Senast publicerat 20-12-2024 12:34

47/Riksdagens svar RSv 165/2024 rd RP 147/2024 rd  Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om havsbaserad vindkraft i den ekonomiska zonen och till lagar som har samband med den

Ärende

Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om havsbaserad vindkraft i den ekonomiska zonen och till lagar som har samband med den (RP 147/2024 rd). 

Beredning i utskott

Utskottets betänkande: Ekonomiutskottet (EkUB 21/2024 rd). 

Beslut

Riksdagen har godkänt följande uttalande: 

Riksdagen förutsätter att regeringen utvecklar vattentillståndsprocessen så att den blir smidigare än vad den är för närvarande också i fråga om havsbaserad vindkraft. 

Beslut

Riksdagen har antagit följande lagar: 

Lag om havsbaserad vindkraft i den ekonomiska zonen 

I enlighet med riksdagens beslut föreskrivs: 
1 kap 
Allmänna bestämmelser 
1 § 
Tillämpningsområde 
Denna lag tillämpas på utnyttjande av vindenergi och på forskning som avser utnyttjande av vindenergi i Finlands ekonomiska zon. På installering och användning av kablar och rör som hänför sig till utnyttjande av vindenergi samt på sådan forskning i anknytning till dem som utförs utanför ett i 2 § avsett område för havsbaserad vindkraft i den ekonomiska zonen tillämpas dock 6 § i lagen om Finlands ekonomiska zon (1058/2004). 
2 kap 
Konkurrensutsättning 
2 § 
Område för havsbaserad vindkraft i den ekonomiska zonen 
Statsrådet kan fatta beslut om att anvisa ett område inom Finlands ekonomiska zon för användning som anknyter till utnyttjande av vindenergi (område för havsbaserad vindkraft i den ekonomiska zonen) samt fatta beslut om konkurrensutsättning av området och om villkoren för utnyttjandet av området. I valet av ett område för havsbaserad vindkraft i den ekonomiska zonen ska hänsyn tas till samhällets helhetsintresse. 
3 § 
Rätt att utnyttja vindenergi 
Rätten att utnyttja vindenergi i den ekonomiska zonen och bedriva forskning som avser utnyttjande av vindenergi förutsätter tillstånd av statsrådet (utnyttjandetillstånd). Rätten att ansöka om utnyttjandetillstånd avgörs genom konkurrensutsättning. 
4 § 
Ordnande av konkurrensutsättning 
Energimyndigheten ska ordna konkurrensutsättningen av ett område för havsbaserad vindkraft i den ekonomiska zonen. Konkurrensutsättningen ska ordnas på ett opartiskt och icke-diskriminerande sätt. Energimyndigheten ska informera om tidsfrister och andra omständigheter som är av väsentlig betydelse med tanke på konkurrensutsättningen och lämnandet av anbud. 
Närmare bestämmelser om ordnandet av konkurrensutsättning får utfärdas genom förordning av statsrådet. 
5 § 
Förfarande för konkurrensutsättning 
Vid ett konkurrensutsättningsförfarande utser Energimyndigheten en vinnare och en andraplatstagare i konkurrensutsättningen genom att jämföra anbudens förhållande mellan pris och kvalitet, varvid anbudsgivarna får poäng både för den utnyttjandeavgift som de erbjudit och för kvalitativa faktorer. De kvalitativa faktorerna kan gälla anbudsgivarens ekonomiska situation, erfarenhet, kompetens och övriga förmåga att främja projektet, projektets miljökonsekvenser, främjandet av acceptansen för projektet, främjandet av flexibiliteten i energisystemet, säkerheten samt omständigheter som krävs enligt Europeiska unionens lagstiftning. 
Om det samtidigt ordnas konkurrensutsättning av fler än ett område för havsbaserad vindkraft i den ekonomiska zonen, kan en sammanslutning, ett företag eller en grupp av dessa vinna 
1) endast en konkurrensutsättning, om sammanslutningen, företaget eller dess koncernföretag eller, om anbudsgivaren är en grupp, de sammanslutningar, företag eller deras koncernföretag som bildar gruppen, ensamma eller tillsammans har två utnyttjandetillstånd för sådana områden för havsbaserad vindkraft i den ekonomiska zonen där en vindkraftspark inte har tagits i planerad drift, 
2) högst två konkurrensutsättningar, om sammanslutningen, företaget eller dess koncernföretag eller, om anbudsgivaren är en grupp, de sammanslutningar, företag eller deras koncernföretag som bildar gruppen, har ett utnyttjandetillstånd för ett sådant område för havsbaserad vindkraft i den ekonomiska zonen där en vindkraftspark inte har tagits i planerad drift. 
Genom förordning av statsrådet får det 
1) föreskrivas om kriterier för förhandsurval genom vilka antalet anbud som ska poängsättas minskas, 
2) föreskrivas om en miniminivå för utnyttjandeavgiften i anbudet så att konkurrensutsättningen inte kan vinnas eller en andra plats i den nås genom anbud som underskrider miniminivån, 
3) utfärdas närmare bestämmelser om konkurrensutsättningsförfarandet, bedömningen av anbud, den utnyttjandeavgift som erbjuds och urvalskriterierna, 
4) föreskrivas om hur vinnaren och andraplatstagaren väljs vid jämngoda anbud. 
Energimyndigheten ska meddela ett skriftligt beslut om resultatet av konkurrensutsättningen. 
6 § 
Anbud 
För deltagande i konkurrensutsättningen ska ett anbud lämnas in elektroniskt till Energimyndigheten senast den dag och på det sätt som Energimyndigheten meddelar. Anbudet ska bestå av en erbjuden utnyttjandeavgift, uppgifter som behövs för bedömningen av de kvalitativa faktorerna samt andra uppgifter om deltagaren och deltagarens verksamhet som behövs vid bedömningen av anbud. 
Anbudsgivaren får inte efter den utsatta dagen på eget initiativ ändra sitt anbud eller återkalla anbudet. Om det samtidigt ordnas konkurrensutsättning av fler än ett område för havsbaserad vindkraft i den ekonomiska zonen och en anbudsgivare deltar i konkurrensutsättningen av fler områden än anbudsgivaren enligt avgränsningen i 5 § 2 mom. kan vinna, ska prioritetsordningen för områdena anges i anbudet. 
Närmare bestämmelser om anbud och innehållet i dem får utfärdas genom förordning av statsrådet. 
7 § 
Deltagande i konkurrensutsättning 
Rätt att delta i en konkurrensutsättning har företag och sammanslutningar samt grupper av sådana. Deltagarna ska ha tillräckligt med kompetens och erfarenhet, vara tillräckligt tillförlitliga samt ha tillräcklig ekonomisk beredskap för att främja ett havsbaserat vindkraftsprojekt. Av en koncern som avses i 1 kap. 6 § i bokföringslagen (1336/1997) får endast ett företag delta antingen på egen hand eller som en del av en grupp. 
