6.1
Mervärdesskattelagen
13 a §. I paragrafen föreskrivs det om sådana skattskyldighetsgrupper som på ansökan av näringsidkarna ska behandlas som en enda näringsidkare. Enligt 2 mom. 2 punkten kan ett holdingföretag som avses i 1 kap. 15 § i kreditinstitutslagen eller en försäkringskoncerns modersammanslutning som avses i 3 kap. 1 § 2 mom. i bokföringsförordningen höra till en skattskyldighetsgrupp. Det föreslås att punkten ändras så att hänvisningen till en försäkringskoncerns modersammanslutning enligt det upphävda 2 mom. i 3 kap. 1 § i bokföringsförordningen stryks och att det i stället hänvisas till en sådan försäkringsholdingsammanslutning som avses i 1 kap. 8 § i försäkringsbolagslagen och i 1 kap. 6 b § i lagen om försäkringsföreningar.
Enligt 1 kap. 8 § i försäkringsbolagslagen avses med försäkringsholdingsammanslutning ett moderföretag vars huvudsakliga funktion är att förvärva och inneha andelar i dotterföretag som är försäkringsföretag eller försäkringsföretag i ett tredjeland och av vilka minst ett är ett försäkringsbolag enligt försäkringsbolagslagen. Som försäkringsholdingsammanslutning betraktas dock inte ett sådant konglomerats holdingsammanslutning som avses i lagen om tillsyn över finans- och försäkringskonglomerat (699/2004). Begreppen moderföretag, dotterföretag, försäkringsföretag och försäkringsföretag i tredjeland definieras i 26 kap. 1 § i försäkringsbolagslagen.
Med försäkringsholdingsammanslutning avses i 1 kap. 6 b § i lagen om försäkringsföreningar på motsvarande sätt ett moderföretag vars huvudsakliga funktion är att förvärva och inneha andelar i dotterföretag som är försäkringsföretag eller försäkringsföretag i tredjeland och av vilka minst ett är en försäkringsförening enligt lagen om försäkringsföreningar. Som försäkringsholdingsammanslutning betraktas dock inte ett konglomerats holdingsammanslutning som hör till tillämpningsområdet för lagen om tillsyn över finans- och försäkringskonglomerat. Enligt paragrafen avses med de företag som nämns i paragrafen moderföretag, dotterföretag, försäkringsföretag, utländska återförsäkringsföretag och försäkringsföretag i tredjeland enligt definitionerna i 12 a kap. 1 § i lagen om försäkringsföreningar. I lagen om försäkringsföreningar har 12 a kap. emellertid upphävts genom en lag om ändring av lagen om försäkringsföreningar (306/2015). I förarbetena till lagen (regeringens proposition till riksdagen med förslag till lagar om ändring av försäkringsbolagslagen och vissa lagar som har samband med den, RP 344/2014 rd) föreslogs det att kapitlet upphävs som obehövligt, eftersom försäkringsbolagslagens bestämmelser, speciellt i fråga om grupptillsyn i 26 kap., i fortsättningen ska tillämpas på försäkringsföreningar om de hör till en sådan grupp som avses ovan.
Enligt 26 kap. 1 § 1 mom. 1 punkten i försäkringsbolagslagen avses med moderföretag ett företag som i enlighet med 1 kap. 5 § i bokföringslagen har bestämmande inflytande över ett annat företag samt ett företag som Finansinspektionen anser utöva faktiskt bestämmande inflytande över ett annat företag. Enligt 2 punkten i momentet avses med dotterföretag ett företag över vilket ett moderföretag i enlighet med 1 kap. 5 § i bokföringslagen har bestämmande inflytande och ett företag över vilket Finansinspektionen anser att ett moderföretag har ett faktiskt bestämmande inflytande. Enligt 7 punkten i momentet avses med försäkringsföretag ett försäkringsbolag, dock inte ett arbetspensionsförsäkringsbolag som avses i lagen om arbetspensionsförsäkringsbolag, samt en motsvarande utländsk försäkringsgivare vars hemort är i en EES-stat. Arbetspensionsförsäkringsbolag har i praktiken inte holdingföretag, och de är inte reglerade i försäkringslagstiftningen. Med ett försäkringsföretag i tredjeland avses enligt momentets 8 punkt ett utländskt företag som bedriver direkt försäkring eller återförsäkring och vars hemort inte är i en EES-stat. Enligt 1 kap. 1 § 1 mom. i lagen tillämpas lagen på försäkringsaktiebolag och ömsesidiga försäkringsbolag som är registrerade enligt finsk lag (försäkringsbolag). Ett försäkringsbolag kan enligt 2 mom. vara ett privat försäkringsaktiebolag eller privat ömsesidigt försäkringsbolag eller ett publikt försäkringsaktiebolag eller publikt ömsesidigt försäkringsbolag. Försäkringsverksamhet får enligt 1 kap. 13 § bedrivas endast av försäkringsbolag som har koncession för verksamheten. Försäkringsbolag som har beviljats koncession antecknas enligt 2 kap. 9 § i koncessionsregistret.
