Vuoden 2024 kolmannessa lisätalousarvioesityksessä tuloarviota korotetaan noin 525 milj. eurolla ja määrärahoja vähennetään noin 442 milj. eurolla.
Tuloarviot.
Tuloarvioiden tarkistukset perustuvat valtiovarainministeriön syyskuun ennusteeseen ja kertymätietoihin. Verotuloarviota korotetaan nettomääräisesti 143 milj. eurolla. Korotettavaksi esitetään mm. perintö- ja lahjaveron (320 milj. euroa), tupakkaveron (164 milj. euroa) ja yhteisöveron (81 milj. euroa) tuottoarvioita. Tupakkaveron tuottoarviota nostaa verotuoton siirtyminen vuodelta 2025 kuluvalle vuodelle, koska tupakkatuotteita yleensä varastoidaan eli luovutetaan verolliseen kulutukseen suuria määriä ennen veronkorotusta. Arvonlisäveron (-252 milj. euroa), ansio- ja pääomatuloveron (-141 milj. euroa) sekä varainsiirtoveron (-56 milj. euroa) tuottoarvioita puolestaan vähennetään.
Sekalaisten tulojen arviota ehdotetaan korotettavan 303 milj. eurolla, mikä aiheutuu pääosin aiemmilta vuosilta siirrettyjen määrärahojen peruutuksista (200 milj. euroa). Arviota nostaa myös mm. puolustusministeriön hallinnonalan tulot (57 milj. euroa), jotka kertyvät Yhdysvalloista tehtävien puolustusmateriaalihankintojen ennakkomaksujen kasvaneista koroista.
Hallitus esittää lisäksi korotettavaksi korkotuloarviota (noin 79 milj. eurolla) toteutuneiden sijoitusten sekä korkotasokehityksen perusteella.
Määrärahat.
Suurimmat määrärahojen lisäykset esitetään liikenne- ja viestintäministeriön (noin 139 milj. euroa), opetus- ja kulttuuriministeriön (noin 120 milj. euroa) sekä maa- ja metsätalousministeriön (noin 84 milj. euroa) hallinnonaloille. Suurimmat vähennykset puolestaan esitetään puolustusministeriön (noin -378 milj. euroa), työ- ja elinkeinoministeriön (noin -335 milj. euroa) ja valtiovarainministeriön (noin -64 milj. euroa) hallinnonaloille.
Pääosin muutokset liittyvät tarvearvioiden tarkentumisiin ja ajoitusmuutoksiin, kuten EU-jäsenmaksun (-150 milj. euroa) ja valtionvelan hoitomenojen (-57 milj. euroa) alentaminen ja monitoimihävittäjien hankinnan maksumäärärahan ajoitusmuutos (-436 milj. euroa).
Suurimmat harkinnanvaraiset määrärahalisäykset esitetään Suomen arkkitehtuuri- ja designmuseosäätiön pääomittamiseen (58 milj. euroa), Naton puolustussuunnittelun toteuttamiseen, integrointiin ja yhteensovittamiseen sekä rauhanajan tehtäviin osallistumisen kustannuksiin (vajaat 23 milj. euroa), Rajavartiolaitoksen toimintamenoihin ja investointeihin (vajaat 24 milj. euroa) sekä Suojelupoliisin suorituskyvyn turvaamiseen (5 milj. euroa).
Valtuuksia ehdotetaan tarkistettavaksi mm. puolustusmateriaali- ja liikennehankkeissa. Esimerkiksi Ukrainalle myönnettyjen tukipakettien 24 ja 25 puolustusmateriaalin korvaamiseksi Puolustusvoimien UKR 2023 -tilausvaltuutta korotetaan noin 277 milj. eurolla vuosille 2028—2032 ajoittuviin hankintoihin.
Eduskunnan suostumukset.
Kolmannen lisätalousarvion hyväksymisen myötä valtio saa luopua omistuksistaan Gasum Oy:ssä, Kemijoki Oy:ssä ja Posti Group Oyj:ssä siten, että valtion omistusosuudeksi jää kussakin yhtiössä vähintään 33,4 prosenttia. Lisäksi valtio saa luopua omistuksestaan Finavia Oyj:ssä ja VR Yhtymä Oyj:ssä siten, että valtion omistusosuudeksi jää kummassakin yhtiössä vähintään 50,1 prosenttia.
Talousarvioon esitetään otettavaksi myös eduskunnan suostumus siihen, että Senaatti-kiinteistöt oikeutetaan siirtämään Suomen Ylioppilaskiinteistöt Oy:n valtion omistamat osakkeet hallinnansiirtona valtiovarainministeriölle osakkeiden käyvällä arvolla (noin 171 milj. euroa).
Tasapaino.
Hallituksen esitys vähentää valtion nettolainanoton tarvetta 967 milj. eurolla. Valtion vuoden 2024 nettolainanotoksi arvioidaan noin 11,8 mrd. euroa ja budjetoidun valtionvelan määrän arvioidaan olevan noin 168 mrd. euroa vuoden 2024 lopussa, mikä on noin 60 prosenttia suhteessa BKT:hen. Kolmannen lisätalousarvion jälkeen kuluvan vuoden jakamaton varaus on 301 milj. euroa, kun huomioidaan kehyksen hinta- ja rakennemuutokset sekä kehysmenojen vähennys.