Jos aloitan tästä viimeisestä kysymyksestä: Se summa, joka siellä on, on ainoastaan niissä tapauksissa — meillä ei ole muuta yhdistymistukea — jos semmoinen kunta, joka on todella huonossa kunnossa, liittyy johonkin toiseen kuntaan, jotta valtionosuudet eivät tipu, ja tätä ei ole käytetty, vaikka on ollut se useampi miljoona euroa siellä. Sitä ei ole kertaakaan vielä käytetty. Ja sen takia, että se on tämän kokoinen summa, niin sillä ei ole ihan hirveästi merkitystä, jos ei sille ole tarvetta. Toivoisin, että sille voisi olla vaikka tarvetta enemmänkin.
Mutta jos mennään alueellistamiseen liittyen: Koordinaatioryhmä on todellakin arvioimassa myöskin sitä, minkälaisia lainmuutoksia tarvitaan, koska on tarve myöskin uudistaa alueellistamislainsäädäntöä, ja tämän hyvän selvityksen pohjalta, niin kuin Ikonen hyvin tietää, monipaikkaisuus tulee olemaan yhteispalvelupisteiden ohella — tai millä nimellä ne missäkin ovat — tulevaisuuden alueellisten palveluiden ja ihmisten töiden järjestelyjen osalta se linjaus.
Muutama asia varmaankin näihin yhtiöihin liittyen, Veikkauksen osalta: Veikkaus on järjestöjen perustama, jotenka tuntuu pahalta, jos ajatellaan, että järjestöt eriytettäisiin Veikkauksesta, koska Veikkaus ja RAY eivät ole valtion alun perin vaan järjestöjen itse perustamat. Näihin peliongelmaisiin liittyen on totta, että Veikkauksella on vastuu niistä peliongelmaisista ja myöskin rahoituksen hoitamisesta sinne. Suurin osa Peluuriin tulevista uusista ongelmallisista tilanteista on ulkomaisten peliyhtiöiden aiheuttamia. Yhä edelleen siis tavoitteen pitää olla vähentää peliongelmia, mutta ulkomaisten peliyhtiöiden osalta se Veikkauksen toimin ei ole mahdollista. Tämän pitää varmaankin olla kaikille selvä.
Näihin kiinteistöihin: Muun muassa Senaatin osalta erityisesti turvallisuuspuolelta tässä Kopra kysyi sitä ajatusta, miten on. Hallitusohjelmaan on kirjattu, että Senaatin sisälle perustettaisiin erillinen yhtiö tai liikelaitos puolustuskiinteistöille. Puolustuskiinteistöthän ovat jo Senaatissa, mutta nyt sinne saataisiin Puolustusvoimille paremmin omaa päätösvaltaa, niin että siellä olisi erillinen oma yhtiö, joka sitten hallinnoisi Puolustusvoimien kiinteistöjä, ja tiedän hyvin, että tätä samaa keskustelua on käyty myöskin Rajan ja poliisin ja muidenkin turvallisuuskiinteistöjen osalta, koska ne kustannukset ovat olleet aika kohtuuttomia niitten nousujen osalta, kun on kunnostettu tai rakennettu uusia kiinteistöjä.
Tähän kaupungistumiseen: Suomela kysyi myöskin kiinteistöverosta ja muusta. Se uudistus, mitä muistan, että on tällä hetkellä meneillään, on näitten arvostusten osalta... [Hälinää]
Toinen varapuhemies Juho Eerola
:Nyt — ministeri Paatero, anteeksi — voinko pyytää takariviä vähän hiljentymään? Valtava supina kuuluu tänne.
Kiitos. — Ja Yrttiahon kysymyksiin, jotka olivat taas eri aihetta, korruption kitkemisestä: Kyllä, meillä on myöskin mainittujen julkisuuslain ja kunnallisen viranhaltijalain ja valtion virkamieslain lisäksi meneillään kuntalain uudistus, jossa mietitään esteellisyyksiä, että mitenkä jos meillä on tilanteita, että kuntien viranhaltijat ovat yhtiöiden hallituksissa, ja näitten tilanteiden purkamista tullaan katsomaan läpi, että miten se tulevaisuudessa on. Aikataulua tähän viranhaltijalain uudistamiseen en tällä hetkellä tiedä. Julkisuuslain osalta oikeusministeriö — oikeusministeri oli täällä äsken — on tehnyt selvityksen, ja se raportti on saatavissa.