I den bestämmelse i bokföringsförordningen som har upphävts avses med en försäkringskoncerns moderföretag en sammanslutning vars huvudsakliga avsikt är att äga aktier och andelar i andra sammanslutningar och vars dotterföretag i koncernen är enbart eller delvis försäkringsbolag, så att koncernen huvudsakligen bedriver försäkringsverksamhet. I en promemoria som gäller bokföringsförordningen (466/1995) har det i fråga om utövandet av försäkringsverksamhet konstaterats att avgörande betydelse inte ska tillmätas enbart det relativa antalet dotterbolag som holdingföretaget äger, utan det faktum om det är fråga om en koncern som verkligen bedriver försäkringsverksamhet. Vid bedömningen ska enligt promemorian bl.a. den faktiska affärsverksamhetens omfattning samt det kapital som finansieringen av den förutsätter beaktas.
Det finns inget motsvarande villkor i försäkringsbolagslagen och lagen om försäkringsföreningar, men enligt dessa lagar ska modersammanslutningens huvudsakliga funktion vara att förvärva och inneha andelar i dotterföretag som är företag inom försäkringsbranschen, dvs. försäkringsbolag, dock inte ett arbetspensionsförsäkringsbolag enligt lagen om arbetspensionsförsäkringsbolag, eller motsvarande försäkringsgivare i en EES-stat, eller försäkringsföretag i ett tredjeland, och av vilka minst ett är ett försäkringsbolag enligt försäkringsbolagslagen eller en försäkringsförening enligt lagen om försäkringsföreningar.
I 1 kap. 5 b § i den upphävda lagen om försäkringsbolag (1062/1979), som föregick försäkringsbolagslagen, fanns det en definition av försäkringsholdingsammanslutning som till innehållet motsvarade 1 kap. 8 § i den gällande försäkringsbolagslagen, med undantag för en hänvisningsbestämmelse som gällde utländska återförsäkringsföretag och som konstaterades vara obehövlig i samband med att den gällande försäkringsbolagslagen stiftades. I förarbetena till den aktuella paragrafen i den upphävda lagen (regeringens proposition till Riksdagen med förslag till lagar om ändring av lagen om försäkringsbolag och av vissa lagar som har samband med den, RP 32/2000 rd) konstateras det att frågan om när ett moderföretags huvudsakliga funktion är att förvärva och inneha ovannämnda försäkringsföretag avgörs från fall till fall i enlighet med koncernverksamhetens faktiska natur. Enligt förarbetena fästs vid bedömningen uppmärksamheten t.ex. vid hur stor del av den totala omsättningen i företagen inom koncernen som kommer från försäkringsverksamhet, och moderföretaget ska betraktas som en försäkringsholdingsammanslutning om mer än hälften av koncernens totala omsättning kommer från försäkringsverksamhet, även om majoriteten av dotterföretagen är andra företag än ovannämnda försäkringsföretag.
Den definition av försäkringsholdingsammanslutning som fanns i den upphävda lagen om försäkringsbolag ändrades genom en lag om ändring av lagen om försäkringsbolag (49/2002), så att ett konglomerats holdingsammanslutningar som hör till tillämpningsområdet för lagen om tillsyn över finans- och försäkringskonglomerat inte omfattas av definitionen. I förarbetena till lagen (regeringens proposition till Riksdagen med förslag till lag om tillsyn över finans- och försäkringskonglomerat och till lagar om ändring av vissa lagar som har samband med dem, RP 165/2001 rd) konstateras det att, genom att ett dylikt konglomerats holdingsammanslutning står utanför lagen, inskränks den nuvarande definitionen av försäkringsholdingsammanslutning så att, i koncerner som består av kreditinstitut och försäkringsbolag, endast moderföretag i konglomerat som till över 90 procent bedriver försäkringsverksamhet uppfyller kriterierna för holdingsammanslutning enligt lagen om försäkringsbolag. Genom en lag om ändring av lagen om försäkringsföreningar (709/2004) ändrades den definition av försäkringsholdingsammanslutning som fanns i lagen om försäkringsföreningar så att den motsvarade definitionen i lagen om försäkringsbolag.
Såsom ovan konstaterades, omfattar begreppet försäkringsholdingsammanslutning enligt försäkringsbolagslagen och lagen om försäkringsföreningar inte ett konglomerats holdingsammanslutning enligt lagen om tillsyn över finans- och försäkringskonglomerat. Enligt 1 kap. 2 § 12 punkten i lagen om tillsyn över finans- och försäkringskonglomerat avses med konglomerats holdingsammanslutningar andra än reglerade moderföretag i en företagsgrupp som bildar ett finans- och försäkringskonglomerat enligt 3 § 1 mom. i den lagen. Enligt förarbetena till lagen (regeringens proposition till Riksdagen med förslag till lag om tillsyn över finans- och försäkringskonglomerat och till lagar om ändring av vissa lagar som har samband med den, RP 69/2004 rd) avses med konglomerats holdingsammanslutningar andra än reglerade moderföretag i en företagsgrupp som bildar ett finans- och försäkringskonglomerat enligt 3 § 1 mom. i förslaget i propositionen. Enligt motiveringen motsvarar definitionen artikel 2.15 i direktivet om extra tillsyn över företag i ett finansiellt konglomerat. Definitionen av konglomerats holdingsammanslutningar motsvarar den definition av blandat finansiellt holdingföretag som finns i EU:s tillsynsförordning och som det hänvisas till i definitionen av holdingföretag i kreditinstitutslagen. Detta betyder att 13 a § i mervärdesskattelagen för närvarande omfattar även dessa konglomerats holdingsammanslutningar.
