Senast publicerat 27-03-2025 10:24

Riksdagens svar RSv 21/2025 rd RP 207/2024 rd  Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om skattegottgörelse för vissa stora investeringar som syftar till en klimatneutral ekonomi samt till lag om ändring av 3 § i lagen om Innovationsfinansieringsverket Business Finland och aktiebolaget Business Finland

Ärende

Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om skattegottgörelse för vissa stora investeringar som syftar till en klimatneutral ekonomi samt till lag om ändring av 3 § i lagen om Innovationsfinansieringsverket Business Finland och aktiebolaget Business Finland (RP 207/2024 rd). 

Beredning i utskott

Utskottets betänkande: Finansutskottet (FiUB 1/2025 rd). 

Beslut

Riksdagen har antagit följande lagar: 

Lag om skattegottgörelse för vissa stora investeringar som syftar till en klimatneutral ekonomi 

I enlighet med riksdagens beslut föreskrivs: 
1 kap. 
Allmänna bestämmelser 
1 § 
Tillämpningsområde 
Denna lag innehåller bestämmelser om bolags rätt till gottgörelse för kostnaderna för vissa stora investeringar som syftar till en klimatneutral ekonomi (investeringsgottgörelse). Investeringsgottgörelsen dras av från den inkomstskatt som beräknas för bolaget med stöd av inkomstskattelagen (1535/1992) innan skatten debiteras.  
2 § 
Definitioner 
I denna lag avses med 
1) stora investeringar sådana investeringsprojekt som gäller en viss anläggning och i fråga om vilka de investeringskostnader som utgör en godtagbar grund för investeringsgottgörelse uppgår till minst 50 miljoner euro,  
2) bolag aktiebolag eller andelslag som är allmänt skattskyldiga i Finland samt samfund som är begränsat skattskyldiga i Finland och som för bedrivande av näringsverksamhet i Finland har ett fast driftställe enligt 13 a § i inkomstskattelagen,  
3) koncern bolag som är i koncerngemenskap med varandra så att det ena bolaget utövar bestämmande inflytande över det andra bolaget eller ett tredje subjekt ensam eller tillsammans med närstående kretsar utövar bestämmande inflytande över bägge bolag på det sätt som avses i 31 § 4 mom. i lagen om beskattningsförfarande (1558/1995),  
4) lagring av el att den slutliga elanvändningen förläggs till en senare tidpunkt än produktionstillfället, eller att elenergin omvandlas till en lagringsbar energiform, med tillhörande lagring av denna energi och därpå följande återomvandling av den till elenergi,  
5) lagring av värme att den slutliga värmeenergianvändningen förläggs till en senare tidpunkt än produktionstillfället, eller att elenergin eller värmeenergin omvandlas till en lagringsbar energiform, med tillhörande lagring av denna energi och vid behov därpå följande omvandling eller återomvandling av den till värmeenergi för slutlig användning (uppvärmning eller kylning),  
6) förnybara vätgasbaserade bränslen flytande och gasformiga bränslen som härrör från sådan förnybar vätgas vars energiinnehåll härrör från andra förnybara energikällor än biomassa,  
7) principen orsaka inte betydande skada den princip om att inte orsaka betydande skada som avses i artikel 2.6 i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2021/241 om inrättande av faciliteten för återhämtning och resiliens,  
8) arbetets början inledandet av bygg- och anläggningsarbetena i samband med investeringen eller det första rättsligt bindande åtagandet att beställa utrustning eller ett annat åtagande som gör investeringen oåterkallelig, beroende på vilket som inträffar först, dock inte köp av mark och förberedande arbete, som att utverka tillstånd och utföra preliminära genomförbarhetsstudier,  
9) råvaror av avgörande betydelse sådana råvaror av avgörande betydelse som avses i bilaga IV till kommissionens förordning (EU) nr 651/2014 genom vilken vissa kategorier av stöd förklaras förenliga med den inre marknaden enligt artiklarna 107 och 108 i fördraget, nedan den allmänna gruppundantagsförordningen,  
10) anläggningar
a) i fråga om verksamhet som omfattas av systemet för handel med utsläppsrätter en sådan fast, teknisk enhet som avses i artikel 3 e i Europaparlamentets och rådets direktiv 2003/87/EG om ett system för handel med utsläppsrätter för växthusgaser inom unionen och om ändring av rådets direktiv 96/61/EG,
b) i fråga om verksamhet som inte omfattas av systemet för handel med utsläppsrätter en sådan teknisk enhet som är jämförbar med en i underpunkt a avsedd fast, teknisk enhet,
 
