Arvoisa rouva puhemies! Haluan aloittaa välittämällä osanottoni Vantaan kouluampumisessa kuolleen uhrin läheisille, omaisille ja perheenjäsenille ja lämpimät ajatuksemme väkivallanteon muille osallisille, perheille, lapsille, opettajille ja koko kouluyhteisölle. [Puhuja on liikuttunut]
Nyt käsittelyssä on lisätalousarvioesitys. Suomi-neito tarpoo taloudellisessa suossa. Talouden kasvunäkymät ovat heikot, vaihtotase on kroonisesti alijäämäinen ja julkisen talouden alijäämä rikkoo reippaasti EU:n sallimat rajat.
Vaikean taloustilanteen ohella hallitus joutuu toimimaan vaikeassa turvallisuusympäristössä. Lumien sulaessa itärajan tilanne on arvaamaton ja epävakaa, ja rajaturvallisuus herättää aiheellisesti paljon kysymyksiä. Kokonaisturvallisuuden heikentynyt tilannekuva vaatii lisää taloudellisia resursseja jo valmiiksi hankalassa taloustilanteessamme. Vastuullinen hallitus kantaa huolta turvallisuudestamme taloudellisen kestävyyden ohella. [Ville Merinen: Vastuullinen hallitus välittää nuorista ja lapsista! — Puhuja pitää tauon] Valtion ydintehtävät on turvattava kaikissa olosuhteissa. Valtion ydintehtäviin kuuluu ennen muuta sisäisen ja ulkoisen turvallisuuden varmistaminen. On hyvä muistaa, että valtion ydintehtävien turvaaminen edellyttää kestävää julkista taloutta. Palkat pitää maksaa, maanpuolustuksen, rajaturvallisuuden resurssit on turvattava kaikissa oloissa.
Arvoisa puhemies! Suomen kansantaloutta ja julkista taloutta vaivaavat viimeisen 15 vuoden aikana toteutetun heikon talouspolitiikan ohella ulkoiset tekijät. Koko Eurooppa ja EU on melko lailla näivettyneessä tilassa varsinkin taloudellisesti. Joskus tuntuu, että EU osaa kyllä tuottaa erinomaista tahtia uusia pykäliä ja artikloja, mutta uusia vientituotteita ja teknologisia innovaatioita sen sijaan vähemmässä määrin. EU sääntelee tällä menolla itsensä pois pelistä. Heikko talouskehitys EU:ssa näkyy vientivetoisessa kansantaloudessa heikentyneinä verotuloina. Kun nimellinen bkt ei kasva, myös valtion verotulot kehittyvät heikosti. Yhdysvalloissa talous kasvaa melko ripeästi ja teknologisia innovaatioita tehdään.
Suomessa jo peruskouluikäisillä on tutkimusten mukaan haasteita myös matematiikassa ja osaamisessa laajemmin. Teknologinen osaaminen lähtee vankalta osaamiselta laskennossa ja lukemisessa. Tulevaisuuden kasvua tehdään nyt, ja siksi hallitus tekee merkittäviä panostuksia muun muassa t&k-rahoitukseen ja korjaa peruskoulun ongelmia. Lukutaito- ja laskutaito eivät vaadi aina lisää rahaa. Sotien jälkeisinä vuosina suuret ikäluokat saatiin koulutettua ja kasvatettua vähemmin resurssein. Kysymys on ennen kaikkea myös asenteista ja arvomaailmasta. Julkisen talouden tilannekuvan perusteella emme voi jatkaa näin.