Rätt att delta i en konkurrensutsättning på egen hand eller som en del av en grupp saknas om en sammanslutning, ett företag eller dess koncernföretag ensamma eller tillsammans har minst tre utnyttjandetillstånd för sådana områden för havsbaserad vindkraft i den ekonomiska zonen där en vindkraftspark inte har tagits i planerad drift eller om sammanslutningen, företaget eller dess koncernföretag tidigare har vunnit en konkurrensutsättning som till största delen gäller det område för havsbaserad vindkraft i den ekonomiska zonen som nu konkurrensutsätts, men inte har tagit en vindkraftspark i planerad drift i området. 
De som deltar i konkurrensutsättningen får inte bedriva förbjudet samarbete när det gäller konkurrensutsättningen. Som förbjudet samarbete betraktas 
1) att ingå avtal om anbudens innehåll, 
2) utbyte av information om anbudens innehåll under konkurrensutsättningen eller före den, 
3) annan sådan verksamhet mellan deltagarna som syftar till att påverka konkurrensutsättningens förlopp och slutresultat än sådan verksamhet som avses i 1 och 2 punkten. 
Närmare bestämmelser om förutsättningarna för deltagande i konkurrensutsättning och om de kvalifikationer som förutsätts av deltagarna får utfärdas genom förordning av statsrådet. 
8 § 
Deltagaravgift 
För att täcka de totala kostnaderna för en konkurrensutsättning är den som deltar i konkurrensutsättningen senast den dag som avses i 6 § 1 mom. skyldig att till Energimyndigheten betala en deltagaravgift, som inte återbetalas. Avgiften är direkt utsökbar. Bestämmelser om indrivning av avgiften finns i lagen om verkställighet av skatter och avgifter (706/2007). 
Bestämmelser om deltagaravgiftens storlek utfärdas genom förordning av arbets- och näringsministeriet. 
9 § 
Deltagandesäkerhet 
Den som deltar i en konkurrensutsättning ska senast den dag som avses i 6 § 1 mom. till förmån för Energimyndigheten lämna en deltagandesäkerhet. Säkerhetens belopp ska vara tillräckligt stort för att garantera att deltagaren förbinder sig till att främja projektet. Om en deltagare inte har ställt en säkerhet senast på den utsatta dagen, ska Energimyndigheten lämna deltagarens anbud obeaktat. 
Som säkerhet godkänns proprieborgen, en pantsatt insättning eller en säkerhet som Energimyndigheten får ta i anspråk på begäran. Den som ställer säkerheten ska vara ett sådant kreditinstitut, en sådan försäkringsanstalt eller ett sådant annat yrkesmässigt finansiellt institut som har hemort i en stat som hör till Europeiska ekonomiska samarbetsområdet. Säkerheten ska gälla 12 månader från den dag som avses i 6 § 1 mom. Säkerheten för vinnaren av konkurrensutsättningen ska dock gälla tills det att den säkerhet för främjande av projektet som avses i 18 § har ställts. Om säkerhetens giltighetstid förlängs, ska förnyandet ske i god tid innan säkerhetens giltighetstid löper ut. 
Närmare bestämmelser om säkerhetens belopp samt om tidsfristen för förnyande av säkerheten får utfärdas genom förordning av statsrådet. 
10 § 
Frigörande och realisering av deltagandesäkerheten 
Energimyndigheten ska frigöra 
1) deltagandesäkerheterna för andra deltagare än den som lämnat det vinnande anbudet inom tre månader från det att myndigheten har fattat beslut om resultatet av konkurrensutsättningen, 
2) deltagandesäkerheten för den deltagare som lämnat det vinnande anbudet när den säkerhet för främjande av projektet som gäller vinnarens projekt och som avses i 18 § har ställts, 
3) den nya deltagandesäkerhet som i enlighet med 16 § har ställts av andraplatstagaren, när den säkerhet för främjande av projektet som gäller andraplatstagarens projekt och som avses i 18 § har ställts, 
4) alla deltagares deltagandesäkerheter när myndigheten fattat beslut om att avbryta konkurrensutsättningen. 
Om vinnaren av konkurrensutsättningen eller en sådan andraplatstagare som ställt en ny deltagandesäkerhet har försummat sin skyldighet att se till att deltagandesäkerheten är giltig, inte har ansökt om utnyttjandetillstånd inom den tid som föreskrivs i 16 § eller inte har ställt en säkerhet för främjande av projektet inom den tid som föreskrivs i 18 § 1 mom. eller om statsrådet har fattat ett nekande beslut om utnyttjandetillstånd, har Energimyndigheten rätt att inleda realisering av deltagarsäkerheten. 
11 § 
Grunder för uteslutning 
Vad som föreskrivs i 80, 81, 88 och 171 § i lagen om offentlig upphandling och koncession (1397/2016), nedan upphandlingslagen, tillämpas också på Energimyndigheten när den ordnar konkurrensutsättning. 
Energimyndigheten ska ur konkurrensutsättningen utesluta en deltagare vars ägande under tiden för konkurrensutsättningen ändras så att deltagaren inte längre uppfyller förutsättningarna för deltagande i konkurrensutsättningen. Om fler än ett företag i en i 1 kap. 6 § i bokföringslagen avsedd koncern deltar i en konkurrensutsättning, ska Energimyndigheten utesluta alla dessa företag ur konkurrensutsättningen. 
Energimyndigheten kan utesluta en deltagare ur konkurrensutsättningen, om denna har lämnat väsentligt oriktiga uppgifter om omständigheter som är relevanta för konkurrensutsättningen eller har bedrivit sådant förbjudet samarbete som avses i 7 § 3 mom. 
Beslutet om uteslutning får verkställas trots att besvär har anförts, om inte fullföljdsdomstolen bestämmer något annat. 
12 § 
Skyldighet att underrätta Energimyndigheten om ändringar 
Den som deltar i en konkurrensutsättning ska omedelbart underrätta Energimyndigheten om mer än ringa ändringar i deltagarens aktieinnehav, ändringar i motsvarande faktiskt inflytande, ändringar som gäller medlemmar i deltagarens förvaltnings-, lednings- eller tillsynsorgan eller personer med representations-, beslutande- eller tillsynsbefogenheter samt andra ändringar som kan påverka konkurrensutsättningen. 
13 § 
Avbrytande av en konkurrensutsättning 
Energimyndigheten ska avbryta konkurrensutsättningen om en miniminivå enligt 5 § 3 mom. 2 punkten har föreskrivits för den utnyttjandeavgift som erbjuds och den nivån inte uppnås. 
 