11) industrianläggningar sådana i 10 punkten avsedda anläggningar där den huvudsakliga verksamheten är en industriell process.  
3 § 
Investeringar som berättigar till investeringsgottgörelse  
Rätten till investeringsgottgörelse enligt denna lag beviljas på ansökan bolag som i Finland genomför en stor investering som syftar till en klimatneutral ekonomi och som uppfyller villkoren enligt denna lag, i något av följande:  
1) produktion av energi från förnybara energikällor och lagring av energi,  
2) utfasningen av fossila bränslen och energieffektivitetsåtgärder inom industrins produktionsprocesser, eller 
3) sektorer som är strategiska med tanke på omställningen till en klimatneutral ekonomi.  
4 § 
Avgränsning av tillämpningsområdet för investeringsgottgörelse 
Ett bolag är inte berättigat till investeringsgottgörelse, om 
1) bolaget eller den koncern som bolaget hör till är ett sådant företag i svårigheter som avses i kommissionens meddelande om riktlinjer för statligt stöd till undsättning och omstrukturering av icke-finansiella företag i svårigheter (2014/C 249/01), 
2) bolaget eller den koncern som bolaget hör till är föremål för ett betalningskrav på grundval av ett tidigare kommissionsbeslut som förklarar ett stöd olagligt och oförenligt med den inre marknaden, 
3) bolaget eller den koncern som bolaget hör till är ett kreditinstitut eller något annat finansiellt institut,  
4) bolaget, den koncern som bolaget hör till, bolagets eller koncernens ägare eller den part som utövar faktiskt bestämmande inflytande över bolaget eller koncernen finns på Europeiska unionens sanktionsförteckning. 
5 § 
Allmänna villkor för investeringskostnader som kan godkännas som grund för investeringsgottgörelse 
Investeringskostnader som kan godkännas som grund för investeringsgottgörelse är sådana skäliga kostnader som har uppstått till följd av anskaffning av anläggningstillgångar och som ett resultat av ett gottgörelseberättigat bolags investeringsprojekt under den tid som projektet pågår, som betalats av ett sådant bolag och som i bolagets bokföring redovisats som tillgång i anskaffningsutgiften för anläggningstillgångarna. 
Som grund för investeringsgottgörelse godkänns endast kostnader som uppstått till följd av sådana anskaffningar och arbeten i fråga om vilka en skriftlig beställning har gjorts eller ett skriftligt avtal ingåtts efter inlämnandet av ansökan om gottgörelse. En anskaffning som beställts för ett investeringsprojekt innan ansökan om gottgörelse har lämnats kan godkännas endast om det i beställningsavtalet eller köpebrevet ingår ett villkor om att anskaffningen återgår om beslutet om investeringsgottgörelse är nekande. Kostnaderna är även i detta fall godtagbara först från den dag då ansökan om gottgörelse lämnades. 
Av kostnaderna för anskaffningar som gjorts hos en part som på det sätt som avses i 31 § 4 mom. i lagen om beskattningsförfarande är i intressegemenskap med det bolag som är berättigat till investeringsgottgörelse godkänns endast den del som bolaget kan visa motsvarar självkostnadspriset. På anskaffningar från parter som är i intressegemenskap med det bolag som är berättigat till investeringsgottgörelse tillämpas vad som i 6 § föreskrivs om investeringskostnader som inte godkänns som grund för investeringsgottgörelse. 
6 § 
Investeringskostnader som inte godkänns som grund för investeringsgottgörelse 
Investeringskostnader som inte godkänns som grund för investeringsgottgörelse är 
1) löner, 
2) allmänna kostnader, 
3) representationsutgifter, 
4) räntor och andra finansieringskostnader, 
5) avgifter som baserar sig på lagen om grunderna för avgifter till staten (150/1992), 
6) avsättningar med tanke på kostnader, 
7) resekostnader som ett bolag som är berättigat till investeringsgottgörelse betalat eller ersatt,  
8) mervärdesskatter som ett bolag som är berättigat till investeringsgottgörelse betalat som en del av anskaffningspriset för varor eller tjänster. 
7 § 
Beloppet av investeringsgottgörelse 
Beloppet av investeringsgottgörelse är 20 procent av de investeringskostnader som godkänns som grund för investeringsgottgörelsen. 
Investeringsgottgörelsens maximala belopp är 150 miljoner euro per bolag.  
Om bolaget hör till en koncern, beräknas investeringsgottgörelsens maximala belopp på koncernnivå. 
Investeringsgottgörelse beviljas till ett lägre belopp än vad som anges ovan i denna paragraf, om beviljande av full investeringsgottgörelse skulle leda till att de maximigränser enligt 29 § som gäller kumulering av statligt stöd överskrids. 
8 § 
Behörig myndighet 
Innovationsfinansieringsverket Business Finland (Finansieringsverket) beslutar om beviljande av investeringsgottgörelse och svarar för tillsynen över investeringsprojekt för vilka investeringsgottgörelse beviljats och för andra uppgifter som hänför sig till beviljandet av gottgörelse och tillsynen över investeringsprojekt. Skatteförvaltningen sköter uppgifter som hänför sig till förfarandet för att dra av investeringsgottgörelse. 
2 kap.  
Investeringar i produktion av energi från förnybara energikällor och lagring av energi  
9 § 
Investeringsprojekt som hänför sig till produktion eller lagring av energi och som berättigar till investeringsgottgörelse 
Till investeringsgottgörelse berättigar sådana investeringsprojekt som hänför sig till produktion av energi från förnybara energikällor och lagring av energi och som gäller 
1) produktion av energi från förnybara energikällor enligt definitionen i artikel 2 led 1 i Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2018/2001 om främjande av användningen av energi från förnybara energikällor, nedan direktivet om förnybar energi, inklusive produktion av förnybar vätgas och förnybara vätgasbaserade bränslen, men inte elproduktion,  
2) lagring av el eller lagring av värme,  
3) lagring av förnybar vätgas, biodrivmedel, flytande biobränslen, biogas, biometan och biomassabränslen i vilka det innehåll som lagras till minst 75 procent på årsnivå kommer från en direkt ansluten produktionsanläggning för förnybar vätgas, biodrivmedel, flytande biobränslen, biogas eller biomassabränslen.  
10 § 
Kostnader som kan godkännas som grund för investeringsgottgörelse för investeringar i produktion av förnybar energi eller lagring av energi 