Täällä useampi kysyi kaupunkipolitiikasta, ja siihen liittyen meillä on hallitusohjelmassa erikseen määritelty, että tehdään yhteistyötä metropolialueen kanssa, ja sitä yhteistyötä olemme jo aloittaneet. Meillä on hyvä lista asioista, mitä on tästä kuuden kunnan kanssa valtiolla tekeillä. Meillä on yli sadantuhannen asukkaan kunnille MAL-sopimukset, joista tulee vielä 12-vuotisia, elikkä lisätään sillä lailla suurempien kaupunkien kanssa tehtävää yhteistyötä, erikseen tehdään seutukaupungeille omaa ohjelmaa ja yhteistyötä, ja sitten meillä on vielä erillisenä harvaan asuttujen alueiden ohjelma. Ajatus on, että kun kaikille kunnille, kuntako’oille ja kaikille alueille eivät ole mahdollisia samat toimenpiteet, niin hallitusohjelmassa on haluttu jo näin eriyttää tätä toimintaa.
Anteeksi, jäi Veikkauksen toiminnasta äsken mainitsematta, että meillä toivottavasti mahdollisimman nopeasti saadaan arpajaislaki etenemään, koska se on se, millä pelisäännöillä Veikkaus tulee tulevaisuudessa toimimaan — mitenkä mainostaminen, minkälaisia pelejä, minkälaisella ohjauksella — ja tästä syystä näen, että tällä voidaan myöskin turvata Veikkauksen toimintaa, kun saadaan tarkemmat rajat, mutta voidaan myöskin katsoa se taso, millä sitä tuloutusta sitten tulevaisuudessa kaikkiin näihin toimintoihin saadaan.
Tästä VOS-järjestelmästä ja kasvukaupunkien erityispiirteistä: Meillä on valtionosuusjärjestelmän uudistustarpeita tietysti. Meillä täällä oli toinen ja kolmaskin kysymys sotesta, ja kun se sote, uusi maakunta, lähtee liikkeelle, niin siinä kohtaa koko valtionosuusjärjestelyt ja tasausjärjestelmät on tehtävä molempiin, sekä kunnille että näihin sote-maakuntiin, ja se on tietenkin iso urakka, ja siellä molemmissa tulee olemaan tasausjärjestelmän lisäksi myöskin samoja elementtejä, elikkä saaristolaisuus, syrjäisyys, sairastavuuskriteerit, kaksikielisyyskriteerit ja muut, aivan varmasti tulevaisuudessakin, mutta niitä painotuksia joudutaan katsomaan, ja siinä kohtaa tulee muun muassa suurten kaupunkien, erityisesti pääkaupunkiseudun, osalta ulkomaalaisten osuuden huomioiminen, pitääkö sitä muuttaa.
Sitten oli jo täällä ihan alussa kysymys valtionyhtiöiden vastuullisuudesta: Kyllä, me olemme tekemässä periaatepäätöstä, mihinkä kirjoitetaan myöskin tätä valtionyhtiöiden vastuullisuutta. Siinä samalla kun mietitään omistusrajoja, samalla kun mietitään palkitsemiskäytäntöjä, niin myöskin vastuullisuutta. On se sitten vastuullisuus liittyen ympäristöasioihin, verotukseen, työntekijöihin tai mihin muuhun tahansa, niin nämä kaikki käydään siinä kohtaa keskustellen läpi. Toivottavasti päästään etenemään huomattavasti niitten osalta. [Paula Risikko: Ja Vaasa!] — Vaasa, kaivoin sen erikseen täältä. Hyvä että muistutitte.
Täällä lukee hallituksen esityksessä, että ”on uusina tehtävinä otettu huomioon myös hallitusohjelman mukaisesti Vaasan keskussairaalan muutos laajan päivystyksen sairaalaksi, miljoona euroa”. [Paula Risikko: Kelle se jaetaan?] — Tässä kohtaa se tavoite on, että tämä 1 miljoona euroa menee sille Vaasan sairaalalle. [Puhemies koputtaa — Kimmo Kiljusen välihuuto] — Meillä on digituki, sen mainitsin jo äsken, [Puhemies: Aika!] erillisenä hankkeena. — Kiitos.
Ensimmäinen varapuhemies Tuula Haatainen
:Tässä varmasti on vielä monia yksityiskohtia, joita sitten valiokunnassa myöhemmin käydään läpi.
Nyt siirrytään sitten seuraavaan aiheeseen eli ympäristöministeriön pääluokkaan, ja ministeri Ohisalo on täällä ympäristöministeri Mikkosen sijasta esittelemässä tämän kokonaisuuden.