VEROT JA VERONLUONTEISET TULOT
Talouden tasapainotus maltillisilla, kestävillä ja inhimillisillä verosopeutuksilla - Keskusta sanoo ei hallituksen arvaamattomalle tavallisten ihmisten himoverotuslinjalle
Vuosi sitten talousarviota laadittaessa Orpon-Purran hallitus julisti, ettei sen tarvitse tehdä suurta verosopeutusta osana julkisen talouden tasapainottamista. Sen sijaan hallitus piti tärkeänä jopa alentaa oluen verotusta ja keventää suurituloisimpien tuloverotusta.
Nuo puheet eivät vanhentuneet arvokkaasti. Kului muutama kuukausi ja valtiovarainministeri joutui syömään sanansa, ettei veropolitiikalla vaikutettaisi negatiivisesti taloudelliseen toimeliaisuuteen. Suomalaisille annettu kuva on synkkä, eivätkä kotitaloudet ole uskaltaneet kuluttaa. Toimet talouskasvun eteen ovat jääneet miljardisaksien viuhuessa sivuun.
Hallitus siis etsi kesken budjettivuoden kolmen miljardin euron säästöt, joissa osa verojen kiristyksistä astui jopa kesken vuoden voimaan. Moni yrittäjä ja suomalainen pöyristyi: tätäkö on kokoomuksen ja perussuomalaisten talouspolitiikka?
Hallituksen paniikkinappulan painaminen onkin vienyt Orpon hallituksen kansan verokukkarolle vastoin heidän alkuperäisiä tavoitteitaan. Arvonlisävero nousi yhdeksi Euroopan suurimmista kesken vuoden, kun 1.9.2024 yleinen alv-kanta nousi 25,5 prosenttiin. Suhteellisesti raskaimman taakan tästä korotuksesta kantavat pienituloiset suomalaiset sekä mikro- ja pk-yritykset.
Pääministeri Orpon hallituksen sekoittama verococktail on erityisen kova paikka pienille ja keskisuurille yrityksille. Veropäätösten yhteisvaikutukset esimeriksi työllisyyteen voivat olla arvaamattomia, kun hallitus pitää edelleen kiinni päätöksestään korottaa roimasti majoitusten, taksien ja joukkoliikenteen, kulttuurin, liikunnan, kirjojen sekä lääkkeiden verotusta.
Keskusta osoitti jo keväällä, että valittavana olisi myös reilun kasvun tie. On selvää, että valtiontalous vaatii toimia niin meno- kuin verotoimin. Tämä hallituksen suomalaisten peruspalveluita ja maamme yrittäjyyttä näivettävä linja käy kuitenkin arvaamattomuudessaan vielä kalliiksi.
Keskusta kantaa vastuun valtion talouden tasapainotuksesta ja käyttäisi maltillista verosopeutusta yhtenä työkaluna kroonisesti alijäämäisen julkisen talouden tasapainottamisessa. Veropolitiikan on kuitenkin oltava vakaata ja ennakoitavaa. Siksi osana vaihtoehtobudjettia Keskusta ei esitä enää yleiseen alv-kantaan muutosta, sillä hallituksen ajama muutos on jo astunut voimaan.
Suomen ollessa tienristeyksessä Keskustan valinta on työn ja kasvun tie.
Pidennetään tappioiden vähennysaikaa
Pidennetään tappioiden vähennysaikaa nykyisestä 10 vuodesta esimerkiksi 20 vuoteen. Suomen 10 vuoden raja on nykyisellään verrattain tiukka vertailumaihin verrattuna.
Tappiontasauksen rajaukset ovat epäedullisia yrityksille, joiden tulokset vaihtelevat voimakkaasti vuodesta toiseen, koska niiden efektiivinen verotus muodostuu käytännössä kireämmäksi kuin tasaista voittoa tekevien yritysten. Riittämätön tappiontasausjärjestelmä voi siis ohjata investointeja vakaisiin yrityksiin ja vakaille toimialoille riskipitoisempien yritysten ja toimialojen sijaan.
Verovapaus yleishyödyllisten yhteisöjen ky-muotoisiin pääomarahastoihin
Toteutetaan välittömästi yleishyödyllisten yhteisöjen ky-muotoisiin pääomarahastoihin tekemien sijoitus verovapaus, jolla helpotetaan sijoittamista pörssin ulkopuolisiin kasvuyhtiöihin.
Tällä hetkellä suomalaiset yleishyödylliset yhteisöt eivät pysty sijoittamaan kotimaisiin kommandiittiyhtiömuotoisiin pääomasijoitusrahastoihin rahastoihin veroneutraalisti.
Tämä heikentää suomalaisten yleishyödyllisten tahojen mahdollisuutta rahoittaa suomalaisten yritysten kasvua.
Ky-muotoisiin rahastoihin sijoitettaessa peritään sijoituksen tuotosta 20 prosentin elinkeinotulovero, kun sen sijaan muihin sijoitusrahastoihin sekä listattuihin ja listaamattomiin yhtiöihin sijoittaessa tätä ei tapahdu.
Ultrapikamuoti ja halpatavarakrääsä verolle
Selvitetään pikamuodille (Ranskan malli) ja Kiinan halpatavaratuonnille ympäristöveroa (ns. krääsävero tai Temu-vero) ja vastaavasti kevennetään uudelleenkäytettävien tuotteiden verotusta, kuten, vaatteiden ja kenkien korjauspalveluiden sekä käytettyjen tuotteiden arvonlisäveroa.
Lisäksi kiellettäisiin ultrapikamuotiyritysten, kuten Sheinin ja Temun, mainonta verkossa. Tavoitteena on suojella suomalaista vaateteollisuutta ja edistää vastuullisempia kulutusvalintoja.
