Stora utskottet beslutade i dag om riksdagens ståndpunkt om förslaget om fiskemöjligheter i Östersjön (E 30/2023). Stora utskottet instämmer i statsrådets ståndpunkt i frågan och förutsätter att statsrådet beaktar de omständigheter som framförts i utskottets utlåtande. I utlåtandet ingår en avvikande mening, som kan läsas på riksdagens webbsidor i anslutning till utlåtandet.
Stora utskottet fick utlåtanden i ärendet av jord- och skogsbruksutskottet och miljöutskottet.
All behandlingsinfo och handlingar om ärendet E 30/2023 kan läsas på riksdagens webbsida.
Stora utskottet anser i likhet med statsrådet att det enligt Internationella havsforskningsrådet (ICES) inte finns grund för Europeiska kommissionens förslag om förbud mot riktat strömmingsfiske i Bottniska viken, Östersjöns centralbassäng och Finska viken, att förslaget avviker från vedertagen praxis och rättstolkning och kan anses oproportionerligt, även om det försämrade strömmingsbeståndet sannolikt också har ett samband med det rasade laxbeståndet.
Enligt utredning stora utskottet tagit del av skulle ett förbud mot riktat strömmingsfiske i enlighet med kommissionens förslag ha allvarliga negativa konsekvenser både socialt och ekonomiskt och också med tanke på försörjningsberedskapen och Östersjöns tillstånd.
När det gäller lax i Östersjöns centralbassäng och Bottniska viken anser stora utskottet statsrådets mål motiverat, att främja en lösning som baserar sig på vetenskapligt råd och där fiskebegränsningarna och de tekniska fiskebestämmelserna förlängs också 2024 och laxfisket regleras exakt för att stödja en snabb återhämtning av laxbeståndet i Ljunga älv. När kvoterna fastställs ska man också beakta aktuell vetenskaplig information om den mycket måttliga vandringen av lax i Torne älv och Simojoki 2023 på det sätt som lekstatsprincipen och försiktighetsprincipen förutsätter.
Stora utskottet anser det ytterst viktigt att statsrådet aktivt fortsätter förhandlingarna för att trygga möjligheterna att fiska strömming och för att nå övriga förhandlingsmål. Stora utskottet stödjer förhandlingslösningar som är förenliga med ekologiskt, ekonomiskt och socialt hållbart fiske och försiktighetsprincipen och som säkerställer en gynnsam utveckling och hållbart nyttjande av fiskbestånden. Stora utskottet anser det vara nödvändigt att beslutsfattandet om fiskekvoter grundar sig på vetenskapliga råd från ICES.
Stora utskottet anser det motiverat att statsrådet anser att Finland som en del av förhandlingslösningen har beredskap att godkänna kompletterande regleringsåtgärder för att stärka strömmingsbeståndet och laxbeståndet. Samtidigt bör Finlands långsiktiga mål att få en flerårig laxplan för Östersjön främjas och det bör förutsättas att kommissionen och medlemsstaterna övervakar att olagligt laxfiske inte bedrivs i Östersjön och att förbudet mot laxfiske i Östersjöns centralbassäng beaktas.
Stora utskottet konstaterar att den snabba tillbakagången av fiskbestånden i Östersjön i första hand verkar bero på oroväckande förändringar i Östersjöns ekosystem och näringsnät. Överfisket har lett till ett svagt tillstånd för många fiskbestånd, men tillståndet i havet försämrar fiskarnas förmåga att överleva parasiter och sjukdomar. Förändringarna understryker behovet av att fästa större uppmärksamhet vid Östersjöns tillstånd, trycket och hoten som påverkar tillståndet i havsvattnen och den biologiska mångfalden och fiskbestånden.