5.1
Handlingsalternativen och deras konsekvenser
Under beredningen har två olika alternativ utretts. För det första utreddes alternativet att ändra punktskatten på läskedrycker så att den till sitt syfte tydligt skulle vara hälsobaserad. Detta innebär att skattebasen skulle fastställas på nytt utifrån det hälsomål som uppställts för skatten, dvs. minskning av sockerintaget.
I alternativet beskattas endast drycker som innehåller socker. Drycker som inte innehåller socker och drycker som innehåller enbart konstgjorda sötningsmedel skulle inte omfattas av skatten. Skatten kunde delas upp i flera skattenivåer enligt dryckens totala sockerhalt. Utgångspunkten är att sådana drycker som har ett avvikande användningsändamål eller för vars uteslutning det finns någon annan motivering som har samband med folkhälsan inte ska omfattas av skatten. Det kunde föreskrivas att antingen drycker med enbart tillsatt socker, eller även drycker med naturligt socker, ska vara skattepliktiga.
Om endast drycker med tillsatt socker skulle bestämmas vara skattepliktiga drycker, kunde man särskilt påverka produktutvecklingen inom dryckesindustrin. Skattenivån bestäms dock enligt dryckens totala sockerhalt. Det naturliga socker som en dryck innehåller skulle således ha betydelse ur beskattningssynvinkel endast om det tillsatts socker i drycken.
Eftersom skatten endast skulle gälla drycker med tillsatt socker, skulle endast drycker som innehåller naturligt socker, såsom juicer, bli utanför skatten. Med tanke på hälsan har det dock ingen betydelse om sockret tillsatts i drycken eller om det är naturligt. Hälsomålet för skatten skulle således i högre grad än det alternativ som baserar sig på den totala sockerhalten basera sig på att skatten styr dryckesindustrin till att modifiera dryckerna så att de innehåller mindre socker. Till sina principlösningar skulle alternativet vara likt den irländska skatten, som har kommissionens godkännande för statligt stöd.
Skattemodellen skulle avsevärt minska skattebasen för punktskatten på läskedrycker från det nuvarande och därigenom avsevärt påverka skatteintäkterna. På grund av avsaknaden av uppgifter om konsumtionen av läskedrycker har man kunnat göra endast en grov bedömning av effekterna av skattemodellen. Om drycker utan tillsats av socker skulle avlägsnas från skattebasen, skulle den årliga skatteavkastningen minska med cirka 80 miljoner euro. Förändringar i konsumtionsbeteendet och reformuleringar inom dryckesindustrin kunde ytterligare avsevärt minska skatteintäkterna. Skatteintäkterna skulle vara beroende av de fastställda skattenivåerna, men i vilket fall som helst skulle de skattehöjningar som krävs för att förhindra en minskning av skatteintäkterna vara mycket stora. Enligt en grov uppskattning skulle höjningen vara cirka 20 cent per liter. Som jämförelse kan nämnas skatteintäkten på Irland, vars befolkningsmängd är nästan samma som Finlands. Skatten på drycker som innehåller minst 5–8 gram socker per 100 milliliter är cirka 16 cent per liter och skatten på produkter som innehåller mer än 8 gram socker per 100 milliliter är cirka 24 cent per liter. På dessa skattenivåer uppgår skatteintäkterna till sammanlagt något över 30 miljoner euro per år.
Om både drycker som innehåller enbart naturligt socker och drycker som innehåller tillsatt socker skulle vara skattepliktiga, skulle skatten också gälla naturligt socker som i regel har samma verkningar på hälsan som tillsatt socker. Skattenivån skulle bestämmas enligt dryckens totala sockerhalt. Styreffekten på dryckesindustrin bedöms vara mindre i en sådan modell än i den modell som det redogörs för ovan. Jämfört med den nuvarande skattebasen skulle vatten och andra sockerfria drycker avlägsnas från skattebasen, vilket skulle minska skatteintäkterna med cirka 55 miljoner euro. Förlusten av skatteintäkter till följd av beteendeeffekter beror även i detta fall på skattenivåerna och kan vara betydande. Vid skattenivåer av samma storlek skulle förlusten av skatteintäkter dock sannolikt att vara mindre enligt modellen än förlusten av skatteintäkter enligt den första skattemodellen, eftersom alla drycker som innehåller socker skulle omfattas av skatten.