14 § 
Offentlighet 
Bestämmelser om anbudens offentlighet finns i lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet (621/1999). Med avvikelse från vad som föreskrivs i 11 § 1 mom. i den lagen har en part inte rätt att ta del av uppgifter om en annan anbudsgivares eller statens företagshemligheter. 
Trots sekretessbestämmelserna får Energimyndigheten efter andra anbudsomgångar än den sista lämna ut uppgift om beloppet för varje anbud samt i anslutning till anbudsbeloppen uppgift om huruvida anbudsgivaren har beviljats utnyttjanderätt enligt 6 § i lagen om Finlands ekonomiska zon i fråga om havsbaserad vindkraft som åtminstone delvis gäller det område som konkurrensutsätts. 
3 kap. 
Utnyttjandetillstånd 
15 § 
Beviljande av utnyttjandetillstånd 
Statsrådet ska bevilja den deltagare i en konkurrensutsättning vars anbud har vunnit konkurrensutsättningen utnyttjandetillstånd, om 
1) vinnaren har lämnat in tillståndsansökan inom den tid som avses i 16 § och en i 9 § avsedd deltagandesäkerhet är i kraft, 
2) vinnaren har lämnat de uppgifter som behövs för bedömning av ansökan, 
3) beviljande av tillstånd inte bedöms äventyra den nationella säkerheten, och 
4) det inte har framkommit att vinnaren lämnat oriktiga eller bristfälliga uppgifter vid konkurrensutsättningen om sådana omständigheter som är väsentliga med tanke på konkurrensutsättningens slutresultat eller att vinnarens förmåga att agera i enlighet med det anbud som lämnats vid konkurrensutsättningen väsentligen har försämrats. 
Utnyttjandetillstånd kan dock inte beviljas grupper. Om vinnaren av en konkurrensutsättning är en grupp, kan utnyttjandetillstånd endast beviljas ett företag eller en sammanslutning som bildats av alla medlemmar i gruppen. 
Utnyttjandetillstånd kan beviljas villkorligt även om det beslut om resultatet av konkurrensutsättningen som avses i 5 § 4 mom. inte vunnit laga kraft. Utnyttjandetillstånd kan dock inte beviljas om omprövning av beslutet om konkurrensutsättningens resultat har begärts och beslut med anledning av begäran om omprövning inte har fattats. 
Vad som i denna paragraf föreskrivs om vinnaren av konkurrensutsättningen tillämpas också på den som kommit på andra plats vid konkurrensutsättningen, om denne i enlighet med 16 § har rätt att söka utnyttjandetillstånd. 
16 § 
Ansökan om utnyttjandetillstånd 
Vinnaren av konkurrensutsättningen ska söka utnyttjandetillstånd senast fyra månader efter att beslutet om resultatet av konkurrensutsättningen vunnit laga kraft. Utnyttjandetillstånd får sökas även om beslutet inte vunnit laga kraft. 
Om vinnaren inte söker utnyttjandetillstånd inom den tid som avses i 1 mom., ska arbets- och näringsministeriet utan dröjsmål underrätta andraplatstagaren i konkurrensutsättningen om möjligheten att söka utnyttjandetillstånd. Om andraplatstagaren vill söka utnyttjandetillstånd, ska tillståndet sökas och ny deltagandesäkerhet ställas till förmån för Energimyndigheten senast inom sex månader från delfåendet av underrättelsen. Säkerheten ska gälla tills den säkerhet för främjande av projektet som avses i 18 § har ställts. I övrigt tillämpas 9 § på den nya deltagandesäkerhet som andraplatstagaren ställer. 
Ansökan om utnyttjandetillstånd lämnas in till arbets- och näringsministeriet. Ansökan ska innehålla en redogörelse som behövs för att säkerställa att förutsättningarna för beviljande av tillstånd enligt 15 § är uppfyllda samt för meddelande av de tillståndsvillkor som avses i 17 §. 
Närmare bestämmelser om den redogörelse som ansökan ska innehålla får utfärdas genom förordning av statsrådet. 
17 § 
Villkor för utnyttjandetillstånd 
Ett utnyttjandetillstånd ska förenas med behövliga villkor om 
1) betalning av den avgift för utnyttjande som angetts i det anbud som den sökande lämnat vid konkurrensutsättningen, 
2) iakttagande av de kvalitativa faktorer som angetts i det anbud som den sökande lämnat vid konkurrensutsättningen, 
3) de tidsfrister som ska iakttas i projektet, andra omständigheter som är relevanta med tanke på projektets framskridande samt rapporteringen om dem, 
4) forskning som hänför sig till utnyttjandet och lämnande av uppgifter i anslutning till den, 
5) säkerheten för främjande av projektet, 
6) andra omständigheter än de som avses i 1—5 punkten som behövs med tanke på säkerheten eller med tanke på statens rättigheter eller skyldigheter enligt lagen om Finlands ekonomiska zon. 
Resultaten av forskning som bedrivits med stöd av utnyttjandetillståndet samt forskningsmaterialet ska lämnas till arbets- och näringsministeriet. 
Ett utnyttjandetillstånd beviljas för viss tid. Tillståndets giltighet kan begränsas så att tillståndet efter en viss tid gäller endast det område där det havsbaserade vindkraftsprojektet är beläget. I utnyttjandetillståndet kan det bestämmas att den energi som producerats eller en del av den ska föras in i Finland. 
18 § 
Säkerhet för främjande av projektet 
Innehavaren av ett utnyttjandetillstånd ska inom tre månader från det att beslutet om tillståndet meddelades till förmån för Energimyndigheten lämna en säkerhet för att garantera att det havsbaserade vindkraftsprojektet aktivt utvecklas och att de villkor som gäller kvalitativa faktorer och tidsfrister i utnyttjandetillståndet iakttas. Säkerhetens belopp ska vara tillräckligt stort för att garantera att tillståndsinnehavaren förbinder sig till att främja projektet på det sätt som bestäms i utnyttjandetillståndet. 
Som säkerhet godkänns proprieborgen, en pantsatt insättning eller en säkerhet som Energimyndigheten får ta i anspråk på begäran. Den som ställer säkerheten ska vara ett sådant kreditinstitut, en sådan försäkringsanstalt eller ett sådant annat yrkesmässigt finansiellt institut som har hemort i en stat som hör till Europeiska ekonomiska samarbetsområdet. Säkerheten ska gälla tills vindkraftsparken är i planerad drift. Om säkerhetens giltighet förlängs, ska förnyandet ske i god tid innan säkerhetens giltighetstid löper ut. 
Säkerheten ska utökas med ett års mellanrum fram till den tidpunkt som bestämts i utnyttjandetillståndet. Närmare bestämmelser om hur säkerheten räknas ut och utökas samt om tidsfristen för förnyande av säkerheten får utfärdas genom förordning av statsrådet. 
