I enlighet med riksdagens beslut
upphävs i miljöskyddslagen för sjöfarten (1672/2009) 3 kap. 15 § och 7 kap. 14 a och 14 b §, av dem 7 kap. 14 a § sådan den lyder i lag 990/2018 och 14 b § sådan den lyder i lag 275/2017,
ändras 1 kap. 1 och 4 §, 2 kap. 7 §, 3 kap. 2 §, rubriken för 5 kap., 5 kap. 1 § 1 mom. samt 2 och 5 §, 6 kap. 2 § 3 mom., 5 § 1—3 mom. och 6 § 2 mom., 7 kap. 6 §, 7 a kap., 8 a kap. 1—3 §, 9 kap. 6 § 5 mom. och 8 § 2 mom., 12 kap. 6 § 1 och 2 mom. och 8 § 1 och 2 mom., 13 kap. 3 § 2 mom. 8 a- och 10 c-punkten och 3 § 5 mom., 7 §, 8 § 1 mom. och 9 § samt bilagan till lagen,
av dem 1 kap. 1 § sådan den lyder delvis ändrad i lag 628/2017, 2 kap. 7 §, 5 kap. 1 § 1 mom. och 5 §, 6 kap. 6 § 2 mom., 7 kap. 6 §, 9 kap. 6 § 5 mom. och 8 § 2 mom. samt 13 kap. 3 § 5 mom. sådana de lyder i lag 669/2021, 6 kap. 2 § 3 mom. och 5 § 1—3 mom., 8 a kap. 1—3 § och 13 kap. 7 § sådana de lyder i lag 990/2018, 7 a kap. sådant det lyder i lagarna 998/2014 och 669/2021, 12 kap. 6 § 1 mom. sådant det lyder i lag 1357/2018, 12 kap. 6 § 2 mom. och 8 § 2 mom. sådana de lyder i lag 473/2016, 13 kap. 3 § 2 mom. 8 a-punkten sådan den lyder i lag 275/2017 och 3 § 2 mom. 10 c-punkten sådan den lyder i lag 628/2017, samt 13 kap. 8 § 1 mom. sådant det lyder i lag 1537/2019, och
fogas till 1 kap. 2 §, sådan den lyder i lag 669/2021, nya 11 a-, 14 a-, 37 a- och 41 a-punkter, till 5 kap. en ny 1 a §, till 7 kap. en ny 9 b §, till lagen ett nytt 7 b kap., till 8 a kap. nya 4—6 §, till 12 kap. 2 §, sådan den lyder i lagarna 990/2018 och 669/2021, ett nytt 4 mom., till 12 kap. nya 8 a, 12 a och 12 b §, till 13 kap. 2 §, sådan den lyder i lag 990/2018, ett nytt 4 mom. och till 3 § 2 mom., sådant det lyder delvis ändrat i lagarna 473/2016, 275/2017, 628/2017 och 669/2021, nya 6 a- och 9 a-punkter samt till lagen en ny bilaga 2 som följer:
1 kap.
Allmänna bestämmelser
1 §
Lagens syfte
Syftet med denna lag är att förhindra miljöförstöring som orsakas av normal drift av fartyg genom förbud mot utsläpp av skadliga ämnen till luft och vatten eller genom begränsningar av utsläpp av sådana ämnen. Dessutom reglerar lagen hur avfall från normal drift av fartyg ska tas emot i hamn.
Lagen innehåller dels bestämmelser om det nationella verkställandet av de bestämmelser om förhindrande av miljöförstöring orsakad av normal drift av fartyg som följer av de internationella förpliktelser som är bindande för Finland och Europeiska unionens rättsakter, dels andra bestämmelser om förhindrande av miljöförstöring som normal drift av fartyg ger upphov till.
När det gäller fartyg innehåller lagen nationella bestämmelser om precisering och komplettering av Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 1257/2013 om återvinning av fartyg och om ändring av förordning (EG) nr 1013/2006 och direktiv 2009/16/EG, samt bestämmelser om det nationella genomförandet av den i Hongkong den 15 maj 2009 ingångna internationella Hongkongkonventionen om säker och miljöriktig fartygsåtervinning, nedan Hongkongkonventionen. Denna lag innehåller dessutom nationella bestämmelser om precisering och komplettering av bestämmelserna om sjötransport i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2023/1804 om utbyggnad av infrastruktur för alternativa drivmedel och om upphävande av direktiv 2014/94/EU.
2 §
Definitioner
I denna lag avses med
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
11 a) förordningen om användning av förnybara och koldioxidsnåla bränslen för sjötransport Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2023/1805 om användning av förnybara och koldioxidsnåla bränslen för sjötransport och om ändring av direktiv 2009/16/EG,
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
14 a) gråvatten sådant behandlat och obehandlat avloppsvatten från fartyg som uppkommer vid bad, disk och tvätt, med undantag för avloppsvatten från toaletter, sjukhus, djurutrymmen och lastrum enligt definitionen i regel 1.3 i bilaga IV till MARPOL-konventionen,
37 a) MRV-förordningen Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2015/757 om övervakning, rapportering och verifiering av växthusgasutsläpp från sjötransporter och om ändring av direktiv 2009/16/EG,
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
41 a) avgasreningssystem en anordning som avlägsnar svaveldioxidutsläpp från ett fartygs avgaser så att svaveldioxidutsläppen från avgaserna i sin helhet och kontinuerligt fås att sjunka till minst samma nivå som de skulle vara på om fartyget använde bränsle som uppfyller kraven i 7 kap. 7 § 1 mom.,
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
4 §
Lagens tillämpning på polisens, Försvarsmaktens och Gränsbevakningsväsendets fartyg
Denna lag tillämpas på polisens, Försvarsmaktens och Gränsbevakningsväsendets fartyg, om inget annat följer av deras särskilda konstruktion eller funktion.
Denna lag tillämpas dock undantagslöst på polisens, Försvarsmaktens och Gränsbevakningsväsendets fartyg, om de regelbundet används i allmän trafik för transport av passagerare eller last.
2 kap.