Det föreslås att det till 2 mom. 2 punkten även fogas en hänvisning till ett holdingföretag enligt 1 kap. 20 § i lagen om investeringstjänster. Värdepappersföretag omfattades tidigare till viss del av EU:s tillsynsförordning. Kapitaltäckningsreglerna för värdepappersföretag separerades emellertid genom antagandet av EU:s förordning om tillsynskrav för värdepappersföretag och genom en samtidig ändring av EU:s tillsynsförordning. Enligt skälen i EU:s förordning om tillsynskrav för värdepappersföretag undantogs värdepappersföretagen i huvudsak från tillämpningsområdet för EU:s tillsynsförordning i syfte att undvika överlappningar mellan dessa tillsynsordningar. Enligt skälen infördes den särskilda tillsynsordningen för värdepappersföretag eftersom de risker som de flesta värdepappersföretag är exponerade för och utgör i det finansiella systemet skiljer sig i hög grad från de risker som kreditinstitut är exponerade för och utgör. Numera är det bara sådana värdepappersföretag som är viktiga med tanke på det finansiella systemet som omfattas av EU:s tillsynsförordning. Såsom konstaterades i avsnitt 2.1.3 är sådana finansiella holdingföretag som avses i EU:s tillsynsförordning numera enbart finansiella institut vars dotterföretag omfattar minst ett företag som är auktoriserat som kreditinstitut. Efter att lagen om ändring av lagen om investeringstjänster trädde i kraft innehåller definitionen av holdingföretag i lagen om investeringstjänster inte längre någon hänvisning till sådana finansiella holdingföretag som avses i EU:s tillsynsförordning och som det hänvisas till i den definition av holdingföretag som finns i kreditinstitutslagen. Bestämmelserna kommer framöver att omfatta alla sådana holdingföretag som avses i lagen om investeringstjänster.
I lagen om investeringstjänster avses med holdingföretag för närvarande sådana värdepappersinriktade holdingföretag som avses i artikel 4.1.23 i EU:s förordning om tillsynskrav för värdepappersföretag och sådana blandade finansiella holdingföretag som avses i artikel 4.1.21 i EU:s tillsynsförordning och av vars dotterföretag åtminstone ett är ett värdepappersföretag. Finansinspektionen ska, efter att ha fått kännedom om att ett annat företag än ett kreditinstitut eller ett värdepappersföretag har blivit moderföretag för ett värdepappersföretag, utan dröjsmål besluta om huruvida företaget ska betraktas som ett holdingföretag enligt 1 mom.
Enligt artikel 4.1.23 i EU:s förordning om tillsynskrav för värdepappersföretag avses med ett värdepappersinriktat holdingföretag ett finansiellt institut vars dotterföretag uteslutande eller huvudsakligen är värdepappersföretag eller finansiella institut, där minst ett av dotterföretagen är ett värdepappersföretag, och som inte är ett finansiellt holdingföretag enligt definitionen i artikel 4.1.20 i EU:s tillsynsförordning.
Enligt artikel 4.1.14 i EU:s förordning om tillsynskrav för värdepappersföretag avses med finansiellt institut ett företag som inte är ett kreditinstitut eller ett värdepappersföretag, och som inte är ett renodlat industriellt holdingföretag, vars huvudsakliga verksamhet består i att förvärva aktier eller andelar eller att bedriva en eller flera av de verksamheter som anges i punkterna 2–12 och 15 i bilaga I till kreditinstitutsdirektivet, inbegripet finansiella holdingföretag, blandade finansiella holdingföretag, värdepappersinriktade holdingföretag, betalningsinstitut i den mening som avses i direktiv (EU) 2015/2366 och kapitalförvaltningsbolag, men inte försäkringsholdingföretag eller försäkringsholdingföretag med blandad verksamhet enligt definitionen i artikel 212.1 g i direktiv 2009/138/EG.