Nämä toimenpiteillä pyritään rajoittamaan pikamuodin haitallisia vaikutuksia ympäristölle ja kotimaan taloudelle.
Turismiveron kokeilu
Otettaisiin kokeiluna halukkaille kunnille käyttöön muualta maailmalta tuttu turismimaksu, jonka tuotto käytettäisiin paikallisen matkailuinfran kehittämiseksi.
Maksu voisi olla esimerkiksi neljä euroa yötä kohden.
Esimerkinomaisesti Lapissa rekisteröitiin vuonna 2023 yli 3,3 miljoonaa yöpymistä, jolloin maksun tuotto voisi olla yhteensä noin 13 miljoonaa euroa Lapin kunnille matkailun kehittämiseksi, jos ne haluavat maksuun siirtyä. Tarkoituksena olisi käyttää kertymä paikallisen matkailuinfran kehittämiseen. Myös Norjassa ollaan ottamassa vastaavan tapaista maksua käyttöön.
Harmaa talous ja alustatalouden tehostettu verotus
Harmaassa taloudessa, mukaan lukien rikollinen toiminta ja rahanpesu, pyörii valtavia summia. Verohallinnon arvioiden mukaan pelkästään pimeitä palkkoja maksetaan vuosittain yli miljardilla eurolla, josta koituu valtiolle ja kunnille satojen miljoonien eurojen verotulomenetykset. Kun verottajalta jäävät tuotot saamatta, niitä kuuliaisesti maksavat ihmiset tuntevat sen nahoissaan kiristyvinä veroina. Harmaasta taloudesta kärsivät myös rehelliset yrittäjät epäreiluna kilpailuna.
Siksi onkin erikoista, että kokoomuksen ja perussuomalaisten johtava hallitus oli ensimmäinen hallitus tällä vuosituhannella, joka ei kirjannut hallitusohjelmaansa harmaan talouden torjuntaohjelmaa. Julkisen paineen takia Orpon hallitus kuitenkin taipui ja käynnisti harmaan talouden torjunnan ohjelmatyön maaliskuussa 2024. Sille ei ole kuitenkaan osoitettu erillisrahoitusta hallituksen toimesta vuodelle 2025. Tämän lisäksi hallituksen leikkaukset kotitalousvähennykseen yhdistettynä arvonlisäverotuksen korottamiseen jopa kasvattavat harmaan talouden riskiä.
Keskusta haluaa torjua harmaata taloutta kaikin mahdollisin tavoin. Toisin kuin hallitus, menopuolelle Keskusta esittää 20 miljoonaa euroa osoitettavaksi poliisille, tullille, verohallinnolle, ulosottolaitokselle, tuomioistuimille ja syyttäjille harmaantalouden torjuntaan.
Tällä saavutetaan ennaltaehkäisevänä vaikutuksena sekä harmaantalouden toimien suoran vaikutuksen myötä 120 miljoonan euron tuotto valtiontalouteen, jolloin nettovaikutus on 100 miljoonaa euroa. Harmaan talouden lausumaehdotusta käsitellään pääluokan 26 yhteydessä.
Alustatalouden toimijoilta olisi lisäksi kerättävissä arviolta 100 miljoonan euron verotuotot. Keskusta esittää tätä varten raportointivelvollisuuden parantamista lainsäädäntömuutoksin.
Edellä olevan perusteella ehdotamme hyväksyttäväksi seuraavat lausumat:
Vastalauseen lausumaehdotus 138
Eduskunta edellyttää, että hallituksen veropolitiikka on jatkossa ennustettavaa ja johdonmukaista.
Vastalauseen lausumaehdotus 139
Eduskunta edellyttää, että hallitus valmistelee ja antaa eduskunnalle esitykset, joilla tappioiden vähennysaikaa pidennetään nykyisestä 10 vuodesta 20 vuoteen.
Vastalauseen lausumaehdotus 140
Eduskunta edellyttää, että hallitus valmistelee ja antaa eduskunnalle esitykset, joilla yleishyödyllisten yhteisöjen pääomarahastoihin tekemien sijoitukset ovat verovapaita kommandiittiyhtiöinä toimivissa yhtiöissä.
Vastalauseen lausumaehdotus 141
Eduskunta edellyttää, että hallitus valmistelee ja antaa eduskunnalle esitykset, joilla kokeiltaisiin turismiveroa tai -maksua siten, että halukkaat kunnat voisivat ottaa sen käyttöön.
Vastalauseen lausumaehdotus 142
Eduskunta edellyttää, että hallitus valmistelee ja antaa eduskunnalle esitykset tai toteuttaa tarvittavat asetusmuutokset, joilla raportointivelvollisuutta parannetaan, jotta alustatalouden toimijoiden verotus voidaan toteuttaa tehokkaasti ja kattavasti.
01. Tulon ja varallisuuden perusteella kannettavat verot
01. Ansio- ja pääomatuloverot
Oikeudenmukaisuutta verotukseen - pieni- ja keskituloisten verotukseen kevennys
Säästää täytyy, mutta kaikkien suurituloisimpien verotusta ei ole pakko keventää. Hallituksen pitäisi katsoa vahvemmin päätöksiään yhteiskunnan kokonaiskestävyyden näkökulmasta. Nyt sosiaalinen oikeudenmukaisuus loistaa poissaolollaan hallituksen esityksissä. Ministerien tuloluokka on saanut osakseen veronkevennyksiä ja kaikilta pienituloisimmilta on leikattu rajusti.
Keskusta ei pidä kuitenkaan perusteltuna hallituksen päätöstä, jolla indeksitarkistukset jäädytettiin ylimpien tuloluokkien osalta. Verotuksen indeksikorotusten on syytä antaa toimia tasapuolisesti.
