Senast publicerat 15-11-2024 14:45

Riksdagens svar RSv 101/2024 rd RP 77/2024 rd  Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lagstiftning som kompletterar EU:s förordning om gröna obligationer

Ärende

Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lagstiftning som kompletterar EU:s förordning om gröna obligationer (RP 77/2024 rd). 

Beredning i utskott

Utskottets betänkande: Ekonomiutskottet (EkUB 16/2024 rd). 

Beslut

Riksdagen har antagit följande lagar: 

Lag om ändring av lagen om Finansinspektionen 

I enlighet med riksdagens beslut 
ändras i lagen om Finansinspektionen (878/2008) 5 § 42 punkten, 40 § 2 mom. 10 punkten, 41 § 3 mom., 41 a § 16, 20 och 21 mom. och 43 § 5 mom., 
sådana de lyder, 5 § 42 punkten, 41 § 3 mom. och 43 § 5 mom. i lag /, 40 § 2 mom. 10 punkten i lag 214/2022 och 41 a § 16, 20 och 21 mom. i lag 403/2024, och 
fogas till 5 §, sådan den lyder i lagarna 752/2012, 902/2012, 254/2013, 170/2014, 198/2015, 520/2016, 737/2016, 1442/2016, 228/2017, 575/2017, 893/2017, 1071/2017, 241/2018, 1229/2018, 215/2019, 296/2019, 517/2019, 574/2019, 963/2019, 316/2020, 524/2021, 599/2021, 205/2022, 184/2023, 192/2023, 403/2024 och / , en ny 43 punkt, till 41 a §, sådan den lyder i lagarna 241/2018, 524/2021, 954/2021, 205/2022, 214/2022, 192/2023 och 403/2024, ett nytt 11 mom., varvid de nuvarande 11—15 mom., det ändrade 16 mom., de nuvarande 17—19 mom., det ändrade 20 och 21 mom. och det nuvarande 22 mom. blir 12—23 mom., samt till lagen en ny 50 y § som följer: 
5 § 
Andra finansmarknadsaktörer 
Med andra finansmarknadsaktörer avses i denna lag 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
42) sådana tredjepartsleverantörer av IKT-tjänster som avses i artikel 3.19 i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2022/2554 om digital operativ motståndskraft för finanssektorn och om ändring av förordningarna (EG) nr 1060/2009, (EU) nr 648/2012, (EU) nr 600/2014, (EU) nr 909/2014 och (EU) 2016/1011, nedan EU:s DORA-förordning, 
43) emittenter av sådana europeiska gröna obligationer som avses i artikel 3 i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2023/2631 om europeiska gröna obligationer och frivilligt upplysningslämnande för obligationer som marknadsförs som miljömässigt hållbara och för hållbarhetslänkade obligationer, nedan EU:s förordning om gröna obligationer, sådana originatorer av europeiska gröna obligationer som avses i artikel 16 i den förordningen samt emittenter som använder sådana mallar som avses i artikel 21 i den förordningen i fråga om dessa mallar. 
40 § 
Påföljdsavgift 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Påföljdsavgift ska också påföras den som uppsåtligen eller av oaktsamhet försummar eller bryter mot 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
10) bestämmelserna i artikel 4.1—4.5 i förordningen om hållbarhetsrelaterade upplysningar om transparens på webbplatser i fråga om negativa konsekvenser för hållbar utveckling på enhetsnivå, bestämmelserna i artikel 6 i den förordningen om transparens i fråga om integreringen av hållbarhetsrisker i upplysningar som lämnas innan avtal ingås, bestämmelserna i artikel 7 i den förordningen om transparens i fråga om negativa konsekvenser för hållbar utveckling i upplysningar som lämnas innan avtal ingås med avseende på finansiella produkter, bestämmelserna i artikel 8.1 eller 8.2 i den förordningen om transparens i fråga om främjandet av miljörelaterade eller sociala egenskaper i den information som lämnas innan avtal ingås, bestämmelserna i artikel 9.1—9.4 i den förordningen om transparens i fråga om hållbar investering i upplysningar som lämnas innan avtal ingås, bestämmelserna i artikel 10.1 i den förordningen om transparens i fråga om främjandet av miljörelaterade eller sociala egenskaper och av hållbar investering på webbplatser, bestämmelserna i artikel 11.1 eller 11.2 i den förordningen om transparens i fråga om främjandet av miljörelaterade eller sociala egenskaper och av hållbara investeringar i regelbundna rapporter eller bestämmelserna i artikel 13.1 i den förordningen om marknadsföringsmaterial, 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
41 § 
