Arvoisa puhemies! Tämä vuoden kolmas lisätalousarvioesitys lisää määrärahoja noin 2,2 miljardia euroa ja vähentää varsinaisia tuloja 185 miljoonaa euroa. Verotuloarvioissa on havaittu alenemaa erityisesti ansio- ja pääomatuloverojen, perintö- ja lahjaveron sekä arvonlisäveron tuloarvioiden heikentymisenä. Sekalaisia tuloja puolestaan lisää Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelmaan liittyvä 50 miljoonan euron lisärahoitus, joka maksetaan EU-rahoitteisesta Euroopan maaseudun kehittämisen maatalousrahaston elpymisvälineestä. Määrärahoihin ja valtuuksiin esitetään muutoinkin 238 miljoonan euron lisäystä, joka liittyy EU:n elpymisen palautussuunnitelman toimeenpanoon. Tässä vaiheessa, kun lopullinen kansallinen elpymis- ja palautumissuunnitelma on toimitettu komissiolle, Suomi hakee 13 prosentin ennakkomaksua, ja sitä vastaava rahoitus tarvitaan omaan kansalliseen budjettiin, että hankkeet saadaan liikkeelle.
Tärkeä osa määrärahalisäyksistä on koronavirustilanteen lievittämisestä johtuvaa. Erityisesti lapsille ja nuorille aiheutuneita negatiivisia vaikutuksia koetetaan ehkäistä. Suurin osa tästä 111 miljoonan euron kokonaisuudesta kohdistuu opetus- ja kulttuuriministeriön sekä sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonaloille ja siellä päihdepalveluiden ja mielenterveyspalveluiden saatavuuden parantamiseen.
Kaikkiaan kolmas lisätalousarvioesitys lisää valtion nettolainanoton tarvetta noin 2,5 miljardia euroa, ja nettolainanoton lisäys ilman elpymis- ja palautumistukivälineen määrärahoja on arviolta 2 240 miljoonaa euroa. Näin valtion nettolainanotoksi tänä vuonna arvioidaan noin 14,4 miljardia euroa. Valtionvelka nousisi vuoden lopussa noin 139 miljardiin euroon, 56 prosenttiin bruttokansantuotteesta.
Näistä pääluokkakohtaisista ehdotuksista muutama sana.
Varhaiskasvatuksen, esi- ja perusopetuksen ja vapaan sivistystyön lisäys juuri koronaperusteisesti, 40 miljoonaa euroa, on tärkeä tässä jälkihoitotilanteessa ja pitää kohdentaa kunnille tuon tarpeen mukaan. Koronavirusepidemian ilmaantuvuudessa on ollut huomattavia kunta- ja aluekohtaisia eroja, ja myös sen vaikutukset ovat hyvin erilaisia eri paikkakunnilla. On siksi tärkeää, että lisärahoituksen kohdentamisessa otetaan huomioon erityisesti ne kunnat, jotka ovat kärsineet pahiten koronaepidemiasta. On myös välttämätöntä, että kunnat kohdentavat rahoituksen nimenomaan oppimisvajetta vähentäviin toimiin.
Valiokunnan mielestä on perusteltua, että lisärahoituksen eräänä myöntämisehtona on opetushenkilöstön lomautuskielto, mikä on keskeistä oppimisvajeiden paikkaamisen kannalta. Valiokunta toteaa erityisesti, että koronavirusepidemia voi aiheuttaa kauaskantoisia oppimis- ja hyvinvointivajeita, joiden laajuutta ja vaikutuksia on tässä vaiheessa vaikea vielä arvioida. On siksi tärkeää, että jatkossa arvioidaan tarvetta tukitoimien lisäämiseen. Tukitoimia lisätään sitten erikseen myös vapaan sivistystyön oppilaitosten käyttökustannuksiin, ammatilliseen koulutukseen ja lukiokoulutukseen. Valiokunta on tyytyväinen, että oppimisvajeiden paikkaamiseen osoitetaan lisäresursseja myös lukio- ja ammatillisessa koulutuksessa. Lukiokoulutuksessa tukitoimia esitetään 15 miljoonaa euroa ja ammatillisessa koulutuksessa 5 miljoonaa euroa. Lisärahoituksella jatketaan ja laajennetaan jo aiemmin myönnetyillä lisäresursseilla käynnistettyjä tukitoimia.