Parempi tapa sosiaalisen oikeudenmukaisuuden näkökulmasta on palauttaa solidaarisuusveron alarajan vastaamaan normaalin verotaulukon ylintä porrasta, joka indeksitarkistettuna olisi 92 100 euroa. Nyt hallitus on jo nostanut solidaarisuusveron maksamisen 15 000 euron alarajaan ja näin keventänyt kaikkein hyväosaisimpien verotusta keskellä julkisen talouden suursäästötalkoita.
Keskustan esittämän solidaarisuusveron alarajan laskeminen 92 100 euroon yhdistettynä indeksitarkistuksena kaikkiin tuloluokkiin lisäisi valtion verotuottoa 50 miljoonalla eurolla.
Keskusta käyttäisi tämän suurituloisimmilta kerätäyn lisäveron työllisyyttä vahvistavalla tavalla korottamalla työtulovähennystä eli keventämällä työtä tekevien verotusta 50 miljoonaa euroa hallitusta enemmän. Hallituksen esitystä työtulovähennyksen lapsikorotuksesta Keskusta tukee.
Kokonaisuudessaan Keskusta siis hieman kiristäisi kaikkein suurimpia ansiotuloja saavien verotusta solidaarisuusveron alarajaa laskemalla, mutta vastaavasti hieman keventäisi työn verotusta muilta pieni- ja keskituloisille kevennyksen painottaen. Tämä olisi kohtuullista ja reilua.
Reiluutta eläkeläisten verotukseen
Keskusta hyväksyy hallituksen kaavaileman suuruisen korotuksen eläkkeiden verotukseen, mutta toteuttaisi sen kohdentaen myös suurituloisemmille eläkeläisille.
Hallituksen veronkorotus kohdistuu noin 50 000 euron eläketuloihin saakka. Keskustan mielestä eläkkeiden veronkorotus on ulotettava siihen asti, että solidaarisuusvero alkaa vaikuttamaan.
Vastaavasti pieni- ja keskituloisten eläkkeensaajien verotusta korotettaisiin maltillisemmin kuin mitä hallitus tekee. Tämä olisi oikeudenmukaisempi malli.
Veroale töissä jatkaville eläkeläisille
Alimman eläkeiän saavuttaneille 20 % työtuloista kokonaan verovapaaksi, jos jatkaa työelämässä. Muutos keventäisi huomattavasti verotusta alimman eläkeiän ylittäneillä, jotka jatkavat työskentelyä. Luodaan näin kokeneille työntekijöille porkkana jatkaa työelämässä.
Esimerkinomaisesti Veronmaksajien Keskusliiton ylläpitämän taulukon mukaan 3 600 euroa kuukaudessa tienaava maksaa nyt veroja ja maksuja vuodessa 12 797 euroa. Mikäli veronalaisten tulojen määrä olisi vain 80 prosenttia tuloista, niin veroja ja maksuja maksettaisiin ainoastaan 2 880 euron kuukausitulon perusteella vuodessa 8 520 euroa, jolloin verotus kevenisi lähes 4 300 eurolla vuodessa tai noin 350 eurolla kuukaudessa. Muutos kannustaisi jäämään eläkkeelle myöhemmin ja lisäisi näin työpanoksen määrää. Kevennetään myös eläkkeellä työtä tekevien verotusta.
Kotitalousvähennystä ei tule romuttaa
Keskusta ei hyväksy pääministeri Orpon hallituksen rajua leikkausta kotitalousvähennykseen. Kyseessä on monen suomalaisen arkea helpottava verovähennys, jolla myös luodaan työtä ja toimeentuloa erilaisille yrittäjille remonttien ja kotitaloustöiden merkeissä. Hallituksen leikkaus kotitalousvähennykseen yhdistettynä ALV:n jättikorotuksiin lisää harmaan talouden riskiä. Tätä Keskusta ei hyväksy.
Vuonna 2022 kotitalousvähennystä sai lähes 520 000 henkilöä, joista eläkeläisiä lähemmäs noin 195 000. Vähennyksen avulla moni tavallinen suomalainen on pystynyt hankkimaan itselleen ja perheelleen vähennykseen oikeuttavia palveluita. Jatkossa monessa palveluita käyttäneessä kotitaloudessa joudutaan miettimään, minkä verran palveluta voi ostaa vai onko niihin varaa enää ollenkaan. Kaikista rajuimpana muutos tuntuu kotitalous-, hoiva- ja hoitotyössä.
Keskusta varautuu vaihtoehdossaan säilyttämään kotitalousvähennyksen vuoden 2024 ehtojen mukaisena. Keskusta jättäisi toteuttamatta hallituksen 100 miljoonan euron leikkauksen. Lisäksi keskusta jatkaisi vuosien 2022—2024 aikana käytössä ollutta korotettua enimmäismäärää ja vähennysprosenttia kotitalous- hoiva- ja hoitotyölle sekä tähän vuonna 2024 lisättyä fysioterapiaa myös vuosina 2025—2027. Yhteensä nämä keskustan muutokset kotitalousvähennykseen keventäisivät tuloverotusta 161 miljoonalla eurolla hallituksen esitykseen verrattuna ensi vuonna.
Sinkuille ja yksinhuoltajille korotus kotitalousvähennyksen enimmäismäärään
Keskusta ei pidä perusteltuna sitä, että yksinhuoltajat ja yksinasuvat ovat kahden tai useamman aikuisen kotitalouksiin verrattuna heikommassa asemassa. Sinkkutaloudessa asuvalla kotitalousvähennyksen enimmäismäärä voi tulla vastaan esimerkiksi isompaa keittiö- tai kylpyhuoneremonttia tehtäessä, kun sen sijaan kahden veronmaksajan talouden vähennysoikeuden katto tulee vastaa vasta suuremmalla euromäärällä.