Kostnader som kan godkännas som grund för investeringsgottgörelse är kostnaderna för ett sådant investeringsprojekt som avses i 9 § till den del som kostnaderna gäller byggande av ny kapacitet eller uppgradering av ett kraftverks kapacitet.  
Om investeringsprojektet gäller uppgradering av ett kraftverks kapacitet, utgör endast sådana tilläggskostnader som hänför sig till den uppgraderade kapaciteten kostnader som kan godkännas som grund för investeringsgottgörelse. 
11 § 
Särskilda villkor för investeringsgottgörelse för investeringar i produktion av förnybar energi eller lagring av energi 
Investeringsgottgörelse beviljas endast sådana investeringsprojekt som bolaget inte skulle genomföra eller som det skulle genomföra på ett begränsat eller annorlunda sätt utan gottgörelsen. 
Den anläggning eller utrustning som är föremål för den investering som investeringsgottgörelsen gäller ska vara färdigställd och i drift inom 36 månader från den dag då investeringsgottgörelsen beviljades. Om tidsfristen på 36 månader inte iakttas, ska beloppet av den investeringsgottgörelse som på grundval av investeringsprojektet i fråga har beviljats bolaget minskas med en procent av det beviljade beloppet för varje månad som överskrider tidsfristen på 36 månader. Beloppet av investeringsgottgörelse minskas ändå inte, om bolaget visar att orsaken till förseningen inte beror på bolaget, att den inte kunde förutses och att bolaget inte skulle ha kunnat undvika den genom att iaktta tillbörlig aktsamhet. 
Beviljande av investeringsgottgörelse förutsätter att principen orsaka inte betydande skada iakttas vid genomförandet av investeringsprojektet. 
12 § 
Särskilda villkor för förnybar vätgas 
Om investeringsprojektet gäller produktion av förnybar vätgas eller förnybara vätgasbaserade bränslen, förutsätter beviljande av investeringsgottgörelse dessutom att vätgasen och de vätgasbaserade bränslena produceras från förnybara energikällor i enlighet med de metoder som fastställs för förnybara flytande och gasformiga drivmedel av icke-biologiskt ursprung i direktivet om förnybar energi och tillhörande genomförandeakter eller delegerade akter.  
13 § 
Särskilda villkor för biodrivmedel 
Om investeringsprojektet gäller produktion av biodrivmedel, flytande biobränslen, biogas, biometan eller biomassabränslen, förutsätter beviljande av investeringsgottgörelse dessutom att de bränslen som produceras uppfyller de kriterier för hållbarhet och minskning av växthusgasutsläpp som fastställs i direktivet om förnybar energi och tillhörande genomförandeakter eller delegerade akter. 
3 kap. 
Investeringar i utfasningen av fossila bränslen och energieffektivitetsåtgärder inom industrins produktionsprocesser 
14 § 
Investeringar i utfasningen av fossila bränslen och energieffektivitetsinvesteringar som berättigar till investeringsgottgörelse 
Till investeringsgottgörelse berättigar ett investeringsprojekt som möjliggör åtminstone ett av följande: 
1) de direkta växthusgasutsläppen från en av bolagets industrianläggningar där fossila bränslen används som energikälla eller råvara minskar med minst 40 procent jämfört med situationen före investeringen genom elektrifiering av produktionsprocesser eller övergång till användning av förnybar vätgas eller förnybara vätgasbaserade bränslen i syfte att ersätta fossila bränslen, 
2) energianvändningen minskar i en av bolagets industrianläggningar i fråga om den verksamhet som investeringsgottgörelsen gäller med minst 20 procent jämfört med situationen före gottgörelsen. 
Minskningen av direkta växthusgasutsläpp enligt 1 mom. 1 punkten mäts på basis av de genomsnittliga direkta växthusgasutsläppen för de fem kalenderår som föregår ansökan om investeringsgottgörelse. Vid verifieringen av minskningen av direkta växthusgasutsläpp ska även faktiska växthusgasutsläpp från förbränning av biomassa beaktas. 
Minskningen av energianvändning enligt 1 mom. 2 punkten mäts på basis av den genomsnittliga faktiska energianvändningen under de fem kalenderår som föregår ansökan om investeringsgottgörelse. 
I fråga om investeringar som gäller verksamhet som omfattas av systemet för handel med utsläppsrätter ska investeringen leda till en minskning av växthusgasutsläppen från bolagets industrianläggning som går längre än de relevanta riktmärken för gratis tilldelning av utsläppsrätter som anges i kommissionens genomförandeförordning (EU) 2021/447 om fastställande av reviderade riktmärkesvärden för gratis tilldelning av utsläppsrätter för perioden 2021—2025 i enlighet med artikel 10a.2 i Europaparlamentets och rådets direktiv 2003/87/EG. 
Om investeringsprojektet går ut på att ersätta fossila bränslen med förnybar vätgas eller förnybara vätgasbaserade bränslen, förutsätter beviljande av investeringsgottgörelse att användningen av fossila bränslen vid industrianläggningen upphör och att anläggningen enbart använder förnybar vätgas eller förnybara vätgasbaserade bränslen. 
15 § 
Kostnader som kan godkännas som grund för investeringsgottgörelse för investeringar i utfasningen av fossila bränslen och energieffektivitetsinvesteringar 
Kostnader som kan godkännas som grund för investeringsgottgörelse är kostnader för utrustning, maskiner och anläggningar som behövs för elektrifiering, övergång till vätgas eller vätgasbaserade bränslen eller förbättrad energieffektivitet och andra investeringskostnader som hänför sig till sådana investeringsprojekt som avses i 14 §. 
16 § 
Särskilda villkor för investeringsgottgörelse för investeringar i utfasningen av fossila bränslen och energieffektivitetsinvesteringar  
Investeringsgottgörelse beviljas endast sådana investeringsprojekt som bolaget inte skulle genomföra eller som det skulle genomföra på ett begränsat eller annorlunda sätt utan gottgörelsen. 
Den anläggning eller utrustning som är föremål för den investering som investeringsgottgörelsen gäller ska vara färdigställd och i drift inom 36 månader från den dag då investeringsgottgörelsen beviljades. Om tidsfristen på 36 månader inte iakttas, ska beloppet av den investeringsgottgörelse som på grundval av investeringsprojektet i fråga har beviljats bolaget minskas med en procent av det beviljade beloppet för varje månad som överskrider tidsfristen på 36 månader. Beloppet av investeringsgottgörelse minskas ändå inte, om bolaget visar att orsaken till förseningen inte beror på bolaget, att den inte kunde förutses och att bolaget inte skulle ha kunnat undvika den genom att iaktta tillbörlig aktsamhet. 
