Käsiteltävänä oleva lisäbudjetti on ennätyksellisen suuri ja merkitsee ennätysnopeaa lisävelkaantumista. Koronakriisin oloissa velkaantuminen on kuitenkin väistämätöntä työpaikkojen, yritysten ja hyvinvoinnin turvaamiseksi. Myös menokohteet ovat valtaosin perusteltuja, kuten aina. Miksi eivät olisi? Tämä hallitus kuten sen edeltäjät ja seuraajatkin pystyvät ilman budjettirajoitetta helposti osoittamaan kaksin- tai kolminkertaisesti perusteltuja menokohteita esimerkiksi koulutukseen, tutkimukseen, sosiaaliturvaan, sosiaali- ja terveyspalveluihin tai infrastruktuurin kehittämiseen. Tähän ennätysmäiseen velkalisäbudjettiin kohdistamamme kritiikin ydin onkin pääosin muualla. Hallitus ei samalla pystynyt päättämään ensimmäisistäkään konkreettisista toimista, joilla työllisyysastetta nostetaan, kestävää kasvua vahvistetaan, kestävyysvajetta kurotaan umpeen ja lisävelkaantuminen saadaan vakautettua edes 2030-luvulla.
Tautiepidemia on tähän saakka onnistuttu torjumaan. Siitä kiitos kuuluu kaikille suomalaisille. Jokaisen oma vastuullinen toiminta on vähentänyt tartuntojen määrän toistaiseksi vain kymmeniin uusiin tapauksiin päivittäin. Globaalisti epidemia ei kuitenkaan ole vielä saavuttanut huippua, lähitulevaisuus on äärimmäisen epävarma ja sisältää merkittäviä riskejä. Vaikka rajoitteita jo puretaan, on toinen aalto yhä mahdollinen.
Hallituksen ennätyssuuressa lisätalousarviossa määrärahalisäyksiä on yhteensä noin seitsenkertaisesti verrattuna koko vuoden 2019 kaikkiin lisätalousarvioihin. Finanssikriisin pahimmassa vaiheessa julkinen velka kasvoi noin 11 miljardia euroa, kun nyt jo lähentelemme 20 miljardin nettovelanottoa. Poiketen kuluvan vuoden aiemmista lisätalousarvioista, hallituksen mukaan siihen sisältyy 3,6 miljardin euron elvyttävä kokonaisuus. Hallituksen esityksen mukaan lisätalousarviosta muuta kuin elvytystä on siis kymmenesosa.
Kokoomus on johdonmukaisesti tukenut kaikkien välttämättömien koronan aiheuttamien kustannusten kattamista ja hyväksyy julkisen velan kasvattamisen poikkeusoloissa. Ihmiset ja yritykset on kannettava kriisin yli ja talous on polkaistava käyntiin akuutin kriisin jälkeen. Yritysten konkurssiaalto, laaja työttömyys ja inhimilliset vahingot on kyettävä välttämään. Kokoomus on aktiivisesti osoittanut puutteita hallituksen esityksissä ja esittänyt joitakin tarkasti kohdennettuja hyvin perusteltuja määrärahalisäyksiä. Usein hallitus on yhtynyt Kokoomuksen ehdotuksiin joko heti tai myöhemmässä vaiheessa — kuitenkin valitettavan usein liian myöhässä.
Yhtä johdonmukaisesti Kokoomus on muistuttanut hallitusta siitä, että epidemian aiheuttamat kustannukset tulevat rasittamaan julkistaloutta merkittävästi. Pahimmillaan hyvinvointiyhteiskunnan rahoituspohja heikkenee pysyvästi. Useiden maan parhaiden asiantuntijoiden tavoin Kokoomus on vaatinut talouden rakenteisiin työllisyyttä ja talouskasvua pysyvästi parantavia uudistuksia yhdessä elvytyspäätösten kanssa. Julkisen talouden vakauttamisessa tulee olemaan niin valtava työ, ettei mitään keinoa voida kategorisesti sulkea pois. Hallitus ei ole asiantuntijoita uskonut, ja valittu velkaantumista vähättelevä linja johtaa väistämättä tarpeettoman suuriin leikkauksiin ja veronkorotuksiin. Velka ei tule korjaamaan matavia yksityisiä investointeja, alhaista työllisyysastetta, korkeaa tasapainotyöttömyyttä, jäykkiä työmarkkinoita tai työn ja yrittäjyyden kannustimia. Tarvitsemme aitoja uudistuksia.
