Valtion omistajapolitiikalla voidaan tukea kasvua, työllisyyttä, viennin edellytyksiä ja elinkeinorakenteen uudistumista sekä rakentaa uutta luovaa omistajuutta. Valtion omistajuus vahvistaa ja turvaa kotimaista omistajuutta kansallisesti tärkeillä aloilla ja yhtiöissä paikaten kotimaisten yksityisten pääomien vähäisyyttä ja torjuen näin Suomen ajautumista tytäryhtiötaloudeksi.
On perusteltua, että valtion omistajapolitiikkaa kehitetään nykyistä aktiivisemmaksi, ja sen odotetaan toimivan vahvemmin osana laajempaa elinkeinopoliittista strategiaa. Valtion omistajaohjausta on jatkuvasti syytä kehittää ja vahvistaa selkeyttäen työjakoa eri instanssien välillä. Samalla valtion on kaikissa tilanteissa säilytettävä määräysvalta sellaisissa valtionyhtiöissä, joissa omistajuudella turvataan valtion tärkeitä strategisia intressejä, kuten huoltovarmuutta ja infrastruktuuria.
Hallituksen esityksessä esitetään lainsäädäntömuutoksia pääasiassa liittyen perustettuun valtion kehitysyhtiöön ja sen hallinnointiin. Esitettyjen muutosten tarkoitus on mahdollistaa valtioneuvoston yleisistunnolle ja valtioneuvoston kanslian omistajaohjausosastolle omistajavallan käyttäminen myös kehitysyhtiön omistuksessa olevissa yhtiöissä samalla tavalla kuin se käyttää nyt suoraan valtioneuvoston alaisuudessa olevissa yhtiöissä.
Lisäksi hallituksen esityksessä esitetään, että lakiin lisätään eduskunnan päätösvallassa olevien nykyisten valtio-omistuksen rajojen lisäksi uusi yhden kolmasosan omistuksen raja.
Kehitysyhtiö
Hallituksen esityksen mukainen valtion kehitysyhtiö on budjettitalouden ulkopuolella toimiva omistus- ja sijoitusyhtiö, johon on tarkoitus siirtää joukko valtion yhtiöomistuksia sekä osuuksia yhtiöomistuksista. Valtion kehitysyhtiön tehtävänä olisi hallituksen esityksen mukaan olla valtion yhtiöomistuksen hallinnan työkalu, jolla valtio voisi synnyttää ja kehittää uuttaa yritystoimintaa, vahvistaa omistamiensa yhtiöiden pääomarakennetta ja toteuttaa tehokkaasti erilaisia yritysjärjestelyjä.
Aktiivista omistajapolitiikkaa tekevä kehitysyhtiö voi sinällään rakenteena olla kannatettava. Tämänkaltaisen mallin kautta on mahdollisuus nopeammin ja ketterämmin tehdä valtion täsmäsijoituksia, lähteä oikea-aikaisesti mukaan hankkeisiin ja irrottautua niistä. Budjettitalouden ulkopuolisella kehitysyhtiöllä on mahdollisuus käyttää myös joustavasti lainarahoitusta. Kehitysyhtiömalli tukee pyrkimystä tehdä valtiosta aktiivista yrittäjähenkistä toimijaa, joka pääomillaan vauhdittaa uutta elinkeinotoimintaa tulevaisuuden kasvualoilla.
Hallituksen esityksen mukaiseen kehitysyhtiön malliin liittyy kuitenkin epävarmuustekijöitä. Itse kehitysyhtiöstä on esitetty hallituksen esityksessä hyvin vähän sääntelyä, eikä hallituksen esityksestä käy ilmi sen enempää yhtiön toimintatapa, se, miten se toteuttaisi salkkuyhtiöidensä kehittämistä, kuin sekään, miksi erillinen kehitysyhtiö ylipäänsä katsotaan välttämättömäksi.
Ainakin ensi vaiheessa kehitysyhtiöön siirretään vain sellaisia yhtiöitä ja yhtiöosuuksia, joihin on eduskunnan myöntämä myyntivaltuus tai joihin hallitus on sitä ilmoittanut hakevansa. Siirrettäviin omistuksiin ei sisälly sellaisia osuuksia, joita kehitysyhtiön voisi siirrettäviltä osin odottaa lähteä kehittämään tai vahvistamaan. Ilmeinen johtopäätös on, että kaikki kehitysyhtiöön nyt siirrettävät omistukset siirretään yhtiöön myymistä varten.
Joidenkin valtion yhtiöomistusten myyminen voi sinänsä olla perusteltua, jos kehitysyhtiöön tätä kautta saatavat varat sijoitetaan uusiin yhtiöomistuksiin tehokkaasti, uutta luovalla tavalla ja kansantalouden kannalta tuottavasti. Nykyisellä valtionlainojen korkotasolla sen sijaan ei mitenkään voitaisi perustella sitä, että valtion yhtiöomistuksia myytäisiin tarkoituksena paikata budjettitaloutta. Siksi on ensiarvoisen tärkeää, että toimiessaan väistämättä myyntiyhtiönä kehitysyhtiö toimii vastaavalla tavalla myös sijoitus- ja ostoyhtiönä.