Med värdepappersföretag avses enligt artikel 4.1.22 i EU:s förordning om tillsynskrav för värdepappersföretag ett värdepappersföretag enligt definitionen i artikel 4.1.1 i direktivet om marknader för finansiella instrument. Enligt direktivet i fråga avses med värdepappersföretag en juridisk person vars regelmässiga verksamhet eller rörelse består i att yrkesmässigt tillhandahålla en eller flera investeringstjänster till tredjepart och/eller att utföra en eller flera investeringsverksamheter. Medlemsstaterna får på vissa villkor inbegripa företag som inte är juridiska personer i definitionen av värdepappersföretag. Med investeringstjänster och investeringsverksamhet avses enligt artikel 4.1.2 i direktivet om marknader för finansiella instrument någon av de tjänster och de verksamheter som anges i avsnitt A i bilaga I i fråga om de instrument som anges i avsnitt C i bilaga I. Enligt avsnitt A i bilaga I är investeringstjänster och investeringsverksamhet 1) mottagande och vidarebefordran av order beträffande ett eller flera finansiella instrument, 2) utförande av order på kunders uppdrag, 3) handel för egen räkning, 4) portföljförvaltning, 5) investeringsrådgivning, 6) garantiverksamhet för finansiella instrument och/eller placering av finansiella instrument på grundval av ett fast åtagande, 7) placering av finansiella instrument utan fast åtagande, 8) drift av en MTF-plattform och 9) drift av en OTF-plattform.
Värdepappersinriktade holdingföretag är för det första vissa moderbolag till värdepappersföretag, vilka tidigare betraktades som sådana finansiella holdingföretag som avses i EU:s tillsynsförordning och som därför redan tidigare hörde till sådana holdingföretag som avses i 13 a §. Såsom konstaterat i den allmänna motiveringen, kan värdepappersinriktade holdingföretag även vara sådana moderbolag till värdepappersföretag som före de ändringar som gjordes i kapitaltäckningsreglerna inte skulle ha varit sådana finansiella holdingföretag som avses i EU:s tillsynsförordning. Vissa värdepappersföretag omfattades inte heller tidigare av EU:s tillsynsförordning, så deras moderbolag uppfyllde inte heller definitionen på finansiella holdingföretag enligt EU:s tillsynsförordning. EU:s förordning om tillsynskrav för värdepappersföretag gäller mera allmänt alla värdepappersföretag, med undantag för sådana företag som ännu omfattas av EU:s tillsynsförordning, vilket betyder att flera moderbolag till värdepappersföretag än tidigare är sådana holdingföretag som avses i lagen om investeringstjänster.
19 a §. Det föreslås att formuleringen i 4 mom. 6 punkten ändras så att uttrycket unionen ersätts med uttrycket gemenskapen, som definieras i 1 a § 2 mom. Ändringen motsvarar de ändringar som föreslås i 63 e § 1 och 2 mom.
26 e §. Det föreslås att paragrafens formulering ändras så att uttrycket unionen ersätts med uttrycket gemenskapen, som definieras i 1 a § 2 mom.
63 e §. Det föreslås att 1 och 2 mom. ändras så att uttrycket unionen ersätts med uttrycket gemenskapen, som definieras i 1 a § 2 mom.
69 h §. Det föreslås att 2 mom. 10 punkten ändras så att uttrycket unionen ersätts med uttrycket gemenskapen, som definieras i 1 a § 2 mom.
70 §. Det föreslås att formuleringen i 3 mom. ändras så att uttrycket unionen ersätts med uttrycket gemenskapen, som definieras i 1 a § 2 mom. Ändringen motsvarar de ändringar som föreslås i 63 e § 1 och 2 mom.
72 b §. Det föreslås att formuleringen i 6 mom. ändras så att uttrycket unionen ersätts med uttrycket gemenskapen, som definieras i 1 a § 2 mom. Ändringen motsvarar de ändringar som föreslås i 63 e § 1 och 2 mom.
73 f §. I paragrafen föreskrivs det om en särskild situation som gäller grunden för beskattning av vouchrar. De felaktiga hänvisningar som finns i paragrafen rättas till. Den hänvisning till 18 c § som finns i 1 och 2 mom. ändras så att den gäller 18 e § och den hänvisning till 18 d § som finns i 2 mom. ändras så att den gäller 18 f §.
94 §. I paragrafen föreskrivs det om skattefrihet för importerade varor. I 1 mom. 23 punkten föreskrivs det om skattefrihet för varor som importeras av sådana internationella organisationer som avses i 129 b §. Enligt bestämmelsen är importen av varor skattefri under de förutsättningar och med de begränsningar som har fastställts i avtalet om grundande av organisationen eller i värdlandsöverenskommelsen och under förutsättning att grunden för den skatt som ska betalas på importen ökad med mervärdesskattens andel är minst 170 euro. Det föreslås att punkten ändras så att, om det i avtalet om grundande av organisationen eller i värdlandsöverenskommelsen har fastställts att gränsvärdet för det minsta förvärv som berättigar till återbäring ska vara något annat belopp än 170 euro, tillämpas det gränsvärde som har fastställts på detta sätt. Ändringen motsvarar den ändring som föreslås i 129 b § 2 mom.