Investeringsgottgörelse får inte användas för att öka bolagets totala produktionskapacitet. Till sådan ökning räknas dock inte sådana nödvändiga kapacitetsökningar av tekniska skäl som uppgår till högst två procent jämfört med situationen före beviljandet av investeringsgottgörelse. 
Investeringsgottgörelse beviljas inte för investeringar som enbart gäller efterlevnaden av tillämpliga unionsnormer. Med tillämpliga unionsnormer avses i detta moment unionsnormer enligt artikel 2 led 102 i den allmänna gruppundantagsförordningen. 
17 § 
Särskilda villkor för användning av förnybar vätgas  
Om investeringsprojektet gäller sådan utfasning av fossila bränslen inom industrin som inbegriper användning av förnybar vätgas, förutsätter beviljande av investeringsgottgörelse att den vätgas som används produceras från förnybara energikällor i enlighet med de metoder som fastställs för förnybara flytande och gasformiga drivmedel av icke-biologiskt ursprung i direktivet om förnybar energi och tillhörande genomförandeakter eller delegerade akter. 
18 § 
Särskilda villkor för användning av förnybara vätgasbaserade bränslen 
Om investeringen gäller sådan utfasning av fossila bränslen inom industrin som inbegriper användning av förnybara vätgasbaserade bränslen, ska dessa bränslen uppfylla samtliga av följande krav: 
1) de är flytande och gasformiga bränslen som härrör från förnybar vätgas vars energiinnehåll härrör från andra förnybara energikällor än biomassa, 
2) de uppnår växthusgasutsläppsminskningar under hela livscykeln på minst 70 procent jämfört med en fossil motsvarighet på 94 gram koldioxidekvivalenter per megajoule, och 
3) de har producerats i enlighet med de metoder som fastställs för förnybara flytande och gasformiga drivmedel av icke-biologiskt ursprung i direktivet om förnybar energi och tillhörande genomförandeakter eller delegerade akter. 
4 kap. 
Investeringar i sektorer som är strategiska med tanke på omställningen till en klimatneutral ekonomi 
19 § 
Till investeringsgottgörelse berättigande investeringar i sektorer som är strategiska med tanke på omställningen till en klimatneutral ekonomi 
Till investeringsgottgörelse berättigar investeringsprojekt inom sektorer som är strategiska med tanke på omställningen till en klimatneutral ekonomi, om de gäller 
1) produktion av relevant utrustning för omställningen till en klimatneutral ekonomi, 
2) produktion av nyckelkomponenter som konstruerats och främst används som direkt insatsvara för produktionen av den utrustning som anges i 1 punkten, eller 
3) produktion eller återvinning av råvaror av avgörande betydelse som är behövliga för produktionen av den utrustning och de nyckelkomponenter som anges i 1 och 2 punkten. 
Med relevant utrustning för omställningen till en klimatneutral ekonomi avses i 1 mom. 1 punkten batterier, solpaneler, vindturbiner, värmepumpar, elektrolysanläggningar och utrustning för avskiljning, användning och lagring av koldioxid. 
Med nyckelkomponenter avses i 1 mom. 2 punkten de komponenter som nämns i bilagan. 
20 § 
Kostnader som kan godkännas som grund för investeringsgottgörelse för investeringsprojekt inom sektorer som är strategiska med tanke på omställningen till en klimatneutral ekonomi 
Kostnader som kan godkännas som grund för investeringsgottgörelse är sådana kostnader för ett investeringsprojekt som gäller materiella tillgångar, till exempel mark, byggnader, anläggningar, utrustning och maskiner, och immateriella tillgångar, till exempel patenträttigheter, licenser, know-how eller andra immateriella rättigheter, som krävs för produktion eller återvinning av de nyttigheter som avses i 19 §. 
För att immateriella tillgångar ska räknas som kostnader som kan godkännas som grund för investeringsgottgörelse måste de 
1) förbli förknippade med det område där investeringsprojektet genomförs och inte överföras till andra områden, 
2) huvudsakligen användas i den anläggning som tar emot investeringsgottgörelse, 
3) kunna skrivas av, 
4) förvärvas på marknadsvillkor från tredje part som inte har någon anknytning till bolaget,  
5) tas upp i tillgångarna för det bolag som ansöker om investeringsgottgörelse, och 
6) förbli förknippade med det investeringsprojekt för vilket investeringsgottgörelse beviljas i minst fem år. 
21 § 
Särskilda villkor för investeringsgottgörelse för investeringar i sektorer som är strategiska med tanke på omställningen till en klimatneutral ekonomi 
Beviljande av investeringsgottgörelse förutsätter att 
1) investeringen förblir på den plats där investeringen finns i minst fem år efter det att investeringen har färdigställts,  
2) det finns en konkret risk för att investeringen inte genomförs inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet, 
3) bolaget eller den koncern som bolaget hör till inte under en period som börjar med det att investeringsgottgörelse söks och slutar två år efter det att investeringsprojektet har färdigställts omlokaliserar till Finland från en annan stat inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet samma eller motsvarande produktionsverksamhet som den verksamhet som investeringsgottgörelse beviljas för. 
Investeringsgottgörelse beviljas inte om bolaget eller den koncern som bolaget hör till under de två år som föregår ansökan om investeringsgottgörelse har till Finland från en annan stat inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet omlokaliserat samma eller motsvarande produktionsverksamhet som den verksamhet i fråga om vilken investeringsgottgörelse söks. 
5 kap. 
Beviljande av investeringsgottgörelse och tillsyn över investeringsprojekt för vilka investeringsgottgörelse beviljas 
22 § 
Ansökan om investeringsgottgörelse 
Investeringsgottgörelse söks hos Finansieringsverket innan arbetet i samband med investeringsprojektet börjar. 
Den som ansöker om investeringsgottgörelse ska för att ärendet ska kunna avgöras lämna riktiga och tillräckliga uppgifter. Ansökan ska göras på en blankett som Finansieringsverket fastställer. Ansökan ska innehålla åtminstone följande uppgifter: 
1) bolagets namn och storlek, kontaktuppgifter och hemort, företags- och organisationsnummer och en utredning om namnteckningsrätt, 
2) en beskrivning av investeringsprojektet, inklusive investeringsgottgörelsens ändamål enligt denna lag samt projektets mål, sättet att genomföra projektet och datum då projektet inleds och avslutas, 
