Ilman kestävää taloutta meillä ei olisi suorituskykyisiä Puolustusvoimia, maailman parasta koulua, toimivaa terveydenhuoltoa tai hyvää joukkoliikennettä. Kokoomus on huolissaan hyvinvointipalveluiden tulevaisuudesta, yhteiskuntamme kriisinsietokyvystä ja talouden hitaasta kasvusta. Mitä kauemmin uudistuksissa viivytellään, sitä suuremmaksi julkisen talouden vahvistamisen tarve kasvaa. Mitä pidempään velkaantumisen annetaan jatkua, sitä heikommaksi rapautuu hyvinvointipalveluiden rahoituspohja ja sitä kapeammaksi muuttuu taloudellinen kriisinkestokyky. Suomeen tarvitaan muutos.
Hallituksen viimeinen lisätalousarvioesitys on vaalikauden kuva. Velkaantuminen on ollut poikkeuksellisen voimakasta, ja menoja lisätään päätösperäisesti noin miljardilla eurolla. Erilaisia tukia toteutetaan eri suuntiin osin myös perustellusti. Tärkeitä menolisäyksiä vastaavia säästöjä ei ole kyetty tekemään. Kehysten ohi poikkeuslausekkeen perusteella viedään menoja, mikä ei aiheuta hallitukselle ikävää tehtävää tinkiä jostain vähemmän tärkeästä.
Hallituksessa on vähätelty velkaantumista, eikä korkoriskiin ole varauduttu. Nyt velkaantumisen riski on realisoitumassa. Lisätalousarviossa korkomenot nousevat 2,6 miljardiin euroon. Viiden vuoden kuluessa, kun nopeasti kohonnutta korkotasoa sovelletaan laajemmin julkiseen velkaan, nousevat korkokulut jopa neljään miljardiin euroon. Korkotason laskua ei ole näköpiirissä. Juuri tästä syystä julkisen talouden vahvistaminen olisi pitänyt aloittaa asiantuntijasuositusten mukaisesti jo vaalikauden alussa, rakenteellisten uudistusten kunnianhimoa olisi pitänyt kasvattaa koronapandemian aikana ja jälleen Venäjän hyökkäyssodan aikana. Mitään ei ole tapahtunut.
Hallitus ei kykene asettamaan menoja tärkeysjärjestykseen
Julkisen talouden raju velkaantuminen edellyttää sitä, että menot asetettaisiin tärkeysjärjestykseen. Kokoomus on johdonmukaisesti tukenut välttämättömiä menolisäyksiä kriisiaikoina. Koronaepidemian välttämättömät terveysturvallisuuteen liittyvät menot tai Venäjän hyökkäyssodan aiheuttamat turvallisuutta vahvistavat menot ovat myös välttämättömiä.
Julkisen talouden velkaantuminen vaarantaa yhteiskunnan kykyä varautua tuleviin kriisitilanteisiin. Talouspolitiikka on myös turvallisuuspolitiikkaa. Etenkin kriisien ja voimakkaan velkaantumisen keskellä tulisi kyetä toteuttamaan uudistuksia, joilla kasvaneet menot katetaan. Tulevissa kriiseissä tarvitaan myös taloudellista liikkumavaraa, eikä tulevien sukupolvien eväitä voi syödä kokonaan.
Samaa suositeltiin hallituksen itselleen tilaamassa raportissa. Koronakriisin keskellä hallitus tilasi suomalaisilta huippuekonomisteilta talouspolitiikan strategian ulos koronapandemiasta. Työryhmään kuului muun muassa Suomen ainoa taloustieteen Nobel-palkinnon voittanut henkilö. Syvän epävarmuuden keskellä elvyttävän talouspolitiikan lisäksi työryhmä suositteli voimakkaita rakenteellisia uudistuksia velkaantumisen vähentämiseksi. Toimia suositeltiin aloitettavaksi jo tämän vaalikauden aikana. Siitä huolimatta hallituksen velkaperintö on raskas ja sitä kasvattavat hallituksen tuloihin ja menoihin nettona tehdyt päätökset vuosittain lähes kahdella miljardilla eurolla.
Pääministeripuolue SDP on esittänyt talouspoliittisessa ohjelmassaan 400 miljoonan euron säästöjä julkisista hankinnoista sekä matka- ja tilakuluista. Pääministeripuolue tuskin on jättänyt tekemättä esityksiään jo budjettiprosessin aikana, sillä huoli velkaantumisesta on jaettu. Kokoomus tukee SDP:n ehdotuksia menosäästöistä vastapainona kasvaville menoille. Velkaantuminen on saatava taittumaan.
