4.1.1
Ekonomiska konsekvenser
Allmänt taget är det svårt att förutspå partipriserna på el under lagens giltighetstid. Terminspriserna på el förutspås hålla sig på en hög nivå eller rentav bli högre än för närvarande. Priserna påverkas dock till exempel av ibruktagandet av Olkiluoto 3, tillgången till och priset på gas, huruvida vintern blir mild eller kall och hur mycket det regnar och blåser under den kommande vintern. Dessutom utreder man på nationell nivå och inom EU flera olika åtgärder för att dämpa prishöjningen, vilka om de realiseras kan påverka priserna vintern 2022–2023.
Det är också mycket osäkert hur partipriserna på el påverkar hushållens elavtal. De hushåll som har ingått ett tidsbundet avtal senast våren 2022 har inte drabbats i någon större utsträckning av de höjda partipriserna på el.
Konsekvenser för priser och efterfrågan
Det är allmänt taget osäkert hur en sänkning av mervärdesskattesatserna överförs på priserna. I fråga om elenergi väntas en sänkning av mervärdesskattesatsen dock i det här exceptionella läget få nästan fullt genomslag i konsumentpriserna. Särskilt i fråga om gällande avtal väntas en sänkning av skattesatsen överföras på priserna, men i fråga om nya avtal som ingås under lagens giltighetstid är det osäkert i vilken utsträckning en reducerad skattesats överförs på priserna. Om sänkningarna får fullt genomslag i priserna, sjunker konsumentpriset på el med cirka 11 procent.
En sänkning av mervärdesskatten kan också inverka på efterfrågan på el och därigenom på partimarknadspriserna på elmarknaden. Om en sänkning av mervärdesskatten på elenergi får fullt genomslag i de priser på elenergi som hushållen betalar, sänker en temporär sänkning av mervärdesskatten det totala priset på el, som inkluderar överföringsavgifter och elskatt, med cirka 5 procent i fråga om elavtal med ett fast pris som ingåtts 2021, med cirka 8 procent i fråga om avtal med ett fast pris som ingåtts 2022 och med cirka 10 procent i fråga om avtal som gäller tills vidare och börselavtal.
Det är osäkert hur en sänkt mervärdesskatt påverkar efterfrågan på el, eftersom det råder stor osäkerhet kring priselasticiteten för hushållens efterfrågan på el. Med en priselasticitet på -0,03–-0,17 för efterfrågan på kort sikt ökar en sänkning av mervärdesskatten den totala efterfrågan på el under vintermånaderna med cirka 0,1–0,5 procent i Finland. Trots en sänkt mervärdesskatt sporrar dock en betydande höjning av elpriset hushållen till att spara jämfört med tidigare vintrar. Exempelvis jämfört med vintern 2021–2022 och med den ovannämnda priselasticiteten minskar hushållens efterfrågan på el med cirka 2–18 procent, vilket minskar den totala efterfrågan på el med cirka 1–6 procent i Finland.
Eftersom den höjning av den totala efterfrågan på el som en sänkt mervärdesskatt på elenergi orsakar är högst mycket liten, är sänkningens höjande effekt på partipriset på el sannolikt mycket liten och har inte någon stor betydelse för det elpris som hushållen betalar. Däremot kan också en liten ökning av hushållens efterfrågan på el leda till att partipriset på el stiger betydligt i sådana situationer där kapaciteten för import av el från södra Sverige till Finland används fullt ut och balansen på elmarknaden samtidigt är sådan att det inhemska utbudet och den övriga efterfrågan på el är mycket oflexibla. Den eventuella effekten av en skattesänkning på den totala efterfrågan har inte beaktats i de övriga avsnitten om konsekvensbedömning.
Konsekvenser för hushållen
En sänkt mervärdesskattesats för el beräknas i stor utsträckning sänka det pris som hushållen betalar för energin. Sänkta priser medför lättnader särskilt för de hushåll som huvudsakligen använder el för uppvärmning av hemmet och som har elavtal där priserna har stigit betydligt jämfört med tidigare år. En del av sänkningen riktar sig också till de hushåll som under den tid lagen är i kraft har ett förmånligt avtal med ett fast pris och således drabbas de inte av de höjda elpriserna. Grunden för mervärdesskatten är priset utan skatt, varvid en sänkning av mervärdesskattesatsen ger större besparingar i euro för dem för vilka priserna har stigit mest. Delvis riktas sänkningen också till de högsta inkomstklasserna, inom vilka behovet av stöd i regel är mindre.