Keskusta esittää, että yksinasuvien ja yksinhuoltajien kotitalousvähennyksen enimmäismäärä olisi kaksinkertainen ja varaa tähän 12 miljoonaa euroa vaihtoehdossa.
Selvitetään myös ikääntyneiden korotettua kotitalousvähennystä mm. hoivapalveluiden hankkimisen helpottamiseksi siten, että yli 65-vuotiailla enimmäisvähennys olisi 10 000 euroa. Lisäksi arvioidaan kotitalousvähennyksen piiriin muuttopalveluiden sisällyttämistä.
Vanhempainetuuksien verovapaus
Keskusta esittää vanhempainetuuksien verovapautta. Se toisi näkyväksi lasten kasvatustyön arvon. Olemme tämän velkaa lapsiperheille.
Verovapaus tulisi toteuttaa vaiheittain ja sen ensimmäinen askel olisi etuuden tekeminen kolmanneksella verovapaaksi.
Vuodelle 2025 tämä tarkoittaisi 100 miljoonan euron panostusta lapsiperheille.
Puolustamme myös kaikille perheille maksettavaa lapsilisää ja näemme sen tärkeänä tulonsiirtona lapsiperheille. Riittävästä perheiden perusturvasta on huolehdittava ja lapsiperheköyhyyttä vähennettävä.
Keskustan mielestä Suomeen tarvitaan perheystävällistä politiikka. Yhtenä konkreettisena keinona tukea perheitä voisi olla lapsiperheiden verotuksen keventäminen. Tätä olisi syytä selvittää.
Lähdeverolla lisää tuloja — Lex Kojamo
Pääomatuloverotuksen osalta Keskusta esittää yleishyödyllisten yhteisöjen osinkotuotoille viiden prosentin lähdeveroa. Lähdeveron maksamiselle määriteltäisiin kuitenkin 50 000 euron verovapaaraja. Niinpä toimi ei kohdistuisi pienehköihin yleishyödyllistä työtä tekeviin urheiluseuroihin. Verotus ei koskisi myöskään eläkeyhtiöiden sijoituksia.
Vaihtoehtoisesti voitaisiin muuttaa tuloverolain yleishyödyllisyyden määritelmää ja yleishyödyllisten yhteisöjen verotusta siten, että työmarkkinajärjestöjen sijoitustuotot olisivat osin veronalaista tuloa. Uudistuksella kerättäisiin arviolta 100 miljoonaa euroa vuonna 2025.
Metsävähennyksen korottaminen
Keskusta korottaisi metsävähennystä 15 prosenttiyksikköä eli metsävähennyksen pohja nousisi 75 prosenttiin metsän hankintamenoista. Tämä vähentäisi verotuloja hallituksen esitykseen nähden 10 miljoonaa euroa.
Ulkomaisten sijoitusrahastojen verosääntely kuntoon maa- ja metsätaloudessa
Keskusta on huolissaan metsiemme omistuksen valumisesta rahastojen ja ulkomaisten sijoittajien käsiin. Tämä merkitsee jo nyt vuositasolla miljoonien eurojen verotulojen menetystä. Keskusta on valmis korjaamaan sijoitusrahastojen verosääntelyn pikaisesti EU-oikeuden mukaiselle vaatimustasolle.
Tällä kasvatettaisiin verotuloja 5 miljoonaa euroa.
Edellä olevan perusteella ehdotamme hyväksyttäväksi seuraavat lausumat:
Vastalauseen lausumaehdotus 143
Eduskunta edellyttää, että hallitus valmistelee ja antaa eduskunnalle tarvittavat esitykset vuoden 2025 tuloveroasteikon indeksitarkistuksen tekemiseksi tuloverotaulukon kaikkiin veroluokkiin.
Vastalauseen lausumaehdotus 144
Eduskunta edellyttää, että hallitus valmistelee ja antaa eduskunnalle tarvittavat esitykset solidaarisuusveron tulorajan laskemiseksi 92 100 euroon.
Vastalauseen lausumaehdotus 145
Eduskunta edellyttää, että hallitus valmistelee ja antaa eduskunnalle tarvittavat esitykset, joilla kevennetään pieni- ja keskituloisten työnverotusta kasvattamalla työtulovähennystä siten, että muutos on verokertymäneutraali huomioiden solidaarisuusveron tulorajan laskeminen ja tuloveroasteikon täysi indeksitarkistus.
Vastalauseen lausumaehdotus 146
Eduskunta edellyttää, että hallitus valmistelee ja antaa eduskunnalle esitykset verouudistuksesta, jolla kannustetaan jatkamaan eläkeiän saavuttaneita työelämässä ja lykkäämään eläkkeelle siirtymistä muuttamalla heidän työtuloistaan 20 prosenttia verovapaaksi.
Vastalauseen lausumaehdotus 147
Eduskunta edellyttää, että hallitus valmistelee ja antaa eduskunnalle esitykset, jolla vahvistetaan eläkkeelle jo siirtyneiden kannusteita työskentelyyn keventämällä eläkkeellä olevien työtulojen verotusta.
Vastalauseen lausumaehdotus 148
Eduskunta edellyttää, että hallitus valmistelee ja antaa eduskunnalle tarvittavat esitykset, jolla kotitalousvähennyksen vähennysprosentit ja enimmäismäärät pidetään vuonna 2024 sovellettavana olevalla tasollaan myös jatkossa.
Vastalauseen lausumaehdotus 149
Eduskunta edellyttää, että hallitus valmistelee ja antaa eduskunnalle tarvittavat esitykset kotitalousvähennykseen uudistuksesta, jolla kotitalousvähennyksen vähennysoikeuden enimmäismäärät tuplataan yhden henkilön kotitalouksille ja yksinhuoltajille.
Vastalauseen lausumaehdotus 150
Eduskunta edellyttää, että hallitus valmistelee ja antaa eduskunnalle tarvittavat esitykset, jolla vanhempainetuuksista kolmasosa muutetaan verovapaaksi tuloksi.
