Senast publicerat 21-10-2022 14:33

Regeringens proposition RP 227/2022 rd Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av lagen om höjda avskrivningar på maskiner, inventarier och andra därmed jämförbara lösa anläggningstillgångar skatteåren 2020–2023 samt lagstiftning om utvidgad beskattning av förtäckt dividend

PROPOSITIONENS HUVUDSAKLIGA INNEHÅLL

I denna proposition föreslås det att lagen om höjda avskrivningar på maskiner, inventarier och andra därmed jämförbara lösa anläggningstillgångar skatteåren 2020–2023 ändras. Enligt propositionen ska tillämpningstiden för lagen förlängas så att lagen utöver skatteåren 2020–2023 även tillämpas vid beskattningen för skatteåren 2024 och 2025. Jämfört med de ordinarie avskrivningarna får dubbla avskrivningar på nya maskiner, inventarier och andra därmed jämförbara lösa anläggningstillgångar göras under lagens giltighetstid. Höjningen av maximibeloppet av avskrivningar gäller också nya nyttigheter som anskaffats och tagits i bruk åren 2024 och 2025. 

Dessutom föreslås det att lagen om beskattning av inkomst av näringsverksamhet, inkomstskattelagen för gårdsbruk och inkomstskattelagen ändras så att förtäckt dividend är skattepliktig inkomst i sin helhet. 

Den föreslagna lagen om ändring av lagen om höjda avskrivningar på maskiner, inventarier och andra därmed jämförbara lösa anläggningstillgångar skatteåren 2020–2023 avses träda i kraft vid ingången av 2024 och den tillämpas vid beskattningen för skatteåren 2024 och 2025. De övriga lagarna avses träda i kraft vid ingången av 2023 och de tillämpas första gången vid beskattningen för skatteåret 2023. 

MOTIVERING

Bakgrund och beredning

1.1  Bakgrund

En åtgärd mot internationellt kringgående av skatt och aggressiv skatteplanering i bilaga 5 till regeringsprogrammet för statsminister Sanna Marins regering är att i sin helhet betrakta förtäckt dividend som skattepliktig inkomst. Vid budgetmanglingen år 2021 beslutade regeringen att förlänga möjligheten till dubbla avskrivningar på maskiner, inventarier och andra därmed jämförbara lösa anläggningstillgångar åren 2020–2023 även till åren 2024 och 2025. 

1.2  Beredning

Propositionen har beretts vid finansministeriet. 

Utkastet till regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av lagen om höjda avskrivningar på maskiner, inventarier och andra därmed jämförbara lösa anläggningstillgångar skatteåren 2020–2023 samt vissa andra skattelagar publicerades på statsrådets webbplats 22 september 2022. Utkastet var på remiss mellan den 22 september och 4 oktober 2022. Sammanlagt 11 utlåtanden lämnades in under remisstiden. 

Bakgrundsmaterialet om regeringens proposition finns på https://valtioneuvosto.fi/sv/projekt med koden VM024:00/2022https://vm.fi/sv/projektsida?tunnus=VM024:00/2022

Nuläge och bedömning av nuläget

Enligt 30 § i lagen om beskattning av inkomst av näringsverksamhet (360/1968), nedan näringsskattelagen, får avskrivningen på maskiner, inventarier och andra därmed jämförbara lösa anläggningstillgångar för skatteåret får vara högst 25 procent av utgiftsresten. På motsvarande sätt får avskrivningen på maskiner, inventarier och andra därmed jämförbara lösa anläggningstillgångar enligt 8 § i inkomstskattelagen för gårdsbruk (543/1967) vara högst 25 procent av utgiftsresten för skatteåret. 

Lagar om skattelättnader i form av höjda avskrivningar har också varit i kraft tidigare. Investeringar som gjordes åren 2009 och 2010 omfattades av lagen om temporärt höjda avskrivningar på produktiva investeringar (222/2009), enligt vilken höjda avskrivningar på produktiva investeringar fick göras för högst två skatteår. År 2012 stiftades lagen om höjda avskrivningar på produktiva investeringar skatteåren 2013–2015 (699/2012), som omfattade investeringar som gjorts åren 2013–2015. Tillämpningstiden för lagen om ändring av lagen om höjda avskrivningar på produktiva investeringar skatteåren 2013–2015 (1242/2013) förkortades dock till att endast gälla skatteåren 2013 och 2014. Tillämpningstiden för lagen om ändring av lagen om höjda avskrivningar på produktiva investeringar skatteåren 2013 och 2014 (1398/2013) förlängdes dock även till skatteåren 2015 och 2016. 