19 § 
Frigörande och realisering av säkerheten för främjande av projektet 
Energimyndigheten ska på ansökan frigöra säkerheten när vindkraftsparken är i planerad drift och innehavaren av utnyttjandetillståndet har uppfyllt sina skyldigheter i fråga om kvalitativa faktorer och tidsfrister. 
Energimyndigheten har rätt att inleda en realisering av säkerheten om utnyttjandetillståndet har återkallats eller frånträtts. Energimyndigheten har dessutom rätt att inleda realiseringen av säkerheten helt eller delvis om de tillståndsvillkor som gäller kvalitativa faktorer eller tidsfrister har överträtts inom projektet och tillståndshavaren, i en situation där överträdelsen kan rättas till, trots uppmaning inte rättar till sitt förfarande inom skälig tid. 
20 § 
Utnyttjandeavgift 
Innehavaren av ett utnyttjandetillstånd är skyldig att till Energimyndigheten betala en utnyttjandeavgift för rätten att utnyttja vindenergi i den ekonomiska zonen. Utnyttjandeavgiften är den utnyttjandeavgift som angetts i det anbud som tillståndshavaren lämnat vid konkurrensutsättningen. Skyldighet att betala utnyttjandeavgift föreligger dock inte, om den utnyttjandeavgift som angetts i tillståndshavarens anbud är noll. 
Energimyndigheten ska redovisa utnyttjandeavgiften till staten. 
Om avgiften inte betalas senast på förfallodagen, tas årlig dröjsmålsränta ut på det obetalda beloppet enligt den räntesats som avses i 4 § i räntelagen (633/1982). Avgiften är direkt utsökbar. Bestämmelser om indrivning av avgifter finns i lagen om verkställighet av skatter och avgifter. 
21 § 
Ändring av utnyttjandetillstånd 
Villkoren i utnyttjandetillståndet får ändras, om det behövs 
1) för att säkerställa att den nationella säkerheten inte äventyras, 
2) på grund av en ändring i Europeiska unionens lagstiftning eller i internationella avtalsförpliktelser som gjorts efter det att tillståndet beviljades, 
3) på grund av att verksamhetens yttre förhållanden väsentligt har förändrats efter det att tillståndet beviljades, 
4) på grund av en sådan områdesbegränsning som avses i 17 § 3 mom. 
Villkoren i utnyttjandetillståndet kan också ändras på ansökan av tillståndshavaren. Villkor som gäller uppfyllelse av kvalitetsfaktorer får dock ändras endast i situationer som avses i 1 mom. av särskilda skäl. Ansökan ska lämnas in till arbets- och näringsministeriet. 
Beslut enligt denna paragraf som hänför sig till den nationella säkerheten fattas av statsrådet. I övriga fall fattas besluten av arbets- och näringsministeriet. 
22 § 
Överförande av utnyttjandetillstånd 
Statsrådet kan på ansökan av tillståndshavaren överföra ett utnyttjandetillstånd till ett annat företag eller en annan sammanslutning om 
1) överföringen inte bedöms äventyra den nationella säkerheten, och 
2) verksamheten kan fortsätta i enlighet med tillståndsvillkoren och statsrådet inte har några skäl att misstänka att mottagaren av överföringen inte kan iaktta villkoren. 
Tillståndshavaren kan be statsrådet meddela ett förhandsbeslut om överföringen. Ansökan om överföring och förhandsbeslut lämnas till arbets- och näringsministeriet. 
Genom ett beslut om överföring övergår alla de rättigheter och skyldigheter som ingår i utnyttjandetillståndet och som gäller innehavaren av ett utnyttjandetillstånd enligt denna lag på mottagaren av överföringen. 
Utnyttjandetillstånd får inte överföras till företag eller sammanslutningar som ensamma eller tillsammans med sina koncernföretag har minst tre utnyttjandetillstånd för sådana områden för havsbaserad vindkraft i den ekonomiska zonen där en vindkraftspark inte är i planerad drift. 
23 § 
Anmälningsskyldighet och skyldighet att lämna uppgifter 
Innehavaren av ett utnyttjandetillstånd ska omedelbart underrätta arbets- och näringsministeriet om mer än ringa ändringar i innehavarens aktieinnehav samt om ändringar i motsvarande faktiskt inflytande. Tillståndsinnehavaren kan be statsrådet meddela ett förhandsbeslut om hur en ändring i aktieinnehavet eller det motsvarande faktiska inflytandet påverkar tillståndet. 
Tillståndshavaren ska lämna riktiga och tillräckliga uppgifter till arbets- och näringsministeriet för prövning som gäller överföring, ändring och återkallande av utnyttjandetillstånd och till Energimyndigheten och Gränsbevakningsväsendet för tillsyn över efterlevnaden av tillståndsbeslutet. 
24 § 
Återkallande av utnyttjandetillstånd 
Statsrådet kan återkalla ett utnyttjandetillstånd om 
1) tillståndsinnehavaren har brutit mot bestämmelserna i denna lag eller väsentligt överträtt villkoren i utnyttjandetillståndet och trots uppmaning inte inom skälig tid rättar till sitt förfarande, 
2) det bedöms att den nationella säkerheten äventyras, 
3) tillståndshavaren vid konkurrensutsättningen har lämnat oriktiga eller bristfälliga uppgifter 
om omständigheter som är väsentliga med tanke på konkurrensutsättningens slutresultat, 
4) tillståndshavaren överför tillståndet till någon annan i strid med 22 §, 
5) ingen verksamhet bedrivs med stöd av tillståndet. 
Statsrådet ska återkalla ett utnyttjandetillstånd, om tillståndshavaren inte ställer en säkerhet för främjande av projektet eller inte utökar säkerheten inom den tid som föreskrivs i 18 § och trots uppmaning inte rättar till sitt förfarande inom skälig tid. 
25 § 
Frånträde av utnyttjandetillstånd 
Tillståndshavaren kan frånträda utnyttjandetillståndet genom att meddela arbets- och näringsministeriet om saken. 
4 kap. 
Särskilda bestämmelser 
26 § 
Tillämpning av upphandlingslagen 
Utöver vad som föreskrivs i 2 kap. tillämpas på förfarandet för konkurrensutsättning 28, 68, 69 och 82 §, 92 § 2—4 mom., 120 och 121 § samt 123 § 1—2 mom. i upphandlingslagen. 
Utöver vad som föreskrivs i 3 kap., tillämpas på processen för utnyttjandetillstånd och utnyttjandetillståndet vad som i 77 § 2 mom., 117 och 120 §, 129 § 1 mom. samt 136 och 137 § i upphandlingslagen föreskrivs om upphandlingsförfarande, upphandlingskontrakt och koncessioner. 
På Energimyndigheten tillämpas vad som föreskrivs i 172 § 2 mom. i upphandlingslagen. 
27 § 
Tillsyn 
