1. laki
5 §. Asetuksenantovaltuus.
Sosiaali- ja terveysvaliokunta ehdottaa perustuslakivaliokunnan lausunnon perusteella 5 §:n asetuksenantovaltuuden muutettavaksi koskemaan tarkempien säännösten antamista. Lisäksi asetuksella voidaan säätää tarkemmin siitä, mitkä säännöllistä seurantaa edellyttävistä tartuntataudeista kuuluvat ilmoitusvelvollisuuden piiriin.
8 §. Torjuntatyö aluetasolla.
Perustuslakivaliokunnan lausunnon perusteella 1 ja 2 momentti ehdotetaan täsmennettäväksi esityksen perustelujen mukaisesti. Aluehallintoviraston ja sairaanhoitopiirien toimivaltuuksia täsmennetään siten, että 1 momentista poistetaan aluehallintoviraston tehtävä tartuntatautien torjunnan hallinnollisesta ohjauksesta. Pykälän 2 momentissa täsmennetään sairaanhoitopiirin tehtävä kuntien ja toimintayksiköiden ohjauksessa ja tukemisessa koskemaan lääketieteellistä asiantuntemusta.
9 §. Torjuntatyö kunnassa.
Perustuslakivaliokunta katsoi lausunnossaan (s. 7), että 9 §:n sääntelyä on kunnallisen itsehallinnon johdosta syytä täsmentää määrittelemällä tarkemmin, mitä väestöllä tarkoitetaan säännöksessä suhteessa kunnan jäseniin, mikäli säännöksestä aiheutuu kunnille uusia tehtäviä.
Hallituksen esityksen perustelujen mukaan laki ei tuo valtiolle tai kunnille uusia velvoitteita voimassa olevaan lakiin verrattuna ja valtion ja kuntien tehtäväjako pysyy entisenä. Sosiaali- ja terveysvaliokunta ehdottaa 1 momentin muuttamista siten, että sen alkuosa vastaa voimassa olevan tartuntatautilain 7 §:ää ja loppuosa voimassa olevan tartuntatautilain 3 §:n 1 momenttia. Sanamuoto selkeyttää esityksessä todettua tarkoitusta lain soveltamisalan ja kohderyhmän säilymisestä voimassa olevan lain mukaisena. Vanhentunut termi sairaalainfektio korvataan nykyisin käytettävällä ilmaisulla hoitoon liittyvä infektio.
Valiokunta ehdottaa lisäksi 13 §:n asetuksenantovaltuuden siirtämistä täsmennettynä 9 §:n 2 momentiksi.
10 §. Tartuntatautien torjunta puolustusvoimissa, Rajavartiolaitoksessa ja eräissä valtion laitoksissa.
Perustuslakivaliokunnan lausunnon perusteella viranomaisten toimivaltuuksia ehdotetaan täsmennettäväksi siten, että 1 momentissa mainitaan muiden vastaavien valtion laitosten sijasta poliisi sen huostassa olevien osalta. Lisäksi 1 momentin loppuun ehdotetaan lisättäväksi, että siinä mainitut tahot voivat tehdä pykälässä tarkoitetut viranomaispäätökset silloin, kun henkilö ei ole lomalla tai hoidettavana muussa terveydenhuollon toimintayksikössä.
12 §. Torjuntatyön valvonta.
Valiokunta ehdottaa, että 5 momentin säädösviittauksissa otetaan huomioon puolustusvoimien terveydenhuollon ja vankiterveydenhuollon valvonnan uudet säännökset.
13 §. Asetuksenantovaltuus.
Perustuslakivaliokunnan lausunnon mukaisesti kuntien tehtäviä koskeva asetuksenantovaltuus ehdotetaan siirrettäväksi 9 §:ään. Lisäksi ehdotetaan, että 13 §:ään lisätään viittaukset pykäliin, joissa säädetään sosiaali- ja terveysministeriön, Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ja aluehallintoviraston tehtävistä sekä tartuntatautien neuvottelukunnasta.
18 §. Laboratoriotutkimukset ja toimilupa.
Perustuslakivaliokunnan lausunnon perusteella ehdotetaan luvan peruuttamisen edellytykset sidottaviksi olennaisiin muutoksiin myöntämisedellytyksissä sekä siihen, että ilmenneitä puutteita myöntämisedellytyksissä ei aluehallintoviraston määräyksestä huolimatta ole korjattu.
