2.2.1
Direktivet mot skatteflykt
Direktivet mot skatteflykt är en del av EU:s åtgärder för att förhindra aggressiv skatteplanering och skatteflykt. Syftet med direktivet är ett samordnat genomförande inom EU av vissa rekommendationer som ingår i OECD:s BEPS-projekt (Base Erosion and Profit Shifting) och vissa andra åtgärder. Direktivet innehåller bestämmelser om räntebegränsning och om utflyttningsbeskattning, en allmän missbruksbestämmelse samt bestämmelser om kontrollerade utländska bolag och om hybrida missmatchningar, det vill säga så kallade hybridsituationer. Direktivets bestämmelser om ränteavdragsbegränsning beskrivs närmare också i avsnitt 2.2.1 i regeringens proposition RP 211/2021 rd och i avsnitt 2.2.1 i regeringens proposition RP 150/2018 rd.
Om begränsningen av ränteavdragsrätten föreskrivs i artikel 4, i vars punkt 5 a medlemsstaterna ges möjligheten att göra räntor helt avdragsgilla med stöd av ett så kallat balansjämförelsetest. Testet görs genom att jämföra koncernbolagets balansräkning med hela koncernens balansräkning. Möjligheten till undantag gäller endast skattskyldiga som ingår i en koncern för affärsredovisningsändamål. Enligt undantagsbestämmelsen är den skattskyldiges räntor helt avdragsgilla, om den skattskyldige visar att förhållandet mellan dess egna kapital och dess totala tillgångar är minst lika stort som motsvarande förhållande för koncernen. Villkoret anses vara uppfyllt, om relationstalet för den skattskyldige är upp till 2 procentenheter lägre än motsvarande tal för koncernen. Dessutom krävs det att alla tillgångar och skulder värderas enligt samma metod som i koncernbokslutet vilket upprättats i enlighet med internationella redovisningsstandarder eller det nationella finansiella redovisningssystemet i en medlemsstat. I artikel 4.5 b ges medlemsstaterna möjligheten att under vissa förutsättningar föreskriva ett större räntebelopp som avdragsgillt än vad som beräknats med stöd av huvudregeln. Undantagen i artikel 4.5 a och 4.5 b är sinsemellan alternativa regleringsmöjligheter.
Vid tillämpning av artikeln består enligt artikel 4.8 en koncern för affärsredovisningsändamål av alla subjekt som är fullt integrerade i den koncernredovisning som upprättats i enlighet med internationella redovisningsstandarder eller nationella finansiella redovisningssystem i en medlemsstat. Den skattskyldige kan ges rätt att använda koncernbokslut som upprättats enligt andra redovisningsstandarder.
De undantag från räntebegränsningarna som nämns i direktivet innebär regleringsoptioner som beviljats medlemsstaterna. Undantagen måste inte genomföras i den nationella lagstiftningen, varvid den nationella lagstiftningen i detta avseende är mer restriktiv än vad direktivet förutsätter. Om undantag genomförs, kan bestämmelser om dem utfärdas högst i den omfattning som direktivet medger. I enlighet med principen om en miniminivå som grundar sig på artikel 3 i direktivet kan en medlemsstat också föreskriva mer restriktivt om undantag än direktivet.
Bestämmelser om möjligheten till undantag i fråga om offentliga infrastrukturprojekt finns i artikel 4.4 b. Enligt punkten kan från tillämpningsområdet undantas även lånekostnader som uppkommit till följd av lån som används för att finansiera ett långfristigt offentligt infrastrukturprojekt där projektansvariga, lånekostnader, tillgångar och inkomster finns i unionen. Med långfristigt offentligt infrastrukturprojekt avses ett projekt som ska tillhandahålla, uppgradera, driva och/eller upprätthålla en storskalig tillgång som en medlemsstat anser vara i det allmännas intresse.
Vidare ska enligt punkt 4 tredje stycket alla inkomster från ett långfristigt offentligt infrastrukturprojekt undantas från den skattskyldiges EBITDA (earnings before interest, taxes, depreciation and amortization, på svenska vinst före räntor, skatt, av- och nedskrivningar, det vill säga rörelseresultat före avskrivningar), och inga undantagna överstigande lånekostnader får inkluderas i företagsgruppens överstigande lånekostnader gentemot en tredje part som avses i punkt 5 b.