Tillsynsmyndigheter enligt denna lag är Gränsbevakningsväsendet och Energimyndigheten. Gränsbevakningsväsendet övervakar att utnyttjandetillståndet iakttas i den ekonomiska zonen och att verksamhet som kräver utnyttjandetillstånd har ett sådant. Till övriga delar övervakas efterlevnaden av denna lag av Energimyndigheten. 
En gränsbevakningsmyndighet har rätt att meddela föreläggande om att verksamhet som kräver utnyttjandetillstånd men bedrivs utan sådant tillstånd omedelbart ska upphöra. 
Arbets- och näringsministeriet ska underrätta tillsynsmyndigheterna om ett beslut om utnyttjandetillstånd, ett beslut om ändring enligt 21 §, ett beslut om överföring enligt 22 §, ett återkallande enligt 24 § och ett frånträde enligt 25 §. 
28 § 
Tillsynsmyndigheternas rätt att få tillträde till fartyg 
De myndigheter som med stöd av denna lag eller någon annan lag utövar tillsyn över verksamhet som bedrivs med stöd av ett utnyttjandetillstånd har rätt att komma ombord på fartyg som tillståndsinnehavaren använder när fartygen besöker ett tillsynsobjekt. 
29 § 
Inspektionsrätt 
Tillsynsmyndigheterna har rätt att få tillträde till utrymmen som innehavaren av utnyttjandetillstånd har i sin besittning, om det behövs för den tillsyn som avses i denna lag, samt utföra inspektioner i utrymmena och vidta andra åtgärder som tillsynen förutsätter. Vid inspektionen ska bestämmelserna i 39 § i förvaltningslagen (434/2003) iakttas. Tillsynsåtgärder får dock utsträckas till utrymmen som är avsedda för boende av permanent natur endast om det finns anledning att misstänka att ett brott enligt 16 kap. 8 § eller 33 kap. 1 § i strafflagen (39/1889) har begåtts och inspektionen är nödvändig för att utreda de omständigheter som är föremål för inspektionen. 
Vid en inspektion har tillsynsmyndigheterna rätt att omhänderta dokument samt övrigt material från innehavaren av ett utnyttjandetillstånd, om det är nödvändigt för att syftet med inspektionen ska nås. Materialet ska återlämnas utan dröjsmål när det inte längre behövs för inspektionen. 
Tillståndsinnehavaren ska bistå tillsynsmyndigheterna vid inspektionen. 
30 § 
Vite 
Om innehavaren av ett utnyttjandetillstånd bryter mot tillståndsvillkoren, kan Energimyndigheten ålägga tillståndshavaren att rätta saken. Villkoren i beslutet får förenas med vite. Bestämmelser om vite finns i viteslagen (1113/1990). 
31 § 
Rätt att få information 
Energimyndigheten, arbets- och näringsministeriet och Gränsbevakningsväsendet har trots sekretessbestämmelserna på begäran rätt att av myndigheter, dem som sköter offentliga uppdrag och verksamhetsutövare få information som är nödvändig för bedömning av anbud som lämnats vid en konkurrensutsättning, beviljande av utnyttjandetillstånd, säkerställande av att villkoren i ett utnyttjandetillstånd iakttas samt utförande av andra uppgifter enligt denna lag, om informationen gäller deltagare i en konkurrensutsättning, dem som ansöker om utnyttjandetillstånd, innehavare av utnyttjandetillstånd, mottagare av en överföring av utnyttjandetillstånd, deras ägare samt en eventuell ny ägare av en innehavare av utnyttjandetillstånd för vilken innehavaren av utnyttjandetillståndet har begärt förhandsbeslut i enlighet med 23 § samt verksamhet som bedrivs av nämnda aktörer. 
Arbets- och näringsministeriet och statsrådet har trots sekretessbestämmelserna på begäran rätt att av myndigheter få information som är nödvändig för sådan bedömning av den nationella säkerheten som avses i denna lag och för förhandsbeslut som avses i 23 § 1 mom. 
32 § 
Ändringssökande 
Omprövning får begäras av Energimyndighetens i 5 § 4 mom. avsedda beslut om resultatet av konkurrensutsättningen, i 10 § 1 mom. avsedda beslut om frigörande av deltagarsäkerhet, i 11 § avsedda beslut om uteslutning ur konkurrensutsättningen och i 19 § 1 mom. avsedda beslut om frigörande av säkerheten för främjande av projektet. Bestämmelser om begäran om omprövning finns i förvaltningslagen. 
Ett beslut med anledning av en begäran om omprövning som hänför sig till ett ärende som gäller resultatet av en konkurrensutsättning enligt 5 § 4 mom. eller ett ärende som gäller uteslutning ut konkurrensutsättningen enligt 11 § får överklagas genom besvär hos marknadsdomstolen. Besvären ska behandlas skyndsamt. Bestämmelser om handläggningen av ärenden i marknadsdomstolen finns i lagen om rättegång i marknadsdomstolen (100/2013). 
Ändring i marknadsdomstolens beslut i ett ärende som avses i 2 mom. får sökas genom besvär hos högsta förvaltningsdomstolen endast om högsta förvaltningsdomstolen beviljar besvärstillstånd. 
I övrigt tillämpas på sökande av ändring i förvaltningsdomstol vad som föreskrivs i lagen om rättegång i förvaltningsärenden (808/2019). Vid sökande av ändring i beslut som gäller föreläggande och utdömande av vite tillämpas dock viteslagen. 
33 § 
Skadestånd 
Den som genom ett förfarande som strider mot denna lag, Europeiska unionens lagstiftning eller Världshandelsorganisationens avtal om offentlig upphandling orsakar en anbudsgivare skada är skyldig att ersätta skadan. 
När ett skadeståndsyrkande gäller kostnader som orsakats av anbudsförfarandet är det för utdömande av skadestånd tillräckligt att anbudsgivaren leder ett sådant oriktigt förfarande som avses i 1 mom. i bevis och bevisar att anbudsgivaren, om förfarandet hade varit felfritt, skulle ha haft en realistisk möjlighet att vinna anbudsförfarandet. 
Behörig domstol i skadeståndsärenden är en tingsrätt enligt 10 kap. i rättegångsbalken. 
34 § 
Straffbestämmelser 
Den som uppsåtligen eller av oaktsamhet 
1) utan ett i 15 § avsett utnyttjandetillstånd som statsrådet beviljat inleder verksamhet som i enlighet med 1 § omfattas av tillämpningsområdet för denna lag, 
2) försummar iakttagandet av ett sådant tillståndsvillkor i ett i 15 § avsett utnyttjandetillstånd som gäller något annat än kvalitativa faktorer eller tidsfrister, eller 
3) försummar den anmälningsskyldighet som anges i 23 § 1 mom. 
ska för brott mot lagen om havsbaserad vindkraft i den ekonomiska zonen dömas till böter. 
För en sådan gärning som avses i 1 mom. 2 eller 3 punkten döms det dock inte ut straff, om gärningen, med hänsyn till dess menlighet och skadlighet samt andra omständigheter som har samband med den, som helhet bedömd är ringa. 
35 § 
Ikraftträdande 
Denna lag träder i kraft den 20
 Slut på lagförslaget 