129 b §. I paragrafen föreskrivs det om rätten för andra internationella organisationer än Europeiska unionen som är verksamma i Finland att återbära den skatt som ingår i förvärvet av varor och tjänster som köpts i Finland. Bestämmelsen motsvarar led b i det första stycket i artikel 151.1 i mervärdesskattedirektivet. Enligt det andra stycket i artikel 151.1 ska undantagen enligt artikeln gälla inom de gränser som fastställs av värdmedlemsstaten. Enligt paragrafens 2 mom. är förutsättningen för återbäring att varans eller tjänstens inköpspris är minst 170 euro. Enligt motiven i en regeringsproposition om denna sak (RP 162/2010 rd) finns det i avtalen om grundande av internationella organisationer eller i värdlandsöverenskommelserna i regel bestämmelser om att skattefriheten endast gäller anskaffningar av större värde. I så fall tillämpas den gräns på 170 euro som anges i den gällande lagen. Efter att bestämmelsen hade trätt i kraft bestämdes det i EU-rätten att en organisation som ska inrättas i enlighet med rådets förordning (EG) nr 723/2009 av den 25 juni 2009 om gemenskapens rättsliga ram för ett konsortium för europeisk forskningsinfrastruktur (Eric-konsortium) på vissa villkor kan betraktas som en sådan internationell organisation som avses i artikel 151.1 första stycket b i mervärdesskattedirektivet. Bestämmelsen finns i artikel 50 i rådets genomförandeförordning (EU) nr 282/2011 av den 15 mars 2011 om fastställande av tillämpningsföreskrifter för direktiv 2006/112/EG om ett gemensamt system för mervärdesskatt. I avtalen om inrättande av Eric-konsortier har det minsta beloppet av ett förvärv som berättigar till återbäring fastställts till värden som är högre än 170 euro. Därför föreslås det att 2 mom. ändras så att, om det i avtalet om grundande av organisationen eller i värdlandsöverenskommelsen har fastställts att gränsvärdet ska vara något annat belopp än 170 euro, tillämpas det gränsvärde som har fastställts.
130 §. Paragrafen innehåller bestämmelser om välfärdsområdenas och kommunernas rätt till återbäring. Till 3 mom. fogas ett informativt konstaterande att bestämmelser om påföljd för försummelse av anmälningsskyldigheten enligt paragrafen finns i 39 § i lagen om beskattningsförfarandet beträffande skatter som betalas på eget initiativ.
I det lagförslag som gäller lagen om beskattningsförfarandet beträffande skatter som betalas på eget initiativ föreslås det att 39 § 1 mom. 1 punkten ändras så att det i punkten hänvisas till 130 § 3 mom. i mervärdesskattelagen i stället för till paragrafens 4 mom.
130 a §. Paragrafen innehåller bestämmelser om välfärdsområdenas och kommunernas rätt till kalkylerad återbäring. Till 6 mom. fogas ett informativt konstaterande att bestämmelser om påföljd för försummelse av anmälningsskyldigheten enligt momentet finns i 39 § i lagen om beskattningsförfarandet beträffande skatter som betalas på eget initiativ.
I det lagförslag som gäller lagen om beskattningsförfarandet beträffande skatter som betalas på eget initiativ föreslås det att 39 § 1 mom. 1 punkten ändras så att det i punkten hänvisas till 130 a § 6 mom. i mervärdesskattelagen i stället för till paragrafens 5 mom.
133 f §. I paragrafen föreskrivs det om inledningsanmälan i anslutning till användningen av den särskilda ordningen för tjänsteförsäljare som inte är etablerade inom gemenskapen. Till 1 mom. fogas ett informativt konstaterande att bestämmelser om påföljd för försummelse av den anmälningsskyldighet som föreskrivs i momentet och i beslut av Skatteförvaltningen som meddelats med stöd av 134 a § 2 mom. finns i 39 § i lagen om beskattningsförfarandet beträffande skatter som betalas på eget initiativ.
I det lagförslag som gäller lagen om beskattningsförfarandet beträffande skatter som betalas på eget initiativ föreslås det att 39 § 1 mom. 2 punkten ändras så att det i punkten inte hänvisas till 133 f § i mervärdesskattelagen, utan till paragrafens 1 mom.
133 m §. I paragrafen föreskrivs det om inledningsanmälan i anlutning till användningen av den särskilda ordningen för gemenskapsintern distansförsäljning av varor, vissa varor som sålts genom användning av elektroniska gränssnitt och tjänster som säljs av skattskyldiga som är etablerade inom gemenskapen. Till 1 mom. fogas ett informativt konstaterande att bestämmelser om påföljd för försummelse av den anmälningsskyldighet som föreskrivs i momentet och i beslut av Skatteförvaltningen som meddelats med stöd av 134 a § 2 mom. finns i 39 § i lagen om beskattningsförfarandet beträffande skatter som betalas på eget initiativ.
I det lagförslag som gäller lagen om beskattningsförfarandet beträffande skatter som betalas på eget initiativ föreslås det att 39 § 1 mom. 2 punkten ändras så att det i punkten inte hänvisas till 133 m § i mervärdesskattelagen, utan till paragrafens 1 mom.