On tärkeää, että lisäpanokset edistävät myös nuorten myöhempää kouluttautumista, sillä opintojen hidastuminen ja oppimistulosten heikentyminen voivat vaikuttaa yo-tutkinnon valmistumiseen ja arvosanoihin ja tätä kautta jatko-opintoihin siirtymiseen. Valiokunta pitää myös tärkeänä, että rahoituksen riittävyyttä seurataan ja varmistetaan, että kaikilla koulutuksenjärjestäjillä on riittävät resurssit tukitoimien järjestämiseen.
Iso summa uutena eränä on sitten ohjattu työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonalalla turveyrittäjien avustamiseen, 30,6 miljoonaa euroa uutena määrärahana. Turpeen energiakäyttö on laskenut ennakoitua nopeammin, minkä vuoksi turvealan yritykset ja yrittäjät ovat ajautuneet tilanteeseen, jossa turvealalla ei ole aiemmassa laajuudessa liiketoimintaedellytyksiä. Asiantuntijakuulemisissa on tuotu esiin, että tukea tulisi voida myöntää niillekin, joiden jyrsinturvetuotanto loppuu mutta muu tuotanto vielä jatkuu. Valiokunta pitää tärkeänä sen selvittämistä, missä määrin kasvu- ja kuiviketurpeen tuotantoa voitaisiin turvata energiaturpeen tuotannon loppuessa. Valiokunta pitää tärkeänä, että turvealan yrittäjiä tuetaan ja alalla tapahtuvia muutoksia seurataan. On lisäksi tärkeää arvioida ja seurata tukijärjestelmän toimivuutta sekä tuen ja määrärahojen riittävyyttä.
Yritysten erityisrahoituksen puolella Finnvera Oyj:n vientitakuu- ja erityistakaustoiminnan pääomittamista varten esitetään Valtiontakuurahastoon siirrettäväksi 650 miljoonaa euroa. Rahastovarauksella varaudutaan tilanteeseen, jossa Valtiontakuurahastossa jäljellä olevat varat eivät riittäisi Finnveran vientitakuu- ja erityistakaustoiminnasta syntyvän tappiollisen erillistuloksen kattamiseen. Finnveran vientitakuuvastuista suuri osa liittyy tuleviin alustoimituksiin. Kun nuo kokonaisvastuut ovat 22,4 miljardia euroa, niistä alus- ja telakkavastuiden osuus on 11,5 miljardia euroa. Risteilyalan tulevaisuusnäkymät ovat nyt kohenemassa, ja näyttää sikäli hyvältä, että mitään laajoja tappioita ei lähiaikoina realisoituisi.
Kuntien järjestämään sosiaali- ja terveydenhuoltoon esitetään tärkeä kehittämismääräraha, 39 miljoonaa euroa, lasten ja nuorten tukitoimiin, joilla lievennetään koronavirusepidemian aiheuttamia haittoja. Määrärahasta käytetään 16 miljoonaa euroa mielenterveyspalveluiden saatavuuden parantamiseen ja 23 miljoonaa euroa päihdeongelmaisten hoitoon ja kuntoutukseen liittyvien palvelujen parantamiseen. Tämä on siis osa sitä 111 miljoonan euron kokonaistukipakettia lasten ja nuorten koronatilanteen jälkien paikkaamiseen.
On erittäin tärkeää vähentää tehokkaasti hoito-, kuntoutus- ja palveluvelkaa, sillä koronaepidemia on aiheuttanut mittavan hoitovelan sekä perustason palveluissa että erityistasolla etenkin niillä alueilla, jotka ovat eniten kärsineet koronaepidemiasta. Tänne tulee nyt kohdennettua määrärahaa 45 miljoonaa euroa, ja valiokunta kiinnittää erityistä huomiota mielenterveyspalveluihin liittyvään hoitovelkaan ja painottaa, että palvelujen saatavuutta on parannettava ja hoitoonpääsyä nopeutettava. Valiokunta muistuttaa, että hallitus on vuoden 21 budjettiriihessä sitoutunut siihen, että hoito- ja palveluvelkaa puretaan 450 miljoonaa euroa kokonaisuutena vuosina 21—23. Hoitovelan vähenemistä ja siihen osoitettujen resurssien riittävyyttä on jatkossa seurattava ja arvioitava.
Kokonaisuutena valiokunta päätösehdotuksessaan esittää, että eduskunta hyväksyy hallituksen esitykseen 95/21 valtiopäiville sisältyvän ehdotuksen vuoden 21 kolmanneksi lisätalousarvioksi mietinnössä todetuin muutoksin ja että eduskunta päättäisi, että vuoden 21 kolmatta lisätalousarviota sovelletaan 1. heinäkuuta alkaen. Mietintöön sisältyy kaksi vastalausetta. — Kiitos.
Puhemies Anu Vehviläinen
:Edustaja Heinonen.