Påförande av påföljdsavgift 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Om det är fråga om överträdelse av förordningen om referensvärden, ska utöver bestämmelserna i 2 mom. även förfarandets inverkan på realekonomin beaktas vid bedömningen av påföljdsavgiftens belopp. Om det är fråga om överträdelse av Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2017/1129 om prospekt som ska offentliggöras när värdepapper erbjuds till allmänheten eller tas upp till handel på en reglerad marknad, och om upphävande av direktiv 2003/71/EG, nedan prospektförordningen, ska bestämmelserna i artikel 39 i den förordningen tillämpas i stället för 2 mom. vid bedömningen av påföljdsavgiftens belopp. Om det är fråga om överträdelse av EU:s gräsrotsfinansieringsförordning, ska bestämmelserna i artikel 40 i den förordningen tillämpas i stället för 2 mom. vid bedömningen av påföljdsavgiftens belopp. Om det är fråga om överträdelse av EU:s förordning om marknader för kryptotillgångar, ska bestämmelserna i artikel 112 i den förordningen tillämpas i stället för 2 mom. vid bedömningen av påföljdsavgiftens belopp. Om det är fråga om överträdelse av värdepapperiseringsförordningen, ska bestämmelserna i artikel 33 i den förordningen tillämpas i stället för 2 mom. vid bedömningen av påföljdsavgiftens belopp. Om det är fråga om överträdelse av EU:s DORA-förordning, ska bestämmelserna i artikel 51.2 i den förordningen tillämpas i stället för 2 mom. vid bedömningen av påföljdsavgiftens belopp. Om det är fråga om överträdelse av EU:s förordning om gröna obligationer, ska bestämmelserna i artikel 50 i den förordningen tillämpas i stället för 2 mom. vid bedömningen av påföljdsavgiftens belopp. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
41 a § 
Påföljdsavgiftens maximibelopp i vissa fall 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Om påföljdsavgift påförs för en överträdelse av en bestämmelse som avses i 15 kap. 2 § 5 mom. i värdepappersmarknadslagen, får en juridisk person påföras en påföljdsavgift som uppgår till antingen högst 0,5 procent av den juridiska personens omsättning under det föregående året eller högst 500 000 euro, beroende på vilkendera som är större, och en fysisk person påföras en påföljdsavgift som uppgår till högst 50 000 euro. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Om en påföljdsavgift som avses i 16 mom. påförs för en överträdelse av artikel 11.1 led d eller artikel 11.4 i förordningen om referensvärden, får en juridisk person påföras en påföljdsavgift som uppgår till antingen högst två procent av den juridiska personens omsättning under det år som föregår året då påföljdsavgiften bestäms eller högst 250 000 euro, beroende på vilkendera som är större. En fysisk person får påföras högst 100 000 euro i påföljdsavgift. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Trots det som föreskrivs i 13—20 mom. får påföljdsavgiften emellertid vara högst tre gånger så stor som den vinning som erhållits genom gärningen eller försummelsen, om storleken på vinningen kan bestämmas. 
Påföljdsavgift får också påföras för överträdelse av bestämmelser som utfärdats med stöd av de författningar som avses i 1—11 och 13—20 mom. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
43 § 
Offentliggörande av administrativa påföljder och andra beslut 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Om en offentlig varning, ordningsavgift eller påföljdsavgift påförs på grund av en överträdelse av prospektförordningen, ska i stället för denna paragraf artikel 42 i den förordningen tillämpas på offentliggörandet av beslutet. Om en offentlig varning eller påföljdsavgift påförs på grund av en överträdelse av gräsrotsfinansieringsförordningen, ska i stället för denna paragraf artikel 42 i den förordningen tillämpas på offentliggörandet av beslutet. Om en offentlig varning eller påföljdsavgift påförs på grund av en överträdelse av EU:s förordning om marknader för kryptotillgångar, ska i stället för denna paragraf artikel 114 i den förordningen tillämpas på offentliggörandet av beslutet. Om en påföljdsavgift påförs på grund av en överträdelse av värdepapperiseringsförordningen, ska i stället för denna paragraf artikel 37 i den förordningen tillämpas på offentliggörandet av beslutet. Om en ordningsavgift, offentlig varning eller påföljdsavgift påförs på grund av en överträdelse av EU:s DORA-förordning, ska i stället för denna paragraf artikel 54 i EU:s DORA-förordning tillämpas på offentliggörandet av beslutet. Om en offentlig varning eller påföljdsavgift påförs på grund av en överträdelse av EU:s förordning om gröna obligationer, ska i stället för denna paragraf artikel 52 i den förordningen tillämpas på offentliggörandet av beslutet. 
50 y § 
Verksamhet som behörig myndighet enligt EU:s förordning om gröna obligationer 
Finansinspektionen är behörig myndighet enligt artikel 44 i EU:s förordning om gröna obligationer. 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20
 Slut på lagförslaget 