Terapiatakuun toteuttaminen siirrettiin tuleville hallituksille
Kokoomus on huolissaan nuorten hyvinvoinnista ja koulutuksen määrärahoista. Kokoomus on johdonmukaisesti esittänyt laatu- ja tasa-arvorahoituksen vakinaistamista vaihtoehtobudjeteissaan. Kokoomus on kyennyt asettamaan menoja tärkeysjärjestykseen siten, että velanotto vähenee ja tärkeisiin asioihin voidaan panostaa. Hallitus on lisätalousarviossa tullut Kokoomuksen linjalle ja vahvistanut laatu- ja tasa-arvorahoitusta.
Jonotusajat mielenterveyspalveluihin ovat kestämättömiä ja eriarvoistavia. Koronan myötä mielenterveyspalveluiden tarve on entisestään kasvanut niin lapsilla kuin aikuisilla. Mielenterveyden ongelmiin ei ole saatavilla yhdenvertaisesti ja riittävästi apua sosiaali- ja terveydenhuollon perustason palveluissa.
Kokoomus kannattaa Terapiatakuu-kansalaisaloitteen mukaista lakimuutosta, jolla taataan nopea pääsy hoidolliseen psykoterapiaan tai muuhun psykososiaaliseen hoitoon. Terapiatakuu rakentaisi Suomesta tällä hetkellä puuttuvan tehokkaan mielenterveyshoidon perustason. Kansalaisaloitteen taustalla olevien mielenterveysjärjestöjen mukaan työllisyysvaikutus varhain aloitetulla hoidolla voisi auttaa siirtämään vuosittain jopa 7 500 suomalaista sosiaalietuuksien piiristä työelämään, mikä vastaa hallituskauden aikana 30 000:ta uutta työllistynyttä.
Mielenterveyden oikea-aikainen hoito ja terapiatakuu olisi osa kestävää koronakriisin jälkihoitoa sekä työllisyyden vahvistamista. Kokoomus on esittänyt vaihtoehtobudjetissa rahoituksen terapiatakuun toteuttamiselle.
Maatalouden ongelmiin herättiin liian myöhään, liian vaatimattomilla ratkaisuilla
Lisätalousarviossa kohdennetaan maatalouden tukemiseksi 90 miljoonaa euroa. Kokoomus ehdotti jo vaihtoehtobudjetissa mittaluokaltaan hallituksen esitystä vastaavat määrärahat nopeasti kohdennettavaksi maatalouden akuuttiin kustannuskriisiin. Kokoomus on huolissaan lannoitteiden ja polttoaineiden nopean hinnannousun vaikutuksista ruoantuotannon huoltovarmuuteen.
Hallitus vain lievittää maatalouden tuotannon rakenteellisia ongelmia jälleen uudella velkarahalla rahoitetulla paketilla sen sijaan, että se pyrkisi hakemaan pitemmän aikavälin pysyviä ratkaisuja. Ruoan arvoketjussa toimivat yritykset eivät halua jatkuvasti olla löysässä hirressä tai riippuvaisia valtion tuista. Tulevalle hallitukselle jää tehtäväksi uudistaa niin tuki- kuin sääntelypolitiikkaa ruoan arvoketjussa kannattavan, kestävän ja huoltovarmuuden turvaavan ruoantuotannon varmistamiseksi.
Hyvinvointialueille tarjottava rahoitus ei kohdennu hoitojonojen purkamiseen
Momentille 28.89.33 ehdotetaan 350 miljoonan euron määrärahaa, joka ohjataan hyvinvointialueille hankeavustuksina. Valiokunnan käsittelyn yhteydessä ministeriöiden selvityksen mukaan määrärahatarve ei perustu hyvinvointialueiden ilmoittamaan täsmälliseen tarpeeseen, vaan neuvottelut määrärahojen lisätarpeesta käynnistetään vasta lisätalousarvion hyväksymisen jälkeen.
Laadukkaan ja kustannustehokkaan hoidon sekä julkisen talouden kannalta hyvinvointialueiden onnistunut käynnistyminen on välttämätöntä. Samalla kun uusien järjestelmien luomiseen sekä hoitojonojen purkamiseen kohdennetaan resursseja, tulisi luoda hyvinvointialueille selkeitä kannustimia kustannustehokkuuden parantamiseksi.
Kokoomus kiinnittää huomiota siihen, että valiokunnan kuulemisissa ja valiokunnalle toimitetuissa lausunnoissa ei ole muodostunut selkeää kuvaa hoito- ja palveluvelan tilanteesta. Erityisesti perusterveydenhuoltoa koskevat arviot ovat hyvin ylätasoisia. Kuulemisissa on myös jäänyt epäselväksi se, mihin perustuu määrärahan lisäämisen välitön tarve.
