Senast publicerat 11-04-2025 14:51

Riksdagens svar RSv 37/2025 rd RP 3/2025 rd  Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av fordonslagen och till lagar som har samband med den

Ärende

Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av fordonslagen och till lagar som har samband med den (RP 3/2025 rd). 

Beredning i utskott

Utskottets betänkande: Kommunikationsutskottet (KoUB 3/2025 rd). 

Beslut

Riksdagen har godkänt följande uttalande: 

Riksdagen förutsätter att inrikesministeriet säkerställer att skattefriheten utvidgas till att omfatta nya räddningsbilar med öppet flak för att i enlighet med regeringsprogrammet trygga avtalsbrandkårernas ställning och funktionsförmåga. 

Riksdagen har antagit följande lagar: 

Lag om ändring av fordonslagen 

I enlighet med riksdagens beslut 
fogas till fordonslagen (82/2021) en ny 203 a § som följer: 
203 a § 
Kontroll av anmärkningar i straffregistret för oberoende aktörer och deras anställda vid ansökan om godkännande och tillstånd att få tillgång till fordons säkerhetsanordningar 
Vid ansökan om sådant godkännande och sådant tillstånd att få tillgång till fordons säkerhetsanordningar som avses i ramförordningen om bilar och släpfordon till dem godkänns som utredning över att en oberoende aktör och dess anställda saknar sådana anmärkningar i belastningsregistret som avses i tillägg 3 till bilaga X till den förordningen sådana straffregisterutdrag enligt 6 § 9 mom. i straffregisterlagen (770/1993) och 6 c § i den lagen som innehåller en upplysning om att personen inte har antecknats i registret. 
En anställd för vilken tillstånd söks ska lämna det straffregisterutdrag som avses i 1 mom. antingen till den oberoende aktör som är den anställdes arbetsgivare eller direkt till ett sådant organ för bedömning av överensstämmelse som avses i ramförordningen om bilar och släpfordon till dem. En oberoende aktör ska lämna sitt straffregisterutdrag och anställdas eventuella utdrag till ett organ för bedömning av överensstämmelse. Utdragen ska lämnas vid ansökan om godkännande och tillstånd samt vid behov för organets övervakning på begäran av organet eller arbetsgivaren. Ett utdrag får inte vara äldre än sex månader.  
Organet för bedömning av överensstämmelse och arbetsgivaren får inte behandla andra straffregisterutdrag än sådana som avses i 1 mom. Uppgifter som framgår av utdragen får inte röjas för andra personer än sådana som nödvändigt behöver dem för beviljande av godkännanden eller tillstånd eller för övervakning i anslutning till dem. Uppgifterna ska raderas när lagringstiden löpt ut. 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20
 Slut på lagförslaget 

Lag om ändring av straffregisterlagen 

I enlighet med riksdagens beslut 
fogas till straffregisterlagen (770/1993) en ny 6 c § som följer: 
6 c § 
En person har rätt att få ett straffregisterutdrag beträffande sig själv för beviljande av godkännande av en oberoende aktör eller tillstånd för en anställd i enlighet med tillägg 3 till bilaga X till Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2018/858 om godkännande av och marknadskontroll över motorfordon och släpfordon till dessa fordon samt av system, komponenter och separata tekniska enheter som är avsedda för sådana fordon, om ändring av förordningarna (EG) nr 715/2007 och (EG) nr 595/2009 samt om upphävande av direktiv 2007/46/EG samt för kontroll av att kriterierna för godkännandet eller tillståndet uppfylls. Ett utdrag ges endast till den som utdraget gäller. 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20
 Slut på lagförslaget 