Förhindrande av oljeutsläpp från fartyg
7 §
IOPP-certifikat
Oljetankfartyg i internationell fart vars bruttodräktighet är minst 150 och andra fartyg i internationell fart vars bruttodräktighet är minst 400 ska i fråga om konstruktion och anordningar uppfylla vad som föreskrivs i bilaga I till MARPOL-konventionen. Som ett bevis på detta ska fartyget ha ett internationellt oljeskyddscertifikat (IOPP-certifikat).
För obemannade pråmar som inte är självgående kan i enlighet med MARPOL-konventionen i stället för IOPP-certifikat utfärdas dispenscertifikat för sådana pråmar.
Transport- och kommunikationsverket eller ett erkänt klassificeringssällskap utfärdar på skriftlig ansökan IOPP-certifikat för finska fartyg eller dispenscertifikat för obemannade pråmar som inte är självgående enligt formuläret i bilaga I till MARPOL-konventionen. Transport- och kommunikationsverket får utfärda IOPP-certifikat för utländska fartyg på begäran av fartygets flaggstat. Certifikat samt dispenscertifikat för obemannade pråmar som inte är självgående utfärdas för viss tid och för högst fem år åt gången.
3 kap.
Oljeutsläppsavgift
2 §
Oljeutsläppsavgiftens storlek
Oljeutsläppsavgiften bestäms utifrån utsläppets omfattning och fartygets bruttodräktighet enligt den avgiftstabell som utgör bilaga 1 till lagen.
5 kap.
Förhindrande av utsläpp av toalettavfall och gråvatten från fartyg
1 §
Förbud mot utsläpp av toalettavfall och utsläppsbegränsningar
Utsläpp till vatten av obehandlat eller behandlat toalettavfall från fartyg är förbjudet på finskt insjöområde och i den ekonomiska zonen och från finska fartyg även utanför territorialvattnen och den ekonomiska zonen i enlighet med vad som föreskrivs i bilaga IV till MARPOL-konventionen, Helsingforskonventionen, andra internationella förpliktelser som är bindande för Finland eller Europeiska unionens rättsakter. På territorialvattnen är det förbjudet att släppa ut obehandlat och behandlat avloppsvatten till vatten från fartyg vars bruttodräktighet är minst 400, eller från mindre fartyg än detta som får ta minst 15 personer.
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
1 a §
Förbud mot utsläpp av gråvatten
Utsläpp till vatten av gråvatten är förbjudet på territorialvattnen från fartyg vars bruttodräktighet är minst 400, eller från mindre fartyg än detta som tar minst 15 personer och vars skrovlängd är mer än 24 meter.
Utsläppsförbudet enligt 1 mom. tillämpas inte på sådana fartyg som byggts före 1990 och som producerar isbrytartjänster för Trafikledsverket på basis av ett avtal eller ett statsfördrag.
Ett fartyg som avses i 1 mom. ska före ankomsten från en annan stats territorium till Finlands territorialvatten genom anteckningar i fartygets maskindagbok eller någon annan dagbok för fartyget kunna påvisa att fartygets överbordventil vid ankomsten till Finlands territorialvatten har stängts senast vid territorialvattengränsen, om inte utsläpp av gråvatten har varit tillåtet enligt 2 §. På fartyg i inrikes fart ska överbordventilen vara stängd under hela sjöresan när fartyget trafikerar finskt vattenområde. I en situation där ett fartyg har lämnat gråvatten i en hamn, ska dessutom i fartygets maskindagbok eller någon annan dagbok för fartyget antecknas när och i vilken finsk hamn gråvatten har lämnats samt mängden gråvatten som lämnats i hamnen.
2 §
Utsläpp av toalettavfall och gråvatten i undantagsfall
Bestämmelserna i 1 och 1 a § gäller inte utsläpp av toalettavfall eller gråvatten till vatten, om
1) utsläppet är nödvändigt för att trygga fartygets eller de ombordvarandes säkerhet eller för att rädda människoliv, eller
2) utsläppet härrör från en skada på fartyget eller dess utrustning, om alla skäliga försiktighetsåtgärder har vidtagits före och efter det att skadan uppkommit för att förhindra eller minimera utsläppet.
5 §
ISPP-certifikat
Fartyg i internationell fart vars bruttodräktighet är minst 400 eller som får ta fler än 15 personer samt varje passagerarfartyg i internationell fart ska ha ett internationellt föroreningsskyddscertifikat för toalettavfall (ISPP-certifikat) i enlighet med bilaga IV till MARPOL-konventionen.
Obemannade pråmar som inte är självgående kan i enlighet med MARPOL-konventionen i stället för ISPP-certifikat beviljas dispenscertifikat för sådana pråmar.
Transport- och kommunikationsverket eller ett erkänt klassificeringssällskap ska på skriftlig ansökan utfärda ISPP-certifikat för finska fartyg eller dispenscertifikat för obemannade pråmar som inte är självgående enligt formuläret i bilaga IV till MARPOL-konventionen, förutsatt att fartyget uppfyller kraven i den bilagan. Transport- och kommunikationsverket får utfärda ISPP-certifikat för utländska fartyg på begäran av fartygets flaggstat. Certifikat samt dispenscertifikat för obemannade pråmar som inte är självgående är i kraft viss tid och högst fem år åt gången.
6 kap.
Förhindrande av utsläpp av fast avfall från fartyg
2 §
Utsläpp av fast avfall i undantagsfall
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
Avlägsnande eller oavsiktlig förlust enligt 1 mom. ska antecknas i fartygets avfallsdagbok eller i dess avfallsdagbok för inrikes fart.
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
5 §
Fartygs avfallsdagbok
På ett finskt fartyg som har en bruttodräktighet av minst 100 eller som får ta minst 15 personer, på ett utländskt fartyg i internationell fart som anlöper en hamn i Finland och som har en bruttodräktighet av minst 100 eller som får ta minst 15 personer samt på en fast eller flytande plattform ska antingen befälhavaren, eller under befälhavarens tillsyn någon annan i befälet, föra avfallsdagbok över det fasta avfallet. På fartyg i inrikes fart som har en bruttodräktighet av minst 100 eller som får ta minst 15 personer kan i stället för avfallsdagbok föras avfallsdagbok för inrikes fart, som kan utgöra en del av fartygets dagbok.