Lag om ändring av värdepappersmarknadslagen 

I enlighet med riksdagens beslut 
ändras i värdepappersmarknadslagen (746/2012) 1 kap. 5 § 1 mom. 8 punkten, 15 kap. 2 §   3—5 mom. och 17 kap. 1, 1 b och 3 §, 
sådana de lyder, 1 kap. 5 § 1 mom. 8 punkten och 15 kap. 2 § 5 mom. i lag 511/2019 samt 15 kap. 2 § 3 och 4 mom. och 17 kap. 1, 1 b och 3 § i lag 1228/2018, samt 
fogas till 1 kap. 5 § 1 mom., sådant det lyder delvis ändrat i lagarna 519/2016, 1228/2018 och 511/2019, en ny 9 punkt, till 15 kap. 2 §, sådan den lyder i lagarna 1278/2015, 1228/2018, 511/2019 och 163/2024, ett nytt 5 mom., varvid det ändrade 5 mom. blir 6 mom., till 17 kap. en ny 1 d § och till 17 kap. 2 §, sådan den lyder i lag 1228/2018, ett nytt 4 mom. som följer: 
1 kap. 
Allmänna bestämmelser 
5 § 
Europeiska unionens lagstiftning 
I denna lag avses med 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
8) direktivet om aktieägarrättigheter Europaparlamentets och rådets direktiv 2007/36/EG om utnyttjande av vissa av aktieägares rättigheter i börsnoterade företag, 
9) EU:s förordning om gröna obligationer Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2023/2631 om europeiska gröna obligationer och frivilligt upplysningslämnande för obligationer som marknadsförs som miljömässigt hållbara och för hållbarhetslänkade obligationer. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
15 kap. 
Administrativa påföljder 
2 § 
Påföljdsavgift 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Sådana bestämmelser enligt 40 § 1 mom. i lagen om Finansinspektionen för vilka det vid försummelse eller överträdelse ska påföras påföljdsavgift är utöver vad som föreskrivs i 1 och 2 mom. i denna paragraf dessutom följande bestämmelser i marknadsmissbruksförordningen: 
1) bestämmelserna om förbud mot insiderhandel och olagligt röjande av insiderinformation och mot marknadsmanipulation i artiklarna 14 och 15, 
2) bestämmelserna om förhindrande och upptäckt av marknadsmissbruk och om offentliggörande av insiderinformation i artikel 16.1 och 16.2 samt artikel 17.1, 17.2, 17.4—17.6 och 17.8, 
3) bestämmelserna om insiderförteckningar, transaktioner utförda av personer i ledande ställning samt investeringsrekommendationer och statistik i artikel 18.1—18.6, artikel 19.1, 19.2, 19.3, 19.5—19.7 och 19.11 samt artikel 20.1. 
Sådana bestämmelser enligt 40 § 1 mom. i lagen om Finansinspektionen för vilka det vid försummelse eller överträdelse ska påföras påföljdsavgift är utöver vad som föreskrivs i 1—3 mom. i denna paragraf dessutom följande bestämmelser i prospektförordningen: 
1) bestämmelserna om skyldigheten att offentliggöra ett prospekt och undantag från denna skyldighet samt om efterföljande återförsäljning av värdepapper i artiklarna 3 och 5, 
2) bestämmelserna om upprättande av prospekt och om ansvar i anslutning till det i artikel 6, artikel 7.1—7.11, artiklarna 8–10 samt artikel 11.1 och 11.3, 
3) bestämmelserna om prospektets innehåll och form samt om utelämnande av information i artikel 14.1 och 14.2, artikel 15.1, artikel 16.1—16.3, artiklarna 17 och 18 och artikel 19.1—19.3, 
4) bestämmelserna om förfaranden för godkännande och offentliggörande av prospekt, annonsering, tillägg till prospekt samt användning av språk i artikel 20.1, 21.1—21.4 och 21.7—21.11, artikel 22.2—22.5, artikel 23.1, 23.2, 23.3 och 23.5 samt artikel 27. 
Sådana bestämmelser enligt 40 § 1 mom. i lagen om Finansinspektionen för vilka det vid försummelse eller överträdelse ska påföras påföljdsavgift är utöver vad som föreskrivs i 1—4 mom. i denna paragraf dessutom följande bestämmelser i EU:s förordning om gröna obligationer: 
1) bestämmelserna om faktablad för europeiska gröna obligationer och granskning före emission i artikel 10, 
2) bestämmelserna om allokeringsrapporter och granskning av allokeringsrapporter efter emission i artikel 11, 
3) bestämmelserna om konsekvensrapport avseende europeiska gröna obligationer i artikel 12, 
4) bestämmelserna om prospekt för europeiska gröna obligationer i artikel 14, 
5) bestämmelserna om offentliggörande på emittentens webbplats och anmälan till Europeiska värdepappers- och marknadsmyndigheten och den behöriga myndigheten i artikel 15, 
6) bestämmelserna om tillgång till information i den europeiska gemensamma åtkomstpunkten i artikel 15a, 
7) bestämmelserna om uteslutande av vissa värdepapperiserade exponeringar i artikel 18, 
8) bestämmelserna om ytterligare upplysningskrav när det gäller värdepapperisering i artikel 19, 
9) bestämmelserna om periodiskt upplysningslämnande efter emission för emittenter av obligationer som marknadsförs som miljömässigt hållbara eller hållbarhetslänkade obligationer i artikel 21. 
Påföljdsavgift påförs dessutom för försummelse eller överträdelse av följande bestämmelser som avses i 40 § 1 mom. i lagen om Finansinspektionen: närmare bestämmelser och föreskrifter som gäller de bestämmelser som avses i 1—4 mom. i denna paragraf samt sådana bestämmelser i förordningar och beslut som kommissionen antagit med stöd av prospektförordningen, öppenhetsdirektivet, marknadsmissbruksförordningen, direktivet om aktieägarrättigheter och EU:s förordning om gröna obligationer. 