Lag om ändring av 48 och 49 § i lagen om fordonsbesiktningsverksamhet 

I enlighet med riksdagens beslut  
ändras i lagen om fordonsbesiktningsverksamhet (957/2013) 49 §, sådan den lyder i lag 303/2018, och 
fogas till 48 §, sådan den lyder i lag 317/2019, ett nytt 2 mom. som följer: 
48 § 
Personregisteruppgifter 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Transport- och kommunikationsverket har trots sekretessbestämmelserna även rätt att ur det bötesregister som avses i lagen om verkställighet av böter (672/2002) få de uppgifter som gäller namn och personbeteckning eller någon annan identifieringskod beträffande personen och som behövs vid skötseln av de uppgifter som avses i 1 mom. samt uppgifter om avgöranden. Uppgifter om brott får trots sekretessbestämmelserna lämnas ut till en innehavare av besiktningskoncession i samband med de åtgärder som avses i 43 och 43 a § samt i samband med beslut enligt 10 och 16 § till den koncessionssökande eller den person enligt 9 § som begärt beslutet samt till den besiktare som begärt beslutet. 
49 § 
Tystnadsplikt 
Innehavaren av besiktningskoncession eller koncessionssökanden eller anställda hos dessa får inte för utomstående röja uppgifter som de med stöd av 48 § har fått ur straffregistret, bötesregistret eller trafik- och transportregistret om brott som har begåtts av en person som avses i 9 eller 15 §. 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20
 Slut på lagförslaget 

Lag om ändring av 28 § i lagen om ordnande av enskilt godkännande av fordon 

I enlighet med riksdagens beslut 
fogas till 28 § i lagen om ordnande av enskilt godkännande av fordon (958/2013), sådan paragrafen lyder i lag 930/2019, ett nytt 2 mom. som följer: 
28 § 
Transport- och kommunikationsverkets rätt att få upplysningar och rätt att lämna uppgifter       vidare 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Transport- och kommunikationsverket har trots sekretessbestämmelserna även rätt att ur det bötesregister som avses i lagen om verkställighet av böter (672/2002) få de uppgifter som gäller namn och personbeteckning eller någon annan identifieringskod beträffande personen och som behövs vid skötseln av de uppgifter som avses i 1 mom. samt uppgifter om avgöranden. Information om brott kan som grund för hävning av avtal trots sekretessbestämmelserna lämnas ut till beviljare av enskilt godkännande. 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20
 Slut på lagförslaget 