133 t §. I paragrafen föreskrivs det om inledningsanmälan i anslutning till användningen av den särskilda ordningen för distansförsäljning av varor som importeras. Bestämmelsen trädde i kraft genom en lag om ändring av mervärdesskattelagen (387/2021). I det lagförslag som gäller lagen om beskattningsförfarandet beträffande skatter som betalas på eget initiativ föreslås det att det till 1 mom. 2 punkten i lagens 39 § om försummelseavgift fogas en hänvisning till även 133 t § 1 mom. i mervärdesskattelagen. Till 1 mom. fogas ett informativt konstaterande att bestämmelser om påföljd för försummelse av den anmälningsskyldighet som föreskrivs i momentet och i beslut av Skatteförvaltningen som meddelats med stöd av 134 a § 2 mom. finns i 39 § i lagen om beskattningsförfarandet beträffande skatter som betalas på eget initiativ.
134 a §. I 1 mom. föreskrivs det om anmälan om att användningen av de särskilda ordningarna ändras eller upphör och i 2 mom. finns det ett bemyndigande enligt vilket Skatteförvaltningen får meddela närmare föreskrifter om de uppgifter som ska lämnas i anmälan om att verksamheten inleds samt om sättet att lämna inledningsanmälan och de uppgifter som avses i 1 mom. Det föreslås ett nytt 3 mom. i paragrafen, i vilket det tas med ett informativt konstaterande att bestämmelser om påföljd för försummelse av den anmälningsskyldighet som föreskrivs i 1 mom. och i beslut av Skatteförvaltningen som meddelats med stöd av 2 mom. finns i 39 § i lagen om beskattningsförfarandet beträffande skatter som betalas på eget initiativ.
I det lagförslag som gäller lagen om beskattningsförfarandet beträffande skatter som betalas på eget initiativ föreslås det att 39 § 1 mom. 2 punkten ändras så att det i punkten, i stället för att hänvisas till den anmälningsskyldighet rörande registrering som föreskrivs i 134 a § i mervärdesskattelagen, hänvisas till den anmälningsskyldighet rörande registrering som föreskrivs i paragrafens 1 mom. och i beslut som har meddelats med stöd av paragrafens 2 mom.
134 e §. I paragrafen föreskrivs det om bokföringsskyldighet och skyldighet att lämna och att förvara uppgifter för en skattskyldig som använder någon av de särskilda ordningarna när det gäller affärstransaktioner inom ramen för den särskilda ordningen. Det föreslås ett nytt 4 mom. i paragrafen, i vilket det tas in en informativ hänvisning till 39 § om försummelseavgift i lagen om beskattningsförfarandet beträffande skatter som betalas på eget initiativ.
I det lagförslag som gäller lagen om beskattningsförfarandet beträffande skatter som betalas på eget initiativ föreslås det att 39 § 1 mom. 4 punkten ändras så att det i punkten, i stället för att hänvisas till den bokföringsskyldighet som föreskrivs i 134 e § i mervärdesskattelagen, hänvisas till den bokföringsskyldighet som föreskrivs i den paragrafens 1 mom., den skyldighet att lämna uppgifter som föreskrivs i paragrafens 2 mom. och i beslut som meddelats med stöd av det momentet samt den bevaringsskyldighet som föreskrivs i paragrafens 3 mom.
134 q §. I paragrafen föreskrivs det om rättelse av fel i en skattedeklaration som lämnas inom ramen för någon av de särskilda ordningar som avses i 133 h, 133 o och 133 w § i mervärdesskattelagen. Enligt 1 mom. ska ett fel i en skattedeklaration rättas i en skattedeklaration som lämnas för någon av de följande skatteperioderna. Följaktligen deklareras skatt som har betalats till ett för stort eller för litet belopp i skattedeklarationen för en senare skatteperiod.
Det föreslås att 1 mom. ändras så att det motsvarar den enhetliga tolkningen inom EU, enligt vilken ett fel i en skattedeklaration som lämnas inom ramen för de särskilda ordningarna för mervärdesskatt även kan rättas i en skattedeklaration som lämnas för en tidigare skatteperiod, om den deklarationen lämnas sent och först efter att skattedeklarationen för den skatteperiod som ska rättas har lämnats. Ändringen gäller alltså situationer där en skattskyldig inte har lämnat in skattedeklarationen för en tidigare skatteperiod och där den skattskyldige i samband med lämnandet av denna skattedeklaration har behov av att rätta skattedeklarationer som har lämnats för senare skatteperioder. Som exempel: en skattskyldig har inte lämnat en Q1-deklaration före förfallodagen. Den skattskyldige lämnar Q2-deklarationen inom utsatt tid. Efter detta lämnar den skattskyldige Q1-deklarationen och meddelar i den även uppgifter om rättelse av Q2-skatteperioden.
161 §. Paragrafen innehåller bestämmelser om etableringsanmälan. Det föreslås ett nytt 4 mom. i paragrafen, i vilket det tas in ett informativt konstaterande att bestämmelser om påföljd för försummelse av anmälningsskyldigheten enligt paragrafen finns i 39 § i lagen om beskattningsförfarandet beträffande skatter som betalas på eget initiativ.
