Senast publicerat 12-07-2024 15:30

Riksdagens svar RSv 68/2024 rd RP 53/2024 rd  Regeringens proposition med förslag till lag om temporära åtgärder för bekämpande av instrumentaliserad inresa

Ärende

Regeringens proposition med förslag till lag om temporära åtgärder för bekämpande av instrumentaliserad inresa (RP 53/2024 rd). 

Beredning i utskott

Utskottets betänkande: Förvaltningsutskottet (FvUB 15/2024 rd). 

Beslut

Riksdagen har godkänt följande uttalande: 

Riksdagen förutsätter att statsrådet aktivt följer utvecklingen av EU-lagstiftningen och dess tolkningspraxis samt agerar aktivt i förhållande till Europeiska unionens kommission och andra medlemsstater för att Finland i framtiden ska få tillgång till EU-lagstiftningens alla stöd- och undantagsåtgärder som lämpar sig för bekämpning och hantering av instrumentaliserad inresa. 

Riksdagen har antagit följande lag: 

Lag om temporära åtgärder för bekämpande av instrumentaliserad inresa 

I enlighet med riksdagens beslut, tillkommet på det sätt som föreskrivs i 73 § i grundlagen, föreskrivs: 
1 § 
Lagens syfte 
Syftet med denna lag är att bekämpa sådan påverkan med utnyttjande av inresande som en främmande stat riktar mot Finland. 
2 § 
Lagens tillämpningsområde 
Denna lag tillämpas på utlänningars inresa, avlägsnande av utlänningar ur landet och mottagande av ansökningar om internationellt skydd i situationer där en främmande stat strävar efter att påverka Finland genom att utnyttja inresande. 
3 § 
Begränsning av mottagande av ansökningar om internationellt skydd 
Statsrådets allmänna sammanträde kan besluta att begränsa mottagandet av ansökningar om internationellt skydd vid en begränsad del av riksgränsen i Finland och i dess omedelbara närhet för högst en månad åt gången, om republikens president och statsrådet i samverkan har konstaterat att 
1) det finns information eller grundad misstanke om att en främmande stat försöker påverka Finland genom att utnyttja inresande, 
2) påverkan allvarligt äventyrar Finlands suveränitet eller nationella säkerhet, 
3) begränsningen är nödvändig för att trygga Finlands suveränitet eller nationella säkerhet, och 
4) inga andra sätt är tillräckliga för att trygga Finlands suveränitet eller nationella säkerhet. 
Ett beslut enligt 1 mom. begränsar inte mottagandet av ansökningar om internationellt skydd någon annanstans än på det område som beslutet avser. 
Statsrådet ska utan dröjsmål lämna riksdagens förvaltningsutskott, utrikesutskott och försvarsutskott en utredning om ett beslut som avses i 1 mom. Utskotten kan med anledning av utredningen ge ett yttrande till statsrådet eller ministeriet. Förvaltningsutskottet kan också utifrån utredningen utarbeta ett betänkande för plenum, om utskottet anser att ärendets betydelse kräver det. 
Mottagandet av ansökningar om internationellt skydd får inte begränsas i större omfattning eller under längre tid än vad som är nödvändigt för att förhindra att Finlands suveränitet eller nationella säkerhet allvarligt äventyras. Statsrådet ska regelbundet i samarbete med myndigheterna bedöma beslutets innehåll och omfattning utifrån hur läget utvecklas. Beslutet ska upphävas när beslutet inte längre är nödvändigt för det syfte som anges i 1 mom. Inrikesministeriet ska i tillräcklig omfattning informera om beslut som avses i denna paragraf. 
4 § 
Förhindrande av inresa samt avlägsnande ur landet 
Om statsrådet har fattat ett beslut som avses i 3 § 1 mom., ska de personer som används för påverkan i det område som beslutet avser hindras från att resa in i landet. 
Personer som används för påverkan och som har kommit in i landet ska utan dröjsmål avlägsnas ur landet och hänvisas till en plats där ansökningar om internationellt skydd tas emot. 
Bestämmelser om undantag från förhindrande av inresa samt avlägsnande ur landet finns i 5 §. 
En person som avlägsnas ur landet ska skriftligen underrättas om grunderna för åtgärden, om att personen kan begära ny prövning av avlägsnandet ur landet och om var personen kan ansöka om internationellt skydd. Avlägsnande ur landet får inte överklagas genom besvär. 