Vastalauseen lausumaehdotus 151
Eduskunta edellyttää, että hallitus selvittää kattavasti verotuksen erilaiset mahdollisuudet parantaa lapsiperheiden asemaa.
Vastalauseen lausumaehdotus 152
Eduskunta edellyttää, että hallitus valmistelee ja antaa eduskunnalle esitykset, joilla yleishyödyllisten yhteisöjen, kuten työmarkkinajärjestöjen, sijoitustuotoille asetetaan 5 prosentin lähdevero kuitenkin siten, että määriteltäisiin 50 000 euron verovapaa raja, jotta muutos ei koskisi pieniä yhdistyksiä.
Vastalauseen lausumaehdotus 153
Eduskunta edellyttää, että hallitus arvioi vaihtoehtona yleishyödyllisten yhteisöjen lähdeverotukselle, että muutettaisiin tuloverolain yleishyödyllisyyden määritelmää siten, että työmarkkinajärjestöjen sijoitustuotot olisivat osin veronalaista tuloa.
Vastalauseen lausumaehdotus 154
Eduskunta edellyttää, että hallitus valmistelee ja antaa eduskunnalle viipymättä esitykset metsävähennyksen korottamiseksi 15 prosenttiyksiköllä 60 prosenttista 75 prosenttiin.
Vastalauseen lausumaehdotus 155
Eduskunta edellyttää, että hallitus valmistelee ja antaa eduskunnalle tarvittavat esitykset maa- ja metsätalouden parissa toimivien sijoitusrahastojen verosääntelyn saattamiseksi pikaisesti EU-oikeuden vaatimustasolle, ja että selvitetään veropohjan tiivistämistä.
02. Yhteisövero
Investointiverohyvitys laajennettava myös pienille ja keskisuurille yrityksille
Keskustan mielestä investointiverohyvityksen raja voisi olla hallituksen esittämän suuryrityksiä suosivan 50 miljoonan euron sijaan esimerkiksi 1 miljoona euroa. Keskustan esittämällä tavalla Suomeen voitaisiin muutamien mahdollisten suurten investointien lisäksi toteuttaa useita pienempiä investointeja. Investointihyvitys vaikuttaisi yhteisöverokertymään vuodesta 2028 eteenpäin.
Itäiselle Suomelle korkeampi investointiverohyvitys
Investointihyvitys korkeampana itäiseen Suomeen perustettavalle erityiselle talousalueelle. Muualla Suomessa vähennysprosentti olisi hallituksen esittämä 20 %, mutta itäisessä Suomessa 30 %. Erityinen talousalue kattaisi Etelä-Karjalan, Etelä-Savon, Kainuun, Kymenlaakson, Pohjois-Karjalan, Pohjois-Savon sekä itärajalla olevat Pohjois-Pohjanmaalta Koillismaan alue ja Lapista Itä-Lapin seutukunta.
Yhteisöverouudistuksella kannusteita investointeihin
Toteutetaan yhteisöverouudistus siten, että vero olisi kevyempi (esim. 15 tai 17 %) silloin kun voitto jätetään yrityksen sisälle kasvun hakemista varten voittojen ulos jakamisen sijaan. Ulosjaettavia voittoja verotettaisiin puolestaan hieman kovemmin. Toteutetaan Suomen tarpeisiin vastaava sovellus ns. Viron veromallista.
Start-up-yrityksille paremmat kannusteet TKI-toimintaan
Keskusta parantaisi TKI-vähennystä siten, että start-up-yritykset voivat hyödyntää niitä täysimääräisesti. Palautus voitaisiin antaa tarvittaessa rahana tai kuittauksena muita veroja vastaan, jolloin annettaisiin hyötyä myös niille tappiollisille yrityksille, jotka eivät voimakkaan kasvuvaiheen vuoksi voi verokannustinta nykyisellään hyödyntää.
Edellä olevan perusteella ehdotamme hyväksyttäväksi seuraavat lausumat:
Vastalauseen lausumaehdotus 156
Eduskunta edellyttää, että hallituksen veropolitiikka ottaa jatkossa huomioon myös mikroyritysten sekä pienten- ja keskisuurten yritysten tilanteen.
Vastalauseen lausumaehdotus 157
Eduskunta edellyttää, että hallitus valmistelee ja antaa eduskunnalle viipymättä tarvittavat esitykset investointihyvityksestä, jossa investointien alarajana on 1 miljoonan euron investointi, jotta myös pienet- ja keskisuuret yritykset voivat hyödyntää investointeihin kannustavaa verohyvitystä.
Vastalauseen lausumaehdotus 158
Eduskunta edellyttää, että hallitus valmistelee ja antaa eduskunnalle viipymättä esityksen investointihyvityksestä, jossa itäiseen Suomeen perustettavalla erityistalousalueella vähennysoikeus olisi muuta Suomea poiketen 30 prosenttia siten, että erityinen talousalue kattaisi Etelä-Karjalan, Etelä-Savon, Kainuun, Kymenlaakson, Pohjois-Karjalan, Pohjois-Savon sekä itärajalla olevat Pohjois-Pohjanmaalta Koillismaan alueen ja Lapista Itä-Lapin seutukunnan.
Vastalauseen lausumaehdotus 159
Eduskunta edellyttää, että hallitus valmistelee ja antaa eduskunnalle esitykset yhteisöverouudistuksesta, jolla siirrytään kohti Viron veromallia siten, että vero olisi kevyempi silloin, kun voitto jätetään yrityksen sisälle kasvun hakemista varten voittojen ulos jakamisen sijaan sekä ulosjaettavia voittoja verotettaisiin puolestaan hieman enemmän.
