Olemme huolissamme hyvinvointiyhteiskuntamme palveluiden tulevaisuudesta. Ilman kestävää julkista taloutta meillä ei ole maailman parasta peruskoulua, terveydenhuoltoa, vanhuspalveluita, varhaiskasvatusta, sujuvaa joukkoliikennettä ja muitakaan yhteiskunnan palveluita.
Hyvinvointi syntyy suomalaisesta työstä: osaamisesta, ahkeruudesta, ja yrittämisestä. Hyvinvointiyhteiskunnan pelastaminen edellyttää, että useammalla työikäisellä ja -kykyisellä suomalaisella on mahdollisuus tulla toimeen omalla työllään. Siksi Suomi tarvitsee lisää osaajia ja kasvavia yrityksiä, joilla on uskallusta, halua ja kykyä palkata uusia työntekijöitä.
Olemme tukeneet hallitusta välttämättömien koronapandemiaan liittyvien välittömien menojen hyväksymisessä. Ihmisten, kuntien ja yritysten, kuten taloudenkin kannalta tärkeintä on epidemian tehokas torjunta. Olemme toistuvasti kirittäneet hallitusta toimenpiteissä niin, että ne kohdentuvat tarkoituksenmukaisesti, mutta tehokkaasti. Olemme kantaneet vastuuta muistuttaa yksityisen yritystoiminnan selviämisen tärkeästä roolista yhteiskunnan tulevaisuuden hyvinvoinnin kannalta.
Julkisen talouden velkasuhde, eli sulautetun nettovelan suhde bruttokansantuotteeseen kiihtyy valtiovarainministeriön ennusteen mukaan koko ennustejakson ajan 2040-luvun loppuun saakka. Velkasuhde ylittää 100 %:n rajan jo 2040-luvun alussa. Kestävyysvaje säilyy kahdeksan miljardin euron tasolla. Tarvitaan perustavaa laatua olevia reformeja talouskasvun vauhdittamiseen, jotta hyvinvointi ja julkiset palvelut voivat säilyvät edes nykyisellä tasolla.
Hallituksen kolmas lisätalousarvioesitys lisää arviolta velanottoa 2,4 miljardia euroa. Lisäykset ovat pääasiassa koronaan liittyviä välttämättömiä ja määräaikaisia menoja, jotka eivät lisää julkisen talouden alijäämää pysyvästi. Hallitus on kuitenkin jo vaalikauden alussa lisännyt pysyviä julkisen talouden menoja noin 1,4 miljardilla eurolla, mutta jättänyt lupauksistaan huolimatta työllisyyttä parantavat uudistukset tekemättä. Tämä suurensi valmiiksi merkittävää rakenteellista alijäämää. Hallituksen esitys sosiaali- ja terveyspalveluiden uudesta hallinnosta heikentää julkista taloutta lyhyellä ja keskipitkällä aikavälillä miljardeilla euroilla ja syventää kestävyysvajetta pitkällä aikavälillä. Julkisen talouden velkaantumista hillitsevien uudistusten uupuminen on suurin lisätalousarvion heikkous. Elvyttävä finanssipolitiikan viritys on perusteltua, jos hallitus kykenisi tekemään uskottavat päätökset työllisyyden nostamiseksi ja kestävyysvajeen pienentämiseksi. Hallitus ei julkisen talouden kestävyystiekartan tai julkisen talouden suunnitelman mukaan edes tavoittele kestävyysvajeen umpeen kuromista.
Yritystoiminnan edellytyksiä on vahvistettava
Epidemian jälkeen hyvinvoinnin ja kasvun paraneminen on mahdollista vain, jos elinkelpoiset yritykset selviävät kriisistä ja näillä on edellytyksiä kannattavaan liiketoimintaan. Pandemia ei ole normaalin yrittäjäriskin piiriin kuuluva tapahtuma. Siksi välittömät rajoitustoimien aiheuttamat kustannukset on korvattava riittävällä tavalla. Kulttuuri- ja tapahtuma-alan tuet ovat sinänsä tärkeitä ja hyvin perusteltuja, mutta mikään ei korvaa oikein mitoitettua rajoittamispolitiikkaa. Tapahtuma- ja kulttuurialat ovat olleet liian pitkään suljettuina. Aloja olisi pitänyt ja niitä olisi voitu avata terveysturvallisesti alaa kuullen, kuten on avattu muutakin yhteiskuntaa. Tapahtuma- ja kulttuurialan epätasa-arvoiselle kohtelulle ei ole mitään perusteita.