Lag om ändring av lagen om transportservice 

I enlighet med riksdagens beslut 
ändras i lagen om transportservice (320/2017) 8 § 1 mom. 1 punkten, 8 § 3 och 4 mom., 9 § 3 och 4 mom. samt 13 §, 
sådana de lyder, 8 § 1 mom. 1 punkten, 8 § 3 och 4 mom. samt 9 § 3 och 4 mom. i lag 60/2022 och 13 § i lag 157/2023, som följer: 
8 § 
Gott anseende hos fysiska personer inom tillståndspliktig vägtrafik 
Om inte något annat följer av artikel 6 i EU:s förordning om trafikidkare ska som faktorer som äventyrar anseendet för en trafikansvarig eller en fysisk person vid bedömningen av anseendet beaktas huruvida 
1) han eller hon under de senaste två åren har dömts till bötesstraff för minst fyra brott mot bestämmelser om anställnings- eller löneförhållanden, bokföring, beskattning, ocker, bedrivande av trafik, trafik- eller fordonssäkerhet, miljöskydd eller annat yrkesansvar, människohandel, narkotikabrott eller ordnande av olaglig inresa eller för ett sådant brott mot de bestämmelser som nämns i artikel 6.1 b i EU:s förordning om trafikidkare som begåtts av honom eller henne eller av en förare som han eller hon anlitat, 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
En fysisk persons anseende äventyras också om personen eller en förare som han eller hon anlitat under de senaste två åren har dömts eller påförts sanktion för någon av de allvarligaste överträdelserna av Europeiska unionens regler enligt bilaga IV till EU:s förordning om trafikidkare, för allvarliga överträdelser enligt kommissionens förordning (EU) 2016/403 om komplettering av Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 1071/2009 vad gäller klassificeringen av allvarliga överträdelser av unionens bestämmelser som kan leda till att vägtransportföretaget förlorar sitt goda anseende, och om ändring av bilaga III till Europaparlamentets och rådets direktiv 2006/22/EG eller för allvarliga överträdelser enligt kommissionens delegerade direktiv (EU) 2024/846 om ändring av Europaparlamentets och rådets direktiv 2006/22/EG om minimivillkor för genomförande av förordningarna (EG) nr 561/2006 och (EU) nr 165/2014 och direktiv 2002/15/EG vad gäller sociallagstiftning på vägtransportområdet. 
En fysisk person kan inte anses ha gott anseende på det sätt som avses i artikel 6 i EU:s förordning om trafikidkare, om hans eller hennes anseende har äventyrats av en anledning som anges i 3 mom. och detta visar att han eller hon är uppenbart olämplig att bedriva yrkesmässig trafik. Vid bedömningen av uppenbar olämplighet beaktas antalet allvarliga överträdelser av nationella regler och Europeiska unionens regler samt antalet överträdelser enligt Europeiska unionens i 3 mom. avsedda rättsakter för vilka personen har dömts eller påförts sanktioner. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
9 § 
Gott anseende hos juridiska personer inom tillståndspliktig vägtrafik 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Anseendet hos en juridisk person som söker eller innehar persontrafiktillstånd eller godstrafiktillstånd äventyras också om den juridiska personen eller en förare som den anlitat under de senaste två åren har dömts eller påförts sanktion för någon av de allvarligaste överträdelserna av Europeiska unionens regler enligt bilaga IV till EU:s förordning om trafikidkare, för allvarliga överträdelser enligt kommissionens förordning (EU) 2016/403 om komplettering av Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 1071/2009 vad gäller klassificeringen av allvarliga överträdelser av unionens bestämmelser som kan leda till att vägtransportföretaget förlorar sitt goda anseende, och om ändring av bilaga III till Europaparlamentets och rådets direktiv 2006/22/EG eller för allvarliga överträdelser enligt kommissionens delegerade direktiv (EU) 2024/846 om ändring av Europaparlamentets och rådets direktiv 2006/22/EG om minimivillkor för genomförande av förordningarna (EG) nr 561/2006 och (EU) nr 165/2014 och direktiv 2002/15/EG vad gäller sociallagstiftning på vägtransportområdet. 
En juridisk person som avses i 3 mom. kan inte anses ha gott anseende på det sätt som anges i artikel 6 i EU:s förordning om trafikidkare, om dess anseende har äventyrats av en anledning som nämns i 3 mom. och detta visar att den är uppenbart olämplig att bedriva yrkesmässig trafik. Vid bedömningen av uppenbar olämplighet beaktas antalet allvarliga överträdelser av nationella regler och Europeiska unionens regler, sådana överträdelser av de bestämmelser som nämns i artikel 6.1 b i EU:s förordning om trafikidkare för vilka den juridiska personen eller en förare som den anlitat har påförts bötesstraff samt antalet överträdelser enligt Europeiska unionens i 3 mom. avsedda rättsakter för vilka transportföretaget har dömts eller påförts sanktioner. 
13 § 
Betraktande av innehavare av person- eller godstrafiktillstånd som riskföretag 
Som riskföretag enligt artikel 12 i EU:s förordning om trafikidkare betraktas en innehavare av person- eller godstrafiktillstånd som, utöver på basis av de allvarligaste överträdelser som avses i bilaga IV till den förordningen, definieras som riskföretag enligt Europeiska unionens följande rättsakter: 
1) kommissionens förordning (EU) 2016/403 om komplettering av Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 1071/2009 vad gäller klassificeringen av allvarliga överträdelser av unionens bestämmelser som kan leda till att vägtransportföretaget förlorar sitt goda anseende, och om ändring av bilaga III till Europaparlamentets och rådets direktiv 2006/22/EG, 
2) kommissionens delegerade direktiv (EU) 2024/846 om ändring av Europaparlamentets och rådets direktiv 2006/22/EG om minimivillkor för genomförande av förordningarna (EG) nr 561/2006 och (EU) nr 165/2014 och direktiv 2002/15/EG vad gäller sociallagstiftning på vägtransportområdet, 
3) kommissionens genomförandeförordning (EU) 2022/695 om fastställande av tillämpningsföreskrifter för Europaparlamentets och rådets direktiv 2006/22/EG vad gäller den gemensamma formeln för beräkning av ett transportföretags riskvärdering. 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20
 Slut på lagförslaget 
Helsingfors 11.4.2025 

På riksdagens vägnar

talman   
generalsekreterare