Lag om ändring av lagen om Finlands ekonomiska zon 

I enlighet med riksdagens beslut 
ändras i lagen om Finlands ekonomiska zon (1058/2004) 3 § 2 mom., 6 § 4 mom., 7 § 2 och 3 mom. samt 7 a, 8—10, 17, 19, 22 och 23 §, 
av dem 3 § 2 mom. sådant det lyder i lag 656/2011, 7 a § sådan den lyder i lag 687/2014 och 22 § sådan den lyder i lag 897/2015, samt 
fogas till lagen nya 3 a, 5 a och 15 a—15 d § som följer: 
3 § 
Lagstiftning som ska tillämpas på miljöskydd, vattenbyggande och havsplanering 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Bestämmelser om förhindrande av sådan miljöförorening i den ekonomiska zonen som orsakas av normal drift av fartyg finns i miljöskyddslagen för sjöfarten (1672/2009) och bestämmelser om åtgärder i samband med bekämpning av oljeskador och fartygskemikalieolyckor i den ekonomiska zonen i räddningslagen (379/2011). I den ekonomiska zonen tillämpas dessutom avfallslagen (646/2011). 
3 a § 
Lagstiftning som ska tillämpas på konstgjorda öar, anläggningar och andra konstruktioner samt rör och kablar i anslutning till deras verksamhet 
Utöver vad som föreskrivs i 3 § tillämpas i fråga om konstgjorda öar, anläggningar och andra konstruktioner som uppförs i den ekonomiska zonen samt rör och kablar som installeras eller används i samband med verksamheten på sådana tillämpas Finlands och Europeiska unionens lagstiftning om el- och gasmarknaden, lagen om säkerhet vid hantering av farliga kemikalier och explosiva varor (390/2005), lagen om tryckbärande anordningar (1144/2016), lagen om utsläppshandel (1270/2023) samt bestämmelserna om flyghinder i luftfartslagen (864/2014). 
Som anläggningar eller konstruktioner betraktas inte rör eller kablar. 
3 kap. 
Ekonomiskt utnyttjande av den ekonomiska zonen och forskning som avser utnyttjande av den samt byggande i den ekonomiska zonen 
5 a § 
Tillämpning av kapitlet 
Detta kapitel tillämpas inte på utnyttjande av vindenergi eller på forskning som avser utnyttjande av vindenergi i Finlands ekonomiska zon. På installation och användning av kablar och rör som hänför sig till utnyttjande av vindenergi och på sådan forskning i anknytning till dem som utförs utanför ett i 2 § i lagen om havsbaserad vindkraft i den ekonomiska zonen (/) avsett område för havsbaserad vindkraft i den ekonomiska zonen tillämpas dock 6 §. 
6 § 
Utnyttjanderätt 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Beslutet om samtycke kan ses över om verksamheten inte motsvarar de villkor som har meddelats i beslutet. Under samma förutsättningar kan verksamheten även avbrytas. Arbets- och näringsministeriet beslutar om avbrytande av verksamheten. Beslutet om samtycke kan också återkallas om verksamheten väsentligt strider mot de villkor som har meddelats i beslutet. Tillsynsmyndigheten ska utan dröjsmål underrätta arbets- och näringsministeriet om uppdagade överträdelser. 
7 § 
Byggande 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Den som erhåller samtycke ska i beslutet åläggas att av sjöfartssäkerhetsskäl avlägsna anläggningar och konstruktioner som inte längre används, om det är möjligt att avlägsna dem. Den som erhåller samtycke ska dessutom åläggas att underrätta arbets- och näringsministeriet om djup, läge och dimensioner för alla de anläggningar och konstruktioner som inte har avlägsnats i sin helhet. 
Samtycket kan lämnas för en bestämd tid eller tills vidare. I beslutet ska anges de villkor som anses nödvändiga med tanke på säkerheten eller för att trygga statens rättigheter enligt denna lag. Om verksamheten inte motsvarar de villkor som har meddelats i beslutet eller om förhållandena har förändrats väsentligt efter det att beslutet om samtycke meddelades, kan villkoren i beslutet ändras eller samtycket återkallas. Tillsynsmyndigheten ska utan dröjsmål underrätta arbets- och näringsministeriet om uppdagade överträdelser. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
7 a § 
Energiprojekt av gemensamt intresse inom Europeiska unionen 
Om ett energiprojekt av gemensamt intresse enligt Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 2022/869 om riktlinjer för transeuropeisk energiinfrastruktur, om ändring av förordningarna (EG) nr 715/2009, (EU) 2019/942 och (EU) 2019/943 och direktiven 2009/73/EG och (EU) 2019/944, och om upphävande av förordning (EU) nr 347/2013 förutsätter samtycke av statsrådet enligt 6 eller 7 § ska på behandlingen av samtycket, med undantag av ett samtycke till forskning, utöver 6 eller 7 § tillämpas nämnda förordning av Europaparlamentet och rådet samt lagen om tillståndsförfarandet för energiprojekt av gemensamt intresse inom Europeiska unionen (684/2014). 
8 § 
Marinvetenskaplig forskning 
I fråga om annan forskning än sådan på vilken 4 eller 6 § tillämpas ska en anmälan göras till arbets- och näringsministeriet. Om arbets- och näringsministeriet anser att det forskningsprojekt som avses i anmälan om marinvetenskaplig forskning omfattas av 6 eller 7 §, ska ministeriet snarast möjligt meddela detta till den som gjort anmälan och senast inom fyra månader från det att anmälan mottagits. Ett forskningsprojekt om vilket anmälan gjorts kan i annat fall inledas tidigast sex månader efter det att anmälan har mottagits, om inte arbets- och näringsministeriet beslutar att det kan inledas tidigare. Bestämmelser om innehållet i anmälan om marinvetenskaplig forskning utfärdas genom förordning av statsrådet. 
Arbets- och näringsministeriet kan förbjuda att ett forskningsprojekt inleds, om anmälan innehåller oriktiga uppgifter om projektet eller om den som ska inleda forskningsprojektet inte bedöms ha förmåga att uppfylla kraven enligt artikel 249 i Förenta Nationernas havsrättskonvention (FördrS 49—50/1996) därför att den som ämnar inleda forskningsprojektet tidigare har underlåtit att uppfylla motsvarande krav. Arbets- och näringsministeriet ska meddela om beslut om avslag inom fyra månader från det att anmälan mottagits. 
9 § 
Tillfälligt avbrytande av eller upphörande med marinvetenskaplig forskning 