Avfallsdagboken och avfallsdagboken för inrikes fart ska bevaras på ett sådant ställe att de är lätt tillgängliga för inspektion, och de ska sparas i två år efter den sista anteckningen i dagboken.
Transport- och kommunikationsverket har rätt att granska avfallsdagboken och avfallsdagboken för inrikes fart och på begäran få ett av fartygets befälhavare styrkt utdrag ur den. När fartyget ligger i utländsk hamn eller i en offshore-terminal har en behörig myndighet i utlandet rätt att granska avfallsdagboken och på begäran få ett av befälhavaren styrkt utdrag ur den. Åtgärder som Transport- och kommunikationsverket vidtar med stöd av detta moment ska utföras så snabbt som möjligt och utan att fartyget fördröjs i onödan.
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
6 §
Närmare bestämmelser och föreskrifter
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
Transport- och kommunikationsverket får i syfte att verkställa bilaga V till MARPOL-konventionen, Helsingforskonventionen och Europeiska unionens rättsakter meddela tekniska föreskrifter i fråga om territorialvattnen och den ekonomiska zonen och, när det gäller finska fartyg, också i fråga om områden utanför dessa om följande:
1) typgodkännanden som gäller sådana sönderdelningsanordningar som behövs för att följa den begränsning enligt 1 § i detta kapitel som gäller utsläpp av fast avfall,
2) formuläret för fartygets avfallsdagbok enligt 5 § i detta kapitel, och
3) formuläret för avfallsdagboken för inrikes fart enligt 5 § i detta kapitel.
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
7 kap.
Förhindrande av luftförorening från fartyg
6 §
IAPP-certifikat
Fartyg i internationell trafik vars bruttodräktighet är minst 400 ska ha ett internationellt luftskyddscertifikat (IAPP-certifikat) som anger att fartyget uppfyller kraven i bilaga VI till MARPOL-konventionen.
Obemannade pråmar som inte är självgående kan i enlighet med MARPOL-konventionen i stället för IAPP-certifikat beviljas dispenscertifikat för sådana pråmar.
Transport- och kommunikationsverket eller ett erkänt klassificeringssällskap ska på skriftlig ansökan utfärda IAPP-certifikat för finska fartyg eller dispenscertifikat för obemannade pråmar som inte är självgående enligt formuläret i bilaga VI till MARPOL-konventionen, förutsatt att fartyget uppfyller kraven i den bilagan. Transport- och kommunikationsverket får utfärda IAPP-certifikat för utländska fartyg på begäran av fartygets flaggstat. Certifikat samt dispenscertifikat för obemannade pråmar som inte är självgående är i kraft viss tid och högst fem år åt gången.
9 b §
Förbud mot utsläpp av tvättvatten och rester från avgasreningssystem
Det är förbjudet att i territorialvattnen släppa ut orenat tvättvatten som använts i avgasreningssystem.
Det är förbjudet att i territorialvattnen släppa ut renat tvättvatten och rester som separerats från tvättvatten som använts i avgasreningssystem.
7 a kap.
Fartygs energieffektivitet samt minskning av utsläpp av växthusgaser
1 §
Krav på nya fartygs energieffektivitet
För varje nytt fartyg ska värdet på det uppnådda designindexet för energieffektiviteten beräknas i enlighet med kraven i bilaga VI till MARPOL-konventionen.
Värdet på nya fartygs uppnådda designindex för energieffektiviteten ska uppfylla kraven i bilaga VI till MARPOL-konventionen.
2 §
Krav på existerande fartygs energieffektivitet
För varje fartyg ska det uppnådda energieffektivitetsindexet för existerande fartyg beräknas i enlighet med kraven i bilaga VI till MARPOL-konventionen.
Värdet på det uppnådda energieffektivitetsindexet för existerande fartyg ska uppfylla kraven i bilaga VI till MARPOL-konventionen.
3 §
SEEMP-plan
Fartyg vars bruttodräktighet är minst 400 ska ha en fartygsspecifik plan för energieffektivitetshantering (SEEMP-plan) enligt bilaga VI till MARPOL-konventionen. Planen kan utgöra en del av fartygets säkerhetsledningssystem.
SEEMP-planen för ett fartyg vars bruttodräktighet är minst 5 000 ska innehålla en beskrivning i enlighet med bilaga VI till MARPOL-konventionen av den metod som används för att samla in uppgifter om bränsleförbrukning, och en beskrivning av de förfaranden som används för att rapportera uppgifterna till den behöriga myndigheten eller ett erkänt klassificeringssällskap.
Transport- och kommunikationsverket eller ett erkänt klassificeringssällskap ska på ansökan se till att SEEMP-planerna för fartyg som avses i 2 mom. uppfyller kraven i bilaga VI till MARPOL-konventionen och ge fartyget en bekräftelse på överensstämmelsen med kraven. Bekräftelsen ska förvaras på fartyget.
SEEMP-planen för ett fartyg vars bruttodräktighet är minst 5 000 ska genomgå granskning och auditering med beaktande av Internationella sjöfartsorganisationens anvisningar.
4 §
Insamling och rapportering av fartygets bränsleförbrukningsdata
Fartyg vars bruttodräktighet är minst 5 000 ska samla in de uppgifter som ska lämnas till Internationella sjöfartsorganisationens databas över fartygs bränsleförbrukning på det sätt som anges i bilaga VI till MARPOL-konventionen.
Fartyg som avses i 3 § 1 mom. ska sammanställa uppgifterna om bränsleförbrukningen och ge in dem till Transport- och kommunikationsverket eller ett erkänt klassificeringssällskap i enlighet med bilaga VI till MARPOL-konventionen. Dessa uppgifter ska
1) sammanställas i slutet av varje kalenderår och ges in inom tre månader från utgången av kalenderåret i fråga, eller
2) sammanställas och ges in på fartygets överföringsdag eller så snart efter den som det i praktiken är möjligt, om fartyget mitt i ett kalenderår överförs från en förvaltning till en annan, från en redare till en annan eller från en förvaltning och en redare till en annan.