3) en kostnadskalkyl och finansieringsplan för projektet, 
4) beloppet av investeringsgottgörelse som söks, 
5) i fråga om sådana investeringsprojekt som avses i 2 och 3 kap. en bedömning av investeringsgottgörelsens betydelse för genomförandet av projektet, inklusive en lönsamhetskalkyl för investeringsprojektet utan gottgörelse och med gottgörelse, 
6) behövliga uppgifter och utredningar om att villkoren för beviljande av investeringsgottgörelse enligt denna lag uppfylls för investeringen, 
7) de uppgifter som enligt 29 § 5 mom. krävs i fråga om kumulering av investeringsgottgörelse och annat statligt stöd, 
8) andra än i 1—7 punkten avsedda uppgifter som förutsätts av den behöriga myndigheten och som behövs för att ärendet ska kunna avgöras. 
Om investeringsgottgörelse söks för i 4 kap. avsedda investeringar i sektorer som är strategiska med tanke på omställningen till en klimatneutral ekonomi, ska de uppgifter som krävs i bilaga II till Europeiska kommissionens meddelande om en tillfällig kris- och omställningsram för statliga stödåtgärder till stöd för ekonomin till följd av Rysslands angrepp mot Ukraina (2023/C 101/03), nedan kris- och omställningsramen, ingå i ansökan om investeringsgottgörelse, med undantag av uppgifter som endast gäller stöd enligt punkt 86 i kris- och omställningsramen.  
På Finansieringsverkets begäran ska den som ansöker om investeringsgottgörelse dessutom lämna övriga uppgifter och handlingar som behövs för att ärendet ska kunna avgöras. 
Finansieringsverket får meddela närmare föreskrifter om tidsfristen för ansökan om gottgörelse och de uppgifter som ska lämnas i ansökan samt om hur uppgifterna ska lämnas.  
23 § 
Godkännande av en ansökan om investeringsgottgörelse 
Finansieringsverket godkänner ansökan om investeringsgottgörelse och fastställer det maximala beloppet av gottgörelse och de investeringskostnader som berättigar till gottgörelse, om villkoren enligt denna lag uppfylls.  
Finansieringsverket ska innan det beviljar investeringsgottgörelse för en investering enligt 4 kap. kontrollera att det finns en konkret risk för att investeringen inte genomförs inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet och att det inte finns en risk för att verksamheten omlokaliseras inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet. 
Investeringsgottgörelsen ska beviljas senast den 31 december 2025. 
24 § 
Beslut om beviljande av investeringsgottgörelse 
I ett beslut om beviljande av investeringsgottgörelse får det ingå villkor och begränsningar som gäller det investeringsprojekt för vilket investeringsgottgörelse beviljas och som är nödvändiga för att säkerställa att villkoren för beviljande av investeringsgottgörelse enligt denna lag uppfylls. 
Av beslutet om beviljande av investeringsgottgörelse ska det dessutom på ett sådant sätt som ett tillbörligt genomförande av det investeringsprojekt för vilket investeringsgottgörelse beviljas samt tydligheten i fråga om det gottgörelseberättigade bolagets rättigheter och skyldigheter förutsätter framgå 
1) godtagbara investeringskostnader inom det investeringsprojekt för vilket gottgörelse beviljas,  
2) gottgörelsens maximibelopp av de godtagbara investeringskostnaderna inom det investeringsprojekt för vilket gottgörelse beviljas,  
3) bolagets skyldighet att lämna upplysningar om hur det investeringsprojekt för vilket gottgörelse beviljas framskrider och genomförs samt när upplysningarna ska lämnas,  
4) andra grunder för beviljande av gottgörelse och för kontroll av och tillsyn över investeringsprojekt. 
25 § 
Skyldighet för bolag som är berättigade till investeringsgottgörelse att lämna uppgifter 
För tillsynen över att villkoren enligt denna lag och beslutet om beviljande av investeringsgottgörelse iakttas ska ett bolag som är berättigat till investeringsgottgörelse till Finansieringsverket lämna riktiga och tillräckliga uppgifter. 
Ett bolag som är berättigat till investeringsgottgörelse ska utan dröjsmål underrätta Finansieringsverket om ändringar som påverkar genomförandet av det investeringsprojekt för vilket investeringsgottgörelse beviljas och andra ändringar som påverkar beloppet av gottgörelse. 
26 § 
Finansieringsverkets tillsynsuppgifter och ändring av beslut om beviljande av investeringsgottgörelse 
Finansieringsverket utövar tillsyn över att investeringsprojektet uppfyller de villkor som ställs på projektet enligt denna lag och beslutet om beviljande av investeringsgottgörelse. 
För tillsynen över investeringsprojekt har Finansieringsverket rätt att utföra behövliga granskningar som gäller gottgörelsemottagarens ekonomi och verksamhet. På Finansieringsverkets rätt att bemyndiga en annan myndighet eller en utomstående revisor att utföra granskningar, rätt att bistås av en utomstående sakkunnig vid granskningar, utförande av granskning och rätt att få handräckning vid utförandet av tillsyns- och granskningsuppgifter enligt denna lag tillämpas 16—18 § i statsunderstödslagen (688/2001). 
Finansieringsverket ska fatta beslut om ändring av investeringsgottgörelsen, om 
1) bolaget förflyttar en investering i en sektor som är strategisk med tanke på omställningen till en klimatneutral ekonomi från den plats där investeringen finns innan fem år har förflutit från det att investeringen färdigställdes, 
2) bolaget till den plats där en investering i en strategisk sektor finns omlokaliserar samma eller motsvarande verksamhet som den verksamhet som investeringsgottgörelse beviljats för innan två år har förflutit från det att investeringen färdigställdes,  
3) bolaget väsentligt bryter mot de villkor som i denna lag ställs på det investeringsprojekt för vilket investeringsgottgörelse beviljats eller mot beslutet om beviljande av investeringsgottgörelse eller villkoren enligt beslutet, eller 
4) det i det investeringsprojekt för vilket investeringsgottgörelse beviljats sker någon annan väsentlig ändring som påverkar beloppet eller användningen av investeringsgottgörelse. 
Ett beslut om ändring av investeringsgottgörelsen ska fattas senast inom sex kalenderår från utgången av det år då investeringsprojektet färdigställts. 
27 § 
Utlämnande av uppgifter till Skatteförvaltningen 