Fördelen med alternativet vore att det är tydligt. Skatten skulle i fortsättningen ha ett klart folkhälsomål, enligt vilket skattebasen bildas och motiveras. Alternativet skulle dock avsevärt minska intäkterna från punktskatten på läskedrycker. Vid beredningen har man därför beslutat föreslå att hälsostyrningen hos den nuvarande punktskatten på läskedrycker stärks utan att skattebasen ändras till hälsobaserad.
Under beredningen har man också granskat ett alternativ där skattebasen inte ändras till hälsobaserad, men där endast de drycker som innehåller tillsatt socker skulle beskattas enligt sockerhalt. Det propositionsutkast som var på remiss var förenligt med detta alternativ.
Skatt enligt den lägsta skatteklassen skulle tas ut för produkter utan tillsats av socker. Till den lägsta skatteklassen skulle höra utöver sockerfria drycker även drycker som endast innehåller naturligt socker, såsom juice. Skatten på drycker utan tillsats av sockerkulle vara 13 cent per liter och motsvara den nuvarande skattenivån för sockerfria drycker. Skatten på drycker med tillsats av socker skulle vara graderad i fem skatteklasser enligt produktens totala sockerhalt. Skatten på drycker som innehåller tillsatt socker skullevara 19, 25, 32, 39 eller 46 cent per liter.
De föreslagna ändringarna skulle inte ha några direkta konsekvenser för intäkterna av punktskatten på läskedrycker. Graderingen av skattenivåerna kulle dimensioneras så att den genomsnittliga skattenivån för drycker skulle förbli oförändrad. De ändringarna kunde dock sänka skatteintäkterna om konsumtionen till följd av ändringarna övergick till drycker som beskattas lindrigare, dvs. till drycker som innehåller mindre socker eller endast naturligt socker.
I alternativet skulle skatten på sockerhaltiga drycker som innehåller endast naturligt socker sjunka från 32 cent per liter till 13 cent per liter, dvs. med cirka 60 procent. Skattenivån för drycker som innehåller tillsats av socker skulle stiga med i genomsnitt 10 procent från 32 cent per liter till uppskattningsvis cirka 35 cent per liter. Skatten skulle skärpas för drycker vars sockerhalt överstiger 8 gram per 100 milliliter. Skatten skulle sänkas för drycker som innehåller mindre än 5 gram socker per 100 milliliter. För drycker som innehåller mycket lite eller väldig mycket socker vore den procentuella förändringen i skattenivån stor, över 40 procent. Sockerhalten i drycker som vanligtvis innehåller tillsats av socker är 8–11 gram per 100 milliliter. Skattenivån för dessa drycker skulle höjas med 22 procent. Skatteändringen kunde dock även öka sockerhalten i konsumerade drycker framför allt om konsumtionen av drycker som innehåller endast naturligt socker kulle ökar i och med skattesänkningen.
Under remissbehandlingen framförde olika instanser att det inte finns några hälsomässiga skillnader mellan naturligt och tillsatt socker. Vid den fortsatta beredningen har man utifrån remissvaren beslutat att avstå från alternativet enligt vilket drycker som innehåller tillsatt socker och drycker som innehåller enbart naturligt socker skulle behandlas olika vid beskattningen av läskedrycker.
5.2
Lagstiftning och andra handlingsmodeller i utlandet
Allmänt
Utöver i Finland tas det ut punktskatt på läskedrycker nationellt i flera europeiska länder. I synnerhet för de nyare punktskatterna på läskedrycker har det satts upp hälsomål, och skattenivån på dryckerna är graderad enligt dryckens sockerhalt. I vissa EU-medlemsstater har beskattningen av sockerhaltiga drycker varit aktuell under de senaste åren, men tills vidare har man avstått från skatten bl.a. av orsaker som hänför sig till fastställandet av skattebasen.
