Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi työeläkevakuutusyhtiöistä annetun lain muuttamisesta sekä eräiksi muiksi laeiksi (HE 31/2016 vp): Asia on saapunut sosiaali- ja terveysvaliokuntaan mietinnön antamista varten. Asia on lisäksi lähetetty talousvaliokuntaan lausunnon antamista varten.
Asiasta on annettu seuraava lausunto:
Valiokunta on kuullut:
Valiokunta on saanut kirjalliset lausunnot:
Esityksessä ehdotetaan muutettaviksi työeläkevakuutusyhtiöistä annettua lakia, merimieseläkelakia, eläkesäätiölakia ja vakuutuskassalakia. Esityksen tavoitteena on kehittää yksityisten alojen eläkelaitosten riskienhallintaa edellyttämällä työeläkevakuutusyhtiöiltä, eläkesäätiöiltä, eläkekassoilta sekä Merimieseläkekassalta riski- ja vakavaraisuusarvion tekemistä. Riski- ja vakavaraisuusarviossa eläkelaitoksen tulisi arvioida osana strategista päätöksentekoa oleellisten riskien vaikutusta yhtiön toimintaan sekä niitä toimenpiteitä, jotka ovat aiheellisia arvioinnissa esiin nousseiden riskien hallitsemiseksi. Riski- ja vakavaraisuusarvio tulisi tehdä säännöllisesti ja se tulisi päivittää viipymättä, jos riskit ovat merkittävästi muuttuneet.
Lisäksi esityksessä ehdotetaan jatkettavaksi määräaikaista lakia, jolla on sallittu työeläkevakuutusyhtiöiden tytäryhteisönä olevalle asunto-osakeyhtiöille vieraan pääoman käyttö tietyin edellytyksin. Nykyistä lain voimassaoloaikaa ehdotetaan jatkettavaksi kahdella vuodella siten että laki olisi voimassa vuoden 2019 loppuun.
Lait ovat tarkoitetut tulemaan voimaan vuoden 2017 alusta.
Hallituksen esityksellä täydennetään työeläkelaitosten riskienhallintaa koskevia säännöksiä. Eläkelaitosten olisi laadittava säännöllisesti riski- ja vakavaraisuusarvio osana riskienhallintaa ja myös päivitettävä arviota viipymättä riskien oleellisesti muuttuessa. Sosiaali- ja terveysvaliokunta pitää talousvaliokunnan tavoin hallituksen esitykseen sisältyviä ehdotuksia kannatettavina. Arvion tekeminen korostaa osaltaan eläkelaitoksen hallituksen vastuuta sijoitustoiminnasta ja on omiaan helpottamaan Finanssivalvonnan valvontatehtävän hoitamista.
Hallituksen esityksessä ehdotettu velvoite tehdä riski- ja vakavaraisuusarvio osana riskienhallintaa koskee yksityisten alojen eläkelaitoksia. Vastaavaa velvoitetta ei ole julkisen sektorin eläkkeitä toimeenpanevaa Kevaa koskevassa lainsäädännössä. Valiokunta katsoo, että yksityisten alojen eläkelaitoksille asetettava velvoite tehdä riski- ja vakavaraisuusarvio on aiheellista säätää koskemaan myös Kevan sijoitustoimintaa, ja pitää tarpeellisena tähän tähtäävän lainvalmistelun aloittamista.
Hallituksen esityksessä ehdotetaan myös jatkettavaksi määräaikaista lakia, jolla on sallittu työeläkevakuutusyhtiöiden tytäryhteisönä olevalle asunto-osakeyhtiölle vieraan pääoman käyttö kiinteistösijoituksissa 1.1.2015 alkaen. Esityksessä nykyisen määräaikaisen lain voimassaoloaikaa ehdotetaan jatkettavaksi kahdella vuodella eli vuoden 2019 loppuun. Talousvaliokunta on lausunnossaan esittänyt määräaikaa pidennettäväksi hallituksen esityksessä ehdotettua enemmän, esimerkiksi neljällä vuodella.
Sosiaali- ja terveysministeri Hanna Mäntylä on 13.4.2016 päivätyllä kirjelmällä esittänyt sosiaali- ja terveysvaliokunnalle, että määräaikaisen lain voimassaoloa jatkettaisiin hallituksen esityksessä ehdotetun sijasta vuoden 2022 loppuun. Kirjelmän mukaan asuntorakentamiseen tarvittavan maan kaavoitus saattaa kestää useita vuosia, jolloin asunto-osakeyhtiön perustamiseen ja rakennuksen valmistumiseen kuluu pitkä aika. Jotta määräaikaisen lain avulla saataisiin asuntotuotannon lisäystä ja jotta lisäys jakaantuisi useammalle vuodelle, lain voimassaolo olisi syytä olla esitettyä pidempi.
Sosiaali- ja terveysvaliokunta pitää määräajan pidentämistä esitetyin perustein tarpeellisena ja ehdottaa 2. lakiehdotuksen voimaantulosäännöksen muuttamista ministerin kirjelmässä ehdotetulla tavalla.
Sosiaali- ja terveysvaliokunnan päätösehdotus:
Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa
Valiokunnan sihteerinä on toiminut