Arbets- och näringsministeriet kan besluta att forskning som avses i 8 § ska avbrytas, om forskningen bedrivs på ett sätt som avviker från de uppgifter som lämnats i anmälan enligt 1 mom. i den nämnda paragrafen, eller om den som bedriver forskningen inte följer bestämmelserna i artikel 249 i Förenta Nationernas havsrättskonvention beträffande kuststatens rättigheter när det gäller det marinvetenskapliga forskningsprojektet. Beslutet om avbrytande ska återkallas genast när den som bedriver forskningen lämnar riktiga uppgifter om forskningen eller iakttar vad som bestäms i den nämnda artikeln. 
Arbets- och näringsministeriet kan besluta att marinvetenskaplig forskning ska upphöra helt och hållet, om avvikelserna från de uppgifter som lämnats i anmälan enligt 8 § 1 mom. innebär en betydande förändring av forskningsprojektet eller forskningsverksamheten, eller om de brister som avses i 1 mom. i denna paragraf inte avhjälps inom skälig tid. 
Tillsynsmyndigheten ska omedelbart anmäla överträdelser eller försummelser som den observerat till arbets- och näringsministeriet. 
10 § 
Tillämpning av finsk straffrätt på brott som begåtts i den ekonomiska zonen 
Brott som begåtts på konstgjorda öar, anläggningar eller andra konstruktioner i den ekonomiska zonen, brott som riktar sig mot dem och straffbara försök till sådana brott samt brott som riktar sig mot en kabel eller ett rör i Finlands ekonomiska zon som installeras eller används i anslutning till verksamheten på en konstgjord ö, anläggning eller annan konstruktion och straffbara försök till sådana brott anses begångna i Finland i enlighet med 1 kap. 1 § i strafflagen (39/1889). 
Brott som i övrigt begåtts i den ekonomiska zonen och som nämns i 11—15, 15 a—15 d och 16 § och straffbara försök till sådana brott anses begångna i Finland i enlighet med 1 kap. 1 § i strafflagen. 
Om ett i 2 mom. avsett brott har begåtts från ett utländskt fartyg medan det befinner sig i Finlands ekonomiska zon, får brottmålet inte prövas i Finland utan riksåklagarens åtalsförordnande, om det inte är fråga om något av de fall som avses i 1 kap. 12 § 2 mom. i strafflagen. 
15 a § 
Olovligt utövande av elnäts- eller naturgasnätsverksamhet i den ekonomiska zonen 
Till straff för olovligt utövande av elnätsverksamhet i den ekonomiska zonen döms enligt 108 § i elmarknadslagen (588/2013) och till straff för olovligt utövande av naturgasnätsverksamhet i den ekonomiska zonen döms enligt 90 § i naturgasmarknadslagen (587/2017). 
15 b § 
Hälsobrott, brott mot bestämmelserna om explosiva varor, ovarsam hantering samt överträdelse av bestämmelserna om tryckbärande anordningar i den ekonomiska zonen 
Till straff för brott i anslutning till konstgjorda öar, anläggningar eller andra konstruktioner i den ekonomiska zonen samt rör och kablar som installeras eller används i samband med verksamheten på sådana och som begåtts i den ekonomiska zonen döms i fråga om hälsobrott enligt 44 kap. 1 § 1 mom. 7 punkten i strafflagen, i fråga om brott mot bestämmelserna om explosiva varor enligt 44 kap. 11 § 1 och 3 mom. i strafflagen, i fråga om ovarsam hantering enligt 44 kap. 12 § 1 mom. 2 punkten i strafflagen och i fråga om brott mot bestämmelserna om explosiva varor enligt 125 § i lagen om säkerhet vid hantering av farliga kemikalier och explosiva varor. 
Till straff för överträdelse av bestämmelserna om tryckbärande anordningar som skett i den ekonomiska zonen i anslutning till konstgjorda öar, anläggningar eller andra konstruktioner i den ekonomiska zonen samt rör och kablar som installeras eller används i samband med verksamheten på sådana döms enligt 104 § i lagen om tryckbärande anordningar. 
15 c § 
Utsläppshandelsförseelse i den ekonomiska zonen 
Till straff för utsläppshandelsförseelse i den ekonomiska zonen döms enligt 97 § i lagen om utsläppshandel. 
15 d § 
Luftfartsförseelse som gäller flyghinder i den ekonomiska zonen 
Till straff för luftfartsförseelse som gäller flyghinder i den ekonomiska zonen döms enligt 178 § 22 punkten i luftfartslagen. 
17 § 
Tillämplig lag på konstgjorda öar, anläggningar och konstruktioner 
På konstgjorda öar, anläggningar och andra konstruktioner som uppförts i den ekonomiska zonen tillämpas finsk lag på samma sätt som om konstruktionen hade funnits på den del av Finlands territorium som ligger närmast men inte hör till Ålands territorium. 
19 § 
Övervakning och gränsbevakningsmyndighetens förelägganden 
Verksamhet som avses i 6, 7 och 8 § övervakas av Gränsbevakningsväsendet. Den som fattar ett beslut enligt 6, 7, 8 och 9 § ska utan dröjsmål underrätta staben för Gränsbevakningsväsendet om beslutet. Arbets- och näringsministeriet ska utan dröjsmål underrätta staben för Gränsbevakningsväsendet också om en anmälan som avses i 8 §, om ministeriet inte anser att det forskningsprojekt som anmälan avser omfattas av tillämpningsområdet för 6 eller 7 §. Underrättelsen ska samtidigt också tillkännages den som gjort anmälan. 
En gränsbevakningsmyndighet har rätt att meddela föreläggande om att sådan i 6, 7 och 8 § avsedd verksamhet som idkas utan samtycke av statsrådet eller anmälan till arbets- och näringsministeriet omedelbart ska upphöra, samt om att sådan verksamhet som fortgår i strid med ett beslut som avses i 9 § omedelbart ska upphöra. 
22 § 
Ändringssökande 
Bestämmelser om sökande av ändring i förvaltningsdomstol finns i lagen om rättegång i förvaltningsärenden (808/2019). 
23 § 
Behöriga domstolar 
Brottmål enligt denna lag och lagen om havsbaserad vindkraft i den ekonomiska zonen handläggs av de i 21 kap. 1 § i sjölagen (674/1994) nämnda tingsrätterna. Behörig tingsrätt är den vars domkrets är närmast den ort där brottet med tillämpning av 4 kap. 1 § 1 och 2 mom. i lagen om rättegång i brottmål (689/1997) kan anses ha begåtts. Vid tillämpningen av denna paragraf anses gränserna för dessa tingsrätters domkretsar fortsätta från territorialvattnets yttre gräns till den ekonomiska zonens yttre gräns utan att ändra riktning. 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20
 Slut på lagförslaget 