2.2.2
EU:s regler om statligt stöd
Förutsättningar för statligt stöd
Europeiska unionens regler om statligt stöd är en del av unionens konkurrensrätt, vars syfte är att garantera jämlika konkurrensförhållanden inom hela unionen. Bestämmelser om statligt stöd finns i artiklarna 107–109 i fördraget om Europeiska unionens funktionssätt, nedan FEUF. Regleringen är en viktig del av den europeiska inre marknadens funktion och syftar till att säkerställa att medlemsstaternas myndigheter inte beviljar sådana stöd som snedvrider konkurrensen och därmed inte är förenliga med den inre marknaden. Ett syfte är också att minska stödkonkurrensen mellan medlemsstaterna.
Enligt artikel 107.1 i FEUF är stöd som ges av en medlemsstat eller med hjälp av statliga medel, av vilket slag det än är, som snedvrider eller hotar att snedvrida konkurrensen genom att gynna vissa företag eller viss produktion, oförenligt med den inre marknaden i den utsträckning det påverkar handeln mellan medlemsstaterna. För att ett stöd ska betraktas som statligt stöd måste det samtidigt uppfylla de fyra kriterier som nämns i artikeln: stödet har beviljats ur offentliga medel, det är selektivt, det snedvrider eller hotar att snedvrida konkurrensen och det påverkar handeln mellan medlemsstaterna.
Statligt stöd handlar om att offentliga medel kanaliseras till företag. Begreppet statliga medel är omfattande och vilken offentlig instans som helst kan vara den som beviljar stödet. Begreppet stödmyndighet inbegriper således förutom staten dessutom bland annat lokala och regionala myndigheter, offentliga företag och sådana privata organ som staten inrättat eller tillsatt och som har inrättats för administreringen av ett visst stöd.
Stödarrangemangen för offentliga företag uppfyller inte automatiskt kriterierna för statligt stöd, om den statliga myndigheten i praktiken inte deltar i beslutsfattandet om stödarrangemangen. I Finland beviljas statligt stöd av exempelvis Business Finland, Finnvera, närings-, trafik- och miljöcentralerna, landskapsförbunden, kommunerna och samkommunerna samt i fråga om stöd i samband med beskattning Skatteförvaltningen och Tullen.
Statligt stöd betraktas som selektivt då det bara riktar sig till en del företag, exempelvis ett visst företag eller en viss bransch. Vilken form det ekonomiska stödet har saknar betydelse. Ett statligt stöd kan vara till exempel bidrag, lån som är förmånligare än marknadspriset, garanti, kapitalinvestering eller kapitalisering som är förmånligare än marknadsvillkoren, skattefrihet, skattesänkning, skatteåterbäring, eller hyra eller försäljningspris lägre än marknadspriset på en fastighet eller ett markområde. Som statligt stöd betraktas däremot inte till exempel åtgärder som riktar sig till alla företag, såsom nedsättning av samfundsskattesatsen i beskattningen, eller användningen av offentliga medel i enlighet med marknadsvillkoren, till exempel lån eller kapitalinvestering med likadana villkor som privata kreditgivare eller investerare har.
Statens åtgärd anses snedvrida eller hota att snedvrida konkurrensen, om åtgärden kan medföra att mottagarens konkurrensställning förbättras jämfört med andra företag som mottagaren konkurrerar med. I praktiken anses konkurrensen bli snedvriden enligt artikel 107.1 i FEUF, om ett företag får ekonomisk fördel i en bransch som är öppen för konkurrens och i vilken det finns eller kunde finnas konkurrens. Det räcker att företaget med hjälp av stödet kan bibehålla en starkare konkurrensställning än det hade haft utan stöd. För att ett stöd ska kunna antas snedvrida konkurrensen, anses det vanligen räcka att stödet ger mottagaren en fördel genom att befria mottagaren från kostnader som denna annars skulle vara tvungen att svara för som en del av den ordinarie affärsverksamheten. Tröskeln för uppfyllandet av kriteriet om påverkan på handeln är låg. Utgångspunkten är att kriteriet uppfylls om stödmottagaren idkar ekonomisk verksamhet och fungerar på en marknad där det förekommer handel mellan medlemsstaterna. Redan då kan stödet exempelvis försvåra tillträdet till marknaden för aktörer som är etablerade i andra medlemsstater genom att upprätthålla eller öka det lokala utbudet. Definitionen av statligt stöd förutsätter heller inte att snedvridningen av konkurrensen eller påverkan på handeln är betydande eller väsentlig.