Finansieringsverket ska för tillsynen över avdrag av investeringsgottgörelse trots sekretessbestämmelserna lämna Skatteförvaltningen bolagsspecifika uppgifter om beviljade investeringsgottgörelser, gottgörelsernas belopp och beloppet av godkända och faktiska kostnader inom investeringsprojektet samt uppgift om ändring av ett beslut om investeringsgottgörelse och om andra omständigheter som påverkar investeringsgottgörelsens slutliga belopp och avdrag av gottgörelse. 
28 § 
Finansieringsverkets rätt att få information av myndigheter 
Finansieringsverket har oberoende av sekretessbestämmelserna och andra begränsningar av rätten att få information rätt att avgiftsfritt av andra myndigheter få sådan information som är nödvändig för skötseln av verkets uppgifter och som gäller 
1) den ekonomiska ställningen för den som ansöker om och den som beviljas investeringsgottgörelse, 
2) offentliga stöd för den som ansöker om och den som beviljas investeringsgottgörelse, 
3) andra omständigheter som gäller den som ansöker om och den som beviljas investeringsgottgörelse och som är av väsentlig betydelse för säkerställandet av att denna lag iakttas vid beviljandet av investeringsgottgörelse och vid tillsynen över investeringsprojekt för vilka investeringsgottgörelse beviljas. 
29 § 
Kumulering av investeringsgottgörelse och annat statligt stöd 
Investeringsgottgörelse får beviljas också för investeringsprojekt som beviljats annat statligt stöd, om detta statliga stöd gäller andra stödberättigande kostnader än de stödberättigande kostnader som investeringsgottgörelsen gäller.  
Investeringsgottgörelse får beviljas också för investeringsprojekt som beviljats annat statligt stöd för samma stödberättigande kostnader, förutsatt att en sådan kumulering av statligt stöd inte leder till att det maximala stödbeloppet eller den högsta möjliga stödnivån enligt någon tillämplig bestämmelse om statligt stöd överskrids. 
Investeringsgottgörelse för investeringsprojekt som gäller produktion av förnybar energi eller lagring av energi enligt 2 kap. får dock inte beviljas för ett projekt som har beviljats driftsstöd till investeringar för påskyndande av utbyggnaden av förnybar energi och för lagring av energi enligt avsnitt 2.5.2 i kris- och omställningsramen. 
Det sammanlagda beloppet av investeringsgottgörelse och eventuellt annat stöd får under inga omständigheter överskrida 100 procent av de stödberättigande kostnaderna.  
För tillsynen över kumuleringen av statliga stöd ska bolaget i ansökan om investeringsgottgörelse uppge alla andra statliga stöd som gäller samma investeringsprojekt och ange hur dessa stöd fördelas på de stödberättigande kostnader som kan specificeras. 
30 § 
Sökande av ändring i Finansieringsverkets beslut 
I fråga om beslut av Finansieringsverket får omprövning begäras. Bestämmelser om begäran om omprövning finns i förvaltningslagen (434/2003). 
Bestämmelser om sökande av ändring i förvaltningsdomstol finns i lagen om rättegång i förvaltningsärenden (808/2019). 
Om begäran om omprövning eller ändringssökandet gäller ett beslut av Finansieringsverket genom vilket bolagets ansökan om investeringsgottgörelse har avslagits eller investeringsgottgörelse har beviljats till ett mindre belopp än vad bolaget ansökte om, och beslutet med anledning av begäran om omprövning eller ändringssökandet ändras till bolagets fördel, ska investeringsgottgörelsen anses ha beviljats den dag då Finansieringsverket fattade det beslut som begäran om omprövning eller ändringssökandet gällde.  
Vad som i 3 mom. föreskrivs om ändring av beslut tillämpas också i situationer där Finansieringsverkets beslut upphävs och återförvisas för ny behandling. 
6 kap. 
Avdrag av investeringsgottgörelse vid beskattningen 
31 § 
Avdrag och periodisering av investeringsgottgörelse 
Investeringsgottgörelsen dras utifrån bolagets yrkande på ett belopp i euro av från bolagets inkomstskatt det skatteår för bolaget som börjar under kalenderåret 2028 och de därpå följande 19 skatteåren. Investeringsgottgörelse kan dock dras av tidigast det skatteår som investeringen färdigställs. Investeringsgottgörelsen dras av från samfundsskatten efter avräkning av utländsk skatt. 
Varje skatteår kan emellertid högst tio procent av beloppet av den investeringsgottgörelse som beviljats bolaget dras av. 
32 § 
Beskattningsförfarande vid avdrag av investeringsgottgörelse 
Ett yrkande på avdrag av investeringsgottgörelse ska framställas skriftligt. Yrkandet ska framställas genom bolagets skattedeklaration eller någon annan blankett som Skatteförvaltningen fastställt. 
På behandlingen av yrkanden på avdrag av investeringsgottgörelse, rättelse av beloppet av investeringsgottgörelse och andra ärenden som gäller investeringsgottgörelse vid Skatteförvaltningen tillämpas lagen om beskattningsförfarande. 
Skatteförvaltningen rättar bolagets beskattning med anledning av ett beslut av Finansieringsverket som leder till att beloppet av investeringsgottgörelse ändras i efterhand. Beslut om rättelse får trots tidsfristerna i 55 § 2 mom. och 56 § 2 mom. i lagen om beskattningsförfarande fattas inom ett år från utgången av det kalenderår under vilket det beslut av Finansieringsverket som leder till att beloppet av investeringsgottgörelse ändras i efterhand har fattats. Beslut om rättelse får fattas trots att ändring har sökts i Finansieringsverkets beslut.  
Skatteförvaltningen ändrar bolagets beskattning och sänker beloppet av den investeringsgottgörelse som dras av, om beloppet av den inkomstskatt som bolaget innan investeringsgottgörelsen dras av ska betala för skatteåret minskar med anledning av en ändring i beskattningen så att beloppet av investeringsgottgörelse som dras av överskrider beloppet av inkomstskatt för bolaget innan investeringsgottgörelsen dras av. 
7 kap. 
Särskilda bestämmelser 
33 § 
Uppskjuten skattefordran som redovisats på grundval av investeringsgottgörelse i fråga om minimiskatt för stora koncerner 
Uppskjutna skattefordringar som redovisats på grundval av beviljad investeringsgottgörelse behandlas som sådana fordringar som avses i 9 kap. 1 § 6 mom. i lagen om minimiskatt för stora koncerner (1308/2023). 
34 § 
Ikraftträdande 
Denna lag träder i kraft den 20
Denna lag tillämpas på sådana investeringar i fråga om vilka ansökan om investeringsgottgörelse har lämnats in den 19 december 2024 eller därefter. Vad som i 23 § föreskrivs om godkännande av en ansökan om investeringsgottgörelse tillämpas från och med den dag då lagen träder i kraft. 
 Slut på lagförslaget 