Lagen om höjda avskrivningar på maskiner, inventarier och andra därmed jämförbara lösa anläggningstillgångar skatteåren 2020–2023 har varit i kraft sedan början av år 2020, och med stöd av den har närings- eller jordbruksidkare rätt att dra av högst 50 procent av anskaffningsutgiften för nya maskiner, inventarier eller andra därmed jämförbara lösa anläggningstillgångar skatteåren 2020–2023. 

Enligt 33 d § i inkomstskattelagen (1535/1992) utgör av en i 29 § i lagen om beskattningsförfarande (1558/1995) avsedd förtäckt dividend 75 procent förvärvsinkomst och 25 procent skattefri inkomst. Förtäckt dividend utgör emellertid skattepliktig förvärvsinkomst i sin helhet, om den förtäckta dividenden har erhållits från ett utländskt samfund som avses i 33 c § 3 mom. i denna lag. 

Enligt 6 a § 7 mom. i näringsskattelagen är 75 procent av förtäckt dividend skattepliktig inkomst. 

Enligt 5 § 1 mom. 14 punkten i inkomstskattelagen för gårdsbruk är skattepliktiga inkomster av jordbruket under skatteåret bland andra räntor av egendom som hör till jordbruket, 25 procent av sådant överskott från andelslag som inte är offentligt noterade och som avses i 33 e § i inkomstskattelagen, med undantag av överskottsåterbäring som avses i 17 punkten i detta moment, upp till 5 000 euro till den del som dylika överskott i den skattskyldiges personliga kapitalinkomst inte överskrider 5 000 euro och 75 procent av den överskridande delen, 75 procent av dividender från bolag som inte är offentligt noterade, 85 procent av dividender från offentligt noterade bolag och av överskott från offentligt noterade andelslag som avses i 33 e § i inkomstskattelagen, med undantag av överskottsåterbäring som avses i 17 punkten i detta moment, dividender och nämnda betalningar som ett samfund erhållit dock så som anges i 6 a och 6 d § i lagen om beskattning av inkomst av näringsverksamhet (360/1968). 

Den nuvarande skattesatsen för förtäckt dividend på 75 procent trädde i kraft i början av år 2014 samtidigt som samfundsskattesatsen sänktes från 24,5 till 20 procent. När systemet med gottgörelse för bolagsskatt (enkel beskattning) slopades och ersattes med systemet med dubbelbeskattning, som fortfarande är i kraft, i början av år 2005 var förtäckt dividend till 70 procent skattepliktig inkomst. Före år 2005 var förtäckt dividend i sin helhet skattepliktig inkomst för mottagaren. 

Enligt systemet med gottgörelse för bolagsskatt berättigade förtäckt dividend före år 1999 inte gottgörelse för bolagsskatt, vilket ledde till dubbelbeskattning av förtäckt dividend. I regeringens proposition till riksdagen (RP 26/1998 rd) bedömdes behovet av en översyn av bestämmelserna om beskattning av förtäckt dividend enligt följande: 

”På grund av dubbelbeskattningen är påföljderna för förtäckt dividend ovanligt stränga och kan betraktas som sanktioner. Som sanktion är beskattningssättet problematiskt bl.a. därför att det leder till lika stränga påföljder både i ouppsåtliga och i grova fall. Stränga påföljder upplevs som ett problem i synnerhet när det är fråga om ouppsåtlig felprissättning under förhållanden där det är svårt att hitta ett tillförlitligt jämförelseobjekt för fastställande av rätt pris. I beskattningen nöjer man sig oftast med att hota med skatteförhöjning, vilket i grova fall kompletteras av det straffrättsliga påföljdssystemet. Då kan även åtgärdens klanderbarhet beaktas när påföljderna övervägs. Dessutom sker beskattningen för förtäckt dividend ofta som efterbeskattning, varvid den skattskyldige måste betala ett större belopp på grund av påföljderna för dröjsmål.” 

I regeringens proposition föreslogs en övergång till enkel beskattning av förtäckt dividend. Enligt förslaget skulle detta ske så att förtäckt dividend berättigade till gottgörelse för bolagsskatt. Regleringen trädde i kraft i början av år 1999, och rättsläget var oförändrat fram till slutet av år 2004 då systemet med gottgörelse för bolagsskatt slopades. 