17 kap. 
Tillsynsbefogenheter 
1 § 
Uppskov med att erbjuda värdepapper till allmänheten 
Finansinspektionen kan bestämma att erbjudande av värdepapper till allmänheten ska skjutas upp med högst tio på varandra följande bankdagar åt gången. Ett sådant uppskov förutsätter att Finansinspektionen har grundad anledning att misstänka att den som erbjuder värdepapper eller enligt uppdrag sköter erbjudandet handlar i strid med denna lag eller bestämmelser som utfärdats eller föreskrifter som meddelats med stöd av den eller med prospektförordningen eller förordningar eller beslut som Europeiska kommissionen antagit med stöd av prospektförordningen. Detsamma gäller en emittents erbjudande till allmänheten av sådana europeiska gröna obligationer som avses i EU:s förordning om gröna obligationer om emittenten har handlat i strid med en skyldighet som anges i avdelning II kapitel 2 eller artikel 18 eller 19 i EU:s förordning om gröna obligationer. Innan Finansinspektionen fattar beslutet ska den ge den som beslutet avser tillfälle att bli hörd, om inte ärendets brådskande natur eller en annan särskild orsak föranleder något annat. 
1 b § 
Förbud mot marknadsföring av värdepapper 
Finansinspektionen kan för högst tio på varandra följande bankdagar åt gången förbjuda, uppskjuta eller avsluta sådan marknadsföring av värdepapper som utförs av värdepappersemittenten, den som erbjuder värdepapper, den som ansöker om att värdepapper ska tas upp till handel på en reglerad marknad eller en finansiell mellanhand, om Finansinspektionen har grundad anledning att misstänka att de som ansvarar för informationen i det prospekt enligt prospektförordningen som gäller dessa värdepapper har handlat i strid med prospektförordningen eller förordningar eller beslut som Europeiska kommissionen antagit med stöd av den. Detsamma gäller en emittents eller finansiell mellanhands marknadsföring av sådana europeiska gröna obligationer som avses i EU:s förordning om gröna obligationer om emittenten eller den finansiella mellanhanden har handlat i strid med en skyldighet som anges i avdelning II kapitel 2 eller artikel 18 eller 19 i EU:s förordning om gröna obligationer. 
1 d § 
Befogenheter som gäller offentliggörande i anslutning till EU:s förordning om gröna obligationer 
Finansinspektionen kan kräva att en i EU:s förordning om gröna obligationer avsedd emittent av en europeisk grön obligation offentliggör ett i artikel 10 i den förordningen avsett faktablad eller i detta faktablad tar med de uppgifter som avses i bilaga I till den förordningen, att emittenten offentliggör i artiklarna 10—12 i den förordningen avsedda granskningar och bedömningar och i artikel 11 i den förordningen avsedda årliga allokeringsrapporter eller i sina årliga allokeringsrapporter tar med de uppgifter som avses i bilaga II till den förordningen, att emittenten offentliggör en i artikel 12 i den förordningen avsedd konsekvensrapport eller i konsekvensrapporten tar med de uppgifter som avses i bilaga III till den förordningen samt att emittenten underrättar Finansinspektionen om offentliggörandet i enlighet med artikel 15.4 i den förordningen. 
Finansinspektionen kan kräva att en emittent som använder de gemensamma mallar som avses i artikel 21 i EU:s förordning om gröna obligationer tar med de uppgifter som avses i mallarna i sitt periodiska upplysningslämnande efter emission. 
Finansinspektionen kan offentliggöra det faktum att en emittent av en europeisk grön obligation inte iakttar EU:s förordning om gröna obligationer och kräva att emittenten offentliggör denna information på sin webbplats. Finansinspektionen kan tre månader efter utövandet av ovannämnda befogenhet offentliggöra att den berörda emittenten av en europeisk grön obligation inte längre uppfyller artikel 3 i den förordningen vad gäller användningen av beteckningen europeisk grön obligation eller EuGB, och kräva att emittenten offentliggör denna information på sin webbplats. 
2 § 
Förbuds-, rättelse- och avbrottsbeslut 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Finansinspektionen kan för högst ett år förbjuda en emittent att emittera sådana europeiska gröna obligationer som avses i EU:s förordning om gröna obligationer om emittenten upprepade gånger och allvarligt har brutit mot avdelning II kapitel 2 eller artikel 18 eller 19 i den förordningen samt för högst ett år förbjuda en fysisk eller juridisk person som är ansvarig för försummelsen eller överträdelsen av de bestämmelser som avses i avdelning II kapitel 2 eller artikel 18, 19 eller 21 i den förordningen att emittera sådana europeiska gröna obligationer som avses i den förordningen. 
3 § 
Vite 
Finansinspektionen kan förena förbud och beslut som avses i 1, 1 b, 1 d och 2 § med vite. Vitet döms ut av Finansinspektionen. På vitesärenden tillämpas viteslagen (1113/1990). 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20
Lagens 15 kap. 2 § 5 mom. 6 punkt träder dock i kraft först den 1 januari 2030. 
 Slut på lagförslaget 

