekisterikeskukselle, Rikosseuraamuslaitokselle ja muulle rikosasioiden tietosuojalaissa tarkoitetulle toimivaltaiselle viranomaiselle rikosasioiden tietosuojalain 1 §:ssä tarkoitettua viranomaisen laissa säädettyä tehtävää varten. 
33 § 
Henkilötietojen muu luovuttaminen viranomaisille 
Sen lisäksi, mitä muualla laissa säädetään, Rajavartiolaitos saa luovuttaa salassapitosäännösten estämättä teknisen käyttöyhteyden avulla tai tietojoukkona 7–15 ja 15 a §:ssä tarkoitettuja henkilötietoja viranomaisen laissa säädetyn tehtävän suorittamiseksi, seuraavasti: 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
35 § 
Henkilötietojen luovuttaminen Euroopan unionin jäsenvaltion ja Euroopan talousalueen jäsenvaltion lainvalvontaviranomaiselle 
Rajavartiolaitos saa luovuttaa salassapitosäännösten estämättä 7–15 ja 15 a §:ssä tarkoitettuja henkilötietoja toisen Euroopan unionin jäsenvaltion ja Euroopan talousalueeseen kuuluvan valtion toimivaltaiselle viranomaiselle, joka käsittelee henkilötietoja luonnollisten henkilöiden suojelusta toimivaltaisten viranomaisten suorittamassa henkilötietojen käsittelyssä rikosten ennalta estämistä, tutkimista, paljastamista tai rikoksiin liittyviä syytetoimia tai rikosoikeudellisten seuraamusten täytäntöönpanoa varten sekä näiden tietojen vapaasta liikkuvuudesta ja neuvoston puitepäätöksen 2008/977/YOS kumoamisesta annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin (EU) 2016/680 1 artiklan 1 kohdassa säädettyyn tarkoitukseen, samoin edellytyksin kuin se saa itse käsitellä mainittuja henkilötietoja. 
Rajavartiolaitos saa lisäksi luovuttaa salassapitosäännösten estämättä 7–15 ja 15 a §:ssä tarkoitettuja henkilötietoja Eurojustille ja muulle Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen nojalla perustetulle toimielimelle, jonka tehtäviin kuuluu oikeus- ja yhteiskuntajärjestyksen turvaaminen, yleisen järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitäminen tai rikosten ennalta estäminen, selvittäminen ja syyteharkintaan saattaminen, mainittujen tehtävien suorittamiseksi. 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
36 § 
Henkilötietojen luovuttaminen Euroopan unionin rajavalvontayhteistyössä 
Rajavartiolaitos saa luovuttaa salassapitosäännösten estämättä 7–11, 15 ja 15 a §:ssä tarkoitettuja henkilötietoja: 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
38 § 
Tietojen muu luovuttaminen ulkomaille 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
Rajavartiolaitos saa luovuttaa salassapitosäännösten estämättä 7–11, 15 ja 15 a §:ssä tarkoitettuja henkilötietoja: 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
47 a § 
Teknisen valvonnan tietojen poistaminen 
Rajavartiolain 29 §:ssä tarkoitetun teknisen valvonnan tallenteet poistetaan viimeistään vuoden kuluttua tallenteen syntymisestä, jollei ole erityistä syytä tallenteiden edelleen säilyttämiseen tutkinnallisen, valvonnallisen tai muun perustellun syyn vuoksi taikka rekisteröidyn, muun asianosaisen tai Rajavartiolaitoksen henkilöstöön kuuluvan oikeuksien turvaamiseksi. Tallenteiden edelleen säilyttämisen tarpeellisuutta on arvioitava vähintään viiden vuoden välein. 
47 b § 
Radioteknisen valvonnan tietojen poistaminen 
Radioteknisen valvonnan tallenteet poistetaan viimeistään vuoden kuluttua tallenteen syntymisestä. Radioteknisen valvonnan suuntaamiseksi sekä valvontakohteiden erottelemiseksi ja rajaamiseksi käsiteltävät henkilötiedot poistetaan viimeistään viiden vuoden kuluttua tiedon rekisteriin merkitsemisestä. 
Edellä 1 momentissa tarkoitetut tiedot saadaan kuitenkin säilyttää edelleen, jos ne ovat tarpeen tutkinnallisen, valvonnallisen tai muun perustellun syyn vuoksi taikka rekisteröidyn, muun asianosaisen tai Rajavartiolaitoksen henkilöstöön kuuluvan oikeuksien turvaamiseksi. Henkilötietojen edelleen säilyttämisen tarpeellisuutta on arvioitava vähintään viiden vuoden välein. 
 Voimaantulopykälä tai –säännös alkaa 
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 . 
 Lakiehdotus päättyy 

