Hallituksen vuoden 2020 kolmas lisätalousarvio keskittyy koronaviruksen akuutin vaiheen ta-loudellisten ongelmien korjaamiseen ja on pääpiirteissään perusteltu. Hallituksen esitykseen jää kuitenkin merkittäviä puutteita, jotka on ehdottomasti korjattava. Kokoomus esittää kahta keskeistä muutosta lisätalousarvioon. Esitämme ravitsemisyrittäjien tuen jakoperusteiden muuttamista niin, että tuen määrä sekä jakoperiaate vastaa riittävällä tavalla perustuslakivaliokunnan ja eduskunnan vaatimukseen riittävästä kompensaatiosta elinkeinon harjoittamisen rajoittamisesta.
Suomen koronatoimet ovat tähän mennessä purreet. Kontaktien vähentäminen on hillinnyt tartuntojen määrää. Kokoomus on tukenut keskeisiä hallituksen linjauksia, ja tuemme niitä jatkossakin, mikäli eduskunnalla on riittävät tiedot päätösten tekemiseksi ja toimet ovat perusteltuja sekä oikein mitoitettuja.
Rajoitusten seurauksena tähän saakka yli 200 000 ihmistä on joko lomautettuna tai työttömänä ja kymmenettuhannet yritykset ovat konkurssin partaalla. Hallituksen yritystukien valmistelu on ollut puutteellista, ja ne tulevat kohdentumaan epätarkoituksenmukaisesti. Hallitus on siten vaikeuttanut yritysten jo valmiiksi poikkeuksellisen haastavaa tilannetta. Kokoomus kantaa myös huolta hallituksen rajoitustoimenpiteiden aiheuttamista toimintaedellytysten sekä toimeentulon merkittävästä heikkenemisestä luovilla aloilla sekä liikunnan ja urheilun toimialalla. Järjestöjen merkitys monien sosiaali- ja terveyspalvelujen tuottajina on keskeinen. Koronakriisistä selviämisessä ja kriisin jälkihoidossa matalan kynnyksen palvelut ovat keskeisessä asemassa ja järjestöjen osaamiselle ja niiden tarjoamille palveluille on tarvetta. Järjestöjen toimintaedellytykset ovat kuitenkin heikentyneet koronakriisin seurauksena. Järjestöjen tuottamien palveluiden jatkuvuus on turvattava huolehtimalla sosiaali- ja terveysalan järjestöjen toimintaedellytyksistä.
Yhteiskunnan sulku maksaa Suomelle yli miljardin joka viikko. Koronakriisistä pitää päästä ulos niin nopeasti kuin mahdollista, mutta vaiheittain ja hallitusti. Odotamme edelleen hallitukselta tarkkaa suunnitelmaa siitä, miten testausta, jäljitystä, eristämistä ja suojavarusteita hyödyntämällä voidaan asteittain purkaa rajoitukset. Olemme valmiita tukemaan ulospääsyn edellyttämiä budjettilisäyksiä.
Hallituksen on syytä ottaa vakavasti Suomen huippuekonomistien laatima laaja ja perusteellinen "Talouspolitiikan strategia koronakriisissä" -raportti. Suomen kyky tarjota Pohjoismaisen hyvinvointiyhteiskunnan palveluita uhkaa heiketä pysyvästi. Kokoomus edellyttää, että Suomelle laaditaan uskottava polku kohti kestävää julkistaloutta. Osana Suomen uudelleenrakennusta tarvitaan uskottava suunnitelma siitä, miten Suomen tutkimus-, kehitys- ja innovaatiorahoituksen osuus nostetaan neljään prosenttiin BKT:sta. Julkistaloutta sopeuttavat ja aidosti työllisyyttä lisäävät reformit eivät voi enää odottaa. Sitä enemmän on varaa elvyttää, mitä lujempi on usko julkiseen talouteen pitkällä aikavälillä.
Ravintoloille perustuslakivaliokunnan edellyttämä riittävä korvaus
Kokoomus ei kannata Marinin hallituksen esittämää riittämätöntä ja sekavaa tukimallia ravintoloiden ja kahviloiden tukemiseksi. Se on syntyessään myöhässä ja lisäksi hidas, monimutkainen ja kilpailua vääristävä. Esitetty tuki ei vastaa perustuslakivaliokunnan edellyttämää riittävää korvausta elinkeinon harjoittamisen rajoittamisesta. Kokoomus esittää tukimallin muuttamista sekä kompensaation nostamista tasolle, joka kohtuullisesti kattaa ravintoloiden kiinteät kustannukset. Kokonaistuen määräksi muodostuu 300 miljoonaa euroa.