I FEUF definieras inte begreppet företag särskilt, utan begreppets innehåll har preciserats i rättspraxis genom begreppet ekonomisk verksamhet. Ekonomisk verksamhet är all verksamhet där varor och tjänster erbjuds på marknaden. Enligt Europeiska unionens domstols etablerade rättspraxis avses med företag varje enhet som bedriver ekonomisk verksamhet, oavsett enhetens juridiska form, finansieringssätt och vinstsyfte. Med tanke på reglerna om statligt stöd saknar det betydelse huruvida det är fråga om ett privat företag eller ett företag i offentlig ägo. Begreppen företag och ekonomisk verksamhet ska ges vid tolkning. Även icke-vinstdrivande enheter, såsom föreningar verksamma inom tredje sektorn, kan bedriva ekonomisk verksamhet. Klassificeringen av en enhet som ett företag hänför sig alltid till en viss verksamhet; en enhet som bedriver både ekonomisk och icke-ekonomisk verksamhet betraktas som företag endast i fråga om den ekonomiska verksamheten. Begreppet ekonomisk verksamhet utvecklas ständigt och bedömningen av huruvida en stödmottagare bedriver ekonomisk verksamhet ska alltid göras från fall till fall.
Statligt stöd i form av skatteåtgärd
Kommissionen har utfärdat ett tillkännagivande om begreppet statligt stöd (Kommissionens tillkännagivande om begreppet statligt stöd som avses i artikel 107.1 i fördraget om Europeiska unionens funktionssätt, 2016/C 262/01). Enligt tillkännagivandet ska åtgärder som avviker från det allmänna skattesystemet vid bedömningen av statligt stöd bedömas bland annat på grundval av åtgärdens materiella selektivitet. Den materiella selektiviteten vid åtgärder som lindrar de normala kostnaderna för företag bedöms genom en trestegsanalys. För det första måste referenssystemet identifieras. För det andra bör det fastställas om en viss åtgärd utgör ett undantag från det systemet. I princip är ett undantag från referenssystemet statligt stöd. Om en undantagsåtgärd dock kan motiveras av referenssystemets art och allmänna systematik, anses åtgärden inte selektiv. En undantagsåtgärd kan därvid grunda sig på exempelvis förebyggande av skatteflykt eller skattebedrägeri, särskilda redovisningskrav eller skatteneutralitet.
Skatteåtgärder som är tillgängliga för alla ekonomiska aktörer inom en medlemsstat är i princip allmänna åtgärder. Därvid är de på lika grunder tillgängliga för alla företag, och deras tillämpningsområde är inte begränsat. Med referenssystem avses en konsekvent uppsättning regler som på grundval av objektiva kriterier gäller för alla företag som omfattas av systemets tillämpningsområde. Vad gäller skatter grundar sig referenssystemets struktur på bland annat beskattningsunderlaget och skattesatserna. En åtgärd som avviker från referenssystemet är selektiv, om den gynnar vissa företag eller produktionen av vissa varor som befinner sig i en jämförbar rättslig och faktisk situation.
Kommissionens behörighet
Syftet med övervakningen av statligt stöd är att säkerställa att de myndigheter som beviljar stöd tillämpar rätt förfarande då de beviljar stödordningar och individuella stöd utanför stödordning samt att de säkerställer att kriterierna för att stödet ska vara godtagbart uppfylls. EU:s regler om statligt stöd hör till kommissionens behörighet. Kommissionen har exklusiv behörighet att avgöra huruvida ett stöd är förenligt med den inre marknaden.
