Arvoisa rouva puhemies! Jean Monnet hahmotteli Euroopan hiili- ja teräsyhteisöä 1950-luvun alkupuolella. Häntä ajoi eteenpäin huoli Saksan talouden noususta ja uuden koston mahdollisuudesta. Alkamassa ollut kylmä sota korosti tarvetta sitoa Euroopan keskeiset valtiot läheiseen liittoon. Kontrolloidakseen Saksaa Ranska oli tuolloin valmis jakamaan suvereniteettiaan ja luomaan pysyvät instituutiot ratkomaan Euroopan kohtaamia ongelmia. Tänään, 73 vuotta myöhemmin, Monnet’n metodi — jaettu suvereniteetti ja pysyvät instituutiot — toimii edelleen.
Joulukuun Eurooppa-neuvoston ratkaiseva keskustelu rahoituskehyksistä käytiin kuuden päämiehen kesken. Koolla olivat ne, joilla oli merkittävää painoarvoa, ne, joilla oli ongelmia, sekä ne, joilla oli tarjota ratkaisuja. Jokainen jousti. Suomen ehdotuksille oli siinä pöydässä kysyntää. Tuo kokemus — vaikka yksi päämies myöhemmin ratkaisua pitkitti — antoi itselleni uskoa siihen, että me kykenemme yhdessä ratkomaan eteen tulevat ongelmat.
Samassa hengessä Eurooppa-neuvosto on viime syksystä alkaen valmistellut strategista ohjelmaa. Se antaa suuntaa unionille seuraavien viiden vuoden ajalle. Oma tuntumani on, että jäsenmaat jakavat pääosin käsityksen todennäköisestä tulevaisuudesta, suurimmista ongelmista, joita kohtaamme. Ratkaisuehdotuksissa toki on eroja.
Suomi on nostanut esiin kolme painopistettä, ja ne ovat saaneet laajasti kannatusta.
Ensinnäkin Euroopan strategisen kilpailukyvyn vahvistaminen:
Euroopan on parannettava kilpailukykyään. Se on parasta suomalaisille yrityksille, ei uudet tukivälineet. Meidän on kevennettävä byrokratiaa, meidän on harjoitettava kestävää finanssipolitiikkaa ja kehitettävä pääomamarkkinaunionia. Lisäksi meidän on edistettävä tutkimusta, kehitystä ja innovaatioita.
Viime vuosina tehdyistä valtiontukijoustoista tulee päästä eroon. Ne ovat johtaneet jäsenmaiden keskinäiseen epäreiluun kilpailuun. Epäterveellä valtiontukipolitiikalla on suurten jäsenmaiden tuki. Vähemmän vauraat jäsenmaat taas vaativat EU-tason tukivälineitä, joilla epäreilua kilpailuympäristöä tasoitettaisiin. Tällaiset välineet eivät yleensä ole edullisia meille — me emme ole saamapuolella. Niistä muodostuu helposti huonon talouspolitiikan jatkeita, ei aidosti tuottavuutta vahvistavia ajureita. [Timo Harakka: Sehän oli rakentavaa!]
Unionilla on edessään vaikea keskustelu rahoituksesta: Ukraina, puolustus, vihreä siirtymä, laajentuminen. [Matias Mäkynen: ”Ei käy!”] Tarpeet ovat suuria. On pystyttävä priorisoimaan.
Päätään nostaa myös yhteisen velan ottaminen. Sitä emme kannata, eivätkä kanssamme samoin ajattelevat useat jäsenmaat. [Matias Mäkynen: Mitä te siis kannatatte?] Hallitus osallistuu aktiivisesti unionissa käytävään keskusteluun, joka tiivistyy seuraavissa rahoituskehysneuvotteluissa. Suurin huolemme liittyy puolustukseen ja Ukrainan rahoitukseen.
Meidän toinen painopisteemme on Euroopan kokonaisturvallisuuden parantaminen:
Tähän liittyvät jäsenmaiden oman puolustuksen vahvistaminen, puolustusteollisuuden vauhdittaminen ja rajaturvallisuus.
Kriisivarautuminen on yksi kulmakivistä. EU:n ja sen jäsenvaltioiden tulee paremmin varautua monimuotoisten kriisien määrän kasvuun.