Epidemian uusien muunnosten leviämisen kontrollointi rajoillamme on edelleen vakavasti puutteellista, vaikka epidemian alusta saakka on ollut selvää, miten epidemia ja viruksen uudet variantit saapuvat maahan. Nyt, kun toimivia käytänteitä turvalliseen matkustamiseen olisi käytössä, on hallitus viivytellyt niiden käyttöönotossa. Suomi on lähes ainoana jäämässä ulos EU:n yhteisestä todistukseen perustuvasta menettelystä. Yhteiskunnan eri aloilla rajoittamistoimenpiteet ovat jyrkässä epäsuhdassa, mikä heikentää rajoittamistoimien oikeutusta. Ei ole olemassa tapaa perustella, miksi jalkapallostadionilla voi olla katsomossa vain muutamia ihmisiä, kun ravintolassa samaa tapahtumaa voi seurata jopa satoja ihmisiä. Hallitus antaa ristiriitaisia viestejä rajoitustoimien jatkosta ja elinkeinonharjoittajien näkökulmasta aivan liian lyhyellä aikajänteellä. Toiminnan ja investointien suunnittelu on mahdotonta.
Rajoitukset koskevat yhtäläisesti kaikkea toimintaa, jonka edellytyksenä on lähikontakti. Esimerkiksi kuntosalien, liikuntatilojen ja sisäleikkipuistojen sulkemisesta aiheutuvat kustannukset tulee korvata oikeudenmukaisesti. Hallitus on vastuussa riittävän korvausmallin luomisesta. Maaliskuussa 2020 hallitus lupasi, ettei yksikään yritys tule menemään tämän kriisin takia konkurssiin. Lupaus oli epärealistinen, mutta sillä hallitus asetti itselleen vaatimustason.
Tukiaisten lisäksi hallituksen on löydettävä rohkeutta muuttaa elinkeino- ja kulttuuripolitiikan suuntaa. Hallituksen päätökset ovat heikentäneet elinkeinotoiminnan ja kulttuurialan edellytyksiä. Liiallista byrokratiaa tulisi purkaa ja luoda näkymää kriisin jälkeen toimintaympäristöstä, jossa on enemmän mahdollisuuksia kuin rajoituksia. Kriisin aikanakin on mahdollista sääntelyn suhteellisen pienillä muutoksilla luoda mahdollisuuksia toimeliaisuuteen. Esimerkiksi ravintoloiden toimintaedellytyksiä voidaan parantaa vero- ja sääntelymuutoksin. Rajoitustoimet on kohdistettava tarkoituksenmukaisesti alueille, joissa epidemia etenee.
Elinkeinopolitiikka ei voi rajoittua vikojen korjaamiseen
Hallituksen elinkeinopolitiikka keskittyy ainoastaan vahinkojen korjaamiseen uusien mahdollisuuksien synnyttämisen sijaan. Tehokas vero- ja työllisyyspolitiikka on jätetty sivuun, kun hallitus keskittyy valtiovetoisiin hankkeisiin. Lisätalousarviossa on välttämättömiä elinkeinopoliittisia merkittäviä menoja. Suomen Kaasuverkkoyhtiö Oy:ta pääomitetaan 257 miljoonaa euroa, jotta yhtiö voi suoriutua pankkilainoistaan. Valtiontakuurahastoon siirretään 650 miljoonaa euroa. Siirrolla varaudutaan Finnveran vientitakuu- ja erityistakaustoiminnasta syntyvän mahdollisen tappiollisen erillistuloksen kattamiseen, jos valtiontakuurahastossa jäljellä olevat varat eivät riittäisi. Mainittuja menoja ei voida luonnehtia koronan jälkeiseksi yksityisiä investointeja ja elinkeinoa tukevaksi kasvupolitiikaksi.
Tiestön korjausvelkaa ei tule päästää karkaamaan tavoittamattomiin. Sujuva ja toimiva infrastruktuuri on kriittisen tärkeää Suomen kilpailukyvyn ja elinvoimaisen kasvattamiseksi. Teollisuuden toimialaa palveleva tieverkosto on välttämätöntä ylläpitää riittävän kattavana ja hyväkuntoisena. Tiestön asfaltoinnin korjausvelan kurominen umpeen edellyttäisi noin 4 000 kilometrin asfaltointia usean vuoden ajan. Hallituksen valitseman linjan vaikutuksesta asfaltoinnit jäävät kuluvana vuonna vain 2 500 kilometriin. Hallituksen valitseman politiikan vaikutuksesta korjausvelka tulee kasvamaan noin 700 kilometrillä.
