Kiitos, arvoisa puhemies! Tuossa jo aiemmin pääsin hieman purkamaan alkua, miten tähän pakettiin tultiin ja miten tämä niin sanottu kiristyspaketti, tai myöhemmin ehkä nimen ”mafiapaketti” saanut kokonaisuus, sai alkunsa, miten Suomen neuvottelut tässä lähtivät käyntiin, miten meitä käytännössä käytiin kiristämään tarjouksella, josta ei voi kieltäytyä. En tiedä, minne se hevosenpää toimitettiin, jos noudatetaan tätä samaa kielikuvastoa vielä eteenpäinkin.
No, siihen, että Suomi ei mitenkään voi nettohyötyä tästä paketista: Ei tietenkään voi, koska sehän on sidottu EU:n yleiseen rahoituskehykseen, joka siis suomeksi sanottuna on yhtä kuin EU:n budjetti seitsemäksi vuodeksi. Sitova budjetti — kun se kerran allekirjoitetaan, niin sen mukaan sitten menevät jäsenmaksumme ja maksupalautusten saantiperusteet. Eli sille me emme mitään voi, jos me tähän kerran lähdemme mukaan. Se kehyshän on lähtökohtaisesti jopa paljon epäedullisempi kuin entinen runsasta nettomaksua tuottanut rahoituskehys Suomelle oli, ja lähtökohtaisesti oli virhe lähteä neuvottelemaan sitä kehystä tällaisella ajattelutavalla.
Kun täälläkin on monissa hallituksen edustajien puheenvuoroissa todettu, että brexit aiheutti kustannuksia jäljelle jääneille jäsenmaille, niin eihän se mitenkään voi olla niin, että jos Britannia lähtee EU:sta, niin sen aiheuttamaa lovea ei leikata pois EU:n budjetista vaan annetaan käsi ojossa jäljelle jääville jäsenmaille ja sanotaan, että maksakaa se, mitä Britannian jäljiltä jää maksamatta. Britannia ei tähän pakettiin nyt joudu lähtemään, se ei joudu pönkittämään Itä- ja Etelä-Euroopan maiden taloutta. Me kaikki tiedämme, ettei tätä pakettia olisi tullutkaan, jos Britannia ei olisi EU:sta lähtenyt, elikkä tämä on nyt se brexitin suurin uhri. Britannia kyllä porskuttaa. Britannia pärjää hyvin, se on suurvalta — kaupankäynnin suurvalta, sotilaallinen suurvalta — siellä on talouskasvu hyvässä käynnissä verrattuna Suomeen ja muuhun euroalueeseen. Ei se brexitistä kärsi, mutta EU ja me tulemme täällä kärsimään brexitistä, koska nyt EU:ssa on valloillaan sellainen ajattelutapa, joka johtaa näihin typeriin päätöksiin nyt ja tulevaisuudessa.
Meidän täytyy muistaa, että seuraava Saksan liittokansleri on joka tapauksessa käytännössä myönteinen eurobondeille, eli siellä voi tulla valituksi CDU:n uusi Venäjälle ystävällismielinen puheenjohtaja — on hyvät välit sinnekin sen ohella, että kannattaa näitä eurobondeja ja etelälle rahan kippaamista — tai sinne voi tulla valituksi vihreiden liittokansleri, molemmat erittäin huonoja vaihtoehtoja Suomen kannalta. Saksa ei enää ole näiden asioiden tulppana. Italia ja Espanja voivat kiristää ihan miten paljon haluavat, Ranska säestää mukana ja Saksa suostuu. Kuvitteletteko te siellä hallituksessa vakavissanne, että Suomi jatkossa pysäyttää näitä asioita ainakaan yhtään sen enempää kuin aiemmin? Eihän tässä ajatuksessa ole kerta kaikkiaan mitään järkeä.
