Senast publicerat 06-11-2024 15:48

Riksdagens svar RSv 86/2024 rd RP 80/2024 rd  Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av luftfartslagen och till lagar som har samband med den

Ärende

Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av luftfartslagen och till lagar som har samband med den (RP 80/2024 rd). 

Beredning i utskott

Utskottets betänkande: Kommunikationsutskottet (KoUB 9/2024 rd). 

Beslut

Riksdagen har godkänt följande uttalande: 

Riksdagen förutsätter att statsrådet noga bevakar hur förordningen om hållbara bränslen för lufttransport genomförs och i synnerhet hur flexibilitetsmekanismen genomförs på unionsnivå, och vid behov vidtar åtgärder för att flexibilitetsmekanismen ska kunna genomföras i den omfattning som avses i förordningen. 

Riksdagen har antagit följande lagar: 

Lag om ändring av luftfartslagen 

I enlighet med riksdagens beslut 
ändras i luftfartslagen (864/2014) 2 § 30 punkten, 3 § 1 mom. 7 punkten och 153 § 1 och 3 mom., sådana de lyder, 2 § 30 punkten i lag 174/2023, 3 § 1 mom. 7 punkten i lag 965/2018, 153 § 1 mom. i lagarna 965/2018 och 1327/2021 och 153 § 3 mom. i lag 965/2018, samt 
fogas till 2 §, sådan den lyder i lagarna 534/2020, 1327/2021 och 174/2023, nya 31 och 32 punkter, till 3 § 1 mom., sådant det lyder i lagarna 965/2018 och 1327/2021, nya 8 och 9 punkter, till lagen en ny 93 §, i stället för den 93 § som upphävts genom lag 534/2020, och till lagen nya 93 a—93 c och 151 a—151 d § som följer:  
2 § 
Definitioner 
I denna lag avses med 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
30) leverantör av gemensamma informationstjänster för U-space en tjänsteleverantör som tillhandahåller gemensamma informationstjänster enligt artikel 2.4 i U-space-genomförandeförordningen i U-space-luftrum, 
31) infrastrukturförordningen Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2023/1804 om utbyggnad av infrastruktur för alternativa drivmedel och om upphävande av direktiv 2014/94/EU, 
32) elförsörjning till stillastående luftfartyg elförsörjning enligt artikel 2.23 i infrastrukturförordningen till parkerade luftfartyg. 
3 § 
Behöriga myndigheter 
Transport- och kommunikationsverket är nationell luftfartsmyndighet i Finland. Utöver vad som i denna lag föreskrivs om Transport- och kommunikationsverkets uppgifter, är Transport- och kommunikationsverket behörig nationell myndighet enligt följande av Europeiska unionens rättsakter: 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
7) Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 598/2014 om regler och förfaranden för att av bullerskäl införa driftsrestriktioner vid flygplatser i unionen inom en välavvägd strategi och om upphävande av direktiv 2002/30/EG (förordningen om flygplatsbuller), 
8) Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2023/2405 om säkerställande av lika villkor för hållbar lufttransport (ReFuelEU Aviation) (förordningen om hållbara bränslen för lufttransport) till den del den gäller de rättigheter och skyldigheter som föreskrivs för luftfartygsoperatörer som avses i artikel 3.3 och unionsflygplatsernas ledningsenheter som avses i artikel 3.2 i den förordningen, 
9) infrastrukturförordningen till den del den gäller i artikel 12 i den förordningen avsedda krav som gäller elförsörjning till stillastående luftfartyg. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
93 § 
Elförsörjning till stillastående luftfartyg 
Flygplatsoperatören ansvarar för att elförsörjningen till stillastående luftfartyg säkerställs i enlighet med artikel 12 i infrastrukturförordningen. 
Med avvikelse från 1 mom. behöver el inte levereras till en sådan remoteplats för luftfartyg som avses i artikel 12.2 i infrastrukturförordningen. 
93 a § 
Behandling av begäran om tankningskrav 
Transport- och kommunikationsverket ska i enlighet med artikel 5 i förordningen om hållbara bränslen för lufttransport behandla en begäran enligt artikel 5.3 i den förordningen av en luftfartygsoperatör som avses i artikel 3.3 i den förordningen och fatta beslut om begäran. 
93 b § 
Anmälningar som gäller unionsflygplatsers ledningsenheter 
Transport- och kommunikationsverket ska behandla anmälningar från luftfartygsoperatörer som avses i artikel 3.3 i förordningen om hållbara bränslen för lufttransport om brister hos sådana unionsflygplatsers ledningsenheter som avses i artikel 3.2 i den förordningen vad gäller fullgörandet av skyldigheten enligt artikel 6.1 i den förordningen. Bestämmelser om förfarandet finns i den nämnda artikeln i den förordningen. 
93 c § 
Vissa anmälningar 
Transport- och kommunikationsverket kan på begäran av flygplatsoperatören besluta att flygplatsen i fråga ska betraktas som en sådan unionsflygplats som avses i artikel 3.1 i förordningen om hållbara bränslen för lufttransport. Bestämmelser om begäran och beslut finns i artikel 2.2. i den förordningen. 