Bilaga 

Nyckelkomponenter som avses i 19 § 1 mom. 2 punkten och 3 mom. i lagen 
1. Nyckelkomponenter för produktion av batterier: 
1) Litiumjonbatterier, natriumjonbatterier, kaliumjonbatterier och natriumsvavelbatterier: 
 
a) katod- och anodmaterial 
 
b) elektrolyter 
 
c) prekursorer 
 
d) katoder 
 
e) anoder 
 
f) batterikemikalier (t.ex. batteriklassat nickelsulfat, koboltsulfat, mangansulfat, litiumhydroxid, litiumkarbonat) 
 
g) tejp (tejp som förbinder komponenterna) 
 
h) aluminiumpåse (aluminiumfolie, i vilken andra cellkomponenter är placerade) 
 
i) kompressionskuddar (komponenter som balanserar trycket under laddning och urladdning av batteriet), ledare (plattor som möjliggör strömflöde) 
 
j) celler 
 
k) värmeledande harts 
 
l) samlingsskena (ett elektroniskt element som gör det möjligt att ansluta celler och cellmoduler till varandra) 
 
m) ändplatta (så kallade lock placerade i monoramen när modulen fylls med elektrolyt) 
 
n) batterihöljen 
 
o) batterihanteringssystem 
 
p) komponenter för värmehantering av celler (dynor och folier) 
 
q) miljöskyddskapsling 
 
r) EMI-avskärmning (elektromagnetiska störningar) 
 
s) hantering av cellsvällkraft (distanser) 
 
t) distans/sköld som förhindrar termisk cellutbredning 
 
u) cellens termiska spridningsgaskanal 
 
v) cellens elektriska isoleringsfilm 
 
w) batterimoduler (cellstapelram med isoleringsmaterial, termisk pasta, isoleringsstrukturdelar av metall och plast och modulhölje) 
 
x) batteripaket 
 
y) batterifästen och blyplattor 
 
z) kyl- och värmesystem (värmeväxlare, kylplatta, rörledningar, anslutningar) inklusive mekaniska och kemiska strukturer 
 
å) tätningssystem (packning, gummiprofil, pasta, lim) 
 
ä) tryckutjämnare (avluftare, sprängskiva) och elektronik 
 
ö) aggregatbälten 
 
aa) kablar 
 
bb) separatorer 
 
cc) kopparfolie 
 
dd) smältsäkring 
 
ee) pyrosäkring 
 
ff) pyro- drivenhet 
 
gg) huvudkontaktorer 
 
hh) förladdningskontaktor 
 
ii) förladdningsmotstånd 
 
jj) shunt för mätning av batteriström 
 
kk) batteriströmmätning HALL-sensor 
 
ll) enhet för mätning av individuell cellspänning och temperatur (cellövervakningskrets, CSC, givare) 
 
mm) batteriisoleringsövervakningsenhet 
 
nn) förstärkare för mätning av batterispänning 
 
oo) förstärkare för mätning av batteriström (högspänningsinstrumentenhet, HVIU) 
 
pp) batterihanteringsenhet (BMU, på modul- och/eller paketnivå) 
 
qq) multibatterihanteringsenhet (MBMU) 
 
rr) multibatteristyrenhet (MBCU) 
 
ss) programvara 
2) Flödesbatterier (Redox, RFB): 
 
a) strömavtagare (kopparplatta eller -folie) 
 
b) batterihöljen och andra plastdelar 
 
c) byggmaterial (rör, plåtar, plattor) 
 
d) kolfiberplattor 
 
e) bipolära plattor 
 
f) katjon- eller anjonbytarmembran och -separatorer 
 
g) elektrodmaterial (poröst grafitgarn, kolgarn, kolmaterial) 
 
h) elektrolytförrådsbehållare 
 
i) elektrolytlösningar som innehåller ett eller flera elektroaktiva redoxkopplingssystem (oorganiska eller organiska) 
 
j) cirkulationspumpar för elektrolytlösning 
3) Värmebatterier: 
 
a) batterihanteringssystem 
 
b) värmeväxlare 
 
c) värmeackumulerande medier (fast fas eller fasförändringstyp) 
 
d) höljen med isolerings- och ackumuleringslager. 
 