Konsekvenser för statsbudgeten
Effekterna på de offentliga finanserna av en sänkning av den mervärdesskattesats som tillämpas på el beror på hur mycket priserna i hushållens elavtal stiger och hur mycket elenergi som förbrukas.
I uppskattningen av skatteintäkterna har det antagits att 50 procent av hushållen har ett tidsbundet avtal med ett fast pris, 40 procent har ett avtal som gäller tills vidare och 10 procent har ett börselavtal. När det gäller avtal med ett fast pris antas det att under den tid som lagen är i kraft har hälften av hushållen ett elavtal som ingåtts 2021. Övriga hushåll som har ett avtal med ett fast pris antas ha förnyat avtalet under 2022 med ett genomsnittligt pris på 20 c/kWh. Det genomsnittliga priset i avtal som gäller tills vidare och i börselavtal uppskattas vara 40 c/kWh under den tid lagen är i kraft.
Om skattesänkningen får fullt genomslag i priserna beräknas hushållens disponibla inkomster öka i motsvarande grad som skatteintäkterna i de offentliga finanserna minskar. De ökade disponibla inkomsterna antas delvis användas till sparande och delvis återgå till konsumtion som beskattas med mervärdesskatt. Till den del inhemsk konsumtion som beskattas med mervärdesskatt ökar, minskar också den direkta förlust av skatteintäkter som en sänkt mervärdesskattesats för elenergi medför.
Intäktskalkylen är förenad med osäkerhet när det gäller den sänkta mervärdesskattesatsens genomslag i priserna och prognostiseringen av prisutvecklingen samt på grund av bristfälliga uppgifter om vilken typ av elavtal hushållen har.
I tabellen nedan anges effekterna på skatteintäkterna specificerade.
| Moms 10 % |
Direkta effekter på skatteintäkterna | -351 |
, varav återgått från annan konsumtion | 60 |
Sammanlagt | -290 |
Förslaget beräknas minska statens skatteintäkter med 290 miljoner euro 2023. På grund av den fördröjning på två månader som hänför sig till deklarationen och redovisningen av mervärdesskatten hänför sig propositionens konsekvenser för budgeten i sin helhet till 2023. Till följd av en preciserad konsekvensbedömning avviker beloppet från uppskattningen på 209 miljoner euro i budgetpropositionen.
Konsekvenser för inkomstfördelningen
Av hushållens disponibla inkomster används i genomsnitt 1–2 procent till el. Elens andel av hushållens hela konsumtion är störst i den lägsta inkomstdecilen och andelen sjunker i takt med att inkomsterna ökar. De som har högre inkomster förbrukar dock absolut sett mer el än låginkomsttagarna.
I förhållande till inkomsterna minskar en sänkning av mervärdesskatten på elenergi mest skattebördan för låginkomsttagare, men räknat i absoluta eurobelopp drar de som har stora inkomster större nytta av sänkningen. I kalkylen antas det att hushållens avtalspriser fördelar sig jämnt på de olika inkomstklasserna.
Diagrammet nedan visar hur en sänkning av mervärdesskatten påverkar de disponibla inkomsterna per inkomstdecil. Staplarna visar den genomsnittliga effekten på de disponibla inkomsterna i euro och strecket visar den genomsnittliga effekten i förhållande till disponibla inkomster.
Konsekvenser för företag
Detaljförsäljarna av elenergi kan orsakas kostnader för uppdatering av prisuppgifter och för information till kunderna om ändringar i avtalspriserna i fortlöpande avtal. Detaljförsäljarna av elenergi kommer sannolikt att vara tvungna att göra ändringar i fakturerings- och bokföringssystemen liksom även i andra datasystem. Ändringarna måste göras innan lagen träder i kraft och efter det att tidsfristen för den nedsatta skattesatsen löpt ut. Propositionen kan således öka företagens administrativa kostnader.
Konsekvenser för sysselsättningen
Propositionen bedöms inte få några betydande konsekvenser för sysselsättningen.
Konsekvenser för miljön
Mervärdesbeskattningen av el är för närvarande neutral jämfört med andra uppvärmningsformer. Den allmänna skattesats som tillämpas på el är motiverad också med tanke på elförbrukningen. En sänkt skattesats skapar ett incitament att öka elförbrukningen, vilket också under normala förhållanden skulle vara skadligt ur miljösynvinkel.