De beslut som avses i artikel 2.3 i förordningen om hållbara bränslen för lufttransport och som gäller behandling såsom luftfartygsoperatör ska anmälas till Transport- och kommunikationsverket. Transport- och kommunikationsverket ska anmäla beslutet. Bestämmelser om förfarandet finns i den nämnda artikeln i den förordningen. 
14 kap. 
Administrativa påföljder som gäller tillstånd, anmälningar och godkännanden 
151 a § 
Påföljdsavgift för luftfartygsoperatörer 
Transport- och kommunikationsverket påför en luftfartygsoperatör som avses i artikel 3.3 i förordningen om hållbara bränslen för lufttransport en påföljdsavgift, om operatören uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot eller försummar tankningskravet enligt artikel 5 i den förordningen. 
Påföljdsavgiftens belopp ska vara minst dubbelt så stort och får vara högst fyra gånger så stort som det belopp som blir resultatet av det årliga genomsnittspriset på flygbränsle per ton multiplicerat med den totala årliga otankade mängden. När påföljdsavgift påförs ska överträdelsens art, varaktighet, upprepning och omfattning beaktas. 
Transport- och kommunikationsverket ska i beslutet om påförande av påföljdsavgift motivera den metod med vilken priset på flygbränsle har fastställts på Europeiska unionens marknad för flygbränsle. Metoden ska grunda sig på verifierbara och objektiva kriterier, inklusive den senaste tillgängliga tekniska rapport som avses i artikel 13 i förordningen om hållbara bränslen för lufttransport. 
Transport- och kommunikationsverket kan befria en luftfartygsoperatör från en påförd påföljdsavgift, om luftfartygsoperatören kan visa att försummelsen av skyldigheterna enligt artikel 5 i förordningen om hållbara bränslen för lufttransport berodde på exceptionella och oförutsebara omständigheter som var oberoende av operatörens vilja och vars verkningar inte hade kunnat undvikas även om alla rimliga åtgärder hade vidtagits. 
Påföljdsavgift får inte påföras om det har förflutit mer än tre år sedan överträdelsen eller försummelsen inträffade. 
151 b § 
Påföljdsavgift för unionsflygplatsens ledningsenhet 
Transport- och kommunikationsverket påför en unionsflygplats ledningsenhet som avses i artikel 3.2 i förordningen om hållbara bränslen för lufttransport en påföljdsavgift, om ledningsenheten uppsåtligen eller av oaktsamhet underlåter att vidta behövliga åtgärder för att avhjälpa en brist på tillräcklig tillgång för luftfartygsoperatörer enligt artikel 3.3 i den förordningen till flygbränslen som innehåller minimiandelar av hållbara flygbränslen i enlighet med vad som föreskrivs i artikel 6.3 i den förordningen. 
Påföljdsavgiften får uppgå till högst 100 000 euro. När påföljdsavgift påförs ska överträdelsens art, varaktighet, upprepning och omfattning beaktas. 
Påföljdsavgift får inte påföras om det har förflutit mer än tre år sedan överträdelsen eller försummelsen inträffade. 
151 c § 
Verkställighet av påföljdsavgift 
De påföljdsavgifter som avses i 151 a och 151 b § ska betalas till staten. Bestämmelser om verkställigheten av påföljdsavgifter finns i lagen om verkställighet av böter (672/2002). 
En påföljdsavgift preskriberas fem år efter det att det lagakraftvunna avgörandet om påföljdsavgiften meddelades. 
151 d § 
Rapport om användningen av intäkterna från påföljdsavgifter 
Transport- och kommunikationsverket offentliggör rapporter om användningen av intäkterna från de påföljdsavgifter som avses i 151 a och 151 b § samt i 11 a § i lagen om främjande av användningen av förnybara drivmedel för transport (446/2007). Bestämmelser om rapporten finns i artikel 12.10 i förordningen om hållbara bränslen för lufttransport. 
153 § 
Myndigheters rätt att få information och utföra inspektioner 
Transport- och kommunikationsverket har trots sekretessbestämmelserna rätt att av tjänsteleverantörer, tillståndshavare, andra aktörer och personer vars rättigheter och skyldigheter regleras i denna lag få nödvändiga uppgifter för utförande av uppgifter enligt denna lag. Uppgifterna ska lämnas ut utan obefogat dröjsmål, i den form som myndigheten begärt och avgiftsfritt. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Transport- och kommunikationsverket har trots sekretessbestämmelserna rätt att av Energimyndigheten få nödvändiga uppgifter för fullgörande av de myndighetsuppgifter verket har enligt 93 b §. Transport- och kommunikationsverket har trots sekretessbestämmelserna rätt att av Tullen få behövliga uppgifter för förfaranden för godkännande av sådana säkerhetsgodkända speditörer och kända avsändare som avses i 146§. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den20
 Slut på lagförslaget 