Ett fartyg ska på begäran till Transport- och kommunikationsverket eller ett erkänt klassificeringssällskap ge in de specificerade uppgifter som ligger till grund för de uppgifter som sänds till databasen över fartygs bränsleförbrukning och i andra situationer än de som avses i 2 mom. 2 punkten hålla uppgifterna lätt tillgängliga i minst tolv månader från utgången av det berörda kalenderåret på det sätt som anges i bilaga VI till MARPOL-konventionen.
Uppgifterna om ett fartygs bränsleförbrukning ska verifieras.
Transport- och kommunikationsverket eller ett erkänt klassificeringssällskap ska lämna de verifierade uppgifterna till Internationella sjöfartsorganisationens databas över fartygs bränsleförbrukning. Transport- och kommunikationsverket ska se till att de verifierade uppgifterna om ett fartygs bränsleförbrukning lämnas till Internationella sjöfartsorganisationen senast en månad efter utfärdande av en försäkran om överensstämmelse för fartyget på det sätt som anges i bilaga VI till MARPOL-konventionen.
5 §
Operativ koldioxidintensitet
För fartyg vars bruttodräktighet är minst 5 000 ska kalenderårsvis beräknas den uppnådda operativa koldioxidintensitetindikatorn som avses i bilaga VI till MARPOL-konventionen och fastställas fartygets operativa koldioxidintensitetsklassificering i enlighet med bilaga VI till MARPOL-konventionen.
Den koldioxidintensitetindikator för ett kalenderår som avses i 1 mom. ska anmälas till Transport- och kommunikationsverket eller till ett av Transport- och kommunikationsverket godkänt klassificeringssällskap före utgången av mars följande kalenderår.
Ett fartyg som klassificerats på nivå D enligt bilaga VI i MARPOL-konventionen under tre på varandra följande år eller som klassificerats på nivå E ska utarbeta en plan med korrigerande åtgärder för att uppnå den i nämnda bilaga avsedda årliga operativa koldioxidintensitetindikator som krävs, revidera fartygets SEEMP-plan med anledning av planen och genomföra de korrigerande åtgärderna enligt den reviderade SEEMP-planen i enlighet med bilaga VI till MARPOL-konventionen.
6 §
IEE-certifikat
Fartyg i internationell fart vars bruttodräktighet är minst 400 ska ha ett internationellt energieffektivitetscertifikat (IEE-certifikat) enligt bilaga VI till MARPOL-konventionen, enligt vilket fartyget uppfyller bestämmelserna i den bilagan.
Transport- och kommunikationsverket eller ett erkänt klassificeringssällskap utfärdar på skriftlig ansökan IEE-certifikat för finska fartyg förutsatt att fartyget uppfyller kraven i bilaga VI till MARPOL-konventionen. Transport- och kommunikationsverket får utfärda IEE-certifikat för utländska fartyg på begäran av fartygets flaggstat. Certifikat utfärdas för viss tid och för högst fem år åt gången.
7 §
Försäkran om överensstämmelse i fråga om bränsleförbrukningsdata och operativ koldioxidintensitetsklassificering
Transport- och kommunikationsverket eller ett erkänt klassificeringssällskap ska på ansökan utfärda en försäkran om överensstämmelse enligt bilaga IV till MARPOL-konventionen för fartyget efter att ha mottagit uppgifterna om bränsleförbrukning och fartygets uppnådda årliga operativa koldioxidintensitetsklassificering, förutsatt att fartyget uppfyller de krav enligt den bilagan som gäller uppgifter om bränsleförbrukning och operativ koldioxidintensitetsklassificering, och förutsatt att uppgifterna har rapporterats i enlighet med den bilagan.
En försäkran om överensstämmelse ska utfärdas
1) inom fem månader från ingången av kalenderåret, eller
2) utan dröjsmål, om det är fråga om en situation som avses i 4 § 2 mom. 2 punkten.
En försäkran om överensstämmelse gäller det kalenderår under vilket försäkran utfärdats och de första fem månaderna av det följande kalenderåret. En försäkran om överensstämmelse som har utfärdats i enlighet med regel 6.7 i bilaga VI till MARPOL-konventionen gäller det kalenderår under vilket försäkran utfärdats, det följande kalenderåret och de första fem månaderna av det tredje kalenderåret. Försäkran om överensstämmelse ska förvaras på fartyget under hela dess giltighetstid.
8 §
Undantag i fråga om kraven på fartygs energieffektivitet
Transport- och kommunikationsverket beslutar om undantag enligt regel 19 i bilaga VI till MARPOL-konventionen i fråga om kraven på fartygs energieffektivitet.
9 §
Befrielse i fråga om tillämpningsområdet för förordningen om användning av förnybara och koldioxidsnåla bränslen för sjötransport
Förordningen om användning av förnybara och koldioxidsnåla bränslen för sjötransport tillämpas inte på den energi som fartyg använder fram till den 31 december 2029 på resor som trafikeras av andra passagerarfartyg än kryssningspassagerarfartyg mellan en anlöpshamn som omfattas av Finlands jurisdiktion och en annan sådan i artikel 3.10 i nämnda förordning avsedd anlöpshamn som omfattas av Finlands jurisdiktion som är belägen på en ö med färre än 200 000 varaktigt bosatta, eller när dessa fartyg befinner sig i en anlöpshamn på en sådan ö.
10 §
Skyldigheter i fråga om tillhandahållande av landströmsförsörjning i hamn
Hamninnehavaren ska säkerställa att fartyg tillhandahålls landströmsförsörjning i hamnen i enlighet med artiklarna 9 och 10 i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2023/1804 om utbyggnad av infrastruktur för alternativa drivmedel och om upphävande av direktiv 2014/94/EU.
11 §
Hamninnehavarens uppgifter i anslutning till fartygs användning av landströmsförsörjning
Efter att ha mottagit den information om anslutning till landströmsförsörjning som avses i artikel 6.8 första stycket i förordningen om användning av förnybara och koldioxidsnåla bränslen för sjötransport, ska hamninnehavaren bekräfta för fartyget huruvida anslutning till landströmsförsörjning finns tillgänglig.