Irland och Storbritannien
På Irland och i Storbritannien infördes våren 2018 liknande hälsobaserade modeller för punktskatt på läskedrycker som syftar till att påverka så, att industrin sporrad av beskattningen övergår till att tillverka drycker med mindre socker.
I Irlands skattemodell har skattebasen fastställts enligt numren i tulltariffen, och skatt tas ut på sådana produkter under tulltariffnummer 2009 och 2202 som tillsatts socker och vars totala sockerhalt är minst 5 gram per 100 milliliter. Skatt tas ut för t.ex. frukt- och grönsakssaft, smaksatt vatten, lemonad samt för energi- och idrottsdrycker. Av produkterna under nummer 2202 är alkoholfria öl och vin samt kosttillskott befriade från skatt. Skatt tas ut på mjölk-, soja- och spannmålsdrycker samt på nötbaserade drycker endast om deras kalciumhalt är under 119 milligram per 100 milliliter.
Skattebeloppet är graderat enligt dryckens sockerhalt. Skattebeloppet är 16,26 cent per dryckesliter, om den totala sockerhalten är minst 5 gram men mindre än 8 gram per 100 milliliter, och 24,39 cent per dryckesliter, om produktens totala sockerhalt är minst 8 gram per 100 milliliter.
Irlands modell för punktskatt på läskedrycker har kommissionens godkännande för statligt stöd (SA.45862 (2018/N)).
Liksom på Irland är också skatten i Storbritannien hälsobaserad och syftet med den är att styra produktutvecklingen inom dryckesindustrin mot drycker med lägre sockerhalt. I Storbritannien observerades det att skatten på drycker hade inverkat så att läskedryckesindustrin på grund av skatten ändrade sina produkter så att de hade lägre sockerhalt redan innan skattelagen trädde i kraft. Skatten har således ansetts ha haft önskad effekt på läskedrycksindustrin.
Frankrike och Monaco
I Frankrike har punktskatt på läskedrycker tagits ut sedan 2012.
I Frankrike är drycker som hör till tulltariffnummer 2009 och 2202 och som innehåller tillsatt socker eller konstgjorda sötningsmedel skattepliktiga. Modersmjölksersättning, vissa näringslösningar och sojadrycker med en proteinhalt på minst 2,9 procent är befriade från skatt. Skatten är indelad i 15 klasser enligt produktens sockerhalt. Skattebeloppet är cirka 3–24 cent per liter, beroende på mängden socker som tillsatts. Beloppet av den skatt som tas ut för drycker med konstgjorda sötningsmedel under numren 2009 och 2022 är cirka 3 cent per liter. För vatten, mineralvatten och andra drycker med en alkoholhalt på högst 1,2 volymprocent som inte innehåller tillsatt socker, med undantag för frukt- och grönsakssaft och fruktnektar, tas det ut en skatt på 0,54 cent per liter. Om dryckerna innehåller konstgjorda sötningsmedel, tas det för dryckerna också ut skatt för drycker med konstgjort sötningsmedel.
I Monaco tillämpas med stöd av skatteavtalet mellan Frankrike och Monaco motsvarande skatter på drycker som i Frankrike.
Norden
I de andra nordiska länderna finns för närvarande ingen punktskatt på läskedrycker.
I Danmark har det tidigare tagits ut punktskatt på läskedrycker, men den slopades vid ingången av 2014.
I Norge tog man tidigare ut punktskatt på sötsaker och vissa andra sockerhaltiga produkter samt punktskatt på alkoholfria drycker tills man avstod från dessa skatter fr.o.m. den 1 juli 2021.
De skattebelagda produkterna definierades med hjälp av tulltariffnumren. Skatt på alkoholfria drycker togs ut för alkoholfria drycker med tillsats av socker eller konstgjort sötningsmedel. Ingen skatt togs ut på alkoholfria drycker med naturligt socker. Också alkoholfria öl var i praktiken skattefria, eftersom socker eller sötningsmedel i regel inte används vidtillverkningen av dem. Produkter i pulverform samt mjölkprodukter var befriade från punktskatt. Punktskatten på alkoholfria drycker hade fiskala mål.