Lag om ändring av lagen om främjande av användningen av förnybara drivmedel för transport 

I enlighet med riksdagens beslut 
ändras i lagen om främjande av användningen av förnybara drivmedel för transport (446/2007) 2 § 1 mom. 15 punkten och 13 § 1 mom., sådana de lyder i lag 603/2021, och 
fogas till 1 §, sådan den lyder i lag 603/2021, ett nytt 2 mom., till 2 § 1 mom., sådant det lyder i lag 603/2021, en ny 16 punkt, till 3 §, sådan den lyder i lag 603/2021, ett nytt 5 mom., till 4 §, sådan den lyder i lagarna 802/2020 och 1134/2022, ett nytt 4 mom. och till lagen nya 11 a—11 d § och 14 b § som följer: 
1 § 
Lagens syfte 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Utöver vad som föreskrivs i 1 mom. är syftet med lagen också att verkställa Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2023/2405 om säkerställande av lika villkor för hållbar lufttransport (ReFuelEU Aviation) (förordningen om hållbara bränslen för lufttransport) till den del det är fråga om myndighetsuppgifter som följer av skyldigheter och rättigheter för flygbränsleleverantörer och om ett påföljdssystem för flygbränsleleverantörer. 
2 § 
Definitioner 
I denna lag avses med 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
15) energiinnehåll ett drivmedels nedre värmevärde; när energiinnehållet bestäms anses drivmedlet vara levererat vid en temperatur av 15 grader Celsius, 
16) flygbränsleleverantör den som har äganderätten till sådant flygbränsle som avses i artikel 3.6 i förordningen om hållbara bränslen för lufttransport eller sådan vätgas för luftfart som avses i artikel 3.17 i den förordningen innan flygbränslet eller vätgasen överlåts till ett luftfartyg på en unionsflygplats som avses i artikel 3.1 i den förordningen. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
3 § 
Distributionsskyldighet och lagens tillämpningsområde 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Bestämmelserna i 1—3, 4, 9, 11 a—11 d, 13, 14 a och 14 b § i denna lag tillämpas på flygbränsleleverantörer. 
4 § 
Behöriga myndigheter och utlämnande av uppgifter 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Energimyndigheten är behörig myndighet enligt artikel 11 i förordningen om hållbara bränslen för lufttransport i ärenden som gäller flygbränsleleverantörer. 
11 a § 
Påföljdsavgift för flygbränsleleverantörer 
Påföljdsavgift påförs en flygbränsleleverantör som uppsåtligen eller av oaktsamhet 
1) underlåter att fullgöra de skyldigheter i fråga om minimiandelar av hållbara flygbränslen som anges i artikel 4 i förordningen om hållbara bränslen för lufttransport, 
2) underlåter att fullgöra de skyldigheter som anges i artikel 4 i förordningen om hållbara bränslen för lufttransport och som gäller minimiandelar av i den förordningen avsedda syntetiska flygbränslen och genomsnittliga andelar av syntetiska flygbränslen åren 2030—2034, 
3) har lämnat vilseledande eller felaktiga uppgifter om egenskaperna hos eller ursprunget för hållbara flygbränslen som leverantören har tillhandahållit i enlighet med artikel 9.2 och artikel 10 i förordningen om hållbara bränslen för lufttransport. 
11 b § 
Påförande av påföljdsavgift och påföljdsavgiftens storlek för flygbränsleleverantörer 
Energimyndigheten påför de påföljdsavgifter som avses i 11 a §. 
Beloppet av den påföljdsavgift som påförs med stöd av 11 a § 1 punkten ska vara minst dubbelt så stort och får vara högst fyra gånger så stort som det belopp som blir resultatet av skillnaden mellan det årliga genomsnittspriset per ton på konventionellt flygbränsle enligt artikel 3.14 i förordningen om hållbara bränslen för lufttransport och hållbart flygbränsle enligt artikel 3.7 i den förordningen multiplicerat med den mängd flygbränsle som inte uppfyller de minimiandelar som avses i artikel 4 i den förordningen och bilaga I till den förordningen. 
Beloppet av den påföljdsavgift som påförs med stöd av11 a § 2 punkten ska vara minst dubbelt så stort och får vara högst fyra gånger så stort som det belopp som blir resultatet av skillnaden mellan det årliga genomsnittspriset per ton på syntetiskt flygbränsle enligt artikel 3.12 i förordningen om hållbara bränslen för lufttransport och konventionellt flygbränsle enligt artikel 3.14 i den förordningen multiplicerat med den mängd flygbränsle som inte uppfyller de minimiandelar som avses i artikel 4 i den förordningen och bilaga I till den förordningen. För att undvika dubbel påföljd ska i påföljdsavgiftens storlek beaktas eventuella påföljdsavgifter som påförts flygbränsleleverantören för underlåtenhet att iaktta de skyldigheter i fråga om minimiandelen syntetiska flygbränslen som avser tidsperioden 2030—2034. 