Hamninnehavaren ska utan onödigt dröjsmål bestämma och i den databas som avses i artikel 19 i den förordningen föra in uppgifter om
1) huruvida på fartyget ska tillämpas något av de undantag som anges i artikel 6.5 i den förordningen,
2) huruvida fartyget uppfyller kraven i artikel 6.1 och 6.2 i den förordningen, om inget av undantagen i artikel 6.5 i den förordningen är tillämpligt.
På den som sköter uppgifter enligt 1 och 2 mom. tillämpas bestämmelserna om straffrättsligt tjänsteansvar. Bestämmelser om skadeståndsansvar finns i skadeståndslagen (412/1974).
12 §
Närmare bestämmelser och föreskrifter
Genom förordning av statsrådet får det i syfte att verkställa bilaga VI till MARPOL-konventionen, Helsingforskonventionen, Finlands övriga internationella förpliktelser och Europeiska unionens rättsakter utfärdas närmare bestämmelser i fråga om finskt vattenområde och den ekonomiska zonen och, när det gäller finska fartyg, också i fråga om områden utanför territorialvattnen och den ekonomiska zonen om följande:
1) ordnande av tillsynen över överensstämmelse med kraven när det gäller designindexet för fartygs energieffektivitet enligt 1 § i detta kapitel,
2) ordnande av tillsynen över överensstämmelse med kraven när det gäller energieffektivitetsindexet för existerande fartyg enligt 2 §,
3) undantag i fråga om kraven på fartygs energieffektivitet enligt 8 §.
Transport- och kommunikationsverket får i syfte att verkställa bilaga VI till MARPOL-konventionen, Helsingforskonventionen eller Europeiska unionens rättsakter meddela tekniska föreskrifter i fråga om territorialvattnen och den ekonomiska zonen och, när det gäller finska fartyg, också i fråga om områden utanför territorialvattnen och den ekonomiska zonen om
1) beräkning av designindex för fartygs energieffektivitet enligt 1 §,
2) beräkning av energieffektivitetsindex för existerande fartyg enligt 2 §,
3) upprättande av SEEMP-planer enligt 3 §,
4) verifiering av de uppgifter om bränsleförbrukning som avses i 4 § 4 mom. och förfarandena för verifiering,
5) anmälan om operativ koldioxidintensitet enligt 5 §,
6) IEE-certifikat enligt 6 §,
7) försäkran om överensstämmelse i fråga om bränsleförbrukningsdata och operativ koldioxidintensitetsklassificering enligt 7 §.
7 b kap.
Påföljdsavgifter enligt förordningen om användning av förnybara och koldioxidsnåla bränslen för sjötransport
1 §
Avgift på grund av växthusgasintensitet
Ett i artikel 3.13 i förordningen om användning av förnybara och koldioxidsnåla bränslen för sjötransport avsett företag vars fartygs växthusgasintensitet enligt artikel 4 i den förordningen eller överensstämmelsesaldot för delmålet för förnybara bränslen av icke-biologiskt ursprung enligt artikel 5 i den förordningen uppvisar ett underskott så att värdet understiger 0 den 1 juni den kontrollperiod som avses i artikel 3.42 i den förordningen, ska påföras en påföljdsavgift (avgift på grund av växthusgasintensitet). På beräkningen av överensstämmelsesaldot tillämpas formlerna i bilaga 2 till denna lag.
2 §
Avgift för försummelse av skyldigheten att använda landströmsförsörjning
Ett i artikel 3.13 i förordningen om användning av förnybara och koldioxidsnåla bränslen för sjötransport avsett företag vars fartyg under rapporteringsperioden gör minst ett regelvidrigt hamnanlöp som inte uppfyller kraven i artikel 6 i den förordningen, ska påföras en påföljdsavgift (avgift för försummelse av skyldigheten att använda landströmsförsörjning).
3 §
Påförande av påföljdsavgift och avgiftens belopp
De påföljdsavgifter som avses i 1 och 2 § påförs av Transport- och kommunikationsverket.
Påföljdsavgift får inte påföras, om mer än tre år har förflutit från överträdelsen eller försummelsen.
På beloppet av avgiften på grund av växthusgasintensitet tillämpas formlerna i tabellen i bilaga 2. Om ett fartyg har ett överensstämmelseunderskott under två på varandra följande rapporteringsperioder eller mer, ska detta belopp multipliceras med 1 + (n -1)/10, där n är det antal på varandra följande rapporteringsperioder för vilka företaget är föremål för en påföljdsavgift enligt 1 eller 2 § för det fartyget. Om ett fartyg inte har något hamnanlöp i unionen under rapporteringsperioden och det har lånat ett förskott på överensstämmelseöverskottet under den föregående rapporteringsperioden, multipliceras påföljdsavgiftens belopp med 1,1.
Beloppet av avgiften för försummelse av skyldigheten att använda landströmsförsörjning fås genom att 1,5 euro multipliceras med fartygets fastställda totala elbehov i hamn och med det totala antalet timmar avrundat uppåt till närmaste hela timme som fartyget tillbringat i hamn i strid med de krav som anges i artikel 6 i förordningen om användning av förnybara och koldioxidsnåla bränslen för sjötransport.
De ovannämnda påföljdsavgifterna ska betalas till staten.
4 §
Verkställighet och preskription av påföljdsavgift
Bestämmelser om verkställighet av de påföljdsavgifter som avses i 1 och 2 § finns i lagen om verkställighet av böter (672/2002).
De påföljdsavgifter som avses i 1 och 2 § preskriberas fem år efter det att det lagakraftvunna avgörandet om påföljdsavgiften meddelades.
5 §
Rapport om användningen av intäkterna från påföljdsavgifter
Transport- och kommunikationsverket publicerar rapporter om användningen av intäkter som inflyter från de avgifter som avses i 1 och 2 § eller av motsvarande finansiella värde i enlighet med artikel 23.11 i förordningen om användning av förnybara och koldioxidsnåla bränslen för sjötransport.