I regeringens proposition till riksdagen om en reform av företags- och kapitalbeskattningen (RP 92/2004 rd), som ledde till slopandet av systemet med gottgörelse för bolagsskatt, föreslogs att förtäckt dividend skulle beskattas som förvärvsinkomst till 100 procent från och med år 2005. Riksdagen ansåg dock (FiUB 12/2004 rd) att detta skulle ha lett till en strängare beskattning av förtäckt dividend än tidigare, vilket inte var motiverat. Därför bestämdes att förtäckt dividend var skattepliktig inkomst till 70 procent på samma sätt som öppen dividend (när öppen dividend beskattades som förvärvsinkomst). Beskattningen av förtäckt dividend förblev således oförändrad i praktiken (den motsvarade beskattningen av öppen dividend), trots att systemet med gottgörelse för bolagsskatt i dividendbeskattningen slopades. 

När samfundsskattesatsen sänktes i början år 2014 höjdes samtidigt skattskyldigheten för öppen dividend från 70 till 75 procent. Samtidigt ändrades skattskyldigheten för förtäckt dividend så att den motsvarade skattskyldigheten för öppen dividend. För att beskattningen av förtäckt dividend inte skulle bli förmånligare än beskattningen av öppen dividend bestämdes att förtäckt dividend i vissa situationer var skattepliktig förvärvsinkomst i sin helhet då dividenden hade erhållits av ett utländskt samfund och då även öppen dividend i en motsvarande situation var skattepliktig förvärvsinkomst i sin helhet. 

Målsättning

Målet för regeringens proposition är att stödja företagens investeringar genom att möjliggöra höjda avskrivningar i beskattningen även för skatteåren 2024 och 2025. Ett annat mål är att strama åt beskattningen av förtäckt dividend i enlighet med regeringsprogrammet. 

Förslagen och deras konsekvenser

4.1  Centrala förslag

I propositionen föreslås att skattskyldiga som bedriver näringsverksamhet eller jordbruk ska ha rätt att göra dubbla avskrivningar på anskaffningsutgiften för maskiner, inventarier eller andra därmed jämförbara lösa anläggningstillgångar jämfört med ordinarie avskrivningar utöver för skatteåren 2020–2023 även för skatteåren 2024 och 2025. 

Den maximala årliga avskrivningen på de maskiner, inventarier och anläggningar som avses i lagen föreslås således vara 50 procent i stället för 25 procent. Förslaget gäller alla nya lösa anläggningstillgångar som tas i bruk under lagens giltighetstid. 

Dessutom föreslås att förtäckt dividend i alla situationer framöver ska vara skattepliktig inkomst i sin helhet. Det finska skattesystemet har flera olika procentuella beskattningsgrader för olika inkomstkällor och typer av inkomster. Dessa procentuella andelar är interna delar i skattesystemet som fastställer i vilken grad olika slags inkomster betraktas som skattepliktig inkomst. Så länge som beskattningsgraden för inkomster ligger mellan 0 och 100 procent, inte endast det att inkomsten är delvis eller helt skattepliktig, kan leda till att beskattningsgraden för viss inkomst inte överhuvudtaget kan jämföras med straffrättsliga sanktioner. Då är det fråga om ett sätt att beskatta viss inkomst och inte om att påföra sanktioner som inte hör till skattesystemet. Först om beskattningsgraden överstiger 100 procent kan det vara fråga om påförande av straffrättsliga sanktioner som direkt baserar sig på skattesystemet. Förslaget anses därför inte strida mot till exempel förbudet mot dubbelbestraffning enligt Europakonventionen. 

I denna proposition föreslås därtill att de förändringar i skatteintäkterna som propositionen orsakar ska kompenseras för kommunerna i enlighet med regeringsprogrammet för statsminister Sanna Marins regering. Särskilda propositioner om kompensation för kommunalskatteintäkterna och samfundsskatteintäkterna kommer att ges. 