Arvoisa puhemies! Tässä vaikeassa julkisen talouden tilanteessa hallitus antaa eduskunnalle vuoden ensimmäisen lisätalousarvioehdotuksensa. Näistä luvuista minulla ei juurikaan ole valitettavasti hyviä uutisia kerrottavaksi, mutta senhän te jo tiesittekin. Ministeriön verotuloennusteen perusteella valtiontalouden alijäämä on paisumassa 12,9 miljardiin euroon. Verotuloennuste on heikentynyt yli 1,3 miljardia euroa, valtio velkaantuu siis kuluvana vuonna melkein 13 miljardia euroa talousarvion perusteella. Velkaa otetaan tilanteessa, jossa korkotaso on normalisoitunut. Korkomenot ovat rajussa kasvussa. Valtion talous on kestämättömässä epätasapainossa, ja oppositio ei ole tarjonnut mitään ratkaisuja kasvun ja tasapainon saavuttamiseksi. Kituisan talouskasvun olosuhteissa merkittävä kokonaisveroasteen nousu tappaisi lopunkin talouskasvun. Käyttötalouden epätasapainoon ovat myötävaikuttaneet 2000-luvulla lisätyt menovelvoitteet. Näitä on syytä tarkastella uudelleen.
Tässä julkisen talouden tilanteessa jokainen ymmärtää, että melkein kuukauden jatkuneet ammattiyhdistysliikkeen masinoimat poliittiset lakot tulevat pahentamaan tilannetta entisestään, sillä lakkojen taloudellinen vaikutus ei vielä näy tässä käsillä olevassa joulukuun verotuloarviossa. Suomen kansa on antanut tälle eduskunnalle mandaatin uudistaa Suomen jäykkiä ja aikansa eläneitä korporatistisia rakenteita. Tämä hallitus nauttii laillisesti valitun demokraattisen eduskunnan luottamusta. Tämä hallitus tekee lakiehdotukset, ei ammattiyhdistysliike. Työmarkkinoita on pakko uudistaa, koska talous ei ole kasvanut juurikaan viimeisen 15 vuoden kuluessa. Koska edellisten hallitusten politiikka ei ole toiminut, on pakko uudistaa rakenteita. Mitä vähemmän tässä maassa on kasvua, sitä enemmän on tarvetta sopeuttaa lisäleikkauksin. Toivoisin jokaisen ymmärtävän sen, kuinka vaikeassa tilanteessa olemme.
Arvoisa puhemies! Kansainvälinen valuuttarahastokin on antanut tukensa hallituksen talouspolitiikan linjalle. Samoin Suomen Pankki pitää julkisen talouden lisäsopeuttamista tärkeänä. Sen sijaan Suomen Pankin ehdottamaa velkakattoa kannattaa miettiä syvällisesti ennen hätiköityjä johtopäätöksiä. Muistuttaisin, että Suomessa on jo euromääräinen velkakatto, jonka määrästä päättää erikseen eduskunta hallituksen esityksestä. Samoin EU:n perussopimukset asettavat meille julkisen taloudenpidon osalta velkakaton. Julkista bruttovelkaa saa olla enintään 60 prosenttia suhteessa bkt:hen. Julkinen velkamme on vaarassa rikkoa kohta 80 prosentin rajapyykin, samoin alijäämäsääntökriteeriä rikomme reippaasti. Yhdysvalloissakin on velkakatto, jota aina nostetaan. On siis syytä katsoa peiliin: tarvitsisimmeko perustavanlaatuisen asennemuutoksen sen sijaan, että säädämme jatkuvasti uusia lakeja, joita emme ehkä pysty noudattamaan? Kyse on poliittisten päätöksentekijöiden vastuunkannosta.
Arvoisa puhemies! Hallituksen kehysriihi on alle kahden viikon päästä. Hallitus on sitoutunut vakauttamaan velkasuhteen kuluvan vaalikauden aikana. Sen myös teemme. Hallituksen työryhmä on neuvotellut jo viikkokausia, ja hallitus käsittelee tätä kokonaisuutta kehysriihessään. Leikkauksia on tulossa, veronkorotuksia on tulossa. Muistutan, että emme tarkastele tässä pelkästään valtion talousarviotaloutta, vaan koko julkisen talouden kokonaisuutta. Haaste on valtava, sopeutustarve on mittava ja säästöt tulevat.