8 a kap.
Återvinning av fartyg
1 §
Utnämning av ansvarig myndighet
I Finland är Transport- och kommunikationsverket den ansvariga myndighet som avses i artikel 3.1.9 i fartygsåtervinningsförordningen. Transport- och kommunikationsverket svarar också för de uppgifter som enligt Hongkongkonventionen ankommer på administrationen och gäller fartyg under finsk flagg.
2 §
Intyg som krävs enligt Hongkongkonventionen
Fartyg i internationell fart som seglar under finsk flagg och som omfattas av tillämpningsområdet för Hongkongkonventionen ska ha ett internationellt inventeringsintyg avseende farliga material i enlighet med Hongkongkonventionen.
Ett fartyg som avses i 1 mom. ska, innan nedmontering påbörjas, utöver vad som föreskrivs i fartygsåtervinningsförordningen ha ett internationellt återvinningsintyg enligt Hongkongkonventionen.
Transport- och kommunikationsverket eller ett erkänt klassificeringssällskap utfärdar på skriftlig ansökan de intyg som avses i 1 och 2 mom. till finska fartyg i enlighet med formulären i Hongkongkonventionen. Intygen utfärdas under förutsättning att fartyget uppfyller kraven i Hongkongkonventionen. Transport- och kommunikationsverket eller ett av verket befullmäktigat klassificeringssällskap kan utfärda intyg också för ett utländskt fartyg på begäran av fartygets flaggstat.
Intygen utfärdas för viss tid. Inventeringsintyg avseende farliga material utfärdas för högst fem år åt gången. Ett internationellt återvinningsintyg utfärdas för högst tre månader åt gången.
Återvinningsintyg och motsvarande intyg enligt fartygsåtervinningsförordningen ska sändas till regionförvaltningsverket för kännedom.
3 §
Skyldigheter för ägare av fartyg som nedmonteras i Finland
För att ett fartyg som omfattas av tillämpningsområdet för Hongkongkonventionen ska kunna nedmonteras i Finland ska dess ägare säkerställa att fartyget har de intyg som avses i 2 § 1 och 2 mom. och att fartyget uppfyller kraven i regel 8 i bilagan till Hongkongkonventionen.
4 §
Förteckning över farliga material på fartyg i inrikes fart
Ett fartyg i inrikes fart vars bruttodräktighet är minst 500 ska innan det nedmonteras ha en förteckning över farliga material enligt artikel 5 i fartygsåtervinningsförordningen.
5 §
Rapportering av uppgifter
Transport- och kommunikationsverket svarar för att rapporter enligt artikel 21 i fartygsåtervinningsförordningen lämnas till Europeiska kommissionen.
Transport- och kommunikationsverket svarar i enlighet med artikel 12 i Hongkongkonventionen för att följande uppgifter lämnas till Internationella sjöfartsorganisationen
1) uppgifter om erkända klassificeringssällskap och utsedda inspektörer,
2) uppgifter om fartyg som seglar under finsk flagg och för vilka ett internationellt återvinningsintyg har utfärdats, samt
3) uppgifter om överträdelser av skyldigheterna enligt Hongkongkonventionen i fråga om fartyg och om åtgärder som vidtagits gentemot fartyg i anslutning till verkställigheten av skyldigheterna enligt Hongkongkonventionen.
6 §
Närmare föreskrifter
Transport- och kommunikationsverket får meddela föreskrifter om inom vilken tidsfrist fartygsägaren ska lämna Transport- och kommunikationsverket en i artikel 6.1 b i fartygsåtervinningsförordningen avsedd anmälan om sin avsikt att återvinna fartyget på en eller flera specifika fartygsåtervinningsanläggningar.
9 kap.
Hur avfall tas emot i hamn
6 §
Godkännande av avfallshanteringsplanen
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
När en hamns avfallshanteringsplan har godkänts ska närings-, trafik- och miljöcentralen eller den kommunala miljövårdsmyndigheten föra in en anteckning om planen i datasystemet för miljövårdsinformation enligt 222 § i miljöskyddslagen.
8 §
Onödigt dröjsmål ska undvikas
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
Fartygets trafikidkare eller ägare eller någon annan som deltagit i avlämning eller mottagning av avfall har rätt till ersättning för skador som orsakats denne av onödigt dröjsmål enligt vad som föreskrivs i skadeståndslagen.
12 kap.
Tillsyn och administrativt tvång
2 §
Transport- och kommunikationsverkets tillsynsuppgifter
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
Behörig myndighet enligt MRV-förordningen och förordningen om användning av förnybara och koldioxidsnåla bränslen för sjötransport är Transport- och kommunikationsverket.
6 §
Gränsbevakningsväsendets tillsynsuppgifter
Gränsbevakningsväsendet är ledande tillsynsmyndighet vid tillsynen över efterlevnaden i territorialvattnen och i den ekonomiska zonen av vad som i denna lag föreskrivs och med stöd av den föreskrivs och bestäms om utsläpp till vatten från fartyg, med undantag för förbudet mot utsläpp av gråvatten enligt 5 kap 1 a § och förbudet mot utsläpp av tvättvatten och rester från avgasreningssystem enligt 7 kap. 9 b §.
Gränsbevakningsväsendet deltar i enlighet med bestämmelserna i 11 och 12 § i territorialvattnen och den ekonomiska zonen i tillsynen över utsläpp till luft från fartyg och skadliga påväxthindrande system, utsläpp av barlastvatten och sediment från fartyg samt över förbudet mot utsläpp av gråvatten enligt 5 kap. 1 a § och förbudet mot utsläpp av tvättvatten och rester som separerats från avgasreningssystem enligt 7 kap. 9 b §.
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
8 §
Polisens tillsynsuppgifter
Polisen ska utöva tillsyn över efterlevnaden på insjöområdet och i territorialvattnen av vad som i denna lag föreskrivs och med stöd av den föreskrivs och bestäms om utsläpp till vatten från fartyg, med undantag för förbudet mot utsläpp av gråvatten enligt 5 kap 1 a § och förbudet mot utsläpp av tvättvatten och rester från avgasreningssystem enligt 7 kap. 9 b §.