Suomen aloite — varautumisunioni — sai lentävän lähdön. Presidentti Sauli Niinistöllä on tässä keskeinen rooli osana hänen laajempaa turvallisuuteen ja puolustukseen liittyvää selontekoaan.
Ukrainan tukea täytyy jatkaa samalla, kun vauhditamme omaa puolustusteollisuuttamme ja ‑kyvykkyyksiämme. On ilmeistä, että Venäjä valmistautuu pitkään konfliktiin lännen kanssa. Se on pysyvä sotilaallinen uhka Euroopalle. Suomi ehdotti yhdessä kolmentoista jäsenmaan kanssa Euroopan investointipankin rahoituksen laajempaa hyödyntämistä puolustusteollisuuden kapasiteetin kasvattamisessa. Tämä sai huippukokouksen yksimielisen tuen. Me tarvitsemme kuitenkin lisää toimia, sillä ammuspula Ukrainassa on huutava ja myös kumppaneidemme on täydennettävä varastojaan. Turvallisuusympäristön muutos heijastuu selvästi Suomen itärajalle ja Itä-Suomeen. Suomi varautuu aktiivisesti hybridivaikuttamisen jatkumiseen ja tekee EU-komission kanssa tiivistä yhteistyötä, jotta meillä on jatkossa parempia välineitä myös unionitasolla. Myös itäisten raja-alueiden elinvoimaan tarvitaan EU-tason tukivälineitä.
Meidän kolmantena kärkenämme on puhtaan siirtymän sekä biotalouden ja kiertotalouden mahdollisuuksien edistäminen. Tämä tarkoittaa edelläkävijyyttä puhtaan energian saralla. Oikealla ilmastopolitiikalla voimme parantaa huoltovarmuutta, vahvistaa taloutta ja lisätä eurooppalaisten raaka-aineiden saatavuutta. Kun luovumme fossiilisista polttoaineista ja torjumme ilmastonmuutosta, voimme samalla kasvattaa kilpailukykyämme ja luoda työpaikkoja. Haluamme Suomeen puhdasta energiaa — ydinenergiaa, tuulivoimaa, aurinkoenergiaa ja bioenergiaa. Kun Suomessa on runsaasti edullista puhdasta energiaa, saamme tänne myös teollisuutta. Meillä on tarvittava teknologia ja osaaminen.
Tulevalla EU:n monivuotisella rahoituskehyksellä tulisi osaltaan edistää näiden tärkeiden painopisteiden toteutumista, ja oikeusvaltioperiaatteen tulee muodostaa pohja kaikelle, mitä teemme.
Arvoisa puhemies! Jean Monnet’lla oli vahva visio Euroopasta. Hän ehdotti myös eurooppalaisen armeijan perustamista, mutta esitys kaatui — missäpä muualla kuin Ranskan parlamentissa. [Timo Harakka: Suomen parlamentissa!] Euroopan kollektiivinen turvallisuus oli hieman aiemmin järjestetty Naton kautta.
Strategiatyön rinnalla Eurooppa-neuvosto valmistelee EU:n laajentumista ja sisäistä uudistamista. Meillä on oltava rohkeutta visioida ja ravistella vanhoja rakenteita. Realismia on, että aika ei ole suotuisa perussopimusten merkittäviin muutoksiin. Nykysopimusten puitteissakin voidaan tehdä jo paljon. Avaintavoitteista on luettavissa hallituksen visio Euroopasta, joka on kilpailukykyisempi, turvallisempi ja toimintakykyisempi mutta laajempi ja globaalisti vahvempi, yhtenäinen Euroopan unioni. Hallituksen avaintavoitteet ovat silti ennen kaikkea pragmaattisia. Se leimaa myös Eurooppa-neuvostossa strategisen agendan valmisteluun liittyvää työtä. Unionia voidaan kehittää, kunhan vain on tahtoa.
Ensimmäinen varapuhemies Paula Risikko
:Kiitoksia. — Nyt myönnän vastauspuheenvuoroja, ja ne varataan painamalla V-painiketta. — Ja aivan ensimmäisenä puheenvuoron käyttää vielä suuren valiokunnan puheenjohtaja, edustaja Autto.