Lag om ändring av 1 § i lagen om Energimyndigheten 

I enlighet med riksdagens beslut 
ändras i lagen om Energimyndigheten (870/2013) 1 § 2 mom. 19 punkten, sådan den lyder i lag 804/2020, samt 
fogas till 1 § 2 mom., sådant det lyder i lagarna 634/2020, 804/2020, 606/2021 och 500/2023, en ny 20 punkt, som följer: 
1 § 
Uppgifter 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Energimyndigheten sköter de uppgifter som myndigheten har enligt 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
19) lagen om främjande av användningen av biobrännolja (418/2019), 
20) lagen om havsbaserad vindkraft i den ekonomiska zonen (/). 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20
 Slut på lagförslaget 

Lag om ändring av 6 § i lagen om Enheten för utredning av grå ekonomi 

I enlighet med riksdagens beslut 
ändras i lagen om Enheten för utredning av grå ekonomi (1207/2010) 6 § 1 mom. 37 punkten, sådan den lyder i lag 190/2024, samt 
fogas till 6 § 1 mom., sådant det lyder i lagarna 308/2016, 858/2016, 1159/2016, 1413/2016, 1419/2016, 324/2017, 454/2017, 1112/2017, 404/2018, 414/2018, 722/2019, 1399/2019, 624/2020, 1264/2020, 488/2021, 690/2021, 1134/2021, 495/2022, 713/2022, 1119/2022, 1327/2022, 1340/2022, 1355/2022, 743/2023 och 190/2024, en ny 38 punkt som följer: 
6 § 
Syftet med fullgöranderapporter 
Fullgöranderapporter utarbetas till stöd för 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
37) utredning och tillsyn i fråga om uppfyllandet av de allmänna villkoren för bedrivande av privat småbarnspedagogik som anges i 43 a § i lagen om småbarnspedagogik (540/2018), 
38) bedömning av anbud som lämnats vid en konkurrensutsättning, beviljande av utnyttjandetillstånd och säkerställande av att villkoren i ett utnyttjandetillstånd iakttas enligt lagen om havsbaserad vindkraft i den ekonomiska zonen (/) samt för möjligheten att kontrollera huruvida de av prövning beroende grunderna för uteslutning enligt 81 § 1 mom. i lagen om offentlig upphandling och koncession föreligger, som det hänvisas till i 11 § 1 mom. i lagen om havsbaserad vindkraft i den ekonomiska zonen. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20
 Slut på lagförslaget 

Lag om ändring av 1 kap. 3 § i lagen om rättegång i marknadsdomstolen 

I enlighet med riksdagens beslut 
fogas till 1 kap. 3 § 1 mom. i lagen om rättegång i marknadsdomstolen (100/2013) en ny       4 a-punkt som följer: 
3 § 
Upphandlingsärenden 
Marknadsdomstolen handlägger som upphandlingsärenden de ärenden som hör till dess behörighet enligt 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
4 a) lagen om havsbaserad vindkraft i den ekonomiska zonen (/), 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20
 Slut på lagförslaget 
Helsingfors 12.12.2024 

På riksdagens vägnar

talman   
generalsekreterare