I Norge tillsattes 2018 en arbetsgrupp för att utreda huruvida punktskatten på sötsaker och punktskatten på alkoholfria drycker bättre bör beakta hälso- och näringsaspekter. Som resultat av utredningen ansåg arbetsgruppen att den fiskala sötsakskatten och skatten på alkoholfria drycker bör slopas särskilt eftersom skatterna försatte den norska livsmedelsindustrin och dagligvaruhandeln i en ofördelaktig ställning i förhållande till den svenska livsmedelsindustrin och dagligvaruhandeln. Dessutom ansågs den olika skattemässiga behandlingen av likartade produkter till följd av avgränsningarna i skattebasen leda till snedvridning av konkurrensen. Majoriteten av arbetsgruppsmedlemmarna understödde förslaget att ersätta de fiskala skatterna på sötsaker och alkoholfria drycker med en hälsobaserad skatt.
Både punktskatten på sötsaker och punktskatten på alkoholfria drycker höjdes avsevärt vid ingången av 2018, varefter klagomål om dessa skatter lämnades in till Europeiska frihandelssammanslutningens (EFTA) tillsynsmyndighet.
I samband med budgetförhandlingarna 2021 föreslog Norges regering att skatten på alkoholfria drycker ändras så att den blir mer hälsobaserad genom att gradera skattenivåerna enligt dryckernas sockerhalt. Slutligen beslutade man dock att slopa både sötsaksskatten och skatten på alkoholfria drycker från och med den 1 juli 2021.
Ungern
Läskedrycker som innehåller mer än 8 gram tillsatt socker per 100 milliliter hör i Ungern till skattebasen för punktskatten på ohälsosamma livsmedel. Skatt på ohälsosamma livsmedel tas också ut för smaksatt öl och andra alkoholdrycker som innehåller mer än 5 gram tillsatt socker per 100 milliliter. Safter som innehåller minst 25 procent frukt är befriade från skatt. Utöver drycker tas det ut skatt på ohälsosamma livsmedel bland annat på sötsaker, sylter, kex och salta snacks.
Syftet med skatten på ohälsosamma livsmedel är att begränsa konsumtionen av hälsoskadliga livsmedel och främja hälsosam kost. Ett ytterligare mål är att finansiera hälso- och sjukvårdstjänster och i synnerhet offentliga hälsoprogram. De skattepliktiga produkterna har definierats med hjälp av tullnumren, men utöver dem har också andra begränsningar använts, såsom sockerhalten i söta produkter och salthalten i salta produkter.
Punktskatten på läskedrycker är för färdiga drycker cirka 4 cent per liter och för koncentrat cirka 63 cent per liter. För energidrycker tas det ut en högre skatt än för andra läskedrycker. Skatten är antingen ca 13 cent per liter eller 79 cent per liter beroende på mängden metylxantin och taurin i drycken.
Övriga EU-länder
Av de övriga EU-länderna används punktskatt på läskedrycker i Nederländerna, Belgien, Kroatien, Lettland, Malta, Polen och Portugal. Därtill avser Italien ta i bruk punktskatt på läskedrycker 2023.
I Nederländerna tas punktskatt ut på frukt- och grönsaksdrycker, sötade eller smaksatta alkoholfria drycker, vatten och mineralvatten samt på vassledrycker. I fråga om drycker som ska spädas ut beaktas utspädningsförhållandet. Dessutom tas punktskatt ut på drycker som innehåller endast en liten mängd alkohol och som inte omfattas av punktskatten på alkohol. Skattebeloppet är fast, 8,83 cent per liter.
