Senast publicerat 19-06-2024 12:45

Riksdagens svar RSv 55/2024 rd RP 52/2024 rd  Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lagstiftning som kompletterar EU-förordningen om utbyggnad av infrastruktur för alternativa drivmedel

Ärende

Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lagstiftning som kompletterar EU-förordningen om utbyggnad av infrastruktur för alternativa drivmedel (RP 52/2024 rd). 

Beredning i utskott

Utskottets betänkande: Kommunikationsutskottet (KoUB 8/2024 rd). 

Beslut

Riksdagen har godkänt följande uttalande: 

Riksdagen förutsätter att statsrådet skyndsamt vidtar åtgärder för att innan den 30 november 2024 sätta i kraft de undantag för små och medelstora företag som infrastrukturdirektivet tillåter. 

Riksdagen har antagit följande lagar: 

Lag om infrastruktur för distribution av alternativa drivmedel inom transportsektorn 

I enlighet med riksdagens beslut föreskrivs: 
1 § 
Lagens syfte 
Genom denna lag preciseras och kompletteras Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2023/1804 om utbyggnad av infrastruktur för alternativa drivmedel och om upphävande av direktiv 2014/94/EU (infrastrukturförordningen) och dess nationella tillämpning. 
2 § 
Visning av drivmedelspriser 
Om en i artikel 2.40 i infrastrukturförordningen avsedd ansvarig för en tankningspunkt visar drivmedelspriserna genom att jämföra dem, ska vid jämförelsen iakttas den gemensamma metod som avses i punkt 10.3 i bilaga II till infrastrukturförordningen. 
Transport- och kommunikationsverket får meddela närmare föreskrifter om bestämmande och visning av de jämförpriser som avses i 1 mom. 
3 § 
Tillsyn 
Transport- och kommunikationsverket utövar tillsyn över att skyldigheterna enligt artiklarna 5.1—5.5, 5.7, 5.8, 5.10 och 5.11, 6.3, 7, 19 och 21 i infrastrukturförordningen och enligt Europeiska unionens rättsakter som meddelats med stöd av dem iakttas. 
Transport- och kommunikationsverket utövar tillsyn över att denna lag och de föreskrifter som meddelats med stöd av den iakttas. 
4 § 
Rätt att få information 
Transport- och kommunikationsverket har rätt att trots sekretessbestämmelserna om företagshemligheter på begäran avgiftsfritt få sådan information som är nödvändig för att verket ska kunna utföra sina tillsynsuppgifter enligt denna lag av de aktörer vars skyldigheter fastställs i denna lag eller i Europeiska unionens rättsakter som gäller verksamhet som omfattas av denna lag, eller i föreskrifter som meddelats med stöd av denna lag. 
5 § 
Rätt att utföra inspektioner 
Transport- och kommunikationsverket har rätt att få tillträde till ett område eller till en lokal eller ett annat utrymme, om det behövs för tillsynen enligt denna lag, och att där utföra inspektioner och vidta andra åtgärder som tillsynen kräver. Inspektioner får dock inte utföras i utrymmen som används för boende av permanent natur. 
Vid inspektioner ska 39 § i förvaltningslagen (434/2003) iakttas. 
6 § 
Vite, hot om tvångsutförande och hot om avbrytande 
Transport- och kommunikationsverket får ålägga den som handlar i strid med bestämmelserna i denna lag, Europeiska unionens bestämmelser som gäller verksamhet som avses i denna lag eller föreskrifter som meddelats med stöd av denna lag att rätta till sitt fel eller sin försummelse. Beslutet kan förenas med vite eller med hot om att verksamheten helt eller delvis avbryts, eller att den försummade åtgärden vidtas på den försumliges bekostnad. 
7 § 
Sökande av ändring 
Omprövning av ett beslut som Transport- och kommunikationsverket meddelat med stöd av denna lag får begäras. Bestämmelser om begäran om omprövning finns i förvaltningslagen. Bestämmelser om sökande av ändring i förvaltningsdomstol finns i lagen om rättegång i förvaltningsärenden (808/2019). 
8 § 
Ikraftträdande 
Denna lag träder i kraft den 20
Genom denna lag upphävs lagen om distribution av alternativa trafikbränslen (478/2017). 
 Slut på lagförslaget 

Lag om ändring av 4 och 9 § i lagen om utrustande av byggnader med laddningspunkter för elfordon och beredskap för sådana laddningspunkter samt system för automation och styrning 

I enlighet med riksdagens beslut 
ändras i lagen om utrustande av byggnader med laddningspunkter för elfordon och beredskap för sådana laddningspunkter samt system för automation och styrning (733/2020) 4 § 2 mom. och 9 § 1 och 3 mom. som följer: 
4 § 
Förhållande till annan lagstiftning 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Bestämmelser om krav på laddningspunkter som är tillgängliga för allmänheten finns i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2023/1804 om utbyggnad av infrastruktur för alternativa drivmedel och om upphävande av direktiv 2014/94/EU (infrastrukturförordningen). 
9 § 
Krav som gäller laddningspunkter för elfordon och beredskap för sådana laddningspunkter 
De laddningspunkter som avses i 5—8 § ska till sina tekniska egenskaper utgöra sådana normala eller snabba laddningspunkter som avses i de tekniska specifikationerna i bilaga II till infrastrukturförordningen. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
De laddningspunkter som avses i 5—7 § kan också vara laddningspunkter som är tillgängliga för allmänheten på det sätt som avses i artikel 2.45 i infrastrukturförordningen. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20
 Slut på lagförslaget 

Lag om ändring av 7 och 8 § i lagen om miljö- och energieffektivitetskrav vid upphandling av fordon och trafiktjänster 

I enlighet med riksdagens beslut 
ändras i lagen om miljö- och energieffektivitetskrav vid upphandling av fordon och trafiktjänster (740/2021) 7 § 1 mom. och 8 § 1 mom. som följer: 
7 § 
Krav som gäller lastbilar 
Miljövänliga och energieffektiva lastbilar är fordon som under den första och andra upphandlingsperioden använder sådana alternativa drivmedel som definieras i artikel 2.4 i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2023/1804 om utbyggnad av infrastruktur för alternativa drivmedel och om upphävande av direktiv 2014/94/EU. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
8 § 
Krav som gäller bussar 
Miljövänliga och energieffektiva bussar (M3) är bussar i kategori M3 som under den första och andra upphandlingsperioden använder sådana alternativa drivmedel som definieras i artikel 2.4 i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2023/1804 om utbyggnad av infrastruktur för alternativa drivmedel och om upphävande av direktiv 2014/94/EU. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20
 Slut på lagförslaget 
Helsingfors 18.6.2024 

På riksdagens vägnar

talman   
generalsekreterare