Polisen deltar på insjöområdet och i territorialvattnen i tillsynen över utsläpp till luft från fartyg och över skadliga påväxthindrande system samt över utsläpp av barlastvatten och sediment från fartyg samt över förbudet mot utsläpp av gråvatten enligt 5 kap. 1 a § och förbudet mot utsläpp av tvättvatten och rester som separerats från avgasreningssystem enligt 7 kap. 9 b § i enlighet med bestämmelserna i 11 och 12 §.
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
8 a §
Uppgifter för Ackrediteringstjänsten FINAS
Nationellt ackrediteringsorgan enligt MRV-förordningen och förordningen om användning av förnybara och koldioxidsnåla bränslen för sjötransport är Ackrediteringstjänsten FINAS.
12 a §
Nekande av tillträde till hamn för fartyg och kvarhållande av fartyg som hänför sig till verkställigheten av förordningen om användning av förnybara och koldioxidsnåla bränslen för sjötransport
Transport- och kommunikationsverket ska neka tillträde till finska hamnar för fartyg som fått en utvisningsorder enligt artikel 25 i förordningen om användning av förnybara och koldioxidsnåla bränslen för sjötransport och som inte för finsk flagg.
Transport- och kommunikationsverket ska besluta att ett fartyg som för finsk flagg och som uppehåller sig i en finsk hamn ska kvarhållas, om fartyget under två eller flera på varandra följande rapporteringsperioder underlåter att fullgöra skyldigheten att inneha ett giltigt dokument om överensstämmelse enligt artikel 24 i förordningen om användning av förnybara och koldioxidsnåla bränslen för sjötransport, och om andra åtgärder för kontroll av efterlevnad inte har kunnat säkerställa efterlevnaden av skyldigheten. Transport- och kommunikationsverket ska också kvarhålla ett fartyg som för finsk flagg och som hör till ett rederi som med stöd av artikel 25 i den förordningen har fått en utvisningsorder i en annan medlemsstat. Transport- och kommunikationsverket ska omedelbart undanröja ett beslut om kvarhållande när ett sådant dokument om överensstämmelse som avses ovan har utfärdats för fartyget. Ett beslut om kvarhållande ska inte påverka tillämpningen av internationella sjörättsliga regler för fartyg i nöd.
12 b §
Rätt att utföra inspektioner och få uppgifter om hamnars landströmsförsörjning
Transport- och kommunikationsverket har rätt att få tillträde till ett område, en lokal eller ett annat sådant utrymme till vilket tillträde är behövligt med tanke på den tillsyn av skyldigheter i fråga om tillhandahållande av landströmsförsörjning i hamn som avses i 7 a kap. 10 §, och att där utföra inspektioner och vidta andra åtgärder som tillsynen kräver.
Inspektionsrätten omfattar dock inte utrymmen som används för boende av permanent natur.
Transport- och kommunikationsverket har trots sekretessbestämmelserna rätt att få de uppgifter som är nödvändiga för skötseln av tillsynsuppgifterna i fråga om skyldigheten att tillhandahålla landströmsförsörjning av de hamninnehavare om vars skyldigheter det föreskrivs i 7 a kap. 10 § eller i Europeiska unionens rättsakter som gäller den verksamhet som avses i den paragrafen.
13 kap.
Särskilda bestämmelser
2 §
Behörighetsvillkor för utsedda inspektörer samt utnämning och kraven på god förvaltning
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
Transport- och kommunikationsverket kan på sin webbplats offentliggöra namnet på och kontaktuppgifterna till en inspektör samt dennes verksamhetsområde. Av webbplatsen ska framgå vilken uppgift inspektören har rätt att sköta.
3 §
Straffbestämmelser
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
Den som på något annat sätt än det som avses i 1 mom. uppsåtligen eller av oaktsamhet handlar i strid med
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
6 a) förbud mot utsläpp av gråvatten enligt 5 kap. 1 a §,
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
8 a) förbud mot utsläpp av tvättvatten och rester från avgasreningssystem enligt 7 kap. 9 b §,
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
9 a) övervaknings- och rapporteringsskyldigheterna enligt artiklarna 8—11, 11a och 12 i MRV-förordningen,
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
10 c) skyldigheterna i fråga om återvinning eller nedmontering av fartyg eller förberedelse för återvinning eller nedmontering av fartyg enligt artikel 6 i fartygsåtervinningsförordningen eller 8 a kap. 3 § i denna lag,
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
ska, om inte gärningen är ringa eller om inte strängare straff för gärningen föreskrivs någon annanstans i lag, för miljöskyddsförseelse i sjöfart dömas till böter.
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
För miljöskyddsförseelse i sjöfart döms även en fartygsägare som uppsåtligen eller av oaktsamhet försummar en sådan skyldighet enligt artiklarna 5 och 12 i fartygsåtervinningsförordningen eller 8 a kap. 4 § i denna lag som gäller förteckningar över farliga material eller en sådan skyldighet enligt 8 a kap. 2 § 1 eller 2 mom. som gäller intyg, och en i 7 kap. 11 a § avsedd leverantör av marina bränslen som uppsåtligen eller av oaktsamhet har levererat bränsle som inte motsvarar den specifikation som meddelats i det i den paragrafen avsedda överlåtelsebeviset för bränsle, eller som levererat ett bränsleprov som inte tagits på det sätt som föreskrivs i den paragrafen.
7 §
Begäran om omprövning
En part får begära omprövning hos Transport- och kommunikationsverket i fråga om följande beslut:
1) Transport- och kommunikationsverkets inspektion av fartyg eller någon annan handling som gäller fartyg och som utfärdats med stöd av denna lag eller ett beslut som fattats av ett erkänt klassificeringssällskap eller med anledning av en inspektion av en inspektör utsedd av Transport- och kommunikationsverket,
2) beslut om en avgift som en inspektör utsedd av Transport- och kommunikationsverket påfört för en åtgärd, ett beslut eller ett certifikat enligt denna lag, och
3) beslut om påförande av påföljdsavgifter enligt 7 b kap. 1 och 2 §.