I Belgien tas punktskatt ut på alkoholfria drycker. Skattebasen har definierats med hjälp av tulltariffnumren. Skatt tas inte ut på vatten eller på frukt- och grönsakssaft. Mjölk-, soja- och risbaserade drycker omfattas inte av punktskatten på läskedrycker. Skatten på smaksatta drycker som hör till nummer 2202 är något under 7 cent per liter. Om drycken dessutom har sötats antingen med socker eller med konstgjort sötningsmedel, är skattebeloppet knappa 12 cent. Skatt tas ut också på kaffe. Skatten på orostat kaffe är 20 cent per kilogram och på rostat kaffe 25 cent per kilogram. Också bland annat kaffeextrakt och kaffekoncentrat är skattepliktiga.
I Kroatien tas det ut punktskatt på läskedrycker för alkoholfria drycker som innehåller tillsatt socker och på kaffe. Skattepliktiga läskedrycker är produkter under nummer 2009 och 2202 samt vissa produkter med låg alkoholhalt. Dessutom är sirap, koncentrat, pulver och granuler avsedda för tillverkning av läskedrycker skattepliktiga. Mineralvatten och frukt- och grönsakssaft är befriade från skatt.
Skatten på rostat kaffe är ca 80 cent per kilogram och på kaffekoncentrat ca 2,65 euro per kilogram. Punktskatten på läskedrycker är graderad enligt produktens sockerhalt samt enligt mängden metylxantin och taurin som ingår i den. Punktskatten på läskedrycker är högst cirka 27 cent per liter, och skatten på pulver och granuler för tillverkning av läskedrycker är högst cirka 27 cent per kilogram beroende på produktens sammansättning. Skatten på sirap och dryckeskoncentrat är högst ca 1,86 euro per liter beroende på produktens sammansättning.
Också i Lettland tillämpas en punktskatt på läskedrycker som tas ut på alkoholfria drycker. Skattebeloppet är 0,074 euro per liter, om dryckens sockerhalt är under 8 gram per 100 milliliter, och 0,14 euro per liter, om dryckens sockerhalt är minst 8 gram per 100 milliliter. Dessutom är kaffe (nummer 0901) och koncentrat (nummer 2101 11, 2101 12) skattepliktiga. För dessa tas det ut 1,4229 euro per kilogram i skatt.
På Malta tas det ut punktskatt på vatten (nummer 2201) och på största delen av dryckerna under nummer 2202. Skattebeloppet för vatten är 0,5 cent per liter och för andra drycker som ingår i skattebasen 4 cent per liter.
Punktskatt på läskedrycker infördes i Polen den 1 januari 2021. Skatt tas ut på sockerhaltiga och konstgjort sötade alkoholfria drycker och drycker med låg alkoholhalt. Från skattebasen har lämnats drycker där andelen frukt- eller grönsakssaft är minst 20 procent och sockerhalten är högst 5 gram per 100 milliliter, samt mjölk och mjölkbaserade drycker. Dessutom har läkemedels- och näringspreparat, kosttillskott och babymat lämnats utanför skattebasen.
I Polens modell för punktskatt på läskedrycker tas för alla produkter som ingår i skattebasen ut en grundskatt på 11 cent per liter. För drycker vars sockerhalt överstiger 5 gram per 100 milliliter tas dessutom ut 1 cent för varje gram socker per hundra milliliter. För drycker som innehåller koffein eller taurin tas dessutom ut 2 cent per liter. Punktskatten på läskedrycker är högst 26 cent per liter.
Drycker som innehåller tillsatta socker eller annat tillsatt sötningsmedel hör i Portugal till samma punktskattebas som alkohol och alkoholdrycker. Punktskatt tas ut på sådana alkoholfria drycker som har tillsatts socker eller något annat sötningsmedel. Dessutom tas skatt ut för koncentrat, såväl i flytande som i fast form, som är avsedda för framställning av sådana drycker i slutkonsumentens eller detaljhandlarens lokaler. Skattebeloppet är graderat enligt dryckens sockerhalt.
Spanien
I Spanien tillämpas ingen nationell punktskatt på läskedrycker, men läskedrycker med tillsatt socker har överförts från den sänkta mervärdesskattesatsen för livsmedel till den allmänna mervärdesskattesatsen fr.o.m. den 1 januari 2021. Syftet med åtgärden är att minska konsumtionen av läskedrycker särskilt bland unga och barn.