4.2  De huvudsakliga konsekvenserna

4.2.1  Konsekvenser för de offentliga finanserna

Den föreslagna ändringen förlänger möjligheten till dubbla avskrivningar på maskiner, inventarier och andra därmed jämförbara lösa anläggningstillgångar i beskattningen utöver för åren 2020–2023 även för åren 2024 och 2025. Konsekvensbedömningen av ändringen har gjorts med en motsvarande simuleringsmetod baserad på företagens beskattningsuppgifter som i regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om höjda avskrivningar på maskiner, inventarier och andra därmed jämförbara lösa anläggningstillgångar skatteåren 2020–2023 samt till lagar om temporär ändring av lagen om skatteredovisning och inkomstskattelagen (RP 85/2019 rd). Antagandena i kalkylen har dock preciserats med hjälp av tillgängliga skattedeklarationsuppgifter för åren 2020 och 2021. 

De aktuella beskattningsuppgifterna om rätten till dubbla avskrivningar för åren 2020–2023 är inte fullständiga. År 2020 är det senaste året för vilket beskattningen är slutförd och för vilket det finns heltäckande skattedeklarationsuppgifter. Dessutom har separat information begärts av Skatteförvaltningen om beloppet av tilläggs- och skattelättnadsavskrivningar i skattedeklarationer för år 2021. Sedan år 2020 innehåller denna information utöver höjda avskrivningar dessutom tilläggsavskrivningar, och beloppen av dem kan inte specificeras enligt dem. Om det dock antas att ökningen i tilläggs- och skattelättnadsavskrivningarna från år 2019 till år 2021 väsentligen beror på höjda avskrivningar, kan det estimeras att de höjda avskrivningarna ökade samfundens avskrivningar med cirka 650 miljoner euro och alla skattskyldigas avskrivningar med cirka 670 miljoner euro år 2021. 

Med dessa antaganden som utgångspunkt kan det utifrån simuleringsmodellen estimeras att en fortsatt rätt till dubbla avskrivningar kommer att minska samfundsskatteintäkterna med cirka 275 miljoner euro enligt nivån år 2024. Det föreslås att rätten till höjda avskrivningar utöver samfundsskattepliktiga även ska omfatta sammanslutningar, såsom öppna bolag och kommanditbolag, näringsidkare och jordbruksidkare, vilket påverkar intäkterna av förvärvs- och kapitalinkomstbeskattningen. Om samma antaganden tillämpas på skatteintäkter av sammanslutningar som av samfund, minskar skatteintäkterna för dessa skattskyldigas del med cirka 15 miljoner euro enligt nivån år 2024. Förslagets konsekvenser för kommunernas skatteintäkter, sjukförsäkringsavgifter och kyrkoskatten uppskattas vara små. 

År 2024 förväntas skatteintäkterna till följd av förslaget med cirka 290 miljoner euro och år 2025 med cirka 230 miljoner euro. Åren 2024 och 2025 minskar skatteintäkterna således med sammanlagt cirka 520 miljoner euro. Eftersom det är fråga om en ändring som gäller periodisering av beskattningsbar inkomst, förvandlas nedgången i skatteintäkterna åren 2024 och 2025 till en uppgång från och med år 2026. Åren 2026–2029 förväntas skatteintäkterna öka sammanlagt med cirka 355 miljoner euro. Resterande 165 miljoner euro återfås från och med år 2030. 

Konsekvenserna för olika skattetagare framgår av tabellen nedan. 

Tabell. Estimerade konsekvenser av fortsatt höjda avskrivningar skatteåren 2024–2029 

Skatteår 

Totalt 

Samfundsskatt 

Statens förvärvs- och kapitalinkomstskatt 

Kommunalskatt 

Kyrkoskatt 

Sjukförsäkringsavgifter 

2024 

-290 

-275 

-12 

-3 

2025 

-230 

-218 

-9 

-2 

2026 

130 

123 

2027 

97 

92 

2028 

73 

69 

2029 

55 

52 

På lång sikt skjuter de tidsbundna höjda avskrivningarna upp beskattningen, och ändringens fiskala inverkan utgörs av räntekonsekvenser på grund av uppskjutandet. I denna proposition har räntekonsekvenserna inte bedömts separat, eftersom deras inverkan på förlorade skatteintäkter är små under de första åren. 