Vastalauseen lausumaehdotus 160
Eduskunta edellyttää, että hallitus valmistelee ja antaa eduskunnalle tki-vähennykseen uudistuksen esitykset siten, että vähennysjärjestelmä huomioi paremmin sellaiset start up -yritykset, jotka voimakkaan kasvuvaiheen vuoksi ovat pitkään tappiollisia eivätkä pääse sen vuoksi hyödyntämään vähennysoikeutta ja tämä toteutetaan laajentamalla veroja, joista vähennyksen voi tehdä ja ottamalla käyttöön vähennysoikeuden rahallisen palautuksen, jollei mitään veroja ole kertynyt maksettavaksi.
04. Perintö- ja lahjavero
Perintö- ja lahjaveron uudistuksella kohtuullisuutta maksuaikatauluihin
Perintö- ja lahjaveron uudistamisen ensimmäisessä vaiheessa varmistetaan, ettei veron maksamisen aikataulu aiheuta kohtuuttomia tilanteita.
Jos perintö- tai lahjaveron määrä ylittää 5 000 euroa, sen yli menevän osuuden voisi halutessaan jakaa 10 vuoden korottomalle maksuajalle niin, että verosta maksetaan vuosittain 1/10. Tämä helpottaisi erityisesti sukupolvenvaihdoksista sekä kiinteästä omaisuudesta kertyvien perintö- ja lahjaverojen maksamista.
Arvioidaan perintö- ja lahjaveron korvaamista luovutusvoittoverolla pideämmän aikavälin tavoitteena.
Edellä olevan perusteella ehdotamme hyväksyttäväksi seuraavat lausumat:
Vastalauseen lausumaehdotus 161
Eduskunta edellyttää, että hallitus valmistelee ja antaa eduskunnalle tarvittavat esitykset perintö- ja lahjaveron uudistamisesta, jolla yli 5 000 euron veron voisi halutessaan jakaa 10 vuoden korottomalle maksuajalle siten, että verosta maksetaan vuosittain yksi kymmenesosa.
Vastalauseen lausumaehdotus 162
Eduskunta edellyttää, että hallitus arvioi perintö- ja lahjaveron korvaamista luovutusvoittoverolla pideämmän aikavälin tavoitteena.
04. Liikevaihdon perusteella kannettavat verot ja maksut
01. Arvonlisävero
Keskusta ei nostaisi matkailun, liikunta- ja kulttuuripalveluiden, kirjojen, lääkkeiden ja henkilöstökuljetusten arvonlisäveroa
Keskusta ei hyväksy vuoden 2025 alusta voimaan tulevaa 4 %-yksikön korotusta 10 %:n arvonlisäverokantaan, koska jo yleisen arvonlisäverokannan korotus oli ylimitoitettu toimenpide. Suomi ei nouse tämänkaltaisella veronkorotuspolitiikalla, jota Orpon hallitus harjoittaa.
Hallitus toteuttaa vuodesta 2025 alkaen alimman ALV-kannan hyödykkeiden (lehdet, kirjat, lääkkeet, matkailu-, liikunta- ja kulttuuripalvelut, henkilökuljetukset) siirto 10 % alennetusta kannasta 14 % verokantaan. Ainoastaan sanoma - ja aikakausilehdet on jätetty toimen ulkopuolelle.
Hallitus arvioi itsekin esityksessään, että alemman arvonlisäverokannan korotus vähentää työllisten määrä arviolta noin 400 hengellä ja työttömien määrän arvioidaan nousevan noin 300 hengellä. Todellisessa elämässä monien päällekkäisten veronkorotusten yhteisvaikutus voi kuitenkin yllättää hallituksen ikävällä tavalla.
Matkailu- ja kulttuuriala eivät kaipaa hinnankorotuksia ajassa, jossa toimialat ovat vasta alkaneet toipua koronan jälkeisestä ajasta. Ajassa, jossa joukkoliikenteen käyttämiseen pitäisi luoda parempia kannusteita, on myös kummallista kiristää sen verotusta ja näin ollen nostaa lippujen hintoja.
Suomalaisten liikkumiseen kannustaminen ei myöskään tapahdu hintoja nostamalla. Riskinä on, että esimerkiksi pienituloisilla perheillä ei ole varaa liikuntaharrastuksiin. Samoin lääkkeiden alv:n korotus kirpaisee entisestään pienien tulojen kanssa painivia sairaita.
Hallituksen esitystä siirtää kuukautissuojat, inkontinenssisuojat ja lasten vaipat siirtää yleisen verokannan soveltamisalasta alennetun 14 prosentin verokannan soveltamisalaan Keskusta tukee. Tämä vähentää vuositasolla verokertymää 12 miljoonaa euroa.
Keskustan alv-vaihtoehdolla verokertymä vähenisi yhteensä 293 miljoonaa euroa, mutta nettovaikutus olisi 211 miljoonaa euroa.
Herkut verolle tasapuolisella kohtelulla
Keskusta on pettynyt siihen, että Kokoomuksen ennen eduskuntavaaleja lupaama terveysvero osoittautui juhlapuheeksi, jota ei ollut edes tarkoitus toteuttaa. Kokoomuksen oppositiokauden vaihtoehtobudjetissa terveysperusteisella verolla tavoiteltiin 300 miljoonan euron verokertymän kasvua. Nyt säätämällään karkkiverolla hallitus saa kasaan tuosta vain vajaan kolmanneksen siirtämällä makeiset 14 % alv-kannasta yleisen 25,5 % alv:n piiriin.
Verokertymänä 300 miljoonaa euroa laajasta terveysverosta on epärealistinen, mutta vero olisi silti ollut syytä hallituksen viipymättä valmistella huomioiden kotimainen elintarviketeollisuus esimerkiksi vaikutuksia porrastamalla.