Vastuun kantaminen tarkoittaa sitä, että uskaltaa tehdä päätöksiä, jotka eivät välttämättä aja omaa välitöntä etua. Julkisen talouden vakauttaminen on meille poliitikoille yleensä vaikeaa, koska leikkaukset ovat poliittisesti ikäviä. Vastuuton ja huono talouspolitiikka voi kuitenkin johtaa vielä pahempaan ja kipeämpään lopputulokseen. Muistakaamme 1980-luvun epätervettä kulutushuumaa ja sitä seurannutta velkakrapulaa — laskut oli lopulta maksettava — tai niitä leikkauksia, joita Kreikassa takavuosina tehtiin. Meillä on vielä aikaa ja tilaa oikaista Suomi-laivan kurssi. Hallitus kantaa vastuuta ja toimii sille annetun mandaatin perusteella.
Arvoisa puhemies! Lisätalousarvioehdotuksessa varmistetaan Rajavartiolaitoksen resursointi esteen rakentamisen osalta kuluvalle vuodelle ajoitusmuutoksella, 74 miljoonaa, ja katetaan 12 miljoonalla eurolla ylimääräisiä toimintamenoja, jotka ovat syntyneet välineellistetystä maahantulosta ja Venäjän hybridioperaatiosta. Myös suojelupoliisille ehdotetaan lisäresursseja. Viranomaisten yhteisen kenttäjohtamisjärjestelmän jatkokehitystyöhön osoitetaan kolme miljoonaa euroa sekä valtion etuosto-oikeuden käyttöön kiinteistökaupassa Kemiönsaarella 3,5 miljoonaa euroa.
Suomi jatkaa Ukrainan tukemista 30 miljoonan euron panostuksella ampumatarvikkeiden yhteishankintaan.
Hallitus ottaa turvallisuuden vakavasti. Jos rajalla hybridioperaatio jatkuu, meidän täytyy varautua kattamaan Rajavartiolaitoksen lisääntyviä kustannuksia edelleen. Suojelupoliisin resurssit on myös varmistettava nykyisessä vihamielisessä toimintaympäristössä. Ilman rajaturvallisuutta ei ole oikeusvaltiotakaan.
Kohdentamattomia rahapelituottoja osoitetaan nuorisotyöhön ja kulttuuriin 16,5 miljoonaa euroa.
Lisätalousarviossa otetaan käyttöön myös suhdanteita paremmin vastaan toimiva tuetun asuntotuotannon lisäkorkotukivaltuus.
Lisätalousarviossa korvataan turkistarhoille lakisääteiset erät, jotka syntyivät terveysturvallisuuden pakottamista eläinten massalopetuksista viranomaispäätöksin. Turkistarhoille osoitettu korvaus on lakisääteinen, ja siihen ei sisälly poliittista harkintaa.
Odotan rakennusalan ahdingon helpottavan luontaisesti kesän jälkeen, kun yleinen korkotaso lähtee markkinaodotusten mukaisesti laskuun. Rakennusala on tunnetusti erittäin suhdanneherkkä, ja siksi ei olisi kovin viisasta lähteä tukemaan sitä massiivisesti tässä suhdannekierron vaiheessa. Muistutan, että uusia myymättömiä asuntoja on edelleen paljon ja markkina ei toimi, koska hinnat eivät laske tarpeeksi, jotta asunnot menisivät kaupaksi. Tämän valtuuden nosto 750 miljoonasta eurosta 2,25 miljardiin euroon on kuitenkin hallituksen kädenojennus tilanteessa rakennusalalle ja siellä työskenteleville.
Arvoisa puhemies! Myös osinkotuloarviota nostetaan 280 miljoonalla eurolla, ja nämä rahat voidaan käyttää muun muassa tiestön korjausvelan purkuun. — Kiitos.
Toinen varapuhemies Tarja Filatov
:Kiitokset ministerille esittelypuheenvuorosta. — Käydään tässä vaiheessa debattia, koska sille tuntuu olevan tarvetta. Elikkä ne, jotka haluavat käyttää minuutin mittaisen vastauspuheenvuoron, nousevat seisomaan ja painavat V-painiketta. — Ensimmäiseksi edustaja Lohi, valtiovarainvaliokunnan puheenjohtaja.