Konsekvenserna av ändringen avseende förtäckt dividend har bedömts med hjälp av uppgifter från Skatteförvaltningen. Största delen av fallen som involverar förtäckt dividend upptäcks i samband med skatterevisioner över vilka det inte finns offentlig statistik. Enligt opublicerad statistik från Skatteförvaltningen uppgick förtäckt dividend till cirka 26 miljoner euro om året i genomsnitt enligt skatterevisioner åren 2016–2020. Dessutom har förtäckt dividend som upptäckts vid verkställandet av beskattningen uppgått till 3 miljoner euro om året i genomsnitt under denna tidsperiod. Om det antas att dessa siffror kommer att motsvara beloppet av förtäckt dividend även år 2023, kan det estimeras att beskattning av förtäckt dividend som mottagarens förvärvsinkomst till 100 procent i stället för till 75 procent ökar statens verkställda förvärvsinkomstskatt med cirka 2 miljoner euro om året, om mottagarens förvärvsinkomstskattesats antas vara 25 procent i genomsnitt. Förslagets konsekvenser för kommunernas skatteintäkter, sjukförsäkringsavgifter och kyrkoskatten uppskattas vara små. 

De ovan estimerade skatteintäkterna ackumuleras till största delen med dröjsmål, eftersom förtäckt dividend i de flesta fallen upptäcks i efterhand i samband med skatterevisioner. Således ökar ändringen inte inflödet av förvärvsinkomstskatt ännu år 2023. 

4.2.2  Konsekvenser för skattskyldiga

Höjda avskrivningar sänker avkastningskravet på investeringar och skapar därigenom incitament för investeringar i maskiner, inventarier och anläggningar. En låg samfundsskattesats uppskattas minska incitamentets effektivitet, eftersom den ekonomiska nyttan av höjda avskrivningar blir mindre. Höjda avskrivningar påverkar inte heller förlustbringande företags investeringsbenägenhet, eftersom de saknar beskattningsbara inkomster. De ökade investeringarna till följd av ändringen förväntas öka den ekonomiska aktiviteten och därigenom öka den ekonomiska tillväxten och skatteintäkterna. Dessa indirekta konsekvenser är dock svåra att estimera, och de har inte beaktats i beskrivningen av de ekonomiska konsekvenserna i denna proposition. 

När det gäller olika branscher uppskattas höjda avskrivningar främst gynna industrin, vars andel av tilläggs- och skattelättnadsavskrivningarna på lösa anläggningstillgångar i beskattningen år 2020 var cirka 47 procent, medan sektorns andel av de ordinarie avskrivningarna på lösa anläggningstillgångar var cirka 22 procent. 

Eftersom höjda avskrivningar kan göras på alla nya maskiner och anläggningar, påverkar systemet inte i sig investeringarnas miljökonsekvenser. Ändringen förväntas öka nyinvesteringarna i en viss grad, och till den del som nyinvesteringarna förbättrar energieffektiviteten eller främjar cirkulär ekonomi kan investeringarnas miljökonsekvenser väntas vara positiva. På det stora hela kan miljökonsekvenserna av ändringen inte estimeras exakt, eftersom heltäckande information om företagens investeringar under de kommande åren saknas. 

Ändringen av bestämmelserna om förtäckt dividend anses inte medför betydande konsekvenser för skattskyldiga. 

4.2.3  Konsekvenser för myndigheternas verksamhet

Utredningen av förutsättningarna för beviljande av skattelättnader och separat uppföljning av skattelättnadsobjekten ökar arbetsmängden vid Skatteförvaltningen. På grund av den korta tillämpningstiden för höjda avskrivningar kommer de administrativa tilläggskostnaderna antagligen dock att bli relativt små. 

Ändringen som gäller förtäckt dividend anses inte medföra betydande konsekvenser för myndigheternas verksamhet, eftersom det är fråga om en schablonmässig ändring av den procentuella skattskyldigheten. 

4.2.4  Kompensation för ändring av skattegrunden

I enlighet med statsminister Sanna Marins regeringsprogram ska de ändringar i beskattningsgrunderna som påverkar den kommunala ekonomin kompenseras till nettobelopp. Förändringarna i kommunalskatteintäkterna kompenseras via statsandelssystemet. Förändringarna i samfundsskatteintäkterna kompenseras för kommunerna genom en ändring av utdelningsandelen från samfundsskatten. Särskilda propositioner om kompensation för kommunalskatteintäkterna och samfundsskatteintäkterna kommer att ges. 

Remissvar

Utlåtanden om utkastet till regeringens proposition lämnades av Finlands Näringsliv EK rf, Näringslivets forskningsinstitut Etla, Centralhandelskammaren, Suomen Veroasiantuntijat ry, Företagarna i Finland rf, Teknologiindustrin rf, Skatteförvaltningen, Skattebetalarnas Centralförbund rf, professor Timo Viherkenttä, docent Timo Torkkel samt Kristiina Äimä, Aki Kokko och Jenni Jokinen tillsammans. 