Keskusta hyväksyy hallituksen makeisveron, mutta tunnistaa teollisuuden sisällä pelkästä karkkiverosta aiheutuvan epäreiluuden. Keskusta on valmis kerryttämään herkkuveroa laajentamalla sen veropohjaa myös kekseillä ja sipseillä korottaen samalla verotuottoa. Tämä toisi 40 miljoonaa euroa enemmän valtion kassaan hallituksen esitykseen nähden.
Edellä olevan perusteella ehdotamme hyväksyttäväksi seuraavat lausumat:
Vastalauseen lausumaehdotus 163
Eduskunta edellyttää, että hallitus valmistelee ja antaa eduskunnalle viipymättä esitykset, joilla alennettu arvonlisäverokanta palautetaan vuonna 2024 voimassa olleelle tasolle 10 prosentiin.
Vastalauseen lausumaehdotus 164
Eduskunta edellyttää, että hallitus valmistelee ja antaa eduskunnalle tarvittavat esitykset herkkujen verotuksen tasapuolisesta kohtelusta siten, että makeisten ja suklaan lisäksi myös sipsejä ja keksejä verotetaan korkeammalla arvonlisäverokannalla.
08. Valmisteverot
01. Tupakkavero
Tupakan ja nikotiinipussien verotusta kiristettävä. Suomen tupakkalain tavoitteena on ihmisille myrkyllisiä aineita sisältävien ja riippuvuutta aiheuttavien tupakkatuotteiden ja muiden nikotiinipitoisten tuotteiden käytön loppuminen. Täten Keskusta esittää reippaampaa korotusta tupakkaveroon kuin pääministeri Orpon hallitus toteuttamalla tupakkaveron korotuksen yhdellä kertaa. Keskusta esitys lisäisi tupakkaveron tuottoa 180 miljoonalla eurolla nopeasti, kun hallituksen tavoitteena on korottaa tupakkaveroa hidastahtisesti. Hallituksen linja tarkoittaa ensi vuonna vain 50 miljoonan lisätuottoa tupakkaverotuksella. Tällaiseen viivyttelyyn meillä ei ole varaa sen enempää talouden kuin kansanterveydenkään näkökulmasta. Keskustan ehdottama tupakkaveronkorotus olisi ensi vuoden osalta 130 miljoonaa euroa hallituksen esitystä korkeampi.
Edellä olevan perusteella ehdotamme hyväksyttäväksi seuraavat lausumat:
Vastalauseen lausumaehdotus 165
Eduskunta edellyttää, että hallitus valmistelee ja antaa eduskunnalle tarvittavat esitykset tupakkaveron merkittävään lisäkorottamiseen heti alkuvuodesta 2025 siten, että koko korotus tulee voimaan kerralla ja viipymättä.
Vastalauseen lausumaehdotus 166
Eduskunta edellyttää, että hallitus arvio edellytykset korottaa nikotiinipussien verotusta lisää, kun kokemuksia ja tietoa niiden verottamisesta kertyy sekä mahdollisuuksien mukaan valmistelee ja antaa eduskunnalle esitykset nikotiinipussien veronkorotuksen toteuttamiseksi.
04. Alkoholijuomavero
Olutveron alentaminen on peruttava.
Keskusta peruisi hallituksen jo toteuttaman olutveron alentamista 25 miljoonalla eurolla. Hallituksen erityissuojeluksessa näyttäkin olevan nikotiinipussien makujen rinnalla miedot alkoholijuomat, kun Orpon hallitus aikoo kiristää ainoastaan väkevien alkoholijuomien veron kiristyksen.
Keskustan vaihtoehdossa korotettaisiin kaikkien alkoholijuomien verotusta indeksisidonnaisuudella, josta saataisiin kasaan 11 miljoonaa euroa.
Näin ollen alkoholijuomista kerättäisiin veroja yhteensä 36 miljoonaa euroa hallitusta enemmän.
Edellä olevan perusteella ehdotamme hyväksyttäväksi seuraavat lausumat:
Vastalauseen lausumaehdotus 167
Eduskunta edellyttää, että hallitus valmistelee ja antaa eduskunnalle tarvittavat esitykset olutveroon tällä vaalikaudella toteutetun veronalennuksen perumiseksi.
Vastalauseen lausumaehdotus 168
Eduskunta edellyttää, että hallitus valmistelee ja antaa eduskunnalle tarvittavat esitykset alkoholijuomaverotuksen sitomiseksi kuluttajahintaindeksiin, jolloin verotaso korottuisi automaattisesti samaa tahtia hintojen kanssa.
05. Virvoitusjuomavero
Virvoitusjuomien valmisteverotuksen Keskusta sitoisi kuluttajahintaindeksiin, jolloin hallituksen tekemien veronkorotusten päälle saataisiin kasaan 3,5 miljoonaa euroa enemmän.
Lisäksi keskusta korottaisi keinomakeutettujen virvoitusjuomien (pl. vedet) sekä energiajuomien verotusta yhteensä 20 miljoonalla eurolla.
Edellä olevan perusteella ehdotamme hyväksyttäväksi seuraavat lausumat:
Vastalauseen lausumaehdotus 169
Eduskunta edellyttää, että hallitus valmistelee ja antaa eduskunnalle tarvittavat esitykset virvoitusjuomaveron sitomiseksi kuluttajaindeksiin, jolloin verotaso korottuisi automaattisesti samaa tahtia hintojen kanssa.
Vastalauseen lausumaehdotus 170
Eduskunta edellyttää, että hallitus valmistelee ja antaa eduskunnalle tarvittavat esitykset keinomakeutettujen virvoitusjuomien, lukuun ottamatta vesiä, sekä energiajuomien verotason korottamiseksi.