Kehitysyhtiön konkreettinen toiminta jää hallituksen esityksessä epäselväksi. Esitettyjen lakimuutosten perusteella kehitysyhtiöön sijoitettavien yhtiöiden omistajaohjaus jää edelleen valtioneuvoston yleisistunnolle ja valtioneuvoston kanslian omistajaohjausosastolle samalla tavalla kuin suoraan omistajaohjausosaston alla olevissa yhtiöissäkin. Tämä tarkoittaa, että kehitysyhtiölle ei ole tulossa samanlaista itsenäistä roolia suhteessa salkkuyhtiöihinsä kuin esimerkiksi Solidiumilla on.
Esitetyn kehitysyhtiön päätarkoitus on omistajavallan käyttö ja yhtiöistä saatavien varojen sijoitustoiminta. Kun kaikki näihin toimintoihin liittyvät merkittävät päätökset on kuitenkin hallituksen esityksessä jätetty valtioneuvoston ja omistajaohjausosaston toimivaltaan, yhtiön ja sen johdon rooli jää hyvin näennäiseksi. Tosiasiassa kaikki olennainen päätöksenteko tapahtuisi kehitysyhtiön ulkopuolella, ja näin myös salkkuyhtiöiden kehittämisestäkin todellinen vastuu jäisi omistajaohjausosastolle. Yhtiön organisaatiorakennetta ei hallituksen esityksessä juuri avata, ja on vaikea nähdä, miten uusi yhtiö tai sen johto toisi jotain lisäarvoa suhteessa kehitysyhtiön salkussa oleviin yhtiöihin. Yhtiössä ei esitetyn rakenteen vuoksi ole myöskään mahdollista noudattaa esimerkiksi OECD:n corporate governance -ohjeistoa siten kuin valtioneuvoston omistajapoliittinen periaatepäätös edellyttäisi.
Käytännössä ainoa asiallinen muutos, joka seuraa tiettyjen yhtiöomistusten siirtämisestä kehitysyhtiöön, on se, että ne siirtyvät budjettitalouden ulkopuolelle. Ilmeinen johtopäätös on, että juuri yhtiömyynneistä saatavien varojen siirtäminen eduskunnan budjettivallan ulkopuolelle on kehitysyhtiön todellinen tarkoitus. Asiallisesti budjettitaloudesta irrottamiselle voidaan esittää perusteluja, kun kehitysyhtiölle halutaan mahdollisuus tehokkaasti uudelleen sijoittaa yhtiöiden myynnistä kertyviä varoja. Mallista voi kuitenkin myös helposti tulla ongelmallinen suhteessa eduskunnan perustuslaissa turvattuun budjettivaltaan. Käytännössä kehitysyhtiöön suunnattava omaisuus (alkuvaiheessa n. 2,4 miljardia euroa) sekä sen tuotot ja myynneistä saadut varat muodostavat valtioneuvostolle oman valtiontalouden ulkopuolisen budjetin.
Siksi yhtiöön kertyvien varojen käytöllä on oltavat hyvin selkeät pelisäännöt ja rajat ja eduskunnalla on oltava mahdollisuus seurata yhtiön toimintaa ja vaikuttaa siihen. Yhtiö tarvitsee vahvan toimintaohjeen esimerkiksi ohjesäännön tai yhtiöjärjestyksen kirjausten muodossa, jolla varmistetaan, että varoja sijoitetaan tuottavasti ja kansantalouden kannalta parhaalla mahdollisella tavalla eikä missään tilanteessa lyhytjänteisten puoluepoliittisten intressien pohjalta. Tätä tukemassa yhtiöllä pitää olla käytössään vahva analyysikoneisto, johon sijoituspäätöksissä nojaudutaan.
Uusi omistusraja
Hallituksen esityksessä ehdotetaan muutettavaksi lakia niin, että eduskunnan suostumusta tarvittaisiin myös, jos valtion yhtiöomistusta koskeva päätös kohdistuu omistus- tai yritysjärjestelyyn, jonka toteuttamisen johdosta valtion osuus kaikkien osakkeiden tuottamasta äänivallasta yhtiössä laskee yhteen kolmasosaan tai sitä pienemmäksi. Tämä tarkoittaisi, että eduskunnan päätösvallassa olevien omistusosuuksien muutoksiin lisättäisiin uusi kolmasosan omistusraja.
Uutta omistusrajaa voi sinällään pitää joissain tilanteissa perusteltuna. On hyvä, että eduskunta pystyy tarkemmin määrittelemään valtiolla säilytettävän omistuksen silloin, kun se antaa suostumuksen valtionyhtiön enemmistöomistuksesta luopumiseen.
Samalla pitää huomioida, että kolmanneksen omistus ei riitä kaikissa tilanteissa turvaamaan valtiolle riittävää omistajavallan käyttöä. Tärkeissä strategisen intressin yhtiöissä kolmanneksen omistus ei kykene korvaamaan enemmistöomistusta.
Hallituksen esityksen mukaan kehitysyhtiöön on tarkoitus siirtää 16,7 % Neste Oyj:n osakkeista, ja esityksessä annetaan ymmärtää, että hallitus aikoo hakea eduskunnalta valtuudet tämän osuuden myymiseen. Osuuden myymisellä ei esitetä olevan mitään yhtiön kehittämiseen tai strategisten kumppanuuksien hakemiseen liittyviä ulottuvuuksia, vaan kyse on puhtaasti varojen irrottamisesta. Tätä ei voi pitää perusteltuna huomioiden Nesteen strateginen merkitys valtiolle muun muassa huoltovarmuuden kannalta. Tämän vuoksi Nesteessä tulee säilyttää valtion enemmistöomistus.