Elpymisvälineen saanto kohdennettava vaikuttaviin kokonaisuuksiin
Mielestämme elpymisvälineen varat olisi pitänyt käyttää asiantuntijasuositusten mukaisesti vaikuttaviin kokonaisuuksiin ja pysyvien rakennemuutosten tekemiseen. Hallituksen valitsema tapa jakaa saanto lukuisiin pienempiin, toisistaan irrallisiin hankkeisiin vaarantaa elpymisvälineelle ennakoidun vähäisenkin myönteisen vaikutuksen. Suomi kuuluu kansainväliseen teknologiseen eturintamaan, kiitos rohkeiden panostusten, joita 1990-luvun laman jälkeen uskallettiin tehdä. Talouskasvun merkittävin lähde on lopulta tuottavuuskasvu, jossa luovan tuhon ja tehokkaan pääoma-allokaation lisäksi innovaatiot ovat merkittävimmät tekijät. Suomi nousee jälleen vain uutta luomalla. Uudet innovaatiot vaativat suuria pääomia ja riskin ottamista. Siksi elpymisvälineen saannosta merkittävin osa tulisi kohdentaa TKI-toimintaan.
Edellä olevan perusteella ehdotamme hyväksyttäväksi seuraavat lausumat:
Vastalauseen lausumaehdotus 1
Eduskunta edellyttää, että hallitus tuo uskottavan suunnitelman talouskasvun vauhdittamiseksi, joka sisältää konkreettiset keinot työllisyysasteen nostamiseksi, elinkeinotoiminnan edellytysten parantamiseksi, tuottavuuden kasvattamiseksi ja työmarkkinoiden tehostamiseksi.
Vastalauseen lausumaehdotus 2
Eduskunta edellyttää, että hallitus sitoutuu keinoihin, joilla julkisen talouden kestävyysvaje voidaan kuroa umpeen vuosikymmenen loppuun mennessä, ja aloittaa niiden toimeenpanon jo tämän vaalikauden aikana.
Vastalauseen lausumaehdotus 3
Eduskunta edellyttää, että hallitus tuo esitykset, joilla valtiovarainministeriön arvion mukaan saavutetaan hallituksen itselleen asettama työllisyystavoite 80 000 työllisestä siten, että julkinen talous vahvistuu 2 000 miljoonalla eurolla. Hallitusohjelman pysyvät menolisäykset luvattiin kattaa työllisyyttä vahvistamalla.
Vastalauseen lausumaehdotus 4
Eduskunta edellyttää, että hallitus laatii koronatoimien sekä muiden päätösten perusteluihin kattavat arviot vaikutuksista yritystoimintaan.
Vastalauseen lausumaehdotus 5
Eduskunta edellyttää, että hallitus tuo esityksen ansiosidonnaisen työttömyysturvan porrastamiseksi niin, että etuustaso on korkeampi työttömyysjakson alussa ja laskee tasaisesti työttömyyden keston mukaan.
Vastalauseen lausumaehdotus 6
Eduskunta edellyttää, että hallitus tuo esitykset etuusjärjestelmän kannustinloukkujen purkamiseksi.
Vastalauseen lausumaehdotus 7
Eduskunta edellyttää, että hallitus tuo esityksen reilun paikallisen sopimisen edistämiseksi kaikissa yrityksissä.
Vastalauseen lausumaehdotus 8
Eduskunta edellyttää, että hallitus tuo esityksen terapiatakuun toteuttamiseksi.
Vastalauseen lausumaehdotus 9
Eduskunta edellyttää, että hallitus peruu ihmisten palvelut romuttavan maakuntahallintouudistuksensa.
Vastalauseen lausumaehdotus 10
Eduskunta edellyttää, että hallitus tuo eduskunnalle esityksen sote-uudistuksesta, jonka avulla saavutetaan uudistukselle asetetut alkuperäiset tavoitteet: kaventaa hyvinvointi- ja terveyseroja, turvata yhdenvertaiset ja laadukkaat sosiaali- ja terveyspalvelut kaikille suomalaisille, parantaa palveluiden saatavuutta ja saavutettavuutta, turvata ammattitaitoisen työvoiman saanti, vastata yhteiskunnallisten muutosten mukanaan tuomiin haasteisiin ja hillitä kustannusten kasvua.
Vastalauseen lausumaehdotus 11
Eduskunta edellyttää, että Marinin hallitus jatkaa viime vaalikaudella aloitettua tiestön korjausvelan umpeen kuromista ja pitää teiden asfaltointimäärärahat sellaisella tasolla, että korjausvelka pienenee eikä kasva, kuten tänä vuonna tulee tapahtumaan.