2. Nyckelkomponenter för produktion av solpaneler: 
1) ram 
2) skyddande skärmar 
3) solceller 
4) polysilikon 
5) kiselkristaller 
6) kristalldragningsstationer 
7) kapsågar och diamantvajrar 
8) metalliseringspasta (silver och aluminium) 
9) solcellsglas 
10) energihanteringssystem 
11) perovskitceller 
12) temperaturregulatorer 
13) frekvensomvandlare 
14) omriktare 
15) rengörings- och skadedetekteringssystem 
16) transformatorstationer och -skenor 
17) kablar 
18) understationer 
19) transformatorer 
20) fundament 
21) monteringssystem för solpaneler 
22) stålmoduler för understationer 
23) övergångsstycken 
24) brytare. 
 
3. Nyckelkomponenter för produktion av vindturbiner: 
1) torn och fundament (fundamentkonstruktioner) 
2) rotornav 
3) rotorblad 
4) rotorhuvudaxlar 
5) lager 
6) växlar (växellådor) 
7) kraftgeneratorer 
8) kyl- och smörjsystem (luft, olja) 
9) transformatorer 
10) kopplingsskåp 
11) kontrollsystem 
12) maskinhus- och rotorbladsrotationsmekanismer 
13) spjäll 
14) åskskydd 
15) UPS (avbrottsfri strömförsörjning) 
16) kontroller 
17) omvandlare 
18) bromsar 
19) växellådsoljor 
20) intern- och exportkabel som används för strömuttag från havsbaserade vindkraftparker 
21) isbekämpningssystem 
22) kablar 
23) isdetekteringssensorer och -system 
24) vindsensorer 
25) kylarvätskor 
26) understationer 
27) kraftomvandlare 
28) övervakningssystem 
29) moduler av stål för understationer 
30) övergångsstycken. 
 
4. Nyckelkomponenter för produktion av värmepumpar: 
1) ventiler (t.ex. fyrvägsventil, EEV-ventil) 
2) hölje- och monteringselement (t.ex. ramar) 
3) manöverpaneler 
4) kylvätskefilter 
5) förångare 
6) frostskyddsenheter för förångare (t.ex. värmare) 
7) rörledningssystem 
8) värmeväxlare och stödanordningar 
9) kompressorer och stödanordningar 
10) rekuperator 
11) värmeväxlare 
12) moduler för markvärmeväxling 
13) glykolvärmare/-kylare 
14) elmotorer 
15) oljeavskiljartankar och stödanordningar 
16) ventiler 
17) cirkulationspump 
18) kylmedel/driftsmedia. 
 
5. Nyckelkomponenter för produktion av elektrolysanläggningar: 
1) transformatorer 
2) omvandlare 
3) elcentraler 
4) högtrycks- och lågtrycksgasflaskor 
5) separatorer 
6) kylare och förångare 
7) avjoniserare för kylsystem 
8) tryckregulatorer 
9) temperaturregulatorer 
10) gasdetekteringssystem 
11) ATEX-komponenter, det vill säga komponenter avsedda för bruk i explosionsfarliga omgivningar 
12) kompressorer 
13) drift- och nödventilationssystem 
14) elektronisk styrprogramvara 
15) elektroniska styrenheter 
16) gasfiltersystem 
17) katoder 
18) membran 
19) bipolära plattor 
20) värmeväxlare 
21) vätgasfilter 
22) vätgaskylsystem 
23) anoder 
24) tätningspulver – BaO (bariumoxid), Al2O3 (aluminiumoxid) och SiO2 (kiseldioxid) 
25) gastorkar. 
 
6. Nyckelkomponenter för produktion av utrustning för avskiljning, användning och lagring av koldioxid (CCUS): 
1) installationer och kompressorer för luftseparation 
2) fluidiseringsanläggningar 
3) sorptionsmedel 
4) membran 
5) porösa material för absorption av trycksvängningar 
6) reaktorer med fluidiserad bädd 
7) ovan- och underjordsutrustning för injekterings- och observationsborrhål anpassade för arbete i koldioxidhaltig miljö 
8) borrhålshuvuden anpassade för koldioxidinjektion 
9) koldioxidbeständigt hölje 
10) koldioxidbeständiga driftsrör 
11) koldioxidbeständig borrcement 
12) lagringstankar för koldioxidbuffert 
13) servicetankar 
14) kompressorer 
15) sensorer 
16) detektorer 
17) ovan- och underjordiska övervakningssystem inklusive optiska fiberkablar 
18) rengörings- och torksystem för koldioxid 
19) koldioxidbeständiga rör för konstruktion av rörledningar för överföring av koldioxid. 

Lag om ändring av 3 § i lagen om Innovationsfinansieringsverket Business Finland och aktiebolaget Business Finland 

I enlighet med riksdagens beslut 
ändras i lagen om Innovationsfinansieringsverket Business Finland och aktiebolaget Business Finland (1146/2017) 3 § 2 mom. som följer:  
3 § 
Finansieringsverkets uppgifter 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Finansieringsverket ska också sköta statsbidragsmyndighetens uppgifter i samband med närings-, energi- och miljöpolitiska stöd samt stödmyndighetens uppgifter enligt lagen om skattegottgörelse för vissa stora investeringar som syftar till en klimatneutral ekonomi (/). 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20
Finansieringsverket får ta emot en ansökan om investeringsgottgörelse enligt 22 § i lagen om skattegottgörelse för vissa stora investeringar som syftar till en klimatneutral ekonomi redan innan denna lag träder i kraft. 
 Slut på lagförslaget 
Helsingfors 19.3.2025 

På riksdagens vägnar

talman   
generalsekreterare