Turvataan hyvinvointiyhteiskunnan palvelut — päätöksiä talouden palauttamisesta raiteilleen tarvitaan heti
Maan parhaiden asiantuntijasuositusten mukaisesti Kokoomus on vaatinut päättäväisiä toimia julkisen velkasuhteen ja kestävyysvajeen korjaamiseksi yhdessä elvytyspäätösten kanssa. Työttömyysaste jää kriisiä edeltävää tasoa korkeammalle, työllisyys laskee ja tuotannollista pääomaa tulee tuhoutumaan. Pitkällä aikavälillä talouden kasvupotentiaalia rajoittavat ikärakenteen heikkeneminen, heikot yksityiset investoinnit ja matala tuottavuuskehitys. Samalla julkisen talouden valtavat alijäämät tulevat kasvattamaan velkasuhdetta hallitsemattomasti. Jo ennen merkittävä, yli kymmenen miljardin kestävyysvaje syvenee entisestään. Hallituksen välinpitämätön suhtautuminen velkaantumiseen johtaa väistämättä rajuihin veronkorotuksiin ja leikkauksiin tulevaisuudessa.
Asiantuntijaraportit ovat yksimielisiä uudistusten tarpeellisuudesta ja niiden kiireellisyydestä. Mitä enemmän onnistumme parantamaan työllisyyttä ja talouden kasvupotentiaalia, sitä enemmän elvyttävälle politiikalle on liikkumavaraa ja sitä vähemmän sopeuttamiselle on tarvetta kriisin jälkeen. Ei Suomella eikä hallituksella ole varaa lykätä työllisyys- ja rakenneuudistuksia. Työelämäprofessori Vesa Vihriälän johtaman työryhmän raportin mukaan "talouspolitiikassa tarvitaan elvytystoimien rinnalle suunnitelma toimista julkisen talouden sopeuttamiseksi ja sopeuttamistarpeen vähentämiseksi rakenneuudistuksilla." Työryhmän mukaan talouspolitiikan uskottavuus edellyttää, että toimet päätetään ja aloitetaan tämän hallituskauden aikana. Hetemäen työryhmän raportin mukaan julkistalouden velkasuhteen vakauttaminen edellyttäisi julkisen talouden vahvistamista seitsemällä miljardilla. Tämä vastaa noin 240 000 uuden työllisen saamista ilman, että toimenpiteet kasvattavat julkisia menoja. Raportin mukaan tämän sopeuttamistarpeen on oltava vähimmäisvaatimus. Valtiovarainministeriön ennusteen mukaan velkasuhteen vakauttaminen edellyttäisi viiden miljardin sopeuttamista, ja siinä muistutetaan, että "mitä nopeammin toimet alkavat vaikuttaa, sitä vähemmällä päästään."
Julkistaloudessa on oltava varaa kohdata myös tulevat talouskriisit ja pandemiat. Velkasuhteelle on asetettava yläraja, jotta velkaantumiskehitys saadaan hallintaan vielä, kun se on mahdollista. Kokoomus vaatii, että julkisen talouden velka ei voi ylittää 80 % bruttokansantuotteesta. Hallitusohjelman toteuttaminen on lopetettava heti ja pysyvät lisämenot arvioitava uudelleen. Lisäksi hallituksen on päätettävä syksyn budjettiriihessä, miten valtiovarainministeriön laskema velkasuhteen vakauttava viiden miljardin sopeutus tehdään vaalikauden loppuun mennessä. Nämä ovat vain välitavoitteita kohti kestävää, hyvinvointiyhteiskunnan palvelut turvaavaa julkistaloutta.
Työllisyyttä pysyvästi parantavista uudistuksista olisi pitänyt tehdä päätökset samaan aikaan elvytyspäätösten kanssa. Vaadimme hallitukselta syksyn budjettiriihessä ekonomistien arvioimat päätökset tämän vaalikauden aikana vähintään 100 000 uudesta työllisestä. Työllisyysaste on saatava nostettua 80 prosenttiin vuosikymmenen loppuun mennessä. Uudistuksista päättämisellä on kiire, sillä niiden toteuttaminen vie väistämättä aikaa. Päätökset kuitenkin vahvistavat heti luottamusta Suomen kykyyn vastata sitoumuksistaan. Tästä syystä tarvitsemme päätöksiä aidoista työllisyyttä parantavista uudistuksista heti. Kokoomus on esittänyt vaikuttavia uudistuksia ja tulee tukemaan hallitusta näissä ja muissa aidosti työllisyyttä parantavissa hankkeissa.