10. Muut verot
05. Varainsiirtovero
Nuorille palautettava ensiasunnon verovapaus ja varainsiirtoveroa rukattava
Keskusta esittää kumottavaksi hallituksen veron alennusta varainsiirtoveroon. Samalla on palautettava nuorten ensiasunnon ostajien verovapaus. Samalla tehdään Keskustan aiemmin esittämän aiemman verotason kanssa veroneutraali reformi varainsiirtoverokantoihin eli yhdistetään asunto-osakkeiden ja kiinteistöjen 2,74 %:iin verokannat.
Kiinteistöjen varainsiirtoveron (pl. ensiasunnot) laskeminen kolmesta prosentista 2,74 prosenttiin vähentäisi verotuloja 18 miljoonaa euroa.
Asunto-osakkeiden (pl. ensiasunnot) varainsiirtoveron nostaminen 1,5 prosentista 2,74 prosenttiin lisäisi verotuloja 123 miljoonaa euroa.
Ensiasuntojen verovapauden palauttaminen vähentäisi verotuloja yhteensä 65 miljoonaa euroa.
Yhteensä muutokset kasvattaisivat verotuloja staattisesti 40 miljoonaa euroa.
Edellä olevan perusteella ehdotamme hyväksyttäväksi seuraavat lausumat:
Vastalauseen lausumaehdotus 171
Eduskunta edellyttää, että hallitus valmistelee ja antaa eduskunnalle tarvittavat esitykset ensiasunnon ostajien varainsiirtoveron palauttamiseksi käyttöön.
Vastalauseen lausumaehdotus 172
Eduskunta edellyttää, että hallitus valmistelee ja antaa eduskunnalle tarvittavat esitykset asunto-osakkeiden ja kiinteistöjen varainsiirtoverokannan yhdistämiseksi 2,74 prosenttiin.
06. Arpajaisvero
Pelaamisen lisenssimalli
Keskustan tavoitteena on saada kerättyä arviolta 250 miljoonaa arpajaisveron lisätuotolla, kun rahapelaamisessa siirrytään pelaamisen lisenssimalliin. Tämä lisätuotto syntyy pelaamisen korkeammasta kanavointiasteesta, hieman kasvaneesta markkinasta ja selvästi nykyistä korkeammasta arpajaisverosta. Lisäksi yhteisöverotuottoja on tämän myötä kertymässä peliyhtiöiltä enemmän.
Tämäkin uudistus olisi ollut toteutettavissa nopeammalla aikataululla, joten hallituksen viivyttelyn takia lisätuottoja jää nyt keräämättä, vaikka valtion talous sitä olisi vaatinut.
Edellä olevan perusteella ehdotamme hyväksyttäväksi seuraavan lausuman:
Vastalauseen lausumaehdotus 173
Eduskunta edellyttää, että hallitus valmistelee ja antaa eduskunnalle viipymättä rahapelipelaamisessa lisenssimalliin siirtymistä koskevat esitykset, jolla tavoitellaan selvästi nykyistä korkeampaa verotuottoa korkeamman kanavointiasteen, kasvavan markkinan ja nykyistä korkeamman arpajaisveron myötä.
07. Ajoneuvovero
Oikeudenmukaisuutta liikenteen verotukseen
Keskusta haluaa kehittää liikenteen verotusta oikeudenmukaisemmaksi toteuttamalla liikenteen verotuksen kokonaisuudistuksen. On fakta, että nimenomaan liikenteen laskevan verokertymän takia Suomen verotulot romahtavat lähitulevaisuudessa. Vastuullista politiikkaa on etsiä tähän reilu ratkaisu, jossa kaikki tienkäyttäjät ovat mukana maksamassa kustannuksia. Tämän edistämisessä hallitus hidastelee, vaikka kiire olisi.
Keskusta tavoittelee 100 miljoonaa euroa liikenteen verotuksen uudistamisesta. Tästä 50 miljoonaa euroa katetaan perumalla vanhojen autojen ajoneuvoveron alennus. Toiset 50 miljoonaa euroa kerättäisiin korottamalla täyssähköautojen ja ladattavien hybridiautojen verotusta. Vaikka autokannan uudistuminen on tarpeen, on kohtuullista, että myös sähköauton omistajat osallistuvat nykyistä vahvemmin tieinfran rahoittamiseen.
On fakta, että tämän hallituskauden aikana Suomen maanteiden korjausvelka kasvaa noin 500 miljoonalla eurolla vuoden 2027 loppuun mennessä. Samalla kun nykyiset raiteet ja tiestö rapistuvat, rahaa tuntuu hallituksella edelleen riittävän tunnin junan edistämiseen. Tätä ei voi kuin ihmetellä.
Keskusta keräisi lisäksi 15 miljoonaa euroa ottamalla käyttöön ulkomaisten rekkojen tienkäyttömaksun eli vinjettimaksun.
Edellä olevan perusteella ehdotamme hyväksyttäväksi seuraavat lausumat:
Vastalauseen lausumaehdotus 174
Eduskunta edellyttää, että hallitus valmistelee ja antaa eduskunnalle esitykset, joilla se peruu toteuttamansa ajoneuvoveron alentamisen julkisen talouden kannalta tehottomana toimenpiteenä.
Vastalauseen lausumaehdotus 175
Eduskunta edellyttää, että hallitus valmistelee ja antaa eduskunnalle uudet esitykset, joilla korotetaan hybridi- ja täyssähköautojen ajoneuvoveroa hallituksen aiempia esityksiä korkeammalle tasolle, jotta myös sähköauton omistajat osallistuvat nykyistä vahvemmin tieinfran rahoittamiseen.
Vastalauseen lausumaehdotus 176
Eduskunta edellyttää, että hallitus valmistelee ja antaa eduskunnalle tarvittavan esityksen ulkomaisten rekkojen tienkäyttömaksun eli vinjettimaksun käyttöönottamiseksi.