3. Laki eräiden alusten ja niitä palvelevien satamien turvatoimista ja turvatoimien valvonnasta annetun lain 17 §:n muuttamisesta 

Eduskunnan päätöksen mukaisesti 
muutetaan eräiden alusten ja niitä palvelevien satamien turvatoimista ja turvatoimien valvonnasta annetun lain (485/2004) 17 §:n 1 momentti, sellaisena kuin se on laissa 955/2018, seuraavasti:  
17 § 
Tekninen valvonta 
Sen lisäksi, mitä muualla laissa säädetään, poliisilla, Rajavartiolaitoksella ja Tullilla on oikeus siitä sopivalla merkillä ennalta ilmoitettuaan suorittaa tässä laissa tarkoitetun suomalaisen sataman alueella paikoissa, joihin yleisöllä on pääsy, poliisilain 4 luvun 1 §:n 1 momentissa, rajavartiolain (578/2005) 29 §:ssä ja tullilain (304/2016) 28 §:ssä tarkoitettua teknistä valvontaa merenkulun turvallisuuden toteuttamiseksi. Teknistä valvontaa ei kuitenkaan saa kohdistaa paikkoihin, jotka kuuluvat kotirauhan piiriin, eikä käymälään, pukeutumistilaan tai muuhun vastaavaan paikkaan taikka henkilöstötiloihin tai työntekijöiden henkilökohtaiseen käyttöön osoitettuihin työhuoneisiin. Ääntä tai kuvaa saadaan tallentaa automaattisesti tekniselle laitteelle, jos se on tarpeen rikoslain 34 a luvussa tarkoitettujen rikosten estämiseksi taikka mainitussa luvussa tarkoitetuista rikoksista etsintäkuulutettujen tai näihin rikoksiin todennäköisin syin syylliseksi epäiltyjen tunnistamiseksi. Tässä momentissa mainitut viranomaiset saavat sijoittaa tekniseen valvontaan käytettäviä laitteita sataman turvatoimialueelle, jollei siitä aiheudu satamanpitäjälle kohtuutonta haittaa. 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
 Voimaantulopykälä tai –säännös alkaa 
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 . 
 Lakiehdotus päättyy 
Helsingissä 23.5.2024 

Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa

puheenjohtaja 
Mauri Peltokangas ps 
 
jäsen 
Otto Andersson 
 
jäsen 
Eveliina Heinäluoma sd 
 
jäsen 
Petri Honkonen kesk 
 
jäsen 
Juha Hänninen kok 
 
jäsen 
Rami Lehtinen ps 
 
jäsen 
Laura Meriluoto vas 
 
jäsen 
Mira Nieminen ps 
 
jäsen 
Saku Nikkanen sd 
 
jäsen 
Eemeli Peltonen sd 
 
jäsen 
Hanna Räsänen kesk 
 
jäsen 
Paula Werning sd 
 
jäsen 
Joakim Vigelius ps 
 
jäsen 
Sofia Virta vihr 
 
jäsen 
Ben Zyskowicz kok 
 

Valiokunnan sihteerinä on toiminut

istuntoasiainneuvos 
Sanna Helopuro