Hallituksen esittämällä mallilla odotettavissa voi olla jopa tuhansia konkursseja ja kymmeniätuhansia uusia työttömiä. Määrärahaa onkin lisättävä merkittävästi, jotta edes osa vahingoista voidaan välttää. Ravintolat ovat erottamaton osa suomalaista kulttuuria, merkittävä osa ruoan arvoketjussa sekä kasvava ja merkittävä työllistäjä. Perustuslakivaliokunta ja eduskunta ovat yksimielisesti edellyttäneet ravintola- ja kahvila-alalle riittävää erityistukea, ja kokoomus pitää tästä lupauksesta kiinni. Tuen tulee korvata kohtuullisesti alan menetykset ja turvata myös kahviloiden ja ravintoloiden selviäminen yli koronakriisin.
Marinin hallituksen tekemä tukimalli ei ole vastaus ongelmiin, joita alalle on aiheutunut hallituksen päätösten vuoksi. Ravitsemisliikkeiden myynti oli edellisvuonna vastaavaan aikaan noin miljardi euroa. Hallituksen esittämä tuki on tästä vain noin 12 %. Arvonlisä-, alkoholijuoma- ja palkkaveroina ravintolat maksavat tavanomaisesti noin 1,5 miljardia euroa vuodessa. Elinkeinon harjoittaminen on erikseen kielletty. Tätä perusoikeuksien merkittävää rajoittamista on edellytetty korvattavaksi niin talousvaliokunnan, perustuslakivaliokunnan kuin eduskunnan vaatimuksesta. Marinin hallituksen esittämää tukea ei voi pitää kohtuullisena.
Lentoyhteydet koko maahan turvattava
Lentoasemat ja lentoyhteydet ovat välttämättömiä kansainväliselle liiketoiminnalle, tutkimukselle ja korkeakoulutukselle eri puolilla Suomea. Kokoomus edellyttää, että hallitus turvaa lentoreittien säilymisen, tarvittaessa väliaikaisella ostopalvelusopimuksella. Mahdollisuus toimia globaaleissa verkostoissa täytyy olla kaikkialla Suomessa. Hyvät lentoyhteydet vahvistavat alueensa ja koko Suomen kilpailukykyä. Hallituksen on turvattava yhteydet Joensuuhun, Jyväskylään, Kajaaniin, Kemi-Tornioon ja Kokkola-Pietarsaareen.
Hyvät lentoyhteydet ovat avaintekijä globaalin liiketoiminnan mahdollistajana ja siihen tarvitaan alueelliset lentoasemat. Hyvä saavutettavuus on tärkeää kansainvälisille asiakkaille sekä yritysten myynti-, hankinta- ja huoltotoiminnoille. Esimerkiksi Kokkola-Pietarsaaren lentoaseman vaikutusalueella useiden yritysten viennin osuus on yli 90 % ja vientitulot ovat 3—4 miljardia euroa. Kemi-Tornion alueella teollisuuden viennin arvo on suuruusluokkaa 4—5 miljardia euroa vuodessa. Samoin kansainvälisistä yhteyksistä riippuvaisia vientiyrityksiä on Joensuussa, Jyväskylässä ja Kajaanissa. Mikäli teollisuuden elintila kapenee, riskinä Suomelle on, että tuotanto sijoittuu johonkin muuhun maahan. Teollisuusyritysten omistus on yhä enemmän ulkomailla.
Tutkimus ja kehitys on Suomen kansainvälinen menestystekijä. Yliopistot, korkeakoulut ja tutkimuslaitokset sekä yritysten tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminta sijaitsevat eri puolilla maata. Esimerkiksi Itä-Suomen ja Jyväskylän yliopistoille lentoyhteydet ovat erittäin merkittäviä. Ne tarvitsevat kansainvälisiä yhteyksiä, ja sen takia alueelliset lentoyhteydet tarvitaan riippumatta siitä, missä päin Suomea toiminta sijaitsee.