162 §. Paragrafen innehåller bestämmelser om sammandragsdeklaration. Den felaktiga hänvisning som finns i paragrafen rättas till. Den hänvisning till 63 g § som finns i paragrafens 1 mom. 3 punkt ändras så att den gäller 63 h §.
209 b §. Paragrafen innehåller bestämmelser om skyldigheten att ge köparen en faktura. Det föreslås ett nytt 6 mom. i paragrafen, i vilket det tas in ett informativt konstaterande att bestämmelser om påföljd för försummelse av skyldigheten att ge faktura finns i 39 § i lagen om beskattningsförfarandet beträffande skatter som betalas på eget initiativ.
209 e §. Paragrafen innehåller krav på vad som ska anges i en faktura. Det föreslås ett nytt 7 mom. i paragrafen, i vilket det tas in ett informativt konstaterande att bestämmelser om påföljd för försummelse av skyldigheten att ange uppgifter i fakturor finns i 39 § i lagen om beskattningsförfarandet beträffande skatter som betalas på eget initiativ.
209 o §. I paragrafen föreskrivs det om var fakturor ska förvaras. Enligt 1 mom. ska sådana fakturor som avses i 209 n § förvaras i Finland. Enligt 2 mom. kan fakturorna dock förvaras i en annan medlemsstat, om lagringen har skett elektroniskt så att en fullständig datorförbindelse i realtid till uppgifterna är säkerställd, eller om näringsidkaren är utlänning och saknar fast driftställe i Finland. Enligt 3 mom. får fakturor på de villkor som föreskrivs i 2 kap. 9 § 1 och 2 mom. i bokföringslagen dock förvaras på något annat ställe än vad som anges i 1 och 2 mom. Det som föreskrivs i 3 mom. gäller i tillämpliga delar även andra än dem som är bokföringsskyldiga enligt bokföringslagen.
Det föreslås att paragrafen ändras så att sådana fakturor som avses i 209 n § i mervärdesskattelagen ska förvaras omsorgsfullt så att skattemyndigheterna utan ogrundat dröjsmål kan granska dem i Finland. Fakturor som lagras elektroniskt utomlands ska dessutom vara fullständigt tillgängliga i realtid genom en datorförbindelse.
Bedömningen av dröjsmål görs från fall till fall. Vid bedömningen kan man beakta exempelvis det att material som hör till den pågående räkenskapsperioden ofta är åtkomligt i realtid eller nästan i realtid, medan åtkomsten till material som har arkiverats i form av handlingar i pappersform kan ta några dagar.
De föreslagna bestämmelserna överensstämmer med artikel 245 i mervärdesskattedirektivet.
Eftersom 209 p § innehåller en hänvisning till 209 o § gäller ändringen även andra verifikationer som bokföringen av de affärshändelser som påverkar beloppet av den skatt som ska betalas eller dras av baserar sig på, verifikationer och uppgifter med hjälp av vilka näringsidkaren uppfyller skyldigheten enligt 209 g § 1 mom. att säkerställa att en fakturas ursprung är äkta och att innehållet i fakturan hålls oförändrat samt övrigt anteckningsmaterial, om den skattskyldige inte är bokföringsskyldig enligt bokföringslagen.
6.3
Lagen om beskattningsförfarandet beträffande skatter som betalas på eget initiativ
24 §.Skattegranskning. I paragrafen föreskrivs det om den skattskyldiges skyldighet att för granskning visa upp sin bokföring och annat material som hör till verksamheten. Enligt 1 mom. ska den skattskyldige på uppmaning av Skatteförvaltningen för granskning i Finland visa upp sin bokföring och sina anteckningar samt allt det material och all den egendom som hör till verksamheten och annat material och annan egendom som kan behövas för den skattskyldiges beskattning eller vid behandlingen av ändringssökande som gäller den skattskyldiges beskattning. I 2 mom. föreskrivs det att, trots bestämmelserna i 1 mom., räcker det i fråga om verifikationer och annat material som gäller mervärdesskatt och som lagras elektroniskt utomlands i enlighet med 209 n–209 q § i mervärdesskattelagen att uppgifterna är fullständigt tillgängliga i realtid genom en datorförbindelse och att en utskrift kan fås av dem i läsbar form. På uppmaning av en myndighet ska en kopia av den tekniska upptagningen dessutom framställas för den person som utför granskningen, om detta behövs för att genomföra granskningen.
Enligt lagförslaget föreslås det att 209 o § i mervärdesskattelagen ändras i överensstämmelse med ändringen av bokföringslagen så att det är tillåtet att förvara verifikationer utomlands. Enligt 209 o § i mervärdesskattelagen krävs det endast att verifikationerna förvaras omsorgsfullt så att skattemyndigheterna utan ogrundat dröjsmål kan granska dem i Finland och att verifikationer som lagras elektroniskt utomlands är fullständigt tillgängliga i realtid genom en datorförbindelse. Av denna anledning slopas den hänvisning till mervärdesskattelagens 209 n–209 q § som finns i 2 mom. som onödig. Dessutom ändras formuleringen i momentet.
