I enlighet med riksdagens beslut
upphävs i lagen om Keva (66/2016) 9 b, 18 och 31 §, av dem 9 b § sådan den lyder i lag 513/2020,
ändras 6 och 7 §, 8 § 1 mom., 8 c §, 9 a § 1 mom., 24 § 3 mom. och 25 a § 3 mom.,
av dem 6 § sådan den lyder delvis ändrad i lag 514/2020, 8 § 1 mom., 8 c § och 9 a § 1 mom. sådana de lyder i lag 513/2020, 24 § 3 mom. sådant det lyder i lag 455/2020 och 25 a § 3 mom. sådant det lyder i lag 541/2019, samt
fogas till 8 b §, sådan den lyder i lag 513/2020, ett nytt 1 mom., varvid de nuvarande 1—5 mom. blir 2—6 mom., till 9 §, sådan den lyder i lagarna 513/2020 och 293/2023, ett nytt 7 mom., till lagen en ny 10 a §, till 14 §, sådan den lyder i lag 513/2020, ett nytt 2 mom., varvid de nuvarande 2—4 mom. blir 3—5 mom., till lagen en ny 14 a § och en ny 17 §, i stället för den 17 § som upphävts genom lag 513/2020, samt till lagen nya 34 a och 36 a § som följer:
6 §
Tillsyn
Finansinspektionen övervakar att Keva iakttar denna lag och annan lagstiftning om arbetspensionsförsäkringsverksamhet som gäller Keva och därtill anslutande god praxis. Finansinspektionen ska särskilt övervaka att Kevas verksamhet har ordnats på ett sätt som tryggar de förmåner som pensionsskyddet omfattar och att Kevas förvaltnings- och styrsystem är tillräckliga och tillförlitliga.
Med avvikelse från 1 mom. omfattar Finansinspektionens tillsynsuppgift dock inte verksamhet som avses i 24 §.
Finansinspektionen kan av särskilda skäl förordna att en specialrevision av Kevas förvaltning och räkenskaper ska utföras.
7 §
Av finansministeriet tillsatt revisor och specialrevision
Finansministeriet tillsätter för högst sex räkenskapsperioder i sänder en revisor som utifrån Kevas bokföring och annat material ska granska att de beräkningar som avses i 24 § och som Keva har lämnat om den summa som behövs för betalningen av statens, evangelisk-lutherska kyrkans, Folkpensionsanstaltens och Finlands Banks pensioner och om ersättningen för Kevas kostnader är riktiga och tillräckliga. Revisorn har dessutom till uppgift att utifrån Kevas bokföring och annat material granska att
1) Keva har tagit ut statliga och kyrkliga arbetsgivares pensionsavgifter i enlighet med vad som föreskrivs i 2 § 1 mom. i lagen om finansiering av statens pensionsskydd och 14 § 3 mom. i lagen om evangelisk-lutherska kyrkans pensionsfond (656/2023) samt arbetstagarens pensionsavgift i enlighet med vad som föreskrivs i 168 § 2 mom. i pensionslagen för den offentliga sektorn,
2) pensionsavgifter samt överföringsavgifter och Sysselsättningsfondens andel av arbetspensionskostnaderna har betalats till statens pensionsfond till rätt belopp,
3) pensionsavgifterna och Sysselsättningsfondens andel av arbetspensionskostnaderna har betalats till evangelisk-lutherska kyrkan till rätt belopp.
Revisorn ska vara antingen en av Revisionstillsynen godkänd CGR-revisor eller en OFGR-revisor. Bestämmelser om revision finns i revisionslagen (1141/2015).
Finansministeriet kan av särskilda skäl förordna att en specialrevision av Kevas räkenskaper i anslutning till den verksamhet som avses i 24 § ska utföras.
8 §
Allmänna krav på förvaltningen
Styrelsen och verkställande direktören ska leda Keva med yrkesskicklighet och med beaktande av verksamhetens syfte samt enligt sunda och försiktiga verksamhetsprinciper och principerna för god förvaltning.
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
8 b §
Beslutfattandet vid fullmäktigesammanträdena
Ett fullmäktigesammanträde ordnas antingen som ett ordinarie sammanträde eller som ett sammanträde i en elektronisk miljö.
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
8 c §
Valutskottet
Valutskottet bereder för fullmäktige förslag till arvoden för de förtroendevalda samt tillsättningen av styrelseledamöter.
Ett valutskottssammanträde ordnas antingen som ett ordinarie sammanträde eller som ett sammanträde i en elektronisk miljö.
Valutskottets ledamöter ska ingå i Kevas fullmäktige. Valutskottet har en ordförande och en vice ordförande. Den personliga suppleanten för en ledamot i valutskottet är ersättare för den som valts till utskottet. I valutskottets arbetsordning, som godkänns av fullmäktige, bestäms närmare om valutskottets sammansättning och val av ledamöterna samt om valutskottets verksamhet.
9 §
Styrelsen
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
Vad som i denna lag föreskrivs om styrelseledamöter ska även tillämpas på suppleanter.
9 a §
Styrelsens beslutfattande
Beslut i ärenden som hör till styrelsen kan fattas vid ett ordinarie sammanträde eller
1) vid ett sammanträde i en elektronisk miljö, eller
2) i ett elektroniskt beslutsförfarande före sammanträdet.