Lag om ändring av 3 kap. 8 § i lagen om handel med finansiella instrument 

I enlighet med riksdagens beslut  
ändras i lagen om handel med finansiella instrument (1070/2017) 3 kap. 8 § 6 mom., och 
fogas till 3 kap. 8 §, sådan den lyder delvis ändrad i lag 1232/2018, ett nytt 7 mom. som följer: 
3 kap. 
Organisering av verksamheten på en reglerad marknad 
8 § 
Upptagande av finansiella instrument till handel på en reglerad marknad 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Finansinspektionen kan bestämma att upptagande av finansiella instrument till handel på en reglerad marknad ska skjutas upp med högst tio på varandra följande bankdagar åt gången. Ett sådant uppskov förutsätter att Finansinspektionen har grundad anledning att misstänka att 
1) den som ansöker om att finansiella instrument ska tas upp till handel eller den som enligt uppdrag sköter ansökan om upptagande till handel, handlar i strid med denna lag, värdepappersmarknadslagen eller bestämmelser eller föreskrifter som utfärdats med stöd av dem, eller 
2) en sådan emittent av europeiska gröna obligationer som avses i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2023/2631 om europeiska gröna obligationer och frivilligt upplysningslämnande för obligationer som marknadsförs som miljömässigt hållbara och för hållbarhetslänkade obligationer inte har fullgjort en skyldighet enligt avdelning II kapitel 2 eller artikel 18 eller 19 i den förordningen. 
Innan Finansinspektionen ger ett förordnande enligt 6 mom. ska den ge den som beslutet avser tillfälle att bli hörd, om inte något annat följer av ärendets brådskande natur eller av någon annan särskild orsak. 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20
 Slut på lagförslaget 
Helsingfors 12.11.2024 

På riksdagens vägnar

talman   
generalsekreterare