Den som avlägsnas ur landet kan skriftligen hos Gränsbevakningsväsendet begära ny prövning av avlägsnandet ur landet inom 30 dagar från avlägsnandet. Avlägsnandet verkställs dock trots att ny prövning begärts. Begäran gällande ny prövning ska behandlas skyndsamt. Den nya prövningen kan göras utan att den berörda personen hörs på grundval av begäran och det skriftliga material som fogats till den samt de uppgifter av betydelse som Gränsbevakningsväsendet i övrigt har. Uppgift om den nya prövningen sänds per post som brev eller som elektroniskt meddelande till den adress som personen uppgett. En ny prövning får inte överklagas genom besvär. I stället för vad som föreskrivs i förvaltningslagens (434/2003) 6 kap. om utredning av ärenden och hörande av parter, 7 kap. om avgörande av ärenden, 7 a kap. om omprövningsförfarande, 9 kap. om delgivning och 10 kap. om förfarandet vid delgivning, ska bestämmelserna i denna lag iakttas vid ny prövning.  
5 § 
Undantag 
Med avvikelse från vad som föreskrivs i 4 § tas en ansökan om internationellt skydd emot, om det enligt en bedömning i ett enskilt fall av en gränsbevakningsman som har utbildats och getts anvisningar för uppgiften är nödvändigt för att trygga rättigheterna för ett barn, en person med funktionsnedsättning eller en annan person i en särskilt utsatt ställning. Vid bedömningen ska barnets bästa beaktas, liksom även huruvida ett avlägsnande ur landet skulle medföra en omedelbar fara för personens liv eller hälsa. En ansökan om internationellt skydd kan tas emot också från den som ett barn, en person med funktionsnedsättning eller någon annan person i en särskilt utsatt ställning medan bedömningen pågått har konstaterats vara faktiskt beroende av.  
En ansökan om internationellt skydd tas även emot, om personen har anfört eller det har framkommit omständigheter på basis av vilka det enligt en bedömning i ett enskilt fall av en gränsbevakningsman som har utbildats och getts anvisningar för uppgiften är uppenbart att personen löper en verklig risk att bli utsatt för dödsstraff, tortyr eller annan behandling som kränker människovärdet i första hand i den stat från vilken personen har anlänt till Finland. Vid bedömningen ska beaktas handlingar och andra omständigheter som personen lägger fram, yttre omständigheter som kan observeras hos personen samt aktuella uppgifter som inhämtats från olika källor och som gäller hur säker den bedömda staten är för en person som avlägsnas ur landet. 
Den bedömning som avses i 1 och 2 mom. ska genomföras på ett sätt som behövs för att trygga personens rättigheter, för att trygga gränssäkerheten eller den nationella säkerheten eller med hänvisning till andra omständigheter. Gränsbevakningsmannen ska vid bedömningen försäkra sig om att personen blir tillräckligt förstådd och att personen har en faktisk möjlighet att föra fram omständigheter som är av betydelse för bedömningen. Väsentliga uppgifter som hänför sig till bedömningen, personen och dennes omständigheter och som är betydelsefulla samt resultatet av bedömningen ska dokumenteras och specificeras på ett tillräckligt sätt. 
Om en ansökan om internationellt skydd tas emot i sådana fall som avses i 1 och 2 mom. eller till följd av en sådan ny prövning som avses i 4 § 5 mom., ska utlänningslagen (301/2004) tillämpas på behandlingen av ansökan.  
6 § 
Exceptionella situationer 
Inträngande i landet med hjälp av våld eller med utnyttjande av stora antal personer kan förhindras omedelbart vid riksgränsen utan att det görs någon i 5 § avsedd bedömning i enskilt fall, om det är nödvändigt för att trygga människors liv och hälsa och om förfarandet som helhet bedömt kan anses vara försvarbart. 
7 § 
Ikraftträdande 
Denna lag träder i kraft den 20 och gäller i ett år från ikraftträdandet. 
 Slut på lagförslaget 
Helsingfors 12.7.2024 

På riksdagens vägnar

talman   
generalsekreterare