Tähän, miten asia on Suomessa käsitelty perustuslain näkökulmasta: Onko tämä vallansiirto? Tämähän on vallansiirto. Perustuslakivaliokunta on todennut, että tämä on vallansiirto. Tässä tehdään sellaisia asioita, mitä aiemmin ei ole tehty, mutta perustuslakivaliokuntahan on ollut kannanotossaan varsin johdonmukainen. Peruslakivaliokunta kesällä esitti sellaisen ponnen, että tätä pakettia ei saa edistää nykymuodossa. No, hallitus teki jonkinlaisia neuvottelutuloksia, suurissa lainausmerkeissä, että lahjapaketin osuus muuttui jonkun kymmenen prosentin. No, satoja miljardeja sinne, toinen tänne, periaate pysyi samana: lahjaraha annetaan. Muuttuiko se silloin pois nykymuodostaan? Ei se muuttunut. Hallitus ketkuili tässä asiassa perustuslakivaliokunnan selvän lauseen ympäri aivan samalla tavalla kuin EU ketkuili omien perussopimustensa ympäri tämän itse paketin muodostamisessa. Mitä isot edellä, sitä pienet perässä. Eihän perustuslakivaliokunta voi vatkata ottamaansa juridista tulkintaa. Sen täytyy olla johdonmukainen ja vaatia tämä kaksi kolmasosaa. Hallitus on sivuuttanut tähän mennessä perustuslakivaliokunnan kannanotot täysin johdonmukaisesti. Tämä ei voi jatkua. Tämä on aivan uskomatonta toimintaa. Kuinka te kehtaatte sivuuttaa Suomen perustuslain valtiosäännön tulkitsijan kannanotot?
Kun te sanotte täällä, että Euroopan unioni tulkitsee EU-oikeutta, niin käsitykseni mukaan EU ei kuitenkaan ole itsenäinen valtio vaan se koostuu itsenäisistä valtioista, ja itsenäisellä valtiolla on viime kädessä oikeus tulkita lainsäädäntöä omalla tahtomallaan tavalla. EU ei ole Suomen yläpuolella suvereenina toimijana.
Se, onko tämä paketti EU:n perussopimusten mukainen, on sen takia epäoleellista keskustelua. Emmehän me tyhmiä ole. Kyllä me kaikki ymmärrämme, että EU:sta kyllä löytyy se taho, joka selittelee ja kiemurtelee tämän asian niin, että EU ei ole rikkonut omia sääntöjään. Ei EU-tuomioistuin tule sanomaan, hyvät ihmiset, että EU on toiminut väärin antaessaan 750 miljardia rahaa jakoon Euroopan unionissa. [Puhemies koputtaa] Ei EU tule toimimaan näin. Kyse onkin vain siitä, kokeeko Suomi suvereenina valtiona, että paketti siirtää siltä valtaa ylikansalliselle elimelle ja tekee päänavauksen jatkossa tehdä vastaavia siirtoja.
Väärät argumentit paketin välttämättömyydestä — otan tässä kohtaa kaksi esimerkiksi.
On tämä, että sanotaan meidän vientiteollisuutemme suuresti hyötyvän tästä paketista: Kuitenkin on niin, että markkinaosuuksista Suomen vientiteollisuudella 6 prosenttia menee paketista eniten hyötyviin maihin. Pääasiassa me viemme rahaa kilpailijamaidemme kilpailukyvyn parantamiseen ja oletamme sen jälkeen, että ne ostavat meidän tuotteitamme. No, eihän tämä näin toimi. Viro hyötyy nettona miljardeja toisensa perään. Viro kilpailee suoraan Suomen kanssa yritysten sijoituspaikkana. [Puhemies koputtaa] Se tulee viemään suomalaisten työpaikat suomalaisten rahalla. Tämä vientiteollisuusargumentti on aivan läpimätä ja täysin epä-älyllinen. En ymmärrä, kuinka joku kehtaa sellaista täysin vakavissaan täällä edes esittää.