Matkailu on vientiteollisuuteen verrattava toimiala. Suomeen kansainvälisten matkailijoiden jättämät tulot olivat noin 4,9 miljardia euroa vuonna 2018. Tarvitsemme hyvät lentoyhteydet matkailukohteisiin eri puolille maata. Matkailijoiden Suomessa viettämä aika on lyhyt, joten lähelle kohdetta on päästävä nopeasti. Muutoin valitaan jokin muu kohde, joka ei välttämättä ole Suomessa.
Rokotteen kehittämisen voimavaroja lisättävä rohkeasti ja etupainoisesti
COVID-19-viruksen aiheuttama pandemiatilanne haastaa koko yhteiskuntaa. Rajoitustoimilla viruksen leviämistä väestössä voidaan estää. Hallitus on ilmoittanut, että tautitilanteen ollessa vakaa rajoitustoimia voidaan hallitusti purkaa. Yhteiskuntaa voitaneen kuitenkin täysimääräisesti avata vasta, kun virukseen on löydetty toimiva ja turvallinen rokote. Tällä hetkellä koronaan ei ole saatavilla rokotetta tai tehokasta lääkehoitoa ja rajoitusten avaaminen johtaa vääjäämättä tautitapausten lisääntymiseen väestössä, jos riittäviä muita infektion hallinnan työkaluja ei ole käytössä. Rokotteen kehittämisessä tarvitaan sekä kansallista että kansainvälistä tutkimusta, kehittämistä ja yhteistyötä.
Suomen Akatemian määrärahat kohdistuvat kilpailluimpaan huippututkimukseen, jonka tukeminen vallitsevissa olosuhteissa on ensiarvoisen tärkeää. Koska pandemiatilanteen kestoa on hankalaa arvioida, on rokotekehitys myös kansallisesti tärkeä panostettava kohde. Suomen Akatemian kautta rahoituksen kanavoimista rokote- ja lääkekehitystutkimukseen voidaan pitää kannatettavana, koska arviointikriteereissä korostuvat laajat vertaisarvioinnit ja tutkimustyön laatu.
Hallitus on korottanut Suomen Akatemian valtuutta 10 miljoonalla eurolla, mistä aiheutuu 3 miljoonan euron määrärahatason nosto tälle vuodelle. Rahoitustasoa voidaan kuitenkin edelleen pitää verrattain pienenä huomioiden tutkimuksen tarpeet toimivien ja turvallisten rokotteiden sekä lääkkeiden löytämiseksi.
Määrärahan lisäyksellä pyritään vahvistamaan niitä voimavaroja, joilla kansallista rokotetutkimusta COVID-19-rokote- ja lääkekehitystutkimukseen varataan. Määrärahan lisäysesitys mahdollistaa Suomen Akatemian valtuuden kaksinkertaistamisen 10 miljoonasta 20 miljoonaan euroon. On lisäksi huomioitava, että tulevissa lisätalousarvioesityksissä tutkimusrahoitusta voitaisiin kohdistaa suoraan yliopistojen määrärahoihin, jolloin varmistetaan tutkimushankkeiden jatkuvuus ja vähennettäisiin ylimääräistä kuluja aiheuttavaa byrokratiaa.
Korkeakoulujen aloituspaikat
Hallituksen on varattava riittävät määrärahat sille, että korkeakoulut voivat nostaa sisäänottopaikkamääriä jo tämän vuoden aikana. Tällä hetkellä näin ei ole. Asiaan ovat kiinnittäneet huomiota myös opetus- ja kulttuuriministeriön sekä työ- ja elinkeinoministeriön kansliapäälliköt.
Viime vaalikaudella yhteistyössä korkeakoulukentän kanssa laadittu Korkeakoulutuksen ja tutkimuksen visio 2030 edellyttää, että vuoteen 2030 mennessä vähintään puolet ikäluokasta saisi korkeakoulututkinnon. Lisäksi opetus- ja kulttuuriministeriö sopi yliopistojen kanssa merkittävästä varhaiskasvatuksen opettajien koulutusmäärien lisäämisestä. Useilla alueilla on huutava pula kasvatuksen ammattilaisista, ja heidän koulutusmääriään on nostettava määrätietoisesti myös korkeakoulujen seuraavalla tulossopimuskaudella.
Mikäli hallitus aikoo toteuttaa suunnittelemansa aloituspaikkojen merkittävän kasvattamisen ilman lisärahoitusta, on kyse leikkauksesta. Tosiasiallisesti aloituspaikkoihin ei ole tulossa erillistä lisärahoitusta, mikä johtaa rahoituksen laskuun tutkintoa kohden. Tämä heikentää niin koulutuksen kuin tutkimuksen laatua, mitä ei voida pitää hyväksyttävänä.