26 §.Den skattskyldiges bokföring. I paragrafen föreskrivs det att den skattskyldige ska lägga upp bokföringen för beskattningen och att en betalare är skyldig att ha lönebokföring. Det föreslås ett nytt 5 mom. i paragrafen, i vilket det tas in en informativ hänvisning till 39 § om försummelseavgift.
I lagförslaget föreslås det att 39 § 1 mom. 4 punkten ändras så att det i punkten hänvisas till både den bokföringsskyldighet som föreskrivs i 26 § och till den bokföringsskyldighet som föreskrivs i en förordning som har utfärdats med stöd av paragrafens 4 mom.
27 §.Anteckningsskyldighet. I paragrafen föreskrivs det om anteckningsskyldighet för sådana skattskyldiga som inte är bokföringsskyldiga. Det föreslås ett nytt 5 mom. i paragrafen, i vilket det tas in en informativ hänvisning till 39 § om försummelseavgift.
I lagförslaget föreslås det att 39 § 1 mom. 4 punkten ändras så att det i punkten hänvisas till både den anteckningsskyldighet som föreskrivs i 27 § och till den anteckningsskyldighet som föreskrivs i beslut som har meddelats med stöd av paragrafens 4 mom.
39 §.Försummelseavgift. I paragrafen föreskrivs det om avgift för försummelse av skatter som ska betalas på eget initiativ. Enligt 1 mom. ålägger Skatteförvaltningen den skattskyldige, eller i vissa situationer den uppgifts- eller anmälningsskyldige, att betala högst 5 000 euro i försummelseavgift, om denne trots Skatteförvaltningens uppmaning underlåter att fullgöra de skyldigheter som anges i 1 mom.
I 1 punkten hänvisas det till den anmälningsskyldighet för välfärdsområden och kommuner som föreskrivs i 130 och 130 a § i mervärdesskattelagen. De felaktiga hänvisningar som finns i punkten rättas till. Det föreslås att det i punkten hänvisas till mervärdesskattelagens 130 § 3 mom., i stället för till paragrafens 4 mom., samt till 130 a § 6 mom., i stället för till paragrafens 5 mom. Ändringarna beror på de ändringar av 130 och 130 a § som har gjorts genom en lag om ändring av mervärdesskattelagen (623/2021) och som träder i kraft den 1 januari 2023.
I 2 punkten hänvisas det till den anmälningsskyldighet rörande registrering som föreskrivs i 133 f, 133 m och 134 a § samt 161 § 1 och 2 mom. i mervärdesskattelagen, 31 § i lagen om förskottsuppbörd och 31 § i punktskattelagen. Det föreslås att punkten ändras så att det i stället för att hänvisas till 133 f § hänvisas till endast paragrafens 1 mom., och att det i stället för att hänvisas till 133 m § hänvisas till endast paragrafens 1 mom., eftersom det i bägge paragrafernas 2 mom. föreskrivs om de bestämmelser som ska följas i andra medlemsstater. I stället för till 134 a § i mervärdesskattelagen hänvisas det i punkten till den anmälningsskyldighet som föreskrivs i den paragrafens 1 mom. och i beslut av Skatteförvaltningen som har meddelats med stöd av den paragrafens 2 mom. Genom ändringarna preciseras det faktiska området för det beteende som sanktioneras genom försummelseavgifter. Vidare fogas det till punkten en hänvisning till 133 t § 1 mom. i mervärdesskattelagen, där det föreskrivs om anmälningsskyldighet rörande registrering vad gäller den särskilda ordningen för distansförsäljning av varor som importeras.
I 4 punkten hänvisas det till den bokföringsskyldighet och anteckningsskyldighet rörande beskattningen som föreskrivs i 134 e § i mervärdesskattelagen och i 26 och 27 § i lagen om beskattningsförfarandet beträffande skatter som betalas på eget initiativ. Punkten ändras i fråga om tre hänvisningar. I punkten hänvisas det, i stället för till bokföringsskyldighet enligt 134 e § i mervärdesskattelagen, till bokföringsskyldighet enligt 1 mom. i den paragrafen, till den skyldighet att lämna uppgifter som föreskrivs i den paragrafens 2 mom. och i beslut som meddelats med stöd av det momentet samt till den bevaringsskyldighet som föreskrivs i den paragrafens 3 mom. I punkten hänvisas det till den bokföringsskyldighet som föreskrivs i 26 § samt till den bokföringsskyldighet som föreskrivs i en förordning som har utfärdats med stöd av den paragrafens 4 mom. I punkten hänvisas det till den anteckningsskyldighet som föreskrivs i 27 § samt till den anteckningsskyldighet som föreskrivs i beslut som har meddelats med stöd av den paragrafens 4 mom. Genom ändringarna preciseras det faktiska området för det beteende som sanktioneras genom försummelseavgifter.
Den hänvisning till 209 f § i mervärdesskattelagen som finns i momentets 5 punkt slopas eftersom det i den paragrafen endast föreskrivs om lindringar av de krav på vad som ska anges i en faktura som ställs i 209 e § i mervärdesskattelagen.