47 §. Pakollinen rokotus.
Perustuslakivaliokunnan lausunnon perusteella säännös ehdotetaan muutettavaksi perussäännökseksi mahdollisuudesta järjestää pakollinen rokotus säännöksessä mainittujen edellytysten vallitessa. Päätöksenteko pakollisen rokotuksen järjestämisestä osoitetaan valtioneuvoston asetuksella tehtäväksi. Lisäksi säännökseen ehdotetaan lisättäväksi mahdollisuus rajoittaa pakollinen rokotus tiettyyn väestön osaan, ryhmään tai ikäluokkaan. Säännös ehdotetaan täydennettäväksi maininnalla kuntien velvollisuudesta pakollisten rokotusten järjestämiseen.
50 §. Rokotehankinnat.
Valiokunta ehdottaa 1 momentin säännösviittauksen korjaamista, koska tarkoitus on, että myös 46 §:n mukaiset puolustusvoimien rokotehankinnat kuuluvat nykyisen käytännön mukaisesti 50 §:n soveltamisalaan.
58 §. Laajaan tartunnanvaaraan liittyvät toimenpiteet.
Perustuslakivaliokunnan lausunnon perusteella 1 momentti ehdotetaan täsmennettäväksi siten, että säännös koskee siinä mainittujen tilojen sulkemista ja tilaisuuksien kieltämistä. Maininta kulkuneuvoista ehdotetaan poistettavaksi säännöksestä, koska niihin voidaan kohdistaa tarvittavat toimenpiteet lain 59 ja 60 §:n nojalla.
Perustuslakivaliokunnan lausunnon perusteella 1 ja 2 momenttiin ehdotetaan toimenpiteiden edellytykseksi säädettävän, että ne ovat välttämättömiä tartuntataudin leviämisen ehkäisemiseksi.
70 §. Kiireellinen päätös rajoitetoimenpiteestä.
Perustuslakivaliokunnan lausunnon perusteella ehdotetaan täsmennettäväksi edellytyksiä, joiden perusteella muu kuin virkalääkäri voi tehdä rajoitetoimenpiteestä ensi vaiheen päätöksen. Toimenpiteen tulee ehdotuksen mukaan olla välttämätön tartuntataudin leviämisen estämiseksi ja toimenpiteen edellytysten on oltava olemassa päätöksentekohetkellä. Valiokunta ehdottaa toimenpiteen keston lyhentämistä viidestä päivästä kolmeen päivään. Päätös on saatettava niin pian kuin olosuhteet sallivat kunnan tai sairaanhoitopiirin kuntayhtymän virkasuhteisen tartuntataudeista vastaavan lääkärin vahvistettavaksi.
79 §. Valtion osallistuminen erityisiin kustannuksiin.
Pykälän 2 momentissa ehdotetaan selvyyden vuoksi mainittavan, että säännös koskee yleisvaarallisen tai yleisvaaralliseksi perustellusti epäillyn tartuntataudin vuoksi tehtyjä toimenpiteitä. Hallituksen esityksessä pykälän perusteluissa on viitattu terveydenhuoltolain 50 §:n mukaisesti annettavien välttämättömien terveyspalvelujen arvioimiseen. Valiokunta toteaa, että perusteluissa on virheellisesti viitattu välttämättömiin terveyspalveluihin. Valiokunta katsoo, että perusteluissa olisi tullut käyttää termiä kiireellinen hoito, josta terveydenhuoltolain 50 §:ssä säädetään.
93 §. Voimaantulo.
Valiokunta ehdottaa työntekijöiden ja opiskelijoiden rokotussuojaa koskevan 48 §:n voimaantuloa pidennettäväksi kuudesta kuukaudesta yhteen vuoteen lain voimaantulosta, jotta työntekijöillä ja opiskelijoilla olisi riittävästi aikaa täydentää rokotussuojaansa. Näin myös alalle opiskelemaan hakemista aikovat saavat ajoissa tiedon siitä, että tietyissä tehtävissä edellytetään rokotussuojaa.
9. laki
Valiokunta ehdottaa tuomioistuinmaksulain johtolauseen kirjoitusvirheen korjaamista.
Eduskunta-aloite
Koska vuoden 2017 talousarvioesityksessä vesirokkorokote ehdotetaan sisällytettäväksi kansalliseen rokotusohjelmaan, valiokunta ehdottaa toimenpidealoitteen hylkäämistä.