Elvytyksellä tuettava yksityistä toimeliaisuutta
Finanssipoliittinen elvytys on väliaikaista julkisen kysynnän lisäämistä, jonka tarkoituksena on samanaikaisesti tukea kokonaiskysyntää lyhyellä aikavälillä ja parantaa talouden potentiaalista kasvua pitkällä aikavälillä. Tavoitteena on oltava yksityisen kuluttamisen ja investointien lisääminen. Vihriälän työryhmän raportin mukaan elvytystä tarvitaan todennäköisesti muutamia prosentteja suhteessa bruttokansantuotteeseen. Toimenpiteet tulee ajoittaa epidemiatilanteen sanelemalla tavalla. Akuutin kriisin aikana elvyttämistä ei kannata aloittaa, sillä epidemia ja sen rajoittamistoimet vaikuttavat kuluttajien ja yritysten päätöksiin. Kun luottamus on matalalla tasolla ja toimintaympäristö epävarma, on riski, että finanssipolitiikan kerroinvaikutus jää matalaksi.
Hallituksen elvyttävään kokonaisuuteen lukeutuu noin 3,6 miljardia lisätalousarviosta. Hallitus on siis käyttänyt merkittävän osan elvytysvarasta. Hallitus on valikoinut elvyttämiseen useita sellaisia kohteita, jotka ovat luonteeltaan pikemminkin epidemian hoitamiseen liittyviä välttämättömiä menoja tai muuta julkisten menojen lisäämistä, jota ei voida täysin lukea talouden kasvupotentiaalia tukevaksi elvyttämiseksi tai kriisin aiheuttamien kustannusten kattamiseksi.
Oikein mitoitettujen, kohdennettujen ja ajoitettujen elvyttävien politiikkatoimien suunnittelu on äärimmäisen haastavaa. Julkisten menojen kasvattamisen on perustuttava vähintään yhtä tarkkaan harkintaan kuin yhteisten varojen käyttö normaaliaikoina. Tarvittava elvytys on mittaluokaltaan niin suurta, että se väistämättä vaikuttaa koko julkisen talouden rahoitusasemaan. Siksi on välttämätöntä, että elvytys kohdentuu kokonaistaloudellisesti tehokkaalla tavalla. Näistä syistä finanssipoliittisen elvyttämisen kohdentamisen, mitoittamisen sekä ajoittamisen tulisi pohjautua asiantuntijoiden valmisteluun eikä ainoastaan poliittiseen harkintaan, jota hallitus on lisätalousarviossa tehnyt.
Talouskriisin vakavuuden sekä epidemian etenemiseen liittyvän suuren epävarmuuden vuoksi määrärahalisäyksiä tulisi kohdentaa vain tarkkaan harkitusti sellaisiin kohteisiin, jotka ovat välttämättömiä epidemian ja sen aiheuttaman talouskriisin hoitamiseen. Elvytyksen on oltava tässä vaiheessa erittäin tarkkaan kohdennettua ja harkittua. Kokoomus korjaisi hallituksen lisätalousarvion yhteydessä julkistamaa toimenpidekokonaisuutta niin, että velkaantumisen määrä yhteensä vuoden 2021 tasolla olisi 700 miljoonaa euroa vähemmän. Kokoomus vauhdittaisi rakennusalan synkkenevää tilaa lisäämällä infrainvestointeja ja pitäisi Valtion asuntorahaston valtuudet ennallaan 1 410 miljoonassa eurossa. Valtion kehitysyhtiön tasetta tulisi hyödyntää yritysten oman pääoman ehtoisessa rahoituksessa. Teollisuussijoituksen 250 miljoonan euron pääomitus tulisi järjestää Valtion kehitysyhtiö Vaken varoista. Valtion asuntorahaston pääomia tulisi hyödyntää rakentamista ja kaupunkikehitystä tukeviin infrastruktuurihankkeisiin, kuten Kokoomus on jo vaihtoehtobudjetissa esittänyt. Suomen Malminjalostus Oy:n 150 miljoonan euron pääomituksesta sekä 300 miljoonan euron määrärahalisäykset vuodelle 2021 aiheuttavista valtuuksista olisi tässä kohtaa luovuttava.