Beloppet av den påföljdsavgift som påförs med stöd av 11 a § 3 punkten ska vara minst dubbelt så stort och högst fyra gånger så stort som det belopp som blir resultatet av skillnaden mellan det årliga genomsnittspriset per ton på konventionellt flygbränsle enligt artikel 3.14 i förordningen om hållbara bränslen för lufttransport och hållbart flygbränsle enligt artikel 3.7 multiplicerat med den mängd bränsle för vilken vilseledande eller felaktiga uppgifter har lämnats. 
När påföljdsavgift påförs ska överträdelsens art, varaktighet, upprepning och omfattning beaktas. 
Energimyndigheten ska när den påför en påföljdsavgift motivera den metod med vilken priset på flygbränsle, hållbart flygbränsle och syntetiskt flygbränsle har fastställts på Europeiska unionens marknad för flygbränsle. Metoden ska grunda sig på verifierbara och objektiva kriterier, inklusive den senaste tillgängliga tekniska rapport som avses i artikel 13 i förordningen om hållbara bränslen för lufttransport. 
Påföljdsavgift får inte påföras om det har förflutit mer än tre år sedan överträdelsen eller försummelsen inträffade. 
11 c § 
Energimyndighetens skyldighet att säkerställa leverans av den mängd flygbränsle som motsvarar underskottet 
Energimyndigheten ska säkerställa att alla flygbränsleleverantörer som har ackumulerat ett underskott i förhållande till den skyldighet som fastställs i artikel 4 i förordningen om hållbara bränslen för lufttransport när det gäller minimiandelarna hållbara flygbränslen och syntetiska flygbränslen under en viss sådan rapporteringsperiod som avses i artikel 3.23 i den förordningen, under den efterföljande rapporteringsperioden ska förse marknaden med en mängd av respektive bränsle som motsvarar detta underskott, utöver den mängd som de är skyldiga att leverera för den rapporteringsperioden. Bestämmelser om förfarandet finns i artikel 12.8 i den förordningen. 
Fullgörandet av skyldigheten enligt 1 mom. befriar inte flygbränsleleverantören från skyldigheten att betala påföljdsavgift. 
11 d § 
Vissa begäranden från flygbränsleleverantörer 
Energimyndigheten ska behandla en begäran som avses i artikel 11.8 i förordningen om hållbara bränslen för lufttransport från en flygbränsleleverantör. Bestämmelser om behandlingen av begäran finns i artikel 11.8 i den förordningen. 
13 § 
Ändringssökande 
Omprövning av ett beslut som arbets- och näringsministeriet har fattat med stöd av denna lag och av Energimyndighetens beslut som avses i 3 a, 5, 11 a och 12 § får begäras. Bestämmelser om begäran om omprövning finns i förvaltningslagen (434/2003). 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
14 b § 
Verkställighet av påföljdsavgifter och felavgifter 
Bestämmelser om verkställigheten av påföljdsavgifter och felavgifter som påförts med stöd av 11, 11 a och 12 § finns i lagen om verkställighet av böter (672/2002). 
De påföljdsavgifter och felavgifter som avses i 1 mom. preskriberas fem år efter det att det lagakraftvunna avgörandet om påföljdsavgiften meddelades. 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den20
 Slut på lagförslaget 

Lag om ändring av 1 § i lagen om verkställighet av böter 

I enlighet med riksdagens beslut 
ändras i lagen om verkställighet av böter (672/2002) 1 § 2 mom. 31 punkten, sådan den lyder i lag 545/2024, och  
fogas till 1 § 2 mom., sådant det lyder i lagarna 1183/2023, 23/2024, 36/2024 och 545/2024, nya 32 och 33 punkter som följer: 
1 § 
Lagens tillämpningsområde 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
På det sätt som föreskrivs i denna lag verkställs också 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
31) en påföljdsavgift inom tillsynen över växtskyddsmedel enligt 40 a § i lagen om växtskyddsmedel (1563/2011), 
32) påföljdsavgifter enligt 151 a och 151 b § i luftfartslagen (864/2014), 
33) påföljdsavgifter enligt 11 och 11 a § i lagen om främjande av användningen av förnybara drivmedel för transport (446/2007) samt en felavgift enligt 12 § i den lagen. 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den20
 Slut på lagförslaget 
Helsingfors 22.10.2024 

På riksdagens vägnar

talman   
generalsekreterare