Opiskelijat ovat olleet tänä keväänä kovien paineiden alla. Kaikilla koulutusasteilla siirryttiin etäopetukseen, ylioppilaskirjoituksia aikaistettiin, epävarmuus valmistumisesta kasvoi. Tämän lisäksi korkeakoulut päättivät kesken kevään opiskelijavalintaprosessin muuttaa valintakriteereitä, vaikka yhteishaku koulutuksiin oli jo ehtinyt päättyä. Tämä uhkaa opiskelijoiden oikeusturvan toteutumista. Aloituspaikkamääriä lisäämällä voidaan myös vähentää kevään opiskelijavalinnoista aiheutuvia ongelmia hakijoille.
Maatilojen toiminta ja kannattavuus on turvattava kriisissä
Maatilojen osalta on varauduttava taloustilanteen heikkenemiseen, koska kriisi ajaa maataloustuotteiden maailmanmarkkinahintoja alas ja maatiloille on tullut uusia kustannustekijöitä. Tämän takia hallituksen on valmisteltava seuraavaan lisätalousarvioon esitys viljelijöille maksettavasta kertaluontoisesta kasvukausituesta sellaisille tiloille, joilla on ollut myyntituloja vuonna 2019.
Lähes kaikki päätoimiset Suomen maa- ja puutarhatalouden yrittäjät ovat turvautuneet pitkään ulkomailta saapuvaan kausityövoimaan. Meneillään oleva pandemia on asettanut haasteita kausityövoiman saatavuudelle. Toisaalta tilannetta on vaikeuttanut myös hallituksen hitaus tuoda tarvittavia esityksiä ongelman ratkaisemiseksi. Tilanne olisi voitu hoitaa onnistuneesti, jos eduskunnalle olisi tehty tarvittavat lakimuutokset viimeistään huhtikuun alussa.
Euroopan komissio kehotti maaliskuussa EU-maita sallimaan maataloustyöntekijöiden maahantulo pandemian aiheuttamista rajoituksista huolimatta. Norja ottikin käyttöön tehostetun menettelyn ulkomaisen sesonkityöntekijöiden saatavuuden turvaamiseksi. Suomi sen sijaan asetti alimitoitetun 1 500 kausityöntekijän kiintiön, vaikka tiedossa oli hyvin, että Suomeen on saapunut vuosittain jopa 16 000 ulkomaista kausityöntekijää. Tuosta kiintiöstä on tähän mennessä saapunut vajaat 900 henkilöä.
Eduskunta hyväksyi 9.4. lakimuutoksen, jolla joustavoitettiin ulkomaisen kausityövoiman maahantulon ja oleskelun edellytyksiä. Tuolloin hallitus ja perussuomalaiset äänestivät yhdessä kokoomuksen lausumaehdotusta vastaan, jossa vaadittiin, että hallitus ryhtyisi viipymättä toimenpiteisiin, joilla ulkomaisen työvoiman saatavuus turvattaisiin työvoimapula-aloilla koronakriisin aikana.
Kokoomus esitti myös, että lomautetun henkilön on voitava työskennellä ainakin kuukauden maatiloilla siten, että hän ei menettäisi lomautuskorvausta kokonaan. Lisäksi työttömän on saatava tehdä alasta riippumatta töitä kokopäiväisesti niin, että tienatun palkan ansiosidonnaista pienentävä vaikutus puolitettaisiin. Ulkomailta tulevan henkilöstön osalta tilojen pitää sitoutua järjestämään työntekijöiden karanteeni. Sen aikana työntekijät voisivat tehdä valmistavia töitä, mutta eivät saisi liikkua tilan ulkopuolella. Tuomme samat ratkaisuehdotukset jälleen hallituksen puntaroitavaksi. Meillä ei ole enää hetkeäkään hukattavissa.
Edellä olevan perusteella ehdotamme hyväksyttäväksi seuraavat lausumat:
Vastalauseen lausumaehdotus 1
Eduskunta edellyttää, että hallitus tuo alkoholilain uudistamisen yhteydessä esityksen alkoholin ulosmyynnin sallimisesta ravintoloille.
Vastalauseen lausumaehdotus 2
Eduskunta edellyttää, että hallitus ryhtyy välittömiin toimenpiteisiin, joilla ravintolat voidaan alueellisesti eriaikaisesti avata epidemiatilanteen niin salliessa.
