Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi leipomotyölain 5 §:n kumoamisesta ja työntekijöiden lähettämisestä annetun lain muuttamisesta on tässä käsittelyssä. Mietintö ei ole yksimielinen, ja esittelen nyt tässä vastalauseen kyseiseen lakiesitykseen.
Orpon—Purran hallituksen esitys leipomotyölain 5 §:n kumoamiseksi ja työntekijöiden lähettämisestä annetun lain muuttamiseksi jatkaa suomalaisen työlainsäädännön murentamista pykälä kerrallaan. Lain 5 §:n yksi tarkoitus on ollut vähentää yötyön teettämistä. Työlainsäädännöllä on säädetty Suomessa tehtävien työntekijöiden edellytyksistä ja rajoista ja suojelusta nimenomaan työntekijöiden lähtökohdasta ja näkökulmasta.
Miksi tätä tehdään: yötyön kuormittavuus on taustalla. Jo vuonna 1961 on säädetty laki leipomotyöntekijöiden korotetusta palkasta yötyön aikana. Ja sääntelyllä, kuten aikaisemmalla täyskiellolla, oli tarkoituksena jatkuvaa yötyötä tekevien terveyden suojelu. Yötyötä haluttiin rajoittaa yötyön hinnalla, jotta yötyötä teetettäisiin vähemmän ja näin suojeltaisiin työntekijöitä terveyshaitoilta ja sairauksilta. Yötyö kuormittaa työntekijää fyysisesti ja psyykkisesti enemmän kuin päivätyö, ja siksi on tärkeää korostaa, että vältetään monia terveyshaittoja, jotka liittyvät yötyöhön. On akuutteja ja kroonisia terveysriskejä, kuten unihäiriöitä ja väsymystä, työtapaturmia, reumaa, kakkostyypin diabetesta, verenpainetautia, raskaudenajan terveysriskejä ja raskaudenkeskeytyksiä, lyhyiden ja pitkien sairauspoissaolojen riskiä ja niin poispäin. Eli siellä paljon ongelmia on.
Mutta iso ongelma tässä poistossa on se, että ansiotaso laskee yötyötä tekevillä työntekijöillä ja toimihenkilöillä paljon. Hallituksen halu kumota yötyölaki on sillä tavalla kohtuuton, että taloudelliset menetykset työntekijöillä ja toimihenkilöiden osalta ovat jopa 9 000—14 000 euroa vuodessa, erittäin merkittävä summa. Nämä summat tulevat Elintarviketyöläisten Liitto SELin selvityksistä, myös toimihenkilöiden Ammattiliitto Pron selvityksistä, mutta myöskin Elintarviketeollisuusliitto eli työnantajapuoli sanoo, että kolmivuorotyötä tekevien työntekijöiden palkkatulosta erialaiset työaikalisät muodostavat 860 euroa, eli sama suuruusluokka tässä on kyseessä — eli ovat todella isoja.
Sitten tämä heijastuu myös sillä tavalla kyseisen alan tilanteeseen, että täällä on myöskin yleissitovuus vaakalaudalla, kun järjestäytyneitä yrityksiä on vain 25, jotka kattavat noin 42 prosenttia alan työntekijöistä. Siis 42 prosenttia on järjestäytyneessä yrityksessä ja se on edelleen yleissitova, ja 800 yritystä on ulkopuolella, mutta heihin noudatetaan tätä työehtosopimusta. Nyt jos tämä yleissitovuus menee tässä jatkossa, niin laki olisi turvannut tämän korotusosan kaikille, ja nyt sitten, jos se poistuu ja sitä korvaavaa järjestelmää ei saada sovittua, niin se poistuu sitten joka tapauksessa niiltä 800:lta ja jäisi vain niitä kompensaatioita, mitä nyt sitten ehkä työehtosopimuksella tullaan tekemään, eli täällä on toinen iso näkemysero. Eli tästä tulee niin kuin todellisia alakohtaisia isoja vaikutuksia.
Arvoisa puhemies! Täällä on myös tietenkin näkemyseroja työnantaja- ja palkansaajapuolella siitä, kuinka isoa osaa tämä koskee, mutta noin 30:tä prosenttia alan työntekijöistä. Tämä on niin merkittävä, että tämä olisi tarvinnut siirtymäajan ja siksi olisi ollut hyvä, että tässä olisi vähintään neljän vuoden siirtymäsäännös. Se olisi taannut sitten paremman sopeutumisajan ja myös työehtosopimusosapuolille mahdollisuuden sopia se asiallisesti.
Siksi tässä esitämme, että lakiehdotukset 1 ja 2 hylätään. — Kiitos.
Puhemies Jussi Halla-aho
:Kiitoksia. — Edustaja Suhonen, olkaa hyvä.