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
10 a §
Elektroniskt sammanträde och elektroniskt beslutsförfarande
Ett elektroniskt sammanträde som avses i 8 b § 1 mom., 8 c § 2 mom. eller 9 a § 1 § mom. 1 punkten kan hållas genom videokonferens eller någon annan lämplig teknisk metod för dataöverföring så att
1) sammanträdets ordförande och sekreterare på ett tillförlitligt sätt kan verifiera vem som deltar i sammanträdet,
2) sammanträdets ordförande kan leda sammanträdet på det sätt som avses i 8 b, 8 c och 9 a §, och
3) den som deltar i sammanträdet kan följa sammanträdet och delta i behandlingen av ärendena.
I ett i 9 a § 1 mom. 2 punkten avsett elektroniskt beslutsförfarande ska de ärenden som ska behandlas specificeras i kallelsen till sammanträdet och det ska nämnas före vilken tidpunkt ärendet kan behandlas i elektroniskt beslutsförfarande. Ett ärende är behandlat när samtliga styrelseledamöter har uttryckt sin åsikt i ärendet och tidsfristen för behandlingen har löpt ut. Ett ärende ska behandlas vid ett sammanträde om en ledamot kräver detta eller om en ledamot har avstått från att uttrycka sin åsikt.
Ett protokoll som gäller beslut som fattats i elektroniskt beslutsförfarande kan justeras före sammanträdet.
Vid elektroniska sammanträden och i elektroniskt beslutsförfarande ska informationssäkerheten tillgodoses och det ska ses till att utomstående inte har tillgång till sekretessbelagda uppgifter.
14 §
Verkställande direktör
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
Verkställande direktören ska vara väl ansedd och ha god kännedom om arbetspensionsförsäkringsverksamhet, placeringsverksamhet och företagsledning. Verkställande direktören får inte vara fullmäktigeledamot eller styrelseledamot i Keva eller i 34 a § avsedd ansvarig matematiker.
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
14 a §
Särskilda behörighetsvillkor för ledningen
En juridisk person eller en minderårig eller den, för vilken det har förordnats en intressebevakare, vars handlingsbehörighet har begränsats eller som är försatt i konkurs, får inte vara styrelseledamot eller verkställande direktör. Bestämmelser om ett näringsförbuds inverkan på behörigheten finns i lagen om näringsförbud (1059/1985).
Minst hälften av styrelseledamöterna och verkställande direktören ska ha sin bostadsort inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet, om inte Finansinspektionen beviljar undantag från detta. Undantag får beviljas, om det inte äventyrar en effektiv tillsyn över Keva eller skötseln av Kevas verksamhet enligt sunda och försiktiga verksamhetsprinciper.
En styrelseledamot eller verkställande direktören får inte vara ledamot av ett arbetspensionsförsäkringsbolags förvaltningsråd eller styrelse.
17 §
Skyldighet att anmäla förändringar som gäller styrelseledamöterna och verkställande direktören till Finansinspektionen
Keva ska utan dröjsmål underrätta Finansinspektionen om förändringar som gäller styrelseledamöterna och verkställande direktören. Av anmälan ska framgå att styrelseledamöterna och verkställande direktören uppfyller kraven i 9, 14 och 14 a §.
24 §
Betalning av statens, evangelisk-lutherska kyrkans, Folkpensionsanstaltens och Finlands Banks pensionsutgifter och ersättning av Kevas kostnader
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
Finansministeriet, kyrkans pensionsfond, Folkpensionsanstalten och Finlands Bank bedömer årligen hur de mål som ställts för kostnadseffektiviteten och kvalitetsnivån för skötseln av pensionerna har förverkligats. I detta syfte ska Keva lämna tillräckliga uppgifter till de ovannämnda parterna.
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
25 a §
Riskbedömning
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
Keva ska till Finansinspektionen ge in ett sammandrag av riskbedömningen och de slutsatser som dragits av den. Sammandraget ska innehålla åtminstone resultaten av riskbedömningen, en beskrivning av de använda metoderna samt de viktigaste antagandena.
34 a §
Ansvarig matematiker
Keva ska ha en ansvarig matematiker med uppgift att se till att de försäkringsmatematiska metoder som tillämpas vid Keva är adekvata och att grunderna för de avgifter som avses i 19 § uppfyller kraven i denna lag.
Den ansvariga matematikern ska årligen ge styrelsen en bedömning av huruvida den i 2 § 1 mom. 2 punkten avsedda uppgiften har skötts på det sätt som förutsätts i 2 mom. i den paragrafen.
På behörighetsvillkoren för och fastställandet av behörigheten för den ansvariga matematikern samt på disciplinära påföljder tillämpas 31 kap. 5—7, 7 a, 7 b, 8 och 9 § i försäkringsbolagslagen (521/2008). Finansinspektionen ska underrättas om att en ansvarig matematiker har anställts eller avgått.
36 a §
Finansinspektionens behörighet att meddela föreskrifter
Finansinspektionen får meddela närmare föreskrifter om
1) anmälningar som avses i 17 §,
2) hur den interna kontrollen och riskhanteringen ska ordnas,
3) innehållet i insideranmälan och sättet att göra insideranmälan,
4) innehållet i insiderregistret och sättet att registrera uppgifter i insiderregistret,
5) verksamhet som hänför sig till minskning av risken för arbetsoförmåga hos kommunsektorns personal, välfärdsområdenas och välfärdssammanslutningarnas personal, de statsanställda, evangelisk-lutherska kyrkans personal, Folkpensionsanstaltens och Finlands Banks personal.
Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar
Denna lag träder i kraft den 20.
På ärenden som gäller tillsynen av Keva och som är anhängiga vid finansministeriet vid ikraftträdandet av denna lag tillämpas de bestämmelser som gällde vid ikraftträdandet.