Begäran om omprövning ska göras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet eller påförandet av avgiften.
Transport- och kommunikationsverket ska avgöra en i denna paragraf avsedd begäran om omprövning inom två månader från det att begäran blev anhängig. Om beslutet utgör ett hinder för normal drift av fartyget ska beslut med anledning av en begäran om omprövning emellertid meddelas inom 14 dagar från det att begäran blev anhängig.
På omprövningsförfarandet tillämpas i övrigt vad som föreskrivs i förvaltningslagen.
8 §
Ändringssökande
Andra beslut än sådana som avses i 3 kap. 5 §, i 12 kap. 14 § och i 7 § i detta kapitel får överklagas genom besvär. Bestämmelser om sökande av ändring i förvaltningsdomstol finns i lagen om rättegång i förvaltningsärenden.
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
9 §
Verkställighet av beslut
Behandling av en begäran om omprövning eller ändringssökande förhindrar inte verkställighet av ett beslut som meddelats med stöd av denna lag, om inte den myndighet som behandlar begäran om omprövning eller besvärsmyndigheten bestämmer något annat.
Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar
Denna lag träder i kraft den 20.
Bestämmelserna i lagens
1) 5 kap. 1 § och 7 kap. 9 b § 1 mom. träder i kraft den 1 juli 2025,
2) 7 kap. 9 b § 2 mom. träder i kraft den 1 januari 2029,
3) 5 kap. 1 a och 2 § och 7 b kap. 2 § träder i kraft den 1 januari 2030,
4) 6 kap. 2 § 3 mom. och 5 § 1 och 3 mom., 7 a kap. 1—8 och 12 § samt 8 a kap. 1—5 § träder i kraft vid en tidpunkt som föreskrivs genom förordning av statsrådet.
På ett ärende som gäller vite, hot om tvångsutförande eller hot om avbrytande och som vid ikraftträdandet av denna lag är anhängigt med stöd av 12 kap. 16 § i den lag som ändras genom denna lag tillämpas de bestämmelser som gällde vid ikraftträdandet.
A. Formler för att beräkna fartygets överensstämmelsesaldo |
a) Följande formel ska användas för att beräkna det överensstämmelsesaldo för växthusgasintensitet för ett fartyg som avses i artikel 4.2 i förordningen om användning av förnybara och koldioxidsnåla bränslen för sjöfart:
där:
gCO2eq | Gram koldioxidekvivalenter |
GHGIEtarget | Gränsvärde för växthusgasintensitet från energianvändning ombord på ett fartyg i enlighet med artikel 4.2 |
GHGIEactual | Årligt genomsnitt på växthusgasintensitet från energianvändning ombord på ett fartyg beräknat för den relevanta rapporteringsperioden |
Till och med den 31 december 2034 får företaget, för varje fartyg med isklass IC, IB, IA eller IA Super eller motsvarande isklass, begära att den ytterligare energiförbrukningen utesluts på grund av färd i isförhållanden.
För varje fartyg med isklass IA eller IA Super eller motsvarande isklass får företaget begära att den ytterligare energiförbrukningen utesluts på grund av fartygets tekniska egenskaper.
I båda fallen, i vilka ytterligare energiförbrukning är undantagen, ska, för beräkningen av överensstämmelsesaldot ovan, värdena för Mi ersättas med den justerade bränslemassan MiA som definieras i bilaga V och det värde GHGIEactual som ska användas för att beräkna överensstämmelsesaldot ska beräknas på nytt med motsvarande värden för MiA.
b) Följande formel ska användas för att beräkna det överensstämmelsesaldo för ett fartyg med avseende på det delmål för förnybara bränslen av icke-biologiskt ursprung som avses i artikel 5.3 i den förordningen:
där
CB RFNBO | Överensstämmelsesaldot i MJ för det delmål för förnybara bränslen av icke-biologiskt ursprung som avses i artikel 5.3 |
B. Formel för att beräkna den avgift på grund av växthusgasintensitet som avses i 7 b kap. 1 § i miljöskyddslagen för sjöfarten |
Beloppet för den avgift på grund av växthusgasintensitet som avses i 7 b kap. 1 § i miljöskyddslagen för sjöfarten ska beräknas enligt följande:
a) Avgift på grund av växthusgasintensitet med avseende på överensstämmelsesaldot för fartygets växthusgasintensitet enligt artikel 4.2 i förordningen om användning av förnybara och koldioxidsnåla bränslen för sjöfart
där
Avgift på grund av växthusgasintensitet | Beloppet på den avgift som avses i 7 b kap. 1 § och som baserar sig på överensstämmelsesaldot för växthusgasintensitetsmålet enligt artikel 4 i förordningen om användning av förnybara och koldioxidsnåla bränslen för sjötransport, i euro |
Överensstämmelsesaldo | Absoluta värdet av överensstämmelsesaldot för växthusgasintensitet för ett fartyg beräknat enligt formlerna i del A i denna bilaga |
GHGIEactual | Årligt genomsnitt på växthusgasintensitet från energianvändning ombord på ett fartyg beräknat för den relevanta rapporteringsperioden |
b) Avgift på grund av växthusgasintensitet med avseende på delmålet för förnybara bränslen av icke-biologiskt ursprung enligt artikel 5.3 i den förordningen
Om värdet av fartygets överensstämmelsesaldo för förnybara bränslen av icke-biologiskt ursprung är positivt, beräknas beloppet för avgiften på grund av växthusgasintensitet enligt följande:
där
Avgift på grund av växthusgasintensitet | Beloppet på den avgift som avses i 7 b kap. 1 § och som baserar sig på överensstämmelsesaldot för det delmål för användningen av förnybara bränslen av icke-biologiskt ursprung som avses i artikel 5.3 i förordningen om användning av förnybara och koldioxidsnåla bränslen för sjötransport, i euro |
CBRFNBO | Värdet av överensstämmelsesaldot för förnybara bränslen av icke-biologiskt ursprung |
Pd | Prisskillnaden mellan förnybara bränslen av icke-biologiskt ursprung och fossila bränslen som är kompatibla med fartygsinstallationen |