Vastalauseen lausumaehdotus 3
Eduskunta edellyttää, että hallitus ryhtyy välittömästi valmistelemaan ravintoloiden ja anniskelun arvonlisäveron laskemista väliaikaisesti.
Vastalauseen lausumaehdotus 4
Eduskunta edellyttää, että hallitus tuo eduskunnalle viipymättä esityksen pienpanimoiden etämyynnin sallimiseksi.
Vastalauseen lausumaehdotus 5
Eduskunta edellyttää, että hallitus ryhtyy välittömästi toimenpiteisiin, joilla turvataan maatalouden kausityövoiman saatavuus.
Vastalauseen lausumaehdotus 6
Eduskunta edellyttää, että hallitus valmistelee seuraavaan lisätalousarvioon esityksen viljelijöille maksettavasta kertaluonteisesta kasvukausituesta sellaisille maatiloille, joilla on ollut myyntituloja vuonna 2019.
Vastalauseen lausumaehdotus 7
Eduskunta edellyttää, että hallitus ryhtyy toimenpiteisiin, jotta lomautettu henkilö voi työskennellä maatalouden alkutuotannossa siten, että hän ei menetä lomautuskorvausta kokonaan.
Vastalauseen lausumaehdotus 8
Eduskunta edellyttää, että hallitus ryhtyy toimenpiteisiin, jotta työtön voisi työskennellä alasta riippumatta kokoaikaisesti niin, että työttömyyskorvausta pienentävä vaikutus puolitettaisiin.
Vastalauseen lausumaehdotus 9
Eduskunta edellyttää, että hallitus esittää eduskunnalle suunnitelman rajoitteiden purkamisesta ja koronakriisistä ulos pääsemisestä.
Vastalauseen lausumaehdotus 10
Eduskunta edellyttää, että hallitus ryhtyy toimenpiteisiin, joilla lisätään koronatestien määrää ja tautiketjujen jäljittämistä merkittävästi.
Vastalauseen lausumaehdotus 11
Eduskunta edellyttää, että hallitus ryhtyy toimenpiteisiin siten, että sairasvakuutuksesta voidaan korvata turvalliset kuljetukset erikoisvarustetuilla takseilla koronaviruspotilaille ja koronavirukselle altistuneille henkilöille.
Vastalauseen lausumaehdotus 12
Eduskunta edellyttää, että hallitus ryhtyy toimenpiteisiin, joilla turvataan asianmukaisten suojavarusteiden saatavuus.
Vastalauseen lausumaehdotus 13
Eduskunta edellyttää, että hallitus tuo kiireellisellä aikataululla eduskunnan päätettäväksi oppimisen tuen vahvistamista koskevan esityksen.
Vastalauseen lausumaehdotus 14
Eduskunta edellyttää, että hallitus ryhtyy välittömästi toimenpiteisiin uskottavan pelastuspaketin luomiseksi kunnille suomalaisten peruspalvelujen turvaamiseksi. Tuki on ohjattava kunnille koronan aiheuttamien kustannusten sekä verotulomenetysten suhteessa.
Vastalauseen lausumaehdotus 15
Eduskunta edellyttää, että hallitus varaa yliopistoille ja ammattikorkeakouluille erillisen määrärahan ja tuo eduskunnan käsiteltäväksi viipymättä esityksen, jolla korkeakoulujen sisäänottomääriä voidaan kasvattaa jo vuoden 2020 aikana.
Vastalauseen lausumaehdotus 16
Eduskunta edellyttää, että hallitus vahvistaa kulttuuri- ja liikunta-alalla toimivien henkilöiden toimeentuloturvaa huomioiden rajoitustoimenpiteistä aiheutuneet tulojen tosiasialliset menetykset.
Vastalauseen lausumaehdotus 17
Eduskunta edellyttää, että hallitus ryhtyy välittömästi toimenpiteisiin, joilla turvataan myös poikkeusaikana riittävät, asukkaita kuin myös yrityselämää palvelevat lentovuorot Joensuuhun, Jyväskylään, Kajaaniin, Kemi-Tornioon ja Kokkola-Pietarsaareen tarvittaessa ostopalvelusopimuksella. Finnair on asettanut erityisesti kyseisten lentokenttien lentovuorojen jatkon kyseenalaiseksi.