Talouden kasvu, toimiva markkinatalous ja työllisyys ovat hyvinvointiyhteiskunnan olemassaolon edellytys
Julkisesti tuotettujen laajojen palveluiden edellytys ikääntyvässä Suomessa on korkea työllisyysaste. Työmarkkinoiden jäykät rakenteet ovat kaukana yleiseurooppalaisesta tasosta. Kokoomus on johdonmukaisesti ja aktiivisesti esittänyt ekonomistienkin arvioiden mukaan vaikuttavia työllisyystoimia, joista voitaisiin tehdä päätökset heti. Näistä tärkein ja välittömästi helpotusta tuova toimenpide olisi paikallisen sopimisen lisääminen. Jos hallitus on aidosti huolissaan hyvinvointiyhteiskunnan palveluista, on sen oltava Kokoomuksen kanssa yhtä huolissaan työllisyyden kasvattamisesta. Talouden tuotantopotentiaalia parantavat uudistukset: kannustava verouudistus, työttömyysloukkuja purkava sosiaaliturvauudistus, työmarkkinoiden rakenteiden pikainen korjaus ja julkisen sektorin kroonisen alijäämän korjaus on saatava valmiiksi.
Kriisi koettelee julkistalouden kestävyyttä poikkeuksellisella tavalla. Kiitos aikaisempien vuosien päättäjien vastuullisen työn olemme kyenneet ottamaan pandemian ja sen aikaansaaman taloudellisen kriisin iskut vastaan valtion velkaa lisäämällä. Olemme nyt siirtäneet kriisin kustannuksia tulevaisuuteen. Samalla päättäväisyydellä, jolla olemme onnistuneet toistaiseksi selviämään koronakriisistä, on seuraavaksi käytävä uudistamaan talouttamme. Kokoomuksen mielestä tavoitteena on oltava julkistalous, joka kestää pahimmatkin ajateltavissa olevat kriisit. Vain siten voimme tarjota myös tuleville sukupolville ne edellytykset, joiden ansiosta olemme maailman onnellisin kansa.
Edellä olevan perusteella ehdotamme hyväksyttäväksi seuraavat lausumat:
Vastalauseen lausumaehdotus 1
Eduskunta edellyttää, että hallitus sitoutuu tavoitteisiin, ettei julkisen velan suhde bruttokansantuotteeseen ylitä missään olosuhteissa 80 prosenttia ja että julkisen talouden kestävyysvaje suljetaan vuosikymmenen loppuun mennessä.
Vastalauseen lausumaehdotus 2
Eduskunta edellyttää, että hallitus sitoutuu sisällyttämään julkisen talouden kestävyyden tiekarttaan tavoitteen työllisyysasteen nostamisesta 80 prosenttiin vuosikymmenen loppuun mennessä.
Vastalauseen lausumaehdotus 3
Eduskunta edellyttää, että hallitus sitoutuu julkisen talouden rahoitusaseman parantamiseen vähintään viidellä miljardilla eurolla vaalikauden loppuun mennessä.
Vastalauseen lausumaehdotus 4
Eduskunta edellyttää, että hallitus tekee syksyllä päätökset, joiden vaikutuksesta syntyy valtiovarainministeriön arvion mukaan 100 000 uutta työllistä tämän vaalikauden aikana.
Vastalauseen lausumaehdotus 5
Eduskunta edellyttää, että hallitus valmistelee elvyttävän finanssipolitiikan valtiovarainministeriön valmistelusta ja erittelee toimenpiteet selkeästi, jotta niiden jälkikäteinen arviointi on mahdollista.
Vastalauseen lausumaehdotus 6
Eduskunta edellyttää, että talouden elvyttämiseksi ja koko maan elinvoiman ja kasvun varmistamiseksi tiestön korjausvelkaa kurotaan umpeen korottamalla teiden asfaltointien määrä vähintään 6 000 km:iin vuositasolla. Tällä tavalla voidaan peruskorjata myös maakuntien ja maaseudun pahasti rapautunutta tieverkkoa.