Kokoomuksen mielestä hoito- ja palveluvelkaa koskevia tietoja ja hyvinvointialueiden tarpeita olisi tullut tarkentaa ennen lisämäärärahojen myöntämistä. Lisäksi huolta aiheuttaa se, että määrärahaa ei pystytä suoraan kohdentamaan hoito- ja palveluvelan purkuun. Alueille myönnettävä määräraha voisi vaikuttaa hoiva- ja palveluvelkaan sekä jonojen purkuun vain välillisesti.
Hallituksen toiveena on ollut, että kun toiminnan käynnistämiseen osoitetaan erillistä määrärahaa, on valtion yleiskatteellisesta rahoituksesta mahdollista kohdentaa kullakin alueella rahoitusta hoito- ja palveluvelan lyhentämiseen. Tällöin on kuitenkin vaarana, että lisärahoitus ei lopulta kohdennu palveluiden saatavuuden parantamiseen.
Hoito- ja palveluvelan purkamisessa yhtenä pullonkaulana on ollut myös henkilöstön saatavuus. Valiokunnan kuulemisissa ei ole muodostunut selkeää kuvaa siitä, missä määrin rahoituksen lisääminen auttaa alueita parantamaan hoitoon ja palveluihin pääsyä, mikäli henkilöstöä ei kuitenkaan ole riittävästi saatavilla.
Kokoomus kohdentaisi määrärahoja tehokkaasti kustannusvaikuttavuutta parantaviin investointeihin sekä hoitojonojen purkamiseen esimerkiksi Kela-korvausta hyödyntämällä. Kokoomuksen mielestä on ollut hallitukselta valtava virhe ajaa alas Kela-korvauksia tilanteessa, jossa hoitojonot ovat ennätyksellisen pitkät ja julkinen terveydenhuolto on jo vahvasti kuormittunut. Kela-korvaukset ovat tehokas tapa kohdentaa rahoitusta hoitoon pääsyyn ja julkisen sektorin kuorman helpottamiseen. Yksityisen ja kolmannen sektorin palvelutuottajien työ tulisi hyödyntää tilanteessa, jossa julkinen terveydenhuolto on ylikuormittunut ja pula henkilöstöstä on valtava.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että hyväksytään seuraavat lausumat:
Vastalauseen lausumaehdotus 1
Eduskunta edellyttää, että hallitus tuo lisätalousarvioesityksen, jossa toteutetaan SDP:n ehdottamat säästötoimenpiteet tila- ja matkakustannuksista sekä hankinnoista.
Vastalauseen lausumaehdotus 2
Eduskunta edellyttää, että hallitus tuo esitykset, kuinka se asettaa menot tärkeysjärjestykseen ja kattaa budjettikehysten sisältä määrärahat, jotka tulee rahoittaa kehysten sisältä.
Vastalauseen lausumaehdotus 3
Eduskunta edellyttää, että hallitus julkaisee erikseen tarkan ja yksityiskohtaisen selvityksen poikkeuslausekkeen perusteella kehysten ulkopuolelle siirretyistä menoista, jotta julkisesti voidaan arvioida, täyttävätkö ne muuttuneen turvallisuustilanteen välttämättömyyskriteerin.
Vastalauseen lausumaehdotus 4
Eduskunta edellyttää, että hallitus tuo esityksen maataloustukijärjestelmän uudistamisesta, jonka avulla turvataan ruoantuotannon huoltovarmuus ja panostetaan tehokkuuteen sekä uudistumiseen.
Vastalauseen lausumaehdotus 5
Eduskunta edellyttää, että hallitus suuntaa hyvinvointialueille kohdennetusta rahoituksesta osan Kela-korvauksiin tehtyjen leikkauksien perumiseen.
Vastalauseen lausumaehdotus 6
Eduskunta edellyttää, että hallitus valmistelee ja tuo eduskunnan käsiteltäväksi esityksen terapiatakuusta, jolla varmistetaan pääsy psykoterapiaan tai muuhun vaikuttavaan psykososiaaliseen hoitoon kuukauden sisällä hoidon tarpeen havaitsemisesta perusterveydenhuollossa.
Vastalauseen lausumaehdotus 7
Eduskunta edellyttää, että hallitus valmistelee toimenpideohjelman yhdessä eri toimijoiden kanssa hoitojonojen purkamiseksi.
Vastalauseen lausumaehdotus 8
Eduskunta edellyttää, että hallitus ryhtyy toimiin työllisyyden ja yrittäjyyden edistämiseksi ja työn kannattavuuden vahvistamiseksi.
Vastalauseen lausumaehdotus 9
Eduskunta edellyttää, että hallitus ryhtyy toimiin lasten tehohoidon toimintatapamuutoksen ja kehittämistoimen toteuttamiseksi niin, että lasten tehohoidon saatavuus saadaan turvattua.