Sitten tämä turvallisuus. Niinhän tämä menee, että kun et mitään muuta suomalaisessa keskustelussa pysty argumentoimaan, pelaat viimeisenä Venäjä-kortin eli sanot: ”Venäjä sitä, Venäjä tätä.” Ja nyt tässä on pelattu tämä Venäjä-kortti, mutta minäpä nokitan: kysyn, montako divisioonaa on EU:lla. Minkälaista turvallisuutta te ajattelitte EU:n tuovan meille sotilaallista ydinasesuurvaltaa vastaan? Me emme ole sotilasliitossa mukana vaan me olemme pelkässä kauppaliitossa, missä on löyhä sopimus, jonkinnäköiset turvatakuut, joiden toteuttamiseen ei ole olemassa minkäänlaista kapasiteettia, ei komentorakennetta, ei joukkoja, ei kerta kaikkiaan yhtään mitään. Jonkinnäköinen huolto sieltä voitaisiin ehkä Suomeen saada jonkinlaisessa kriisitilanteessa. Mutta suoraan sanottuna on aivan pötyä väittää, että EU tarjoaa meille sotilaallisessa mielessä yhtään minkäänlaista turvallisuutta. [Puhemies koputtaa] Muut EU-maat, käytännössä kaikki, ovat Natossa jo valmiiksi. Ne laskevat Naton varaan turvallisuutensa. Suomi ei ole Natossa.
Ja toinen pointti: Saksaan virtaa venäläistä kaasua. Saksa on typeryksissään ajanut alas ydinvoimansa. Saksa on tehnyt itsestään riippuvaisen venäläisistä fossiilisista polttoaineista. Tämä turvallisuuspoliittinen tekijä on täysin keskeinen siinä, että Euroopan unioni on esimerkiksi ollut kyvytön toimimaan Ukraina-asiassa. Euroopan unionin pakotteet Ukrainan suhteen ovat puolivillaisia ja tehottomia, niitä kierretään Valko-Venäjän kautta saksalaisten ja kumppanien toimesta. Ranskalaisetkin yrittävät käydä siinä kauppaa, kaasu virtaa Venäjältä. Eivät ne pakotteet ole todellisia. Tämä puhe tästä turvallisuudesta on täysin pötyä. Se, mikä on merkillistä, on se, että media ei kuitenkaan kyseenalaista näitä vääriä argumentteja vaan toistaa näitä täysin kritiikittömästi. Tällaisen argumentin voi vain esittää, sanoa, että EU tuo Suomelle turvallisuutta perustelematta, [Puhemies koputtaa] mitä ihmeen turvallisuutta se ylipäänsä pystyisi Suomelle tuomaan.
Meillä on jaettu rahat noin henkisesti, vaikkei tätä pakettia ole vielä edes päätetty: Hallitus on tuonut tähän saliin esityksen siitä, miten tämän elvytyspaketin rahat jaettaisiin Suomessa, vaikka omien varojen päätöksen käsittely on käynnissä vasta tällä hetkellä täällä eduskunnassa. Ennen kuin tämä on hyväksytty, Suomi ei ole mukana paketissa. Me emme tiedä, paljonko Suomen saanti tulee kutistumaan. Se kutistuu lisää, jos me hoidamme asiamme hyvin — kuulitte oikein, jos me hoidamme asiamme hyvin. EU on sellainen kolhoosi, joka palkitsee siitä, että hoitaa asiansa huonosti. Eli jos me hoitaisimme asiamme huonommin, meillä olisi korona levinnyt pahemmin, meillä olisi enemmän velkaa, niin me hyötyisimme enemmän EU:sta. Eikö tämä ole vähän nurinkurinen järjestys? No, tässä rahojen etukäteen jakamisessa varmaankin on tarkoituksena jakaa painetta siihen, että rahat nyt myönnettäisiin, kun ne siltarummut on jo tavallaan sinne maalle vähän niin kuin jaettu. Pieniä ovat [Puhemies koputtaa] silakat joulukaloiksi, satoja miljoonia menee ympäristöhöpötyshankkeisiin, kymmeniä miljoonia menee maaseudulle, ja keskustapuolue tuulettaa, että nyt me olemme tehneet aivan valtavan voiton.