Förslaget om att förlänga tillämpningstiden för lagen om höjda avskrivningar bifölls allmänt. Några remissinstanser ansåg att tillämpningsområdet dessutom borde utvidgas till omfatta begagnade maskiner och anordningar. Eftersom det endast är fråga om att tekniskt förlänga lagens tillämpningstid, föreslås ingen utvidgning av lagens tillämpningsområde i detta sammanhang trots remissvaren. 

Flera remissinstanser motsatte sig en åtstramning av beskattningen av förtäckt dividend och ansåg att en strängare beskattning jämfört med öppen dividend skulle ge beskattningen en karaktär av sanktioner. En sådan beskattning ansågs eventuellt strida mot förbudet mot dubbelbestraffning. En remissinstans ansåg att vore motiverat att be om ett utlåtande av grundlagsutskottet i samband med riksdagsbehandlingen. 

Bland utlåtandena förekom det också åsikter om att en höjning av beskattningsgraden för förtäckt dividend leder till strängare dröjsmålspåföljder i situationer där förtäckt dividend konstateras i efterhand i samband med skatterevisioner. Enligt ett utlåtande beskattas förtäckt dividend i dag lättare än öppen dividend eller lön i vissa situationer. 

Till följd av remissvaren har motiveringen till förslaget om förtäckt dividend kompletterats. 

Specialmotivering

6.1  Lagen om höjda avskrivningar på maskiner, inventarier och andra därmed jämförbara lösa anläggningstillgångar skatteåren 2020-2023

Det föreslås att lagens rubrik ändras, eftersom höjda avskrivningar enligt förslaget även gäller skatteåren 2024 och 2025 utöver skatteåren 2020–2023. 

1 §.Tillämpningsområde. Det föreslås att lagens tillämpningsområde ändras så att den utvidgade rätten till avskrivningar gäller lös egendom som definieras närmare i 2 § och som tas i bruk under kalenderåren 2020–2025. 

2 §.Höjd avskrivning på maskiner, inventarier och andra därmed jämförbara lösa anläggningstillgångar. Det föreslås att 1 mom. i paragrafen ändras så att höjda avskrivningar får göras för skatteåren 2020–2025. 

4 §.Ikraftträdande. Det föreslås att 2 mom. i paragrafen ändras så att lagen tillämpas på beskattningen som verkställs för skatteåren 2020–2025. 

6.2  Inkomstskattelagen

33 d §.Andra bestämmelser om dividendinkomst. Det föreslås att 1 mom. i paragrafen ändras så att förtäckt dividend i alla situationer är skattepliktig förvärvsinkomst i sin helhet. 

6.3  Lagen om beskattning av inkomst av näringsverksamhet

6 a §. Det föreslås att 7 mom. i paragrafen ändras så att förtäckt dividend i alla situationer är skattepliktig inkomst i sin helhet. 

6.4  Inkomstskattelagen för gårdsbruk

5 §. Det föreslås att det till 1 mom. i paragrafen fogas en ny 18 punkt så att förtäckt dividend i alla situationer är skattepliktig förvärvsinkomst i sin helhet. Tidigare baserade sig skyldigheten att betala skatt på förtäckt dividend på 14 punkten, som allmänt föreskriver om skyldigheten att betala skatt på dividend. Eftersom det föreslås att förtäckt dividend framöver ska beskattas strängare än öppen dividend, är det motiverat att särskilt föreskriva om skyldigheten att betala skatt på förtäckt dividend. 

Ikraftträdande

Det föreslås att lagarna om ändring av 33 d § i inkomstskattelagen, 6 a § i lagen om beskattning av inkomst a § i lagen om beskattning av inkomst av näringsverksamhet och 5 § i inkomstskattelagen för gårdsbruk ska träda i kraft den 1 januari 2023 och tillämpas för första gången i beskattningen som verkställs för skatteåret 2023. 

Lagen om ändring av lagen om höjda avskrivningar på maskiner, inventarier och andra därmed jämförbara lösa anläggningstillgångar skatteåren 2020–2023 avses träda i kraft den 1 januari 2024, och den tillämpas på beskattningen för skatteåren 2024 och 2025. 

