Förberedelser inför filmningen av ett infomöte. Hantering av rörlig bild. Foto: Riksdagen

​Arkivet och ärendehanteringen

Årets största och viktigaste projekt för arkivet gick ut på att ta i bruk Halti, ett ärendehanteringssystem för administrativa ärenden. Det var en stor ansträngning för hela arkivet och projektet påverkar arbetet på alla håll i riksdagens kansli. Beredningen av ärenden och handlingar som ska avgöras av tjänstemän och i riksdagens kanslikommission ska härefter ske i Halti – det rör sig alltså om en stor och genomgripande reform i riksdagens kansli.

Samtidigt har arkivet också arbetat med andra översyner inom arkivfunktionen. Arbetet för att utveckla arkiveringen av rörlig bild inleddes med inventering av materialet och beredning av ett beslut om förvaringstid. I det fortsatta arbetet söker vi lösningar för hanteringen av rörlig bild och också för långtidsförvaringen. Digitaliseringen av riksdagsmaterial i olika format gick samtidigt vidare. Exempelvis inleddes genomförandet av digitaliseringen av handlingar från ståndslantdagen.

Registratorskontoret utgör en del av arkivet och bildar en knutpunkt inom förvaltningen. Arbetet på registratorskontoret tangerar allt som händer i riksdagens kansli. Som exempel kan man nämna rekryteringarna, som ofta infaller vid årsskiftet. De ger upphov till en hel del administrativa ärendeakter, vilket visar sig som en ökad arbetsbörda för registratorskontoret. Å andra sidan är registratorskontoret en kanal för allmänheten och medierna att få information om riksdagen. Registratorskontoret får också alltid ta emot begäranden om information när det pågår någon uppståndelse kring riksdagen.


Infopaket: biblioteket och arkivet 2021​ | ​Biblioteket och pandemin | Material- och webbtjänster | Arkivet och ärendehanteringen | Experttjänster | Organisationsreformen​​