Kysyn, mitä on sääntöperäisyys, joka ei perustu sääntöihin. Siitähän tässä on kysymys. Mitä on turvallisuus ja vakaus, joka perustuu jatkuviin kriiseihin, niistä toiseen hortoilemiseen ja kiristykseen ja rahan kinuamiseen näiden kriisien varjolla? Tätähän tämä EU, joka nyt on edessämme, edustaa. Myös monet EU-myönteiset henkilöt vastustavat tätä pakettia, koska tässä on kyse perussopimusten vääristelystä ja yhteisvastuusta, jonka piti olla kiellettyä aiemmin. Moni EU-myönteinen on erittäin pettynyt tähän asiaan, että EU on muuttunut sellaiseksi, mitä sen ei pitänyt olla. Hallituspuolueista keskusta on sanonut, että liittovaltioon ei pidä mennä. Tarvitaan sen jälkeen jotain kansanäänestyksiä — sellaisiakin puheita on tainnut olla. Sosiaalidemokraatit ovat [Puhemies koputtaa] sanoneet, että yhteisvelkaan ei pidä mennä. Nyt kuitenkin kummatkin puolueet ovat tukemassa sekä liittovaltioon että yhteisvelkaan menemistä.
Siinä mielessä olen nyt vähän pettynyt kokoomuslaisiin, että he ovat lähteneet tämän lausumapelleilyn — suomeksi sanottuna — taakse. Eli kun saadaan valtiovarainvaliokunnan mietintöön muutama lausuma, niin sen jälkeen ollaan tyytyväisiä. Tämähän on itsepetosta, ei täällä ole kukaan niin yksinkertainen, että tämän oikeasti uskoisi. Ja kun perinteisesti kokoomus ja keskusta ovat olleet ylikansalliselle velalle ja yhteisvastuullisuudelle kriittisiä puolueita — no eipä täällä kyllä kovin montaa kokoomuslaista ja keskustalaista ole tätä puolustelemassakaan — niin nyt selittelevät, että onhan tämä paketti nyt paha mutta kun se on muka ainutkertainen. Mitäs sitten, kun tulee se seuraava paketti? Se oli se kuuluisa sanonta, että ”kymmentä vastaa, mutta entä sitten, kun tulee se yhdestoista?”
Kun puhutaan paljon [Puhemies koputtaa] etelästä, unohdetaan puhuminen idästä. [Puhemies koputtaa] Unohdamme sen, kun hallitus on pyhänä asiana julistanut tätä oikeusvaltioperiaatetta Puolan ja Unkarin suuntaan, että nyt sitten, kun siellä hieman poseerataan, että noudatammepa oikeusvaltiota — kaikissa muissakin Itä-Euroopan maissa on muuten enemmän ja vähemmän oikeusvaltio-ongelmia — sinne kaadetaan kymmeniä miljardeja rahaa. Suomi muuten vivuttaa siellä Itä-Eurooppaa, Puolaa, Unkaria, maksaa puolalaisten ruskohiilestä luopumisen, Unkarin erilaiset hankkeet. Jos sieltä todetaankin, että jotain väärinkäytöksiä on tapahtunut, niin milläs otat rahat pois, kun ne rahat on jo kerran jaettu. Suomen hallitus toimii siis käytännössä Itä-Euroopan korruptoituneiden hallitusten takuumiehenä ja kantaa sinne rahamme. Se on melkein pahempi kuin tämä Italia. Italiahan on periaatteessa jopa nettomaksaja, mitä eivät Itä-Euroopan maat tule koskaan olemaan. Me tiedämme, että Euroopan unioni meni peruuttamattomasti pilalle siinä kohtaa, kun Itä-Euroopan maat otettiin siihen poliittisin perustein mukaan ennen kuin ne olivat missään määrin taloudellisesti valmiita olemaan Euroopan unionin jäseniä. [Puhemies koputtaa] Tästä voisin jatkaa seuraavissa puheenvuoroissa. [Naurua — Jussi Halla-aho: Tuskin maltamme odottaa!]
Toinen varapuhemies Juho Eerola
:Joo, arvoisat edustajat, muistutan tässä yhteydessä siitä 5 minuutin suosituksesta, joka näille puheille on annettu. — Ja nyt katsotaan, kun edustaja Mäenpää näyttää esimerkkiä suosituksesta, 7 minuuttia.