Förhållande till andra propositioner

8.1  Samband med andra propositioner

Propositionen anknyter till regeringens särskilda proposition om ändring av 12 och 12 f § i lagen om skatteredovisning samt 124 och 124 b § i inkomstskattelagen, i vilken det föreslås kompensation för kommunerna på grund av förändringarna i skatteintäkterna genom en ändring av samfundsskattens utdelningsandelar. 

Kläm 

Kläm 

Med stöd av vad som anförts ovan föreläggs riksdagen följande lagförslag: 

Lagförslag

1. Lag om ändring av lagen om höjda avskrivningar på maskiner, inventarier och andra därmed jämförbara lösa anläggningstillgångar skatteåren 2020–2023 

I enlighet med riksdagens beslut  
ändras i lagen om höjda avskrivningar på maskiner, inventarier och andra därmed jämförbara lösa anläggningstillgångar skatteåren 2020–2023 (1572/2019) lagens rubrik, 1 §, 2 § 1 mom. och 4 § 2 mom. som följer: 
Lag om höjda avskrivningar på maskiner, inventarier och andra därmed jämförbara lösa anläggningstillgångar skatteåren 2020–2025 
1 § Tillämpningsområde 
Skattskyldiga som bedriver näringsverksamhet eller jordbruk har rätt att vid beskattningen, på det sätt som föreskrivs i denna lag, dra av anskaffningsutgifterna för sådana maskiner, inventarier eller därmed jämförbara lösa anläggningstillgångar enligt 2 § som används i näringsverksamhet eller jordbruk och som de tagit i bruk under kalenderåren 2020–2025. 
2 § Höjd avskrivning på maskiner, inventarier och andra därmed jämförbara lösa anläggningstillgångar 
Med avvikelse från 30 § i lagen om beskattning av inkomst av näringsverksamhet (360/1968) och 8 § i inkomstskattelagen för gårdsbruk (543/1967) får de avskrivningar som skatteåren 2020–2025 görs på anskaffningsutgiften för nya maskiner, inventarier eller andra därmed jämförbara lösa anläggningstillgångar vara högst 50 procent av den oavskrivna anskaffningsutgiften för maskinen eller anläggningen. 
Kläm 
4 § Ikraftträdande 
Kläm 
Lagen tillämpas vid beskattningen för skatteåren 2020–2025. 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20 . 
 Slut på lagförslaget 

2. Lag om ändring av 33 d § i inkomstskattelagen 

I enlighet med riksdagens beslut  
ändras i inkomstskattelagen (1535/1992) 33 d § 1 mom., sådant det lyder i lag 1237/2013, som följer: 
33 d § Andra bestämmelser om dividendinkomst 
Förtäckt dividend enligt 29 § i lagen om beskattningsförfarande (1558/1995) utgör skattepliktig förvärvsinkomst. 
Kläm 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20 . Lagen tillämpas vid beskattningen för skatteåret 2023. 
 Slut på lagförslaget 

3. Lag om ändring av 6 a § i lagen om beskattning av inkomst av näringsverksamhet 

I enlighet med riksdagens beslut  
ändras i lagen om beskattning av inkomst av näringsverksamhet (360/1968) 6 a § 7 mom., sådant det lyder i lag 1238/2013, som följer: 
6 a § 
Kläm 
Förtäckt dividend är skattepliktig inkomst. 
Kläm 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20 . Lagen tillämpas vid beskattningen för skatteåret 2023. 
 Slut på lagförslaget 

4. Lag om ändring av 5 § i inkomstskattelagen för gårdsbruk 

I enlighet med riksdagens beslut  
ändras i inkomstskattelagen för gårdsbruk (543/1967) 5 § 1 mom. 17 punkten, sådan den lyder i lag 1401/2014, och  
fogas till 5 § 1 mom., sådant det lyder delvis ändrat i lagarna 847/1970, 718/1990, 1541/1992 och 1401/2014, en ny 18 punkt som följer: 
5 § 
I 4 § angivna skattepliktiga inkomster av jordbruket under skatteåret är bland andra: 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
17) i 18 § 4 mom. i lagen om beskattning av inkomst av näringsverksamhet avsedd överskottsåterbäring från ett andelslag som är avdragbar för andelslaget, 
18) förtäckt dividend. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20 . Lagen tillämpas vid beskattningen för skatteåret 2023. 
 Slut på lagförslaget 
Helsingfors den 20 oktober 2022 
Statsminister Sanna Marin 
Finansminister Annika Saarikko