I regel kan en stödåtgärd inte tas i bruk förrän kommissionen har godkänt stödsystemet. Det finns dock betydande undantag från skyldigheten att göra förhandsanmälan. Skyldighet att göra förhandsanmälan föreligger exempelvis inte då stödet beviljas som stöd av mindre betydelse, det vill säga som så kallat de minimis-stöd (kommissionens förordning (EU) nr 1407/2013), som stöd av mindre betydelse som beviljas företag som tillhandahåller tjänster av allmänt ekonomiskt intresse (kommissionens förordning (EU) nr 360/2012), eller som stöd enligt kommissionens beslut 2012/21/EU om tillämpningen av artikel 106.2 i FEUF på statligt stöd i form av ersättning för allmännyttiga tjänster som beviljas vissa företag som fått i uppdrag att tillhandahålla tjänster av allmänt ekonomiskt intresse (services of general economic interest, SGEI), det vill säga kommissionens så kallade SGEI-beslut.
Den myndighet som beviljar stödet är själv ansvarig för att bedöma huruvida åtgärden inbegriper stöd enligt EU:s regler om statligt stöd. Om det är fråga om statligt stöd, ska myndigheten innan stödet verkställs utreda huruvida det finns en grund för att stödet är godtagbart och vid behov iaktta det anmälningsförfarande som lämpar sig för åtgärden. I synnerhet när det gäller omfattande stödordningar och stora enskilda stöd ska myndigheten göra en förhandsanmälan om stödet till kommissionen. Om stödet beviljas från en lagstadgad stödordning, görs bedömningen av stödordningens överensstämmelse med reglerna om statligt stöd av det berörda ministeriet och detta beskrivs i regeringens proposition om stödordningen. Härvid sörjer det behöriga ministeriet även för att förfaranden enligt reglerna om statligt stöd iakttas och att behövliga anmälningar upprättas.
Om myndigheten för ekonomisk verksamhet beviljar stöd som uppfyller kraven i artikel 107.1 i FEUF och inte iakttar bestämmelserna om förfarande och godtagbarhet i reglerna om statligt stöd, är det statliga stödet i princip olagligt och det kan bli nödvändigt att av företaget återkräva stödet jämte ränta. Härvid återkrävs det beviljade stödet jämte ränta av de företag som fått stödet.
Statligt stöd för tjänster av allmänt ekonomiskt intresse (SGEI)
Stödet för tjänster av allmänt ekonomiskt intresse utgör en kompensation för den skyldighet att tillhandahålla offentliga tjänster som företaget fullgör. Sådant stöd är inte förbjudet statligt stöd. När det gäller tjänster av allmänt ekonomiskt intresse är det fråga om verksamhet som kan anses mycket viktig för medborgarna och som inte skulle tillhandahållas eller som skulle tillhandahållas annorlunda utan offentligt stöd. Stöd som med statsmedel betalas till ett företag för att fullgöra en i lag exakt föreskriven skyldighet att tillhandahålla en allmännyttig tjänst utgör inte förbjudet statligt stöd. Grunderna för hur stödet bestäms ska fastställas på förhand i lagstiftningen, och stödet får inte överskrida de kostnader som uppkommer i samband med fullgörandet av skyldigheten att tillhandahålla tjänsten.
Bestämmelser om villkoren för stöd som gäller det allmänna ekonomiska intresset finns i kommissionens beslut 2012/21/EU om tillämpningen av artikel 106.2 i fördraget om Europeiska unionens funktionssätt på statligt stöd i form av ersättning för allmännyttiga tjänster som beviljas vissa företag som fått i uppdrag att tillhandahålla tjänster av allmänt ekonomiskt intresse. Med företag avses i reglerna om statligt stöd alla enheter som bedriver ekonomisk verksamhet.
Stöd som gäller det allmänna ekonomiska intresset omfattas enligt kommissionens ovannämnda beslut av ett efteranmälningsförfarande på så sätt att de stöd som är i bruk i medlemsstaten rapporteras till kommissionen vartannat år i efterhand. Medlemsstaternas myndigheter har ett relativt stort handlingsutrymme i fråga om vilka tjänster de betraktar som tjänster av allmänt ekonomiskt intresse. Kommissionen och unionens domstolar övervakar dock att medlemsstaterna inte fastställer tjänster av allmänt ekonomiskt intresse uppenbart felaktigt. Som en del av övervakningen av reglerna om statligt stöd publicerar kommissionen på sin webbplats de rapporter som medlemsstaterna vartannat år lägger fram om de stöd för tjänster av allmänt ekonomiskt intresse som betalats under perioden i fråga.